כדורסל, בננות ומורכבות / עגל

 

פוסט נוסף מבית היוצר של עגל –

הפוסט הזה נכתב בעיצומה של סדרת גמר מהגדולות שהיו בין מיאמי לסאן אנטוניו (2014) ובלילות מיעוטי שינה. כשהשתקתי את הפרומואים הנוראיים של ערוץ הספורט בפסקי הזמן הרווחתי כמה רגעי שקט למחשבה. אני רוצה לשתף אתכם בכמה רעיונות על איך מורכבות משפיעה על משחק. אתרכז במשחקי כדור בהם יש שני צדדים יריבים. אבל קודם אתחיל דווקא מתחום אחר מאוד – חקלאות. הנושא קרוב אלי וכאן, כמו בכדורסל, ישנו יתרון לשכל. תשארו איתי.

לגדל חיטה זה יחסית קל ולא משום שלא צריך מקצועיות, בוודאי שצריך. אבל מרגע שנזרעו הזרעים כמעט שאין החלטות לקבל כי אין אפשרות להשפיע על התוצאה, זה "שגר ושכח" ובד"כ רק צריך להגיע לקציר ולבכות לתקשורת אם לא ירד גשם. כל הגידול הוא לשנה אחת, ואחרי הקציר מתחילים מחדש. זה מה שנקרא שלחין. גד"ש זה כמו שלחין רק עם השקיה. גם כאן החקלאי משפיע מעט מאוד על הגידול עצמו.

הקיצוניות השנייה היא מטע של עצים. נניח תפוחים או תמרים. כאן העץ גודל לאט והוא רב שנתי. אחרי הנטיעה ההשפעה של החקלאי יחסית קטנה כי לא ניתן לעשות שינויים קיצוניים מהיום למחר. החקלאי מטפל בעצים ובמטע במשך כל השנה וההשפעה היא קטנה ומצטברת. לכן הוא משלם ביוקר על החלטות שקיבל בעבר וכעת לא ניתן לשנות (לדוגמא אם שתל בצפיפות גדולה מדי או אם המחירים בשוק התרסקו ובכלל היה צריך לנטוע גידול אחר). המסקנה היא שגם כאן אין לחקלאי השפעה חזקה על השנה הקרובה.

איזה יופי, לראות ולבכות

כאן נכנס לתמונה הפרי הגאוני – הבננה ! הבננה מוציאה נצר שגדל במהירות הבזק, והופך לעץ בגודל מלא לאחר כשמונה חודשים, כולל פרי. לאחר הקטיף היא מתה והבת שלה גודלת במקומה. מדהים, הא ? מה שמיוחד כאן הוא שהמטע הוא רב שנתי אבל כל עץ הוא חד שנתי, כמו החיטה. החקלאי מדלל את הנצרים החדשים ובוחר רק את הרצויים לו וכך הוא שולט בצורה מדויקת בקצב הגידול, באופי המטע ובאיכות הפרי לשנה הבאה. ישנה דינמיקה קצרת טווח של שנה וארוכת טווח של אורך חיי המטע (כעשר שנים). המורכבות הזאת בגידול הבננה, שאין לה אח ורע בחקלאות, יוצרת הבחנה ברורה בין אנשים עם ראש לבין אלה שאין להם.

כבונוס, פרי הבננה הוא גם הפרי המושלם לאכילה. בסדר, מומי, גם החציל לא רע.

עכשיו נעבור למשחקי כדור ונעבור מפשוט למורכב. נסתכל קודם על משחקים של שחקן בודד בכל צד. הדוגמא הקלאסית היא טניס. כמובן שבמשחקי יחיד וגם בשחייה ישנה חשיבות עליונה לכושר גופני ריכוז, יכולת מנטלית אבל זה לא העניין כרגע. אני רוצה להתעלם מהטכניקה שבה הכדור משתחרר מהשחקן ולהתרכז במספר התרגילים שעומדים לרשותו. "תרגילים" כאן זהו מספר האופציות שיש לו להתקפה. מהו מספר זה ? השחקן לא בוחר היכן הכדור נופל למגרשו שלו אבל הוא כן בוחר לאן לחבוט אותו. נניח שיש לו יכולת לדייק על משבצת של 2X2 מטר בשטח היריב. אם שטח היריב הוא 8X11 מטר זה נותן לשחקן 88/4=22 יעדי חבטה אפשריים. אני מתעלם כאן מאפשרויות של כדור מסובב כך או אחרת, גבוה או שטוח וכדומה, ומנסה להגיע להערכה גסה. 22 אפשרויות זאת לא מורכבות – המספר הזה קטן מאוד. כמה מאוד? מאוד מאוד מאוד !!! כפי שנראה בהמשך הדיוק כאן לא חשוב.

הלאה – פול, סנוקר, גולף. כאן ההתקדמות היא לינארית משלב לשלב. לדוגמא בפול השחקן מנסה לפגוע כל פעם בכדור אחר ולהכניס אותו לחור. נניח שישנם 15 כדורים חוץ מהלבן והשחור. במכה הראשונה ישנם 15 כדורים אפשריים לחבטה. אחרי שהראשון נכנס ישנן  14 אפשרויות, אח"כ 13, וכ"ו. סה"כ האפשרויות הוא 15×14/2=105. גם זאת לא מורכבות – המספר הזה קטן מאוד מאוד מאוד.

כדורעף חופים: שני שחקנים, יכולת לשלוש נגיעות. קבוצה יכולה להעביר את הכדור בנגיעה אחת, שתי נגיעות או שלוש. נחלק את שטחנו ואת שטח היריב באופן שרירותי ל-100 משבצות. לאחר חבטת הגשה של היריב הצד שלנו יכול להעביר את הרשת בנגיעה אחת, ויש לנגיעה זו 100 אפשרויות. אם הצד שלנו מעביר בשתי נגיעות ישנן 100 אפשרויות מסירה בצד שלנו מוכפלות ב-100 אפשרויות להעברת הכדור אל היריב. בשלוש נגיעות ישנן 1000000 אפשרויות. סה"כ האפשרויות (תרגילים) הוא 22020200 כאשר הכפל ב-2 הוא בשל האפשרות מי השחקן שנוגע בכדור ראשון. כדורעף רגיל: הרבה יותר אפשרויות כי יש יותר שחקנים. ההגנות יותר חזקות כי יש כיסוי יותר טוב של השטח והכל יותר מורכב.

ברשותכם  אדלג על בייסבול וקריקט  = אלו לא נחשבים משחקים למי שלא אנגלו-סקסי. קטונתי מלהבין. זמן טוב להתפנק בהוט דוג.

הגענו סוף סוף למשחק המושלם – כדורסל. המורכבות הופכת אותו למפתיע ומעניין, ונותנת יתרון לשכל.

בואו נעשה הערכה של מספר התרגילים האפשריים.  נניח שהגודל של חצי המגרש בו מתקיפים הוא 14×15 מ' וכמו במקרה של הטניס נחלק אותו בצורה שמרנית לריבועים של 2×2 מ'. ישנם 105 ריבועים כאלה. בתוך כל ריבוע יכול להיות שחקן אחד בלבד (כמובן שבחסימות וסיטואציות אחרות זה לא תופס אבל אנחנו מסתכלים על ממוצעים). יש לנו חמישה שחקנים שניתן למקם אותם בכל נקודה במגרש. לשחקן הראשון ישנם 105 מקומות פנויים להתמקם. לשני רק 104, וכן הלאה. לכל סידור כזה ישנן ארבע אפשרויות מסירה מהשחקן שמחזיק את הכדור לשחקן אחר. סה"כ האפשרויות הוא  4x105x104x103x102x101=46349110080. אני מקווה שאתם כבר רואים לאן
אני חותר. אבל זה לא הסוף – נניח שכל שתי שניות מתבצעת מסירה (ס"א מוסרת הרבה יותר מהר) וניתן 20 שניות להתקפה. כלומר כל התקפה מתחלקת לעשרה חלקים בהם כל השחקנים יכולים לזוז ממקום למקום ולמסור מסירה אחת. מספר האפשרויות הוא לכן המספר הגדול שכתבתי קודם בחזקת 10. וואו ! המחשבון שלי נותן 4.5×10106. במילים – 4 ואחריו 106 אפסים. זה הרבה יותר ממספר האטומים ביקום. אני מודה שישנה כאן הערכת יתר אבל זה לא חשוב, מספר האפשרויות הוא אסטרונומי

המשחק המושלם. הסדרה המושלמת. זכינו

 

יבוא מי שיגיד מה עם הוקי קרח, כדוריד, כדורמים ? ובכן הוא צודק, גם שם ישנו מספר אדיר של תרגילים אפשריים. מה עם כדורגל ? כאן ההתקפה יכולה לקחת נצח ומספר הנגיעות בלתי מוגבל. הבעיה עם כדורגל היא שהשליטה עם הרגל היא הרבה יותר קטנה מאשר עם היד ולכן הכדור אובד מהר יחסית (חוץ מבקבוצות של פפ). בפיסיקה קוראים לזה "קורלציות קצרות טווח". המשמעות היא שאם אתה יודע בוודאות היכן הכדור ברגע מסוים, הסיכוי שלך לדעת היכן יהיה בעוד שלוש מסירות שואף לאפס. בכדורסל "הקורלציות ארוכות טווח" – אפשר לתכנן תרגיל של חמש מסירות ויש סיכוי גבוה יחסית שהוא יצליח.

עשרים ושניים חוליגנים רצים אחרי כדור

פוטבול אמריקאי: משחק רב משתתפים בעל תרגילים סופר מדויקים ומורכבים. מספר התרגילים האפשריים קטן בהרבה מזה של כדורסל בשל ההגבלות על מסירה קדימה ובגלל האגרסיביות של שחקני ההגנה שלא נותנים למהלך להתפתח.

לסיכום – כדורסל דורש אינטליגנציה גבוהה מהמאמנים ומהשחקנים.

לברון הוא גאון כי הוא יודע לחשב הכל בראש ולבחור את האפשרות הנכונה. עזבו אתכם מהפיזיות שלו, זה ברור. לברון יודע בזמן אמת לעשות את המהלך הנכון לטובת הקבוצה. בתנאי משחק ובחוסר חמצן הוא מקבל החלטות שאני מבין רק אחרי שמסבירים לי לאט. אם צריך למסור במקום לזרוק הוא יעשה את זה כנגד אתוס הקאובוי הבודד האמריקאי ועל אפם וחמתם של נערים שטופי הורמונים. וזה רבותי דורש גם אומץ.

מ.ש.ל.

נ.ב. גם סטוקטון גאון, אבל ראסל ווסטברוק לא.

מנחם לס

בעל האתר ועורך ראשי

לפוסט הזה יש 24 תגובות

  1. יפה הסברת. אבל גם בכדורסל, תרגילים ווהגיון שמכניס מאמן יכולים להכניס שכל גם למשחק של שחקנים שהם לא כאלו גאונים. ז"א מספר האפשרויות הוא עצום אבל צריך שליטה ותאום אחרת זה הופך להיות תנועה אקראית בלי קורלציה. זה מה שהיה כ"כ יפה והובא לשלימות בסדרת הגמר הזאת על יד ס"א.

  2. נראה שהדגשת את המורכבות של כדורסל בהשוואה למשחקים אחרים. בכלליות משחקי כדור קבוצתיים הם הרבה יותר מורכבים ממשחקי כדור לא קבוצתיים ולאף אחד אין ספק בכך. ככל ששטח המגרש גדול יותר, מספר השחקנים גדול יותר וזמן המשחק גדל ככה המורכבות עולה. ישנם חוקים המקטינים את המורכבות הזאת, בעיקר בבייסבול ובפוטבול(ממה שאני מכיר).
    אין ספק שהמורכבות הגדולה ביותר נמצאת בכדורגל. שם גם מגרש יותר גדול גם מספר גדול יותר של שחקנים וגם זמן משחק גדול יותר מכדורסל. ההסבר של ההבדל בין רגל ויד בעיניי לא מקטין את המורכבות, אם כבר הוא מגדיל אותה.

    מורכבות אין משמעותה עניין. יש משחקים הרבה יותר מורכבים מכדורגל וכדורסל אבל הם לא מפורסמים בגלל שהם לא מספיק מעניינים. בעיניי זו תמיד תהיה חידה איך אנשים מתעניינים יותר במשחק הכדורגל מאשר במשחק הכדורסל. בעיניי משחק הכדורסל הרבה יותר משתנה, הרבה יותר גמיש, והרבה יותר דרמטי מכדורגל.

    1. נתן שלום,

      כדורגל פחות מורכב מכדורסל. לא הגדרתי בדיוק מה זה "מורכב" אבל הכוונה היא מספר התרגילים שניתן לבצע בצורה מדויקת. בכדורגל הכדור יכול להימצא בהרבה מקומות וגם ישנם הרבה שחקנים אבל זה לא אותו דבר. הכדור לא עובר בצורה נשלטת ממקום למקום, אלא בצורה חצי צפויה וחצי אקראית, כי לאחר מספר מסירות קטן הוא יוצא משליטה וזה מקטין את מספר התרגילים שניתן לבצע בשלמות.
      גם אותי תמיד מדהים איך כדורגל הוא כזה פופולרי ואולי זה קשור לזה שכל אחד יכול לשחק אותו, הוא זמין בכל מקום וכ"ו, וגם מסיבות היסטוריות.
      כדורגל אני מסוגל לצפות רק במונדיאל או בליגת האלופות אבל לשחק זה תמיד כיף, בכל רמה.

      1. ניסיתי אתמול לצפות בגרמניה פורטוגל וגיליתי שאחרי צפייה בגמר הNBA להסתכל במשחק כדורגל, עד כמה טוב שלא יהיה משולה בשבילי לצפייה במשחק גולף.

        לענייננו, כדורגל לדעתי משחק הרבה יותר מורכב מכדורסל ההבדל שאתה מציין בתרגילים הוא, מפני שכדורסל הוא משחק שהרבה יותר קל לתכנן ולצפות מראש. כדורגל יש לך כל כך הרבה משתנים שלצפות אותם מראש זה מלאכה בלתי אפשרית. בכדורסל ישנם פחות משתנים גם מבחינת שטח, גם מבחינת מספר שחקנים וגם מבחינת שליטה בכדור ולכן הוא פחות מורכב ויותר קל לשליטה. לכן ניתן לעשות תרגילים שיובילו בסיכוי גבוה יחסית לתוצאה הרצוייה. בכדורגל, בדיוק בגלל המורכבות של המשחק הוא פחות ניתן לשליטה ולכן תרגיל מסויים יניב הצלחה באחוז נמוך הרבה יותר מכדורסל.

  3. אחלה מאמר, עגל, ואני אומר את זה גם כגד"שניק, גם כחובב ספורט (כולל קריקט, לא כולל בייסבול) וגם כחובב מספרים.
    אגב, ראיתי פעם את הנתון של כמה דרכים יש לשחק את עשרת המהלכים הראשונים בשחמט וזה יוצא מספר אסטרונומי.

  4. יואב, נחמד מאד.

    ברשותך, כמה תיקונים חקלאיים:
    1. גד"ש הוא שם כולל לגידולי השדה, אשר מתחלקים ל:
    א. שלחין – גידולים אשר כוללים השקיה חיצונים.
    ב. פלחה – הסתמכות על משקעים טבעיים בלבד.
    החיטה היא פלחה.

    2. בננה היא עשב ולא עץ.

    זו היתה הטרחנות שלי להיום 🙂

    1. מתן, אצלנו משמשים גד"ש לפלחה לציון אותו דבר, חקלאות בהשקיה אם כי טכנית אתה צודק.
      לגבי שלחין – טעות שלי, לא יודע איך נפתלי, התכוונתי כמובן לחקלאות בעל.
      גוף הבננה נקרא גזעול אבל לא רציתי להגזים.
      לא חשבתי שמישהו יתעניין בקטע החקלאי 🙂

  5. מאמר פלצני ומופרך מיסודו כמו שאתה בעצמך אומר במאמר שגם כדורמים וכדוריד הם כאלה ובכל זאת הם לא מעניינים את התחת
    חוצמיזה איך אפשר לחשוב על לברון (שהוא שחקן טוב כמובן) בתור גאון??? תגיד אתלט על תגיד חזק ודורסני אבל גאון??
    אתה עושה בדיחה מעצמך

    1. אתה לא חייב לקבל את הדעה של העגל אבל אין סיבה לעשות מהעגל בדיחה. זו סך הכל דיעה של כותב אחד…

      אחרי שאמרתי את זה ליותם אני מסכים רק עם זה שבננה זה טעים ומגרש טניס ליחידים הוא כמעט 8X11 מטר .

  6. אל תשכח גם שלפי מנחם לברון לא רק גאון אלא בחור זהב שתורם לקהילה שלו בסתר 🙂 מעבר לזה אחלה כתיבה יישר כוח

  7. כתבת יפה על החקלאות, לא כל כך יפה על הספורט…
    קודם כל הידע שלך בפוטבול אמריקאי קטן עד לא קיים אם כתבת משפט כמו משפט של מספר התרגילים קטן בהרבה בכדורסל, אני לא יודע אם אי פעם יצא לך לראות מחברת של תרגילים לקוורטר בק אבל זה בד"כ אנציקלופדיה, בכלל רובם עם איי קיו גבוה מהרגיל, אפילו מנחם כתב על זה פעם, שלא נדבר על מהירות קבלת ההחלטות.

    והערה אחרונה – איך בדיוק כל זה מתקשר בסוף ללברון? אם הוא גאון אז מה דאנקן – סטיבן הוקינג? מיותר לחלוטין וקצת מגוחך אחרי שהוא הובס בסדרת גמר בצורה מוחצת (ולא אני לא חושב שהוא שיחק כל כך טוב למעט משחק 2, זה סתם שוב היחצנות האינסופית שלו).

  8. מאמר מצויין, באמת, רק שהתקשתי להבין כיצד הגעת לסיפא שלו.
    אני בהחלט מסכים שכדורסל דורש אינטליגנציה גבוהה משחקנים ומאמנים, אני פשוט לא חושב שהוכחת שלברון שונה מכל שחקן (מצויין) אחר על המגרש. אני גם לא אומר שהוא לא, פשוט נראה לי שכדי לטעון זאת דרוש עוד מהלך הוכחה

  9. ואני שואל: מתי תגיע קבוצת כדורגל ו/או כדורסל שתתייחס למשחק ולאימונים כאילו זה פוטבול ותריץ תכניות ידועות מראש שכולם יודעים מה הן?

  10. בננה זה העשב הכי גבוה בעולם (נדמה לי)
    עבדתי בצעירותי במטעי בננות
    ואז, בגיל 22 נהייתי אלרגי לבננות. קשה.
    מי קיבינימאט נהיה אלרגי לבננות ????
    סאאמק
    גם את המיובשות אהבתי…..

  11. איי איזה פוסט כיפי 🙂
    ואני הלכתי לעבוד בבננות כי חילקו מצ׳טות ונתנו לילדים בני 15 לנהוג בטרקטור. נו טוב, לא צריך להיות כזה גאון כדי להיות חקלאי בננות.
    לגבי פוטבול קצת נפלת פה, זה לבטח הספורט הכי מורכב מכל ענפי הספורט שתיארת פה, ספרי התרגילים של מאמני פוטבול הם בגודל של תנ״ך ורמת הדיוק, קשר עין יד וצפי מטרה כמו שקווטרבק צריך למסור הם משהו שאין בשום ספורט אחר (ועוד עדר של דובים בא להרוג אותך).
    בקיצור כדורסל המשחק הכי טוב בעולם, פוטבול הכי מורכב

    1. אני חושב שההגדרה שלך לא נכונה למה זה מורכב. ספר התרגילים של מאמני הפוטבול גדול מאוד בגלל שניתן לצפות הרבה דברים במהלך המשחק.

      המורכבות שעליה דיבר העגל היא מורכבות של מספר אפשרויות לניהול התקפה ובפוטבול האפשרויות יותר מצומצמות מכדורגל. אני לא שולט גדול בחוקים אבל לפי מה שאני מבין אני אסביר למה. דבר ראשון יש שני אופציות או ריצה או מסירה. דבר שני ישנה אופציית מסירה אחת אחרי מסירה אחת הדבר היחידי שאתה יכול לעשות זה לפנות את השטח למי שקיבל את המסירה. זה כבר מקטין את המורכבות ברמה מטורפת. דבר נוסף המערך של ההגנה כמעט ולא משתנה משיקולים אסטרטגיים. לכן מאמן הקבוצה המתקיפה יכול לשער מה יהיה מערך ההגנה ולתכנן את ההתקפה על פי זה. מורכבות בכללייות תגרום לכך שיהיה לך קשה לצפות את התוצאה הסופית של תרגיל מסויים. בפוטבול ניתן לצפות באחוז סיכוי לא נמוך איך תרגיל מסויים ייגמר.

  12. סליחה על נפילה או שתיים בדיוקם של דברים.
    מספר תגובות:
    נתן – בכדורסל ישנן הרבה יותר אפשרויות לתרגילים מדויקים מאשר בכדורגל. במשחק מורכב אתה מייד מרגיש שבהתקפה ישנו מבנה. בכדורגל אין מבנה, ישנה הנעת כדור וניצול מצבים.
    איש הערפל, אפלטון – לא התכוונתי להוריד מערכו של הפוטבול ונכון שישנם המון תרגילים בספר. אלמנט חשוב הוא שישנן קבוצות שונות להתקפה ולהגנה, ולקווטרבק/מאמן ישנה שליטה מקסימלית על השחקנים. עדיין בכדורסל ישנם יותר תרגילים אפשריים. גם האספקט האנושי חשוב, יש גבול לכמה תרגילים שחקן יכול לקלוט.
    האווי לאסוף – באמת שלברון לא קשור לטור, השורה-שתיים עליו היו קצת פרובוקטיביות. אבל הוא כן רואה את המשחק בצורה עילאית.
    berch – חבל עליך, בננה זה אחלה.
    יניב – מי יודע, אולי לברון באמת תורם בסתר ואנחנו עושים עוול לצדיק.
    ינון – גם אבוקדו הוא הפרי המושלם, איך יכולתי לשכוח 🙂

כתיבת תגובה

סגירת תפריט