על דיאנדרה ג'ורדן והסנטר ה"נגר" ב-NBA / גלעד

אז כמו שחלקכם בטח זוכרים אני התגייסתי קצת לפני סוף העונה הסדירה ואת התוצאות בפלייאוף (כולל זאת של משחק 7 בגמר) ראיתי בהצצה זריזה בפלאפון ברבע שעה התארגנות שמקבלים כדי להתגלח ולצחצח (שיניים ונעליים). כמובן שרמת הפעילות שלי באתר ירדה מאוד כך שגם כשראיתי את ההכרזה על חמישיות העונה לא יכולתי (מלו"ז צפוף מאוד) לכתוב עליהם שום דבר.

מה שכן עשיתי היה לציין בקבוצת המנשמע של הופס את הבחירה בדיאנדרה לחמישייה הראשונה ואמרתי להם ש"הלוואי שיכולתי לכתוב על זה פוסט". עכשיו אני בשירות סדיר וזמן הבית שלי הורחב בהרבה.

נגר אבל לפניך..

אתמול בערב חשבתי על טופ 10 הסנטרים בליגה ע"פ דעתי ובתוך אותו הטופ 10 מצאתי לא פחות משישה שחקנים "נגרים". המשותף לרוב הסנטרים האלו היה היכולת שלהם להגן על כמה עמדות (ובחלק מהמקרים על כולם) כשהרבה פעמים טווח הקליעה שלהם בהתקפה הוא קטן מאוד עד לא קיים.

ה"נגרים" האלה הופכים להיות כח יותר ויותר חזק ב-NBA כשבפלייאוף העונה למשל ב-2 הגמרים האיזוריים סנטר כזה שכל מה שהוא נותן כביכול זה הגנה ודאנקים היה מהשחקנים היותר משמעותיים לקבוצות (שהפסידו). גם בגמר הליגה אחד השחקנים החשובים של קליבלנד היה TT שבגמר היה השחקן הרביעי מבחינת כמות הדקות באלופה. השניים האחרים שדברתי עליהם היו אדאמס וביומבו שכמו תומפסון (ו-DJ) לא יכולים לעשות הרבה מעבר ל"דאנקים והגנה".

גם בשאר הליגה המגמה של סנטרים "נגרים" שוב צוברת תאוצה למרות הסמול בול כשדיאנדרה ותומפסון בעונה שעברה, ביומבו, דראמונד וויטסייד והווארד בקיץ הזה, ובקיץ הבא (SPOILER ALERT) גם שחקנים כמו גובר ואדאמס או אפילו נואל ומייסון פלאמלי יקבלו חוזים גדולים מאוד (כמו שקיבלו הקודמים שציינתי בקיץ הזה ובקודם לו).

אז כמובן שסנטרים שגם יודעים לשמור על הרבה עמדות ובנוסף יש להם עוד יכולות כמו טווח גדול יותר או יכולת ניהול משחק (הורפורד, טאונס, מארק גאסול..) יהיו עדיפים והסנטר שלדעת רבים [כולל אותי] הוא הסנטר הטוב בליגה (קאזינס) בכלל לא משקיע במיוחד בהגנה והוא בעיקר מפלצת התקפה אבל כאלה הרבה יותר קשה לייצר ועד שימצאו דרך למצוא טאונס לכל קבוצה הקבוצות יסתדרו מצויין עם ה"נגרים" שלהם וה"נגרים" ימשיכו להיות גורם חשוב מאוד בפלייאוף.

אז מהבמה הזו אאחל מזל טוב לדיאנדרה על הכניסה לחמישיית הליגה הראשונה ואקווה שמעכשיו יצא לי לכתוב באתר קצת יותר.

לפוסט הזה יש 56 תגובות

  1. מה שלא ברור לי זה למה בשנות התשעים היו סנטרים כל כך מגוונים (יואינג, שאק, רובינסון, אולאג׳ואן, מורנינג , אולי העשור הטוב ביותר מבחינת סנטרים) והיום יש כל כך הרבה נגרים בעמדה הזו (למרות שהצעירים נותנים תקווה שזה ישתנה בשנים הקרובות)

    1. לדעתי אחת הסיבות היא זה שהסנטרים המגוונים יחסית, בעיקר בהתקפה, הם הד-קייסים שמתקשים למצוא את מקומם באנ.בי.איי. למשל יש את קאזינס, אנדרו ביינום וגם הווארד לפני הפציעות. הם מתקשים למצוא את מקומם בליגה מסיבות שלא בהכרח כדורסלניות.

      1. קארל אנטוני טאונס, ניקולה ג'וקיץ', דה מרקוס קאזינס ואל הורפורד יודעים לקלוע מחצי מרחק.

        יש היום גם סנטרים שהם מנהלי משחק נפלאים (לא רק דיאו): נואה, מארק גאסול ובוגוט בין היתר

        1. מיקולה יוקיץ' רועי. כותבים את זה עם j אבל זה יוקיץ..
          כמו בייליצה, בויאן בוגדנוביץ, יונאס ירבקו, מארינוביץ' ועוד רבים..
          כנראה אתה רואה הרבה שידורים אמרקאיים 😉

  2. אתה אומר שהסנטרים הנגרים תופסים תאוצה. אני אומר שהם עדיין לא מתו. כפי שאמרת, הקבוצות מעדיפות סנטרים שאינם נגרים וכפי שאמרת, אם אין ברירה אחרת הן מסתדרות עם סנטר שחוסם ומטביע. בסך הכל, קבוצות מעדיפות סנטרים ורסיטליים אבל יש מעט מאוד מהם.

    1. ברור שקבוצות יעדיפו שחקן שגם שומר על כל העמדות ובנוסף גם מפלצת בפוסט וקולע מחוץ לצבע אבל אין כאלה.
      הנגרים מועדפים בבירור על שחקני פוסט שלא שומרים (לדוג' תשווה את החוזים של ביומבו וביג אל).
      אני גם בטוח שכל קבוצה היום תעדיף את דיאנדרה ג'ורדן על פני ברוק לופז אפילו שהשני מגוון בהרבה כביכול.
      אני גם חושב שהתרומה של שחקן כמו דיאנדרה בהתקפה שהוא אולי הטוב בליגה בפיק נ' רול גדולה מסכום הנקודות שהוא קולע במשחק..

      1. דיאנדרה הוא יוצא הדופן. אין שחקנים כמו דיאנדרה. זה שבאתר לא מעריכים אותו לא אומר שהוא לא טוב. את האיכויות ההגנתיות שלו לא תמצא אצל שום שחקן אחר בליגה.

  3. יכול להיות שהמילה "נגר" מתאימה פה, אבל אני חושב שהסנטרים היום עושים יותר מזה.

    נכון שהתפקיד החשוב של הסנטר הוא רים פרוטקשן, וקבוצות שהסנטרים שלהן הם רק שחקני פוסט מצטיינים נחשבים למיעוט, במיוחד בקרב האלו שבפלייאוף, אבל הסנטרים היום מסוגלים לתת גם הרבה תנועה בלי כדור וריבאונד התקפה. זה בלט מאוד אצל 2 הסנטרים שהגיעו לגמר השנה, וגם אצל הסנטרים בגמרים האזוריים (אדאמס וביומבו).

    בגדול זה נגר משודרג, אבל זה יכול להתברר כרק עוד שלב באבולוציה. לא משתלם להחזיק שחקני פוסט כבדים שלא עושים כלום בהגנה על המגרש. כבר עכשיו יש סנטרים הרבה יותר דינמיים בליגה שעושים הגנה, ריבאונד, מסירות ויודעים גם לקלוע מרחוק (קא"ט, ג'וקיץ', בוגוט) ויכול להיות שנראה עוד כאלה בקרוב. גם דריימונד גרין, לפרקים סנטר, כזה.

    1. בדיוק. הם כביכול נגרים כי הם לא קולעים עונשין או מחוץ לצבע כמעט בכלל אבל הם גם מאוד יעילים כי הם מכירים את עצמם ויודעים מאיפה לזרוק ומאיפה לא והרבה פעמים עוזרים בריבאונד התקפה וריווח מהצד של הפחד מדאנק באלי-הופ.

  4. אחלה כתבה על עמדה שמבחינתי תמיד הייתה העמדה היותר מעניינת במגרש (בעיקר בגלל שבכל הקבוצות ששידחקתי בהן הייתי בתפקיד הגבוה).
    משהו שמסקרן אותי , מתוך 10 הסנטרים המובילים בלידגה לטעמך 6 הם "נגרים"
    ,תוכל לרשום מי הם ה10 כי אצלי לפחות הטופ 10 מורכב בלי סדר מסוים מ:
    האחים גאסול , קאזינס , דיאנדרה , דראמונד , טאונס , וויטסייד , אל הורפורד , ניקולה ווצ'ויץ' (או איך שלא רושמים את שם המשפחה שלו) ויונאס וולנציונאס.
    מתוך אלה רק דאנדרה ודראמונד נחשבים בעייני לנגרים אז הייתי שמח לדעת מי הנוספים אצלך ועל חשבון מי הם באים

    1. בטופ 10 שלי נכנסו דיאנדרה דראמונד הווארד וויטסייד אדאמס וגובר שהם "נגרים" כשהסנטרים האירופאיים (להוציא את גאסול הצעיר ואת המבוגר שנספר כ-PF) שהם טכניים יותר אבל איטיים וחלשים הגנתית נדחקו החוצהץ

  5. אני לא חושב שאדאמס נגר וגם ביומבו הוא נגר חובב בלבד.

    וגם, כמו שרועי ציין, הם נגרים משודרגים שנותנים עוצמה בריבאונד והגנה ורסטילית.

    1. ביומבו – 54.2% מהעונשין. 238/288 מהזריקות שלו בעונה שעברה באו מהצבע כשבפלייאוף זה 58/69.
      אדאמס – 58.2% מהעונשין. 395/426 מהזריקות שלו עונה שעברה מהצבע כשבפלייאוף זה 102/111.

      מבחינתי זה נגרים שמבינים את זה וזורקים רק מאיפה שהם יעילים.

      1. נגר זה לא קשור לעונשין.
        זריקות מהצבע יכולות לבוא במובים יפים (כמו שיש לאדמס וגם קצת לביומבו).
        נגר זה מישהו שלא יכול לקלוע ממטר כמו ג'ורדן (רק אלי-הופים).

  6. גלעד ברוך שובך
    אין לך מושג 😀😀😀
    לדעתי הבחירה בג׳ורדן לא לגיטימית כפי שהבחירה בג׳ואקים נואה הייתה כזו
    אולי אני שוגה אבל אולי כדאי לשנות את הקונספט ולבחור לחמישייה הטובה ביותר את 5 השחקנים הטובים ביותר ולא לבחור לפי עמדה
    להכניס SG וסנטר זה עוול לרכז או פורוורד בולט יותר

    דיאנדרה ג'ורדן כמו דראמונד נראים אומללים כל פעם שהולכים לקו , זה לא אסטטי לראות אותם
    הכדורסל של ימנו עובר שינויים בעבר לכל קבוצה גדולה היו 3 גבוהים כיום יש מחסור בכשרון בעמדה ואלו המוכשרים ( קאזינס , הווארד ) לא עושים דבר לשפר אלמנטים בסיסים במשחק והולכים אחורה

  7. האמת המאמר לא חידש לי דבר.
    יש סנטרים נגרים בליגה? כן, ידוע.

    בכדורסל המודרני הסטרץ' 4 נהיה הכרח כמעט, כל קבוצה כמעט משחקת עם 4 שחקנים בחוץ ואחד בפנים, מה שלא היה כל כך נהוג לפני סטן ואן גנדי (לדעתי) והתקפות פרינסטון למיניהן (אהלן דייויד). כשמשחקים עם 4 שחקני חוץ, השחקן החמישי, הסנטר, חייב לכפות עליהם בריבאונד ונקודות מהצבע.. מה שיוצר ריבוי "נגרים חשובים"

  8. איזה הבדל היה פעם בסנטרים אין ספק, אבל זה נראה לי גם סוג של מדיניות של הליגה להפוך את המשחק ליותר מהיר ו"מרגש" בשביל הקהל ככה שהיום סנטר טוב בקבוצה דומיננטית צריך להיות ריבאונדר טוב שיוציא התקפות כמה שיותר מהר קדימה ויקח אופנסיב ריבאונד, ישלוט ברחבה וימנע כניסה פנימה וידע להטביע אלי-אופים. חוץ מזה, הקבוצות שמצליחות בליגה בשנים האחרונות הן אלו שזורקות טוב מה-3..

      1. סנטרים נגרים תמיד היו ותמיד יהיו.
        מי לא זוכר את מרק איטון ולוק לונגלי משנות הזוהר?
        יש גם עניין של שינוי החוקים שדובר בו רבות וגם בסך הכל עניין של כישרון בעמדה מסויימת שבא בגלים.
        תסתכל כמה ביגמנים מבטיחים יש היום בליגה ולא מן הנמנע שעוד כמה שנים הביגמנים ישלטו שוב

        1. אני לא רואה איך הביגמנים חוזרים לשלוט כל עוד קיימת שלשה במשחק.

          אם טאונס יתפתח כמו שצריך אני חושב שנראה את הביג מן המושלם לבנות סביבו קבוצה.

          1. זה פשוט מאוד. הם יקלעו את השלשה הזאת בעצמם, ויהפכו את כל הנגרים שנועלים את הצבע לכאלו שחייבים לצאת ממנו.

            נגיד שדיאנדרה ג'ורדן צריך לצאת מהלואו-פוסט בשביל לשמור על השלשות של דריימונד גרין. זה משאיר את הצבע פתוח לחלוטין בשביל סטף, קליי ודוראנט.

  9. הי, קורא אדוק ומגיב רנדומאלית.
    מאוד אוהב את הפינות והכתובת שמפתחות דיון על היבטים במשחק, במיוחד כאלה הקשורים לאבולוציה שלו.

    זה מעניין מאוד לחשוב על זה שגם ההיבטים של "משחק הסנטרים/גבוהים" (פוסט אפים בחפירות למיניהם) חלף, או שהפך למשהו בחשיבותו לעומת משחק "נגרים" (חסימות, ריבאונד הגנה ובהתקפה וכו) .
    דווקא סנטר עם משחק פוסט היה יכול לקוות את ההגנה, סנטר שמכריח דאבל אם ונפנה אחד מארבע קלעים, היה אמור להתאים למשחק השלשות שהתפתח לאחרונה. או שזה בעצם משחק של הכנסות והוצאות, כשהכל מהר והרבה יותר דינמי מהעבר. וזו הסיבה שלבורן ככ מתאים למשחק של היום, שחקן מהיר שיכולים לשחק עליו פנים חוץ?
    או שבגלל זה קבוצה לא טיפשה כמו קליבנד שידעה כל הזמן ליצור מיס מאצ'ים ואז לשחק פנים חוץ הצליחה? (בזמן שהם לא שיחקו הירו בול)

  10. יש תשובה מאד פשוטה: אם אתה יכול להיות נגר כמו דיאנדרה, שלא מתקרב אפילו ה 50% ליכולות של יואינג נגיד, ועדיין לקבל מקס, בשביל מה להתאמץ?

    1. לסנטרים תמיד היה קשה להתפתח היות והם תלויים בשחקן אחר (PG,SG ואפילו SF) שיכניס להם את הכדור פנימה…
      תמיד היתה בעיה בקולג'ים\ליגות הפיתוח ואפילו באן בי איי ששחקנים העדיפו לא למסור לביג מן ולשפר את המפרים של עצמם
      אפילו שאק הגדול היה מתלונן שהוא לא מקבל מספיק כדורים

      היום הבעיה אפילו גדלה כשמאמנים בקולג' ירדו מהתפקיד של הביג מן ולא מכריחים את השחקנים האחרים להפעיל את הסנטר של הקבוצה..
      מה שאומר שהיום סנטר שרוצה להפוך לדומיננטי ולהשתפר ולתפוס ניסיון לא יכול לסמוך על זה שהקבוצה\מאמן יעזרו לו והוא צריך לעבוד הרבה הרבה הרבה יותר קשה.. וכמו שנתן אמר בחכמה, למה להתאמץ כשאתה מקבל מקסימום רק בגלל שה' ברא אותך קצת יותר קרוב אליו?

  11. מאוד מעניין
    השאלה אם זה הגורם או הסיבה.
    בלי לחשוב כרגע על מה הגורמים המשפיעים/ב"ת ומה המושפעים/תוצאה/ תלויים,
    כרגע יש לא מעט נגרים בליגה; ו-הם מאוד מתאימים לסגנון משחק בין אם כמחליפים או כפותחים או שניהם.
    בנוסף, משחק הגארדים פווארדים שולט, ומשוחק על ידי שחקנים מאוד וורסאטלים.

    אני הולך איתך בהחלט ששחקנים בעמדות אחרות מתפתחים לפני ויותר נוח לשחק עליהם משחק הירו בול פחות חכם בתיכונים וליגות פיתוח. כתוצאה הסנטרים לא מתפתחים, וזה משמר שיטה שלא מוכוונת לגדל אותם (פחות משתלם מלהשקיע באחרים, דורש סקאוט, יותר קשה לאימון ועוד הרבה סיבות)
    רוב הסנטרים הטובים משחקים בתיכון שגייס את רכז או שוטר או ספ או פפ, שנותן בראש, אבל לשם הויכוח – אם יש לך ילד שגדול בראש מכולם ויותר אתלט, דיאנדרה בתיכון כזה שהסנטר של היריבה נראה כמו איטריה לידו, מה קורה אז?
    הוא חוגג בפיק אנד רולים וזה? או שגם זה לא?
    כי עדיין, מגיעים מפלצות לנבא, והם עדיין לא משופשים.

    יכול בכלל להיות שהמשחק היום דורש סנטרים יותר ניידים.
    קיצר, לדעתי הפיזיות של המשחק, והאתלטיות יצרו אותם

    1. בתיכון שום שחקן לא באמת משתפר
      בד"כ הם גבוהים מכולם בראש ומשתלטים על המשחק באמצעות זריזות ואתלטיות שהיא ברמה אחת מעל כולם.
      בקולג' דיאנדרה היה צריך לעבוד על היכולות שלו ולבנות את עצמו אבל הוא הלך לדראפט כשהוא אפילו לא היה סנטר פותח בקולג'..
      הקלע המוביל בקבוצה היה ג'וש קארטר..

  12. היום בהשוואה ללפני 20 שנה לא מפתחים שחקנים באופן כללי. הם לא מגיעים למספיק זמן בקולג', והעמדה שהכי סובלת מזה היא הסנטר. גם גארדים היום פחות מצליחים לפתח יכולות קבוצתיות לדוגמא, אבל זה פחות מובחן (זה לעומת אתלטיות שכן שמים עליה דגש). איך יכול להיות שפאו גאסול היום בן 35, היה סנטר יותר טוב מכל האמריקאים באולימפיאדה?
    בדרים טים 92 לא היה סנטר אחד שאפשר להשאיר לבד לג'אמפ, ב 2016 זה בדיוק הפוך.
    נכון שסגנון המשחק השתנה, אבל לא מספיק כדי להצדיק רמה כזו. היום אם אתה גבוה ואתלט אתה הולך לדראפט ונהיה מולטי מיליונר, אם אתה נמוך ואתלט, צריך גם סט כישרונות.

    1. איך יכול להיות שמייקל ג'ורדן בגיל 35 היה MVP ו-MVP גמר?

      פאו בא לאולימפיאדה, ולכל טורניר עם ספרד, בדרייב מטורף, הרבה יותר מכמעט כל שחקן בין לאומי אחר.

      דרך אגב, מבחינת הקטע של הג'אמפ:

      פטריק יואינג, 1,183 משחקי NBA, תשע עשרה שלשות מ-125 ניסיונות.

      דמרקוס קאזינס, 2015/16 (65 משחקים), 70 שלשות מ-210 ניסיונות. גם היום יש סנטרים שאי אפשר להשאיר פתוחים לג'אמפ, לצד נגרים. אני בטוח שגם בניינטיז היו נגרים.

      1. אתה צוחק נכון?
        אני טועה או שהשווית את גאסול לג'ורדן?
        חישוב אחוזי השלשות הוא פופוליסטי במקרה הטוב, כי אין מה להשוות בין הג'אמפ של קאזינס לשל יואינג (או ליכולות הגנתיות לצורך העניין).
        ספר לי אילו נגרים שיחקו בניינטיז בנבחרת ארה"ב, או נבחרו לחמישיה הראשונה?

  13. כל השמות שמוזכרים כאן לא ראויים לשמש קיסם בארוחת הבוקר של ארווידאס סאבוניס. אולי הסנטר הכי גדול, בכלל, ובזמן אמת גם השחקן הטוב בעולם – חבל כל כך שלא הגיע לאנ.בי.איי בשנות השיא. שחקן שלא נראה כמותו עד אז, ומאז.

  14. פוסט מצויין. בהצלחה…..

    היום, כשיש לך 4 שוטרים ושחקני אול אראוונד אתה לא ממש חייב עוד אחד בסנטר.
    יכולות הגנתיוית חשובות יותר היום

    1. איזו רשימה הזויה, פאו גאסול במקום ה13? יוקיץ' לא נכנס לטופ 10? ולמה מישהו כמו טאונס שהיה רק שנה בליגה כבר מדורג יותר גבוה ממארק גאסול?

  15. השאלה היא אם יגיע שאק חדש, שיכול לרמוס כל מה שעומד בדרכו, הוא יוכל לשנות את החשיבה שוב, ולהיות דומיננטי במשחק השלשות של היום.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט