שאלת הבעלות/מתן גילור

לאחרונה, הודיע בעלי מכבי נתניה, אלי שגב, על עזיבתו את הקבוצה, דבר אשר הותיר אותה בפני אי ודאות כלכלית וניהולית גדולה מאד ובעצם בפני שוקת שבורה.

נשאלת השאלה: האם נגזר על הכדורגל שלנו להתקיים בכפיפות לגחמותיהם של בעלי עסקים שלא יודעים לאן הם מכניסים את עצמם או שרק רוצים לעשות סיבוב פרסומי על גבו של הכדורגל הישראלי או שמא ניתן לבצע מהלכים על-מנת לצמצם את הסיכוי לתרחיש זה?

כיום, כל נראה, אין ממש קריטריונים ו/או הגבלות לבעלות על קבוצת כדורגל בישראל. כל מאן דבעי יכול פשוט לרכוש קבוצה ואז לעשות בה ככל העולה על רוחו.

להלן מספר הגבלות עיקריות שהרגולטור יכול להטיל על בעלי קבוצות כדורגל, כדי לצמצם את הסיכוי למצב הנוכחי בו מכבי נתניה נאלצת למכור את מיטב שחקניה, על-מנת שתוכל לשלם לנותרים את שכרם ולעמוד בהתחייבויותיה עד לסוף העונה:

  1. תעודת יושר – פלוני שירצה להיות בעלים בכדורגל הישראלי יידרש להציג בפני ההתאחדות לכדורגל אישור בדבר היעדר רישום פלילי. אנחנו לא רוצים עבריינים בכדורגל שלנו. לא אכפת לנו אם תקפת אדם ברחוב או גנבת מסטיק מחנות, אם מדינת ישראל מצאה לנכון להגיש נגדך כתב אישום ובית המשפט מצא לנכון להרשיע אותך, מקומך לא איתנו.
  2. כושר ניהולי – אלמוני שהיה בעל עסק או בעל שליטה בתאגיד שהגיע לחדלות פירעון לא יוכל לרכוש קבוצת כדורגל בישראל, עד אשר שילם לכל הנושים את כספם עד השקל האחרון. אם אתה לא מסוגל לנהל ישות שמטרתה להרוויח, בטח שלא ניתן לך לנהל ישות שמראש ברור שתפסיד ועוד אחת כזו שממומנת בחלקה מכספי ציבור ועושה שימוש במתקני ציבור. אנחנו רוצים להיות בטוחים שלכל בעלי הקבוצות יש מוסר עמידה בתשלומים ואין מצב שמישהו ימוטט קבוצה או ישאיר חוזים לא משולמים.
  3. איתנות פיננסית – בעלי קבוצות כדורגל יצטרך להציג בתחילת כל עונה הוכחה לכך שברשותו הון עצמי בשווי של לא פחות מתקציב הקבוצה לעונה הקרובה ונכסים נזילים – שניתן לממשם תוך 3 חודשים במקרה הצורך – בשווי של לא פחות ממחצית מתקציב הקבוצה. אנחנו לא צריכים פה אנשים שאין להם יכולת מוכחת להכניס את היד לכיס. אם הבעלים לא יכול לחלץ את הקבוצה משפל כלכלי, אז כבר עדיף שתהיה זו קבוצה בבעלות אוהדים. כאשר בנק נותן לישות עסקית הלוואה גדולה הוא דורש ממנה עמידה באמות מידה פיננסיות. אין שום סיבה שגם אנחנו לא נדרוש זאת מבעלי קבוצת כדורגל.
  4. ערבויות – כיום, אאל"ט, קבוצות הכדורגל נדרשות להפקיד בבקרה התקציבית ערבויות בהתאם לתקציב שכר השחקנים לעונה. הערבויות מופשרות ככל שמתקדמת העונה בגין השכר שכבר שולם. דא עקא שמרבית החוזים רב שנתיים ואם בעלי הקבוצה עוזב אין בנמצא מי שמסוגל לעמוד בהם בשנים הבאות. הפתרון פה הוא שמעבר להפקדת הערבויות בגין העונה השוטפת בעל הקבוצה יחתום ערבות אישית על עונה נוספת בגין חוזים רב שנתיים. כך, במקרה הצורך, לקבוצה יהיה אורך נשימה במכירת השחקנים. אין הדבר אומר שבעל הקבוצה יאלץ לשלם מכיסו את שכר במקום הקבוצה, אבל לא ייתכן שקבוצה תמכור שחקנים במחירי רצפה רק כדי לשלם משכורות ותיהפך לבלתי תחרותית בשל כך. כדי שהקבוצות לא תחיינה מהיד לפה, במקרים בהן יהיו להן קשיים תזרימים עד מכירה במחיר הוגן (ואם צריך שילכו לבורר של ההתאחדות לכדורגל שיקבע מהו מחיר זה) הבעלים ישלם את ההוצאות מכספו האישי. אין כל מניעה שכסף זה יוחזר לו מיד עם מכירת שחקן, קבלת כספים מהטוטו וכיו"ב.
  5. מימוש – במכירת קבוצת כדורגל לבעלים יש לחשוב כבר גם על היום שאחרי. לא ייתכן שהבלים ידרוש מחיר מופקע כשנמאס לו ובינתיים יחנוק וימוטט את הקבוצה מתוך אמונה שהאוהדים כבר ימצאו איזה פראייר או יביאו כסף מהבית כדי לחלץ את מושא אהדתם מהברוך הגדול. פעם שבעלים רוצה למכור קבוצה הוא יידרש להכריז על כך בפני ההתאחדות לכדורגל. יינתן לו פרק זמן של 3 חודשים עד למציאת רוכש. בחלוף 3 חודשים שמאי מטעם ההתאחדות יוכל לקבוע את השווי ההוגן של אותה הקבוצה וזו תוצא למכירה במכרז במחיר מינימום שיקבע על-ידי השמאי. נודע להתאחדות לכדורגל שבעל קבוצה ניהל מגעים למכירתה מבלי להכריז על כך לפני, תועבר הקבוצה חינם אין כסף לאדם הראשון שיעמוד בקריטריונים 1-4 לעיל.

 

יודגש כי כל הנזכר לעיל אינו מתייחס לקבוצות בבעלות עמותות אוהדים. עמותות אוהדים – מעצם היותן עמותות – נדרשות לעמוד בהוראות חוק וכללי ניהול תקין. ואם כבר ליפול, אז תמיד עדיף עם האוהדים ולא בלעדיהם.

לפוסט הזה יש 15 תגובות

  1. פששש….. חזזק
    חבל שבכדורגל הרקוב שלנו זה יקרה אולי (אולי) עוד 100 שנה…..
    אתה יכול לדמיין תסריט הזוי שמישהו מהאתאחדות לכדורגל לא יתרפס מול בעל הון ??? זה הלוא יהיה פלא…

  2. מתן – תהרוג אותי אבל אני עדיין לא מבין מה גורם לאנשי עסקים להיכנס לעולם הכדורגל.

    בסדר – פרסום וכותרות בעיתונים גם אם לא השקעת שקל (ע"ע רוני מאנה), אך זה נראה לי שהאפקט השלילי עולה בהרבה על החיובי.
    זריקת כספים לפי טיפים של "אנשי מקצוע" שכמובן ולא ייקחו אחריות אינספור שיחות טלפון מ"אוהדים" שמבקרים אותך, וכמובן חוסר הסבלנות בנוגע לתוצאות המקצועיות של הקבוצה.

  3. אני יכול לחשוב על כמה סיבות: ציונות, פילנטרופיה, תחביב, אהדה וכיו"ב.
    פעם שחר סיפר שבפגישות עסקיות מדברים חצי שעה על מכבי חיפה ואז סוגרים עסקה ב-5 דק'.

    1. ציונות? אולי אם אתה איש עסקים מחו"ל דוגמת גולדהאר.

      תחביב ואהדה זה בסדר, אבל כן, אתה צודק. פילנתרופיה (בעצם נדבנות) כפי שציינת, אמורה להיות הסיבה העיקרית.
      אני חושב שזו משימה קשה עד בלתי אפשרית להיכנס לקבוצת כדורגל ולצאת בלי הפסד כספי.

      1. הכל תלוי בהנהלות שלך,למשל למרות ששחר השקיע המום כספים בחיפה במהלך כל השנים,חיפה העלתה אותו לדרגה אחרת של איש עסקים ופתחה לו דלתות שבהחלט יכול להיות שללא חיפה לא היה נפתחות,כמו שמתן ציין,כמעט כל שיחת עסקים שלו מתחילה במכבי חיפה.
        דרך אגב תיקח את טביב הוא עד עכשיו הרוויח מהכדורגל.
        הסיבה העיקרית ולא יעזור כלום היא הפרסום,אתה הופך בשניה לסלב ענק,שכולם מכירים וכולם רוצים לשמוע את דעתו וזה ממכר לא יעזור כלום.

  4. מתן הכל טוב ויפה,העלת קריטריונים ראויים ונכונים,הבעיה היא שהיום(וזה קשור לשאלה שלך רון) אין אף אחד כמעט שרוצה בכלל להיכנס לכדורגל.
    ותסתכל למשל על 4 הקבוצות הגדולות של הכדורגל-מכבי ת"א-יש לה בעלים רק בזכות הקשרים של האוהדים בעלי השפעה שלהם שהצליחו למצוא מילארדר בקנדה(ונכון שזה כרגע נראה טוב אבל מי אמר שמחר לא ימאס לו)מכבי חיפה-שחר שהוא הבעלים של חיפה שנים.
    הפועל ת"T-מוכנה למכור את נשמתה,לא לשחק בשבת לדעתי לעלות אפילו עם חולצות צהובותהעיקר שמישהו יקנה אותם.
    ביתר י-ם-מאז ארקדי נמצאת במקום של הפועל ת"א ובסופו של דבר קנה אותה בן אדם שלא עומד באף קירטריון של אמות מידה טיפה מוסריות.
    לסיכום רוצה לומר שבגלל שהכדורגל שלנו נראה כך,כקבצן בצומת,הקריטריונים שלך לא שווים.
    מה שכן יש לי פתרון,אנחנו פה בארץ צריכים לאמץ את מה שאופא ניסו ולא הצליחו,להנהיג פה מדיניות של פייר פלי.כל קבוצה יכולה להוציא רק בהתאם להכנסות שלה,אמנם זה יפגע באירופה אבל לדעתי זה שווה את הפגיעה באירופה.
    אני לא מאמין שאני אומר את זה אבל כולם צריכים להיות כמו יואב כץ וככה הכדורגל שלנו לא יהיה תלוי בגחמות של אנשים שבאים לעשות סיבוב על הכדורגל.

  5. פייר-פליי זו אחת הרעות החולות של הכדורגל שרק משמר את הכוח של המועדונים הגדולים.
    אם יהיה פה פייר-פליי קבוצה כמו ק"ש במקרה האופטימי תאבק בתחתית ובמקרה הקצת פחות אופטימי פשוט לא תהיה בליגה.
    פייר-פליי תוקע כל תחלופה אפשרית בצמרת. גם באירופה, קבוצות כמו צ'לסי\סיטי היו נשארות בינוניות/קטנות ולבטח לא בצמרת.

    1. יש איזשהו צדק בדברייך,אבל עדיין אני חושב שלאור המצב שהכדורגל שלנו שרוי היום,זאת הברירה היחידה(יכול להיות עם שינויים כלשהם),כמו כן לדעתי לקבוצות קטנות דווקא יש סיכוי להצליח.שההפרש ביו התקציב של הגדולות לעומת הקטנות יהיה משהו כמו 20 מיליון פער ולא 80-90 מיליון אז בהחלט יש סיכויי,שקבוצות ישקיעו בנוער שלהם ואז יוכלו להנות מהשחקנים שלא יעברו אוטמטית לחיפה/ת"א כי ההפרש בשכר שהם יוכלו לקבל לא יהיה כזה גדול.
      דרך אגב דווקא הדוגמא שלך היא מה שנקרא היוצא מן הכלל המעיד על הכלל,כי לפניה קבוצה קטנה שזכתה באליפות הייתה בשנות ה90 עם הפועל חיפה ולפניה רק בני יהודה אז גם ככה מועדון האלופות הוא די סגור.

  6. עזוב לזכות באליפות. תראה מה קרה לבנ"ד מהרגע שחזי מגן עזב והיא נסמכת בעיקר על המקורות שלה. מקבוצת שיפולי צמרת/מקום באירופה היא ירדה ליגה. זה גם מה שיקרה לק"ש.
    ההבדלים רק יגדלו. הפער באחוזים משמעותי לא פחות ואף יותר מהפער האבסולוטי.
    במקום הבדל בשכר בין 500K בקבוצה ל-250K בקבוצה קטנה (המספרים לצורך המחשה בלבד) הפער יהיה בין 350K ל-150K. אמנם קטנים יותר אבסולוטית, אבל כאלה שהרבה יותר משפיעים על שיקול דעתו של השחקן. הרי זה לא משנה אם תרוויח 10M אירו או 20M אירו לעונה, אבל יש הבדל עצום בין 100K או 200K.

    1. תסתכל על מה שקרה למשל בקבוצה שלך בשנים האחרונות ואיך פייר פלי היה משנה את זה.חיפה קנתה כל שחקן שעשה קולות שהוא כישרוני ובסוף נשארה עם מלא שחקנים שלא משהו בלשון המעטה וגם פגעו בכשרונות של מחלקת הנוער.עכשיו לצורך העניין,אם חיפה הייתה צריכה לנהל את התקציב באופו שפוי ומאוזן,מה שסביר להניח שהיה קורה זה שהיא לא הייתה רוכשת את אותם שחקנים ונותנת את הבמה לשחקני הנוער שלה ואת הכסף משקיעה או בזרים טובים או באיזה שחקן ישראלי טוב.וכך גם הקבוצות האחרות היו יוצאות נשכרות כי השחקן היה נשאר אצלהם.
      שוב אני מבין את הנקודות שלך,אני רק חושב שבמצב של הכדורגל היום ובשביל למנוע כניסה של אנשים לא רצויים אין ברירה ומצב של פייר פלי עדיף מאשר מצב של גחמות של אנשים פרטיים.

  7. הבעייה מס' 1 היא שבישראל אף "בעל קבוצה" לא ניכנס לזה על מנת לעשות כסף.
    בארה"ב כל בעל קבוצת NBA "מפסיד כסף" (כאילו…הכל תחחמולים של ניירת) כל שנה. 10 מיליון כאן, 10 מיליון שם. אבלך מרק קיובן שקנה את דאלאס ב-300 מיליון יכול למכור אותה היום במיליארד. אז אף אחד לא 'ניכנס' כדי 'לצאת' כי כל שנה ערך המוצר שקנה עולה בממוצע ב-100 מיליון דולארים.
    בישראל הבעלים המוצלחים היחידים (מלבד אולי שחר ומכבי ת"א) הם אלה שיש להם מספיק כסף להפסיד.

  8. הפסדים מכאן מקוזזים מרווחים בחברות אחרות של הבעלים. והרי לכם תיאום מס פשוט וסמכו על רואי החשבון שידאגו להציג את זה תקין וכשר…

כתיבת תגובה

סגירת תפריט