לקראת האולימפיאדה: בלה קארולי – האיש שלא בחל באמצעים להגעה למדליות / מולי

לקראת האולימפיאדה אני מזכיר שוב אנשים ששינו את הספורט. קל ונעים לנו לחשוב שגאונים ומשני עולם הם אנשים נחמדים ומושלמים, אבל יש בהחלט חלק מהם שהם לא אנשים טובים או במילים אחרות: חארות של ממש. אני חושש שבלה קארולי נמנה על אלו האחרונים והנה שוב סיפורו:

בלה קארולי
בלה קארולי

מאמן הוא מי שמדריך ומכוון ספורטאי/ם לפני ובזמן תחרות. תפקידו כולל בחירת האימונים והיערכות טקטית בהתאם ליריב ולנסיבות המשתנות. אבל יש מאמנים שעושים יותר מכך, יש מאמנים שהם שמשנים את פני הספורט בו הם עוסקים.

את עולם הספורט אפשר לשנות באמצעות המצאה טקטית חשובה, אפשר לשנות באמצעות הבאת תחום מדעי חדש, באמצעות שליטה על הנעשה באגודת הספורט, אבל את העולם אפשר לשנות גם באמצעות שליטה ופיקוח מוחלטים על תנאי החיים של ספורטאים בעלי פוטנציאל מגיל הילדות כדי להפכם לטובים בעולם כפי שעשה בלה קארולי ברומניה, ובמידה רבה – גם אם באופן שונה –  בארה"ב.

אתחיל ואומר שאני מעריץ ומתעב את בלה קארולי.

מעריץ כי הוא ושיטתו הם אלו שהעניקו לעולם את נדיה קומנצ'י, מרי לו ראטון, קרי סטרונג ועוד מתעמלות קסומות רבות אחרות, ומתעב מאחר ושיטתו הינה לטעמי אכזרית, גם אם מביאה תוצאות.

בלה קארולי, רומני ממוצא הונגרי החי כיום בארה"ב,  נולד ב- 13/09/1942 בהונגריה. הוא היה אלוף אגרוף וחבר בנבחרת רומניה ביידוי פטיש במסגרתה התחרה באולימפיאדת 1956. בשנה האחרונה ללימודי החינוך הגופני שלו, הוא אימן את נבחרת המתעמלות ופגש שם מרטה,  מי שתהיה אשתו ויחדיו הם פתחו פנימיית מתעמלות בעיר Onești שנקראה אז Gheorghe Gheorghiu-Dej.

אחת מתלמידות הפנימייה הראשונות היתה נדיה קומאנצ'י, המתעמלת הראשונה שזכתה אי פעם בציון 10 מושלם בהתעמלות.

קארולי היה רודן מוחלט שפיקח על כל אספקט בחיי תלמידות הפנימייה, ודרש מן החניכות שלמות והקרבה תוך שהוא משתמש באלימות מילולית ולעתים גם פיזית, לפחות כך טענו חלק מחניכותיו, ותוך שליטה מלאה על כל אספקט של חייהן, שינה, לימודים, אימונים ובמיוחד הדיאטה.

בשנת 1981 ערקו קארולי, אשתו, וכוריאוגרף  הנבחרת, ג'זה פוזצאר (Géza Pozsár) לארה"ב.

אחת מתלמידותיו בארה"ב, בטי אקינו, תיארה במילים אלו את שיטתו להגעה להישגים: "קארולי בנה את מערך האימונים שלו בצורה שבנתה את החוזק הפיזי והמנטאלי שלך עד כדי כך שאפילו הוא לא יכול היה לשבור אותך. בלה רצה לדעת כשאשר יגיע הזמן, האתלטיות שלו יוכלו להתמודד עם כל שיעמוד בפניהן".

אין ספק שעצם העובדה, שהמתעמלות שהוא אימן הגיעו לתוצאות כה גבוהות הן בשיטתו ברומניה והן בתנאים בפניהן הוא עמד בארה"ב,  מספיקה כדי להציבו בעמדת מאמן התעמלות נשים ששינה את העולם, אך אני חייב להודות שגם הישגים רבים ומבריקים אלו לא גורמים לי להעריכו כאדם.

אישית, אין בי ספק שתפישת עולמו הכוחנית כמתאגרף וכמיידה פטיש תרמה להישגי חניכותיו, אך היא מעמידה בפני כולנו את השאלה: האם הישגים בספורט מקדשים את האמצעים? נדיה קומאנצ'י ורבות אחרות ענו שכן.

על בלה קארולי בויקיפדיה:

http://en.wikipedia.org/wiki/B%C3%A9la_K%C3%A1rolyi

מולי

איש של מילים: כותב סדרתי, עורך, מתרגם ופילוסוף של ספורט. אפשר לראות חלק ממה שפרסמתי כולל קישורים ליומן הקורונה ורשימת פרסומים כמו "על ספורט ומהויותיו", "מסע בעקבות אוהדים", "ליקוטי ספורט" ו- "בלוז של תקוות ומורדות - סיפורי קבוצת הניו אורלינס פליקנס 2015-2017" ורבים אחרים... באתר: https://hamuli4u.wixsite.com/muli4u

לפוסט הזה יש 8 תגובות

  1. מעניין, תודה.

    חברים, שאלה – ֿ
    מישהו יודע אם קיים שירות בתשלום כלשהו לצפייה בכל שידורי האולימפיאדה אונליין? ליג פאס סטייל…?
    תודה מראש

  2. אני חושב שבארה"ב הוא נרגע מעט. לא היתה לו ברירה כנראה.
    תודה על מאמר חשוב בנושא ההתעמלות התסבוכתי כל כך!

  3. תודה מולי על הזרקור על האיש המעניין הזה. הכותרת נוראה לדעתי, מה זה האיש שלא בחל באמצעים ??
    זה השיטה המקובלת בכל מכוני ההתעמלות האמנותית, כולל בארץ.. המאמנת ההיא שהיה כעת סיפור גדול

    הוא פשוט עשה את זה טוב, זה כמו שתכתוב על גורדן או על לברון האיש שלא בחל באמצעים להשיג נקודות…

כתיבת תגובה

סגירת תפריט