לקראת אליפות העולם בכדורסל – הנבחרות המרכזיות / רועי ויינברג

אליפות העולם בכדורסל מתקרבת אלינו בצעדי ענק וזאת הזדמנות לא רעה לדבר על הנבחרות המרכזיות. כוכבים רבים יפספסו האליפות בנבחרת ארצות הברית, אבל קשה להגיד את זה על שאר העולם כשסרביה תשחק עם ניקולה יוקיץ', יוון עם יאניס אנטדקומפו וספרד עם מארק גאסול. בואו נתחיל:

הפייבוריטיות

ארצות הברית

באולימפיאדה (הטורניר הבינ"ל הגדול האחרון): מקום ראשון.

מאמן: גרג פופוביץ'. טורניר ראשון עם הנבחרת האמריקאית, היה עוזר מאמן במכללת קנזס ומכללת חיל האוויר בעבר. מאמן את הסן אנטוניו ספרס מאז 1997.

שחקנים בולטים: קמבה ווקר (עבר הקיץ לבוסטון משרלוט), דונובן מיטשל (יוטה ג'אז), קריס מידלטון (מילווקי באקס), ג'ייסון טייטום (בוסטון סלטיקס).

למה יזכו: הנבחרת הטובה ביותר. קמבה ומיטשל קלעו 49.4 נקודות משותפות למשחק העונה באן.בי.איי והובילו קבוצות להרבה יותר ממה שהן שוות על הנייר. הם מוקפים בכישרון בדמות ג'ייסון טייטום וג'יילן בראון שהובילו את בוסטון לגמר המזרח ב-2018, אול-סטאר נוסף בדמות קריס מידלטון והרבה שחקנים שמספקים הגנה (מרקוס סמארט, דריק וויט), קליעה (ג'ו האריס, האריסון בארנס) או שניהם (מיילס טרנר, ברוק לופז). נוסף על כך, יש להם את סגל המאמנים הטוב ביותר בהיסטוריית הכדורסל עם פופ כמאמן הראשי, כשלצידו ג'יי רייט – פעמיים אלוף מכללות עם וילאנובה, לויד פירס המצויין מאטלנטה וסטיב קר שהגיע ל-5 הגמרים האחרונים וזכה ב-3 אליפויות.

למה לא: זאת הנבחרת האמריקאית החלשה ביותר מאז, אולי, 2010, אז היה להם את קווין דוראנט. יש להם חולשה יחסית בעמדות הפנים כשהשחקנים הגבוהים שלהם הם רק קייל קוזמה, מיילס טרנר וברוק לופז. כשליריבות שלהם יש את יאניס אנטדקומפו, ניקולה יוקיץ', מארק גאסול, רודי גובר ושות', לא בטוח שזה יספיק. קוזמה שחקן הגנה לא מרשים והשניים האחרים לא סקוררים בקנה מידה משמעותי. לא מן הנמנע שנראה את הפסים והכוכבים משתמשים בלופז בצבע, בדומה למשחק הראשון בגמר המזרח של השנה, אבל לא בטוח שזה יספיק לאליפות שלמה.

ציפיות: מדליית זהב. כל דבר אחר יכתים את המורשת של כל המעורבים.

סרביה

הפעם דריימונד גרין לא ישמור עליו. ניקולה יוקיץ' (עם הכדור)

באולימפיאדה האחרונה: מדליית כסף. נוסף על כך, הפסידו בגמר של היורובאסקט האחרון ושל אליפות העולם האחרונה. עקביים…

המאמן: סשה גורגביץ'. מאמן את הנבחרת מאז 2013 ועבר גם בפאנתינייקוס ובאיירן מינכן. אימן העונה את וירטוס בולוניה וזכה איתה בליגת האלופות של פיב"א.

שחקנים בולטים: ניקולה יוקיץ' (חבר חמישיית הליגה הראשונה מדנבר), בובאן מארינוביץ' (פילדלפיה, עבר לדאלאס) ונמניה בייליצה מסקרמנטו בקו הקדמי. בקו האחורי יש להם את בוגדן בוגדנוביץ' הנהדר מסקרמנטו ואת מרקו גודוריץ' שהיה משמעותי עבור פנרבחצ'ה ביורוליג.

למה כן: כקבוצה, הם הקבוצה שרצה הכי הרבה זמן ביחד, אולי מלבד ספרד, בהרכב הנוכחי. יוקיץ' היה חלק מהקבוצה שלקחה מדליית כסף אולימפית לצד בוגדנוביץ'. בוגדנוביץ' ובובאן שיחקו בקבוצה של יורובאסקט 2017. ההתקפה שלהם נהדרת: יוקיץ' אחד משחקני ההתקפה הטובים ביותר בעולם היום ובוגדנוביץ', שחקן של 14 נקודות NBA למשחק באחוזים נהדרים, הוא מוציא נהדר לפועל. הכימיה בין השניים וה-IQ הכדורסלני החכם של הסרבים שכולל גם שחקנים כמו בייליצה ומיצ'יץ' הופכים אותם לקבוצה מסוכנת מאוד. נוסף על כך, הם חזקים בקו הקדמי – מארינוביץ', יוקיץ' ומילוניטוב יכולים להיות יותר מדי עבור האמריקאים הדלילים מקדימה.

למה לא: ההגנה שלהם לא מעודדת במיוחד. אף אחד משחקני האן.בי.איי שלהם לא שומר גדול ברמה של הליגה הטובה בעולם ואין להם הרבה פורוורדים ברמה גבוהה. כשבצד האמריקאי יש שחקני התקפה מחוננים כמו ווקר, מיטשל וטייטום, לא בטוח שיש לסרביה את הכלים לעצור אותם. ההייפ שגורגביץ' ניסה לייצר לנבחרתו ("בכלל לא מודאג מהאמריקאים") יכול לעבוד נגדם, למרות שהם אכן האיום החזק ביותר.

מטרות: גמר. פוטנציאל למדליית זהב א-לה ארגנטינה 2004. יכול להיות שיסתפקו בארד.

ספרד

באולימפיאדה האחרונה: מדליית ארד. זכו במדליית ארד ביורובאסקט האחרון.

מאמן: סרג'יו סקאריולו. מאמן את ספרד מאז 2015 אחרי שעבר שם בין 2009 ל-2012. זכה באליפות NBA כעוזר מאמן של טורונטו השנה וזכה עם הספרדים באליפות אירופה ב-2015, 2009 ו-2011.

השחקנים הבולטים: מארק גאסול (טורונטו), ריקי רוביו (עבר מיוטה לפניקס), חואן הרננגומז (דנבר), רודי פרננדז וסרחיו יוי (ריאל מדריד).

למה כן: קבוצה ותיקה מאוד. רצים המון זמן ביחד עם אותו מאמן, מתואמים ומציגים סגל טוב. יש להם שחקני הגנה טובים שמתבססים על גאסול כעוגן הגנתי והתקפה חכמה עם רוביו וגאסול כסנטר מוסר שיכול להשיג נקודות. פרננדז ויוי מוסיפים יכולת יצור נקודות ויכול להיות שזה הטורניר האחרון של דור הזהב הספרדי הזה: 8 מ-12 שחקני הנבחרת מעל 30, לא כולל ריקי רוביו בן ה-28 שמשחק איתם בעשור האחרון.

למה לא: הגיל יכול להיות חיסרון בטורניר קצר יחסית שיכול להיות שוחק, במיוחד עבור גאסול שמגיע אחרי קמפיין פלייאוף ארוך במיוחד. מרגיש שאין שם אף אחד שיכול להיות הגו-טו-גאי, אולי מלבד גאסול העייף שתפקד כאפשרות חמישית בהתקפה של טורונטו לאורך רוב הפלייאוף. בפשטות, נראים חלשים יותר מסרביה והאמריקאים. פוגשים את סרביה בשלב הבתים השני, מה שיכול להקשות על ההגרלה שלהם בחצי הגמר.

יעד: חצי גמר, בתקווה שהניסיון שם יספיק בשביל מדליה.

יוון

באולימפיאדה האחרונה: לא השתתפו. הודחו פעמיים ברציפות ברבע הגמר באליפויות אירופה.

מאמן: ת'אנסיס סקורטופולוס, אימן במשך שנים בקבוצות קטנות-בינוניות בליגה היוונית (לא פאו, אולימפיאקוס או פאוק) והקפריסאית. אימן את הנבחרת לראשונה במוקדמות אליפות העולם.

השמות הבולטים: יאניס אטנדקומפו (MVP, מילווקי באקס), שחקן האן.בי.איי היחיד ברוסטר מלבד אחיו ת'אנסיס ששיחק 12 דקות למשחק בפנאתינייקוס ביורוליג בעונה החולפת. השמות הבולטים הנוספים הם ניק קלאת'ס וקוסטס סלוקאס מפנאתינייאקוס ופנרבחצ'ה בהתאמה שנבחרו לחמישיית היורוליג הראשונה העונה. קוסטאס פאפאניקולאו יהיה משמעותי גם כן.

למה כן: יאניס! השחקן הטוב ביותר בטורניר בפער לא קטן הופך את הקבוצה לכזאת שיכולה לדמיין זכייה. הוא אמר שהוא היה מוותר על האמ.וי.פי בשביל מדליית זהב, מה שמראה את הגישה איתה הוא מגיע לטורניר. יש לצידו כמה שחקני יורוליג מוכחים וסגל ותיק, כשהגריק פריק השחקן השלישי הכי צעיר ברוסטר. סלוקאס וקלאת'ס יוסיפו ניהול משחק לא רע לפי מה שהם הראו ביורוליג.

למה לא: יאניס הצליח העונה בקבוצה מבוססת ריווח. עם קשת שלוש קרובה יותר ובלי קלעים גדולים לצידו, לא ברור שהוא יוכל להביא את הרמה הזאת גם לכאן אחרי עונה סדירה ופלייאוף. הנבחרת לא ראתה הרבה הצלחות, אבל לא שיחקה עם יאניס בגרסתו המפותחת בטורניר גדול. יכולים להצליח בגדול, או לעוף בשמינית הגמר.

יעד: חצי גמר נראה כמו מטרה ריאלית עבורם. הכל תלוי ביאניס.

סוס שחור

נבחרות מעניינות שיכולות להתחבר ולהפתיע.

צרפת

באולימפיאדה האחרונה: מקום 6.

מאמן: וינסנט קולה, המאמן הצרפתי מאז 2009. זכה איתם באליפות אירופה של 2013 ובמדליית ארד באליפות העולם הקודמת.

השמות הבולטים: רודי גובר (שחקן ההגנה של השנה), אוון פורנייה (אורלנדו) וניקולה באטום (שרלוט).

קבוצה תחרותית שיכולה לשחק טוב במיוחד. גובר יכול להיות מעניין כשחקן המרכזי של הנבחרת בשני צדדי המגרש ויש להם אפשרויות קליעה לא רעות בדמות פורנייה וננדו דה-קולו, אולי השחקן הטוב ביותר בעולם שלא משחק ב-NBA. הפוטנציאל לא נמוך, אבל רוב השחקנים מגיעים אחרי עונה חלשה, במיוחד פורנייה, באטום וניליקינה. יכול להגביל את הפוטנציאל שלהם, נוסף על המפגש האפשרי עם הנבחרת האמריקאית ברבע הגמר.

יעד: יכולים לשאוף למדליה. בפועל שווים רבע גמר.

ליטא

באולימפיאדה האחרונה: סיימו במקום השביעי. הגיעו לחצי הגמר באליפות העולם של 2014.

מאמן: דאיניוס אדומיטיס, איתם מאז 2016. שחקן עבר מוצלח בז'לגיריס קובנה שכיום מאמן גם את ריטאס וילנה.

השמות הבולטים: יונאס ואלניוצ'אס (ממפיס), דומאטס סאבוניס (אינדיאנה), מינדוגאס קוזמינסקאס (אולימפיה מילאנו).

