שישה בעקבות אחד: הקווטרבקים של דראפט 2024/ שחר דלאל

שוק השחקנים החופשיים כמעט וננעל והקבוצות כבר עמוק בתוך "עונת הדראפט" (שיתחיל ב-25 לאפריל ויימשך שלושה ימים). השנה אנחנו צפויים לראות דראפט רזה במיוחד (עוד על זה בפוסט הבא), לאחר ששחקנים רבים בוחרים להישאר במכללות לאור היכולת שלהם להרוויח סכומי כסף נכבדים תחק חוקי ה-NIL, בעוד אחרים החליטו לממש את הזכות שהעניקה להם ה-NCAA ולהישאר שנה נוספת במכללות.

עם זאת, השנה אנחנו נראה את אחד ממחזורי הדראפט העמוקים ביותר שנראו בעמדת הקווטרבק, כאשר ארבעה שחקנים מהעמדה החשובה במשחק צפויים להיבחר בטופ 10, ולפחות שלושה בשלוש הבחירות הראשונות. אז כאן ב"הופס פוטבול" בחרנו לעשות לכם היכרות מעמיקה עם השחקנים המובילים.

*

לפני שניגש לרשימה חשוב לזכור: סטטיסטית הסיכוי שכל חמשת הקווטרבקים יהפכו לשחקנים מובילים היא אפסית (רק תסתכלו על דראפט 2018, 2021 או זה של 1999). הדירוג שתראו כאן הוא לפי "הסיכוי" והכישרון שיש לאותם שחקנים להפוך לכוכבים בליגה, לא הסדר בו ייבחרו. גם סביר מאוד שתראו רבים מהם נכשלים, כי לא תמיד הדברים שאנחנו רואים במכללות מתרגמים למקצוענים -זאק ווילסון, טריי לאנס, מיטש טרוביסקי וג'וש רוזן הם דוגמאות מובילות מהשנים האחרונות, אבל בהחלט לא היחידות. כמו כן, אם לא צוין אחרת, ההשוואות הן לשחקן שיצא מהכללות, ולא למה שעשה בליגה.

*

קבוצת דירוג: 1 (בחירה ראשונה)

1. קיילב וויליאמס (USC), בן 22, 1.85 מ', ג'וניור

כבר שלוש שנים שקבוצות ה-NFL מחכות לרגע שיוכל להכניס את השם שלו לדראפט. השחקן שהתחיל את הקריירה המזהירה שלו (לפחות עד עתה) באוקלהומה עבר עם מאמנו – לינקולן ריילי – ללוס אנג'לס והפך לכוכב הפוטבול הגדול בעיר שמאכלסת שתי קבוצות מקצועניות. רבים רואים בו את השחקן הראשון של דור ה-NIL וככזה שכבר התנסה בחיים המקצוענים בתקופת הקולג'. בשנה האחרונה עיתונאים ואוהדים רבים החליטו להיכנס לחייו האישיים ולטעון שהוא לא מוכן מנטלית לגודל המעמד, מה שמבחינת כותב שורות אלו הם שטויות מוחלטות.

בגזרה המקצועית קשה למצוא הרבה חסרונות גם אם ממש מתעקשים, כשהדבר היחיד שאפשר לזקוף לחובתו הוא הגובה "הלא אידיאלי" לק"ב בליגה. הוא קווטרבק אתלטי, עם מכניקת זריקה שמלמדים בספרים, יכול לזרוק בכל מצב ויכול לעשות קסמים כשהמהלך משתבש. אין הרבה פרוספקטים כמוהו, גם לא בעמדות אחרות.

השוואה:  הכלאה בין הגרסה הגדולה של קיילר מארי עם יכולות האלתור של פט מהומס.

קבוצות שיתאים להן: שיקאגו.

קבוצת דירוג שניה (בחירות טופ 5)

2. דרייק מיי (צפון קרוליינה), בן 21, 1.94 מ', ג'וניור

והוא בהדראפטים האחרים כנראה היינו מדברים עליו כבחירה ראשונה פוטנציאלית. בשנתיים האחרונות הוא היה הכל בצפון קרוליינה וידע להוציא את הקבוצה שלו מהבוץ, גם כאשר הפוקט קרס או שהרסיברים שהוא שיחק איתם יתקשו למצוא מקום בליגת ה-UFL. עם זאת, מאז שנגמרה עונת המכללות – עפ"י הדיווחים – הסקאוטים בליגה התעקשו להתמקד בחסרונות שלו, ולא ביתרונות – תופעה מוכרת אמל שחקנים שנמצאים בראש רשימת הפרוספקטים יותר משנה אחת (ע"י וויליאמס).

בגזרה המקצועית, מדובר בק"ב שנבנה במעבדה עם יד חזקה וביטחון בזריקה שלו. כפי שציינתי למעלה הוא יכול לעשות הרבה מאוד דברים כשהדברים משתבשים וביחד עם וויליאמס, הוא הק"ב הכי יצירתי בדראפט הנוכחי (עוד על זה מאוחר יותר). החסרונות שלו כוללים דיוק במסירות ארוכות והנטייה לנסות ללכת "להום ראון" במקום לחפש את המסירה הבטוחה, עם כי הוא מגיע עם סט יכולות גדול יותר מאשר הגיע איתו ג'וש אלן (רק דוגמה אחת).

השוואה: הרבה משווים אותו לג'סטין הרברט, אבל אני חושב שהוא דומה יותר לג'יי קאטלר עם יצירתיות גדולה יותר שמתאימה למשחק המודרני ויותר חוזק מנטאלי.

קבוצות שיתאים להן: כל קבוצה שהכינוי שלה הוא לא "דובים".

3. ג'יידן דניאלס (LSU), בן 24, 1.91 מ', סיניור שנה חמישית

עם יש שחקן שמעטים היו מהמרים כי ייכנס לרשימה הזאת בתחילת העונה זה דניאלס. הק"ב הגיע אל הטייגרס בשנה שעברה לאחר שלוש שנים בינוניות באריזונה סטייט, כאשר שם היה מדובר בשחקן שביום טוב יכול להיבחר בסיבוב השלישי. עם זאת, העונה הנוכחית שלו הסתיימה עם תואר ההייזמן (השחקן הטוב במכללות) ונתונים סטטיסטיים שרק ג'ו בורו יכול להתחרות איתם.

 הוא אתלטי מאוד ובשנה האחרונה מסר למספר שיא של מהלכים מעל 20 יארד (Explosive plays) והוא בעל יכולת התמצאות נהדרת בפוקט עם עבודת רגליים שצריכה מעט מאוד ליטוש. עם זאת, מבחינתי מדובר בפרוספק המסוכן ביותר בדראפט, לאחר ששיחק 55 משחקים במכללות והצליח לפרוץ רק השנה כאשר שיחקו לצידו שני רסיברים שייבחרו ב-20 הבחירות הראשונות בדראפט. עם הנתונים המתקדמים מצביעים על כך שיכולת הדיוק שלו במסירות לא תיתרגם ל-NFL. בנוסף, למרות היכולת האתלטית המרשימה שלו, לא מדובר בשחקן יוצר, אלא כזה שמתאים יותר לסגנון המשחק של לפני 20 שנה.

השוואה: קשה מאוד למצוא אחת, אולי ביירון לפטוויץ'.

קבוצות שיתאים להן: כל הדיווחים ופליטות הפה מעידות על כך שייבחר בבחירה השניה ע"י וושינגטון.

קבוצת דירוג שלישית (שחקנים לא מלוטשים ששווים בחירת טופ 15)

4. ג'יי ג'יי מקארת'י (מישיגן), בן 21, 1.88 מ', ג'וניור

יותר מעשור חיפש ג'ים הארבו את הק"ב שיוכל להביא אליפות למישגן, עד שמצא את מקארתי. מדובר בק"ב הצעיר בדראפט, שאומנם מביא מאזן ניצחונות מרשים בכל רמה בה שייחק, אך מרבית ההערכות לגביו הרבה פחות מבוססות מהשחקנים האחרים – ונדרש הרבה מאוד אמון מצד הקבוצות ביכולת שלו לרכוש את התכונות הנדרשות מק"ב ב-NFL, כאשר אידיאלית יהיה נכון בשבילו לשבת שנה-שנתיים על הספסל כדי להכין את עצמו למעמד.

מה שהוא מביא איתו זה יכולת אתלטית, יד שאתה רוצה לכל ק"ב פותח בליגה וכל הדברים שקשה להגדיר במילים שאינן "ווינר". היתר? מדובר בהערכות בלבד כאשר ראינו ממנו מעט מאוד במהלך קריירת המכללות שלו.

השוואה: ג'סטין פילדס פחות מלוטש.

קבוצות שיתאים להן: כל קבוצה שמחפשת ק"ב מחוץ לשלוש הראשונות (הג'ייאנטס, מינסוטה, לאס וגאס ודנבר).

קבוצת דירוג רביעית (שחקנים עם פוטנציאל להפוך לפותחים בליגה, אך לא מעבר)

5. מייקל פניקס (וושינגטון), בן 24, 1.88 מ', סופר סיניור (שנה שישית)

לפני שלוש עונות פניקס פרץ לתודעה עם עונה נפלאה באינדיאנה, אך הפציעות המרובות שלו לאורך הקריירה הפכו אותו לפרוספקט "מסוכן", אפילו ברמת המכללות. עם זאת, מאז שעבר למערב הכל התחיל להסתדר והשנה כל הדברים התחברו לעונה שלפי כותב שורות אלו היתה אמורה להסתיים עם תואר ההייזמן.

מדובר בשחקן יוצר נהדר, עם דיוק מהסרטים ויכולת אלפא שנדרשת בעמדה. עם זאת, קבוצות שיהמרו על פניקס בסיבוב הראשון או תחילת השני יצטרכו להידרש לשני נושאים: האם הוא יכול לשרוד פיזית ב-NFL והאם אפשר לסמוך עליו כשהפוקט קורס – כאשר אם לשפוט עפ"י ההיסטוריה בקולג', התשובה לשתיהן היא "לא" מהדהד, אך תמיד יהיו קבוצות שיסכימו להמר על היכולות הגולמיות שלו ויחשבו שיהיה אפשר "לתקן אותו".

השוואה: אין.

קבוצות שיתאים להן: כל מי שפספסה את אחד מארבעת הק"ב הקודמים ברשימה.

6. בו ניקס (אורגון), בן 25, 1.88 מ', סיניור שנה חמישית

אם יש שחקן שלא הבנתי מעולם את ההייפ סביבו זה ניקס. בתקופתו באובורן היתה סביבו הילה לא מוסברת למרות שמעולם לא הראה יכולות מרשימות או הצליח להוביל אותם להישגים (להיפך). עם זאת בשנתיים האחרונות הוא נראה שחקן אחר לגמרי, שכאילו מצא את הכפתור שיהפוך אותו לשחקן יעיל. מדובר בשחקן עם שחרור מהיר ויכולת ראיית משחק (לפני ואחרי הסנאפ) ברמה גבוהה מאוד, אך כזה שלעולם לא יהפוך ליותר מפותח בשליש האחרון בליגה.

השוואה: ברוק פרדי

קבוצות שיתאים להן: כאלה שהסגל שלהן יחסית שלם, אך הן חסרות ק"ב פותח (ע"ע דנבר ומינסוטה)

קבוצת דירוג חמישית (שחקנים עם פוטנציאל לא ממומש ששווה להמר עליהם)

7. ספנסר ראטלר (דרום קרוליינה), בן 24, 1.83, סיניור שנה חמישית

בכמה מילים: שחקן עם כל היכולות הפיסיות שאתה מחפש בק"ב, אך כזה שהגיע למכללות ככוכב גדול ולא הצליח להתאים עצמו למעמד. אם יצליח לסדר את הראש יכול להיות שיהיה מדובר בגניבה של הדראפט.

8. ג'ורדן טרוויס (פלורידה סטייט),  בן 24, 1.85, סופר סיניור

בכמה מילים: אחד הסיפורים המעניינים של עונת המכללות, עד שהפציעה שלו סגרה את הסיפור של הסמינולוס הבלתי מנוצחים, שלא קיבלו מקום בפלייאוף. הוא ייצטרך לשבת שנה שלמה עד שיחלים, אך הסיפור שלו דומה מאוד להנדון הוקר שנבחר שנה שעברה ע"י דטרויט.

9. מייקל פראט (טוליין), בן 22, 1.88 מ', סיניור

בכמה מילים: וויינר שעושה הרבה דברים קטנים נכון ויכולת קריאת משחק מרשימה. עם זאת, לא מדובר בשחקן עם יכולות אתלטיות יוצאות דופן שככל הנראה יגבילו אותו מאוד בשלב הבא.

10. ג'ו מילטון (טנסי), בן 25, 1.96 מ', סופר סיניור

בכמה מילים: האתלטיות ויכולת המסירה גורמים לסקאוטים לרייר, אבל אם הוא לא הצליח לפצח את יתר הדברים עד עכשיו הסיכוי שיצליח לעשות את זה דווקא ב-NFL הוא אפסי. עם זאת, יש הרבה קבוצות שיהיו מוכנות להמר על זה בבחירה ביום השלישי.

קבוצת דירוג שישית (שחקנים עם פוטנציאל להיבחר בדראפט)

11. דווין לירי (קנטאקי), בן 25, 1.85 מ', סופר סיניור

12. סאם הרטמן (נוטרדאם), בן 25, 1.85 מ', סופר סיניור    

13. אוסטין ריד (ווסטרן קנטאקי), בן 25, 1.85 מ', סופר סיניור

14. קדון סלוביס (BYU), בן 23, 1.88 מ', סיניור שנה חמישית

15. טאוליה טאגוולואה (מרילנד), בן 24, 1.78 מ', סיניור שנה חמישית

לפוסט הזה יש 15 תגובות

  1. יששששששששש … סופסוף פוטבול בשממת פלייאוף הנ.ב.א …

    אחלה פוסט. תודה.

    אני לא מבין כלום בכלום, אבל כריס סימס גם מהמפקפקים בסיכויי ההצלחה, בטח המיידית, של דרייק מיי.
    אני אישית חושב שג'וש אלן הוא היוצא מן הכלל שמעיד על הכלל, מבחינת יכולתו של an להשתפר משמעותית מבחינת דיוק המסירה אחרי שהגיע לליגה.

    1. הגדולה של מיי היא היצירתיות שלו, אולי התכונה החשובה ביותר בפוטבול המודרני, והוא ניצח לקבוצה שלו לא מעט משחקים בשנתיים האחרונות.
      לגבי המסירות, סאם האוול הגיע בדיוק מאותה שיטה והתדרדר בדראפט כי לא נחשב ק"ב שיכול להתמודד עם ניהול התקפה בNFL, אבל מסר בשנה שעברה ל4000 יארד למרות קו ההתקפה הגרוע בליגה…

    2. אגב, אם להרחיב, אז מבחינתי הדגש הכי חשוב בפוטבול המודרני הוא היכולת להיות יצירתי. ההגנות היום כ"כ טובות (למרות החוקים המוטים לרעתה) שאתה חייב להגיב במידה והקריאה הראשונה והשניה שלך לא פנויות. למיין יש את זה, לדניאלס בשלב הזה אין את זה (אולי כי הרסיברים שלו תמיד היו פתוחים…).

  2. סיקור מצויין.
    כל הק"ב בליגה מתחילים להתחלף בקצב מהיר,
    השאלה אם באמת שווה להשקיע את הבחירה במקארת'י כזה כשאפשר להתחזק בעמדה אחרת.

    האם קאלב ויליאמס יכול לשנות פרנצ'יז כמו שיקגו אחרי הנפילה של פילדס,
    מאק ג'ונס היה ק"ב מנצח ובסוף התברר כבחירה שגמרה את הדינאסטי של ביליצק.

    1. מקארת'י הוא פרוספקט מצוין שיוצא לפחות שנה מוקדם מידי לליגה. מצד אחד זה לא "אידיאלי", מצד שני אם הקבוצה שתבחר בו באמת תיתן לו שנה על הספסל זה (לא מאמין שזה יקרה) הוא יכול לסיים כק"ב טופ10 בליגה.
      .
      מאק ג'ונס היה הק"ב החמישי שנבחר בדראפט והגיע לקבוצה עם שיטה מבוססת. הרצפה שלו היתה תמיד גבוהה עם תקרה נמוכה וראינו מה קורה כשדברים משתבשים. וויליאמס והוא לא באותה קטגוריה של פרוספקטים.

  3. קראתי איפשהו שוויליאמס דורש אחוזי בעלות מהקבוצה שתבחר בו או משהו כזה?
    או שזה סתם המצאה כדי לפגוע בו.
    .
    מרגיש כמו עמדה שהיא פשוט מרחץ דמים במקצוענים.
    מה הממוצע, פחות או יותר, ש-QB נבחר בדראפט, ותוך כמה זמן מקבל את העמדה הפותחת?
    כמה באמת מקבלים את המפתחות מהיום הראשון? אני מצליח לחשוב רק על פייטון מאנינג שסומן מראש עוד במכללות.
    אני מניח שכל קבוצה מחזיקה 3 QB בסגל, כאשר כל שנה יש מחזור חדש שמגיע, ועם ההייפ להצדיק את הבחירה מול כאלו ש"מוותרים" עליהם לאחר כמה שנים כי לא עומדים בציפיות, בנוסף לנפצעים.
    הפירמידה סופר צפופה בטופס, פשוט לחץ בלתי נתפס על המקום.
    .
    כמו תמיד, תענוג של פוסט

    1. אבא שלו אכן זרק את הרעיון לאוויר, ובעקבות זה העבירו חוק שזה לא יהיה אפשרי.
      מן הסתם אין לי גישה לפגישות של השחקנים עם הקבוצות, אז הניתוח הוא מקצועי נטו, אבל הדיווחים הם שהוא עבר את הראיונות בצורה מרשימה ושהאבא למ"ד להתרחק מאור הזרקורים בשנה האחרונה.
      .
      גם פייטון לא הצליח בשנה הראשונה, אבל הוא באמת היה פרוספקט "שאי אפשר להחמיץ". אפשר להוסיף לרשימת הפרוספקטים הזאת את ג'ון אלוואי, דרו לאק וטרבור לורנס.
      .
      לגבי מרחץ הדמים – בהחלט. אבל צריך לזכור שאתה כמעט ולא רלוונטי בליגה המודרנית אם רין לך ק"ב טופ 5, אז קבוצות ממשיכות לנסות ולחבוט הום ראן.

  4. שחר, אני נהנה לקרוא כל מה שאתה כותב על פוטבול (ועל כל דבר אחר, דרך אגב). כולנו לומדים הרבה ממך. דבר אחד שבולט הוא גובה הקוורטרבקים. אני מצפה שבשנם 2024 כל הקוורטרבקים הצעירים יהיו גבוהים. בסביבות 1.92 – 1.94 מ'. או לפחות מעל 1.90 מ', וזה לא כך.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט