לשלם או לא לשחקני כדורסל בקולג'ים? / מנחם לס

לשלם או לא?

מאמר ראשי ב-USA TODAY קומם אותי היום ביג טיים. המשכורת האמצעית (50TH PERCENTILE) של מאמן קולג' פוטבול בארה"ב בדיביזיה הראשונה היא 1.64 מיליון דולארים. 42 מאמנים מרוויחים מעל 2 מיליון. מאמן אלבאמה ניק סבן משתכר 5,316,667 דולארים. משכורתם עלתה ב-71% בשש השנים האחרונות. משכורות עוזרי המאמנים עלו בהתאם, ובאלבאמה ואוניברסיטת פלורידה, בכל אחת ישנם שני עוזרי מאמנים המשתכרים מעל מיליון דולארים.

דאבו סוויני מקלמסון יוניברסיטי משתכר 2,040,500 דולארים. הוא בעל תואר ב.א מאלבאמה. אשתו קטלין בסט היא מורה בעממי בעיירה קלמסון, בעלת תואר מ.א מאוניברסיטת צפון קרולינה, משתכרת $28,000 לעונה. "אני לא צריך את כל הכסף שמשלמים לי. אני מרגיש אשמה שאשתי עובדת פי חמש יותר קשה ממני, עושה עבודה חשובה ממני עשרות מונים, ומשתכרת רק חלקיק ממני", הוא אמר. למעשה, הוא הציע לתרום מיליון דולאר ל-80 שחקניו, וכמובן שה-NCAA מייד קנסה אותו על כך. באותו זמן שמשכורות המאמנים עלו ב-70%, משכורות אנשי פקולטה מחזיקי תוארי PH.D עלתה בשש השנים בס"ה 8.1%.

בכדורסל המצב לא שונה בהרבה. משכורות המאמנים שוות בערך לפוטבול, אבל עבור עונה הרבה יותר ארוכה. דו"ח מדוייק על מאמני הכדורסל יפורסם, אבל USA TODAY כבר הודיע שהמספרים די דומים. בדיביזיה השנייה המשכורות הרבה יותר נמוכות, אבל גם שם כמה מאמנים של אוניברסיטאות מתחרות ביותר בדיביזיה, מתקרבות למיליון דולארים.

הסיבה? פוטבול בדיביזיה הראשונה הפך לחברת עתק המכניסה מאות מיליונים לאוניברסיטה בכרטיסי כניסה, חוזי טלוויזיה, וספונסורשיפ של חברות שונות מנייקי ועד קוקה קולה. אל תאמינו לסיפורים על 'הפסדים' בפוטבול. ה-TOTAL REVENUE של מכללות הדיביזיה הראשונה העונה עלה על 6 מיליארד דולארים. האוניברסיטאות מצליחות לדווח על 'הפסדים' רק בגלל שהפוטבול והכדורסל מממנות את כל שאר 24 עד 30 מקצועות הספורט (כולל ספורט נשי) באוניברסיטאות הגדולות, וגם בגלל שהאוניברסיטאות מחשבות כל מילגה לסטודנט כ-"סכום" היורד מסכום ההכנסות, מבלי להתחשב ב-FINANCIAL AID שמקבלים רוב הספורטאים, וכן הסכום המשולם עבור לימודים (שיכול להגיע ל-$20,000 לסטודנט) נחשב אף הוא כ-"הפסד".

מי מכניס את הכסף? המאמנים? כמובן שלא. הכל קורה בגלל השחקנים. תרומת המאמנים להצלחת קבוצות הספורט השונים מעולם לא נקבעה. זה הכל עניין של PERCEPTION. אבל בלי קשר, ובלי להתחשב בתרומת המאמנים, הקריאה להתחיל לשלם לשחקני פוטבול וכדורסל חזרה כבר היום לנושא מדובר.

מי שטוען שהמכללה היא למעשה הכנה ל-NBA ול-NFL טועה בגדול. ב-400 קבוצות הדיביזיה הראשונה (ו-2200 מכללות אחרות) משחקים כ-45,000 שחקני כדורסל. אוקיי, אני מסכים לוותר על כל המכללות מלבד הדיביזיה הראשונה. ב-400 המכללות בדיביזיה הראשונה משחקים 6,000 שחקנים. כל שנה כ-1,500 מסיימים את המכללה, ו-1,500 חדשים מגיעים. כמה מהם מגיעים ל-NBA? במקרה הטוב בערך 50 לשנה (אני משאיר 10 מקומות בדראפט לשחקנים זרים). בכל מקרה, המכללה היא "הכנה" ל-NBA לאחוז קטן מאד של שחקנים. שאר השחקנים? כ-75% מהם מסיימים את לימודיהם עם ב.א וממשיכים בחייהם כל אחד בדרכו. מה המכללה נתנה לו עבור 4 שנות פוטבול או כדורסל מלבד פציעות ואולי אפילו זעזועי מוח? חינוך חינם. במכללות צבוריות (הרוב הגדול), לימודים פלוס מגורים ואוכל מסתכמים בערך ב-$$8,000 דולאר לשנה לבן המדינה, ו-15,000 עד $18,000 לסטודנט "חוץ". במכללות הפרטיות שכר הלימוד והמגורים + אוכל עלולים לעלות מ-$20,000 לשנה עד $40,000 במכללות כמו האייבי-ליג, סטנפורד, או דיוק.

חובה לציין שאחוז גדול ביותר מהאתלטים השחורים היו זוכים ב-FINANCIAL AID ממשלתי שהיה משלם חלק גדול משכר הלימוד הכללי (כולל מגורים ואוכל) מה שהמכללות עושות כמעט ללא יוצא מין הכלל זה לבקש מרוב האתלטים (רק הכוכבים לא מוכנים לחכות ומבקשים מילגה מובטחת למפרע) להגיש בקשה ל-FINANCIAL AID ורק אז האוניברסיטה משלימה את מה שה-FINANCIAL AIR לא כיסה, ולעתים כל מה שהמילגה מכסה למעשה זה אחוז קטן מאד מסכום המילגה הכולל.

היו מאמרים רבים בעבר שחישבו את התרומה של אתלט בודד בפוטבול או בכדורסל לסך כל רווחי האוניברסיטה בספורט בו הוא השתתף, והסכום הגיע למיליונים. קשה לקבוע כאן סכום מדוייק כי שחקן פוטבול באוניברסיטת מישיגן על 112,000,000 המושבים באיצטדיונה, מכניס לאוניברסיטה סכום אחר לחלוטין מאשר מכניס סטודנט בפורמן יוניברסיטי כאן בגרינוויל, על 32,000 המושבים שבה. אך איך שלא תסתכל על זה, השחקן המשחק פוטבול או כדורסל מכניס לאוניברסיטה בדיביזיה הראשונה סכום גדול פי כמה מאשר האוניברסיטה משקיעה בו. במילים אחרות, הסטודנטים הם מין עבדים לאוניברסיטה העושה על זיעתם ודמם הון תועפות, כשהיא מחזירה להם רק קמצוץ מההכנסה.

חייבים להפסיק עם המנהג שמאמנים משתכרים מיליונים רבים על גבם של השחקנים אותם הם מאמנים. הגיע הזמן לשרוף את הדוקומנט של ה-NCAA המצהיר ש-"שחקני המכללות משחקים בגלל אהבת המשחק שלהם". הגיע הזמן להכריז על שני הספורטים האלה כ"BIG TIME CORPORATIONS", ואז לשלם לכל עובד לפי גודל תרומתו בהתאם. אני הייתי מציע להתחיל לשלם לשחקנים משכורת מינימלית (בנוסף למילגה כמובן) משכורת מינימום של $10,000 לעונה עד $50,000 לעונה, עם תקרת שכר לפוטבול (שמשחקים בו 80 שחקנים) ותקרה שונה לכדורסל (ל-15 שחקנים). אוניברסיטאות קטנות יותר עם אולמות קטנים שלא יכולות לשלם לשחקנים $$$ כמו הגדולות יותר, ישלמו פחות לפי סקלה שתיקבע ע"י ה-NCAA, או אולי אפילו קומיסיונר מיוחד שיעבוד עם צוות משלו תחת תקרת ה-NCAA. אני הייתי אפילו מציע שיטה שתקבע את "ערך" הספורטאי כשהוא סניור בתיכון, ולכל ספורטאי יהיה "מחיר". כל ה-RECRUITING יפסיק להיות תחרות מכוערת עבור שחקנים ע"י מאמנים המספרים לתיכוניסט כל מיני ספורים. במקום זה לכל סטודנט-שחקן יהיה מחיר, ואם אתה מוכן לשלם לשחקן מסויים את מחירו – נניח $30,000 לעונה – הוא שלך, אלא אם כן מאמן אחר בוחר אותו ואז קובעים שיטה לאיזה אוניברסיטה הוא הולך. גג המשכורת יקבע למאמן אם הוא רוצה שחקן של $50,000 ושחקן של $20,000, או שני שחקנים של $30,000, ואחד של $10,000.

האם זה לא מזכיר שוק עבדים? כמובן! אבל לפחות העבדים מקבלים משכורת, ואם השיטה היא כמו "שוק עבדים", השיטה הקיימת היא כמו "שוק זונות" כשכל מאמן מלקק את התחת של כל פישר מהתיכון למה כדאי לו לבוא לקנטקי ולא ללואיוויל, או להיפך.

מנחם לס

מנהל הופס. הזקן והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!

לפוסט הזה יש 11 תגובות

  1. לדעתי דוקא מה שנשאר מעט טהור ואפילו אם זה רק מעט, אז לא צריך לפגוע בו. צעד כזה של להכניס משכורות לשחקני הקולג' רק יגרום להגעת טייקונים ובצע וקבוצות ומסחור דוחה של כל כדורסל המכללות.
    בואו לא נהיה מוסכניקים ולא נתקן מה שלא מקולקל. אם המכללות מרוויחות מכל העניין שיהיה להן בכיף ושישקיעו את הכסף במורים ותשתיות לימוד, דברים מעט יותר חשובים מתשלום לשחקני הכדורסל שלהן, שרובם בכלל מקבלים פרס גדול מאוד בזה שהם התקבלו למכללה( כי לרוב זה אנשים שבתור תלמידים לא היו מתקבלים לכאלו מכללות), לומדים חינם, מקבלים מגורים חינם וזוכים לחשיפה בעולם ואהדה מכל אנשי הקמפוס לפחות).

    עד שלא תהיה סיבה ממשית (אפקט ג'נינגס- שחקנים שיעדיפו לשחק בגיל 19 באירופה/סין ולא בקולג'ים) לשנות את השיטה, שלא ישנו

    1. "אפקט" ג'נינגס…. מי ישמע כמה שחקני תיכון הלכו בעקבות ג'נינגס לאירופה או לסין כשהם יודעים שהם מיועדים לNBA???

      אין פה שום אפקט. ג'ניגס קיבל גם חוזי פירסום מזה וכולם ידעו שבין כה וכה גם אם ישחק דוקים באותה שנה הוא יבחר בדראפט בסיבוב הראשון.

      שחקני תיכון מעדיפים ככלל לשחק במכללות הגדולות, אף אחד לא פוזל למשחק האירופי הפרמטיבי, למאמנים שחושבים שהם רסרים בצבא.

      אפקט עאלק….

  2. ובקשר לקביעת שווי השחקן בתיכון- זה דבר שיכול לעבוד רק בתיכונים הטובים ביותר, אבל עדיין לא מעט שחקנים צצים מתיכונים קטנים בקושי שמו לב אליהם בתיכון. בתור אחד ששיחק בתיכון לא מהגדולים בארה"ב, ראיתי לא מעט שחקנים שה"רקרואיטינג" עליהם לא נרחב במיוחד..

    1. בארה"ב אין שחקן תיכון מעולה שלא מגיעים אליו אפילו אם הוא משחק בעילחךלחיעכגומה, אילינוי. המדיה והמאמנים דואגים שכל שחקן מיוחד יוודע ברבים!

  3. כמובן שכל הכתבה הזכירה לי את הפרק המופתי של בסאות'פארק שנקרא "crack babies basketball" ומעביר ביקורת בצורה סטירית ומופלאה על כל עניין העבדות של הספורטאים במכללות, נראלי שהפרק היה בעונה ה15 אבל לא בטוח לגבי זה.

    בלי קשר אני לא בטוח שהפתרון למצב שבוא המכללות ישלמו לשחקנים יהיה הפיתרון, כי זה בעצם יהפוך את הNCAA למשהו אחר ויהרוס הרבה מהקסם, צריך למצוא פתרון אחר שבוא המכללות יוכלו להחזיר לשחקנים על תרומתם

  4. ואני מציע במקום משכורת, הכנסה חודשית/שנתית כלשהי מובטחת למשך עשרים שנה לכל מי שלא הפך לכדורסלן מקצועי.
    לגבי מי שכן הפך לכדורסלן מקצועי, אני מציע שהכסף הזה ילך לקרן מלגות לאתלט.

  5. לצערי, אני מסכים עם בן ומאמין שיש הרבה יותר שחיתות ממה שאנחנו חושבים. מנחם אשמח אם תשפוך לנו קצת אור על תופעות שמכללות מעבירות כסף ומתנות לשחקנים דרך אנשי קש או משפחה.
    בכל אופן, דעתי היא ששחקני מכללות לא צריכים להרוויח שכר. הם לא שונים מאף אחד משאר חבריהם לספסל הלימודים. להפך, הם מקבלים הזדמנות ללמוד במקומות שלא היו מתקבלים אליהם אפילו בחלומות, עושים זאת בחינם בזמן שעלות לימודים יכולה להגיע למאות אלפי דולארים, ובסופו של דבר מקבלים את הבית ספר הכי טוב בעולם לכדורסל וכמובן הכי חשוב: חשיפה עצומה שנותנת להם הזדמנות להפוך לשחקנים מקצוענים.
    אז נכון שרק אחוז מאוד קטן ושולי הופך להיות שחקן NBA אבל לא לשכוח שמידי שנה נכנסים מאות אם לא אלפי שחקנים אמריקאים לליגות השונות בעולם והם מתפרנסים בכבוד, בלשון ההמעטה. מי שמסיים את פרק הכדורסל עם סיום הקולג' כנראה לא היה מספיק טוב, וכנראה שגם לא באמת תרם למכללה שלו בדמות מרצ'נדייס חסויות או כרטיסים.
    בכל אופן מאמר נהדר, תודה מנחם!!

  6. חייבים לשלם – אחרת זה ניצול מוחלט בגלל כל הכסף שהמכללות האלה עושות מהשחקנים.

    מה שכן, חייבים לשמור על כללי תחרות, ולדעתי צריכות להיות מגבלות על השכר.

    למשל לקבוע מהי משכורת מקסימום לשחקן קולג'ים – אפילו משהו נמוך כמו 400 אלף דולר, ולקבוע שכל קבוצה יכולה לתת רק שני חוזים כאלה.

    מדרגה הבאה – נגיד 200 אלף – 4 חוזים

    חוזי מינימום – 50 אלף ?

    וכן הלאה.

    צריך לשמור על התחרותיות, אבל לא יכול להיות שהשחקנים לא מקבלים שום שכר על כל הכסף שהם מכניסים למכללה שלהם.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט