פרה קדושה על המנגל – ISO / יונתן שגב

כריס פול, הלוא הוא CP3, הסופרסטאר הגדול והנערץ, אולי אחד מהאנשים – כמו הרבה מכוכבי ה-NBA, הנערצים ביותר בעולמנו מקבל את הכדור.

השעון מראה כ-30-35 שניות (אני כבר לא זוכר) והתוצאה 96-93. שומר עליו קוואי לאונרד. השחקן של מילס – קרופורד אני חושב, מגיע לתת לו פיק כדי לגרור חילוף. החילוף מצליח (לאונרד שומר על קרופורד ומילס על פול) – ואני חושב לעצמי, בטח יבודדו את פול.

אבל אז אני מגלה שטעיתי. גריפין בא לתת לו פיק – המהלך הכי יעיל של הקליפרס (או לפחות אחד מהיותר יעילים) לאורך כל העונה וכמו כן במשחק, פול מטעה את ההגנה וקובר פלואטר קל יחסית שנועל את המשחק.

 

https://www.youtube.com/watch?v=aujp_bvIq_s

 

מה יקרה ברוב הפעמים (טוב, בסדר, בחלק גדול מהפעמים)? פול/לברון/דוראנט (או ווסטברוק – המצב ב-OKC מתוסבך)/וכו' יבודד – במקרה הטוב אחרי חילוף, במקרה הלא טוב ללא חילוף ובמקרה הכי גרוע כשיש מעט זמן לזרוק וההתקפה מתחילה מאוחר מידי.

למה זה קורה? לא יודע, אבל לדעתי, זה מאוד אמריקאי. יש בבידוד הזה משהו שאומר "הוא הגיבור – הוא יסחוב אותנו על הגב, this is his time to shine". אז לחברינו ממעבר לים: לא! זו טעות!

אם זה כל כך טוב, למה לא משתמשים בזה הרבה במשך 47:30 הדקות לפני זה? כי אחוזי הקליעה בבידוד הם נמוכים משמעותית מהאחוזים אחרי הנעת כדור, גרימת חילופים, התשת ההגנה ובלבול הרוטציות.

 

הממוצע בליגה הוא 1.05 נק' לפוזשן. רק 5 שחקנים הגיעו למספר או יותר ממנו בליגה.

 

גם בשנה שעברה המצב לא משהו.

זה מאוד לא יעיל, כי אין הרבה הפתעות בזה – אתה יודע שהשחקן הזה יחדור לסל, ואם לא אז ישחרר זריקה גרועה ממיד ריינג', אבל העיקר – אם הכדור ייכנס (והוא לא) המהלך יופיע במקום הראשון בטופ 10 של מחר.

מה, אבל מהלך שיגרום סל אחרי משחק מסירות לא יגיע לטופ 10? אובכן, הוא כן יגיע, אבל לא למקום הראשון, לא לטופ של הטופ – כי זה מהלך שהאוהד הממוצע אומר "מהלך חכם, איזה יופי של הנעת כדור – הם הצליחו ליצור זריקה טובה מאוד", אבל הוא לא אומר "וואו!! לברון ג'יימס!!, איזה שחקן! תראה איך הוא קלע למרות ה-11 ידיים שהיו לו בפרצוף!" כמו בסל של אחד על אחד.

תראו את המהלך הזה של רוז (סליחה, נזכרתי בזה ברגע שאמרו לי buzzer beaters וגם בסל של ג'ורדן כמובן, אבל זה מייצג נהדר את מה שאני רוצה להראות.) יש לו כמעט 20 שניות שבהם היה אפשר לתת חסימות, לתת חיתוכים, הנדופים (handoffs), לתת את הכדור לפוסט, להוציא אותו מהפוסט, להכין חביתה. והוא (לא בהכרח באשמתו – גם, או אולי רק ת'יבאדו אשם בזה) מכדרר אותו עד שהוא לוקח זריקה גרועה שנכנסת. למה השדרן כ"כ בהלם, כי זו זריקה שלא קשורה לעולם הכדורסל – היא קשורה ל"ארץ הפוקסים".

אגב, ככל שהמהלך קשה יותר, כך התוצאות "מרשימות" יותר. כך השחקן שזרק נחשב למדהים יותר ו-ווינר יותר. אז יש לי חדשות בשבילכם: הרבה מאוד פעמים, הוא פשוט בעל המזל הגדול ביותר.

תמיד אומרים:"אין להם גו טו גאי, זו הבעיה". אז נכון, גו טו גאי יכול לעזור במקרים מסוימים, הוא עוזר כשההתקפה נתקעת לפעמים, הוא יכול לתת לך נקודות כשאתה צריך – אבל במהלכים האחרונים יהיה הרבה יותר יעיל שמייק דאנליבי, שמתמחה בשלשות, יקבל שלשה קלה (יחסית כמובן) מהפינה מאשר דריק רוז או ג'ימי באטלר יקבלו שלשה קשה מאמצע הקשת כשהם בתנועה ויש להם שומרים בפרצוף.

אחד מהדברים שאנחנו אוהדי הכדורסל אוהבים זה בידודים. יש בזה משהו נורא מותח, מרהיב ומלהיב, אם הכדור נכנס אתה צורח משמחה או כמעט מתחיל לבכות. כשזה מהלך קבוצתי, אתה יותר המום – איך הוא נשאר לבד כל כך? איך הם לא שמרו עליו – הרי הוא קלעי השלשות הכי טוב בקבוצה? הרגשות הרבה פחות מוקצנות שזה מהלך קבוצתי שנכנס.

אז מאמנים, אתם מכירים את הדבר הלבן הזה, שאפשר לשרטט אליו תרגילים שונים? כן, אתה צודק פופ – הלוח המחיק. אנא מכם, אם ניצחון קבוצתכם באמת חשוב לכם ואם אתם רוצים להיות הכי יעילים בקלאץ', אל תלכו על בידוד – תשתמשו בלוח ושרטטו תרגיל.

Subscribe
Notify of
27 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
אורי
אורי
02/05/2015 11:06:15

מעניין מאד.
לדעתי הסיבה שהולכים לבידוד בסוף היא השליטה בשעון

שגיא נאור
שגיא נאור
02/05/2015 11:17:55

יונתן נגעת בנקודה חשובה וניסחת את הפוסט יפה מאוד.
א ב ל – שכחת את הנקודה הכי חשובה, לפחות בכל הקשור לבידודים בהתקפה האחרונה כמו במקרה של רוז (אני לתומי חשבתי שהמשחק של שיקגו במילווקי הוא יותר עדכני והדוגמא היא לאיבוד הכדור של אותו רוז לפני סל הניצחון של ביילס) והוא ניהול הזמן. בתוצאה של שוויון הדבר האחרון שהקבוצה עם הכדור רוצה הוא לתת כדור ואפשרות לניצחון לקבוצה השנייה. לכן, המטרה העיקרית היא לזרוק כמה שיותר קרוב לבאזר. כשאתה עושה התקפה עם חסימות ותנועה יותר קשה לך לשלוט על מתי אתה זורק ואתה יותר חשוף לאפשרות של איבוד כדור והפסד המשחק.
לעניין הבידודים כקונספט משחק – אפשר להגיד מצד אחד שהמטרה היא למקסם את הזריקה, כלומר להגיע לזריקה באחוזים האפקטיביים הכי גבוהים. לכן, אם אתה משיג את זה בבידוד יותר טוב מאשר במשחק קבוצתי זה לגיטימי.
אני חושב שיש אספקטים נוספים כמו העובדה שהבידודים האלה מורידים את הבטחון של שאר שחקני ההתקפה ואם יגיע אליהם הכדור סיכוי יותר גבוה שיחטיאו. יש גם משתנים אחרים שנכנסים לתמונה המאוד מורכבת הזו.

יונתן שגב
יונתן שגב
02/05/2015 11:23:56

זו נקודה חשובה, וזה תלוי במנטאליטות שלך. בתור מאמן, מה תעדיף: שחקן של 80-85% מהקו מקבל את הכדור לבד, לדאנק במתפרצת. יש לך יתרון של 2 נק׳ ונשארו 10 שניות. מה תעדיף שיתן דאנק או שילך לפינה ויוריד כמה שניות מהזמן וילך לעונשין?

שגיא נאור
שגיא נאור
02/05/2015 11:50:33

אם היית מבטיח לי שהוא הולך לקו שנייה לסוף הייתי מעדיף שילך לקו אבל מאחר וכשהוא עם הכדור והאפשרות היא ללכת לדאנק או להחזיק כדור ברור שאני אעדיף שילך לדאנק.

שגיא נאור
שגיא נאור
02/05/2015 11:20:35

אגב, סידודים בסוף המשחק אינם נחלתם של האמריקאים בלבד, בידודים בכללי כנראה שכן אבל יש לזה הרבה סיבות והסברים, למשל היכולות האישיות הנמוכות בהרבה של השחקן האירופאי שמקשות עליו ליצור לעצמו מצב קליעה נוח

יונתן שגב
יונתן שגב
02/05/2015 17:50:27

נכון, אבל יש בזה משהו שמזכיר לי את הדגשת הסופרסטאר האמריקאית וללא ספק זה הגיע מאמריקה במקור.

מתן גילור
02/05/2015 11:26:27

יפה מאד.
מעניין שלברון ג'יימס שעמד בעונת 2013-2014 על אחוז פסיכי מהשדה של 57% לא נמצא ברשימה. לדעתי, זה מעקר את הטענות על כך שמיאמי לא היתה מספיק קבוצתית.
לעניין המהלך האחרון, אני נוטה להסכים עם אורי ואוסיף על זה שבמשחק מסירות הסיכוי לחטיפה/כדור שבורח החוצה/עבירת תוקף בחסימה גבוה יותר. בבידוד, כמעט בוודאות שתגיע למצב זריקה.

עומר מזיג
02/05/2015 14:08:44

אין לי מושג למה הם עושים את זה. מטריף אותי כל פעם מחדש למה מה שהיה טוב לכל המשחק לא טוב למהלך האחרון (כנ"ל שחקנים שלא משחקים ברבע האחרון).

עידו גילרי
עידו גילרי
02/05/2015 14:29:37

יונתן השאלה במקום וגם הדיון בנושא. אבל ההשוואה שאתה עושה קצת מטעה.
ה-PPP של מהלכים במשחק מסודר נמוך בהרבה מאילו במשחק מעבר. כמו כן אתה מוציא מהמשוואה את האפשרות לריבאונד התקפה וסל שגם מניבים נקודות קלות.
רק לשם השוואה הפיק אנד רול של הקליפרס שבאמת היה היעיל ביותר בליגה מניב רק 0.93 נקודות לפוזשן.
בקיצור אם יש לך שחקן כמו קיירי אירווינג עם PPP של 1.09 בבידודים אז זה ממש מתבקש לתת לו את הכדור האחרון ביד.

רק בשביל הפרספקטיבה את מי משתלם לבודד זו הרשימה שהבאת רק בסיום העונה:
קיירי-אירווינג – 1.09
ג'ארט ג'ק – 1.08
ג'אמל קרופורד – 1.07
דריק רוז -1.05
ג'יימס הארדן – 1.01
בלייק גריפין – 1.00

יונתן שגב
יונתן שגב
02/05/2015 17:49:00

אתה צודק, אבל למרות זאת (תקן אותי אם אני טועה) הממוצע בבידודים נמוך מהממוצע לא בבידודים בצורה משמעותית – אם זה ההישג של הטופ של הטופ של הליגה – אז כנראה שהממוצע הוא ברצפה.

עידו גילרי
עידו גילרי
02/05/2015 19:19:19

זה תלוי למה אתה משווה. למשל מהלך פיק אנד רול נותן טיפה יותר ואם מסתכלים רק על המקרים בנם השחקן עם הכדור זרק אחרי החסימה אז בידודים כבר יותר יעילים. בכל מקרה הכוונה שלי הייתה לשחקנים החריגים ביעילותם כאשר מבודדים אותם ובמקרה הזה הם עולים על הרבה מאד אופציוצ אחרות במיוחד לאור זאת שבמהלך "קבוצתי" לא תמיד ניתן לחזות מי יהיה זה שייקח את הזריקה.
אם תרצה אנח אוכל לשבת הערב קצת על המספרים ולתת תמונה יותר מדויקת

דורון
דורון
02/05/2015 15:11:01

2 כתבות מצוינות ליונתן שגב בסגנון כתיבה חדש
הפרוויו לשיקגו ועד סיקור, לא הספקתי לקרוא הכל
מרב מבול של כתבות טובות.
מומלץ לקרוא את יונתן גם בכתבות עבר למי שלא הספיק

שלומי
שלומי
02/05/2015 15:11:55

אני לא מבין את הרשימה..
איך ג'יימס הארדן ולברון ג'יימס לא נמצאים שם בכלל?
הלכתי לאתר NBA//STATS והם היו הראשונים שהם בתדירות הבידודים שהם מקבלים ,בפער..

עידו גילרי
עידו גילרי
02/05/2015 15:53:56
Reply to  שלומי

יונתן לא התייחס למספר הפעמים שמבודדים שחקן זה או אחר אלא ליעילות של המהלך. כלומר כמה פעמים מהלך הבידוד מצליח. תדירות הבידוד של הארדן ולברון היא באמת הגבוהה בליגה אבל בעוד שהארדן מייצר 1.01 נקודות לכל בידוד ג'יימס מביא רק 0.93.

לקראת הסדרה מול שיקגו כדאי לציין שקליבלנד היו בהפרש משמעותי הקבוצה שהולכת הכי הרבה למהלכי בידוד עם 11.4% מה שצמח ל-17.9% מול בוסטון וניתן להניח שבעקבות הפציעה של לאב יעלה עוד יותר מול שיקגו. גם בפלייאוף אירווינג ממשיך להיות יעיל יותר מלברון בבידודים עם 1 לעומת 0.76 ב-PPP. כדי שהקאבס יוכלו להתחרות בסדרה הוא חייב להשתפר.

דורון
דורון
02/05/2015 15:17:20

התענוג מקריאת יונתן,
משול להנאת גיא מהפרידות ב4 בבוקר בנמל עכו.
תודה יונתן וכיף דגול שיש פה
3 מוסקטרים צעירים סופרסטרים יונתן רועי ואיל ספיר.
כותבים כמו פי כמה מגילם ואם יש עוד
כמו איתי קדם אלעד אייל ועומר מזיג (איני יודע את גילם)
אם הם צעירים אז הם דארטניאן (המוסקטר הרביעי).
תודה לכולכם תבורכו.

דורון
דורון
02/05/2015 15:22:06

התפתחה שיחה טובה פה עם שגיא נאור מיגדלור (מתן גילור)
עידו גילרי ואורי, בעיני כולם מביאים משהו מעניין,
בזכות שיונתן העלה נושא מעניין וחשוב לבדיקה.
כתבה משובחת כולל תגובות.

trackback

[…] על הנושא ג'ייסון קונספשין מגרנטלנד ב-4 בפברואר 2015. (קישור למאמר של יונתן שגב.) (קישור למאמר של ג'ייסון […]

מנחם לס
מנחם לס
02/05/2015 17:35:16

יונתן!
אתה הולך ומשתפר ממאמר למאמר. ככה בדיוק היה לי עם ערן סורוקה, וגם אתה, גם איל, וכמובן גם רועי נראים לי מוכשרים ממנו בגילו!

יונתן שגב
יונתן שגב
02/05/2015 17:46:00

תודה לכולם על התגובות!

עמית
02/05/2015 18:42:28

לכל צד היתרונות והחסרונות והכל תלוי בקבוצה ובהגנה שמשחקים מולה.
לאור העובדה שבמאני טיים ההגנה הרבה יותר צמודה ומרוכזת יכול להיות שיועדף יצירת מיסמאץ׳ בפיק פשוט לסקורר של הקבוצה.
בקבוצה בלי סקוררים בולטים לא תראה הרבה בידודים, ראה דוגמת סן אנטוניו. אבל אני כמאמן הייתי מעדיף אלף פעם את לברון בפוסט על באטלר מאשר נסיונות להניע כדור כשהשעון מתקתק. כשהשעון מתקתק וההגנה מסודרת ומרוכזת הנעות כדור סתמיות סופן להיגמר באיבוד כדור.

עידו גילרי
עידו גילרי
02/05/2015 22:21:16

טוב יונתן בעקבות הדיון הלכתי לבדוק את המספרים כדי שתהיה לנו תמונה מלאה יותר. אני אזהיר מראש שכל מה שאני אגיד מתייחס לכלל המשחק ולא לשניות הסיום. מאד סביר שיהיה הבדל משמעותי בין התוצאות ברגעים אלו אבל אין לי איך לבדוק את זה כרגע במהירות.

אני אבדיל בין שלושה סוגי מהלכים – שחקן אחד, שני שחקנים ו"מהלכים קבוצתיים". נסתכל קודם כל על ממוצעי הליגה לנקודות למהלך (PPP) בכל אחד מהמקרים. בסוגריים יופיעו הממוצע של האחוז בו הקבוצות משמתמשות בכל סוג מהלך:
מהלכי בידוד (שחקן אחד): 0.84 נקודות למהלך (7.7%)
מהלכי פוסט-אפ (שחקן אחד): 0.85 נקודות למהלך (8.6%)
מהלכי פיק אנד רול (שני שחקנים): 0.84 נקודות למהלך (22.1%)
מהלכי תפוס וזרוק ("קבוצתי"): 0.97 נקודות למהלך (19.2%)
כל שאר המהלכים הקבוצתיים : 1.02 נקודות למהלך.

ניתן לראות באופן ברור שמהלכים שמגיעים מהנעת כדור מניבים יותר נקודות. אבל אפשר גם לראות כי הבידודים לא פחות יעילים ממהלכי פוסט אפ או פיק-אנד-רול. כלומר הפיק-אנד רול שהוא פחות או יותר הבסיס לכל ההתקפה ב-NBA לא יותר יעיל בממוצע ממהלכי בידוד.

עכשיו אבל צריך לזכור שאנחנו דיברנו על ממוצעים והשאלה היא עד כמה המצטייניםפ בכל תחום סוטים מהמוצע הזה. לשם כך נביא את ממוצע ה-PPP של הטופ 5 בכל קטגוריה:

מהלכי בידוד :1.06
מהלכי פוסט-אפ : 0.98
מהלכי פיק אנד רול: 1.06
מהלכי תפוס וזרוק: 1.35

עכשיו נשאלת השאלה מה עדיף שחקן הירו-בול (טופ של הבידודים PPP=1.06) או ממוצע של המשחק הקבוצתי (PPP=1). אז בקבוצות שלא עונות לשם גולדן סטייט אטלנטה או סן-אנטוניו הבחירה בהירו-בול נראית כבר יותר הגיונית. בקבוצות שנמצאות מעל הממוצע בהשגת נקודות מהנעת כדור זה כבר פחות משתלם.

אם נחזור לשאלת הקליפרס מתחילת המאמר שלך:
בידוד של פול: PPP=0.92
פיק אנד רול גריפין+פול: PPP=0.96
אז כנראה שהם בחרו נכון.

יונתן שגב
יונתן שגב
02/05/2015 22:32:46

תודה! שכחתי לומר לך שאין צורך שתחקור, אבל יפה שעשית. אגב, רציתי לציין את זה במאמר אבל שכחתי, שגם פיק-אנד-רול הוא לא שיא היעילות – בעיקר בגלל שאין את אופציית השלשה לדעתי, אבל זו עדיין התקדמות בכיוון הנכון.

עידו גילרי
עידו גילרי
02/05/2015 22:45:07

אל תדאג לא הייתי עושה את זה אם זה לא היה מעניין אותי. תמשיך להעלות נקודות לדיון.
בכל אופן שכחתי לציין את המקום שבו מגיעות הנדות הקלות -משחק המעבר שם ממוצע הליגה למהלך הוא 1.10 נקודות . פה החוזק הגדול של קבוצות כמו גולדן סטייט ויוסטון שכמעט 1/5 מהנקודות שלהם מגיעות משם.

בן
בן
02/05/2015 22:33:04

מכבי במשחק השלישי נגד הטורקים בשני ההתקפות האחרונות גם של המדחק בזמן החוקי וגם בהארכה הלכה על בידוד לפארגו שפישל בשתיהם.

בן
בן
02/05/2015 22:33:33
Reply to  בן

בשתי ההתקפות

נתי
נתי
03/05/2015 0:56:43

יפה מאד שמת את האצבע על הנקודה הכדורסל האמריקאי אינו עסק בפני עצמו הוא הופעה :
הצגה המיועדצ למכור פירסומות לא באמת משנה הכדורסל הטוב יותר אלא החשוב הוא מה שמוכר מוצרים !

ולכן הכדורסל הזה הוא כל כך לטעמי ירווד קבוצתית אם כי הוא מעולה אישית , זה מה שמחפשים גיבור זו השיטה ולכן ללברון ואחרים כל כך הפריע מאמן שהגיע מאירופה עם גישה כל כך שונה .
זו הסיבה לסדרת החינוך שעשו לדייוויד בלאט בקליבלנד , אבל לאטלנטה ולפעמים סא השיטה עובדת לא תמיד ל גס כי אצלם מידי פעם משחררים גיבור תורן .

trackback

[…] את הדיון בין שני הכתבים הצעירים של האתר אייל ספיר ויונתן שגב בנוגע להירו-בול – אותה נטייה של שחקנים גדולים לקבל […]