מצד אחד, יש להם שני סנטרים נהדרים. ואנליוצ'אס שיחק בממפיס יותר טוב ממה ששיחק מכל תקופה אחרת בקריירה שלו ויכול להיות אחד הטובים באליפות הזאת. לידו, יש את סאבוניס המצויין מאינדיאנה, בה הוא סובל מכך שהוא משחק מאחורי סנטר דומיננטי ועולה מהספסל. כאן, הליטאים ינסו לשחק עם שניהם ביחד. משחק עומד עם הרבה פוסט-אפ יכול לעבוד בחוקים של פיב"א, אבל מסביבם אין מספיק איכות: רוב השחקנים משחקים בליגה הליטאית והליגיונרים לא בלטו ביורוליג, מלבד מנטס קלייניטס הותיק ומינדוגאס קוזמינסקאס שעבר בניקס. יתבססו על עמדות הפנים וזה יכול להפוך אותם לקבוצה קשה בשביל האמריקאים, אבל פחות בשביל צרפת וגובר או ספרד וגאסול. הם סובלים מבית קשה במיוחד ויכולים גם לעוף בבתים, אבל גם להגיע לחצי הגמר. נבחרת שקשה לחזות.

יעד: לצאת מבית המוות עם קנדה ואוסטרליה. משם הדרך לרבע הגמר יחסית קלה.

אוסטרליה

באולימפיאדה האחרונה: חצי גמר ומקום רביעי. הפתעת הטורניר.

מאמן: אנדריי לאמניס. מאמן את "הבומרס" מאז 2013 והיה איתם באולימפיאדה.

השמות הבולטים: ג'ו אינגלס (יוטה), הלוחש במכוניות, מת'יו דוולדובה (קליבלנד), פטי מילס (סן אנטוניו), אנדרו בוגוט (העונה בגולדן סטייט) וארון ביינס (מבוסטון לפניקס) נותנים חמישה שחקני NBA לא רעים.

יש להם קבוצה טובה. הגנה קשוחה עם דוולדובה וביינס, ארבעה שחקנים שיכולים לקלוע טוב מרחוק והרבה לב וחכמת משחק. אף אחד מהם לא כוכב והם היו נבחרת מעניינת יותר אם בן סימונס, כוכב אוסטרלי, היה משחק, אבל גם בלעדיו הם יכולים להיות קוטלת ענקים שתעשה חיים קשים לכל קבוצה. הבעיה הנוספת שלהם היא העדר העומק – מלבד ארבעת המשמעותיים ובוגוט, אין להם אף שחקן דומיננטי, מלבד מיץ' קריק ששיחק לתקופה קצרה בליגה השנה.

יעד: יכולים להיות סוס שחור בדומה לאולימפיאדת ריו ולסיים בחצי הגמר. מאמין שיגמר איפשהו בין מקום 7 ל-16.

ניגריה

באולימפיאדה האחרונה: מקום 11.

מאמן: אלכסנדר נאוורה, הוביל אותם למדליית כסף באפרובאסקט של 2017.

השמות הבולטים: אל-פארוק אמינו (פורטלנד), ג'וש אוקוגי (מינסוטה) ואקפה אודו (יוטה).

הנבחרת האפריקאית המעניינת ביותר באליפות, כשג'ואל אמביד וקמרון לא ישתתפו. יש כאן פוטנציאל הגנתי גבוה מאוד עם אמינו ואוקוגי האנדרייטד, נוסף על אקפה אודו בקו הקדמי שיכול להגן על הטבעת. הם לא ישחקו כדורסל יפה, אבל אימון טוב והקשיחות של השלושה האלה, נוסף לאייק דיוגו הבלתי-נגמר, יכולה להפוך אותם לקבוצה שתדבר חזק באליפות. הם אנדרדוג בבית מסקרן במיוחד עם רוסיה וארגנטינה ויכולים להשאיר אחת מהם – אולי רוסיה מעוטרת כוכבי היורוליג או ארגנטינה של לואיס סקולה המזדקן – בבית בשלב הבתים.

יעד: 16 האחרונות. אולי אפילו רבע גמר בתרחיש אופטימי מאוד.

רועי ויינברג

אחד מעורכי הופס. אוהב את מיאמי וגבוהים שמוסרים מעל 4 אסיסטים במשחק.

לפוסט הזה יש 20 תגובות

  1. אחלה, תודה.
    נדמה לי שקוזמה לא בסגל, נשאר בבית בגלל פציעה קלה.
    סרביה, וזה לונג-שוט, תיקח. כי היא רצה הרבהזמן, יש לה היררכיה מסודרת, מאמן מצוין, מוטיבציה, מחויבות, יוקיץ' בתור האיש המרכזי. והסילבר-ליינינג של הפציעה, כבר אין יותר את האין-הגנה של תיאודוסיץ', שהגארדים האמריקאים יחגגו עליו.
    החוזק של הסרבים על אמריקה הוא הפרונט, לצד יוקיץ', ופה אתה משמיט. זה לא בובאן שיעשה נזק, הוא קוריוז בכל קבוצה. אלא רדוליצה, האימתני, שחקן NBA לכל דבר, 4-5 מסיבי וחיה רעה, שיש לו רק בעייה בקופסה. אין אף דיאנדרה או AD או בוגי ואפילו הווארד שיכול לתת בשר ממול.
    USA עדיין פייבוריטית, אבל אני לוקח את סרביה. ומי שיהיה מאוד מעניין לראות, אלה אוסטרליה שתמיד נותנים 120 אחוז, וגם ניגריה! הלוואי שיפתיעו.

    1. נקודה יפה בקשר לרדוליצה. השאלה היא האם האמריקאים יכולים לרוץ יותר מהר ממה שהסרבים יכולים לשחק ויכול להיות שכן – לכן ניסו לשחק עם ג'יילן בראון כסנטר, למשל, מול האוסטרלים. יש להם את מיילס טרנר שהיה אחד שחקני ההגנה הכי טובים בעונה האחרונה ובאמת יהיה המפתח כאן

  2. תודה רועי
    גם בהרכב הזה יצטרך לקרות משהו מיוחד שהאמריקאים יפסידו איזה התפוצצות של שחקן פלוס עודף שאננות שלהם ,לדעתי לשאר הנבחרות פשוט אין גארדים מספיק טובים בשביל שזה יקרה

  3. ספרד כבר זקנה ופחות מוכשרת
    יש 2 נבחרות שמאיימות על ארצות הברית ויוון לדעתי הראשונה עם השחקן הכי טוב בטורניר פלוס סלוקאס שהוא טופ 3 ביורוליג בטח הגארד הטוב ביורוליג בשנתיים האחרונות(יוצא לי לעקוב הרבה אחרי היורוליג מאז שינוי השיטה) כמובן קלאתס הרכז הקלאסי ועוד לא מעט שחקני יורוליג טובים כמו פרינטזיס שהוא היווני הבכיר באולימפיאקוס בשנים האחרונות אחרי הדעיכה של ספנוליס ופאפאניקולאו
    השניה היא כמובן סרביה אבל יש לי מום על יאניס במידה וזו לא תהיה ארצות הברית שתזכה

    1. ספרד זקנה ורוב השחקנים אחרי השיא, אבל אין תחליף לניסיון של נבחרת ביחד. בניגוד לברזיל למשל רוב השחקנים שם עדיין שחקני NBA או יורוליג טובים מאוד, לכן יכולים לאיים. רוביו היה אדיר במשחקי ההכנה ומגיע בכושר קליעה טוב מאוד, זה פקטור שחשוב להתחשב בו

      1. מה דעתך על החוסרים שלהם ? ניקולה מירוטיץ’, סרג’ איבקה, פאו גאסול וסרחיו רודריגס…
        לא יפה להתעלם מחסרונם בנבחרת שהיא לא ארה"ב עם המאגר הבלתי נדלה של הכישרון שלהם.

  4. אגב הקנדים היו אמורים להיות נבחרת חזקה מאוד רק שכמו אצל השכנים מארה"ב רוב הבכירים לא מגיעים אצלם, ספק אם יעברו את הבית המוקדם עם ליטא ואוסטרליה

    1. אם מארי, בארט, וויגינס, טריסטן והשאר היו מגיעים הם יכלו לעשות חצי גמר. השחקן היחיד שלהם מהליגה זה בירץ' מאורלנדו שהוא די אחלה, אבל לא יספיק לליטא או אוסטרליה

  5. אני מהמר חזק על סרביה ובוגדנוביץ שלדעתי זה יהיה טורניר פריצה עבורו כי הוא יקבל את הבמה להיות כוכב של קבוצה,

