פריוויו לרבע גמר היורוליג ובלוג חי למשחק 1 של מכבי במונאקו / צוות הופס כדורסל אירופי

אתר היורוליג

חג עצמאות שמח לכל גולשי הופס! הערב יוצא לדרך שלב רבע הגמר של היורוליג, וצוות הכדורסל האירופי שלנו התכנס כאן לפריוויו לסדרות רבע הגמר. איתנו בצוות היום – דרור פישר, מתנאל אלאשבילי, אילן אגינסקי, יהלי אולמר ועמיחי קטן.

21:15 מונאקו – מכבי תל-אביב (משחק 1 בסדרה):

אולימפיאקוס (1) – פנרבחצ'ה (8):

מפגשים קודמים העונה: 2- 0 לאולימפיאקוס שניצחו ב-27 ו-20 הפרש בהתאמה.

מפגשי עבר בשלבים מכריעים: היה מפגש אחד כזה, והוא היה במשחק הגמר של 2017 והסתיים בניצחון 80- 64 של פנרבחצ'ה שהניפו את הגביע היחיד שלהם.

אולימפיאקוס:

מאזן: 24- 10.

סגל: תומאס ווקאפ, אייזאה קאנן, מיכאליס לונציס, יאנוליס לרנצאקיס, גאורגי פאפאס, מוסטפה פאל, קוסטאס סלוקאס, סשה וזנקוב, קוסטאס פאפאניקולאו, פנאגואיטיס צאמיס, ג'ואל בולומבוי, אלק פטרס, טאריק בלאק,

מאמן: גאורגיס ברצוקאס. עונה רביעית בקבוצה.

היסטוריה: עד לשנות ה-90 אולימפיאקוס לא היו כוח משמעותי במיוחד ביוון ובאירופה, אבל בשנים 1993-7 הם זכו ב-5 אליפויות יוון רצופות, כשב-1997 הם גם זכו ביורוליג אחרי הפסד בגמר של 1994 ביד-אליהו. מאז, הם הפכו לחברים קבועים בצמרת האירופית, וזה כולל גם 2 זכיות רצופות ביורוליג ב-2012-3, ועוד הפסדים בגמרים של 1999, 2010, 2015 ו-2017. בעונה שעברה, הם הפסידו לאנדולו בחצי הגמר.

העונה: היוונים פתחו את העונה עם 4 ניצחונות, ואחרי תקופה פחות טובה הגיע רצף של 7 ניצחונות שקיבע אותם בפסגת הליגה. סשה וזנקוב הפך למועמד מוביל ל-MVP, ווקאפ וסלוקאס מנהלים את המשחק לסירוגין וביחד, והמכונה היוונית עובדת היטב.

יתרונות:

ניהול משחק. אולימפיאקוס מחלקים 21.8 אסיסטים למשחק, יתרון של 2 אסיסטים על המקום השני, וזה הופך את ההתקפה שלהם לשנייה בטיבה במפעל וזו שמובילה באחוזים מהשדה עם 50.5%.

הגנה. היוונים מחזיקים גם בהגנה הטובה ביותר ביורוליג השנה, בעיקר בזכות האיבודים הרבים שהם כופים על היריבות. הנוכחות של מוסטפה פאל בצבע יחד עם שומרים אישיים טובים מקשה על היריבות.

חסרונות:

שמירה על הכדור. זה אמנם חלק מהשיטה שדוגלת בהנעת כדור, אבל אולימפיאקוס מאבדים די הרבה כדורים בממוצע למשחק, וזה יכול לאפשר לפנרבחצ'ה לייצר סלים קלים ולגבור כך על ההגנה היוונית.

ריבאונד והגנה על הצבע. זה נכון שאולימפיאקוס קולעים יותר מהיריבות, אבל היריבות מצליחות לעיתים לקחת הרבה כדורים חוזרים ולנצל את זה כדי לקלוע בצבע, וזו ההזדמנות להזכיר שרומן סורקין קלע 17 נקודות ברבע בודד נגד אולימפיאקוס.

פנרבחצ'ה:

מאזן: 19- 15.

סגל: מטקאן בירסן, שמוס האזר, סקוטי ווילבקין, קרסן אדוארדס, איסמט אקפינר, נמניה בייליצה,סאמט גאיק, מליח מחמוטוגלו, ניג'ל הייז-דיוויס, טאריק ביברוביץ', דשון פייר, טונייה ג'קירי, מרקו גודוריץ', טיילר דורסי, דווין בוקר, ניק קלאת'ס, קוסטאס אנדטוקומבו.

מאמן: דימיטריס איטודיס. עונה ראשונה בקבוצה אחרי 8 עונות ו-2 גביעי אירופה בצסק"א, ומשמש במקביל גם כמאמן נבחרת יוון.

היסטוריה: ההיסטוריה של פנר כקבוצה משמעותית ביורוליג מתחילה בעונת גלאקטיקוס לא מוצלחת ב-2013, אשר בעקבותיה מונה ז'ליקו אוברדוביץ' למאמן הקבוצה. התהליך תחת הנהגת ז'ליקו הגיע לשיאו עם גביע ב-2017, ומאז הפכו הטורקים לחברים של קבע בצמרת עד לשנתיים האחרונות הפחות מוצלחות.

העונה: הטורקים פתחו עם 5 ניצחונות והמשך למאזן 9- 1 ו-10- 2 לפני שפציעות החלו להטריד את כוכביהם, מלבד בייליצה שהיה פצוע עוד קודם לכן. 5 הפסדים רצופים נענו בשני רצפי 3 ניצחונות, אבל 2 ניצחונות בלבד ב-7 המשחקים האחרונים הורידו אותם למקום השמיני, וגם זה בזכות הניצחון של אולימפיאקוס על באסקוניה במחזור הסיום.

יתרונות:

קליעה בצבע. לפנרבחצ'ה יש קו קדמי עם הרבה שחקנים שיודעים לייצר נקודות בצבע, יחד עם גארדים חודרים או מוסרים ברמה גבוהה, וכתוצאה מכך הם קולעים הרבה בצבע ונעזרים בזה כדי להתמודד עם ימי קליעה רעים מחוץ לקשת.

ריבאונד התקפה. הטורקים מדורגים במקום הרביעי ביורוליג באחוז ההחטאות שמסתיימות בריבאונד התקפה ונעזרים בהרכבים הגבוהים שלהם ובקו הקדמי האתלטי כדי להשיג הזדמנויות לתקן את ההחטאות שלהם, מה שגם מקשה על היריבות לצאת להתקפות מעבר.

חסרונות:

עונשין. פנרבחצ'ה גם לא מגיעים הרבה לקו וגם קולעים משם ב-71.2% בלבד, הנמוך ביותר ביורוליג מאז עונת 2020. הגבוהים הם אלו שבעיקר נשלחים לקו, אבל גם בקו האחורי יש כמה קלעי עונשין לא מספיק טובים, כולל ווילבקין שנחלש בתחום ביחס לעונה שעברה במכבי.

אין כוכב אמין בקו האחורי. ווילבקין עבר כמה פציעות העונה, וגם כשהוא משחק הוא לא הכי יציב, ואותו דבר גם גודוריץ' וקלאת'ס. סדרה טובה של מישהו מהם תגדיל את הסיכוי להפתעה, אבל כרגע קשה לראות מישהו מהם שומר על יציבות לאורך סדרה שלמה.

מאצ'-אפים מרכזיים:

סשה וזנקוב מול דשון פייר. וזנקוב מוביל את קלעי היורוליג עם 17.6 נקודות למשחק בזמן שהוא שני לטבארס של ריאל בריבאונדים. ברגעים המעטים שההתקפה המסודרת של אולימפיאקוס מתקשה, יש מי שיבוא לעזרה. מי שינסה להתמודד איתו הוא בעיקר פייר, שיצטרך להקשות עליו משני צידי המגרש.

קוסטאס סלוקאס מול ניק קלאת'ס. בעידן שאחרי דיאמנטידיס וספאנוליס, אלו שני הרכזים היוונים הטובים ביותר, שייפגשו לקרב ראש בראש. נדמה שבעונה או 2 האחרונות סלוקאס הפך לבכיר מביניהם, אך הניסיון של קלאת'ס יכול לעבוד לטובתו.

תחזית:

דרור: 3- 0 לאולימפיאקוס.
מתנאל: 3- 1 לאולימפיאקוס.
אילן: 3- 2 לאולימפיאקוס.
יהלי: 3- 0 לאולימפיאקוס.
עמיחי: 3- 1 לאולימפיאקוס.

ברצלונה (2) – ז'לגיריס (7):

מפגשים קודמים העונה: 1-1. ז'לגיריס ניצחו את משחק הבית בנקודה, אך ברצלונה הביסו ב-19 במשחק הבית שלהם.

מפגשי עבר בשלבים מכריעים: לא היו כאלה. לז'לגיריס היו מעט מאוד עונות בשלבי ההכרעה של היורוליג, וברצלונה לא העפילו לשם באף אחד מהמקרים.

ברצלונה:

מאזן: 23- 11.

סגל: אוסקר דה-סילבה, אוריול פאולי, סרטאץ' שנאלי, יאן וסלי, סרגיי מרטינס, ניקולה קאליניץ', תומאס סטורנסקי, ניקולאס לפרוויטולה, אלכס אברינס, קורי היגינס, מייק טובי, קייל קוריץ', רוקאס יוקובייטיס, ניקולה מירוטיץ', ג'יימס נאג'י, מרטין איגלסיאס, קספראס יאקוצ'יוניס, דיים סאר.

מאמן: שארונאס יאסיקביצ'יוס – שאראס. עונה שלישית בקבוצה.

היסטוריה: ברצלונה הצליחו לקטוע את השליטה המוחלטת של ריאל בליגה בשנות ה-80 וב-1984 העפילו לראשונה לגמר, אז זה נגמר בהפסד לרומא. ב-1989 הגיעו לפיינל-פור ראשון מבין 3 רצופים, וכולם הסתיימו בהפסד לספליט האגדית, הראשון בחצי הגמר והשניים הנוספים בגמר. ב-1994 שוב ברצלונה הפסידו בחצי הגמר ופעמיים רצוף בגמר בשנים 1996-7, אז היו אלה 2 היווניות שגברו על ברצלונה בגמר. גם ב-2000 הגיעו ברצלונה לחצי הגמר, ושוב הפסידו, הפעם למכבי.

מסע רכש מאסיבי לעונת 2003, שכלל את בודירוגה, פוצ'קה ושאראס, הביא את הקטלונים לזכייה ראשונה בתואר הנכסף, רגע לפני ששאראס לקח 2 נוספים עם מכבי. ברצלונה הפסידו לצסק"א בחצי הגמר גם ב-2006 ו-2009 וב-2010 הצליחו לגבור על צסק"א בחצי הגמר ועל אולימפיאקוס בגמר, בדרך לתואר שני בתולדות המועדון.

אחרי הדחה ברבע הגמר ב-2011 ברצלונה הודחו 3 פעמים רצוף בחצי הגמר, אך בשנתיים שעברו הם הודחו ברבע הגמר. מאז, היו להם שנתיים קשות עד להעפלה לרבע הגמר ב-2019, המקום הראשון ב-2 העונות הסדירות הקודמות הסתיימו בהפסד לאנדולו אפס בגמר של 2021 ולריאל מדריד בחצי הגמר ב-2022.

העונה: ברצלונה לא רשמו רצף ניצחונות ארוך במיוחד, אבל הצליחו להימנע כמעט לגמרי מהפסדים רצופים ושמרו על מקום בצמרת העליונה. ההפסד של ריאל למכבי במחזור האחרון גם העניק להם את המקום השני.

יתרונות:

קליעה מחוץ לקשת. ברצלונה היא היחידה שעברה את ה-40% לשלוש העונה ביורוליג, ולא אחת הם הצליחו להפוך משחקים בזכות אחד מקלעי השלשות הרבים שלהם.

הגנה על הקלעים. היריבות של ברצלונה קולעות ב-51.4% אפקטיבי בלבד (שני לריאל), וקבוצות מתקשות לייצר ימי קליעה טובים נגד ברצלונה, גם מבפנים וגם מבחוץ.

חסרונות:

לחץ על מובילי הכדור היריבים. ברצלונה היא הקבוצה שחוטפת הכי מעט כדורים, עם 5.7 חטיפות בלבד למשחק, ורק 13.7% מההתקפות היריבות מסתיימות באיבודים. לכן, קבוצה שתדע לחפש את ההזדמנויות הנכונות תוכל להגיע למצבי קליעה טובים יותר.

שמירה על הכדור. כקבוצה שמאבדת לרוב יותר מהיריבות שלה, ברצלונה הופכת להיות תלויה בימי קליעה טובים של שחקניה, וזה לא תמיד יעבוד, בעיקר אם ההגנה היריבה תצליח להוציא אותם מהעניינים במשחק או סדרה נתונה.

ז'לגיריס:

מאזן: 19- 15.

סגל: אייזאה טיילור, דובידאס גיידראיטיס, לוקאס לקאביצ'יוס, קאיוס קובליצ'אס, קבאריוס הייז, רולאנדס סמיתס, מוטיוס קריבאס, לאורינאס בירוטיס, קארוליס לוקושיונאס, איגנס בראזדייקיס, אקילה פולונארה, תומאס דימסה, טיילור קבאנה, ארנאס בוטקביוצ'יוס, אדגאראס יולאנובאס.

מאמן: קאזיס מקסוויטיס. עונה ראשונה בקבוצה.

היסטוריה: בהופעה המשמעותית הראשונה שלהם באירופה הם זכו ביורוקאפ ב-1998 וכבר בעונה הבאה הם זכו ביורוליג. מאז, הליטאים הפכו לחברים של קבע בטופ 16, אך עברו את השלב הזה לראשונה ב-2018, אז הם גם העפילו לחצי הגמר וסיימו במקום ה-3. ב-2019 הם הודחו ברבע הגמר, וכעת הם חוזרים למעמד אחרי הפסקה של 3 שנים.

העונה: הליטאים נעו לאורך כל העונה סביב ה-50% הצלחה, מה שלא מספיק עבור מקום ברבע הגמר מאז שהוסיפו 2 קבוצות ליורוליג, אך הם סגרו את העונה עם 4 ניצחונות רצופים, כולל אחד דרמטי על מכבי במחזור ה-33, וההפסד של באסקוניה במחזור הסיום אפשר להם להשתחל לרבע הגמר, למרות מאזן פנימי פחות טוב נגד רוב הקבוצות במרכז הטבלה והצמרת.

יתרונות:

הגנה על הקלעים. היריבות של ז'לגיריס קולעות באחוזים נמוכים מכל הטווחים וזורקות מעט שלשות, כך שניתן לומר שההגנה הליטאית מצליחה לגרום להם לקחת זריקות קשות בצבע לא אחת ולמנוע מהן להגיע למצבים נוחים מחוץ לקשת.

ריבאונד התקפה. 30% מההחטאות של שחקני ז'לגיריס נופלים לידיים שלהם, והם בפיגור קל מאוד ממובילת היורוליג במדד זה, מונאקו. בכמות הריבאונדים בהתקפה הם יורדים למקום החמישי, מה שמעיד על כך שהם מחטיאים פחות מחלק מקבוצות הצמרת בתחום זה.

חסרונות:

הנעת כדור. רק בבאיירן מינכן מסרו פחות אסיסטים למשחק העונה, והמחסור ברכז אמין שינהל את המשחק בא לידי ביטוי לא אחת כשההתקפה המסודרת של ז'לגיריס נתקעת והם מתקשים לייצר לעצמם הזדמנויות.

קליעה בצבע. ז'לגיריס נמצאים באמצע הטבלה באחוזים מחוץ לקשת, אבל רק פנאתנייקוס ובאיירן קלעו באחוזים נמוכים יותר ל-2 נקודות העונה. המחסור במניה בטוחה בצבע הוא חלק ממה שמקשה על הליטאים להפגין את הפוטנציאל ההתקפי שלהם לעיתים קרובות יותר.

מאצ'-אפים מרכזיים:

ניקולה מירוטיץ' מול רולאנדס סמיתס. הצמד שהרכיב את עמדה 4 של ברצלונה בעונה שעברה הפעם יתמודד ראש בראש ברבע הגמר, כשהתפקיד של סמיתס יהיה להקשות על מירוטיץ' בהתקפה ולגרום לו להתאמץ כמה שיותר בהגנה.

ניקולאס לפרוויטולה מול אייזאה טיילור. לפרוויטולה הפך לגארד הבכיר של ברצלונה, אחרי עונה לא מוצלחת בריאל מדריד, ואילו טיילור תפס את תפקיד הגארד הבכיר של ז'לגיריס, אחרי שקינן אוונס נפצע וגמר את העונה. המאצ'-אפ ביניהם הוא גם מאצ'-אפ של סגנון, כשלטיילור יש את היתרון האתלטי, אך לפרוויטולה הוא קלעי טוב יותר ושחקן מגוון יותר.

תחזית:

דרור: 3- 0 לברצלונה.
מתנאל: 3- 0 לברצלונה.
אילן: 3- 2 לברצלונה.
יהלי: 3- 1 לברצלונה.
עמיחי: 3- 1 לברצלונה.

ריאל מדריד (3) – פרטיזן בלגרד (6):

מפגשים קודמים העונה: 1-1. כל אחת מהן ניצחה את משחק הבית שלה, כאשר המנצחת קלעה יותר מ-100 נקודות בשני המקרים.

מפגשי עבר בשלבים מכריעים: לא היו כאלה. שנות השיא של פרטיזן בשלהית ימי יגוסלביה היו כשברצלונה תפסה את מקומה של ריאל כנציגה הספרדית בגביע אירופה לאלופות, ופרטיזן מיעטו להגיע לרבע הגמר ומעלה מאז.

ריאל מדריד:

מאזן: 23- 11.

סגל: נייג'ל וויליאמס-גוס, פביאן קוזר, אנתוני רנדולף, רודי פרננדס, אלברטו אבלדה, הוגו גונזאלס, אדם האנגה, מריו הזוניה, קרלוס אלוסן, סרחיו רודריגס, גבריאל דק, וינסנט פוארייה, פטר קורנלי, אדי טבארס, סרחיו יוי, גרשון יבוסלה, אלי נדיאיי, דז'נאן מוסא.

מאמן: צ'וס מתאו. עונה ראשונה כמאמן אחרי 8 שנים כעוזר של פאבלו לאסו.

היסטוריה: קבוצה המעוטרת באירופה, אבל נתחיל לפי הסדר. בעונת הבכורה של גביע אירופה לאלופות ב-1958 ריאל הודחו בחצי הגמר מפני שלא אושר להם להגיע לברית המועצות. ב-1961 ריאל חזרו שוב לחצי הגמר, והפעם הודחו על ידי ריגה שזכתה בתואר בכל 3 העונות הראשונות.

ב-4 השנים הבאות, כלומר 1962-5, ריאל העפילו לגמר 4 פעמים רצוף. ב-1962 ו-1963 הם הפסידו לטבילסי וצסק"א בהתאמה, ובשנתיים הבאות זכו ב-2 גביעי אירופה הראשונים של המועדון. ב-1966 ריאל הודחו בשלב הבתים שקדם לחצי הגמר ובשנתיים הבאות זכו שוב פעמיים ברציפות, מה שהעניק להם שיא של 4 זכיות.

אחרי הפסד לצסק"א ב-2 הארכות בגמר של 1969 הגיעו כמה שנים פחות מוצלחות בהן ריאל הפסידו 3 פעמים ברציפות בחצי הגמר, לרוב על ידי וארזה, אך ב-1974 ריאל נקמו באיטלקים בגמר והשיגו גביע מספר 5. דרך אגב – בשנים 1970-9 וארזה הגיעו לכל הגמרים וזכו בתואר 5 פעמים. ריאל הייתה היריבה שנתקלה באיטלקים הכי הרבה באותן שנים, כפי שיתואר בהמשך.

וארזה השיבו נקמה ב-2 הגמרים הבאים ודאגו להפסיד לצסק"א במחזור האחרון של 1977 כדי להדיח את ריאל ולהפסיד למכבי באותו גמר מיתולוגי. ריאל חזרו לנקום בוארזה בגמר רביעי בין ה-2 בטווח של 5 שנים וב-1980 ניצלו את הגמר הראשון בלי וארזה אחרי עשור כדי לנצח את מכבי ולהשיג גביע מספר 7 ב-23 השנים הראשונות של המפעל, מקום ראשון בפער משמעותי כמובן.

בשנות ה-80 נשברה הדומיננטיות של הגנרל פרנקו ואיתה גם זו של נציגת הכתר ריאל מדריד, ופתאום היו שנים שברצלונה הייתה זו שזכתה באליפות ספרד והעפילה לגביע אירופה על חשבון ריאל. ב-1985 ריאל חזרו לעניינים והעפילו לגמר, אך הפסידו לציבונה זאגרב של פטרוביץ'. שינוי השיטה ב-1992 שאפשר גם ללא אלופות לשחק ביורוליג החזיר את ריאל לעניינים בשנות ה-90, יחד עם ההחתמה של סאבוניס שהביא את ריאל לפיינל-פור ב-1993 ולגביע מספר 8 ב-1995.

אחרי הפסד בחצי הגמר של 1996 ריאל הגיעו לתקופה קשה בה הם לא הצליחו להעפיל לפיינל-פור במשך שנים ארוכות, ואפילו במפעל המשני היול"ב קאפ הם הפסידו בגמר של 2004 להפועל ירושלים. ב-2011 הובא אטורה מסינה שהחזיר את ריאל לפיינל-פור, שם הם הפסידו למכבי בחצי הגמר, ומאז מונה למאמן פאבלו לאסו שאוחז במשרה עד היום. לאסו הוביל את ריאל להפסדים בגמר של 2013 ו-2014 ולזכייה ב-2015, כאשר ב-2018 ריאל הניפו גביע עשירי, הפעם בעזרת ה-MVP הצעיר אי פעם – לוקה דונצ'יץ'.

העונה: 6 ניצחונות רצופים ענו על פתיחה מעט מגומגמת, ומשם ריאל שמרו על המקום בצמרת, אך הפסדי חוץ לפרטיזן ומכבי ב-3 מחזורי הסיום הורידו אותם למקום השלישי ולמפגש עם אותה פרטיזן ברבע הגמר.

יתרונות:

קצב משחק. באסקוניה היא היחידה ששיחקה בקצב מהיר יותר מריאל העונה, ואפשר לראות את טביעת האצבע של צ'וס מתאו כמאמן ראשי, לעומת הסגנון האיטי יותר של פאבלו לאסו. הקצב הזה לא מנע מריאל לייצר את ההגנה השנייה בטיבה במפעל, יחד עם התקפה בחצי העליון של הטבלה.

שליטה בצבע. ריאל מובילים את היורוליג בריבאונדים ומדורגים שניים באחוזים ל-2 נקודות, מה שמאפשר להם להשיג כמעט תמיד יתרון בצבע על היריבות, הרבה מזה בזכות הנוכחות של אדי טבארס, שממשיך בשיפור ההתקפי יחד עם הדומיננטיות ההגנתית.

חסרונות:

מחסור במנהל משחק. כקבוצה, ריאל מניעה כדור לא רע ומגיעה למצבים טובים, אך לפעמים ניכר שחסר להם מנהל משחק. יוי ורודריגס הוותיקים עדיין שם, אך כל אחד מהם יכול לתת רק כמה דקות בגילו וביכולות ההגנתיות הנוכחיות שלו. במשחק נגד מכבי ראו היטב מה קורה כשרודריגס מקבל יותר מדי דקות.

קליעה מבחוץ. יש לריאל כמה קלעים לא רעים, אבל רובם לא יציבים. באופן כללי, אם המניה הכי בטוחה שלך הוא מריו הזוניה, כנראה שחסר לך קצת. בניגוד לאוהדי מכבי, בריאל כנראה מתגעגעים לג'יי סי קארול שפרש לפני כשנתיים.

פרטיזן בלגרד:

מאזן: 20- 14.

סגל: טריסט ווקצ'ביץ', זאק לידיי, אלכסה אברמוביץ', בלסה קופריביצ'ה, קוון פאנטר, אלן סמיילגיץ', יואניס פאפאפטרו, דאנטה אקסום, ג'יימס נאנלי, מתיאס לסור, אורוס טריפונוביץ', דנילו אנדג'ושיץ', ים מדר.

מאמן: ז'ליקו אוברדוביץ'. עונה שנייה בקבוצה.

היסטוריה: למרות 2 זכיות בגביע קוראץ' בשנות ה-70, היו אלה סוף שנות ה-80 שהפכו את פרטיזן לשם גדול באירופה, כשב-1988 הם הגיעו לפיינל-פור הראשון של היורוליג, בו קווין מגי ומכבי גברו על ולאדה דיבאץ' ופרטיזן. ההשתלטות של ספליט על הליגה היגוסלבית שלחה אותם לזכייה נוספת בגביע קוראץ', ושינוי השיטה שאפשר לקבוצה שנייה מאותה מדינה להתחרות אפשר להם לזכות בגביע אירופה הנכסף ב-1992, אך אז כל הקבוצות היגוסלביות הורחקו מאירופה ומיטב שחקני פרטיזן עברו הלאה.

מאז, הם סיימו פעמיים במקום הרביעי, ב-1998 ו-2010, בפעם האחרונה אחרי ניצחון על מכבי בסדרת רבע הגמר, וב-2014 הם הופיעו לאחרונה ביורוליג. החתמתו של המאמן ז'ליקו אוברדוביץ', שהיה חלק משחקני הקבוצה בפיינל-פור של 1988 ובזכייה בגביע קוראץ' ב-1989, הפכה אותם שוב לכוח משמעותי, והעונה הם קיבלו אחד מהכרטיסים החופשיים ליורוליג.

העונה: פתיחה של 3 הפסדים רצופים ו-3 ניצחונות ב-10 המשחקים הראשונים העלתה אי אלו סימני שאלה, אך ב-24 המשחקים הבאים הם הפסידו כמות זהה של משחקים, כלומר 7, ואט אט התקדמו אל מקום שמביא לרבע הגמר. את העונה הם סגרו עם 5/6, כולל ניצחונות על אנדולו, אולימפיאקוס, ריאל ומונאקו, בדרך למקום השישי ולמפגש נגד ריאל ברבע הגמר.

יתרונות:

התקפה. מדובר בקבוצה עם הרייטינג ההתקפי הטוב ביותר במפעל, ובפער די משמעותי. מקום 2 באחוזים מהשדה ולשלוש, מקום 1 באחוזי עונשין, מקום 1 בטרו שוטינג, מקום 4 במיעוט איבודים. בקיצור, זו קבוצה מאוד מגוונת התקפית, למרות שהם מוסרים מעט מאוד אסיסטים.

לחץ על הכדור. אולי התחום ההגנתי היחיד שבו פרטיזן טובים מהממוצע העונה, ונגד ריאל והמחסור שלהם במובילי כדור זה יכול להיות משמעותי, או שזה ייאלץ את ריאל לתת יותר דקות לרודריגס, יוי או רודי פרננדס המבוגרים האחראים.

חסרונות:

הגנה. רק ההגנה של ולנסיה הייתה רעה יותר העונה. פרטיזן אמנם שיפרו קצת את ההגנה שלהם, אך עדיין הם מנצחים לרוב כשהם סופגים הרבה וקולעים מעט יותר. נגד ריאל הם יצטרכו להפגין משחק הגנה מרשים יותר.

הנעת כדור. ההתקפה של פרטיזן מבוססת בעיקר על משחק אחד על אחד, ופחות מחצי מהסלים שלהם הגיעו כתוצאה מאסיסט. ייתכן שים מדר הוא הרכז הטהור היחיד שם, אך גם הוא שחקן שמחפש לרוב את הקליעה קודם כל, והוא גם מאוד לא יציב.

מאצ'-אפים מרכזיים:

אדי טבארס מול מתיאס לסור. הסנטר הטוב באירופה בשנים האחרונות מול הסנטר שהפתיע רבים והפך למפתח משמעותי בהצלחה ההתקפית של פרטיזן. לסור יצטרך גם לשמור על טבארס, גם לחפות על ההגנה של האחרים וגם לנסות להקשות על הגבוה של ריאל בצד השני.

גבריאל דק מול ג'יימס נאנלי. דק הפך לסקורר מוביל בריאל בעונה האחרונה, והוא מנצל היטב את היתרונות הפיזיים שלו על רוב שומריו. לעומתו, נאנלי ידוע כבר שנים כסקורר, אך בשנתיים האחרונות הוא קיבל מעמד משמעותי יותר כשחקן שגם יוצר מדי פעם ולא רק קולע ממסירות של אחרים. נאנלי בוודאי יקווה גם לא לסיים כמו בעונה שעברה, אז הוא ומכבי חטפו סוויפ מריאל.

תחזית:

דרור: 3- 1 לפרטיזן.
מתנאל: 3- 1 לריאל.
אילן: 3- 2 לפרטיזן.
יהלי: 3- 2 לפרטיזן.
עמיחי: 3- 2 לריאל.

מונאקו (4) – מכבי תל-אביב (5):

מפגשים קודמים העונה: 1-1. מכבי חזרו מפיגור 18 בדרך לניצחון 78- 70 ביתי, אך רבע אחרון של 28- 8 לטובת מונאקו העניק להם ניצחון 86- 67 במשחק הבית שלהם.

מפגשי עבר בשלבים מכריעים: לא היו כאלה. זו בסך הכל העונה השנייה של מונאקו ביורוליג, כאשר בעונה שעברה מכבי הפסידו לריאל ומונאקו לאולימפיאקוס ברבע הגמר.

מונאקו:

מאזן: 21- 13.

סגל: אלי אוקובו, ג'ון בראון, צ'ימה מונקה, מאטיס פומייר, ג'ורדן לויד, מאטיס בלוסומגיים, יואן מאקונדו, אמברוייס קוטור, אלפא דיאלו, דומנטאס מונטיונאס, מוחמד אמיני, יאקובה אואטארה, מת'יו שטראסל, דונטה הול, מייק ג'יימס.

מאמן: סשה אוברדוביץ'. נכנס לתפקיד באמצע העונה שעברה.

היסטוריה: לא שמענו על מונאקו בכדורסל עד לזכייה שלהם ביורוקאפ ב-2021, אך כבר בעונה שעברה הם העפילו לרבע הגמר ומתחו את אולימפיאקוס בסדרה של 5 משחקים, כולל משחק 5 בו הגיע לביקור קווין דוראנט, חברו של כוכב הקבוצה מייק ג'יימס, שכנראה לא ידע מה מצפה לו שם…

העונה: מונאקו עשו כמה חיזוקים לקבוצה טובה גם ככה, והם פתחו עם 5 ניצחונות מ-6 המשחקים הראשונים, כשההפסד היה ביד-אליהו. מאז, הם שמרו על מקומם בטופ 4 לאורך כל העונה וריצה של 5 ניצחונות רצופים לקראת סוף העונה גם הבטיחה את זה באופן רשמי.

יתרונות:

שמירה על הכדור. הטריו של מייק ג'יימס, אלי אוקובו וג'ורדן לויד יכול לייצר נקודות, לעצמו ולאחרים, ברמה גבוהה מאוד, ומוביל לכך שזו הקבוצה שמאבדת הכי מעט כדורים ביורוליג העונה. עם זאת, בחירת הזריקות שלהם היא לא תמיד הכי טובה, ולמכבי יש את הכלים לגרום להם לקחת זריקות קשות.

ריבאונד התקפה. מונאקו אמנם מחטיאים לא מעט, אבל הם מובילים את היורוליג בריבאונד התקפה, כך שמונטיונאס וחבריו מצליחים לתקן חלק גבוה יחסית מההחטאות שלהם. הסדרה הזאת תבחן האם ועד כמה השיפור של מכבי בריבאונד ההתקפה ביחס לשלבים המוקדמים של העונה הוא אמיתי.

חסרונות:

קליעה מבחוץ. מונאקו קולעים ב-31.7% מחוץ לקשת בלבד, הרבה מזה בגלל בחירת זריקות לא הכי טובה של מייק ג'יימס וחבריו לקו האחורי וקליעה פחות טובה בעמדות הפורוורד. הרבה תלוי בקבלת ההחלטות של הקו האחורי של מונאקו.

הגנה על השלשות. היריבות של מונאקו קולעות באחוזים הגבוהים ביותר מחוץ לקשת (38.8%), והרבה מזה כתוצאה מהיכולת ההגנתיות של חלק משחקני הקו האחורי, מה שמאלץ את שחקני ההגנה הבכירים לעזור הרבה ולהמר על קלעים.

מכבי תל-אביב:

מאזן: 20- 14.

סגל: לורנזו בראון, וויד בולדווין, ג'ארל מרטין, רפי מנקו, רומן סורקין, גיא פניני, ג'ון דיברתולומאו, דארון היליארד, ג'ייק כהן, סולימאן בריימו, אלכס פוית'רס, ג'וש ניבו, יפתח זיו, בונזי קולסון.

מאמן: עודד קטש. לפני העונה הזאת הוא אימן מעט משחקי יורוליג עם מכבי פנאתנייקוס.

היסטוריה: 6 זכיות – 1977, 1981, 2001 (בסופרוליג), 2004, 2005 ו-2014, ועוד 9 הפסדים בגמר – 1980, 1982, 1987, 1988, 1989, 2000, 2006, 2008, 2011. חוץ מזה, היה גם הפסד אחד בגמר של גביע אירופה למחזיקות גביע ב-1967, עונתו הראשונה של טל ברודי במכבי. והנה החידה של היום – ציינו כמה שיותר יריבות של מכבי בגמרים דלעיל, תוך התאמה בין העונה ליריבה.

העונה: מכבי פתחו עם 4 ניצחונות בית והפסד חוץ אחד, אך משם נקלעו לתקופה של 5 הפסדים מ-6 משחקים. רצף ניצחונות נוסף החזיר את מכבי למאזן חיובי ורצף של 6 ניצחונות לקראת סיום העונה הבטיח למכבי את המקום ברבע הגמר, שהפך למקום החמישי אחרי ניצחון בהארכה על ריאל במחזור האחרון.

יתרונות:

הגנה על השלשות. אם נוריד את המשחק נגד בולוניה, שנגמר למעשה כבר ברבע הראשון, אף יריבת יורוליג של מכבי לא הגיעה ל-40% מחוץ לקשת מאז ברצלונה בינואר. כשמדברים על "השיטה" של קטש ועל התיאום שהשתפר בין השחקנים, ייתכן שהתיאום ההגנתי הזה צריך להיות הדבר הראשון שמוזכר ברשימה. זה יהיה קריטי בעיקר נגד שחקנים שירימו זריקות בכל מקרה, ומכבי יצטרכו לדאוג שאלו יהיו זריקות קשות ככל הניתן.

משחק הצבע. השילוב בין הנוכחות של גבוה כמו ניבו (ועכשיו גם פוית'רס שחזר מהפציעה) ובין רכזים שיודעים למצוא אותו או לחדור בעצמם מאפשר למכבי לקלוע היטב בצבע, כשגם הגנת הצבע וריבאונד ההגנה השתפרו באופן משמעותי ביחס לתחילת העונה. עם זאת, הפעם מצפה להם יריבה שתבחן היטב האם השיפור הזה הוא אמיתי.

חסרונות:

קליעה מבחוץ. מכבי מדורגת במקום ה-14 באחוזים לשלוש, והקליעה של הצהובים מאוד לא יציבה. נגד יריבה שתקשה עליהם בדברים האחרים, הם יצטרכו למצוא את הדרך שזה ייראה יותר כמו במחצית הראשונה נגד ז'לגיריס (7/14 לשלוש ו-45 נקודות) ופחות כמו במחצית השנייה (2/15 לשלוש ו-22 נקודות). במילים אחרות, כמה שיותר רחוק מהרבע האחרון במונאקו בתחיל מרץ.

עבירות. ולנסיה ובאיירן הן הקבוצות היחידות שעשו יותר עבירות ממכבי העונה, ובעיית עבירות יכולה לפגוע מאוד ביכולת של מכבי לייצר אינטנסיביות הגנתית ועלולה לקטוע מומנטומים ברגעים קריטיים. האמור בעיקר לשחקנים ספציפיים שנוטים להיכנס לבעיית עבירות כמו בולדווין ודיברתולומאו, או שחקנים כמו קולסון וניבו שהתפקוד שלהם קריטי למכבי.

מאצ'-אפים מרכזיים:

מייק ג'יימס מול וויד בולדווין. לורנזו בראון הוא יותר מניה בטוחה, גם בכושר פחות טוב, אך ג'יימס ובולדווין מחזיקים בפוטנציאל להתפוצץ למשחקי 30-40 נקודות מצד אחד, אך גם בעלי פוטנציאל להתפוצץ למשחקי 10-15 (אחוזים מהשדה), עבירות טכניות ועוד. היכולת של מי מהם לקבל החלטות טובות תהיה יתרון משמעותי עבור קבוצתו.

ג'ון בראון מול בונזי קולסון. בשתי קבוצות שמבוססות בעיקר על הגארדים, מדובר בשחקן החשוב ביותר שאינו גארד, וכזה שהנוכחות ההגנתית שלו קריטית והוא יצטרך גם לנצל את ההזדמנויות ההתקפיות שההגנה היריבה תעדיף לתת לו לפעמים.

תחזית:

דרור: 3- 2 למונאקו.
מתנאל: 3- 1 למכבי.
אילן: 3- 2 למכבי.
יהלי: 3- 1 למכבי.
עמיחי: 3- 2 למונאקו.

עמיחי קטן

עורך ראשי. תמיד בעד הישראלים ולא רק בספורט, בהכל.

לפוסט הזה יש 59 תגובות

  1. סחתיין עמיחי על פריוויו מושקע ומעמיק.
    ובהמשך לדבריו על האחוז של מונאקו ל-3 כרגע הוא עגול.
    מונאקו עד כה עם 0/9 לשלוש!.
    מטורף שלמרות זה הם בפיגור מינימלי של 3-4 נק'.

      1. האם אתה מעורב רגשית? האם אכפת לך מי תנצח? אמנם אין פירואטים, אבל יש משחק צמוד, מאבק, דרמה, אני יושב על הקצה של הכסא מטר מהטלוויזיה.

        1. אני לא מעורב רגשית בשום דבר בחיים אבל אני בוודאי בעד מכבי ורוצה שהם ינצחו
          אבל המחצית הראשונה הייתה כדורסל גרוע במיטבו

    1. סורקין עלה ארצה בגיל שנתיים, הרי שהוא תוצר של הכדורסל הישראלי. ההבדל בין הסבים של ג'ייק כהן לבין שלי הוא ששלו נסעו לאמריקה ממזרח אירופה, ושלי לישראל, הוא הדין גם לגבי אמא של ג'ונדי.

  2. יפתח זיו יליד הארץ! 😀
    גיבורי ישראל! אפשר בשקט להזכיר אותם בנשימה אחת עם יהודה המכבי ובר-כוכבא הסיקריקי.

  3. 1. "האבליצ'ק סטול דה ביתיות! האבליצ'ק סטול דה ביתיות!"
    2. שריקה מעולה כאשר מוסא מריאל עלה לשלשה חצי דקה לסיום, זרק רגך קדימה בשביל להוציא עבירה, וחטף עבירת תוקף.
    3. מדר בהתקפה האחרונה לא בא לקחת את הכדור מלאסור – פחד לקחת אחריות.

  4. טוב התוספות שלי
    (כל תגובה סדרה(
    אולימפיקוס – פנרבחצה
    להערכתי סדרה צמודה ביותר הטורקים מסוגלים להפתיע אבל הביתיות תכריע לבסוף 2-3 יווני

    דורסי היה באולימפיקוס מאידך סלוקאס היה בפנרבחצה
    ב 64-80 בגמר הוא קלע 3 ומסר 5
    פאפינוקאלו הנציג הנוסף קלע אז 3 ומסר 5
    העונה אולימפיקוס מנצחת פעמיים
    67-94 ו 73-93 חוץ

  5. נמשיך אולימפיקוס – פנרבחצה
    מש 1 העונה ב 13/12 אולימפיקוס מביסה 67-94
    וזנקוב הוביל עם 21 פיטרס ולרנצאקיס 12 פאל 11
    בצד השני אדוארדס 13 11 אקפינאר 10 לקאלתס

    מש 2 ביום 31/1 אולימפיקוס מביסה בחוץ
    93-73
    פאפינקאולאו הוביל עם 21 קאנן 20 מקסיק 12 וזנקוב 12 ו 12 ר וולקאפ 12 ו 7 אס ולרנצאקיס 11 למול
    24 של גודריץ 14 מהמוטולו

    תארי יורוליג
    באולימפיקוס
    סלאוקאס זכה עם אולימפיקוס בגביעי 12-13 ועם פנרבחצה ב 17
    פאפאניקאולאו היה שם ב 12-13
    פיטרס ובלומבוי עשו זאת עם צסקא 19
    והמאמן ברצוקאס היה שם ב 13
    בפנרבחצה זכו
    קלאתס עם פאו 11
    מחמוטלו השריד של פנרבחצה 17.
    איטודיס עם צסקא 16 ו 19 ( ו 5 פעמים כעוזר של אוברדוביץ)

  6. הקליעה של פרטיזן מהשלוש ומהקו הכריע את יכולת הקליעה משתיים והריבאונד והשמירה על הכדור של ריאל.
    לריאל 42-24 משתיים לעומת 29-13 לפרטיזן אך 22-7 מהשלוש לעומת 26-13 וגם 25-18 מהקו לעומת 27-24, ובנק' 26-48 לריאל משתיים אך 21-39 מהשלוש וגם 18-24 מהקו לפרטיזן.
    בכ"ח לריאל 35 כללי שמהם שלושה-עשר בהתקפה לעומת 30 כללי ושמונה בהתקפה (לשתי הקבוצות 22 בהגנה) לפרטיזן וכן ריאל מסרה שישה-עשר אס' וחטפה 5 פעמים לעומת שבעה אי' ופרטיזן מסרה שלושה-עשר אס' וחטפה פעמיים לעומת עשרה אי'.
    https://www.euroleaguebasketball.net/euroleague/game-center/2022-23/real-madrid-partizan-mozzart-bet-belgrade/E2022/309/#boxscore

כתיבת תגובה

סגירת תפריט