השחקנים ששינו את המשחק (15) – Haywood v. NBA/ jefffoster10

השחקנים ששינו את המשחק (15) – Haywood v. NBA/ jefffoster10

השחקנים ששינו את המשחק (15) – Haywood v. NBA/ jefffoster10

פרויקט הקיץ הוא בעניין "שחקנים ששינו את המשחק". האתר הוא אתר NBA וכשאנחנו מדברים על "המשחק", הכוונה היא לכדורסל, אבל כדי להתחיל לאמוד את ההשפעה של ספנסר הייווד על המשחק כפי שאנחנו מכירים אותו, אבקש להפנות אתכם תחילה לאח הדביל והפופולרי יותר של הכדורסל – הכדורגל.

אם האתר היה אתר כדורגל והיה נעשה פרויקט מקביל של "השחקנים ששינו את המשחק", אני מניח שכמו בפרויקט הנוכחי היה מנעד של תשובות, בין הטוטאל פוטבול של יוהאן קרויף וריינוס מיכלס, עד לפפ גווארדיולה וליאונל מסי עם שיטת ה"תשע המדומה", ועוד הרבה תשובות, שחקנים והשפעות שונות ומגוונות לאורך כל השנים שהמשחק קיים.

אני ממשיך רגע את הדמיון המודרך ומתאר שלנוכח העובדה שהאתר הוא אתר של אוהדי ספורט, מה אוהדי ספורט הכי אוהבים לעשות (חוץ מלבכות על שיפוט נגד הקבוצה שלהם?) – דירוגים. אז בדירוג של האדם הכי משפיע על הכדורגל העולמי כפי שהוא משוחק כיום עומד, לדעתי, אחד בלגי ז'אן מארק בוסמן. לא בזכות ביצועיו הבינוניים על הדשא, אלא בשל ביצועיו התקדימיים בזירה שונה בהרבה – בין הדין הגבוה לצדק של האיחוד האירופי.

בקצרה – בשנת 1988 בוסמן עבר מסטנדרט ליאז' לרויאל ליאז', בחוזה לשנתיים. ב-1990, אחרי שחוזהו תם, דנקרק מצפון צרפת רצתה לצרפו. אלא מאי? רויאל ליאז' דרשה עבורו סכום מופרך, והעסקה נפלה. בוסמן פנה לערכאות בבלגיה לכפות את השחרור שלו, וזכה אחרי שנקבע שהמעשה של ליאז' נוגד את חופש העיסוק – המעשה של ליאז' היה לא חוקתי. ליאז' ערערה והדיון עבר לערכאות האירופיות, ובוסמן הלך עד הסוף, עד פסק הדין החלוט של הבג"ץ האירופי. בפסק הדין נקבעו שתי הלכות מכוננות לכדורגל האירופי:

  1. שחקן יכול לעבור, בתום חוזהו, לכל קבוצה שיחפוץ ללא תשלום תמורה לקבוצתו הקודמת.
  2. הגבלת הזרים שעמדה בכדורגל האירופי (עד שלושה לקבוצה) הוסרה, וקבוצות אירופיות יכולות להחתים שחקנים בעלי דרכון אירופי כאוות נפשן.

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A61993CJ0415 קישור לפסק הדין של רויאל ליאז' נ' בוסמן

אתם יכולים לדמיין לעצמכם את המציאות של ריאל מדריד, ליברפול או אינטר עם שלושה זרים בלבד ושמונה ספרדים/אנגלים/איטלקיים בהרכב? או את ארלינג הלאנד נשאר בדורטמונד בתום החוזה, כי מנצ'סטר סיטי לא מוכנה לשלם דמי העברה עבורו? נכון שלא?

ומכאן – להייווד. ההקבלה של הייווד לבוסמן היא לא מבחינת הביצועים על הדשא (הייווד הול אוף פיימר), ועל ההשפעה של הייווד על הליגה אפשר להתווכח לעומת ההשפעה של בוסמן על הכדורגל, אבל שניהם השפיעו באותה דרך – לא על המגרש, אלא דרך בית המשפט.

איך שינה את המשחק?

הייווד נולד בסילבר סיטי, מיסיסיפי. אביו נפטר סמוך ללידתו, אמו הרוויחה שני דולר ביום כקוטפת כותנה, וספסנר בן החמש הצטרף אליה, כמו כל אחד מעשרת אחיו ואחיותיו, אשר עם שניים מהם חלק מיטה בצריף ללא גז וחשמל. כדורסל הוא שיחק עם האחים שלו באמצעות גרב ממולא כותנה. העוני עוד ישחק תפקיד חשוב בסיפור. בשנתו האחרונה בתיכון עבר לדטרויט, לגור עם אחד מאחיו, שם מאמנו וויל רובינסון, המאמן השחור הראשון בתולדות ה-NCAA, אימץ אותו כבן.

1968 היא עונתו הראשונה בטרינידד סטייט ג'וניור קולג' בקולורדו. בתום אותה עונה, הייווד מוזמן לנבחרת ארה"ב לאולימפיאדת מקסיקו 1968, הכי צעיר בסגל, ועוזר לקבוצה לזכות בזהב עם 16 נק' למשחק. בעונה הבאה שיחק באוניברסיטת דטרויט. בתום אותה עונה, הוא בוחר להפוך למקצוען – אך הדלת חסומה בפניו ל-NBA. בשעתו, שחקן שרצה לשחק ב-NBA יכול היה לעשות זאת רק 4 שנים לאחר שסיים תיכון. אז עם הדרך חסומה ל-NBA, מה עושים? מזל שיש ליגה מקבילה, ה-ABA. גם שם קיים "חוק 4 השנים", אך שם קיים גם חריג לחוק – "פטור מצוקה", לפיו שחקן יכול להיכנס לליגה גם אם לא עברו 4 שנים מסיום לימודיו בתיכון, אם הוכיח מצוקה כלכלית.

בעונת 1969-1970 הייווד כיכב ברוקטס עם 30 נק' ו-19.5 ריב' למשחק, בדרך לתואר ה-MVP של הליגה. בתום העונה הוא ויתר על חוזה שיכול היה להפוך אותו לכדורסלן היקר בעולם, והבעלים של סיאטל סופרסוניקס הי"ד בחר להחתים אותו. כאן החלה הסאגה שהסתיימה בבית המשפט העליון של ארה"ב.

הליגה הכריזה שהחוזה לא בתוקף. מנגד, טען מאמנו בסיאטל לני ווילקינס שהייווד רשאי לשחק, שכן לא ה-NBA הפכה אותו למקצוען, אלא ה-ABA, ולסיאטל הוא הגיע כשהוא כבר מקצוען. "הוא כבר לא יכול לחזור לקולג' עכשיו". Toto, we're not in Kansas anymore. הייווד וסיאטל הגישו תביעה נגד הליגה, בטענה שהחוק שמחייב את השחקנים להשלים 4 שנות לימוד, פוגע ביכולתו של הייווד להתקיים. במסגרת התביעה הייווד ביקש צו ביניים כנגד הליגה על מנת שיתאפשר לו בינתיים לשחק.

הערכאה הראשונה הכריעה לטובת הייווד, מהנימוק שאכן אם הייווד לא ישחק עבור סיאטל, הקריירה שלו תיפגע וייפגע גם כושר ההשתכרות שלו. בנוסף, בית המשפט קיבל את בקשתו של הייווד לצו מניעה כנגד הליגה, עד לקבלת פסק דין חלוט בעניינו. הליגה ערערה לבית המשפט הפדרלי לערעורים על צו המניעה, ובית המשפט לערעורים אכן הפך את ההחלטה וביטל את הצו, בנימוק כי מתן האפשרות להייווד לשחק מפרה את הסטטוס קוו בליגה ואת הפגיעה בשוויון בין הקבוצות שתיגרם עקב שיתופו של הייווד. הייווד ערער לבית המשפט העליון. בעונה זו, הייווד שיחק רק 33 משחקים מתוך 82, כאשר בחלק מהמשחקים הכרוז מכריז לפני המשחק כי "סיאטל עולה לשחק עם שחקן לא חוקי הערב", ובחלק אחר מהמשחקים הוא נאלץ לעזוב לפני שריקת הפתיחה בהוראה מבית המשפט. הייווד ערער לבית המשפט העליון.

בחודש מרץ 1971 הפך בית המשפט העליון את ההחלטה, והשיב את צו המניעה על כנו. בית המשפט אף קיבל הסכם פשרה בין הייווד לליגה – חוקק אותו "פטור מצוקה", שאיפשר לשחקנים לשחק בליגה עוד בטרם חלוף 4 שנים לאחר שסיימו את התיכון, אם הם מוכיחים נזקקות כלכלית.

https://supreme.justia.com/cases/federal/us/401/1204 קישור לפסק הדין הייווד נ' הליגה

ב-1975, לדוגמה, דריל דוקינס וביל ווילובי עשו שימוש בסעיף המצוקה כדי להגיע לליגה היישר מהתיכון. ב-1976, קצת אחרי שהייווד נשלח בטרייד מהסוניקס לניקס והפך לשחקן היקר בליגה עם משכורת של חצי מיליון דולר לעונה, הליגה ביטלה את מגבלת ארבע השנים ואת פטור המצוקה. כלומר, משנת 1976 שחקני כדורסל יכלו להיבחר בדראפט גם מבלי להשלים ארבע שנות קולג', ואפילו מבלי ללמוד בקולג' כלל. קפיצה קטנה קדימה – ב-2005 הליגה קובעת את גיל 19 כגיל המינימלי לשחק בליגה – ה-one and done.

אז איך הייווד שינה את המשחק? בשנת 2021, קבעה ה-NCAA כי שחקן מכללות הוא הבעלים של ה-NIL שלו (name, image, likeness) המשמעות היא שלראשונה שחקן מכללות יכול להרוויח כסף על היותו שחקן כדורסל במכללות, בניגוד למסורת עתיקת היומין לפיה לשחקן מכללות אסור לקבל תמורה כספי או שוות כסף, למעט המלגה. מים רבים זרמו באגם מישיגן עד ההחלטה הזו, אשר אחד ממקורותיה הוא אותו פסק הדין בעניין הייווד. בדרך ישנן מספר נקודות ציון כמו הבחירה של קווין גארנט בדראפט 1995 היישר מהתיכון; דעיכה מתמדת בכמות השחקנים שמגיעים לליגה אחרי השלמת 4 שנות לימוד בקולג' (עם יד על הלב, ולא יהונתן גזלה – מי יכול לומר חמישה שחקנים בליגה שהשלימו ארבע שנות קולג'?); קביעת גיל המינימום לכניסה לליגה בעקבות גל התיכוניסטים ששטף את הדראפט וכדי לשמור על מעמדו של כדורסל המכללות ולא לרוקן אותו מכשרונות; ועד למעבר של פרוספקטים מבטיחים מהתיכון לקבוצה מקצוענית מחוץ לארה"ב או למקומות דוגמת ignite (לאלו שלא קוראים את יהונתן גזלה שלנו – קבוצת ג'י ליג ללא קבוצת אם שמתבססת על פרוספקטים מהתיכון שהולכים לשחק שם בחוקי NBA ומול שחקני NBA במקום בקולג').

פסק דין הייווד לא שינה את הכדורסל כמו שפסק דין בוסמן שינה את הכדורגל. ייתכן מאוד שגם ללא הייווד, מגבלת ארבע השנים הייתה מבוטלת בחלקה או מבוטלת כליל בשלב מסוים, כתוצאה מתהליכים טבעיים, מקצועיים וחברתיים שהתרחשו בליגה ובארה"ב במקביל. עם זאת, כל תהליך צריך איזשהו נפץ, קטליזטור, והייווד היה הנפץ הזה. הוא גם היה שחקן מצוין, חבר היכל התהילה שגופייתו הועלתה לגג האולם בסיאטל; שזכה באליפות 1980 עם הלייקרס (כשחקן שולי), ובשיאו היה אולסטאר קבוע עם ממוצעים של 24 נק' ו-12 ריב' למשחק. אבל המקום הראוי להייווד בהיסטוריה הוא לא בשל השחקן שהיה, אלא בשל התקדים שיצר, ולפעמים זה יותר חשוב או משפיע מעוד טבעת או מוב ייחודי. רק תחשבו לכם, ובזה נסיים את הדמיון המודרך, את לברון ג'יימס עם ארבע שנות קולג' (מספרים, הישגים, מורשת וכל הג'אז הזה) או את היורוליג נהנית מוומבנייאמה עד שנת 2026.

והוא גם היה נשוי לדוגמנית שבתמונה – אימאן, שברשימת האקסים שלה נמצא אחד, דייויד בואי
Subscribe
Notify of
26 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
גיא הירוק
05/09/2024 8:38:55

פוסט מעולה! דוגמה נהדרת לשחקן שממש שינה את נוף הכדורסל.

קפיץ
05/09/2024 9:42:07

אחלה אחלה כתבה וכתיבה ג'פוסטר. אהבתי ולא הכרתי. בנאדם צריך ביצים גדולות שחורות ושעירות לרוץ ככה נגד הליגה ואינעל העולם במשך כמה שנים. ריספקט להייווד ולבוסמן גם. למרות זאת, אני חייב לומר שחלק רומנטי ממני מתמרד נגד הגלובליזציה והגלקטיקוסיזציה הזאתי והיה רוצה לראות איזה לאו מסי כזה צומח בצפרירים גבעת וולפסון ולוקח אותה לצ'מפיונס מתוך נאמנות לסמל…

עידו גילרי
05/09/2024 10:01:36

שמח מאד שבחרת בו לפרוייקט. כדי להבין את ההשפעה החשובה שלו על הליגה מספיק להסתכל על הכוכבים שבה. מאז הייווד כמעט ואין MVP שחיכה 4 שנים לצאת לדראפט. על וולטון נעשה לו הנחה, אז יוצא רק טים דאנקן וסטיב נאש (שיצא כוכב בהפתעה). כאמור אם מסתכלים על כל דראפט בעשרים השנה האחרונות קשה למצוא שחקן שנשאר את מלוא ארבע השנים בקולג' בעשר הבחירות הראשונות(נניח השנה יש לנו..). כל זה בזכות המאבק של היוורד.
קצת חבל שהפציעות הרגו אותו כי הוא גם היה שחקן כדורסל אדיר. לפחות היה שותף לאליפות לקראת סוף הקריירה.

עידו גילרי
05/09/2024 10:03:45

קשה גם לנתק את הייורד מעוד שחקן הרבה יותר מפורסם אבל שמתוקף תפקידו הפך לפנים של התביעה של השחקנים מול הליגה. אוסקר רוברטסון נגד הNBA שהתנהל במקביל היה בעל השפעה מכרעת על איך שהליגה נראית כיום וההצלחה שלה. היא אגב המקבילה החוקית המתאימה יותר לבוסמן, רק שהוא לא אלמוני…

Last edited 11 days ago by עידו גילרי
MBK
MBK
05/09/2024 10:06:59

תודה רבה
פוסט מעולה
יש לי אנקדוטה על היווד (למי שצפה Winning Time בטח צפה בזה)
במהלך הפלייאוף של 1980 היווד סולק מהלייקרס כי נרדם באמצע אימון, הוא נרדם כתוצאה משימוש בסמים, החברים שלו לקבוצה חשבו שהוא מת
היתה לו בנוסף תקרית אלימה עם חברים לקבוצה וזה הספיק למאמן שלו פול ווסטהד שזרק אותו מהקבוצה האמצע סדרת הגמר מול פילדלפיה, סדרה אותה הלייקרס ניצחה בזכות הןופעת ענק של מג'יק במשחק 6 לאחר שכארים נפצע ולא הופיע למשחק
הייוד המושפל שהיה חזק על קוקאין(ואולי סמים נוספים) תכנן לנקום בווטסהד ולרצוח אותו, תוכנית שלא יצאה לפועל (היווד לקח את עצמו בידיים ונגמל לחלוטין מסמים)
אם התוכנית לרצוח את ווסטהד הייתה יוצאת לפועל… זה היה ללא ספק שחקו ששינה את המשחק

Last edited 11 days ago by MBK
עידו גילרי
05/09/2024 10:36:00
Reply to  jefffoster10

הוא גם סיפר שקארים היה אחת הדמויות החשובות ביציאה שלו מהסמים אם אני זוכר נכון.

מאנו דה מאן (לשעבר מיקי)

אין על קארים – הוכחה מספר 41,783

עידו גילרי
06/09/2024 11:07:43

כן אבל זה היה בסרקזם…
קארים לא סבל אותו. בכלל הוא היה טיפוס לא פשוט. עבר מסיטטל בגלל שלא הסתדר עם המאמן (ממליץ לבדוק מי זה המאמן המעצבן הזה).

NBA בדם
05/09/2024 11:23:54

תודה רבה. מאוד החכמתי
שינה את המשחק באופן תהומי לכל השחקנים הצעירים שרוצים כבר להיכנס לליגה ולא מעוניינים "לשרוף" שנים מיותרות.
עוד הוכחה לכך שברגע שיש תזוזה (אפילו מינורית) מסטטוס קוו מסויים, זה נותן פתח רחב לשינויים סופר משמעותיים.

asaf
05/09/2024 16:03:52

נהדר פוסטר. לא הכרתי את הסיפור בכלל. באמת שינה את המשחק , אומנם לא דרך הפרקט בהכרח אבל בהחלט יצר שינוי משמעותי, בטח שאתה מסתכל היום ונדיר מאוד לראות שחקנים מסיימים 4 שנות קולג'.

שדות פופ לנצח
05/09/2024 16:10:10

טור מעולה, תענוג לקרוא, תודה פוסטר

birdman
birdman
05/09/2024 16:20:02

מרתק! כולל מטבעות לשון מצוינות.
התגובה של mbk מטורפת לגמרי.

תומר
תומר
05/09/2024 16:32:08

שחקן שאם לא היה מסתבך עם סמים, היה יכול לגיע אפילו יותר רחוק.
באולימפיאדת מכסיקו הוא היה הכוכב של הנבחרת והוביל אותה בנקודות וריבאונדים (אני חושב שחוץ ממנו, מהסגל הזה התפרסם רק ג' ג'ו וויט)
אני זוכר ששיחק באיטליה (טרוויזו? לא זוכר) והיה כוכב על

אנקדוטה – השחקן שגילם אותו ב Winning time, שיחק בתפקיד די ראשי ב 'לזכור את הטיטנים' (גילם שם את ג'וליוס, הליינבקר)

עידו גילרי
05/09/2024 22:22:54
Reply to  jefffoster10

אני לא חושב שהוא הושעה – פשוט אף אחד לא רצה להתעסק איתו.
לפני דיווחד סטרן הליגה פחדה להתעמת עם הבעיה שלה.

עידו גילרי
05/09/2024 22:23:51
Reply to  תומר

ההסתבכות עם הסמים הגיע אחרי הפציעות.

Li Ming
Li Ming
05/09/2024 16:54:02

אני תוהה אם אני עדיין זוכר את מילאן של רייקארד-חוליט-ון באסטן או את אינטר של ברמה-מתאוס-קלינסמן אז מה זה אומר עלי…

אחלה מאמר, נהניתי לקרוא. זה וחוק טאקר עבורי אישית בדיוק מה שאני מצפה מכזה פרויקט

ד"ר פופרס
ד"ר פופרס
05/09/2024 18:14:56

חתיכת סיפור מעולה

Stockton2Malone
05/09/2024 18:30:42

פוסט מעולה!
אני לתומי חשבתי שjeffoster יכתוב על רג'י מילר…
מרק ג'קסון במקרה הגרוע…

עמיחי קטן
05/09/2024 19:27:44

תודה פוסטר. פוסט מעולה על שחקן שבאמת שינה את המשחק, וגם היה שחקן לא רע בכלל

מאנו דה מאן (לשעבר מיקי)

פוסט(ר) מעולה, תודה רבה חביבי.

מנחם לס
05/09/2024 21:46:35

אהבתי את הייווד. אילו הגיע לפוטנציאל שלו הוא היה נחשב היום לאחד הגדולים