הצעה ליורוליג: שינוי החוקה! / ניר אורון

יותר מידי משחקים ביורוליג מסתיימים בסקור נמוך, קאחה לאבורל וריטאס וילנה סיפקו בשבועות האחרונים תצוגות שפל של 45 ו 48 נקודות, אף שחקן יורוליג לא מתקרב לממוצע של 20 נקודות במשחק, ונראה כי צריך לעשות משהו בנידון. הצעה שלי לג'ורדי בורתמיאו: שינוי החוקה!

ראשית, חובה לציין כי היורוליג עשתה בשנים האחרונות כמה וכמה צעדים חשובים מאוד ומשמעותיים בדרך לאן שהגיעה היום. המיתוג של הליגה טוב יותר מבעבר, השימוש הנכון באמצעות הרשתות החברתיות (ניו מדיה) הגביר את החשיפה והמיתוג של הליגה בקרב מיליוני אוהדים ברחבי היבשת ומעבר לה, משחקי היורוליג מועברים בשידור ישיר במגוון רב של מדינות בעולם, כאשר רק השבוע נחתם הסכם שידורים עם מגוון מדינות במזרח הרחוק, שינוי התקנון והדרישות של המפעל גרמו לכך שלא מעט קבוצות היו חייבות לעבור לאולמות גדולים יותר, ופתאום אנו רואים אולמות חדשים כמו בקובנה או איסטנבול לדוגמא שמלאים ב 15 אלף צופים מידי ערב, ולפי נתונים שפורסמו בהנהלת המפעל דווח כי ישנה עלייה של עשרות אחוזים בחשיפת הליגה במדיה על מגוון ערוציה.

סיום שלב הבתים ביורוליג-סיקור מיוחד

גם מבחינת סדר המשחקים ישנו שינוי טוב ומבורך. שינוי ימי המשחקים שעוזר לליגה לקבל משבצת איכותית יותר בפריים טיים ברחבי אירופה וכמו כן שינוי שיטת הטופ 16 עליה דיברו כאן לא פעם.

עם זאת, נראה כי ישנה לליגה עדיין בעייה מרכזית אחת והיא רמת האטרקטיביות של משחקיה. נכון, אי אפשר להשוות את המשחק האירופאי לזה שבארצות הברית, לא בסגנון (האיטי והמבוקר יותר) ולא בדקות המשחק, אך עדיין נראה כי רוב המשחקים חיוורים מידי, כאשר תוצאות שמסתיימות בסביבות ה 70-60 לכל קבוצה הם דבר שבשגרה, וזה אפילו מבלי להזכיר שבשבועות האחרונים ראינו לפחות פעם או פעמיים במחזור קבוצה שמסיימת עם סקור של 45 ו 48. זה מביך ולא עושה שירות טוב לליגה, בטח בקרב האוהד הממוצע שרגיל לראות משחקים של 100 נקודות ושחקנים שקולעים 30 ו 40 מידי לילה ב NBA.

היורוליג חייבת להתאים את עצמה לשיטה האמריקאית, וכפי שבעבר שינו באירופה את שיטת המשחק ועברו לרבעים ושעון 24 שניות, הנהלת היורוליג צריכה ברצינות לחשוב על מעבר למשחק שמשוחק 48 דקות, בדיוק כמו ב NBA. מעבר שכזה לא רק שיגדיל את הסקור הממוצע באופן משמעותי וצפוי להוביל למשחקים של לפחות 85-90 נקודות כל ערב מכל צד, אלא גם למתג לא מעט שחקנים מובילים ביבשת כ"סופרסטארים" ראויי הערצה. תחשבו על זה: היום, הקלעים המובילים ביבשת בקושי מגרדים 18-19 נקודות בממוצע למשחק, ומידי ערב לא תמיד יש שחקן שחוצה את רף ה 20 נקודות (במכבי זה קרה רק פעם אחת עד כה העונה! כאשר ג'יימס קלע 22 מול סיינה). עכשיו, דמיינו שבכל משחק ישנו שחקן שפתאום מצליח להגיע ל 30 נקודות ולהחזיק בממוצעים של 25 למשחק, זה דבר שכמעט ולא קורה כיום, ובמידה ויהיה יכול בהחלט להפוך כמה שחקנים ל"כוכבים" גדולים יותר. זה לא משנה שלא תהיה השפעה על רמת משחקם, הרי הנקודות יגיעו רק בזכות הגדלת דקות המשחק שיתבטאו בכמעט רבע נוסף שלם, אך עבור האוהד הממוצע והילד שמחפש את מי להעריץ, השינוי הקוסמטי הזה הוא בדיוק מה שיתן לליגה הזו קצת יותר "אבק כוכבים". הרי בסופו של דבר שחקן שמסיים משחק וקולע 30 נקודות כאשר תוצאת הסיום היא 96-92 זה הרבה יותר מעניין ממשחק שנגמר 65-57 עם קלעי מוביל שקלע 17 נקודות במקרה הטוב.

