משחקי השחמט הגדולים (11) – אלישר סולימנוב מביס את מגנוס קרלסן / עמיחי קטן

המשחק הזה התקיים ב-12/10 האחרון במסגרת טורניר קטאר מאסטרס, טורניר בו זכה נודירבק יעקובוב שגבר בשובר שוויון על נודירבק עבדורסטורוב. אנחנו נתמקד במשחק מהסיבוב השני, בו המדורג 1 בעולם ואלוף העולם לשעבר מגנוס קרלסן שיחק נגד אלישר סולימנוב, רב אמן קזחי צעיר בן 23 שזכה בתואר רק לפני כמה חודשים. כרגיל, מצורף ניתוח של אגדמטור והפעם גם ניתוח של היקארו נקאמורה שגם מנתח את המשחק שלו באותו שלב מיד אחר כך באותו סרטון.

לבן: אלישר סולימנוב.

שחור: מגנוס קרלסן.

פתיחה: הגנה הודית בצד המלכה. הסתעפות פטרוסיאן (E12).

ניתן לעקוב מסע אחר מסע בקישור הבא: https://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=2589818

1. d4 Nf6 2. c4 e6 3. Nf3 b6

אלישר סולימנוב פותח עם רגלי המלכה וקרלסן משחק פו6 ו-ה6, אולי מתוך שאיפה להגיע להגנה הנימצו-הודית, אבל סולימנוב מונע את זה כשהוא מקדם את הפרש באגף המלך לפני הפרש באגף המלכה, וכעת קרלסן יכול לבחור בין חזרה לגמביט המלכה עם ד5, לשחק רב4+ שזה הגנה בוגו-הודית, או ההגנה הודית בצד המלכה, זו שהוא בחר בה בפועל, שהייתה הכי פופולרית בעמדה הזאת עד למשחקים בין אלפא זירו לסטוקפיש, אז ההודית של המלכה של סטוקפיש הובסה ומאז מעמדה קצת ירד.

4. a3 Ba6 5. Qc2 Bb7 6. Nc3 c5 7. e4 cxd4 8. Nxd4 Bc5

אלישר ממשיך עם א3, הסתעפות פטרוסיאן שנועדה כדי למנוע מהרץ של השחור להגיע ל-ב4, מה שיאפשר לפרש להגיע ל-ג3 בלי ריתוק וקרלסן מגיב עם רא6, מסע די נפוץ בהודית של המלכה שנועד לאלץ את הלבן לבזבז טמפו ולהגן על הרגלי ב-ג4. סולימנוב מגן עם המלכה, קרלסן מחזיר את הרץ למשבצת הפיאנקטו הרגילה שלו, סולימנוב מפתח את הפרש ואז מתפתח מאבק על מרכז הלוח כשקרלסן מחליף את רגלי ג' שלו ברגלי ד' של סולימנוב, אך רגלים ג' ו-ה' של סולימנוב ממוקמים היטב במרכז.

כעת, כלומר במסע האחרון ברצף הזה, קרלסן מוסיף איום על הפרש ב-ד4 וסולימנוב יצטרך להחליט האם להזיז את הפרש ל-ב3 ולהרוויח טמפו על הרץ, שזה המסע הנפוץ ביותר בפער משמעותי מאוד בעמדה הזאת, להחזיר אותו ל-ו3 שם הוא היה קודם או לנסות להגן עליו עם כלי אחר, שזה רעיון לא מוצלח במיוחד על פי המנוע ועל פי ניסיון העבר בעמדה הזאת, עמדה שהייתה כבר בכמעט 600 משחקי אמנים בעבר, ובפעמים הבודדות בהן ניסו להביא כלי אחר זה לא עבד ללבן.