    מסקרן אותי לראות את העברת הלפיד בנבחרת ספרד מהאחים גאסול לאחים הרננגומז

  6. אחלה טור רועי
    נראה שתהיה אליפות מעניינת. האמריקאים לא ילקקן דבש.
    אם הקנדים היו מגיעים בהרכב מלא אולי הם היו מלקקים מייפל
    🙂

  7. תודה רועי. קשה לנבא איך האמריקאים יתחברו בעיקר במשחקים הצמודים. מי יקח שם את הכדור? ווקר, מיטשל, טייטום? לא ברור. אני בהחלט רואה תסריט שאחת האירופאיות החזקות או האוסטרלים נשארים צמודים ולוקחים את המשחק נגד האמריקאים במאניטיים.
    בסרביה חסר לי סקורר ואני עדיין לא משוכנע שבוגדנוביץ יהיה האיש. יוון חזקה וקשוחה אבל לא עמוקה מבחינת הכישרון מסביב ליאניב וככה גם הספרדים שכבר נמצאים על האדים של דור הזהב שלהם (גאסולים, רודי פרננדז, רוביו, יוי וכו). דווקא הליטאים יכולים לדעתי להפתיע. בלי פייבוריטית ברורה תהיה אחלה אליפות הפעם.

  8. תודה רבה רועי על העבודה הנהדרת!
    קוזמה נשאר בבית – חיסרון גדול לאמריקאיים.
    לדעתי 4 הגדולות מלבד ארה"ב הן אוסטרליה, סרביה, ספרד וצרפת.
    לאוסטרליה יש את גולדינג הסקורר הצלף, והוא משמעותי מאוד. הם יחידה מצוינת כקבוצה.
    הסרבים מוכשרים מאוד.
    ספרד מאוד מנוסה.
    צרפת תמיד מתעלה בטורנירים האלה ושחקניה יכולים להתעלות על יכולתם הרגילה שאנו מכירים מהליגה כשהם במדי הנבחרת.
    יוון לדעתי לא במירוץ, יאניס לא יוכל לתרגם את היתרונות שלו מהמשחק האמריקאי למשחק האירופי.

  9. רועי נהדר תודה רבה .
    קוזמה לא ישחק נדמה לי שגם פאוק קבוצה קטנה .
    הייתי מוסיף גם את איטליה לסיקור.
    חבל שכוכבי קנדה ואוסטרליה לא באו .
    חבל גם ששחקן כמו ספינוליס לא בא ליוון או על הפציעה של תיאודוסיץ מסרביה.
    הפעם התחרות יותר צמודה שימו לב שאין לארה"ב שחקן חמישיית העונה.
    אבל לסרביה יש .
    גם תארים אישים יש אצל צרפת (הגנה) ויוון .
    הנבחרת הכי מעניינת שלא תהיה כאן מבחינתי לפחות זו קמרון שעם סיקאם ואמביד הייתה יכולה לעשות שמות לכל הנבחרות .
    הפייבוריטית עדיין ארה"ב אך סרביה יוון צרפת וספרד יכולות להפתיע ביום נתון

  10. האמת היא שאני פשוט לא עוקב, ולא מכיר, את הכדורסל האירופאי. כך שגם אם אחליט לרשום טבלה של "1. ארה"ב, 2. סרביה, 3. . . ."
    דעה זו תהיה מבוססת ויציבה כמו קליפת שום זנוחה על החוף בפלורידה, בעודה ממתינה לדוריאן.
    .
    דבר אחד קטן שכן הבחנתי בו –
    המוטיבציה. אני לא מסוגל לשפוט את זו של כל המתחרות, אבל זו של יאניס ביוון, עושה רושם של מוטיבציית שיא. בקטעים הקצרים שראיתי, יאניס נראה כמו כוח טבע. בהתקפה, וחשוב לא פחות – בהגנה.
    כאשר אני מנסה להיזכר בשחקנים אירופאים שבשיאם הגיעו במוטיבציה שכזו לאליפות עולם/אולימפיאדה (פאו גאסול, נוביצקי), אני מגיע למסקנה שמומלץ לקחת את יאניס ויוון בחשבון כאשר מחפשים קבוצה שמסוגלת להפתיע, ולהגיע רחוק.
    .
    תודה, רועי.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט