משחקי השחמט הגדולים (15) – אמצע משחק של אנטולי קרפוב / עמיחי קטן

קרפוב ב-1967. מתוך ויקיפדיה

על אנטולי קרפוב כתב שחר אלוני כאן, ובין היתר גם ציין שאלוף העולם ה-15 ידוע בעיקר בסגנון משחק עמדתי תוך נקיטת סיכונים מינימליים ושיפור הדרגתי של העמדה שלו. המשחק אותו ננתח היום הוא דוגמה מצוינת לכך, ושוב הקורבן הוא אלכסיי שירוב, שהיה בצד המנוצח גם בכתבה הקודמת בסדרה זו. המשחק הזה התקיים בטורניר בייל של 1992, עיירה שוויצרית שבה מתקיים טורניר בכל שנה מאז 1968, ובו קרפוב זכה במקום הראשון עם 10.5 נקודות מתוך 14.

כאן עובר רב-אמן בן פיינגולד על המשחק יחד עם רב-אמן לנשים (WGM) דינה בלנקאיה, שלפני כשנתיים עלתה לארץ והחלה לייצג את ישראל ואת מועדון השחמט בראשון לציון, אם כי יש לציין שהם מתחילים במסע ה-11 של המשחק. כאן יש ניתוח של ערוץ היוטיוב Master Move Chess, ואילו הסרטון השלישי שמצאתי הוא ניתוח של ערוץ היוטיוב Chess School.

לבן: אנטולי קרפוב.

שחור: אלכסיי שירוב.

פתיחה: הגנה סמי-סלאבית, הסתעפות סטולץ (D45).

ניתן לעקוב מסע אחר מסע בקישור הבא: https://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1068925

1. d4 d5 2 . c4 c6 3. Nc3 Nf6 4. e3 e6 5. Nf3 Nbd7 6. Qc2

קרפוב פותח ברגלי ד', כמו שהוא עושה בדרך כלל, ושירוב בוחר לוותר על האפשרויות ההודיות למיניהן שבאות אחרי פו6 ואנחנו מקבלים גמביט המלכה הנדחה סטנדרטי. שירוב בוחר בהגנה הסמי-סלאבית, כלומר הגנה על רגלי ד' גם עם רגלי ג' וגם עם רגלי ה', וקרפוב בוחר בהסתעפות סטולץ שבה הוא משחק ה3 ולא מפתח את הרץ השחור שלו ומביא את המלכה ל-ג2. למעשה, שני הצדדים מוותרים על פיתוח של רץ המלכה בשלב הזה וישמרו אותו להמשך.

Bd6 7. Be2 O-O 8.O-O dxc4 9.Bxc4 b5 10. Be2 Re8

שני הצדדים עוברים לפתח את רץ המלך שיכול לעשות את זה, כשקרפוב בוחר במשבצת ה2 ולא ד3 האקטיבית ביותר עבור הרץ שלו, למרות שדווקא המסע רד3 מכונה הסתעפות קרפוב כשהוא בחר להשתמש בו בשלב מאוחר יותר של הקריירה שלו. בכל מקרה, זה לא משנה במיוחד כי אחרי ששני הצדדים מצריחים שירוב מחליף את רגלי ד' שלו ברגלי ג' של קרפוב, ואז מרוויח טמפו עם המסע ב5 שמאיים על הרץ ומפתח את הצריח שלו לטור ה', כאשר הוא מעריך שרגלי ה' שלו עשוי להיות מוחלף ברגלי ד' של קרפוב, ואז טור ה' יהיה חצי פתוח עבור הצריח שלו.

אם נחזור רגע להחלפת הרגלים והמסע ב5 של שירוב, לצורך ההשוואה, במשחק של עקיבא רובינשטיין בהגנת טאראש שניתחנו כאן בעבר, שניהם עשו את אותו דבר, כלומר להכות עם רגלי ד' את רגלי ג' ואז להרוויח טמפו על הרץ שמכה בחזרה עם רגלי ב'. אולם, מה שרובינשטיין עשה אז טוב יותר מהיריב שלו רוטלוי, ומה ששירוב עשה כאן נכון, זה שהוא קודם חיכה שקרפוב יזיז את הרץ שלו פעם אחת, ואז עשה את זה, אחרת זה היה חוסך לקרפוב פיתוח של הרץ.

11. Rd1 Qc7 12. b3 e5 13. h3

כעת קרפוב מעביר את הצריח שלו לטור ד' ומיד שירוב מעביר את המלכה שלו ל-ג7 כדי שלא תהיה באותו טור של הצריח היריב ותספק הגנה נוספת למשבצת ה5. קרפוב משחק ב3 כדי לפתח את הרץ בפיאנקטו בהמשך ושירוב מרגיש מוכן להתקפה ומשחק ה5, אך על זה מגיב קרפוב במסע ח3 שנראה לא קשור כשגם המנוע שמסמן שעדיף להכות את הרגלי מציע לשחק ח3 מיד אחרי החלפת הרגלים ב-ה5. ננסה לבחון כעת מה גרם לקרפוב לשחק ח3 עכשיו.

קודם כל, הרגלי ב-ח3 כבר לא נמצא ב-ח2, כך שהאיום של הרץ והמלכה מאחוריה הוא על משבצת ריקה, וגם אם הפרש מגן על המשבצת כרגע, אחרי שמקדמים את הרגלי כבר לא צריך לחשוש מזה. שנית, הפרש של שירוב עשוי לחפש הזדמנויות להתקפה דרך ז4, ובעתיד גם אולי הרץ שהאלכסון שלו נפתח עכשיו במסע ה5. כלומר, המסע ח3 בעצם בולם את הרעיונות ההתקפיים של שירוב עוד לפני שהם עולים על הפרק.

Bb7 14. Bb2 a6 15. dxe5 Nxe5 16. a4

שני הצדדים מחכים בינתיים עם הרגלים במרכז ומפתחים את רץ המלכה בפיאנקטו. שירוב משחק א6 במטרה להוסיף הגנה לרגלי ב' למקרה שהוא ירצה לשחק ג5 ולפתוח את האלכסון של הרץ הלבן שלו, או למקרה שבו קרפוב ינסה "התקפת מיעוט" (Minority attack), כלומר לתקוף עם הרגלים דווקא באגף בו יש ליריב יותר רגלים, על מנת לפגוע במבנה שלהם. אחר כך מגיעה החלפת הרגלים ב-ה5 וקרפוב משחק את המסע היחיד שמסומן אצלי במחשב כאי דיוק, וגם לגביו דעתו של המנוע משתנה כשנותנים לו לחשוב קצת, וזה א4 שלמעשה מונע משירוב לשחק ג5, כי אז יהיה רק מגן אחד לרגלי ב-ב5 לעומת ריבוי התוקפים.

Rad8 17. Ng5 Qe7 18. Nce4

שירוב כמובן לא מעוניין להכות את רגלי א' ולהרוס לגמרי את מבנה הרגלים שלו, והוא גם לא רוצה לשחק ב4, כי זה אמנם מרוויח לו טמפו, אך יאפשר לקרפוב בעתיד למקם כלי במשבצת ג4 בלי שיהיה רגלי שיאיים עליו. לכן, שירוב מזיז את הצריח מטור א' לטור ד'. קרפוב מגיב עם קידום הפרש ל-ז5, כשנדמה לכאורה שהמטרה היא איום על ח7, אבל בפועל קרפוב שואף למקם את הפרש השני ב-ה4 ולגרום להחלפות כלים. שירוב מביא את המלכה למשבצת נוחה יותר מבחינתו כרגע וקרפוב מביא את הפרש השני ל-ה4.

Nxe4 19. Nxe4 Bb4 20. Ng3 f6 21. Bxe5 Qxe5

כעת הם מחליפים פרשים, כשקרפוב מכה בחזרה עם הפרש שמאוים על ידי המלכה אחרי שהפרש השחור זז, ושירוב רוצה לשמור על הרץ הפעיל יותר שלו ומזיז אותו ל-ב4, מקום בו אין איך לאיים עליו כרגע. קרפוב ממשיך להעביר את הפרש, והפעם ל-ז3 בדרך אולי ל-ו5, משבצת עליה המלכה הלבנה מגנה כרגע. כאן שירוב בחר במסע ו6 הבעייתי, וכנראה הסיבה לכך היא חשש אפשרי מאיום כפול על ז7 עם הפרש שאולי יגיע ל-ו5, הרץ ב-ב2 ואולי גם המלכה שתצטרף בהמשך. החשש של שירוב כנראה מוצדק, אבל המנוע מציע את המסע ז6 שפותר את הבעיה הזאת טוב יותר, וקרפוב ינצל את הטעות הזאת של שירוב בהמשך.

בשלב הראשון, האיום על ז7 נבלם וקרפוב לא צריך יותר את הרץ ב-ב2, אז הוא מכה את הפרש הממוקם היטב של שירוב שמכה בחזרה עם המלכה. ניתן לראות כאן שהמנוע מסמן שעדיף להכות עם הרגלי, אבל ההבדל לא משמעותי במיוחד ושירוב חושש מכך שהרגלי הזה יהיה מבודד ויהיה קל להכות אותו, או אולי מהאפשרות של קרפוב להביא את הפרש ל-ו5 עם טמפו של איום על המלכה, ולכן הוא בוחר להכות עם המלכה. הדבר המשמעותי יותר הוא נקודת התורפה שנוצרה באגף המלך של שירוב, אותה קרפוב ינסה לתקוף מיד.

22. Bd3 h6 23. Bg6 Rf8 24. Nf5

כעת, אחרי שרגלי ו' זז ממקומו, מביא קרפוב את הרץ ל-ד3 עם המלכה מאחוריו ומאיים על ח7, מה שמאלץ את שירוב לשחק ח6, מכיוון שאחרי ז6 ניתן להקריב את הרץ ולייצר התקפה שתאלץ את השחור להקריב צריח לפחות. אחר כך ממקם קרפוב את הרץ במרכז ההתקפה עם איום על הצריח שצריח להגן על הצריח השני ועובר ל-ו8 וקרפוב מצרף גם את הפרש להתקפה ומביא אותו ל-ו5. ניתן לומר שיש לקרפוב 3 כלים שמאיימים על המלך של שירוב באופן כזה או אחר, ואילו לשירוב אין ולו כלי אחד כזה, ולכן, למרות השוויון בכלים, המנוע מעניק לקרפוב יתרון משמעותי כבר בשלב הזה.

c5 25. axb5 axb5 26. Ra7 Qc7 27. Nh4

שירוב מנסה לפתוח את הרץ הלבן שלו עם המסע ג5 וקרפוב מגיב עם החלפת רגלי א' ומיקום הצריח ב-א7 כך שהוא מאיים על הרץ. הרץ הזה לא יכול לזוז בגלל האיום הכפול שיהיה על ז7 יחד עם הפרש, ולכן שירוב מביא את המלכה להגן על הרץ וכרגע עוד נראה שהוא מצליח להגן מפני כל האיומים. העמדה הנוכחית היא עמדת מפתח במשחק, מכיוון ששירוב עוד מצליח להגן על כל הכלים שלו במאמץ אחרון, אבל קרפוב מוצא את הדרך לחזק את ההתקפה שלו על ידי העברת הפרש אחורה ל-ח5, מה שיאפשר לו להגיע ל-ז6 במידת הצורך אחרי שהרץ יזוז.

אולם, מי שינסה מיד לתקוף על ידי הקרבת הרץ ב-ח7 יגלה שזה עוד מעט מוקדם מדי, מה שמביא אותנו אל החידה הראשונה שלנו. נניח שהלבן מקריב את הרץ, המלך מכה אותו ואז שני הצדדים מחליפים צריחים, על פי המלצת המנוע. הלבן איבד את היתרון של ההתקפה שהייתה לו במצב הזה, אבל יש מסע אחד שיכול לשמור עליו בשוויון, ואילו כל מסע אחר יעניק לשחור את היתרון. מה המסע של הלבן, ומה הדרך היחידה של השחור להגיב וכך לשמור על השוויון?

בסרטון של בן פיינגולד ודינה בלנקאיה, שמופיע בהתחלה, הם בודקים את הקרבת הרץ, אבל עם פד6+ אחרי שהמלך מכה את הרץ, שזה כבר מסע מפסיד אם השחור מוצא את הדרך הנכונה להתמודד עם זה, אותה הם מציגים שם בסרטון. בניסיון לבחון את ההסתעפות שהם מציעים גיליתי את ההסתעפות היחידה בה הלבן שומר על שוויון, שזו החידה שלנו, והתמונה כאן למעלה היא של העמדה אחרי החלפת הצריחים.

Rxd1+ 28. Qxd1 Ra8 29. Qg4

נחזור כעת למה שקרה בפועל אחרי שקרפוב העביר את הפרש שלו אחורה ל-ח5. שירוב מחליף את הצריחים ומנסה להחליף גם את הזוג השני של הצריחים, מה שיצמצם את אפשרויות ההתקפה של קרפוב, ובמבט ראשון נדמה שאין לקרפוב איך להימנע מכך, אבל הוא חושב אחרת וזוכה לשני סימני קריאה עם המסע מהז4!! שמייצר איום להביא את המלכה ל-ה6 ולצרף רשמית את המלכה להתקפה וכך למעשה מקריב את הצריח כשאם היא תילקח יהיה כאן מט ב-3.

Qc6 30. Rxb7

שירוב כמובן מזהה את המט ומעביר את המלכה ל-ג6, שם היא תוכל לבלום את המלכה הלבנה שרוצה להגיע ל-ה6, אבל קרפוב עכשיו מקריב טיב כדי להזיז את המלכה ולאפשר שוב למלכה שלו להגיע למשבצת ה6. עכשיו נעבור לחידה השנייה של היום ונקפוץ טיפה קדימה. אחרי שהמלכה השחורה מכה את הצריח והלבנה מגיעה ל-ה6 עם שח יש לשחור שני מסעים. שירוב בחר להזיז את המלך ל-ח8 כשהאפשרות השנייה, להביא את המלך ל-ו8, היא כואבת יותר עבור השחור. מה המסע הטוב ביותר של הלבן בעמדה הזאת ומה האיום הבלתי נמנע שעומד מאחוריו?

זאת העמדה אחרי שהמלך זז ל-ו8, עמדה שלא התרחשה במשחק כי שירוב בחר להזיז את המלך ל-ח8 כמו שנראה עוד רגע. אפשר לראות שיש לשחור יתרון של טיב ושוויון בכמות הרגלים, כולל יתרון 2- 1 באגף המלכה שעשוי להיות משמעותי אם משחק כזה מגיע למהלכי סיום, אבל התפקיד של הכלים של כל אחד מהצדדים מספרים את הסיפור. הרץ של שירוב תקוע ב-ב4 ולא עושה כלום ושני הכלים האחרים עמוק בהגנה, ואילו הרץ, המלכה והפרש של קרפוב פעילים מאוד בהתקפה ועוד רגע יבקיעו את שער הניצחון.

Qxb7 31. Qe6+ Kh8 32.Be4

כאמור, שירוב הכה את הצריח, קרפוב עשה את השח ב-ה6 ושירוב הזיז את המלך לפינה, וכעת הגיע הזמן למסע המסיים של המשחק כשקרפוב מביא את הרץ בחזרה ל-ה4 ושירוב נכנע. לכאורה, ניתן להימנע מהאיום הכפול על הצריח והמלכה עם שח ב-א1 ואז מילוט המלכה, אבל ההמלצה של המנוע היא להקריב עכשיו את המלכה כי זו ההזדמנות האחרונה לעשות את זה לפני שהלבן מייצר איום מט בלתי נמנע, ואפשר להניח ששירוב ראה את זה ולכן הוא בחר להיכנע.

עמיחי קטן

עורך ראשי. תמיד בעד הישראלים ולא רק בספורט, בהכל.

לפוסט הזה יש 14 תגובות

  1. תודה. עוד לא ממש התעמקתי, אבל נראה שהפרש הלבן יוכל לזוז ל ד4 תוך התרעת שח עם המלכה, בדרך למזלג של מלכה וצריח בצעד הבא בעזרת פה6.
    האם לזה התכוונת?

      1. אז נראה לי שעדיף קודם להוריד את הרץ, ואז אם המלכה מורידה את הצריח עושים שח-מלכה, מה שאומר שאסור להוריד את הצריח (אבל זה יוצר בעיות אחרות שעוד לא ראיתי איך פותרים…)

            1. אבל אם השחור מכה את הצריח ב-ד1 הלבן חייב להכות בחזרה, ואז תזוזה של הפרש כבר לא תהיה שח, ככה שלא תהיה בעיה להכות את הצריח שהכה את הרץ

            2. בדיאגרמה שאתה מראה אין צריח בערוגה ד1.
              אני הנחתי שהכאה של הרץ עם הצריח לא תוכל להיענות בהכאה של הצריח עם המלכה, ולכן יהיה שם צעד ביניים שמקריב את הצריח השחור עם שח על ד1 – שח שייענה בהכאת הצריח עם המלכה. במצב כזה באמת אין איום שח במידה והפרש זז, לכן המלכה השחורה תוכל להכות את הצריח שהוריד את הרץ.
              אם הלבן מתחכם ולא מזיז את המלכה כדי להוריד צריח, אפשר "להכריח" אותו ע"י איום של הצריח על המלכה – מה שיחייב אותו להחלפת צריחים או להחלפת מלכות

            3. בהמשך למה שכתבתי:
              בעצם, הלבן לא יכול בכלל "להתחכם" כי הצעד היחיד שלו בעקבות השח של הצריח ב-ד1 הוא הכאת הצריח – ואז המלכה השחורה יכולה להכות את הצריח בערוגה ב7 שהוריד את הרץ.

            4. בעצם אתה צודק. התבלבלתי בין העמדה שהצגתי בחידה (אחרי החלפת הצריחים שזה המסע היחיד של הלבן), ואז ההמשך הוא כמו שאמרת קודם להכות את הרץ. מתנצל על הבלבול

      1. רח7.
        הדרך היחידה למנוע מט עם הפרש זה לקדם את הפיון בטור ז, ואז אפשר לעשות שח עם המלכה על ז8, ומשם שח על שורה 7 וזכייה במלכה

כתיבת תגובה

סגירת תפריט