בנוסף, מעבר לאפקט שנראה על הפרקט ועל לוח התוצאות, חשוב גם להזכיר: עוד זמן משחק = עוד זמן שידור ועוד פסקי זמן מה שיכול להביא לעלייה בהכנסות מזכויות שידור ופרסומות, לליגה ולקבוצות. והכל במהלך אחד קטן והגיוני. תחשבו על זה.

לפוסט הזה יש 18 תגובות

  1. ניר כתיבה מצויינת, מאוד מהנה לקריאה
    אני מסכים שזה יכול להיות אדיר להוסיף עוד כמעט רבע לכל משחק
    מה גם שאם כבר התאימו את קשת ה3 כמו לליגה של הגדולים למה לא
    לשחק כמו הגדולים מבחינת זמן משחק
    (אני לא מצליח לחשוב על טיעון הגיוני)
    הבעיה היחידה היא איך אפשר לשבור את חוקי פיב"א?

    1. תודה רבה!
      הבעייה עם פיב"א שהם פשוט מיושנים מידי ותקועים 100 שנה אחורה. המזל של היורוליג זה שמי שמנהל שם וקובע הכל זה היול"ב שהם הרבה יותר פתוחים והם צריכים לקחת את המושכות האלה ולשנותגם את החוק הזה. אחרי הכל אין שום סיבה הגיונית לא לעשות את זה! כולם ירוויחו מהשינוי הזה גם מקצועיות וגם כלכלית..

  2. רעיון מעולה, פיב"א צריכה ליישם את זה, גם מבחינה בינ"ל (יורובאסקט ומונדובאסקט), צריך לשחק 48 דקות, זה יתן יותר דינמיות ליורוליג ולמשחקים הבין לאומיים.

    בעייה שיכולה להתעורר, זאת של קבוצות שמשחקות בכמה מסגרות (ליגה מקומית, יורוליג וליגה אזורית-כמו הקבוצות באזור יוגוסלביה). לשחק 3 פעמים בשבוע זה לא קל, במיוחד לשחקנים שלא רגילים לזה (רוב האירופאיים), וזה יתן להם עומס נוסף.

    אבל אני מסכים איתך שרוב משחקי היורוליג ברמה נמוכה מאוד, ושינוי כזה יהיה מבורך.

    1. רועי , כל קבוצה נורמאלית מחזיקה סגל של 12 שחקנים סבירים
      נגמרו הימים שעל הספסל תמצא את רגב ופאנן ושות'
      וככה את הופך להיות דומה לקבוצת מה NBA שם יש רוטציה רחבה
      חוץ מזה שאני לא חושב שיש שחקנים ביורוליג שיסבלו מתשישות ואם כן אז המצב קשה כאן ביבשת הישנה

    1. מנחם, שאתם לא עולים עם השחקנים הכי טובים בליגה (או חבורת שחקנים דרג ב' עם סטאר מדהים), האירופאים מנצחים אתכם.

  3. מה אתה מקשקש מנחם?!
    אל תשכח של"יבשת הישנה" באים חבר'ה לא כל כך איכותיים וההוכחה לזה היא שכל אלופת יורוליג חוץ ממכבי של מקדונלד שיחקה עם רכז אירופאי:דיאמנטידיס,שאראס,נאברו,פאפלוקאס,ספאנוליס
    ואני לא זוכר מתי אמרקאי היה בורג חשוב באלופת אירופה ,אולי פיט מייקל של ברסה ב2008 , על דורסי של אולמפיאקוס יש ויכוח
    וחוץ מזה יש בכל הליגות הבכירות באירופה משהו כמו 700 אמריקאים
    (הייתה על זה כתבה בארץ לפני שבוע) , אז לא כל ג'לוב עם דרכון אמריקאי הוא ברכה משמיים.
    אצל בלאט זה שונה כי הוא מעדיף בצורה מובהקת אמריקאים אתלטים כמו הנדריקס,ג'יימס,מאלט והיקמן על אירופאים כבדים כמו מאצ'בן ופאפאלוקס
    נ.ב. אוברדוביץ הוא ההפך ומעדיף אירופאים

  4. אני מסכים עם אורי במה שהוא כתב למעלה, עוד 8 דקות במשחק זה לא מה שיגרום לתשישות ועומס לשחקנים. היום כל הקבוצות הגדולות מחזיקות סגלים שהשחקן האחרון בספסל יכול להיות שחקן חמישייה. נגמרו הימים של נערי הפוסטר כמו שכתב אורי.. מה שגם חשוב להוסיף כי כל הגדולות חוץ מהרוסיות לא באמת משחקות בשלושה מפעלים, אז בכלל..

  5. עכשיו חזרתי מהמשחק של מכבי , היה נחמד
    לא ברור מה עובר על הרכזים של מכבי, המון איבודי כדור ממסירות
    ללא כתובת וגם האי שיתוף של שרמנדיני נראה מוזר
    העיקר שבסוף היום יש W

    1. שארמנדיני היום לדעתי לא שותף מכיוון שכנראה שהוא כבר מחוץ לקבוצה וגם הוא יודע את זה.. אני מעריך שמכבי כבר סגרו עם גבוהה והודיעו לו שהוא עוזב בתמורה..

  6. אתם שוכחים כמה דברים חשובים:
    קודם כל, ההנחה הסקור אוטומטית יעלה ל80-90 זה לא מדויק – זה נכון לגבי קבוצות שקולעות 70, אבל סקור של 45 יעלה ל55, שזה לא באמת שדרוג.
    תוספת דקות תגרום לאחד משני הדברים:
    – שחקנים מובילים שישחקו יותר דקות, לכן יהיו יותר עייפים, לכן יקלעו באחוזים פחות טובים, ויגיעו לסקור דומה רק ביותר זמן ובאחוזים פחות טובים.
    – שחקנים משניים יקבלו יותר דקות, יחשפו קצת יותר אבל האחוזים עדיין ירדו (כי השחקנים הפחות טובים על המגרש), הדקור לא ישודרג בצורה משמעותית, והשחקנים המובילים, גם אחרי עלייה בדקות, יגיעו ל20 למשחק, שזה יותר 'מרשים' אבל לא באמת משנה לדעתי.
    חוץ מזה, יותר דקות זה ממש לא ערובה לרמה גבוהה – דווקא ההפך. עייפות, שחקנים פחות טובים ליותר דקות, גארבג' טיים ארוך יותר במשחקים שנגמרים ברע הראשון. זהעשוי להשיג את התוצאה ההפוכה דווקא.

    1. לג'וקר: אני חושב שאתה טועה בהנחה שלך מכמה סיבות:

      ראשית, הסקור הממוצע של כל קבוצות היורוליג הוא 75 ולכן כן צפוי לעלות לאיזור ה 80-90.
      סקור של 45 ו 55 זה לא סקור ממוצע של אף אחת הקבוצות, אבל זה סקור מאוד שכיח שקורה כמעט כל שבוע בצורה רנדומלית, ומזה נוכל להפטר וזה חשוב.

      לגבי עייפות השחקנים: אני ממש לא חושב שעוד 8 דקות יגרמו לעייפות גדולה מידי אצל השחקנים במהלך המשחק, מסיבה פשוטה שהיום הרוטציות כה גדולות שהשחקנים משחקים יחסית מעט. היום לדוגמא פרט לשחקן אחד, אף שחקן ביורוליג לא משחק יותר מ 30 דקות מידי ערב. במכבי למשל המובילים בדקות משחק הם יוגב אוחיון וריקי היקמן שמשחקים סביב ה 25 דקות למשחק שזה כלום! עוד 8 דקות למשחק, מה שיעלה את הממוצע של המובילים בדקות לאיזור ה 31-32 (בהנחה שהם גם ישבו על הספסל ולא ישחקו את כל הזמן הנוסף) זה לא מה שיגרום לשחקנים מקצועניים ליפול מהרגליים.
      אני זוכר את קטש בעבר משחק במכבי 38 דקות כל ערב ולא יורד מהפרקט בכלל וזה כשעוד שיחקו בלי רבעים והיה פחות מנוחה.
      גם השחקנים ב NBA משחקים הרבה יותר מ 30 והם מסתדרים מידי ערב.
      בקיצר שחקנים מובילים יסתדרו עם 30-32 דקות בממוצע, ואל תשכח שיהיו יותר פסקי זמן גם לנוח..

  7. ניר בגדול אני מסכים עם הרעיון שלך. גם למעבר ל4 רבעים ושעון 24 שניות היו מתנגדים, אך זה בהחלט הוכיח את עצמו כמהלך שיווקי ואטרקטיבי שהביא משחקים איכותיים יותר ואלופות דוגמת מכבי של אמצע שנות ה2000.
    בכל זאת לי מפריע באן בי איי שיש יותר מדי פסקי זמן. לפעמים אחרי כל התקפה יש פסק זמן וזה ממש מעצבן לראות כך משחק כשאין רצף. לא צריך להגזים בענין פסקי הזמן, אבל בסה"כ אני מסכים עם הרעיון עצמו.

    1. ברור, גם אני לא הייתי רוצה ליישם את כמויות פסקי הזמן שיש ב NBA, כי זה מוגזם ועוצר את מהלך המשחק.
      אני פשוט אומר שאם תהיה תוספת כזו של עוד 8 דקות, אפשר לאפשר לקבוצות עוד פסק זמן אחד או שניים במשחק לא יותר, אבל בטח שלא את כל הפסקי זמן זמן שיש ב NBA שהם גם מרובים מידי וגם חלקם ארוכים שרק מציקים לצופים.

  8. אני הייתי מציע שינוי אחר בתכלית.
    לצמצם את הליגה ל 12 קבוצות .עם שני עולות ושני יורדות ושניים שהולכות למשחקי מבחן.
    שני הראשונות עולות אוטומטית לפיינל פור (או לחצי הגמר בסדרות)
    השלישית מול השישית הרביעית מול החמישית וקדימה לפיינל פור.
    אשר לסדרות נראה לי שאני בדעת מיעוט .אך אני מעדיף את הפיינל פור .עם כל הכבוד לסדרות הגדולות הם לא משתוות לרמת הדרמה והעניין של הפיינל פור.
    להלן מקצת זיכרונות על קצה המזלג.
    1.השלשה של ד'גורג'ביץ בגמר 92.
    2. החסימה של וראנקוביץ בגמר 96 (הלא חוקית שאושרה ע"י וירווניק)

    3. התצוגות של ז'אלג'ריס בפיינל פור 99.
    4.הגמרים פנא -מכבי 2000+2001
    5 הניצחון היוצא דופן של פנא על בולוניה בבולוניה 2002.
    6. הקריעה של מכבי בגמר 2004 על בולוניה.
    7. ההתרסקות של צסק"א בפיינל פור 2005 מול ויטוריה.
    8. הניצחון של צסק"א על מכבי בגמר 2006.
    9. הדרמה וההחטאה של שישושקאס מול פנא בגמר 2009.
    שנתיים אחרי הדרמה ביניהם בגמר 2007.
    10. הסנסציה של אולימפיקוס והקאמבק הבלתי מוסבר מול צסק"א בגמר הפיינל פור של 2012 שכל משחק בו (למעט 3-4 ) הוכרע למעשה במהלך האחרון של המשחק.
    עם כל הכבוד לסדרות הנפלאות הדרמות בשיטת הפינל פור הם הפנטאון האמיתי של הכדורסל האירופאי.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט