השחקנים ששינו את המשחק (6) – ביל ראסל / עמיחי קטן

השחקנים ששינו את המשחק (6) – ביל ראסל / עמיחי קטן

השחקנים ששינו את המשחק (6) – ביל ראסל / עמיחי קטן
מתוך ויקיפדיה

בכל רשימה של שחקני הכדורסל הגדולים ביותר של כל הזמנים נמצא את ביל ראסל. זה די מתבקש בהתחשב בעובדה שהוא השחקן שזכה בהכי הרבה אליפויות והדמות המרכזית בשושלת הגדולה ביותר בתולדות ה-NBA, אבל ההישגים האלה מספרים רק חלק קטן מהסיפור הזה של קריירת הכדורסל של ביל ראסל. גם אם מוסיפים את 5 תארי ה-MVP האישיים, את דפי הסטטיסטיקה העמוסים בריבאונדים ועוד כל מיני נתונים, מתקבלת תמונה חלקית בלבד שלא עונה על השאלה – איך השחקן המעוטר ביותר בתולדות הליגה שינה את הכדורסל, על ומחוץ לפרקט?

כדי לענות על השאלה הזאת נפתח בתיאור של ה-NBA באמצע שנות ה-50, ונקפוץ לסיום עונת 1954, שנתיים לפני שביל ראסל נכנס לליגה, אז קרו כמה דברים משמעותיים. הדבר הראשון הוא פרישתו של ג'ורג' מייקן, שהוביל את הלייקרס ל-5 אליפויות NBA ב-6 שנים וזכה בעוד 2 אליפויות רצופות ב-NBL שקדמה ל-NBA, השני הוא חוק חדש של שעון התקפה של 24 שניות והשלישי קרה כבר באמצע עונת 1955, וזה ההתפרקות של בולטימור בולטס, אלופת ה-NBA ב-1948, כשהיא גם האלופה היחידה אי פעם שכבר לא נמצאת בליגה וגם הקבוצה האחרונה אי פעם שהתפרקה.
במילים אחרות, הליגה נותרה ללא הסופרסטאר הגדול שהוביל אותה בשנים הראשונות, עם אחד משינויי החוקים הכי גדולים אי פעם, כשבשלב הזה לא ברור איך זה ישפיע לטווח הארוך, ובמצב של חוסר יציבות כשמתוך 17 קבוצות שהיו בליגה בעונת 1950, הראשונה אחרי האיחוד של ה-BAA וה-NBL, שיחד הפכו ל-NBA, אם כי ההיסטוריה של ה-BAA נחשבת היום גם כחלק מההיסטוריה של ה-NBA, בסיום עונת 1955 נותרו 8 בלבד.

עכשיו נחזור כמה שנים אחורה ונתמקד בנושא שלנו היום, ביל ראסל. את סיפור הקריירה המלא של ראסל אפשר לקרוא אצל מנחם כאן, ואני אזכיר כמה נקודות מפתח ואת ההשפעות שלהן. למרות יכולות אתלטיות מרשימות ונתונים פיזיים טובים, ראסל לא הצטיין בכדורסל עד לגיל תיכון, וכשכמעט הוציאו אותו מהקבוצה של התיכון שלו הוא השתכנע שהוא צריך ללמוד את היסודות של המשחק. ראסל לקח את זה צעד אחד קדימה כשהוא לומד לעומק את של שחקנים אחרים על מנת ללמוד איך להגן נגדם, וכתוצאה מכך גם הפך לראשון שמנסה בעקביות לקפוץ כדי לחסום זריקות. לדבריו, "לימדו אותנו ששחקן הגנה טוב הוא זה שנשאר עם רגליים על הקרקע ויכול להגיב מהר, וכשאני התחלתי לקפוץ כדי לעשות מהלכים הגנתיים ולקחת ריבאונדים ניסו לתקן אותי, אבל זה הוכיח את עצמו".

ראסל היה אמנם מספיק גבוה כדי לשחק סנטר, ובשיא הגיע לגובה 2.08 מטרים, אך גם היה אתלט מצוין והצטיין בעיקר בקפיצה לגובה, כאשר ב-1956 הוא רשם תוצאה של 2.06 ודורג שביעי בעולם בענף הזה. אם כבר קפיצה לגובה, נציין בדרך אגב שמי שזכה באליפות ישראל באותה שנה (עם תוצאה של 1.80 ושיא ישראלי לנוער של 1.84 גם כן באותה שנה, שיא שהחזיק עשור) גם כן היה רשום כשחקן כדורסל במדי הפועל תל-אביב, אך הקשר הראשון שלו ל-NBA הגיע גם כן מסן-פרנסיסקו, המקום בו ראסל גדל ושיחק עד אחרי המכללות, והוא כבר תיאר את ד"ר ג'יי קורע רשתות וקארים עבדול-ג'באר נוגע בשמיים.

נחזור לביל ראסל ולשילוב בין הגובה ליכולות האתלטיות שלו, שאפשר לו להמשיך את סגנון המשחק הייחודי שלו עוד שלב אחד קדימה. במקום לשמור רק על השחקן שלו, כפי שכולם עשו אז, ראסל ניצל את המהירות שלו כדי לעזור בשמירה על הכוכבים של היריבה בכל פעם שהם נכנסו לצבע ולחסום אותם, ובצד השני ניצל את יכולת הניתור שלו כדי ללקט ריבאונדים מהסל, בשני צידי המגרש, מה שהוביל בין היתר לחוק הגולטנדינג ההתקפי שאסר על שחקן התקפה לגעת בכדור כשהוא מעל הטבעת.
סגנון המשחק הזה הוביל להצלחה מזהירה עבור מכללת סן-פרנסיסקו, שזכתה ב-2 אליפויות רצופות ב-1955-6, הפסידה משחק אחד בלבד בשנתיים האלה וניצחה 55 משחקים רצופים. בין היתר, ראסל סיים את טורניר המכללות של 1955 עם ממוצע של 20 נקודות ו-20 ריבאונדים, הניו-יורק טיימס כתב לאחר משחק הגנה שבו ראסל והקבוצה עצרו את טומי היינסון על 0 נקודות במחצית ש"אם אי-פעם ראסל יצליח לפתח משחק התקפה, יצטרכו לשנות את חוקי הכדורסל", וכבר אז (3/3/1956) הכריז עליו ג'ורג' מייקן כשחקן הגדול מכולם, כפי שניתן לראות בעיתון הזה.

כשראסל הגיע ל-NBA כבר היו הרבה ציפיות ממנו, והן רק התחזקו כשהוא פתח את העונה באיחור של חודשיים, במהלכן הוא הוביל את נבחרת ארה"ב לזהב אולימפי במשחקי מלבורן 1956, בהן האמריקאים ניצחו ב-30+ הפרש את כל המשחקים, כולל פעמיים נגד ברה"מ, ובסך הכל בהפרש ממוצע של כ-55 נקודות, אפילו יותר מזה של נבחרת החלומות של 1992. הבוסטון גארדן התמלא ב-11,052 אוהדים, הרבה יותר מהכמות הרגילה, לקראת הופעת הבכורה של ראסל נגד ההוקס ב-22/12.
ראסל עלה מהספסל במקומו של ארני ריזן, שהיה מהסנטרים המובילים בליגה בחצי הראשון של העשור, שיחק בסך הכל 21 דקות, קלע 6 נקודות ונראה קצת מגושם וחלוד, אבל גם בהופעת הבכורה הוא השפיע על המשחק בדרכים שלא נראו קודם לכן ב-NBA. ראסל לקח 16 ריבאונדים במעט הדקות שלו, ובהרבה מהם הוא מיד מסר קדימה לאחד משחקני בוסטון שיצא למתפרצת קלה, ובהגנה הוא שמר על צ'רלי שר, הסנטר של ההוקס, אבל בפועל עזר בהגנה בכל מקום שנדרש, ובין היתר חסם את שני הפורוורדים הכוכבים של ההוקס – בוב פטיט ואד מקאולי, האחרון שבהם היה זה שהועבר מבוסטון בטרייד שהביא את הבחירה השנייה בדראפט ואת ראסל לסלטיקס.

עד מהרה הליגה כולה התרגלה לתופעה. קבוצות מילאו אולמות לראשונה במשחקים של הסלטיקס וראסל וסגנון ההגנה הייחודי שלו הפך לשם דבר. בעונה הבאה ה-NBA נכנסה לראשונה לשוק הגדול של דטרויט כשהפיסטונס עברו מפורט-ווין, אינדיאנפוליס, 5 שנים אחר כך הליגה הגיעה גם לשיקגו, וכשראסל פרש כבר היו בליגה 14 קבוצות לעומת ה-8 שהיו כשהקריירה שלו התחילה. בצד שחש מאוים מהיכולות של ראסל היה בין היתר אדי גוטליב, בעלי האלופה המכהנת פילדלפיה ווריורס, שטען כי ראסל מבצע בעקביות עבירת גולטנדינג או שהוא משחק למעשה הגנה אזורית, הגנה שהותרה לשימוש ב-NBA רק בראשית המאה ה-21, ונוצר עימות מתוקשר בין גוטליב ובין רד אאורבך, מאמן בוסטון, שכינה את דבריו של גוטליב "ענבי בוסר", כלומר הבעת זלזול במשהו בלתי ניתן להשגה.

לסגנון ההגנה של ראסל הייתה השפעה דרמטית על עתיד הליגה והכדורסל בכלל. קודם כל, ראסל היה הראשון שסיפק עזרה הגנתית לחבריו לקבוצה מלבד חסימות על הטבעת, כשאת זה כבר עשו קודם, ומאז לכל קבוצה יש שחקנים שמתמחים בזיהוי ובביצוע של עזרה הגנתית. ניתן אפילו לטעון שדווקא ראסל היה יכול להתאים לכדורסל המודרני יותר מהרבה כוכבים אחרים מהעבר, בגלל היכולת שלו להשתלב ולנהל סוגים מתוחכמים יותר של הגנות שדורשות שחקנים שיכולים לשמור על מגוון רחב ככל האפשר של עמדות וכוללות חיפוי ועזרה הגנתית ברגעים הנכונים, הגנה אזורית או הגנת חילופים.

מעבר לזה, שחקני ההתקפה המובילים באותה תקופה נאלצו לפתח יכולות התקפיות נוספות על מנת להתמודד עם האימה שהפיל ראסל על ההתקפות היריבות. אם היתרון של ראסל בהגנה היה יכולות אתלטיות ברמה גבוהה, שאפשרו לו לגבור על שחקנים שלא היו להם יכולות אתלטיות כאלה, הרי שהדור שהגיע בשנים הבאות ל-NBA כלל כמה שחקנים שנחשבים בין האתלטים הטובים בתולדות הליגה עד היום, כמו אלג'ין ביילור, אוסקר רוברטסון, ג'רי ווסט וכמובן ווילט צ'מברליין, שנבחרו כולם בדראפט בין 1958 ל-1960 והפכו ליריבים המרכזיים של ראסל ובוסטון בדרך לאליפות בעשור של שנות ה-60, ובראשם ווילט ששיחק נגד בוסטון בפלייאוף ב-8 מתוך 10 העונות המשותפות של ראסל וצ'מברליין בליגה, ועוד מאות משחקי עונה סדירה לאורך השנים.

נגד השחקנים המובילים השתמש ראסל גם בסוג של לוחמה פסיכולוגית. למשל, הוא היה מונע משחקן מסוים לקבל את הכדור ואז שואל אותו למה אף אחד לא מוסר לו, הוא היה חוסם שחקנים ואומר להם שסוג הזריקה הזאת לא יעבוד נגדו כי הוא יחסום אותה שוב, ושחקנים רבים העידו על כך שהם החטיאו המון זריקות רק בגלל החשש מראסל שיבוא פתאום ויחסום אותם, ומנגד, זריקות אחרות ראסל נמנע מלחסום כדי לשמור לעצמו את גורם ההפתעה לרגע המכריע, בו הוא יחסום זריקה מהסוג שהיריב כבר חשב שיכולה לעבוד נגד ראסל. כך למשל, על ניל ג'ונסטון, הסנטר המוביל בליגה בשנים לפני שראסל נבחר בדראפט, טען ראסל בדיעבד שהוא יכול היה לחסום 90% מהזריקות שלו, ועשה זאת פחות על מנת לשמר את היתרון הפסיכולוגי שלו.

על היריבות בין ראסל ובוסטון ובין ווילט צ'מברליין כתבתי בהרחבה כאן בפרויקט קודם, וגם המקרה של ווילט מדגים עוד קצת את ההשפעה של ראסל על הסקורר הגדול של תקופתו. בחלק המוקדם יותר של הקריירה של שניהם, היתרון הקבוצתי של בוסטון והמומחיות ההגנתית של ראסל גברו בעקביות על הסקורר הגדול ביותר דאז שגם כשקלע הרבה פחות מהממוצע האישי זה היה הרבה יותר מכל שחקן של בוסטון, ואז גם ראסל היה מאפשר לצ'מברליין לקלוע הרבה בדקות הסיום, אחרי שהמשחק הוכרע, מה שיגרום לווילט לחשוב שהוא בסך הכל עשה את שלו במשחק. בחצי השני של הקריירה שלו, צ'מברליין זכה ליותר הצלחות קבוצתיות, גם בגלל שהוא התמקד יותר בהגנה, ריבאונד ומסירות לחברים, וממוצע הנקודות שלו ירד מאוד ביחס לשנים הראשונות, וכמו שראסל תיאר את צ'מברליין בפעם היחידה שבה ווילט ניצח את ביל בפלייאוף – "כרגע הוא משחק כמוני. במטרה לנצח".

כשמדברים על ביל ראסל ועל ההשפעה שלו על הכדורסל, או אולי בכלל כשמדברים על ה-NBA בשנות ה-50 וה-60, אי אפשר באמת לעסוק רק במה שקורה על הפרקט, וצריך לעסוק גם בנושא הגזעי, בעיקר כשמדברים על ביל ראסל, הדמות הראשית במערכת היחסים שבין ה-NBA ובין התנועה לזכויות האזרח. ראסל העיד על עצמו שכבר מגיל צעיר הייתה לו מודעות לגזענות, והמשפחה שלו אף עברה מלואיזינה לאוקלנד כחלק מבריחה מערבה לאזורים פחות גזעניים. כשהוא שיחק במכללת סן-פרנסיסקו, המכללה הפכה לקבוצה הראשונה בליגת המכללות בה היה רוב של שחורים בחמישייה הפותחת, כלומר 3 שהם ראסל, קיי סי ג'ונס ששיחק איתו גם בבוסטון והאל פרי, אבל ב-NBA זה לא קרה בהתחלה והוא היה היחיד בבוסטון ואחד מבין 15 בלבד בליגה כולה בתחילת הקריירה שלו.

הפופולריות של ראסל כשחקן כדורסל, ובין היתר הכוכב השחור הראשון ב-NBA, לא מנעה ממנו לחוות את הגזענות של אותן שנים, בין אם מהיציע, גם של אוהדי קבוצתו בוסטון, ובין אם במקומות אחרים בהם הייתה הפרדה גזעית באותן שנים. לאורך השנים, ראסל לקח חלק פעיל יותר ויותר במאבק של "התנועה לזכויות האזרח", הפך לפעיל מעורב יותר ויותר עם השנים והביע עמדות פומביות בנושאים אלה לא אחת, וביניהן גם עמדות שנחשבו שנויות במחלוקת ורדיקליות יותר. כשחקן הכי טוב ב-NBA באותן שנים, שזכה ב-5 תארי MVP בשנים 1958-1965, הייתה לפעילות של ראסל השפעה על השחקנים האחרים, ובעיקר השחורים שבהם, שכבר היו באמצע שנות ה-60 כמעט חצי משחקני הליגה, שני שליש משחקני החמישייה ו-75% מהאולסטארים. הם ראו בו מנהיג של המאבק הפרטי שלהם למעמד שווה בתוך הליגה, בשנים בהן שחקנים שחורים כמו ראסל, צ'מברליין, רוברטסון וביילור היו הסיבה המרכזית לשיפור של הליגה שזכתה ליציבות במהלך שנות ה-60.

בוסטון הייתה הקבוצה הראשונה שבחרה בדראפט שחקן שחור, וזה היה צ'אק קופר כבר ב-1950. היא הייתה הקבוצה הראשונה שהעלתה חמישייה בה כולם שחורים, וזה היה בדצמבר 1964 כשאלו היו ראסל, קיי סי ג'ונס, סם ג'ונס וסאץ' סנדרס הקבועים, יחד עם ווילי נאולס שהחליף את טום היינסון הפצוע. נשארה לבוסטון היסטוריה אחת בתחום הזה, והיא הגיעה ב-1966. רד אאורבך פרש מאימון והתמקד בניהול הקבוצה, ואחרי כמה מכוכבי השנים הקודמות שסירבו, ראסל קיבל את ההצעה והפך למאמן-שחקן, וגם למאמן השחור הראשון בתולדות הספורט המקצועני בארה"ב. מינויו של ראסל למאמן גרר גם הוא מחלוקת בתקשורת האמריקאית בין מי שראה בכך הישג היסטורי של התנועה לזכויות האזרח ובין מי שקיווה שהתפקיד החדש ימתן קצת את הרדיקליות של ראסל. מנגד, תוכנית טלוויזיה ששודרה על ראסל ב-CBS בשנת 1968 הציגה אותו דווקא כמודל להצלחה כמי שהצליח להתקדם ולהפוך למיינסטרים בסביבה גזענית, וזאת תוך כדי שהוא מבליט את המאבק והזעם של השחורים, אך מנגד נמנע מניכור כללי ללבנים.

היום, 55 שנים אחרי פרישתו של ראסל ובערך שנתיים אחרי מותו, אפשר לראות היטב את ההשפעה של ראסל גם בתחום הזה. בעקבות ביל ראסל ואלו שהגיעו אחריו והמשיכו את דרכו, ליגת ה-NBA נחשבת לליגת הספורט המקצוענית האמריקאית הנוחה ביותר עבור הקהילה האפרו-אמריקאית, בתנאים ששחקנים מהקהילה מקבלים, ביחס אליהם, בכמות שלהם, כשמדובר היום ברוב מוחלט של שחקני ה-NBA, וגם בחופש שהליגה מעניקה להם להתבטא, גם באופן שנחשב רדיקלי וחורג מהמיינסטרים האמריקאי לפעמים כמו שראסל עצמו עשה כשחקן, גם בהקשר של התנועה לזכויות האזרח וגם בקשר למלחמת וייטנאם בשלהי הקריירה שלו, וגם לקחת חלק בתנועות חברתיות, כפי שראינו בפגרת הקורונה של 2020 למשל.

אפשר לסכם ולומר שביל ראסל הוא ראשיתו של הכדורסל המודרני, על אך שיש בוודאי הבדלים בין הכדורסל של שנות ה-60 לזה של ימינו, ולא בכדי הוא השחקן המוקדם ביותר שמוזכר בכל רשימה של הגדולים ביותר. על הפרקט, ראסל ניצל את היתרונות האתלטיים שלו כדי לייצר סגנון משחק ייחודי שמתבסס על כמה עקרונות שהם עד היום מרכזיים בכדורסל, כמו עזרה בהגנה, שימוש באתלטיות כדי לחסום זריקות בעקביות ולא רק מתחת לסל וריבאונד שמוביל ליציאה מהירה להתקפה ולניצול הזדמנויות כשהיריבה לא ערוכה, והוא גם היה אולי הראשון שהבין את האופן שבו הוא יכול להשפיע ולנצל לטובתו את ההתנהלות של השחקנים האחרים על הפרקט כדי לערער את הביטחון של היריבים שלו במשחק ההתקפה שלהם.

מחוץ לפרקט, ראסל היה הפנים של המהפכה המודרנית הראשונה של ה-NBA. הליגה אליה נכנס ראסל הייתה ליגה שהייתה רגילה לחוסר יציבות ושינויים רבים ותכופים, וראסל סיפק לה גם יציבות, גם בזהות האלופה לאורך רוב הקריירה שלו וגם ככוכב על שבאו בעקבותיו עוד כוכבים, מה שהוביל לעידן הראשון שאפשר לומר שהייתה בו כמות משמעותית של כוכבים בליגה, ובעיקר ראסל היה הפנים של הליגה בשנים בהן היא הפכה לפופולרית לראשונה והיה חלק משמעותי באופן שבו הליגה הפסיקה להיות גזענית, כפי שכל הספורט האמריקאי היה אז, והפכה אולי לליגה היחידה בארה"ב שבה הקהילה האפרו-אמריקאית מרגישה בנוח עד היום, שחקנים, מאמנים ואנשים מכל התחומים והתפקידים. נסיים עם סרטון של מהלכים של ראסל.

עמיחי קטן

עורך ראשי. תמיד בעד הישראלים ולא רק בספורט, בהכל.
Subscribe
Notify of
73 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
מהפנט תרנגולות להטיל ביצה בדאנק

כתבה מעולה.
לא פעם אני שואל את עצמי למה העז האמיתית היא בעצם לא ביל ראסל?
אף אחד לא ישיג 11 אליפויות בקריירה,הבן אדם ידע איך משיגים נצחון!

אבי טרכטמן
26/08/2024 9:00:20

בעיקר כי היו אז איזה 8 קבוצות, וכל השחקנים הטובים היו בבוסטון. בחיי ש 11 האליפויות שלו לא שוות הרבה יותר מאליפות אחת או גג שתיים היום, וגם זה בספק.

מהפנט תרנגולות להטיל ביצה בדאנק

גם היום יש לא יותר מ 8 קבוצות אולי אפילו פחות,היכולות להתמודד על אליפות.
ובכלל איך עשית את החישוב כמה כל אליפות שווה.לפי איזו נוסחה?
באליפות של ג. סטייט עם דוראנט לא כל השחקנים הטובים שיחקו בקבוצה אחת?

thetroll
thetroll
27/08/2024 2:13:16

צודק. משווה ומעלה. חוץ מזה שמדובר בהסטוריה עתיקה ובעייני לא מעניינת לחלוטין. אין בה אפילו ניחוח נוסטלגי כי כמעט לאף אחד כיום אין פה זכרונות "להתרפק עליהם" מהתקופה ההיא. לדבר על שחקן כזה במונחים של העז זו פשוט בדיחה בעייני. רק כדי לקבל פרופורציה על "מה בעצם שווה התקופה ההיא" אז נזכיר שב 1956 שנת הכניסה של ראסל לליגה בניסטר הצליח לשבור את "המחסום הבלתי עביר" של 4 דקות בריצת מייל תוצאה שהיום יכולה להחשב כלא יותר מבדיחה. ביל ראסל היה בעיקר מה שמכונה היום נגר. אין מה להתייחס לליגה לפני תחילת שנות ה 70 עד אז זה כאמור טוב כדי להעלות אבק בספרי ההסטוריה. וכאמור אפילו נוסטלגיה אי אפשר להפיק מהתקופה הזאת.
כל זה לא מוריד מגדולתו של ראסל נכון לתקופתו ההשגים שלו מדהימים.

thetroll
thetroll
27/08/2024 23:10:45

אין ספק שג'ורדן ינושל יום אחד ממעמד העז. עצם העובדה שהוא מחזיק כל כך הרבה שנים מעידה על גדולתו. קרוב ל 20 שנה אחרי שפרש הנעליים שנושאת את שמו הן עדין ו by far הכי נמכרות וזה מסביר הכל. רטסל פשוט שייך לתקופה אחרת וכמו שאמרתי יחסית לתקופתו הישגיו פשוט מדהימים אבל אין לו שום מקום בדיון על העז כי הכל התקדם כל כך והיום השחקנים טובים בהרבה.

Dor
Dor
27/08/2024 13:41:13
Reply to  thetroll

נתת פה מניפסט נחמד וקצת משונה שממש לא מסתדר עם השורה האחרונה שכתבת

thetroll
thetroll
27/08/2024 23:13:01
Reply to  Dor

אין סתירה – מצד אחד עניתי לנושא העז. הוא לא יכול להיות העז. יש שחקנים טובים בהרה ממנו היום מס9יק להביט בדף הסטטיסטיקה של כדי חהבין זאת. מצד שני אין ספק שיחסית לתקופה העתיקה בה שיחק ולחוסר התחכום שבה – הישגיו אכן מדהימים.

TheMike
TheMike
26/08/2024 18:41:17

היו פחות קבוצות. המשחק היה חצי בתולי. ברור שהוא העז עד שנות השמונים. אחרי זה מייקל עד 2000. ומאז לברון

יהלי אולמר
26/08/2024 8:54:42

מאסטר קלאס. חידשת המון.
תודה עמיחי.

דוקטור רזי הופמן
26/08/2024 8:58:33

בי ראסל הוא השחקן מבחינתי שהכי שינה את המשחק!
הוא הכוכב האפרו אמריקאי הראשון (אל תבכו PC) שפתח את הדלת לעולם של וונילים. יתרה מכך, היה כל כך GOAT של אותה התקופה ששום דבר לא התקרב אליו אפילו לא ווילט.

עידו גילרי
26/08/2024 9:19:53

קשה לקרוא לשחקן כל כך מוגבל התקפית GOAT של איזשהיא תקופה. אבל הוא היה הדמות הבולטת בליגה באותן שנים.

TheMike
TheMike
26/08/2024 18:43:47

קלע בייבי סקיי הוק, ג'אמפ שוט, מתחת לסל. לא רע. למה מוגבל?

עידו גילרי
26/08/2024 18:45:46
Reply to  TheMike

ההגדרה של "קלע" זה למה מוגבל.

עידו גילרי
26/08/2024 9:19:00

ביל ראסל היה הרים פרוטקטור הראשון וזה לגמרי שינה את משחק ההגנה. לפניו אף אחד לא היה מנסה לחסום באופן אקטיבי כל הזמן. אחריו זה הפך למשהו שאתה צריך לעשות, גם בנוגע לחיפוי ההגנתי כמו שציינת יפה.
ההיבט השני והלא פחות חשוב הוא שראסל היה לכוכב השחור הראשון של הליגה. הוא ובוסטון (דהיינו אורבך) שברו את כל המחסומים והחסמים שהיו בהקשר הזה וזו הסיבה שהייתה להם שליטה מוחלטת בשנות ה-60. בזמן שהם עלו עם חמישיה שחורה קבוצות עדיין היו עסוקות במכסות של שחורים על המגרש.
ראסל הביא איתו גם מקצוענות ומחויבות נדירה לצד מנהיגות. הלוואי והיינו רואים את זה מיותר שחקנים בימינו.

Last edited 18 days ago by עידו גילרי
Berch
26/08/2024 9:21:51

תודה על טור משובח
ידעתי הרבה על ביל ראסל… לא ידעתי שהוא היה הטראש טוקר הרציני הראשון…
🙂

גיא הירוק
26/08/2024 9:47:11

ראסל,
חלק בלתי נפרד מדור האקטיביזם ששינה את מיצוב האתלט השחור בקהילות האפרו-אמריקאיות.
הוא בהחלט לא היה הראשון, החלוץ היה ג'קי רובינסון, אבל ראסל, ג'ים בראון, קורט פלוד וכמובן מוחמד עלי היו אקטיביסטים החלוצים שתמכו בפעילות עצימה יותר, שלווה פחות.
לטעמי,
איך שהוא מינף את הצלחתו הספורטיבית להפיכתו לסמל במאבק לשוויון זכויות הופכים אותו, ובצדק, לאחת האגדות החשובות בתולדות הליגה,
לאחד האנשים המשפיעים לטובה בתולדות הספורט בכלל.
אותה הילה של מנצח שאפפה את דמותו עד יומו האחרון, אותה הילת מנצח נשארה חקוקה בזיכרון הקולקטיבי של הליגה הן בגלל הישגיו יוצאי הדופן על הפרקט
(אי אפשר שלא להזכיר את מאזן 10 מ-10 במשחקי 7 בקריירה. נראה לי שמכל השיאים, זה יהיה הקשה ביותר לניפוץ)
והן בגלל תרומתו והשפעתו האדירה מחוץ לאולם הכדורסל.

תודה עמיחי,
פוסט אדיר!

NBA בדם
26/08/2024 10:23:28

תודה רבה עמיחי
מנהיג וווינר בנשמה שידע להתעלות במשחקים החשובים (10 מ 10 בגיים 7).
בהגנה מזכיר את בן וואלאס בשיאו עם האקטיביות האינסופית וההגנה על הטבעת.
היה מוסר בחסד. ביותר מחצי מריצות הפלייאוף מסר יותר מ 5 אסיסטים.
היה מומחה ריבאונד, שגם בעידן של היום עם הרבה יותר גבוהים ותחרות, היה מהטובים בתחום אם לא הטוב ביותר.
בכל הקריירה הפסיד רק פעמיים, אחת זכורה לווילט ב67' ועוד אחת להוקס ב58', ששם היה פצוע מגיים 3 וכנראה שאם לא היה נפצע היה לוקח את האליפות באותה עונה.
השילוב של כמעט תמיד 4 אולסטארים בבוסטון בתקופתו, ולא מספיק דומיננטיות בהתקפה (בחצי מהעונות לא עבר 16 נק' במשחק), לא שמים אותו בדיון ה goat לטעמי, אבל ממקם אותו ממש אחריהם במקום הרביעי המכובד.

NBA בדם
26/08/2024 12:00:43

וואלאס היה סנטר קל רגליים יחסית, לפיכך יכל לצאת גם החוצה לסגור קלעים. או שאני טועה?

NBA בדם
26/08/2024 12:20:55

👍

עידו גילרי
26/08/2024 12:54:43

מתי הוא היה "צריך לקלוע"

MBK
MBK
26/08/2024 10:41:02

אייקון של כדורסל
השפעה עצומה לא רק כשחקן אלא גם כאדם
אין לו שום רצון להעיד על היכולת שלו כשחקן (פעם חשבתי שאם קלע 44 אחוז בקריירה אז הוא בטח היה נגר)
ווילט שהיה כנראה התקפי יותר לא הצליח לנצח ראסל
בראיונות ובסרטים שראיתי את ראסל מדבר, אי אפשר שלא להתרשם ממנו
קראתי פעם מאמר שאמר שסט הכישורים שלו זהה לזה של בן וואלס, אני חושב שזה עושה לו עוול מטורף, כמו להגיד על ג׳סי אווונס שהוא היה רץ בינוני ומטה אם היה מתחרה כיום
ראיתי אותו מספר בראיון שהבעלים של הלייקרס בזמנו הציע לו לשחק בלייקרס לאחר שפרש, אם היה לו את האופי של דוראנט הוא היה הולך על זה
היסטורית מאוד קשה לאמוד שחקן מהתקופה שלו, לראייה התעלמות מוחלטת בסקר על גדול שחקני הלייקרס מג׳ורג׳ מייקן
הדור של ראסל, ווילט, אוסקר רוברטסון
דור של שחקני כדורסל גדולים שמאבדים נקודות בגלל גלגלי הזמן

NBA בדם
26/08/2024 11:41:12
Reply to  MBK

פחות מסכים. רק מייקן בראי ההיסטוריה די נשכח, כנראה מסיבות של מחסור זועק לשמיים בגבוהים בתקופתו (יותר משנות ה60), וגם הוא לא נראה אתלטי ופיזי במיוחד, שקשה היה לראות אותו מסתדר בתקופות אחרות כמו סנטרים אגדיים אחרים מהעבר.
לגבי השאר יש הערכה גדולה:
ראסל בכל רשימה טופ 10, וגם טופ 5 אצל לא מעט אנשים (אצלי רביעי).
ווילט באיזור הטופ 10, אוסקר בטווח הטופ 20, כנ"ל ווסט. וביילור תמיד ייזכר מהגדולים ביותר שלא זכו בטבעת, אם לא הגדול ביותר מביניהם.

NBA בדם
26/08/2024 12:13:25

יש לך הסבר אחר מדוע הוא לא "נספר" בראי ההיסטוריה כמו אחרים מהעבר הרחוק?

NBA בדם
26/08/2024 12:33:48

תודה על התגובה המפורטת

MBK
MBK
26/08/2024 14:51:28
Reply to  NBA בדם

לא מן הנמנע שעוד 50 שנה
לא בירד
לא מג׳יק ואולי לא מייקל יהיו בספרי ההיסטוריה
כראשמור של הכדורסל
שחקן כמו ביילור הציג מספרים מרשימים אבל מה אפשר להסיק מהמספרים?
בעוד 40 שנה יכול לבוא ילד שלא ראה את ווסטברוק מעולם ויחשוב שהוא אחד מהגדולים ביותר בגלל 4-5 עונות עם ממוצע טריפל דאבל
אי אפשר לחוות דעה אובייקטיבית על מי שלא ראית משחק

עידו גילרי
26/08/2024 14:55:27
Reply to  MBK

זה בגלל שלא יהיו יותר ספרים… (סליחה מראש)

Last edited 18 days ago by עידו גילרי
NBA בדם
26/08/2024 15:02:15
Reply to  MBK

אם מישהו עוד 50 שנה יצליח להתעלות על ההישגים של הגדולים ביותר, לגיטימי שהוא יהיה מעליהם, אבל זה לא דבר קל. הרף שהם הציבו מאוד גבוה, וזה לא קשור למבחן הזמן אלא למבחן ההישגיות והרמה שצריך לדבוק בה בצורה עקבית.
לביילור מעבר למספרים יש מספר הופעות גמר סופר מרשימות, ו 7 פעמים היה טופ 5 בליגה. זה לא דבר שהולך ברגל.
אדם שיבחן ברצינות את תרומתו של וסטברוק למשחק ואת ההישגיות והרזומה שלו אל מול ביילור יראה הבדלים ברורים לטובת ביילור.

הציפור הנדירה
הציפור הנדירה
08/09/2024 12:48:29
Reply to  NBA בדם

יש להוסיף את קוזי ושרמן והבליצ'ק וסם ג'ונס וקנינגהאם ופטיט.

Last edited 5 days ago by הציפור הנדירה
NBA בדם
08/09/2024 13:48:42

סם ג'ונס, האבליצ'ק ופטיט עדיפים על וסטברוק.
קוזי לא, מכיוון שהוא קלע באחוזים איומים (גם יחסית לתקופה).
שרמן וקנינגהאם לא, מכיוון שהם לא היו מספיק דומיננטיים ועם רזומה אישי כביר כמו ראס.

עידו גילרי
26/08/2024 12:53:57

ראסל היה נגר – זה לא קשור לאחוזים של התקופה. כמעט בלי מהלכים התקפיים (בעיקר זריקת וו שנכנסה באחוזים מאד נמוכים). האחוזים שלו לסנטר שמיעט לזרוק נמוכים גם עם הנחת תקופה.

עידו גילרי
26/08/2024 14:54:48

זה מעט זריקות יחסית. 5 בין הסנטרים בליגה של 8 קבוצות זה בינוני במקרה הטוב.
מה הגיוון?

עידו גילרי
26/08/2024 15:05:05

כמעט ולא הוביל כדור. חדירות לסל? ממש לא – סיים הרבה מתפרצות, זה סטנדרטי.
לגבי האסיסטים נובע מהמשחק של בוסטון שבשנים האחרונות עשה קאמבק עם המון דריבל הנד אוף. היו לו מסירות אאוטלט מעולות אם זה אני אסכים. אבל רחוק מאד מלהיות 'מגוון'

מולי
26/08/2024 11:43:28

קודם כל עונג של כתבה!
ובאשר לביל ראסל, אני עדיין חושב שלא מעריכים אותו (ואת ד"ר ג'יי) מספיק.
מעבר לנטייה הטבעית של "וזנחת ישן מפני חדש" ול"אמיתה" הלכאורה ברורה מאליה (לדיעתכם לא תמיד כך היה) שהמשחק כיום טוב יותר מזה שהיה, ואפילו מעבר לאנטי האוטומטי שהיה בזמנו כלפי שחורים, אני חושב שהיתה קנאה אמיתית ביכולת האתלטית והמחשבתית שלו (ושלהם) שאיפשרה לו/להם ולשכמותו/ם להרחיב את המשחק מבחינת גובה, רוחב ומרחק, ובמיוחד מבחינת קצב ומהירות המשחק.

עידו גילרי
26/08/2024 12:56:06
Reply to  מולי

הקצב זה לגמרי אורבך – מה שכן זה אפשר לאתלטיות של ראסל לחפות במעט על המוגבלות שלו בהתקפה.

Benda
Benda
26/08/2024 13:41:43

תודה עמיחי, מעולה! חידשת לי לגבי הטראש טוק.
הגנה היא חצי מהמשחק, והשילוב של השליטה ההגנתית יחד עם הרקורד המושלם מכניס אותו מבחינתי חזק מאוד לדיון ה-goat של הסנטרים.

תומר
תומר
26/08/2024 15:20:56

יופי של טור שגם מתמקד בשאלה אם (ואיך) הוא שינה את המשחק
הסיבה העיקרית שראסל כבר לא נכלל בדיוני ה GOAT היא שלא ראינו אותו משחק, מבחינה זו ההיסטוריה של הכדורסל התחילה בתחילת שנות השמונים

מנחם לס
26/08/2024 16:11:35

אמרת את הכל, עמיחי. תודה

Yinon Yavor
26/08/2024 18:20:56

רק התחלתי לקרוא ונזכרתי באנקדוטה קטנה בגלל אריק איינשטיין והקפיצה לגובה.
מספרים שכנער הוא הגיע הביתה וסיפר ששבר את השיא בקפיצה לגובה, אז ההורים כעסו כי "למה לשבור דברים?!?".
נקודה פחות ידועה (שאני מצטט מהזיכרון שלי) זה שהשיא שאריק שבר היה שייך לחנוך אלבלק, שהפך אף הוא ברבות בשנים לזמר, ומזוהה יותר מכל עם הפיוט "ונתנה תוקף" ששר על חבריו לקיבוץ בית השיטה שנפלו במלחמת יום כיפור.
כנראה שיש לזמרים משהו עם קפיצה לגובה… מעניין אם לראסל היה קול של זמר

עגל
26/08/2024 20:27:39
Reply to  Yinon Yavor

טואאוב

Dor
Dor
27/08/2024 13:48:48
Reply to  Yinon Yavor

קצת יותר מדויק ינון, אבא של אריק היה טיפוס, כשאיינשטיין סיפר לו ששבר את השיא לגובה לנוער הוא ענה: אם כבר היה שיא, למה היית צריך לשבור אותו

Yinon Yavor
26/08/2024 18:24:10

אגב, אולימפיאדת 1956 היתה במלבורן, אוסטרליה. לא במונטריאול, שנמצאת 5 שעות נסיעה מבוסטון…

עגל
26/08/2024 20:27:17

תודה עמיחי.
שחקן ענק.
הווינר הגדול בכל הזמנים.

jefffoster10
26/08/2024 22:03:36

עמיחי זה היה מעולה, חידשת לי עם ההשפעות על ההגנה, אהבתי מאוד את הניתוח המקצועי.
תודה.

golan
golan
27/08/2024 2:19:03

תודה רבה.
פוסט מעולה כהרגלך.
לא ראיתי אותו משחק אז הוא לא יזכה בגואט, אבל ההישגים שלו כ"כ מרשימים שהוא אצלי 4-5 בדיון. גם זכור לי איך הוא "עודד" את גארנט לזכות בטבעת.

אוהד ס"א
27/08/2024 7:51:52

בעיני ראסל הוא העז. Mvp הוא ההגדרה הבסיסית ביותר: השחקן בעל הערך הגבוה היותר. צ'מברלין קלע יותר נקודות, מייקל שבר שיאים. ללברון ישהאת הפזם אבל איש לא שלט בליגה ברציפות כל כך הרבה זמן.
הטענה שהכדורסל השתנה והוא לא רלוונטי, אינה רלוונטית. אם אנו מקבלים שמייקל פלפס הוא השחיין הטוב ביותר בכל הזמנים, מוחמד עלי הוא הgoat של האגרוף ופלה/ מרדונה הם הטובים ביותר בכל הזמנים, כך ההשוואה לתקופת זמן מסוימת לא רלוונטית

מאנו דה מאן (לשעבר מיקי)

פוסט מפואר על שחקן מפואר, תודה גדולה עמיחי
Keep them coming

Dor
Dor
27/08/2024 13:49:19

תודה עמיחי. מצוין

moody
moody
27/08/2024 18:18:10

כתבה נהדרת. יהיה כיף לעשות פעם פרויקט על המנהלים ששינו את המשחק, נראה שאפשר להתחיל עם רד אורבך

הציפור הנדירה
הציפור הנדירה
28/08/2024 12:54:08

בניגוד לווילט האתלטיות של ראסל לא התבטאה ביכולת קליעה מרשימה אך הוא קלע מה שהיה צריך.
לצערם של וילט וראסל לא חישבו חסימות רשמית כי אחרת הם היו שיאני החסימות. ישנן רשימות של נתוני חסימות של דניהם שלא מתואמות. התפרסמו רשימות של 135 מש' ו-112 מש', אחת לראסל ואחת לוילט ולא זוכר איזה רשימה הייתה לווילט ואיזו לראסל, שלפיהן לווילט ממוצע של 8.8 חס' למשחק ולראסל 8.1 למש' בעונה הסדירה ובפלייאוף לא זוכר בדיוק אך לווילט מעל 8 ולראסל 7.7.
אך ישנן, לפחות לגבי ווילט רשימות רחבות יותר שלפיהן ממוצע החס' של וילט בעונה הסדירה ובפלייאוף הוא מעל 10. רשימה כזו היא של 447 מש' בעונה הסדירה ושל 115 מש' בפלייאוף ללא שתי העונונות האחרונות שלגביהן לא מופיע מספר המש' שלגביהם נרשמו נתונים. וכן ישנה רשימה של מעל 550 מש' שבהם לווילט מספר דו ספרתי של חס' והממוצע בהם הוא כ-14.
שתי הרשימות האחרונות של הזכרתי מופיעות בקישור הבא שהוא אשכול בפורום כדורסל שעוסק בנתוני החס' של וילט וראסל והקישור מוביל ישירות לרשימה הראשונה:
https://forums.realgm.com/boards/viewtopic.php?f=64&t=1413138&start=260
לכן ומופיע בעניין זה בקישור הנ"ל, וילט בפועל השיג מאות רבות של ט"ד ויותר מכל אחד אחר עם כמה וכמה עונות שלמות של ט"ד בנק' וכ"ח וחס'. וכן עשרות רבות של קווא"ד (אם לא יותר ממאה) עם אס' ולפחות קוואנ"ד אחד.

Last edited 16 days ago by הציפור הנדירה
23goat
23goat
28/08/2024 23:29:53

אדם ענק, תרתי משמע.
לטעמי גדול שחקני ההגנה בכל הזמנים, והקפטן הגדול בכל הזמנים.
בגלל שהוא בעמדה הכי קשה לבחירה בהיסטוריה (ווילט, שאק, ג'באר, האקים, ועכשיו יוקיץ'), הוא לא תמיד מופיע אצלי בטופ 5, אבל הוא תמיד אצלי בטופ 10

דן רוזנבלום
02/09/2024 12:29:48

סליחה על התגובה המאוחרת.
נהניתי לקרוא. תודה רבה עמיחי.

ירון, החלום
ירון, החלום
05/09/2024 4:30:44

בס"ד
תודה רבה, מהגדולים ביותר