ה-IN החדש של העולם / מנחם לס

לברון ו-DOCTOR DRE

לברון ג'יימס יורד מהאואטבוס שהביא את הקבוצה מהמלון בדאונטאון שיקגו לאולם בו הוא ינסה להוביל את קבוצתו לנצחון מס' 28, בדרך -כך הוא עדיין מקווה – לנצחון הרצוף ה-33 של הקבוצה שישווה את הרצף של הלייקרס משנת 1972, רצף שאני לא מאמין שיישבר לעולם. מיאמי היתה קרובה – כל כך קרובה – אבל יום קליעות גרוע במיוחד של ריי אלן ודוויין ווייד, והשגיאה של אריק ספואלטרה "המאמן הטוב ביותר ב-NBA" שלא הכניס את רשאד לואיס ומייק מילר במקומם (לפחות תנסה, בנאדם!) עלו למיאמי היט בשבירת השיא "שלעולם לא יישבר".

אז הבה נחזור ללברון. הוא יורד מהאוטובוס. צועד לעבר חדר ההלבשה. מתפשט לאט, תולה את המכנס ואז את הג'קט שהיה חובה ביום הקר בשיקגו. עכשיו הוא יושב בתאו, עיניו עצומות, והוא מתחיל ברוטינת המדיטציה הידועה שלו. אחרי 20 דקות הוא שם מזרון אישי לפני תאו, נישכב עליו ומתחיל להתמתח. ברכיו מכופפות ובעזרה זרועותיו הארוכות הוא לוחץ אותן לכיוון בטנו. אח"כ הוא מיישר רגל ימין, רגל שמאל. מסובב גופו ימינה בחצי מעגל ימינה, ואז בחצי סיבוב שמאלה. אחרי כ-10 דקות נוספות הוא מתרומם, מתיישב על כסאו,  עיניו עדיין עצומות, וכך הוא יושב כמה דקות מרוכז בעצמו. עתה מתחילה תפילה של כעשר דקות. הוא יודע את הפסוקים בע"פ: כמה מישעיהו, כמה מיחזקאל, כמה מהברית החדשה, ואז כה פסוקי תהילים.

משך כל הזמן – מהיציאה מחדרו במלון (מה שעשה בחדרו כשהוא לבד איש לא יודע) ועד סיום המדיטציה השנייה שאינה אלא דקלום פסוקים בעיקר מהתנ"ך שלנו עם כמה פסוקי הברית החדשה – האוזניות לא משות מאוזניו.

הרוטינה שווה כל ערב, לפני כל משחק חוץ. במשחקי בית האוזניות מכסות את אוזניו באם הוא מגיע על אופניו (הוא עשה זאת פעניים העונה, ואז הדבר נאסר עליו  יותר ע"י הקבוצה, המשטרה, וחברות החסויות איתן הוא בקשרים עסקיים בשווי עשרות מיליונים) או בלימוזינה הקבועה שלו, אבל מהכניסה לאולם ועד העלייה לפארקט לחימום קליעות היא שווה גם במשחקי בית. הדבר היחיד ששונה הוא בחירת השירים. הערב ה-SOUNDTRACK הוא מוזיקת גלם – RAW MUSIC –  ראפ אגרסיבי של יונג ג'יז, ASAP רוקי, צ'יף קיף וכאלה – כולם בחירותיו לפי מצב רוחו, ולפי האווירה, הסביבה הרוחנית, והצביון הפנימי בו הוא בחר להיות בערב המיוחד הזה.

 

לברון ודוקטור דרה

לפעמים הוא מצטרף לזמר בקול שקט. לברון הוא לא שלמה ארצי – בואו נגיד בפשטות שאגדת הכדורסל לא היתה מתקבלת כחבר במקהלת 'הטברנקל' המורמונית, או מקהלת הצבא האדום, ואני מסופק אם אפילו ל'גבעטרון' הוא היה מתקבל – אבל בלחש הוא מצטרף ל-FAT JOE, הראפר האהוה עליו, או ריק רוס.

"אני יודע היכן אני רוצה להיות לפני המשחק" הוא אומר לפרידום דו לאק, סופר אי.אס.פי. אן. מגזין שראיינו עבור מאמר על טרוף האוזניות של הספורטאים, שכמו כל דבר אחר החל בארה"ב , והיום הוא מודה עולמית, אפילו עם שחקני הכדורגל של מצרים שראיתי לפני משחק המוקדמות למונדיאול לפני כמה ימים. "והמוסיקה היא הדרך שלי להגיע לשם", הוא אומר. "אני נותן לעצמי לזרום עם הקצב. להיכנס אל תוך המנגינה. היא זורמת אל תוך הראש ועוזרת לי להתכונן בצורה הנכונה. כל משחק והמוסיקה שלו. כל ערב מחסן אחר של זמר. המנגינה ממזגת את רגשותי, מיישרת את מחשבותי, מיפה את תחושתי.  לפעמים היא מלהיטה אותי ולפעמים היא סתם מלבבת את נפשי. הכל תלןי כיצד אני חפץ להרגיש ברגע שרגלי דורכת על הפארקט".

האוזניות עובדות. הן עוזרות לו לקלוע 32 ערב אחד עם 9 ריב' ו-11 אסיסטים, וערב שני 28 נק' עם 8 אסיסטים ו-9 ריב'. הן עוזרות לו להיות ה-MVP של הליגה – כנראה שהעונה זה יהיה קרוב לפה אחד – והמנהיג של הקבוצה הטובה בליגה.

אבל מה הוא ה- "b"  הקטן שאתה רואה על כל ה-HEADPHONES – אוזניות  ה-  SEAMLESS האלה שכל הספורטאים – כמעט ללא יוצא מין הכלל מקובי בריאנט ועד קרלוס בוזר, מתום בריידי ועד קולין קפרניק, ומג'רד פיק ועד אנדרה אנייסטה וליונל מסי עונדים?  ה-"BEATS BY DRE" האלה נמצאים בכל מקום. אתה לא יכול להימלט מהם. היום אפילו אנשי קונגרס החלו מטפסים  את  88 מדרגות הקפיטול עם ה-BEATS BY DRE  האלה כשבידם הימנית תיק 007 ובידם השמאלית הוושינגטון פוסט.  "הדוקטור"  (דוקטור דרה) עצמו לא מאמין מה קרה כאן. "כל מה שניסיתי לעשות היה לתת מעט UPLIFTING לצלילים ולשנות את הדרך בה אנשים מקשיבים למנגינה" אומר מפתח ה-BEATS יחד עם מוגול המוסיקה ג'ימי לוין. "כל מה שרצינו לעשות זה לפתח אוזניות שיתנו צלילים כאילו אתה בסטודיו. לא חלמנו שזה יקרה.

 

לא רק ספורטאים (הזמר ביבר)

אתה מסתובב לאורך השדרה השביעית במנהטן, או במיין סטריט בגרינוויל, ואתה רואה עורכי דין ורופאים, וכמובן ברוקרים בבורסה, חשמלאים, ונהגי מונית מסתובבים קרחים כביום הולדתם עם פס שער באמצע הפדחת כדי שפס המתכת המחבר את שתי האוזניות יוכל לנוח על ריפוד שער ולא לפצוע את הקרחת, או חלילה יישאר שם פס לבן כששאר הפדחת תופשת צבע.  ה-BEATS הפכו מאפס לפנומן תרבותי בפחות מ-5 שנים. רק לפני 4 שנים מיליון  HEADPHONES  נמכרו בארה"ב במחיר של $59 האוזנייה . בשנת 2012 נמכרו 9  מיליון במחיר $99 ליחידה.  ה-MONEY SECTION של USA TODAY מדווח שהשנה הציפייה היא ל-20 מיליון יחידות. ה-BEAT הפך ל-APPLE של עולם האוזניות, ומי שהפך אותו לכזה היו האתלטים. לברון ג'יימס היה הראשון (הסבר יבוא) ועכשיו זה ציוד חובה: דייויד בקהאם לא זז בלעדיהם. 75% מכל שחקני ה-NBA, NFL, ו-MLB. סרינה ויליאמס. מייקל פלפס. מי לא. ורוב הספורטאים הסינים.

"FUCK SNEAKERS" אמר לוין ל-דוקטור דרה ב-2006. "LET'S MAKE SPEAKERS. LET'S MAKE HEADPHONES!". 

ב-2008 לברון ג'יימס ולוין התחברו עם איש הכספים של שניהם פול ווכטר לדסקס סרט דוקומנטרי.  באותו זמן לוין כבר החל לפתח את האוזניות שרצה והוא ידע שלברון הוא פנאטי למוסיקה, ושאחד מהאומנים שהעריץ היה DOCTOR DRE. הוא היה המועמד האידיאלי לשמש כדוגמא האנושית, הנסיון האנושי והאב טיפוס האנושי – הפרסומת האידיאלית שלא יכולה היתה להיות טובה ממנה ל-BEATS. אז הוא נתן ללברון לפני היציאה לאולימפיאדת בייג'ינג את הפרוטוטייפ הראשון של BEATS STUDIO – 'הסטודיו המהלך' יחד עם הראש של לברון, אחד הספורטאים המפורסמים והמוצגים ביותר בעולם כולו. לברון – עם החוש המסחרי שלו – ביקש עוד אוזניות, לתת לכל חברי הקבוצה האולימפית. רק מייק ששבסקי סרב לענוד אותם.

ה-HYPE היה מיידי. מקובי ועד דוויין ווייד, היתה זאת אהבה ממבט ראשון עם ה-BEATS HEADPHONES. השטפון החל ללא התראה. כל החברים של כל השחקנים – חברי קבוצותיהם שנשארו בארה"ב – עשרות מיליונים שחזו בטלוויזיה וראו את ה- b  הקטן, כולם רצו לדעת היכן משיגים את האוזניות. "אבל רק עם ה- b !"

לברון, לוין, וDRE חתמו חוזה עסקי ופתחו חברה פרטית שפרטי השותפות בה  נשמרים עדיין בסוד. כל מה שהם מוכנים לומר הוא ש-"לוין ו-DRE הם השותפים עם אחזקה גדולה יותר מאשר לברון". מה היה חלקו של לברון? להפוך את האוזניות ל-"IN" ספורטיבי. הוא החל לזמר שהאוזניות משפרות את הפוקוס, היכוז, השקט הנפשי, וכתוצאה את התיפקוד על המגרש או באולם. העובדה? לברון ג'יימס הפך להיות שחקן יותר טוב משנה לשנה בעת שהוא עונד את האוזנות נון סטופ!

לך תוכיח לביליון סינים שלאוזניות אין ולא כלום עם השיפור במשחקו של לברון. אבל אם ישנו מישהו מהגולשים שיכול להוכיח לי שלברון היה מתפתח להיות למה שהוא ללא האוזניות, שירים את ידו. טוב, אני רואה כמה ידיים מורמות, אבל לאף גולש אין הוכחה. 

 

כך או כך – ולאלה הסופרים את הכסף זה באמת לא משנה – אוזניות BEATS הפכו ל-IN לא יאומן בין הספורטאים. וכמו הקרחת שמייקל ג'ורדן הפך ל-IN עולמי והיום אפילו פקיד הבנק שלך מתגאה עם הקרחת המכוערת שלו, כך אוזניות BEATS  – לא אוזניות BOSE או סוני, רק BEATS – הפכו לאוזניות להיראות בהן אם אתה רוצה להיות מאצ'ו-מן השווה יותר מקליפת שום. לוין, עוד אחד מאוהדי לייקרס שלא מבינים כדורסל, מבין אבל בביזנס ובנפש האדם. הוא החל לדאוג לפרסומים שהאוזניות שלהם באמת משפרות את יכולת הספורטאים יותר מאוזניות אחרות. THOSE FUCKING GUYS ARE FEELING EVERYTHING ע"י האוזניות שלנו!".

ד"ר גרג דייל, ראש המחלקה לספורטס פסיכולוגי' בדוק יוניברסיטי אומר: "לאוזניות BEATS יש יתרון? זה לא משנה אם יש להם או לא. מה שחשוב הוא זה מה המשתמש בהם חושב. זה בדיוק מה שקרה עם AIR JORDAN כשכל הצעירים האמינו ממש שהסניקרס משפרים להם את הניתור! אבל זה גם לא 'הוקוס פוקוס'. תשאל אתלטים מתי הם היו במיטבם הם יגידו שזה קרה כשהיו בפוקוס, ברגיעה, והרגישו 'FLUID' ו-'SMOOTH'. או עם 'RHYTHM'. האוזניות הללו עם המוסיקה הנכונה מסוגלים להביא אותך למצב זה. זה יתרון גדול. זה HUGE!".

כמובן שלאוזניות ישנם יתרונות אחרים: הם מונעים מרעשים חיצוניים להיכנס למוחך, ומאפשרים לך להתרכז רק במוסיקה ובמנגינה שאתה בוחר. ואם לשחקן ישנה יכולת הריכוז של לברון או קובי הטוענים ששעתיים לפני המשחק "הם בתוך המנגינה בגוף ובנפש", היתרון חייב להיות גדול. IT MAKES SENSE אפילו אם אין לזה הוכחה מדעית בינתיים.

 

הכניסה לאימפריית ה-BEATS היא כמו כניסה לארמון ספורט. הקומפלקס נמצא בסנטה מוניקה, לא רחוק מהרציף המפורסם, ומאכלס היום 209 עובדים. המנכ"ל הוא עומר ג'ונסון, אחד מכוכבי 'נייקי' שעבר ל-BEATS. ד"ר כריס קיאראקיס, איש מדע המוסיקה שהיה ראש מחלקה ב-USC, ואח"כ פתח חברת אקוסטיקה מצליחה ביותר, הוא היום איש הפיתוח של BEATS, והוא טוען שה-BASS LEVEL הוא סוד ההצלחה של BEATS.  אני לא מבין בדיוק במה מדובר, אבל לפי קיאראקיס הצורה בה ה-BEATS 'מטפל' בצלילי הבאס ברמותיו השונות הוא הייחודיות של האוזניות לאוזן המאומנת.

אבל ההצלחה של BEATS היא לא בצלילי הבאס המיוחדים לאוזן המאומנת. ההצלחה היא האוזניות שלברון, ומיד אחריו קובי, ענדו כבר ב-2008. ההצלחה נובעת מ-BEATS אישיים שהחברה שולחת – חינם כמובן – לספורטאים מפורסמים עם לוגו'אים המבטאים את מהות השחקן, או המשפט האהוב עליו, המודפס על האוזניות ה-"אישיות". בכמה מקרים הבוחן את האוזניות בזהירות יגלה העתקי טאטו שעל גופם על האוזניות.

לברון הוא נושא הדגל של BEATS בין הספורטאים ולא רק בגלל שהוא שותף שלישי – חלקי – בחברה, אלא בגלל שהוא גורו אמיתי של שימוש במוסיקה לפני משחקים. המוסיקה הפכה לאובססיה שלו: הוא מדבר עליה, מסביר אותה, ומנסה להסביר (מבלי שיוכל 'TO ARTICULATE' את מה שברצונו לומר בשפה צחה) מה המנגינה עושה לו: "המנגינה מכינה אותי לקרב. זאת עבורי היא מוטיבציה רועשת וקולנית. המילים פחות חשובות מהמנגינה. THE BEAT הוא מה שחשוב. בשנה שעברה לפני הגמר נגד סן אנטוניו הקשבתי רק ל-K.R.I.T SOUTHERN RAP, ההימנון הדרומי 'I GOT THIS' הקשבתי רק לזה. זה הכין אותי לקרב". 

BIG K.R.I.T מסביר שהשיר-ראפ שלו הוא על איך "TO HANDLE MY BIZ"; כיצד להתמודד עם העובדה שכולם שונאים אותך ואת קבוצתך. לדעתו הקשר של לברון עם DOCTOR DRE החזיר אותו להיות ילד. הוא מקשיב לזמר שלו D.R.E כמה פעמים ביום. השיר הזה בן 13 השנים הוא יותר רלבנטי ללברון היום מאי-פעם!"

לברון ודוקטור דרה מחובקים. הם הפכו לחברים הכי טובים. לברון אוהב את מילות השיר, "אני נציג כל הגנגסטרים שבכל העולם". הוא מזמר אותן ומחייך.

"המטרה הושגה", אומר DOCTOR DRE בחיוך.

 

ביליון סינים…

 

מנחם לס

מנהל הופס. הזקן והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!

לפוסט הזה יש 20 תגובות

  1. כל הכבוד מנחם על הכתבה !
    שילוב מהנה בין ספורט למוסיקה לבולשיט שיווקי
    מדהים כיצד מכונות השיווק הללו דורסות ללא רחמים
    גם שחקני פוקר מתחמשים באוזניות האלו
    מה הצעד הבא ? יוגורט פרו ביטוי מבית היוצר של הלייקרס להקלה על עצירות הנגרמת מצפייה במשחקי הקבוצה ?
    השורה תחתונה
    They all made in China

  2. אוזניות גרועות. לא שוות אפילו 100שקל
    הקשת מאוד הדוקה על הראש ומפעילה לחץ מאסיבי שגורם לכאב רב. אי אפשר להתשמש בהן יותר מ 10 דקות.
    למרבה ההפתעה הסאונד בינוני ומטה. לא משהו בכלל, אין מנגנון סינון רעשים כמו בסטודיו.
    בקיצור גרוע גרוע גרוע

    לא מומולץ בעליל

  3. כאיש סאונד אני אומר לכם: ביטס סטודיו (שעולות כ1800 ש"ח) שוות ערך מבחינת סאונד לכל סנהייזר (senneiser) שעולות 300 ומטה.

    1. כמובן שאני מקבל דעות של יודעי דבר, אבל מה שלא ברור לי זה מדוע הם לא דואגים להוציא מוצר מעולה מהאחרים עתה, כשהמכירות שלהם בשיא?

  4. אם כבר נכנסים לפה אנשי סאונד למיניהם.

    יש לכם המלצה טובה לHEADPHONES למיינסטרים?? משהו שמתקרב לרמה של senneiser.

    אני לא מבין גדול בסאונד ולא מחפש משהו יותר מדי מטורף, משהו נחמד לריצה, שמתחבר ם לפלאפון, אטום לרעשים, ווליום גבוה בלי הפרעות.

    תודה לעוזרים.

  5. מנחם, אןלי זה בגלל שהם משוכנעים לגמרי שהאיגות שלהם היט טופ נוץ'. וכמובן גם בגלל שזה הולך להם כמו שאמרת, זה הפך לטרנד.

  6. אני משתמש עם האוזניות של אייפון 5 וזה סבבה לגמרי בשבילי..
    ללכת עם כזה דבר על הראש זה נראלי יותר מדי. רק לריצה.
    אבל אפרופו מוזיקה, כמה שאני אוהב לשמוע מוזיקה שחורה לפני שאני משחק/מתאמן. זה ממריץ את הדם! את ברי סחרוף אני משאיר למוזה אחרת.

  7. אבל תראו איך הכסף רודף אחרי לברון. כמובן שזה היה יותר עניין של מזל משכל, אבל הרעיון שלו לתת BEATS חינם לכל אנשי הנבחרת של בייג'ינג התחיל למעשה את הטרוף ויצר בהרבה את הטרנד ועשה אותו שותף בחברה.
    אני משוכנע שראיתם את כריסטיאנו בארץ לובש את הביטס.

  8. כל הכבוד על הכתבה, אני אישית לא אוהב את הביטס והאוזניות הגדולות האלה, ומשתמש בהן רק כאוזניות שאפשר לחבר למגבר (גיטרה חשמלית).

    יכול להיות שהיה שיפור, אבל זה לא קשור לאוזניות הספציפיות האלה.

    נ.ב-רוב הסיבות שמשתמשים בזה, בעיקר פה, בישראל, זה כי סקריליקס ושאר הסמי-מוזיקאים לובשים אותם.

  9. לדעתי הביטס הם אוברייטד לגמרי הם נחשבות יותר יפות ו"מגניבות" משאר האוזניות אך הסאונד שווה ערך לכל סנהייזר וakg ששוות בערך 300-400 שקל

  10. אני קניתי אוזניות סטודיו והם היו מצוינות ונראות נהדר, המחיר שלהם רק מוגזם ובגדול, אני קניתי כאלו יד שנייה כמו חדשות ב400 והם שוות כל שקל! בחיפוש קצר ביד 2 אתה מוצא אוזניות כאחו במחיר מצוין ואיכות של חדשות

כתיבת תגובה

סגירת תפריט