סיכום תחרות הפלייאוף הראשונה בגולף – THE NORTHERN TRUST/יוני יצחק

פטריק ריד – אלוף התחרות

125 שחקנים העפילו לפלייאוף הפדקס והתחרות במגרש Natioal Liberty שבניו ג'רזי ריכזה את מיטב הגולפאים שלרובם מטרה ברורה – לסיים בין 70 המדורגים הראשונים בניקוד פדקס מצטבר כדי להמשיך הלאה לתחרות הבאה בסוף השבוע – the BMW Championship.

את התחרות החלו בפועל 121 שחקנים לאחר שארבעה פרשו עוד לפני "שריקת הפתיחה". פול קייסי האנגלי שדורג ערב התחרות במקום השמיני המצטבר, החליט לקחת שבוע מנוחה לפני התחרויות הבאות מתוך ידיעה שהוא מעפיל בוודאות לתחרות הפלייאוף הבאה. הנריק סטנסון השבדי, אלוף גביע הפדקס לשנת 2013, החליט לוותר הפעם כליל על משחקי הפלייאוף מאחר והוא עוזר ב"שיווק ואירוח" אליפות סקנדינביה הפתוחה (בסבב האירופאי) לקראת סוף החודש, מועדים המתנגשים עם פלייאוף הפדקס. שחקן אחר (סם ברנס) פרש לאחר ששבר את הקרסול ושחקן נוסף  (רפא קבררה – בלו) העדיף להישאר ליד אשתו הכורעת ללדת.

אבל מסתבר שכל הנ"ל לא התקרבו לפרישה הבולטת של הטורניר.

בכתבת הפריוויו של התחרות דברתי על הגישה של טייגר וודס לקראת הפלייאוף הנוכחי, וזאת לאחר יכולתו הירודה ועייפותו המנטאלית בחודשים האחרונים, מאז זכייתו במאסטרס. נכון שוודס הוא אדון לעצמו אבל גם הוא לא יכול מראש לפרוש סתם כך מתחרויות הפלייאוף ללא סיבה מוצדקת כאשר כסף גדול מאוד של ספונסרים נמצא על הכף. כבר בחימום בשבוע שלפני התחרות רמז טייגר שהכאבים עוד בסביבה. סיבוב גרוע של טייגר ביום הראשון עם תוצאה 76 ומקום כמעט אחרון סימן כבר את מה שהיה ברור בחודשים האחרונים – השחקן פשוט לא מסוגל כרגע להמשיך להתחרות ברמה הגבוהה ביותר, ומוטב עבורו שיסיים את העונה מוקדם ככל האפשר. קשה לומר שמישהו היה מופתע מאוחר יותר בהמשך היום כאשר טייגר הודיע על פרישתו מהטורניר באמצעות הודעה לקונית המספרת על mild oblique"" והוא מקווה שיוכל להתחרות שבוע הבא, בתחרות השנייה של הפלייאוף.

בהחלט לא הייתי שם את כספי וקונה את התקוות של טייגר לשחק בהמשך הפלייאוף. ההיפך הוא הנכון – מוטב לוודס לסיים כבר עתה את העונה בכבוד מאשר להמשיך ולהתבזות בטורניר הבא. וודס חייב את החופש, המנוחה לגוף והכי חשוב לדעתי – לטעון את המצבר המנטאלי, שהתרוקן אצלו עוד בחודש אפריל, עת שביצע אחד הקאמבקים הספורטיביים הגדולים ביותר בהיסטוריה. בימים הקרובים נראה אם ההשערה שלי אכן תתאמת או שטייגר יגזור על עצמו סבל נוסף בסוף השבוע.

לאחר היומיים הראשונים של התחרות, נופו 40 שחקנים בעלי התוצאות הגרועות ביותר. בין השחקנים המאכזבים והבולטים שנופו ניתן למצוא את מאט קוצ'ר! (במקום השלישי בניקוד פדקס טרם התחרות), קסנדר שאופלי (שדורג במקום 4), מארק לישמן (מקום 12), ריקי פאולר (מקום 13), צ'ארלס האוול (מקום 15), ג'יסון דיי (מקום 40) ו – סרג'יו גרסיה (מקום 65). רובם ירגישו זאת היטב עם הידרדרותם בניקוד הכללי או במקרה של גרסיה – סיום העונה מוקדם מהצפוי.

היום הראשון של התחרות היה שייך בעיקר לשחקן טרוי מריט האמריקאי, שהחל את התחרות במקום ה – 72 הכללי בפדקס ומחפש דרך להשתחל ל – 70 הראשונים בדירוג לקראת התחרות הבאה. סיבוב מעולה שלו ללא אף תוצאת בוגי ועם כמות נכבדה של בירדי'ס הקנתה לו תוצאה של 62 (9-) ומקום ראשון בסוף היום. את היום השני סיים בתוצאה של 70 (1-) ובפיגור של שתי חבטות מהמוביל.

ביום הראשון הצטיין גם דסטין ג'ונסון שסיים עם תוצאה יפה משלו (63). את יום התחרות השני סיים ג'ונסון באופן סולידי יותר עם תוצאה של 67, שהספיקה לו להובלת התחרות – בהחלט פתיחה טובה לאחד השחקנים הטובים בעולם, שעוד לא הצליח לזכות בגביע הפדקס.

במרחק חבטה אחת פחות מג'ונסון, התמקם כוכב אחר, ג'ורדן ספית' (עם תוצאות 67 ו – 64 בהתאמה). ספית' עדיין מחפש את הקאמבק שלו לאחר שתי עונות בינוניות מינוס מבחינתו. הבעיה של ספית', שהסטטיסטיקה הכללית שלו השנה ביומיים הראשונים של התחרויות בסבב היא מצוינת (מקום עשירי כללי ביום הראשון ושני כללי ביום שני) אך ביומיים הסופיים של התחרות המספרים פשוט זוועתיים (מקום 172 ו – 195 בימים השלישי והרביעי בהתאמה). עם ביצועים כאלו בשלבים הסופיים ברור מדוע ספית' לא מצליח להתקרב לזכייה נוספת בסבב. האם ספית' יצליח סוף סוף להתגבר על המכשול המנטאלי ולהציג כושר משחק טוב ביומיים האחרונים של התחרות?

שחקנים בולטים נוספים לאחר יומיים ראשונים של תחרות הם ג'ון ראהם ופטריק "הילד הרע" ריד, שניהם עם תוצאה מצטברת של 10- (במרחק שתי חבטות מההובלה). גם רורי מקילרוי וג'סטין רוז עם תוצאה מצטברת של 9- נמצאים בעניינים.

ברוקס קפקה, המדורג ראשון בגביע פדקס בתחילת התחרות, לא הצליח למצוא את הקצב הרגיל שלו וסיים יומיים ראשונים בתוצאה מצטברת של 3-. לא מספיק טוב במושגים של קפקה אבל לא סוף העולם.

היום השלישי של התחרות הגיע ועמו הכושר המזופת של ג'ורדן ספית', שחבטת הפתיחה שלו נוחתת היישר ב…מים. ספית' מיישר קו עם הסטטיסטיקה הזוועתית שלו ביום התחרות השלישי, מסיים עם תוצאה של 74 (3+) ומדרדר למקום השלושה – עשר, לקראת היום האחרון. חבל מאוד מבחינתו.

דסטין ג'ונסון, שהחל את היום השלישי כמוביל התחרות ושיחק בצוותא עם ספית', כנראה שנדבק ביכולת של חברו למשחק וסיים גם הוא את יום התחרות בתוצאה 74 וירד למקום העשירי הכללי.

ביום השלישי, המכונה גם moving day, ברנדט סנדיקר האמריקאי, זוכה גביע פדקס 2012, עושה את התזוזה המשמעותית ביותר על ה – leaderboard, לאחר שסיים בתוצאה מצוינת של 63 ומתמקם במרחק שתי חבטות בלבד מההובלה.

את ההובלה לקראת יום התחרות האחרון נטל פטריק ריד בתוצאה מצטברת של 14-. הניצחון האחרון של ריד, למי ששכח, היה בשנה שעברה בתחרות המאסטרס (2018) ומאז לא הצליח לשחזר זכיות נוספות בסבב.

בן זוגו של ריד למשחק ביום האחרון יהיה אברהם אנסר (Ancer) המקסיקני שבמשך שלושה ימים סולידיים של תחרות (68, 67, 65) מפגר בחבטה אחת בלבד אחרי ריד.  אנסר מעולם לא זכה בתחרות בסבב ה – pga והתחיל את התחרות במקום ה – 67 בפדקס, כך שניצחון שלו בטורניר ייחשב בהחלט כהפתעה לא קטנה. לזכותו אציין כי בחודש ספטמבר האחרון זכה באליפות אוסטרליה הפתוחה ובהחלט יכול להתמודד עם לחץ.

אברהם אנסר – הופיע לתחרות בזמן הנכון

במקום השלישי (יחד עם סנידקר), ניצב ג'ון ראהם הספרדי שמגיע בכושר מצוין לשלב הזה של העונה. ג'סטין רוז ממוקם רק במרחק של שלוש חבטות מההובלה ורורי מקילרוי במרחק של ארבע חבטות, כך שלקראת יום התחרות האחרון הכל עוד פתוח וגם שחקנים אלמונים יחסית יכולים לזכות ולשפר משמעותית את מצבם בדירוג הכללי.

תזכורת – תחרות הפלייאוף מקנה ניקוד פי 4 מהניקוד בעונה הרגילה, כך שזכייה במקומות הראשונים בטורניר בהחלט יכולה להקפיץ שחקנים משמעותית במעלה הדירוג.

יום התחרות האחרון

כמו תמיד, מובילי התחרות הם אלו היוצאים האחרונים למגרש, לאחר שקודמיהם בלוח התוצאות כבר התחילו את הסיבוב האחרון. המובילים צריכים לנסות ולהשתדל להתעלם מתוצאות השחקנים שיצאו לפניהם ולהתרכז בעיקר במשחק שלהם כדי לנפק תוצאה טובה בפני עצמה. קל בתיאוריה – קשה במציאות.

פטריק ריד שהוביל בתחילת היום האחרון מתחיל את היום בצורה טובה  עם בירדי בגומה הראשונה אלא בשתי הגומות הבאות הוא מצליח להסתבך, בין היתר, בבאנקרים, ומסיים עם שני בוגי רצופים. ה – front 9  ההפכפך של ריד ממשיכים והוא מצליח לסיים אותם ב -even par. אנסר המקסיקני, שותפו למשחק, מגלה יכולת הפכפכה ותוצאה דומה בתשע הגומות הראשונות. לעומתם, ג'ון ראהם משחק בגומות הללו משחק חף מטעויות ושלושה בירדי שלו בגומות 5, 6, ו – 8 נותנות לו את ההובלה בתחרות בפער מינימלי.

בינתיים, בדבוקת הצמרת מצטופפים גם ברנדט סנדקר והארולד וארנר (השלישי), שחקן אפרו-אמריקאי אלמוני יחסית, שהחל את התחרות במקום ה – 102 בדרוג הכללי.

ישנה קלישאה בגולף שהמשחק מתחיל באמת ב – back 9  של היום האחרון. הפעם תורו של ג'ון ראהם לאמת את הקלישאה. בגומה מס' 11 הקשה (par 3), מכת הפתיחה שלו נופלת בבאנקר והוא מסיים בבוגי. בשתי הגומות הבאות ראהם חוזר לעצמו בגדול עם שני בירדי רצופים ונראה שאוטוטו התחרות בכיס שלו וגם המקום הראשון בדרוג הכללי של הפדקס. ייתכן והלחץ עשה את שלו אחרת קשה להסביר את הבוגי שלו בגומה מס' 14 (par 3) לאחר שמכת הפתיחה נחתה על הגרין היטב אבל עושה 3 – putt מאכזב. בגומה הבאה מס' 15, חבטת הפתיחה של ראהם מוצאת את הבאנקר ויציאה לא טובה עולה לו בבוגי נוסף ואיבוד ההובלה.

לעומתו, פטריק ריד חוזר לעניינים ובזמן. משחק סולידי שלו בלי אף בוגי ועם שני בירדים (בגומות 14 ו – 16) מחזירים לו את ההובלה בתחרות. גם המשחק היציב של אנסר חוזר וגם שני בירדים שלו (בגומות 16 ו – 17) משאירים אותו בתמונת הזכייה בפיגור חבטה אחת בלבד. בגומה 18 ריד לא מתרגש ומסיים עם par סולידי שסוגר את הסיפור.

המנצח של תחרות ראשונה בפלייאוף 2019 הוא פטריק ריד האמריקאי בתוצאה מצטברת של 16- לאחר ארבעה ימים רצופים של גולף יציב וחכם, דבר שזמן רב לא הצליח לעשות. מלבד פרס כספי נאה של 1.667 מיליון דולר עבור הזכייה, קפץ ריד מהמקום ה – 50 הכללי היישר למקום השני בדרוג ופותח לו סיכוי טוב להתברג לנבחרת האמריקאית לתחרות ה – Presidents Cup.

אברהם אנסר, שסיים במקום השני במרחק של חבטה אחת בלבד, זכה לפרס של כמיליון דולר אבל סידר לעצמו קפיצה פנטסטית של 59 מקומות בדירוג עד למקום השמיני. וארנר שסיים במקום השלישי (14-) בצוותא עם ג'ון ראהם, עשה את הקפיצה המרשימה ביותר מהמקום ה – 73 לפני התחרות עד למקום ה – 29 ויותר מהבטיח את השתתפותו בתחרות הבאה בסוף השבוע הקרוב. סיבוב אחרון מעולה (65) של אדם סקוט היציב,  הקנתה לו את המקום החמישי בתחרות.

ביום האחרון ראינו סוף סוף יכולת טובה של ג'ורדן ספית' (ביום אחרון של תחרות), שסיים עם תוצאה של 67 (4-) והשתחל למקום השישי יחד עם שחקנים נוספים (מקילרוי, לישמן, סנדקר, אוייסטהוייזן). התוצאה הזו סידרה לו עלייה יפה מהמקום ה – 69 הכללי למקום ה – 44 ומאבק קשה בסוף השבוע הבא להתברג ל – top 30.

המוביל הכללי ערב התחרות, ברוקס קפקה, סיים במקום ה – 30 בלבד, במרחק עשר חבטות מהמנצח אך נותר בראש הדירוג לקראת התחרות הבאה. נראה שהוא שומר את מלוא הכוחות לשבועיים הבאים, במיוחד לתחרות האחרונה שהיא הקריטית והקשה ביותר.

ונראה גם שמה מעסיק את קפקה יותר בימים אלו זה קצב המשחק האיטי בסבב (pace of play). קצב משחק איטי זו בעיה וותיקה ומוכרת, שעולה לכותרות בערך אחת לחודש בתצורה כזו או אחרת. הפעם המסכן התורן שספג את מרבית האש (במיוחד ברשתות החברתיות) היה ברייסון דשמבו (הידוע גם בכינויו the scientist), אחד השחקנים היותר איטיים כיום בסבב או כך לפחות חלק מהשחקנים רוצה שנחשוב. דשמבו ניסה להתפתל בהסברים כדי להראות שהוא לא גורם לעיכובים ע"י כך שהוא ממהר להגיע לכדור שלו לאחר כל חבטה ודווקא יתר השחקנים הם אלו שלוקחים את הזמן. הוא גם המשיך ועקץ שאם לשחקן מסוים יש בעיה ספציפית עמו כדאי שיתייצב מולו פנים אל פנים כדי להגיד לו… רק דבר אחד דשמבו שוכח –  הבעיה היא לא מי רץ מהר יותר לכדור. אחד הדברים המעצבנים ביותר זאת ההמתנה לשחקן שנמצא כבר על הכדור שלו ואפילו לא מכין את עצמו למכה בזמן שאחרים מכים את הכדור שלהם. וזו הבעיה של דשמבו עצמו. כל תחרות מחולקות הוראות לשחקנים מה קצב המשחק המצופה מהם לשחק כל גומה וזמן משחק אופטימלי לסיבוב שלם. הביקורת של קפקה ושחקנים אחרים בסבב כי הנהלת הסבב ושופטי התחרויות אינם מקפידים כמעט על אכיפה בנושא ולכן השחקנים האיטיים ממשיכים להיות כאלו תחרות אחר תחרות. מה שבטוח שהמשך יבוא…..

ברייסון דשמבו – תחת אש

להלן העשירייה הפותחת בגביע הפדקס לקראת תחרות הפלייאוף השנייה, בסוף השבוע הקרוב:

1. Brooks Koepka, 2,980 points

2. Patrick Reed, 2,774 points

3. Rory McIlroy, 2,670 points

4. Matt Kuchar, 2,313 points

5. Jon Rahm, 2,097 points

6. Patrick Cantlay, 1,957 points

7. Xander Schauffele, 1,858 points

8. Abraham Ancer, 1,822 points

9. Gary Woodland, 1,820 points

10. Dustin Johnson, 1,819 points

ג'ון ראהם, עם תחרות טובה מבחינתו, קפץ חמש מקומות בהשוואה לשבוע שעבר. דסטין ג'ונסון שהוביל את התחרות לאחר היומיים הראשונים, סיים את התחרות בצורה מאכזבת, רק במקום ה – 24, ולכן הדרדר שלושה מקומות אחורה בדרוג.

טייגר וודס הדרדר בעקבות הפרישה ביום השני, ממקום 28 למקום ה – 38 בדרוג ופיל מיקלסון מהמקום ה – 34 ירד אל המקום ה – 46,  כלומר שניהם בסכנת הדחה ממשית בתחרות הבאה.

השחקנים עושים עכשיו את המסע למגרש הגולף שבמדינה, שליד שיקגו, ואנחנו נמשיך לעקוב אחריהם ב – BMW CHAMPIONSHIP.

לפוסט הזה יש 5 תגובות

    1. צריך עוד לראות את התגובה של ה-PGA לקצב המשחק שלו, אם אכן יעשו משהו להאצת קצב המשחק זה הדבר המשמעותי ביותר שקרה לגולף בשנים האחרונות.
      (וכן, ברור לי שזה כבר בחוקים, גם איסור על עישון מריחואנה)

  1. הגיע הזמן שטייגר יפרוש. דסטין ג'ונסון נראה נילהב וממש מלא מוטיבציה. אני לא יודע למה הפעם התחרות עשתה כאן הרבה פחות רעש מאשר בעבר. מקלרוי וספיית'ס נראו מצויין. ברייסון דשמבו הוא סיפור מהסרטים. לא שם על אף אחד.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט