אל תקרא לי גולאש – על אולימפיאדת השחמט שתיפתח היום / אהרן ברלין

אל תקרא לי גולאש – על אולימפיאדת השחמט שתיפתח היום / אהרן ברלין

אל תקרא לי גולאש – על אולימפיאדת השחמט שתיפתח היום / אהרן ברלין

עיני העולם נשואות לעבר סינגפור, שם תתקיים בנובמבר אליפות העולם בין דינג לירן לגוקש דומרג'יו. בעוד עולם השחמט מחמם מנועים לקראת הדו קרב המפוקפק בו יתמודדו על התואר החשוב מכולם שני שחקנים שלא נמצאים בטופ 5 העולמי, נקבל הפוגה מתודית בדמות אולימפיאדת השחמט שתיפתח היום. אחת לשנתיים נבחרות מכל העולם מגיעות לקרנבל הגדול שיתקיים השנה בבודפשט ויכלול כמעט את כל שחקני הצמרת העולמית. מתוך 197 נבחרות שישתתפו בתחרות ה 45 במספר, ישראל מדורגת במקום ה 20 והמכובד. מדובר באחת ההזדמנויות הבודדות לראות את השחמט כמשחק קבוצתי, כזה שיש לו אסטרטגיה מעבר למה שקורה על הלוח. ההתאמות שיעשו הנבחרות ליריבות שלהן הן חלק בלתי נפרד ומשמעותי ביותר ביכולת של קבוצה להצליח ומשנה גם את האופן שבו שחקנים ניגשים למשחק עצמו. האסטרטגיה משתנה גם תוך כדי תנועה כאשר שחקנים יצטרכו להבין בזמן אמת האם נדרש מהם לנסות לנצח את המשחק או להסתפק בתיקו. כאן נכנס גם התפקיד של המאמן שמטרתו היא להבין אילו מצ'אפים יתאימו יותר, האם "לוותר" על לוח מסוים כדי להשיג ניצחונות בלוחות האחרים וכו'. הזכייה המעט מפתיעה של אוזבקיסטן הצעירה בתחרות הקודמת הייתה בראש ובראשונה ניהול נכון של הקרבות על ומחוץ ללוח ובחירה נכונה של הנקודות בהן צריך להסתכן ולדחוף לניצחון. השנה, כפי שנראה מיד, הנבחרת מאומנת על ידי וולדימיר קראמניק, אלוף העולם לשעבר שלא מפסיק לנפק כותרות בתקופה האחרונה, נגיע לכך כשנעסוק בנבחרות עצמן. במהלך התחרות ננסה לכתוב עד כמה שיתאפשר ב"דיומא" על התחרות ונלווה אותה עד להכרזת המנצחת. לאחר מכן נתחיל את מסענו האיטי לעבר האירוע החשוב שיתקיים בנובמבר וכל מה שקורה סביבו. בינתיים, נהנה מאירוע השחמט הכי גדול שקיים בסבב.

על התחרות

מארגנת: פיד"ה

מיקום: בודפשט, הונגריה

זמן: תחילת השידורים ב 16:00 שעון ישראל

פורמט שעון: קלאסי. 90 דקות ל 40 המהלכים הראשונים ועוד 30 דקות להמשך המשחק. תוספת של 30 שניות על כל מהלך שמתבצע מהמהלך הראשון. ניתן להציע תיקו בכל שלב של המשחק.

פורמט כללי: 11 סיבובים במתכונת שוויצרית, כאשר זהות היריבות נקבעת לאחר כל סיבוב לפי ביצועי הנבחרת. יום מנוחה בודד ב 17 בספטמבר לאחר שישה סיבובים.

מבנה הנבחרות: כל נבחרת ניגשת למשחקים עם 4 שחקנים שמתפרשים על פני ארבעה לוחות לפי דירוג (לרוב). כל נבחרת מחזיקה בשחקן חמישי רזרבי שיכול להחליף את אחד השחקנים בין הסיבובים. כלל הנבחרות מגיעות עם מאמן שתפקידו להחליט מי משחק ובאיזה לוח וכן להנחות את השחקנים כיצד לגשת למשחקים שלהם בהתאם ליריבה ולצבע הלוח של כל שחקן. בניגוד לחמשת השחקנים שצריכים לבוא ממדינת האם, המאמן יכול להיות ממדינה אחרת (כמו במקרה של קראמניק ואוזבקיסטן). בכל סיבוב נבחרת תשחק בשני לוחות בכלים הלבנים ובשני לוחות בכלים השחורים.

שיטת הניקוד: הניקוד בתחרות הוא כמובן לא אישי ותלוי בתוצאה הכוללת של הנבחרת: בסיום כל סיבוב סוכמים את כמות הנקודות שהשיגה הנבחרת (1 לניצחון, 0.5 לתיקו ו 0 להפסד) והקבוצה עם הניקוד הגבוה ביותר מוכרזת כמנצחת ומקבלת 2 נקודות. במידה ונוצר שוויון בין הנבחרות כל קבוצה תקבל נקודה אחת כאשר הפסד כמובן לא מקנה נקודות כלל. הנקודות הכלליות של הנבחרת מתייחסות רק לתוצאה הסופית וזה לא משנה כיצד היא הושגה (קבוצה תקבל 2 נקודות על ניצחון בין אם ניצחה 4-0 ובין אם ניצחה 2.5-1.5). הנבחרת שבסיום התחרות תחזיק בהכי הרבה נקודות תקבל את מדליית הזהב, סגניתה מדליית כסף והשלישית תזכה בארד. במידה ויהיה שוויון ישנם כמה שוברי שוויון שלא נרחיב עליהם כאן ונעדכן במידה ויהיו רלוונטיים. מלבד זאת, יוענקו מדליות לשחקנים שהשיגו את התוצאה הגבוהה ביותר בכל לוח.

שידורים: ערוץ היוטיוב של FIDE ו chess24. ערוץ היוטיוב של chessbase india שם דגש על הנבחרת ההודית. אפשר לעקוב אחרי כל המשחקים והתוצאות ב chess.com. כאמור אנחנו נעדכן אחת לכמה ימים (ואולי כל יום אם יתאפשר) ונסכם את התחרות בסופה.

הנבחרות

רשימה מלאה של כל הנבחרות אפשר למצוא כאן: https://chess-results.com/tnr967173.aspx?lan=1. רוסיה ובלארוס מושעות מפיד"ה בעקבות המלחמה באוקראינה ולא ישלחו נציגים, כך שלא נזכה לראות כמה שחקני טופ מעניינים כמו נפו או דובוב. נציגות רוסית תהיה בגזרת המאמנים כאשר מעבר לקראמניק שהזכרנו גם אלכסנדר גרישצ'וק יגיע לתחרות בתור המאמן של נבחרת איראן. הנה כמה נבחרות ששווה לעקוב אחריהן בתחרות הנוכחית, מהחלשה אל החזקה:

צרפת – דירוג ממוצע 2653 (14)

מקסים וושייה לגראב, לוח 1

הנבחרת המנוסה תגיע ללא השחקן הבכיר שלה עאלי-רזא פירוז'ה שחווה שנה חלומית מבחינתו מאז הנפילה במועמדים. פירוז'ה שנמצא בכושר מעולה יהיה חסר מאוד עבור הנבחרת שמורכבת בעיקר משחקנים מבוגרים בואכה פרישה שבשיאם היו חזקים מאוד. מדובר בשחקנים שביום טוב ועם קצת מזל יכולים לנצח כמעט כל אחד בלוח שלהם ומהצד השני לחוות נפילה משמעותית. העיניים יהיו נשואות בעיקר ל MVL בלוח הראשון שצפוי לנווט את הספינה של צרפת במאבקים מול השחקנים הטובים בעולם. בסיבוב הראשון מול ניקרגואה הם לא אמורים להתקשות.

אזרבייג'אן – דירוג ממוצע 2657 (12)

שחריאר ממדיארוב, לוח 4

הדירוג של אזרבייג'אן היה עולה משמעותית אם טימור רדג'אבוב היה מחליט לשחק אבל משום מה הוא יגיע לתחרות הזאת כמאמן הנבחרת. מי שכן יהיו במרכז העניינים הם ממדיארוב המופרע בלוח הרביעי (החלטה מעניינת מאוד של רדג'אבוב), שחקן שבשיאו הוא המתקיף הטוב והיצירתי בעולם וניג'אט אבאסוב (לוח שני) שלאחר הופעה נוראית במועמדים ינסה לחזור לכושר מגביע העולם. מול ירדן החלשה ממדיארוב יאייש את הלוח הרביעי מול שחקן שנמצא 800 נקודות דירוג מתחתיו ואמור להוביל את הנבחרת שלו ל 2 נקודות ראשונות. לא לפספס אף שנייה של הבחור.

איראן – דירוג ממוצע 2659 (10)

פרהאם מגסודלו, לוח 1

איראן מגיעה לתחרות כשהיא מסתמכת בעיקר על שני השולחנות הראשונים האגרסיביים שלה – פרהאם מגסודלו המלהיב בלוח הראשון ואמין טבאטאבאי בלוח השני. מדובר בשני שחקנים התקפיים מאוד שאוהבים לקחת סיכונים ויכול מאוד להיות שבתחרות הקרובה זאת דווקא תהיה אסטרטגיה נכונה, היות ובארדיה ופויואה בלוחות 3-4 לא חזקים כל כך ביחס לנבחרות הטובות באולימפיאדה. לכן, למרות שבדרך כלל האסטרטגיה גורסת לשחק זהיר באירועים כאלו, גרישצ'וק יוכל דווקא להמר על שני השולחנות הראשונים שלו ולראות לאן זה מוביל.

הונגריה – דירוג ממוצע 2663 (9)

פיטר לקו, לוח 2

הנבחרת ההונגרית מקבלת בברכה את שני בניה האובדים – הראשון הוא ריכארד ראפורט (לוח ראשון) שעזב את המדינה לפני כמה שנים כדי לשחק ברומניה, והשני הוא פיטר לקו, סגן אלוף העולם לשעבר שלא שיחק שחמט על הלוח כבר כמה שנים טובות. היכולת של שניהם נמצאת בסימן שאלה כאשר ראפורט חווה שנה די רעה מבחינתו (ואולי גם עסוק הרבה בעבודה לקראת אליפות העולם עם דינג) ולקו שלא שיחק והיה עסוק בעיקר באימון של ווינסנט קיימר הצעיר. אני מאמין שגם אם לא יראה את היכולת מימיו הגדולים, לקו יצליח לנפק תחרות טובה ויחד עם ראפורט ושאר הצוות הסולידי של הונגריה (שוגירוב וברקש החזקים) יתנו הופעה טובה. מדליה, ככל הנראה, לא תהיה.

אנגליה – דירוג ממוצע 2665 (8)

מייקל אדאמס, לוח 3

הנבחרת המטעה מכולם. מצד אחד – דירוג ממוצע מאוד גבוה. מהצד השני – אף שחקן שאפילו קרוב ל 2700 נקודות דירוג. מהצד השלישי – ארבעה שחקנים בעלי עבר מפואר ושחקן בלוח הראשון (ניקיטה וויטיוגוב) שעבר מרוסיה. כל ארבעת השחקנים של הנבחרת נמצאים בטופ של שחקני ה 2600 אבל יהיה לנבחרת קשה מאוד מול הנבחרות הפייבוריטיות שישימו מולה בשני הלוחות הראשונים משוכות גבוהות מדי. למרות הדירוג הגבוה, אני צופה להופעה חלשה של הנבחרת האנגלית שחסרה אקס פקטור שיוביל אותה לצמרת.

גרמניה – דירוג ממוצע 2667 (7)

ווינסנט קיימר, לוח 1

גם גרמניה "מרוויחה" מהחרם על רוסיה כאשר היא מקבלת לשורותיה את אלכסנדר דונצ'נקו הרוסי בלוח 4. למרות הדירוג היחסית נמוך מדובר בשחקן חזק מאוד ויחד עם שאר הנבחרת בנהגתו של יאן גוסטפסון המבריק וווינסט קיימר בלוח הראשון הנבחרת יכולה לדבר חזק מאוד השנה. במשחקים היום קיימר ינוח ויהיה זמין להמשך התחרות, מול מדגסקר לא צריך אותו.

נורווגיה – דירוג ממוצע 2670 (6)

מגנוס קרלסן, לוח 1

הקבוצה המתעתעת השנייה. הדירוג הגבוה נובע בעיקר – אם לא רק מנוכחותו של השחקן הטוב בדורנו. האסטרטגיה של הנבחרת ברורה: תנו לקרלסן לנצח, אל תחרבנו במכנסיים. הנבחרת המוגבלת תגיע רק לאן שאלוף העולם לשעבר יוביל אותה ועם כל הכבוד נראה לי שקרלסן בעיקר יילחם על מדליית הזהב בלוח הראשון. כצפוי, הוא לא ישחק מול דרום קוריאה היום וישמור כוחות להמשך.

הולנד – דירוג ממוצע 2682 (5)

אניש גירי, לוח 1

הגענו ככל הנראה לנבחרת האחרונה עם סיכוי קלוש למדליה. הולנד של השנים האחרונות הופכת להיות מדינת שחמט מעולה – החל מאניש גירי, עובר דרך יורדן ואן פורסט ועד ארווין ל'אמי. ייתכן שהיה לנבחרת הזאת סיכוי אלמלא השנה הקשה שעוברת על גירי וואן פורסט, כאשר הראשון יצא לאחרונה מהעשירייה הראשונה בעולם אחרי זמן ממושך. גם ההפסד המתוקשר להאנס נימן לא ממש הוסיף לשחקן שישחק בלוח הראשון ויפגוש שם שחקנים שהוא מכיר היטב כשהוא בכושר רע. התקווה של הנבחרת תהיה דווקא בשולחנות האחרונים שם ל'אמי ומקס ווארמרדאם ינסו לאסוף את הנקודות מול החוליות החלשות של היריבות. במשחקים מול לבנון היום ואן פורסט יהיה בחוץ.

אוזבקיסטן – דירוג ממוצע 2690 (4)

נודירבק אבדוסטורוב, לוח 1

הגענו אל ארבע הגדולות והמועמדות הבכירות ללכת עד הסוף באולימפיאדה. במקום הרביעי אנחנו פוגשים את חמשת הצוציקים שהביאו למדינתם את מדליית הזהב לפני שנתיים. מעבר לעובדה שכל ארבעת הראשונים בנבחרת הזאת שחקנים חזקים שמרסקים טורנירים ברחבי העולם, מדובר בקבוצה מלוכדת שממש כמו שתי הנבחרות שמעליה מכירה את החוזקות והחולשות שלה. מדובר באלמנטים שלא תמיד קל לראות על הלוח, אבל התיאום הקבוצתי של אוזבקיסטן הוא האקס פקטור שלה מול נבחרות פחות מגובשות כמו ארה"ב ועליה יקום וייפול הטורניר של אוזבקיסטן. מלבד השיפור המטורף שעובר על נודרבק אבדוסטורוב, הנבחרת בחרה בקראמניק השנוי במחלוקת כדי לנהל את הקבוצה. מסקרן יהיה לראות איך אלוף העולם לשעבר ינווט את הכישרונות הצעירים שלו וימצא את המצ'אפים הנכונים מול היריבות. כישרון יש לו בידיים, והרבה.

סין – דירוג ממוצע 2724 (3)

אלוף העולם דינג לירן, לוח 1

עוברים לראשונה את 2700 הנקודות בדירוג הממוצע כאשר הראשונה לעשות זאת היא סין שמגיעה במצב מורכב למדי: אלוף העולם דינג לירן שמשחק בשורותיה מגיע לתחרות כמדורג השני במדינה שלו. דינג עובר שנה שהוא ירצה לשכוח כמה שיותר מהר לפני סינגפור והקפטן של הנבחרת וון יאנג הימר עליו לשחק בלוח הראשון. מדובר בהימור כפול – לפי היכולת שדינג הראה לאורך השנה הוא עשוי לאבד הרבה נקודות לנבחרת ויותר מכך ברמה האישית להגיע במצב רוח די ירוד להתמודדות עם גוקש. וויי ייי לעומת זאת, שנכנס השנה לראשונה לעשירייה הראשונה בעולם, היה יכול לנטרל לא מעט שחקנים מהטופ ולאפשר לדינג יותר מרחב מול הלוח השני. לא כך החליט הקפטן של סין שמחזיק בארבעה שחקנים חזקים מאוד ובעיקר סולידיים, תכונה חשובה בתחרויות מעין אלה. כולם בנבחרת הזאת יודעים ומסוגלים לתקוף אבל לרוב יעשו זאת לא מתוך לקיחת סיכונים מיותרים אלה בבנייה של העמדה עקב לצד אגודל. ונקודה אחרונה – המשחק של דינג יהיה זהיר מאוד היות והוא לא יכול להשתמש בהכנות שלו לקראת אליפות העולם. אם לא יאבד את הראש הוא יוכל לאפשר לשאר השחקנים של סין לעשות את העבודה.

הודו – דירוג ממוצע 2753 (2)

מועמד לאליפות העולם גוקש דומרג'יו, לוח 1

יש שיגידו שמדובר באימפריית השחמט הגדולה בעולם, וגם אלה שלא יסכימו שהיא די קרובה. ממש כמו במקרה של סין, הקפטן של הודו החליט להעניק את הלוח הראשון לזוכה במועמדים האחרון גוקש, על אף שההודי הבכיר הוא דווקא ארג'ון אריגאיסי שמאייש את המקום הרביעי בעולם נכון להיום. גם כאן כנראה מדובר בניסיון לתת במה למי שיאתגר את דינג על אליפות העולם והתמודד יפה מאוד עם העלית בתחרות המועמדים האחרונה. בניגוד לסין אני לא חושב שזאת בהכרח טעות לשים את גוקש בלוח הראשון, דווקא משום ששם הוא יידרש לשחק שחמט מאופק יותר וזהיר יותר, תכונות שהתגלו אצלו רק לאחרונה. כך הוא יוכל להימנע מכניסה לליינים שהוא מכין לאליפות העולם ויוכל לסמוך על שאר הנבחרת האימתנית שלו לעשות את העבודה. כל ארבעת השחקנים בשולחנות הראשונים נמצאים מעל 2700 נקודות דירוג וגם המחליף, פנטלה האריקרישנה המעולה, יהיה סיוט לכל מי שיפגוש אותו. אין הרבה מה להוסיף על פראג וווידית אותם למדנו להכיר היטב בשנה האחרונה וממש כמו במקרה של אוזבקיסטן מדובר בחבורה שמכירה היטב את עצמה והגיבוש ביניהם עשוי להיות פקטור משמעותי בתחרות הקרובה.

ארה"ב – דירוג ממוצע 2757 (1)

פביאנו קרואנה, לוח 1

והרי לכם חמשת השחקנים עם דירוג פיד"ה הגבוה בהיסטוריה: במקום הראשון מגנוס קרלסן עם 2882 (אני אף פעם לא מתרגל למספר הזה כשאני רואה אותו). במקום השני – כמובן, ניצב גארי קספרוב עם 2851. מקומות 3-5? פביאנו קרואנה (מאיטליה במקור) עם 2844, לבון ארוניאן (ארמניה במקור) עם 2830 וווסלי סו (מהפיליפינים במקור) עם 2822. הרכב ארה"ב לאולימפיאדת 2024: פביאנו קרואנה, ווסלי סו, לנייר דומינגז פרז (במקור מקובה), לבון ארוניאן וריי רובסון (גואם). על הנייר, אם מתייחסים לתקופות השיא של המתמודדים, מדובר בנבחרת שאמורה לקחת בהליכה, וכל זה כשהמדורג הבכיר שלה היקארו נקמורה לא משחק. אלא שהאולימפיאדה מורכבת יותר והיא תלויה ביכולת הקבוצתית של השחקנים ובעמידה שלהם בלחץ מסוג קצת שונה. הפסד של שחקן יכול להוביל להפסד בדו-קרב כולו ובתחושות אשמה לא נעימות לאורך הטורניר. הגיבוש של הקבוצה והיכולת להבין מי נמצא בכושר שחמטאי ומנטאלי טוב הוא אחד הגורמים החשובים כשמגיעים לשחמט נבחרות. ובהקשר הזה, על אף שהם מכירים אחד את השני שנים, לנבחרת האמריקאית חסרה האחווה שיש להודים, האוזבקיסטנים ואפילו הסינים שגדלו יחד ולמדו להכיר אחד את השני היטב. אם ארה"ב תגיע עם אסטרטגיה מוכנה וניהול נכון היא פייבוריטית יחד עם הודו, אם לא – ייתכן ונראה שחזור של הביצועים הלא טובים מהאולימפיאדה הקודמת.

ישראל – דירוג ממוצע 2596 (20)

איליה סמירין, לוח 3

ישראל מגיעה פחות או יותר עם הרכב שהיא מריצה כבר כמה שנים כאשר השינוי המז'ורי הוא שאביטל בורחובסקי ששיחק בלוח הראשון ב 2022 לא ישחק בטורניר הקרוב. במקומו נראה את מקסים רודשטיין בלוח הראשון, עידו גורשטיין בשני, תמיר נבאתי בשלישי ואילייה סמירין הוותיק ברביעי. המחליף השנה יהיה יבגני פוסטני שב 2016 שיחק בלוח השני עבור המדינה וחוזר אחרי כמעט עשור לאולימפיאדה. מדובר בליינאפ חזק שיתחיל את דרכו מול אתיופיה בסיבוב הראשון וינסה בעיקר להשיג את הנקודות בלוחות הנמוכים יותר. לפני שנתיים הנבחרת נתנה הופעה יפה מאוד מול נבחרות חזקות וסיום בעשירייה הראשונה בהחלט יוכל להיחשב כהישג ראוי.

הימורים

מדובר באירוע לא צפוי בכלל, אפילו בקנה המידה של השחמט שנוטה להיות הפכפך. עם זאת נראה לי שיש נבחרת אחת שזה שלה להפסיד וזאת הודו. מדובר בנבחרת שיש לה פשוט הכל ויכולה להביא את הניצחון שלה בכל כך הרבה כיוונים כך שאני לא רואה מדינה אחרת מצליח לקחת לה את הזהב. במקום השני נראה כנראה את ארה"ב כאשר בשלישי אנחנו נראה הפתעה, לדעתי מצד גרמניה. אוזבקיסטן לא תצליח לשחזר את ההישג ותסתפק במקום הרביעי והמכובד בעוד סין תחזור הביתה בבושת פנים.

Subscribe
Notify of
16 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
מנחם לס
11/09/2024 14:43:01

תודה אהרון. השקעה עצומה. כיף שיש לנו שחמט באתר!

שדות פופ לנצח
11/09/2024 14:57:30

מרתק, נהניתי לקרוא את כל הכתבה למרות שאני לא מכיר את שמות השחקנים (טוב, חוץ מקרלסון) והקשר שלי לתחום הוא חובבני בלבד…מעניין לראות שמעצמות השחמט כוללות את הודו אוזבקיסטן ואירן.. לא הייתי מנחש …תודה רבה ברלין, אמשיך לעקוב בזכות הצוהר שפתחת ובגלל סגנון הכתיבה שלך המלבב

עמיחי קטן
11/09/2024 15:10:45

תודה אהרן.
הרבה זמן עבר מאז שישראל סיימה בטופ 10, פחות או יותר מאז שגלפנד כבר לא בצמרת העולמית

עמיחי קטן
11/09/2024 15:40:44

ולפני זה היו כמה פעמים רצופות שאפילו טופ 20 לא היה

Boston Ami
Boston Ami
11/09/2024 16:35:04

וואו , איזו חגיגה!
גם שוב שחמט באתר, גם אהרון כותב שוב בנושא וזה תענוג, כבר מהכתבה הראשונה… גם הצבת ציפיות לעוד דיווחים וכתבות המשך. אני בעננים. וזה לצד כל משחקי השחמט הטובים המצפים לנו והמתח והסיפורים שמלווים כל תחרות.
תודה ובהצלחה לנבחרת שלנו.

אור
אור
11/09/2024 18:06:45

תודה אהרן, לפי מה נקבעים המצ'אפים? יכולים "לפגוש" את איראן?

עמיחי קטן
11/09/2024 20:56:20
Reply to  אור

שיטה שוויצרית, ככה שזה אפשרי

Eladkatz
Eladkatz
11/09/2024 18:32:39

תודה רבה אינדיאני.
מרתק.
לגבי שיבוצי השחקנים בלוחות, זהו לא שיבוץ חופשי אלא כל שחקן מחוייב לשחק בלוח שהוא מוגדר לפיו, אלא אם כן שחקן בלוח גבוה יותר נמצא בחופש ואז הוא "עולה לוח".
כלומר שחקן בלוח 1 יכול לשחק רק בלוח 1 או לנוח.
שחקן בלוח 2 משחק בלוח 2 אלא אם כן השחקן מלוח 1 נח, ואז הוא עולה ללוח 1. השחקן החמישי משחק תמיד בלוח הרביעי כשהוא משחק.
ככה לפחות היה באולימפיאדת קודמות.

לגבי גוקש, באולימפיאדה הקודמת הוא זכה בזהב אישי בלוח 1, עם הופעה מדהימה. היה לדעתי 7 מ-7 בשלב כלשהו (זכור כמובן ההפסד לעבדוסאטורוב שבו תיקו היה מספיק להודו לנצח את אזרבייג'אן ולאיים על מקום ראשון), וביחד עם תחרות המועמדים המצוינת שלו, הראה שבאירועים גדולים הוא יודע להתעלות. מקווה בשבילו שיעשה זאת גם הפעם.

אהרון שדה
12/09/2024 0:34:17

תודה רבה יש לי הרבה שאלות למרות שבתגובה האחרונה קיבלתי כמה תשובות
תודה רבה !
1 איך נקבע נגד מי משחקים כל סיבוב ? האם לפי ההישגים עד אז ?
אשמח להרחבה
2 האם יש בחירה חופשית למי להציב בלוח
האם תיאורטית מאמן יכול להציב את המדורג הבכיר שלו דווקא בלוח הרביעי ?
3 לגבי המחליף אם נניח הוא מחליף לוח 1
האם הוא ישחק בלוח 1 או כל היתר יתקדמו לוח מה שיחייב אותו לשחק בלוח 4 ?

אבי טרכטמן
12/09/2024 6:47:05

אנסה לענות למרות שאני לא אהרן.
א. בשיטה השוויצרית, הרעיון ככל שהעסק מתקדם, הוא שהקבוצות שנמצאות אחת ליד השניה בדירוג גם ישחקו אחת ליד השניה. אני לא בטוח בדיוק איך זה מתבצע מתמטית (אולי ב״טירים״) אבל ככל שהתחרות מתקדמת, ויש התכנסות של צמרת, אמצע ותחתית, כך קבוצות הצמרת ישחקו מול קבוצות הצמרת, קבוצות האמצע מול קבומות האמצע, וקבוצות התחתית מול קבוצות התחתית.
ב. ככל שידוע לי לא – הסדר הוא הסדר שנקבע בתחילת התחרות, כך שהמחליף תמיד ישחק בלוח הרביעי.

Eladkatz
Eladkatz
12/09/2024 10:53:29

לגבי שאלה 2. שחקן צריך להיות רשום ללוח מסויים מתחילת האולימפיאדה. הוא עולה לוח רק כששחקן מעליו נח. אין מניעה לרשום איזה שחקן שרוצים לאיזה לוח שרוצים, יש נבחרות ששמות בלוח 1 שחקן מדורג נמוך יותר, אבל שמאמינים שהוא יכול להוציא תוצאות תיקו מול המדורגים הבכירים יותר, ושחקן חזק יותר בלוח "נמוך" כדי שיביא ניצחונות. (זו פחות או יותר הייתה האסטרטגיה של ישראל באולימפיאדה הקודמת). אבל אי אפשר להחליף תוך כדי התחרות.

אהרון שדה
12/09/2024 21:20:06

תודה רבה לעונים

אלכס דוקורסקי
13/09/2024 1:35:55

אהרן, מעניין מאוד. תודה רבה.

ירון, החלום
ירון, החלום
13/09/2024 7:50:15

בס"ד
תודה רבה