משחקי השחמט הגדולים (8) – משחק האלמוות / עמיחי קטן

בכתבה זו, נחזור אחורה יותר מ-150 שנה ביחס לכתבה הקודמת בסדרה, עד לשנת 1851 ואל לונדון, שם התקיימה תחרות השחמט הבינלאומית הראשונה אי פעם. אדולף אנדרסן, שזכה בטורניר ונחשב לשחמטאי המוביל בעולם מאז ועד להפסדיו לפול מורפי ואחר כך וילהלם שטייניץ, התפרסם לא רק בשל הניצחון בטורניר, אלא בעיקר בשל משחק זה.

ניתוחים רבים נעשו על המשחק הזה, ונציג כאן כמה – הניתוח של אגדמטור כאן, ניתוח של chess.com שבו הניתוח נעשה לכאורה על ידי סטוקפיש שמשתעשע בשחקני המאה ה-19 וחוסר הדיוק שלהם כאן וישנם עוד רבים אחרים. עוד לפני הופעתם של המחשבים כבר היה ידוע שלא היה מדובר במשחק הכי מדויק, והם רק העצימו את הידיעה הזאת, וגם לזה נתייחס.

לבן: אדולף אנדרסן.

שחור: ליונל קיזריצקי.

פתיחה: גמביט המלך הנרצה, גמביט הרץ (C33).

ניתן לעקוב מסע אחרי מסע בקישור הבא: https://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1018910.

1 .e4 e5 2 .f4

גמביט המלך. הפתיחה הרומנטית ביותר נחשבת היום כזו שמעניקה יתרון קל לשחור אם הוא יודע מה לעשות ויש לו את הזמן, אבל בפורמטים מהירים גמביט המלך עדיין חוזר מדי פעם. בתקופה המדוברת היה מדובר באחת מהפתיחות הפופולריות ביותר, והיינו רואים שם כל מיני הסתעפויות שמאז כבר נדחו, למעט כמה הסתעפויות ספציפיות שעדיין משוחקות לעיתים רחוקות. ברמות קצת פחות גבוהות זו פתיחה מומלצת ומהנה, וכל שדרוש הוא להכיר את התיאוריה מסע אחד טוב יותר מהיריב על מנת שהוא ישגה וכך תוכל להשיג עמדה טובה מאוד.

fxe4 3. Bc4 Qh4+ 4. Kf1

קיזריצקי כמובן מכה את הרגלי ואנדרסן בוחר בהסתעפות שמכונה "גמביט הרץ", ובה הוא מוותר על המסע המתבקש פו3, שנועד למנוע את השח של המלכה ב-ח4, ולשחק אותו בהמשך, אז הוא ירוויח טמפו על חשבון המלכה השחורה. החיסרון הוא השח של המלכה שמאלץ את אנדרסן להזיז את המלך ומונע ממנו את האפשרות להצריח, אבל המלך מוגן יחסית גם שם ולא נשקף לו איום כרגע.

b5 5. Bxb5

קיזריצקי בוחר כעת במסע הראשון שהמנוע מחשיב כשגיאה, אבל נתבונן בו מנקודת המבט של השחור. הרץ ב-ג4 מאיים על הרגלי החלש ו7 והלבן שואף לשחק פו3 עם טמפו על המלכה ואחר כך הוא יוכל לקדם את הפרש ל-ה5 או ז5, ומשם לייצר איום על ו7 שייאלץ את השחור להתגונן ויעכב את פיתוח הכלים שלו. לכן, קיזריצקי בוחר להקריב רגלי על מנת להזיז את הרץ מהאלכסון המסוכן מבחינתו, מה שיאפשר לו להרוויח זמן בפיתוח בזמן שאנדרסן מכה את הרגלי.

Nf6 6. Nf3 Qh6 7. d3 Nh5 8. Nh4 Qg5

קיזריצקי מפתח את הפרש, וכך גם אנדרסן, שמרוויח טמפו בהתקפה על המלכה השחורה שנסוגה אחור למשבצת הטובה ביותר עבורה. אנדרסן מקדם את רגלי ד' וכך מגן על רגלי ה' ומכין את הקרקע לפיתוח הרץ השחור שלו, וכאן קיזריצקי מזהה הזדמנות ראשונה להתקפה ומקדם את הפרש ל-ח5, כשהוא יוצר איום של פז3+ שיבטיח עבורו זכייה בצריח, כך שאנדרסן מגיב עם העברת הפרש שלו לפינה והמלכה השחורה תופסת עמדה מרכזית יותר כעת.

התבוננות על המנוע תראה שכמה מהרעיונות כאן הם שגויים, אבל מדובר בכל היותר בשגיאה עמדתית קלה מהסוג שקשה לצפות משחקני התקופה ההיא לזהות, כי הם מתבססים על עקרונות שנכנסו לשימוש רק מאוחר יותר. כך למשל, מיקומם של הפרשים בקצה הלוח הוא בעייתי ויאלץ את שניהם לבזבז טמפו על מנת למקם את הפרש בעמדה טובה, מה שיבלוט במיוחד בצד השחור בהמשך.

9. Nf5 c6 10. g4 Nf6 11. Rg1

אנדרסן ממקם מחדש את הפרש שלו בעמדה התקפית יותר וקיזריצקי בוחר להתקיף את הרץ. אנדרסן קודם מגיב בהתקפת נגד על הפרש, שנסוג בחזרה לעמדתו הקודמת, ומיד אחר כך הוא ממקם את הצריח מאחורי אותו רגלי שהתקיף את הפרש, וכך למעשה מקריב את הרץ. כמו שנראה בהמשך, אנדרסן יכול להרשות לעצמו להקריב את הרץ, ואפילו מדובר כאן במסע הטוב ביותר, מכיוון שהוא יכול לנצל את היתרון שיש לו באגף המלך ולהרוויח עוד זמן.

cxb5 12. h4 Qg6 13. h5 Qg5 14. Qf3

קיזריצקי מכה את הרץ המוצע לו, ומיד אנדרסן פותח בסדרה של התקפות על המלכה, שמאלצות אותה לנדוד שוב ושוב ולא מאפשרות לשחור לפתח כלים אחרים. אחר כך מפתח אנדרסן את המלכה שלו ומייצר איום בלתי נמנע על הרגלי ב-ו4. כמו כן, הכאת הרגלי הזה עם הרץ תייצר איום על המלכה השחורה, לה אין אף משבצת בטוחה ברגע זה, ולכן נדמה שאין מנוס אלא להזיז את הפרש, מה שיעניק למלכה מעט מרחב תמרון, וזאת הייתה הבחירה של קיזריצקי.

עם זאת, המנוע מוצא מסע אחד טוב יותר עבור השחור, וזה זמן טוב לחידה הראשונה של היום. המסע הטוב ביותר של השחור כאן הוא רב7, כשאחרי שהרץ מכה את הרגלי ו4, יש לשחור מסע יחיד שמונע את אובדן המלכה שנראה בלתי נמנע. מה המסע הזה ואיך הוא בולם את האיום של הלבן?

זאת העמדה התיאורטית המדוברת, שלא התרחשה במשחק, משום שקיזריצקי בחר בפתרון הפשוט יותר והזיז את הפרש, כמו שנראה עוד רגע. גם במקרה המדובר, העמדה של הלבן מוערכת כטובה יותר במעט מאוד עבור הלבן, אבל רק מסע אחד של השחור מונע עמדה מופסדת לחלוטין כאמור.

Ng8 15. Bxf4 Qf6 16. Nc3 Bc5 17. Nd5 Qxb2

בחזרה למה שכן התרחש במשחק, קיזריצקי בחר במסע השני בטיבו לפי המנוע, שהוא הזזת הפרש למשבצת הבטוחה היחידה שלו, שהיא משבצת הפתיחה שלו ז8. אנדרסן מכה את הרגלי וקיזריצקי מזיז את המלכה למשבצת אותה פינה הפרש, וכעת אנדרסן מצרף לעניינים את הפרש השני שמגיע ב-2 מסעים ל-ד5 בזמן שקיזריצקי מפתח את הרץ תוך כדי איום על הצריח ואחר כך מכה את הרגלי ב-ב2 ומייצר איום על הצריח השני.

18. Bd6

את שני סימני השאלה, המעידים על כך שמדובר בשגיאה גסה של אנדרסן, אפשר לראות בתמונה, אבל קודם ננסה להבין מה עומד מאחורי המסע הזה, ורק אחר כך נראה מדוע הוא מסווג כשגיאה. אנדרסן מכוון למט, והמסע הזה מייצר שני איומים מקבילים למט, כשברגע זה יש ללבן אפשרות להימנע משניהם, אבל זה מתחיל להיות מסוכן. איום ראשון הוא פ:ז7+ כשהמלך יכול לזוז רק ל-ד8 ואז רג7 יהיה מט, איום שלא קיים כרגע כי המלכה תוכל להכות את הפרש. איום שני מגיע במקרה שהרץ יכה את הרץ, ואז יש ללבן מט ב-4 מסעים – הפרש יכה בחזרה את הרץ השחור, יכה את הרגלי ב-ו7 עם שח, יחזור ל-ד6 ואז המלכה תוכל לעשות מט ב-ו8.

Bxg8 19. e5 Qxa1+ 20. Ke2

השחור מקבל את ההקרבה של שני הצריחים ומכה את שניהם, בזמן שאנדרסן חוסם את האפשרות של המלכה להגן על ז7, ואחר כך מסיג את המלך למשבצת שבה הוא יהיה מוגן ולא ניתן יהיה לעשות שחים נוספים. אלוף העולם הראשון, וילהלם שטייניץ, טען בדיעבד שקיזריצקי היה צריך לשחק מה:א1+ מה2 מהב2 ולהבטיח שהמלכה תמשיך להגן על ז7, ועל פי המנוע של ימינו, השילוב בין ההתקפה החזקה של הלבן ובין היתרון בכלים וההגנה של השחור מובילים לתיקו.

Na6

בחזרה למה שהתבצע בפועל, כעת האיום המרכזי של הלבן הוא שח עם הפרש ב-ז7 ואחריו מט עם הרץ ב-ג7, והשחור כאן בוחר במסע שבולם את האיום הזה, אבל מאפשר מכה ניצחת אחרת, אותה נראה בעוד רגע. כאן המקום לציין שלמרות ההפסד בעוד רגע, קיזריצקי היה זה שהתלהב מהניצחון היפה של אנדרסן ודאג שהמשחק יפורסם, ושם מופיע המשחק המלא, כולל המט בסיום, אם כי קיזריצקי טען בדיעבד שהוא נכנע עוד לפני המסע הזה עם הפרש, ואילו אחרים טענו שהוא נכנע מיד אחריו, ואנדרסן הספיק רק להכריז על המט ולא לבצע אותו בפועל.

כל זה לא משנה מבחינת המסעים של המשחק עצמו, אלא לסיפור מאחורי המשחק, ובכל מקרה, זו הזדמנות לחידה השנייה של היום. עוד רגע נראה למה המסע הזה של קיזריצקי (פא6) לא עובד, אך יש רק מסע אחד ששומר על השחור במשחק ולא מאפשר ללבן לכפות מט (בחלק מהמקרים זה לוקח קצת יותר זמן כי השחור יכול קודם להקריב חלק מהכלים שלו). מהו המסע הזה?

כאן שוב מובאת העמדה הקודמת, שבה יש לשחור את אותו מסע בודד שאמנם מותיר אותו בעמדה פחות טובה, אבל מונע מהלבן לכפות מט.

21. Nxg7+ Kd8 22. Qf6+ Nxf6 23. Be7#

אחרי פא6 יש ללבן מט ב-3 מסעים, ואנדרסן כמובן מצא אותו. המסע פא6 גרם לכך שהתכנית של אנדרסן של מט עם הרץ ב-ג7 לא תעבוד, אז הוא עובר לאותה תכנית עם הרץ ב-ה7. אנדרסן מתחיל עם השח של הפרש שמאלץ את המלך השחור לעבור ל-ד8, ואחר כך הוא צריך להזיז את הפרש השחור שמגן על ה7, והדרך לעשות את זה היא הקרבת מלכה יפה מאוד עם שח, כך שאחרי שהפרש מכה את המלכה השטח מתפנה לרץ שעושה את המט בחיפוי של שני הפרשים.

עמיחי קטן

עורך ראשי. תמיד בעד הישראלים ולא רק בספורט, בהכל.

לפוסט הזה יש 20 תגובות

  1. תודה עמיחי מצוין. זו פתיחה שפחות משתמשים בה היום כי השגיאות התאורטיות שהתגלו בה לא באמת מאפשרות לייצר יתרון משמעותי לאחד מהצדדים. הצורך ליצר פה טמפו כנגד ההקרבה הוא כמעט בלתי אפשרי (אני לא מומחה בתאוריה אבל אם כבר משחק של טמפו כנגד חומר הגמביט מצד המלכה נחשב כיום לדעתי ליותר נוח). תודה. מעולה.

    1. החיסרון של גמביט המלך ביחס לגמביט המלכה הוא ההגנה על המלך שקצת נפגעת בגמביט המלך, ובמשחקים באורך מלא יכול השחור לנצל את הפרצה הזאת. לעומת זאת, גמביט המלכה לא מייצר חיסרון כזה, ולכן זו פתיחה פופולרית ויעילה בכל מסגרת עד היום.

      1. ניסיתי למצוא מצב שהשחור לא מפסיד טיב, כי אחרת מה ההיגיון כשיש אפשרות להזיז את הפרש ולשמור על היתרון

    1. הרעיון נכון ומעכב קצת את המט, ובכל זאת זה לא מספיק, מכיוון שאחרי פ:ז7+ מד8 מה:ו7 (ואני מדלג לרגע על הקרבות המלכה והרץ שעושים שח ומעכבים עוד טיפה את המט) יש איום של מהה8 מט, ולכן השחור חייב להזיז את הפרש ב-ז8, ואז לא משנה לאן הוא זז, יש לך מט ב-3

        1. אני מניח שהתכוונת רא6, ואז זה באמת הפתרון, כי האיום שהזכרתי קודם נמנע בגלל שיש למלך גם את ב7, ואילו את האיום האחר על ג7 יוכל השחור לבלום על ידי מהג3 בהזדמנות הראשונה שיש לו והקרבת מלכה בעד פרש ורץ. המצב עדיין יהיה כזה שיש לשחור יתרון בחומר על הנייר (צריח, רץ ופרש בתמורה למלכה), אבל הלבן יהיה עדיף בגלל שהכלים השחורים לא פותחו.

          1. דווקא חשבתי על הרגלי ו7 שייצעד צעד אחד קדימה.
            התנועה עם הרץ נראתה לי זהה במשמעותה בין אם הוא זז משבצת אחת או שתיים – מסתבר שזה כן חשוב

            1. לגבי ו6, זה לא מספיק אם הוא לא יוכל לברוח לב7 קודם

כתיבת תגובה

סגירת תפריט