9. Nf3 Nc6 10. b4 Be7 11. Bb2 Qb8 12. Rd1 O-O 13. Be2 d6 14. O-O

סולימנוב בוחר להחזיר את הפרש ל-ו3 וקרלסן מפתח את הפרש שלו. אחר כך, סולימנוב משחק ב4 ומרחיק את הרץ השחור של קרלסן חזרה ל-ה7 ומפתח את הרץ שלו. קרלסן בוחר במסע הקצת מוזר מהב8, אבל יש בו היגיון כי הוא נועד לנסות לייצר יתרון באגף המלכה ולהגן על המשבצת ה5, אליה הוא ינסה לקדם את הרגלי שלו בעתיד. סולימנוב מפתח את הצריח והרץ הלבן שלו, קרלסן מצריח ומשחק ד6 כדי להוסיף הגנה על המשבצת ה5 וסולימנוב מצריח. העמדה הנוכחית היא סולידית לחלוטין מבחינת שני הצדדים, כשהלבן מעט יותר אקטיבי, אבל אין לו באמת יתרון של ממש.

Rc8 15. Rfe1 Bf8 16. Bf1 Ne7 17. Nb5 Ne8

כעת, שני הצדדים מפתחים את הצריח השני שלהם שהתפנה בעקבות ההצרחה, כשסולימנוב ינסה לפעול במרכז וקרלסן באגף המלכה. אחר כך שניהם מחזירים את הרץ למשבצת ההתחלה ו1 ו-ו8 בהתאמה, כשזה יהיה הכלי שיישאר בהגנה בינתיים וקרלסן שואף להעביר את הפרש מ-ג6 ל-ז6 ועושה זאת דרך ה7. סולימנוב מנצל את ההזדמנות, ואחרי התלבטות לא קצרה (שימו לב לשעון של כל אחד מהצדדים) מוצא את המסע פב5 שמאיים על ד6, מכיוון שהפרש כרגע חוסם את הרץ שהגן על הרגלי הזה קודם לכן.

לקרלסן יש 4 דרכים להגן על הרגלי – עם הפרש שנמצא ב-ו6, עם הרץ שנמצא ב-ו8, על ידי הזזת הפרש שנמצא ב-ה7, עם הצריח שנמצא ב-ג8 וכמובן גם האפשרות לשחק ד4, אותה אפשר לפסול מיד מכיוון שהיא תאפשר ללבן להביא את הרץ ל-ה5 וללכוד את המלכה השחורה. לפי המנוע, הבחירה הנכונה תהיה להמשיך עם הפרש ל-ז6 במטרה למנוע מהלבן לשחק ה5, אבל, מתוך חשש לפגיעה במבנה הרגלים שלו בסמוך למלך, כאן עשה קרלסן את השגיאה המשמעותית היחידה במשחק הזה, שהייתה מספיק משמעותית כדי לאפשר לאלישר סולימנוב הצעיר לכתוש אותו מכאן ועד לסיום המשחק.

18. Ng5 Ng6 19. e5

קרלסן בוחר להזיז לאחור את הפרש השני כדי שהוא יגן על ד6 בנוסף למלכה, וכעת סולימנוב פונה לאגף המלך עם המסע פז5. קרלסן ממשיך בתוכנית שלו ומביא את הפרש ל-ז6, אבל עכשיו זה לא מספיק כדי למנוע מסולימנוב לשחק ה5 ולפרוץ את ההגנה של קרלסן. זה נכון שיש 3 כלים שחורים שמתקיפים את ה5 ורק שני כלים לבנים שמגנים על המשבצת הזאת, אבל הפרש ב-ז6 לא יכול לזוז, כי הוא הדבר היחיד שמונע מהמלכה הלבנה לעשות מט ב-ח7.

מאותה סיבה, השחור לא יכול להרשות לעצמו להכות את הרגלי הזה עם הרגלי שלו, מכיוון שאז הרץ יכה בחזרה ויאיים על המלכה, לה אין איך להימלט, והשחור ייאלץ להקריב המון כדי להציל את המלכה. מצד שני, אם השחור יאפשר ללבן להכות את ד6 במסע הבא שלו, הרץ השחור של סולימנוב ייפתח להתקפה שיהיה לשחור מאוד קשה לבלום. פתיחת העמדה כרגע תקשה מאוד על תוכניותיו של קרלסן, משום שכל הכלים של סולימנוב מוכנים להתקפה, למעט הרץ ב-ו1 שנשאר בהגנה, ואילו הכלי היחיד של קרלסן שמאיים על משהו זה הרץ ב-ב7, והוא לא יכול לעשות כלום בלי הסיוע שלא יספיק לבוא, כי השחור צריך להתמקד כרגע בהגנה.

d5 20. Qb3 Be7 21. Nxf7!!

קרלסן לא חושב הרבה ומשחק ד5 וסוגר את העמדה, כשרגלי ג' של סולימנוב מרותק להגנת המלכה מפני הצריח שנמצא באותו טור. סולימנוב מזיז את המלכה ל-ב3, משבצת ממנה הוא יוכל להביא את המלכה להתקפה, גם דרך האלכסון הזה אם הוא ייפתח בהמשך וגם דרך ח3 שמייצר איום על ח7. המנוע כבר חושב שהשחור צריך להתחיל להקריב כלים כדי להימלט מהמתקפה העזה שבדרך, ובינתיים קרלסן מאיים עם הרץ על הפרש, כלי התקפי חשוב מאוד בעמדה הזאת, ו"מאלץ" את סולימנוב להמשיך קדימה ולהקריב את הפרש.

Kxf7 22. cxd5 Bxd5 23. Rxd5!!

קרלסן מקבל את ההקרבה, כי הפרש הזה מאיים מדי עליו וסולימנוב פותח את האלכסון א2-ז8, כשלשם כך הוא גם מקריב טיב, בנוסף לפרש אותו הוא הקריב מקודם, ומבחינת מצב הכלים על הלוח הוא יוותר עם צריח אחד פחות ו-2 רגלים יותר מאשר לקרלסן, כך שאם קרלסן יצליח איכשהו להימלט מההתקפה הוא יהיה ביתרון בחומר. עם זאת, ההתקפה של סולימנוב עם המלכה והכלים הנוספים שיצטרפו פשוט חזקה מדי, והוא בעמדה זכויה לחלוטין אם רק ימשיך נכון.

exd5 24. Qxd5+ Kf8 25. Nd4

קרלסן כמובן מקבל גם את ההקרבה של הצריח, מפני שאם לא, ההתקפה תמשיך וסולימנוב ירוויח עוד כלי, ונמלט עם המלך מפני השח שמגיע אחר כך עם המלכה. כעת סולימנוב מצרף את הפרש להתקפה, כשנוצר כאן איום במט אפשרי שעליו קרלסן חייב להגיב, מה שמביא אותנו לחידה הראשונה של היום. נניח שהשחור בוחר במסע המתנה סתמי דוגמת א5 לצורך הדוגמה, ואפשר באותה מידה גם להסתכל על התמונה של העמדה הנוכחית ולהניח שזה תור הלבן, איך יכול הלבן לכפות מט?

בניתוח של היקארו נקאמורה על המשחק, שקישור אליו הבאתי בפתיחה, הוא העלה השערה אשר לפיה בחישוב מראש של מגנוס קרלסן הוא סבר שבעמדה שהבאנו קודם אחרי המסע ה-25 של סולימנוב הוא יכול לשחק את המסע פג7, שאמור להיות המסע שיציל את העמדה של השחור וישאיר אותו בתמונה. אולם, כשהוא הגיע לשם הוא בחר במסע אחר, כנראה בגלל שהוא זיהה עכשיו את מה שהוא פספס וגורם לכך שהמסע פג7 לא עובד. צירפתי כאן תמונה של העמדה אחרי המסע פג7, שהוא מסע טוב ביחס לעמדה המופסדת גם ככה של השחור, אבל לא מונע את המתקפה כפי שאולי חשב קרלסן.

בואו נראה למה. השחור מאיים על המלכה הלבנה ומאלץ אותה לזוז, אבל הלבן יכול להגיב עם מהו3+ ואחרי שהמלך נמלט ל-ז8, המסע היחיד ששומר על היתרון של הלבן, אותו כנראה קרלסן החמיץ, הוא פג6 שמאיים על המלכה השחורה. המשבצת היחידה של המלכה היא ב7, אבל אז הפרש מכה את הרץ ב-ה7 עם שח, בזמן שהפרש השחור ב-ג7 לא מאפשר למלכה להכות את הפרש שעושה את השח, וכעת 2 המלכות נמצאות באותו אלכסון והמלכה הלבנה תכה את השחורה אחרי שהשחור יכה בפרש את הפרש שעשה את השח. במילים אחרות, המסע פג7 לא עובד עבור השחור, כי הוא מאפשר טקטיקה שגורמת לכך שהלבן יזכה במלכה. כעת, נחזור כעת למה שקרה בפועל…

Nf4 26. Qf3 Kg8 27. Qxf4 Qb7 28. Nf5 b5 29. Bxb5

בשלב הזה, קרלסן בוחר להקריב את הפרש כדי לעכב קצת את ההתקפה של סולימנוב, והוא לוקח בשמחה את הפרש. קרלסן מוציא את המלכה מהבידוד ב-ב8 כדי שהיא תגן על הרץ ב-ה7, כי הוא חוזה מראש שסולימנוב יאיים על הרץ עם הפרש שלו, מה שהוא באמת עושה. אחר כך משחק קרלסן ב5 וסולימנוב מכה את הרגלי עם הרץ שלו, מה שמביא אותנו לחידה השנייה של היום – מה יקרה אם המלכה השחורה תכה את הרץ הלבן בעמדה הזאת?

Bf8 30. Bc4+ Kh8 31. Nh6

קרלסן מסיג את הרץ שלו לאחור וכעת סולימנוב מזיז את הרץ שלו בשח שדוחק את המלך השחור לפינה. המשחק מסתיים בהקרבת פרש נוספת של סולימנוב שאחריה קרלסן נכנע, כשגם אם אין איום מט בלתי נמנע על הפרק עדיין אם השחור יגן כיאות, ההתקפה של הלבן חזקה ביותר ותאלץ אותו להקריב חומר וגם ככה יש ללבן רץ ו-3 רגלים בתמורה לצריח, שזה אומר יתרון גם בחומר, אז באמת אין לשחור סיבה להמשיך לשחק.

נסיים את הכתבה הזאת עם התגובה של מגנוס קרלסן עצמו בטוויטר…

עמיחי קטן

עורך ראשי. תמיד בעד הישראלים ולא רק בספורט, בהכל.

לפוסט הזה יש 10 תגובות

  1. חידה 1:
    26. פ ה6.
    אם 26. … מ ו7 27. פ ז5 + (כפול) מ ו8 28. מה ו7 x
    אם 26. … מ ז8 27. פ ז5 + (… מ ו8 28. מה ו7 x) מ ח8 28. פ ו7 + מ ז8 29. פח6 + ולא משנה לאן המלך זז מה ז8 מט.
    מקווה שלא פיספסתי משהו.

    תודה על המדור וקצת שפיות 🙂

  2. חידה 2 קלה יותר, אשאיר אותה לאחרים.
    תודה על הסיפור עם השעון. אני כן מצדד בגישה שלו של לעשות יותר למנוע רמאויות, ושמח שהוא לא חושש להראות בכיין בנושא אלא הולך עם האמת שלו, אם כי אני מניח כמוהו שפה לא היתה רמאות אבל הוא הפסיד אולי בגלל העניין כי איבד ריכוז.

    שוב תודה.

    1. תודה. אני מעריך את זה שהוא לא חושש לומר את מה שהוא חושב, אבל הוא קצת לוקח את זה יותר מדי לקצה השני לדעתי – מתלונן יותר מדי על דברים מסוימים. אני הייתי שמח לאיזון

  3. לא קראתי עוד תגובות.
    לגבי חידה ראשונה: פרש מאיים שח, המלך חייב לזוז הצידה אחרת זה מט כמעט מיידי. ואז פרש ל-ז5 פותח את האלכסון למלכה עם שח. המלך חייב ללכת לפינה אחרת זה מט, ולכן הפרש מאיים שוב שח ב-ו7, מה שמחייב את המלך לחזור ל-ז8, ואז שח כפול עם פח6, ומשם מט

  4. בס"ד
    תודה עמיחי.
    נפלא.
    יפה שקרלסן מודה שחוסר הריכוזשלו הוא הסיבה להפסד.
    לכל אחד יש שדים שהוא צריך להתמודד איתם.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט