משחקי השחמט הגדולים (9) – קרלסן מכתיר פרש / עמיחי קטן

אלוף העולם הקודם, מגנוס קרלסן, נמצא לאחרונה בכושר יוצא דופן, כשהוא הספיק לסיים את "טייטל טיוזדיי" (תחרות שבועית באתר chess.com שבה משתתפים רק שחקנים עם תארים – רב אמן ומטה) עם מאזן מושלם של 11 ניצחונות, וכמה ימים אחר כך ניצח 9 משחקי בליץ רצופים בטורניר זאגרב. אולי המשחק הכי מרשים שלו לאחרונה היה נגד אנאנד ב-28/6, ובו נתמקד היום.

המשחק בין קרלסן לאנאנד התקיים במסגרת ליגת השח הגלובלית במשחק של 15+10, כלומר כל אחד מהשחקנים מקבל רבע שעה בפתיחה ותוספת של 10 שניות על כל מסע. ניתן לצפות כמובן בניתוח של אגדמטור (מי שצופה בסרטון – שיסתכל על התגובה הראשונה) או בקטעי הוידאו של המשחק עצמו, שקיימים גם הם ביוטיוב. בסיום מצורפת גם תגובתו של קרלסן בטוויטר…

לבן: וישוואנתן אנאנד.

שחור: מגנוס קרלסן.

פתיחה: הגנה צרפתית, הסתעפות וינוור, הרגלי המתקדם. (C18).

ניתן לעקוב מסע אחרי מסע כאן: https://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=2529774

1. e4 e6 2. d4 d5 3. Nc3 Bb4 4. e5 c5 5. a3 Bxc3+ 6. bxc3 Nc6 7. Qg4 g6

קרלסן נהנה לאחרונה לנסות כל מיני פתיחות חריגות יחסית, והפעם הוא בוחר בהגנה הצרפתית, שמאז תחילת עידן המחשבים איבדה מיוקרתה, אבל היא בהחלט שימושית ברמות קצת פחות גבוהות או במשחקים מהירים, כמו זה שמתקיים כאן. מגנוס בוחר בהתסעפות וינוור שבה הוא מחליף את הרץ השחור שלו בפרש של אנאנד, כך שמבנה הרגלים של אנאנד נפגע, אך הרץ הלבן של קרלסן יתקשה להכניס את עצמו למשחק (כמו רוב ההסתעפויות של ההגנה הצרפית, אשר בגללן הוא מכונה "הרץ הצרפתי") ואנאנד ינסה לנצל את החולשה של קרלסן במשבצות השחורות.

8. h4 h6 9. h5 g5 10. f4 Qa5 11. Bd2

הזכרנו קודם את החולשה האפשרית באגף המלך של קרלסן, אז אנאנד מנסה לתקוף שם בעזרת הרגלים שלו, אך מגנוס מצליח לשמור על העמדה סגורה, ועל אף נקודות תורפה פוטנציאליות בעתיד, הוא מצליח לבלום את המתקפה של ההודי. המסע מהא5 של קרלסן מאלץ את אנאנד להגיב ולהגן על הרגלי ב-ג3, ולאורך המשחק ינסה קרלסן להמשיך לכפות על אנאנד "לבזבז משאבים" כדי להגן על הרגלי הזה, או אפילו לזכות בו אם תיווצר ההזדמנות.

f5 12. Qg3 g4 13. dxc5 Nge7 14.Bd3 Qxc5 15. Ne2 Na5 16. Qf2 Qxf2+17. Kxf2

קרלסן מצליח באופן סופי לסגור את אגף המלך ולהרחיק את המלכה של אנאנד משם, ואחר כך אנאנד מפתח את שאר הכלים שנותרו לו בזמן שקרלסן מפתח פרש אחד וממקם את השני באופן שימנע מאנאנד לשחק ג4 ולהחליף את הרגלי הכפול שלו בטור ג'. בשלב הזה, אנאנד בוחר להציע החלפת מלכות אותה מקבל מגנוס, וכעת ניתן לומר שיש ללבן יתרון מינימלי בגלל המיקום הטוב יותר של הכלים שלו, אבל גם חולשה אחת בולטת יותר בדמות הרגלים הכפולים בטור ג'.

Bd7 18. a4 Kf7 19. Rhb1 b6 20. Bc1 Nec6 21. Ba3 Nd8 22. Bb4 Ndb7 23.Nd4 Rhb8 24. Nb3 Nc4 25. Bxc4 dxc4

אחרי החלפת המלכות, עובר קרלסן לפיתוח הכלים שלו בזמן שאנאנד מנסה להיפטר מבעיית הרגלים בטור ג'. כאמור לעיל, הפרש ב-א5 הוא הגורם הבעייתי מבחינת אנאנד, ולכן הוא משקיע חמישה מסעים רצופים בניסיון להעלים משם את הפרש, ואחר כך להחליף אותו ברץ הלבן שלו, בהזדמנות הראשונה שנוצרת. מהצד של קרלסן, הוא הצליח למצוא דרך אחרת למנוע מאנאנד לפתור את בעיית הרגלים בטור ג', וכעת כבר לא ממש ניתן להצביע על יתרון עבור מי מהצדדים בפיתוח הכלים.

26. Nd4 Rc8 27. a5 b5 28. Rd1 Be8 29. Ne2 a6 30. Rd4 Rd8 31. Rad1 Rxd4 32. Rxd4

שני הצדדים דואגים לסגור גם את אגף המלכה, וכעת הרגלי היחיד שיכול להתקדם הוא רגלי ז' של קרלסן, וגם הוא יכול להתקדם רק משבצת אחת ולהיתקע שם. המאבק כרגע עובר לטור ד', הטור הפתוח היחיד, והניסיון למקם שם צריח שיוכל לשלוט על הטור. במאבק הזה זוכה אנאנד לעת עתה, אחרי החלפת זוג צריחים ראשון, אך קרלסן יוכל בעתיד להכריח את אנאנד לבחור בין החלפת זוג הצריחים השני ובין ויתור על השליטה הבלעדית בטור.

Bc6 33. Rd2 g3+ 34. Kg1 Rg8 35. Nd4 Rd8 36. Bd6 Be4 37. Bb4 Rd5 38. Kf1 Nd8 39. Ke1 Nc6

בשלב הזה, 5 מתוך 7 הרגלים של קרלסן נמצאים על משבצת שחורה, וגם אל השניים האחרים לא יכול הרץ השחור של אנאנד להגיע, ואילו אצל אנאנד החלוקה היא ל-4 על משבצת שחורה ו-3 על משבצת לבנה, בזמן שקרלסן יכול בכל רגע נתון לאיים על שני רגלים של אנאנד עם הרץ הלבן שלו, מה שיאלץ את אנאנד להתמקד בהגנה.

לאור המצב הזה, אנאנד מחפש לשמור על הפרש שלו, שיכול להגן גם על משבצות לבנות וגם על משבצות שחורות, ולהחליף את הרץ השחור שלו בפרש של מגנוס, ואילו קרלסן ינסה לחתור למצב שבו יהיו לאנאנד פחות כלים שיכולים להגן כנגד הרץ שלו. המסע האחרון בקטע זה מקבל שני סימני קריאה מכיוון שיש בו לכאורה הקרבת פרש, אבל ניתן לזהות שהחלפת הצריחים תאפשר לרץ של קרלסן להכות בחזרה את הפרש הלבן אם ההקרבה הזאת תתקבל.

40. Ne2 Rxd2 41. Kxd2 Bxg2 42. Nxg3 Bf3 43. Ke3 Bd1 44. Kd2 Bg4 45. Ke3 Ke8 46. Kd2 Ne7 47. Bxe7 Kxe7

החלפת הצריחים באה במחיר מסוים עבור קרלסן, שנאלץ לוותר על רגלי ז' שכבר היה בעמדה קרובה יחסית להכתרה, אבל בתמורה הוא הרוויח את היכולת של הרץ לאיים על שני רגלים במקביל, כשרק המלך והפרש של אנאנד יכולים להגן מפני זה. לכן, אנאנד ממתין לרגע שבו הפרש יזוז למשבצת שחורה, ואחרי 2 ורבע דקות של התלבטות מכה אותו ברץ שלו, ומשאיר אותנו בעמדה של רץ ו-6 רגלים נגד פרש ו-6 רגלים.

אחרי ההחלפה הזאת, הפרש של אנאנד מגן על הרגלי ב-ח5 והמלך על הרגלי ב-ג2, אבל מצד שני, הרגלי היחיד שיכול להתקדם כרגע הוא רגלי ב' של קרלסן. מכיוון שכך, אנאנד יכול להזיז רק את המלך, כי הפרש מגן על ח5, וקרלסן יכול להתקדם באיטיות עם המלך שלו ולהחליט האם להסתפק בחזרה על עמדה ותיקו או שהוא ינסה לפרוץ עם רגלי ב' ברגע המתאים. בקיצור – היחיד שמשחק עבור הניצחון כרגע הוא קרלסן, ואילו אנאנד בעמדה שבה הוא ינסה לשמור על התיקו, וזו גם הסיבה לכך שהוא התלבט כל כך הרבה לפני ההחלפה הזאת.

48. Kc1 Kd7 49. Kb2 Kc6 50. Ka2 Kd5 51. Ka3 Kc5 52. Kb2 Bd1 53. Kc1 Bf3 54. Kb2 b4 55. cxb4+ Kd4 56. c3+

אנאנד מנסה למצוא את הנתיב ההתקפי האפשרי היחיד של המלך שלו, דרך א3 ו-ב4, אבל קרלסן מביא את המלך שלו בזמן כדי למנוע את זה, ובתמיכת המלך מקריב את רגלי ב', על מנת לאפשר למלך להתקרב עוד יותר ולאיים גם על אגף המלך של אנאנד. מצד שני, אם נסתכל על טורים א' ו-ב', נראה שהיתרון שם עבר לידי אנאנד שיוכל לקדם את רגלי ב' ולאלץ את רגלי א' של קרלסן להכות אותו, מה שיהפוך את רגלי א' של אנאנד לרגלי עובר.

Kd3 57. b5 axb5 58. a6 Kd2 59. a7 Bd5

אנאנד מנצל את ההזדמנות שהזכרנו לעיל ומקריב את רגלי ב' שלו בתמורה לאפשרות לקדם את רגלי א', אם כי הרץ של קרלסן מגן על משבצת ההכתרה, כך שזה לא אפשרי כרגע. בצד השני, קרלסן ממקם את המלך שלו מול המלך של אנאנד בסיטואציה שמכונה "אופוזיציה", כך שהמלך של אנאנד לא יוכל להגיע לטור ג' בשום מצב, וממקם את הרץ בעמדה שבה הוא יוכל לחלוש על העמדה ולהגן נגד הרגלים של אנאנד.

רגע לפני שנכבה את המנוע של סטוקפיש ונצלול להמשך המשחק בלי הגרף בצד, ננסה לחשוב לעומק על המצב על הלוח. הרגלי של אנאנד לא יכול להכתיר בגלל הרץ, אבל זה אומר גם שהרץ חייב להישאר בהגנה על האלכסון הזה. מצד שני, כרגע אין מה שימנע מקרלסן להביא רגלי ל-ג3, ומשם אף אחד כבר לא יכול לעצור אותו. הדרך היחידה למנוע את זה היא בשח עם הפרש שירחיק את המלך של קרלסן מ-ד2 ומיד להחזיר אותו ל-ז3 כדי להגן על ח5. במצב כזה אנחנו נקבל ככל הנראה חזרה על העמדה ותיקו, אלא אם מי מהצדדים ישגה. אולם, ייתכן שיש לאנאנד אפשרות נוספת, וזה מה שהוא מנסה מיד…

60. Nxf5 exf5 61. e6 b4 62. e7 bxc3+ 63. Ka2 c2 64. a8=Q Bxa8 65. e8=Q

בואו נעקוב בזהירות. אנאנד מקריב את הפרש ובתמורה מפרק את מבנה הרגלים של קרלסן ומרוויח רגלי שני שחופשי להכתרה, כך שהרץ של קרלסן לא יכול להגן על שניהם במקביל, מה שאומר שאנאנד עומד להכתיר מלכה בקרוב. בצד השני, קרלסן מקדם את רגלי ב' שלו ומכה את הרגלי של אנאנד, שמעדיף להמשיך לקדם את הרגלי שלו במקום לבזבז טמפו על החלפת רגלים. אמנם אנאנד הכתיר מלכה, אבל בעוד רגע יעשה זאת גם קרלסן, ולכאורה, הכלי שהקריב אנאנד יהיה זה שיוביל להפסד.

אבל, אל תחשבו שאנאנד החמיץ את העובדה שהוא כעת בחיסרון של כלי, מכיוון שאם קרלסן יכתיר כעת מלכה יוכל אנאנד לכפות תיקו, ואת זה יודעים שניהם, וגם הכתרה לפרש או כל כלי אחר לא משיגה לשחור יותר מתיקו בעמדה הזאת. אולם, בכל זאת יש לקרלסן מסע אחד מנצח בעמדה הזאת, אותו כנראה החמיץ אנאנד בחישוביו, וזה המסע ג3.

הלבן שואף להרחיק את המלך השחור מההגנה על הרגלים שלו בטור ג', ולכן יש לשער שהמסע הבא יהיה שח עם המלכה שירחיק את המלך לטור ה', אך כעת הרגלי ב-ג3 מונע מהלבן לשחק מב2, וכך יוכל השחור להכתיר בלי בעיה בתור הבא, כשהלבן יוכל לצמצם נזקים ולהכות את הרץ, אך שוב לא יוכל למנוע הכתרה של רגלי ג' השני ויהיה בעמדה מופסדת.

כאן ניתן לראות איך שני הרגלים השחורים מונעים מהמלך הלבן לבלום את ההכתרה, בזמן שהמלך השחור כבר לא נדרש בהגנה על הרגלים ויוכל להתחמק מניסיונות השח של המלכה הלבנה, אשר עבורה המסע הטוב ביותר יהיה לצמצם נזקים ולהכות את הרץ כאמור, אך עדיין יהיה מדובר ביתרון של רגלי מכריע עבור השחור, אך כל זה לא קרה כי קרלסן החמיץ את המסע ג3.

Be4 66. Qd8+ Bd3

קרלסן בחר בדרך אחרת והוא הביא את הרץ אחורה להגנה על המלך, אבל זו שגיאה שמחזירה את המשחק לשוויון. אנאנד עושה שח עם המלכה, אותו בולם קרלסן עם הרץ, וכעת לא ניתן להזיז את המלך מ-ד2 ולמנוע את ההכתרה במסע הבא, אבל לאנאנד יש דרך אחרת להגיע לתיקו, כמו שהזכרנו קודם, ואחרי המסע הבא שלו נציג אותה.

67. Qd4

המנוע מסמן שכאן מגיעה השגיאה של אנאנד שמכריעה את המשחק. החץ מסמן את המסע היחיד שהיה שומר על השוויון מבחינת אנאנד וזה מהב6, בניגוד למסע מהד4 שהוא מסע מפסיד, אבל קודם נראה מה מנסה אנאנד לעשות. כאמור, נגד הכתרת מלכה יש לאנאנד פתרון, וזה המסע מהה3+, כאשר אם יכה המלך את המלכה המשחק יסתיים בפט.

המלך השחור כמובן חייב להישאר בהגנה על המלכה שזה עתה הוכתרה, אחרת יהיה הלבן בעמדה עדיפה, כך שהוא יכול לסגת ל-ד1 או ג2. אם הוא יסוג ל-ד1 יוכל הלבן להמשיך לטרוד אותו בשח נצחי שיסתיים בכל מקרה בהגעה של המלך השחור ל-ג2, ואז תכה המלכה את הרץ, והמסע החוקי היחיד של השחור יהיה להכות את המלך ולסיים בפט. כלומר, יש לאנאנד מלכודת פט.

c1=N+

עכשיו הגיע הזמן למסע שעומד מאחורי הכותרת ג1=פ!!. קודם כל, מדובר בשח, כך שאנאנד חייב להזיז את המלך. אחר כך, שוב אין מי שימנע מהרגלי להתקדם, למעט הקרבת מלכה בעמדה מפסידה, וגם מלכודת הפט לא עובדת כאן, מכיוון שהמלך זז בעקבות השח וכעת הוא יוכל לזוז ל-א4 אחרי הקרבת המלכה.

וזו ההזדמנות לחידה, הפעם היחידה להיום, כי הפעם יש קשר מובהק בין העמדות באופן כזה שההסברים מגלים את רוב התשובות גם ככה. ראינו מקודם שהמסע מהד4 היה השגיאה המכרעת, כשהמסע היחיד של אנאנד ששומר על שוויון היה מהב6. איך יכול היה אנאנד לשמור על השוויון אם היה משחק מהב6, למרות ההכתרה לפרש וכל מה שהסברנו כאן?

כאן מובאת שוב העמדה ההיא, כשלצורך החידה אפשר להניח שהשחור הכתיר לפרש והמלך זז ל-ג1, כמו שבאמת קרה במשחק אחרי מסע אחר של המלכה, כאמור.

68. Ka3 c3 69. Qb6 Ne2 70. Qxh6 c2

מכאן, אין מה שימנע מקרלסן לקדם את הרגלי ולהכתיר הפעם מלכה, בזמן שניסיון הייאוש האחרון של אנאנד הוא לסדר לעצמו רגלי עובר באגף המלכה, אבל כל זה מעט מדי ומאוחר מדי, כי המלכה שתוכתר תספיק לבלום את זה בעזרת הרץ והפרש, ואחרי שקלרסן שיחק ג2 נכנע אנאנד, למרות שבחלק מהמקומות נרשמו בטעות עוד שני מסעים לכל צד לפני הכניעה של אנאנד.

תגובתו של קרלסן עצמו בטוויטר

עמיחי קטן

עורך ראשי. תמיד בעד הישראלים ולא רק בספורט, בהכל.

לפוסט הזה יש 11 תגובות

  1. נפלא.
    לא ברור לי למה קרלסן לא הוריד את הרגלי ב4 אחרי שהלבן הוריד שם.
    הוא משם יכול בקלות להוריד את הרגלי א, ואז זה נראה יותר פשוט.
    לא בטוח גם שהבנתי חלק משאר הצעדים, אבל זה נראה לי הכי מוזר

    1. אני חושב שהסיבה לכך היא שזה מאפשר למלך של אנאנד למנוע את ההתקדמות של המלך של קרלסן לאגף המלכה. המלך של קרלסן מאיים להכות את 2 הרגלים של אנאנד באגף המלך, מה שמאלץ את אנאנד לפעול מיד. האמת היא שסטוקפיש מסכים דווקא איתך, למרות שבשני המקרים מדובר עדיין בעמדה שוויונית עם משחק מדויק של שני הצדדים.

  2. אגב, הלבן לא חייב "לטרוד בשח נצחי" אם השחור מכתיר מלכה. מספיק שאחרי שהמלך יורד ל-ד1 הוא עושה שח על ה2 ומחייב הורדת המלכה (לא משנה אם ע"י המלך או הרץ) וזה פט.
    .
    שאלה אחרת זה למה לא להכתיר צריח, שנחשב טוב יותר מפרש, ולא מהווה איום פט?
    אני לא יודע אלא רק מנחש, שעם צריח קשה יותר להגן נגד שח-נצח מצד המלכה הלבנה – אבל לא באמת בדקתי את זה

  3. לא ברורה לי גם העמדה שקרלסן פספס, עם שני הרגלים הצמודים. המלכה יכולה להמשיך להתקרב אל המלך השחור עם התראות שח, עד שהיא יכולה להוריד את הרגלי הקדמי ואז את האחורי.
    איפה המלך השחור יכול "להתחבא"? אם הוא נעמד על ג1 הוא מונע הכתרה, ואם הוא מתרחק מהזירה הוא יאפשר למלכה להכות את הרגלים

    1. המלך השחור מתמקם בטור ה' ושם הרץ חוסם את השח. המלכה חייבת לבוא ל-א3 למנוע את ההכתרה ב-ג1, והרץ מגן על ג2 ומאפשר למלך שוב להתקרב, והפעם הרץ יכול לחסום את השח והתרגיל של הפט לא עובד כי המלך הלבן יכול ללכת לב3

  4. יופי של ניתוח שממשיך עמוק לתגובות – כל הכבוד עמיחי! הצעד הבא – ליגת השח של הופס. גם מעניין לראות כמה שחקני שח יש לנו כאן וגם יעביר את הפגרה בכיף

כתיבת תגובה

סגירת תפריט