הפועל ירושלים – עירוני נהריה בגמר גביע המדינה בכדורסל / עידן ארווץ

תוצאת תמונה עבור גביע המדינה בכדורסל

היום בערב יעלו 2 הפיינליסטיות האחרונות לזכות בגביע המדינה למעמד השני הגדול ביותר בכדורסל הישראלי, כמובן אחרי הפיינל פור – גמר גביע המדינה. העונה הזו בליגת העל מתאפיינת בעיקר בחד צדדיות לזכות שתי קבוצות (מכבי תל אביב והפועל ירושלים), ובגמר הזה, שלא לומר גם בחצאי הגמר שעברו עלינו, רק אחת מהן תופיע, לאחר שברבע הגמר הדיחה הפועל ירושלים את מכבי תל אביב בחוץ באחד המשחקים הטובים העונה. הפועל ירושלים, מחזיקת הגביע משנה שעברה, תרצה לזכות בפעם השנייה ברצף בתואר, בעוד נהריה תקווה לגביע היסטורי. בעוד שיש דיבורים על חזרה לסדרות בליגה, מפעל הגביע הוא כזה שבכל שנה נוכל ליהנות מהפיינל פור שלו, ומהאירוע החגיגי. 2 קבוצות, גביע אחד בלבד – מי תזכה? הפועל ירושלים? אולי דווקא עירוני נהריה? בפוסט זה נחקור קצת יותר לעומק את המצ'אפים בין הקבוצות ונסתכל על היתרונות של כל קבוצה. שנתחיל?

***הפועל ירושלים משחקת גם במפעל אירופי, אך בפוסט זה נתעסק רק בליגה ובגביע***

21:00, 5SPORT: הפועל ירושלים – עירוני נהריה

תקציר העונה עד כה והדרך לגמר:

הפועל ירושלים – בעונה הקודמת, ירושלים זכתה בגביע המדינה לאחר ניצחון על מכבי ראשל"צ בגמר. בליגה, היא הגיעה לפיינל פור שם הודחה בחצי הגמר על ידי אותה ראשל"צ בדיוק. הפועל ירושלים התחילה את העונה הזו עם זכייה בגביע ווינר אחרי ניצחון על מכבי תל אביב בגמר. בליגה, היא ממוקמת במקום ה-2 עם מאזן 4-13. במפעל הגביע האדומים ניצחו בשמינית הגמר את הפועל תל אביב בבית, ברבע הגמר את מכבי תל אביב בחוץ ובחצי הגמר את מכבי ראשל"צ.

עירוני נהריה – זו תהייה הפעם הראשונה של עירוני נהריה בגמר הגביע. עירוני נהריה ממוקמת במקום ה-7 בליגה עם מאזן של 10-8. במפעל הגביע הכתומים ניצחו בשלב 32 האחרונות את אליצור נתניה מהליגה הלאומית בחוץ, בשמינית הגמר את גליל עליון מהליגה הלאומית בחוץ, ברבע הגמר את הפועל חולון בחוץ בחוץ ובחצי הגמר את עירוני נס ציונה.

היסטוריה של הקבוצות בגביע, כולל מפגשים העונה:

העונה נפגשו הקבוצות פעמיים. המפגש הראשון התקיים ב-19.10.19, בירושלים, במסגרת המחזור ה-3 של ליגת ווינר סל, שם הביסה ירושלים. במפגש השני, שהתקיים ב-04.01.20 בנהריה, ניצחה ירושלים גם כן.

קצת נתונים על הגביע:

עירוני נהריה תגיע לגמר בפעם הראשונה בתולדותיה, בעוד ירושלים, שזכתה בגביע 5 פעמים, כולל בשנה שעברה, בפעם ה-14. הקבוצות נפגשו 6 פעמים במסגרת הגביע והמאזן הוא 1-5 לירושלים: שמינית גמר 1987/88, שמינית גמר 1993/94, רבע גמר 2000/01, שמינית גמר 2004/05, שמינית גמר 2012/13, שמינית גמר 2017/18. מאמני שתי הקבוצות, דני פרנקו ועודד קטש, זכו בגביע פעם אחת כל אחד – קטש בשנה שעברה עם ירושלים ופרנקו עם הפועל חולון. במפגשים ביניהם בגביע המאזן הוא 0-2 לקטש: רבע גמר 2007/08, שמינית גמר 2013/14. עודד קטש בגמר גביע – הפסד (2014) וניצחון (2019). דני פרנקו בגמר גביע – ניצחון (2009), הפסד (2015).

הכנה למשחק:

שתי הקבוצות מגיעות למשחק בכושר מצוין. אמנם ירושלים קצת נוטה לזלזל בליגה ומשלמת על זה בהפסדים, הסגל שלה לגמרי מעל כל הקבוצות שלא קוראים להן מכבי תל אביב והיא ללא ספק מגיעה כפייבוריטית הברורה לזכות בתואר. היא עושה חיל באירופה וכאמור, מעל כל הקבוצות בליגה. מנגד, נהריה פתחה את העונה נורא אבל כרגע בליגה היא מעולה ועם 4 ניצחונות ב-5 משחקיה האחרונים כשג'רל מקניל ודומיניק ווטרס מעולים. ירושלים, כאמור, מגיעה למשחק הזה כפייבוריטית ברורה ותקווה לא לעשות טעויות שיעלו לה במשחק כמו בגמר עונת 2015/16 ובחצי גמר הפיינל פור של העונה שעברה. ירושלים רוצה להשיג את כל התארים העונה, בעוד נהריה רוצה גביע היסטורי.

שחקני מפתח:

בואו נדבר רגע על שחקני המפתח במשחק הזה. יש כמה כאלה שאולי יכולים לשנות את כל הסיפור. מצטייני הקבוצות, להם יש השפעה גדולה על המשחק:

ג'ייקובן בראון Vs ג'רל מקניל:

ג'ייקובן בראון נמצא בעונה חלומית מבחינתו, לה הוא קורא 'עונת הרצח' ("murder season"). ברוב הפעמים הוא עולה מהספסל ומכניס אנרגיות לירושלמים. בראון הוא שחקן ורסטילי מאוד בצד ההתקפי של המשחק, והעונה יכול לעשות סל מכל מצב. בצד השני של הפרקט, הוא פחות מתמחה אך ניכר שהוא עושה מאמצים להשתפר בחלק הזה. ג'רל מקניל, מהצד הסגול, חווה חצי גמר מעולה מבחינתו וירצה להמשיך את המומנטום של קבוצתו גם בגמר. נהריה תקום ותיפול על יכולתו של מקניל היום, בעוד אצל ירושלים זה אחרת בשל ריבוי הכוכבים. הייתה אי ודאות לגבי שיתופו של מקניל במשחק הגמר, בשל דחיפה שדחף את טל דן בחצי הגמר, אך בוועדת המשמעת באיגוד החליטו לא להתערב והוא ישחק כרגיל. לדעתי, ג'ייקובן בראון יותר מגוון מג'רל מקניל, כאשר שניהם לא מתמחים בהגנה. בראון יכול לקלוע את הסל כשצריך בעוד מקניל, ראינו אותו כמה פעמים העונה נכנס ללחץ ולא מצליח לעצור ריצות של היריבה. לכן, המנצח בדו קרב הזה הוא ג'ייקובן בראון.

למעלה מימין: ג'ייקובן בראון. למטה: ג'רל מקניל

ג'יימס פלדין Vs דומיניק ווטרס:

פלדין הוא ללא ספק ה-שחקן של ירושלים. היו לו השנה משחקים מדהימים (41, 27 נקודות), ומשחקים קצת פחות (0/10 לשלוש). ובכל זאת – כשמגיע המאניטיים, מגיע ג'יימס המעולה. קשה מאוד לעצור את פלדין במשחקי נוקאאוט, בטח במשחק על תואר. הקליעה שלו, החדירות לסל, האחוזים המדהימים, כל אלה דברים שמאפיינים אותו ובמידה רבה גם את ירושלים העונה. מנגד, ווטרס הוא גארד מעולה גם כן, רק שלו קל יותר לבטא את יכולותיו בשל היותו בקבוצה קטנה יותר כמו נהריה. הוא קולע, מוסר, חודר ומכניס אווירה למשחק, לא תמיד חיובית אגב. במצ'אפ הזה יש תיקו, ולכן השחקן שיביא את כל יכולותיו למשחק הערב יביא גם לקבוצתו יתרון ענק.

מימין: ג'יימס פלדין. משמאל: דומיניק ווטרס

בנוסף, יש לקבוצות גם את האקס פקטורים: טיישון תומאס, סולימאן בריימו וג'ון הולנד בירושלים, טוני גפני ודיימון סימפסון בצד השני.

תחזית:

שתי הקבוצות יגיעו היום להילחם. לירושלים יתרון מובהק והיא לגמרי הפייבוריטית, אבל במשחק אחד הכל יכול לקרות. ולמרות זאת, לאחר ההופעה הנהדרת בחצי הגמר, אי אפשר שלא להמר על האדומים מהבירה. זה של ירושלים גם השנה.

לפוסט הזה יש 3 תגובות

  1. תודה עידן על פריוויו מעולה. איזה שמחה וששון יהיו בגליל התחתון אם נהריה תנצח. מגיע לעיר הזאת שרק סובלת (נחל הגעתון, ועוד) , משהו להתגאות בו!

כתיבת תגובה

סגירת תפריט