"השחקן השישי המשפיע ביותר מאז ומעולם" 1 – מיהו שחקן שישי? / מאנו

"השחקן השישי המשפיע ביותר מאז ומעולם" 1 – מיהו שחקן שישי? / מאנו

ההגדרה היפה בכותרת היא של רן הנרגן ביחס למאנו (תגובה 7.1.1.1.1.5 כאן).

אנחנו, ב"יד עמנואל דוד – המכון לקימום מורשת מאנו ג'ינובילי בישראל ובתפוצות", החלטנו שלמרות עומס הפעילויות העצום – הפקת סרטים ("57 לנצח", "תולדות היורוסטפ באמריקה", ו-"2004, העקיצה המוזהבת"), וכתיבת ספרים ("אנושי, אנושי מדי – על הכדורסלן הנגיש ביותר בכל הזמנים", "ביקורת התבונה הטהורה, בין גאונות לטירוף – ביוגרפיה משולבת של קאנט וג'ינובילי", וכמובן "אלפאחורס מבית סבתא – מתכונים נבחרים של המאנו-קוויזין, מהדורה מעודכנת") – נקצה משאבים גם לבירור הסוגייה המעניינת הזו, מיהו השחקן השישי המשפיע ביותר מאז ומעולם?

השאלה כוללת למעשה מספר מרכיבים, כגון מיהו ומהו, בעצם, "שחקן שישי"? איך מודדים את איכותם של שחקנים מעין אלו? וכיצד נעריך את השפעתם על הקבוצה והישגיה?

מטבע הדברים ככל ששואלים, וככל שמבררים את התשובות, עולות וצצות להן שאלות נוספות כגון מיהו בעצם שחקן ספסל? איפה עובר הקו בין שחקן ספסל לשחקן חמישייה? מתי עולה שחקן ספסל לשחק? ולכמה דקות?

שאלות אלה, ואחרות, ילוו אותנו במהלך ששת (כמובן) פרקי הסדרה, שיעלו באתר יום כן/יום לא בימים הקרובים.

אז אתם מוזמנים להכין קפה…

…להתרווח על הספסל…

…ולהנות מהנסיעה…

מיהו שחקן שישי?

"ראפלי", כמו שאומרים באנגלית, או "בערך", כמו שאומרים בעברית, ניתן לומר שהשחקן השישי הוא שחקן שאינו עולה בחמישייה הפותחת, אלא מתחיל את המשחק על הספסל. כל שחקני הספסל, שהם למעשה רוב הסגל, עונים לקריטריון הנ"ל, אבל המילה "השישי" מרמזת על כך שהשחקן השישי אינו "סתם מחליף" אלא, ("ראפלי", כאמור), "המחליף הראשון".

עם זאת, ברור שלא תמיד השחקן השישי אכן יהיה שחקן הספסל הראשון שנכנס למשחק, שהרי לפעמים אחד משחקני החמישייה ייפצע, ייקלע לבעיית עבירות מוקדמת, או סתם יתברר כלא מתאים למאצ'-אפ מול הקבוצה שממול, ולכן יוחלף על ידי השחקן המתאים ביותר להחליף אותו, ושחקן זה לא בהכרח יהיה השחקן השישי אלא אולי דווקא השחקן השביעי/השמיני/ווטאבר, אבל לאורך זמן הסטטיסטיקה הזו אמורה להתיישר, והשחקן השישי צפוי לעלות מהספסל לעתים תכופות יותר ממחליפים אחרים.

מצד שני, סיבות כמו פציעות ומאצ'-אפ בהחלט יכולות להביא לכך שגם השחקן השישי יקרא לדגל ויוצב לעתים בחמישייה הפותחת. על כן, לא הייתי פוסל שחקן שעלה לעתים בחמישייה, כל עוד תרם את עיקר תרומתו כשעלה מהספסל.

מצד שלישי, חלק מהשחקנים השישיים הטובים ביותר דווקא בילו חלק לא קטן מהקריירה שלהם כשחקני חמישייה – כך למשל מתברר שג'מאל קרופורד, אחד משני השחקנים היחידים שזכו בתואר השחקן השישי של העונה 3 פעמים, פתח בחמישייה ב-73% מהמשחקים ב-5 העונות שלו בניקס, וב-100% מהמשחקים בעונה הבודדת שלו בגולדן סטייט. העונות הללו השפיעו, כמובן, על היחס בין המשחקים בהם פתח לאלה בהם לא פתח במהלך הקריירה שלו, כך שקשה להסתמך על הנתון הזה, לבדו, כדי לסנן את השחקנים המתאימים.

מצד רביעי, גם בראשית דרכו בליגה, בשיקגו, ג'מאל עלה מהספסל, אבל אי אפשר לומר ברצינות שעשה זאת כשחקן שישי. לפעמים סיגר הוא רק סיגר, ולפעמים שחקן שישי מוכר וידוע כמו ג'מאל עלה מהספסל רק כשחקן שעולה מהספסל, ולא "במסגרת תפקידו" כשחקן שישי. (עכשיו תגידו "ג'מאל עלה מהספסל" באינטונציה של "אלעד ירד אל הירדן". יצא יפה, לא?)

מצד חמישי, (כבר חשבתם שגמרתי, אה? לא ולא, זו סוגיה סבוכה למדי), פציעות ובעיות מאצ'-אפ גורמות גם לכך ששחקני חמישייה יעלו לעתים מהספסל, כך שלא ניתן להגדיר כשחקני חמישייה רק שחקנים שפתחו בכל המשחקים, אבל גם לא ניתן להגדיר שחקני חמישייה שלעתים עלו מהספסל כשחקני ספסל. כך למשל בסדרת הפלייאוף בין הלוחמים לדנבר ב-2022 סטף החוזר מפציעה עלה מהספסל, ומייק מאלון, מאמן דנבר, מיהר לקבוע ש…

"Curry is the greatest sixth man ever in the playoffs” …

…כמובן שמדובר בהלצה, וגם קרי עצמו דחה בנימוס את התואר…

אבל ברצינות, היות שזה לא שחור/לבן, עולה השאלה כיצד נבדיל בין שחקני חמישייה לבין שחקני ספסל? ובכן, גיבשנו מודל על בסיס שלושה פרמטרים שיפורטו להלן

פרמטר ראשון – אחוז המשחקים בהם עולים מהספסל

ובכן, אם נסתכל על נתוני הפתיחה בחמישייה של כל שחקני הליגה בעונת 2022 מתקבלת התמונה הבאה:

הממוצע הוא 35%, והחציון הוא 16%, אבל כפי שניתן לראות בגרף דלעיל קיימים הבדלים עצומים בין שחקנים, ולכן חילקתי את הגרף ל-7 אשכולות שונים על פי טווחי האחוזים בהם פתחו בחמישייה.

לפני שנצלול לנתונים, חשוב לציין שהעדפתי להשתמש בנתונים של עונה מלאה, ולכן כל הנתונים להלן הם של עונת 2022 כלומר דונובן מיטשל עדיין ביוטה, ברוס בראון עדיין בברוקלין, דז'ונטה מורי בספרס וכו'.

בנוסף, הנתונים מייצגים את כל השחקנים ששיחקו בליגה בעונת 2022, ומתברר שהיו 606 כאלה. אם ניקח כ-600 שחקנים, ונחלק בין 30 קבוצות, נקבל כ-20 שחקנים לקבוצה. נכון, בסגל של כל קבוצה, בכל רגע נתון, יש 15 שחקנים על חוזה רגיל ועוד 2 על חוזה דו-כיווני עם הג'י-ליג, כלומר 17, אבל מתברר שיש עוד כ-3 שחקנים, בממוצע, ששיחקו בקבוצה בעונה שעברה, וזאת עקב התחלופה בסגל – שחקנים מתחילים את העונה בסגל, נחתכים, מוחלפים על ידי שחקנים בחוזה קצר, 10 ימים נניח, שגם הם נחתכים, שחקנים נוספים עולים מהג'י-ליג וכדומה.

כ-100 שחקנים בליגה פתחו בחמישייה ב-100% מהמשחקים ששיחקו בהם

נמצא שם שחקנים כמו ג'ייסון טייטום, עם 76/76 משחקים בחמישייה, כלומר כאשר טייטום משחק הוא פותח בחמישייה, וכאשר טייטום לא פותח בחמישייה הוא לא משחק כלל. גם אנתוני דייויס ובראדלי ביל נמנים על הקבוצה הזו, עם 40/40 משחקים בעונה הקודמת, וזה קצת יותר מפתיע כי הייתי מצפה שאם הם פצועים, (והם פצועים, לכן רק 40 משחקים), יתחילו, לפחות חלק מהמשחקים, על הספסל, אבל כנראה שהם מעדיפים להתחיל בחמישייה, לראות איך הולך, ואז, אם יש צורך, לרדת לספסל לנוח, מאשר ההפך.

יתכן שיש היגיון מקצועי במדיניות הזו, בעיקר סביב הרצון לגבש חמישייה שמשחקת ביחד ולהחליף בה שחקנים רק בלית ברירה, אבל אני לא יכול לפסול את האפשרות שלא רק הגיון מקצועי מוביל למדיניות הזו… כלומר שהשחקנים האלו נתפסים כמי ש"ייקחו קשה" את העובדה שלא פתחו בחמישייה, ולו למספר מצומצם של משחקים – הדיונים סביב ווסטברוק בלייקרס (78/78, למקרה שתהיתם), קליי השב מפציעה (32/32), וקיירי בימי קורונה (29/29), בהחלט רלבנטיים בהקשר זה.

כ-40 שחקנים בליגה פתחו בחמישייה ב-80%-100% מהמשחקים ששיחקו בהם

נמצא שם שחקנים כמו דוויט פאוול מדאלאס (71/82), כלומר שחקנים שבדרך כלל יעלו בחמישייה, אבל לפעמים לא, מכיוון שחזרו מפציעה, מכיוון שהמאצ'-אפ מחייב התאמות, אם הם בסלופ, או מסיבות אחרות.

כ-15 שחקנים בליגה פתחו בחמישייה ב-60%-80% מהמשחקים ששיחקו בהם

קבוצה מצומצמת למדי (רק כ-3% משחקני הליגה) שכוללת שחקנים דוגמת ג'ורדן פול מגולדן סטייט (51/76) וברוס בראון מברוקלין (45/72). נראה שאלה שחקנים ורסטיליים שיכולים לתרום בחמישייה, גם אם בהרכבים לא שגרתיים (פול בקו אחורי עם סטף – יכולת קליעה אינסופית אבל חולשה הגנתית ברורה, ברוס בראון כ"השחקן שמשחק במקום סנטר בהרכבים נמוכים בברוקלין", וכדומה), אבל בהחלט יתרמו גם מהספסל, בין אם ביצירת הרכבים לא שגרתיים עם רוב מרכיבי החמישייה, ובין אם בהרכבים עם מחליפים אחרים.

כ-45 שחקנים בליגה פתחו בחמישייה ב-40%-60% מהמשחקים ששיחקו בהם

בקבוצה זו נמצאים, בין השאר, שחקני ספסל ש"נקלעו לחמישייה" כתוצאה מהעדרם של שחקנים אחרים, דוגמת פאטי מילס (48/81) בברוקלין של קיירי בימי קורונה, או איו דוסונמו (40/77) בשיקגו של לונזו וקארוסו הפצועים; שחקנים שלא תמיד שמרו על יציבות דוגמת טים הארדוואי ג'וניור בדאלאס (20/42) או דני גרין בפילי (28/62), וגם שחקנים צעירים שרק "טועמים לראשונה" איך זה לפתוח בחמישייה, דוגמת ג'יידן מקדניאלס במיניסוטה (31/70) וכמובן דווין וואסל שלנו (32/71, ואט"ה אחד שמגדף את פופ על כך שרק 32).

כ-85 שחקנים בליגה פתחו בחמישייה ב-20%-40% מהמשחקים ששיחקו בהם

בקבוצה זו נמצאים בעיקר שחקני ספסל "קלאסיים" שמוצאים את דרכם לחמישייה רק לעתים נדירות ובדרך כלל כתוצאה מחוסר ברירה או מאצ'-אפ נדיר למדי, דוגמת קנט בייזמור בלייקרס (14/39), או ג'ו אינגלס ביוטה (15/45), ומספר שחקנים צעירים שהתברגו לחמישייה בנסיבות דומות.

כ-150 שחקנים בליגה פתחו בחמישייה ב-0%-20% מהמשחקים ששיחקו בהם

קבוצה זו דומה לקודמתה עם שחקני ספסל קלאסיים דוגמת קייל אנדרסון בממפיס וטרה ג'ונס בספרס, שניהם עם 11/69, שחקן שישי קלאסי דוגמת טיילר הירו במיאמי (10/66), וגם קוונטין גריימס בניקס (6/46, עלה ל-25/30 העונה, נכון לכתיבת שורות אלה).

כ-150 שחקנים בליגה לא פתחו בחמישייה באף אחד מהמשחקים ששיחקו בהם

זו קבוצה הטרוגנית למדי, שכוללת את נמניה בייליצה בגולדן סטייט, עם לא פחות מ-71 משחקים בעונה הקודמת; רוקיז דוגמת בוקנייט בשרלוט (31); שחקנים "יעודיים" שאינם יכולים, דה פקטו, לפתוח בחמישייה, אבל עולים מהספסל במקרים ספציפיים וכמאצ'-אפ ייחודי, דוגמת בובאן (23) ובול בול (14); וגם שחקן שישי קלאסי דוגמת טרנס רוס באורלנדו (63) ולו-וויל באטלנטה (56).

פיזור השחקנים בין האשכולות השונים

כפי שניתן לראות להלן, האשכולות הללו יוצרים משפך עם בסיס וצמרת רחבים, וחלק אמצעי צר יחסית.

יפה לראות שהעונה ווסטברוק הפך לשחקן שישי בלייקרס – נכון לכתיבת שורות אלה ווסטברוק פתח ב-3 משחקים בלבד, מתוך 38 בהם שיחק, כלומר הוא עבר מהקבוצה העליונה, של ה-100%, ב-2022, לקבוצה הלפני אחרונה, עם 7%! ב-2023. בהחלט מהפך, והאמת – כל הכבוד לו על כך.

A man should know his limits,

וגם

Better late than never

נשאלת השאלה מהו הסף העליון שמעבר אליו שחקן כבר לא יכול להיחשב לשחקן שישי אלא לשחקן חמישייה. לדעתי אין על כך תשובה חד משמעית, בעיקר בגלל שפציעות ארוכות של שחקני חמישייה גורמות לשחקני ספסל טובים לעלות בחמישייה לתקופות ממושכות יחסית, אז הייתי אומר באזור 40%. אמנם זה יוצא מעל לממוצע (35%), אבל ברור שהשחקן השישי טוב יותר מרוב שחקני הספסל, ולכן במקרה של פציעות יש בסיס לשילובו בחמישייה, בעוד שרוב שחקני הספסל אינם מספיק טובים לכך.

פרמטר שני – מספר משחקים בעונה

אני חושב ששחקן ששיחק רק ב-27 משחקים בעונה, כלומר כ-1/3 מהעונה, לא יבחר כשחקן השישי של העונה. מצד שני, אין הגיון לדרוש משחקן לשחק את כל 82 המשחקים בעונה כדי להצדיק את מועמדותו לתואר, הרי גם ככה מרבית השחקנים לא משחקים בכל 82 המשחקים, נכון?

אז שוב הצצנו במקובל בליגה, והתוצאות לפניכם:

הממוצע הוא 43 משחקים בעונה, והחציון מעט גבוה יותר, 48 משחקים בעונה.

גם בפרמטר זה הפיזור בין השחקנים משמעותי, אבל לצורך ענייננו כאן הוא נראה לי פחות רלבנטי, מאחר וגם רוב השחקנים האיכותיים לא משחקים את כל המשחקים בעונה, בעיקר בגלל פציעות, ניהול עומס, הימנעות מבאק-טו-באק וכדומה. אפשר להניח שרוב השחקנים שנמצאים מתחת לממוצע הם שחקנים פחות טובים מהממוצע (ולא בהכרח פציעים יותר מהממוצע), אבל בהחלט קיימים שחקנים טובים מהממוצע שמשחקים פחות משחקים מהממוצע בגלל פציעות/עומס/באק-טו-באק וכו'.

בכל מקרה, פטור בלא כלום אי אפשר, אז אני מניח שאפשר לקבוע כסף תחתון 60 משחקים, המהווים כ- 75% מכלל המשחקים בעונה. איני רואה סיבה להגדרת סף עליון – מה שיותר משחקים יותר טוב.

פרמטר שלישי – מספר דקות בממוצע למשחק

כשחקן ספסל, ניתן לצפות שהשחקן השישי ימצא על הפרקט למספר דקות מוגבל. כמה, בערך, זה "מספר דקות מוגבל"?

אני חושב שנדרש סף תחתון של דקות למשחק, ולו על מנת ליצר את האימפקט הדרוש כדי להתאים לפרופיל של שחקן שישי. לית מאן דפליג ששחקן שמשחק, נניח, 5 דקות בממוצע למשחק, אינו יכול להיחשב כשחקן שישי. על כן, ניתן להניח שהשחקן השישי ישחק דקות רבות יחסית למחליפים אחרים.

עוד אני חושב שנדרש גם סף עליון של דקות למשחק, כלומר נניח ששחקן עולה מהספסל, אבל בסופו של דבר משחק 40 מתוך 48 הדקות, האם סביר להגדיר אותו כשחקן שישי? לטעמי לא ממש.

ומה יהיה מספר דקות סביר? נעזר שוב בממוצע בליגה כדי לברר את התשובה:

גם כאן קיימים הבדלים עצומים בין שחקנים שונים, ולכן חילקתי את הגרף ל-6 אשכולות שונים:

כ-20 שחקנים בליגה שיחקו מעל 35 דקות בממוצע למשחק

נמצא כאן את החשודים הרגילים בדמותם של לברון, דוראנט, טייטום, דונצ'יץ', לילארד ובראדלי ביל – שחקנים מרכזיים שהקבוצות שלהן תלויות בהם במידה רבה, ולכן ממקסמות את היוסאג' של המשאב הנדיר. באופן מפתיע, גם אם אולי מקרי ולא משקף, לטורונטו לא פחות מ-4 שחקנים ברשימה – סיאקאם, ון-וליט, אנונובי ובארנס. אני לא זוכר איך ומדוע זה קרה, אבל מסתבר שהראפטורז היו קצרים מאד בעונה שעברה, ושניק נרס לא ריחם על הרביעייה הזו בדרכו אל הפלייאוף. עוד מעניין לציין שגם קיירי נמצא בקבוצה זו, ואפשר לייחס זאת לכך ששיחק רק במשחקי החוץ, כך שהעומס הכולל עליו היה נמוך מאד, ואיפשר לברוקלין למקסם את הדקות של קיירי במשחקים שבהם כן שיחק.

כ-75 שחקנים בליגה שיחקו בין 30 ל-35 דקות בממוצע למשחק

גם כאן נמצא, בין השאר, שחקנים מובילים שפשוט משחקים מעט פחות מחבריהם באשכול הקודם, דוגמת טרה יאנג באטלנטה, שרגא באוקלהומה, דז'ונטה בספרס, זאק לאבין בשיקגו, פול ג'ורג' בקליפרס, קרי בגולדן סטייט, בוקר בפיניקס, אדוארדס במיניסוטה, אינגראם בפליקנס, באטלר במיאמי, מיטשל ביוטה, יוקיץ' בדנבר, אמביד בפילי וכו'. האמת היא שרובם מדורגים בקצה העליון של האשכול הזה, כך שבפועל ההפרש בינם לבין אבירי האשכול הקודם עומד בדרך כלל על דקה או שתיים ותו לא.

מצירוף של שני האשכולות הללו ניתן לשער שכוכב הקבוצה, אם הוא בריא, ישחק לפחות 30 דקות במשחק.

בנוסף, האשכול השני כולל שחקנים שהם השחקן השני/שלישי בטיבו בקבוצה דוגמת מידלטון והולידיי במילוואקי, וויגינס בגולדן סטייט, קוזמה בוושינגטון, קולינס באטלנטה וכו'. כך שניתן לשער שבדרך כלל יהיו כ-3 שחקנים שישחקו למעלה מ-30 דקות במשחק – הכוכב הראשי ושני שחקנים מרכזיים נוספים.

כ-85 שחקנים בליגה שיחקו בין 25 ל-30 דקות בממוצע למשחק

כאן נמצא ידידנו מהניתוח של הספסל, ג'ורדן פול, שהירבה לשחק הן כשעלה מהספסל והן כשעלה בחמישייה, והרבה שחקנים מהדרג השני והשלישי, בקבוצתם ובליגה, דוגמת דזמונד ביין, טים הארדוואי ג'וניור, אינפרני סימונס, בובי פורטיס, פי.ג'יי טאקר, וקמרון ג'ונסון המופלא.

כ-95 שחקנים בליגה שיחקו בין 20 ל-25 דקות בממוצע למשחק

בקבוצה זו נמצאים מחליפים חשובים שיכולים להיחשב לשחקן שישי כגון טיוס ג'ונס בממפיס, ג'ו אינגלס ביוטה, ברוס בראון בברוקלין, לוני ווקר בספרס, קווין לאב בקליבלנד, וכמובן טרנס רוס באורלנדו.

כ-110 שחקנים בליגה שיחקו בין 15 ל-20 דקות בממוצע למשחק

נמצא כאן מחליפים טובים כמו גארי פייטון ג'וניור, ברנדון קלארק, ת'אד יאנג, קלי אולייניק וחוזה אלבאראדו, וטרנים כמו איגודאלה, ג'אבל מגי, רודי גיי ורונדו, ושחקנים צעירים בתחילת דרכם כמו זיק נאג'י בדנבר, קומינגה בגולדן סטייט, טרה ג'ונס בספרס, ונאז ריד במיניסוטה.

כ-225 שחקנים בליגה שיחקו פחות מ-15 דקות בממוצע למשחק

נמצא כאן שחקנים בפרופיל דומה לזה של האשכול הקודם, פשוט פחות טובים/בשלים/נדרשים בסגל או זקנים יותר – מחליפים כגון פייטון פריצ'ארד, חואן טוסקנו אנדרסון, צבי מיכאליוק, פרנק נטיליקינה; וטרנים דוגמת לו-וויל, מילסאפ והאסלם; צעירים כמו ברנדון בוסטון בקליפרס, סנטי אלדאמה בממפיס, ופול ריד בפילי; ושחקנים "יעודיים" כמו ברטאנס, בובאן ובול בול.

פיזור השחקנים בין האשכולות השונים

כפי שניתן לראות בגרף להלן, הפעם מבנה המשפך מאוזן למדי – בסיס רחב של שחקנים שמשחקים מעט דקות, חלק אמצעי עבה יחסית, וצמרת צרה וגשומת עפעפיים שכוללת, כאמור, בעיקר כוכבים. מייקס סנס.

אבל נחזור לענייננו כאן – מהו מספר דקות סביר עבור שחקן שישי?

ובכן, הממוצע בליגה הוא 19 דקות, והחציון הוא 18 דקות, אז נראה לי ש-20 מתאים כסף תחתון, מאחר והוא גדול מהממוצע ומהחציון, ו-30 נראה מתאים כסף עליון, מאחר ומעל ל-30 דקות זה טווח של כוכבים בליגה.

מזווית אחרת – כפי שניתן לראות להלן 15% מהשחקנים, שהם כ-3 שחקנים לקבוצה, משחקים מעל 30 דקות למשחק. 30% מהשחקנים, שהם בערך כ-6 שחקנים בקבוצה, משחקים 20-30 דקות למשחק. כלומר בסך הכול בקבוצה ממוצעת יהיו כ-9 שחקנים עם מעל 20 דקות למשחק. סביר להניח שה-9 הללו הם חמשת שחקני החמישייה ועוד 3-4 מחליפים מרכזיים, שהשחקן השישי, אם יש כזה, יהיה אחד מהם. כלומר גם מנקודת המבט הזו הטווח שלנו, 20-30 דקות, הוא סביר.

סיכום הפרק הראשון

בפרק זה תהינו מיהו בעצם "שחקן שישי" וגיבשנו שלושה מדדים כמותיים לזיהוי וסינון שחקנים כאלה, והם: שחקן שעולה בחמישייה ב-40%, לכל היותר, מהמשחקים בהם הוא משחק; לכל הפחות 60 משחקים בעונה; 20-30 דקות בממוצע למשחק.

עד כאן טוב ויפה, אבל אלו מרכיבים כמותיים בעיקרם, ולא בהכרח מרמזים על איכותו של השחקן או על השפעתו על הקבוצה.

אלו מרכיבים איכותיים יכולים להתאים? שאלה טובה, לא רק בנוגע לשחקן שישי כמובן, אלא בכלל בנוגע לאיכותם של שחקנים, אבל אין עליה תשובה טובה, כלומר נראה שאף מדד לא יהיה מדויק מספיק – מספר נק'? הרי בן וואלאס היה שחקן אדיר עם פחות מ-7 נק' למשחק בקריירה. מספר אס'? כמה אס' כבר היו למסיימים דגולים מסוגם של שאקיל וריי אלן? אולי מספר חסימות? אבל גארדים בקושי חוסמים וזה לא אומר שהם שחקנים גרועים, וכו'.

פתרון אפשרי יוצג לראווה בפרק הבא. תישארו בסביבה כדי לגלות.

מקורות: בסקטבול רפרנס, ויקיפדיה, פייסבוק

מאנו דה מאן (לשעבר מיקי)

נדיר שמישהו יהפוך לדוגמא עבור הקולגות שלו. עוד יותר נדיר שמישהו יהפוך לדוגמא עבור אנשים בכלל, ובשבילי, זה מאנו. כשאני רואה את מאנו משחק כדורסל, אני רואה לא רק איך שחקנים צריכים לשחק כדורסל אלא גם איך אנשים צריכים להיות. תודה רבה מאנו על הדוגמא וההשראה.

לפוסט הזה יש 43 תגובות

  1. תודה מאנו, פסוט מדהים, מחכה לפרק הבא.
    .
    בעבור הפרק הזה, תרשה לי להציע תשובה הוליסטית במשפט אחד לשאלה מיהו מוגדר שחקן שישי:
    .
    מי שברור שהוא לכל הפחות השחקן השלישי הכי טוב בקבוצה, אבל מוכן לשים את האגו בצד ולעלות מהספסל.
    .
    וכתוצאה מכך, אדלג קדימה לפרק האחרון ולסיכום ואפשר כבר להכתיר את מאנו 💚

  2. אחלה מאנו (ואחלה מאנו).
    לא חושב שזה היה משנה משהו מהספים שקבעת (בגדול די מסכים איתם אבל איך שלא נהפוך את זה זה תמיד יהיה שרירותי) אבל הייתי מסתכל על כמה עונות ולא על אחת בטח ובטח לא על האחרונה שהייתה חריגה מאד במיוחד בחלק מהאספקטים עליהם הסתכלת.

          1. בדיוק להיפך…
            בגלל זה היו לך 600+ שחקנים וזה מה שמעוות את התמונה.
            כאמור זה לא צריך לעשות כזה הבדל מהותי. לא יודע איך אתה מוציא את הנתונים אבל זה ממש לא צריך לעשות הבדל גדול מבחינת העבודה.

            1. כן אבל איך?

            2. הורדתי דירוג של כל השחקנים לפי פרמטר כלשהו, לא זוכר, אולי מספר משחקים? ובאקסל היו 606 שורות של שחקנים. מניח שיכולתי לערבב מספר קבצים כאלה של עונות שונות, אבל גם אז הייתי צריך לטפל בכפילויות וכל מיני חולרע, לא יודע, מעדיף לוותר
              :-))))))

            3. נו זה ממש שטויות.
              לא צריך להוריד כפילויות כי כל עונה כזו היא נפרדת (אתה מסתכל על שחקן בעונה נתונה).
              בשביל חפרן בלתי נלאה הייתי מצפה שזה לא יהיה גורם מרתיע (עוד עשר דקות עבודה).

            4. כלומר אתה מתכוון שרק את האחוזים הייתי עושה לפי מספר העונות? כלומר נניח ב-2022 יש 20 איש עם מעל 35 דקות, וב-2021 יש, נניח, 24 כאלה, אז אני כותב שבממוצע זה 22 איש בעונה?
              אם לזה התכוונת אני מסכים, אבל לא חשבתי שההבדלים יהיו מהותיים לענייננו. זה בסך הכל רפרנס להבין בערך כמה שחקנים משחקים כדי לדעת, בערך, מה אפשר לצפות משחקן שישי.

            5. מסכים (כבר כתבתי) אבל אם כבר עושים עבודה רצינית כדאי לעשות אותה כמו שצריך…

  3. הטיות גוף ונפש- אחד הגדולים!!!

    מבחינתי הניתוח המלומד נכון וראוי אם אחת התוצאות שלו תעלה ב2022 את הבן של גארי פייטון

    השישי המושלם או כמו שקורא לזה וולפגנג בוכרט הסופר המהולל : "שישיפוש"

  4. לא ראיתי התיחסות למספר העונות שהשחקן תפקד כשחקן שישי. זהפרמטר חשוב מאד כשבאים לדבר על …המשפיע מעולם. זכור לי ש מקהיל היה שנה או שנתיים בראשית הקרירה שחקן שישי בבוסטון וגם ביל ולטון היה כזה בעונת האליפות של 86. כאן המקום לומר שלדעתי על עונה שהייתה שחקן שישי והקבוצה שלך זכתה באליפות מגיע יותר ניקוד. נמתין לפרק הבא.

  5. הפוסט המושקע ביותר מאז בריאת האתר. אני מנסה לתאר לעצמי כמה שעות הקדשת לפוסט המצויין הזה, ואני די מסמיק.
    אגב, לא משנה כיצד תגדיר 'שחקן ששי', אבל כאחד שראה את כולם מאז 1961 אני יודע גם יודע מי היה 'השחקן הששי' הגדול מכולם: ג'ון הבליצ'ק! (מהסלטיקס של שנות ה-60 המאוחרות ושנות ה-70)

    1. תודה רבה מנחם
      🙂
      .
      נעמיק בעניין האבליצ'ק המיתולוגי בפרק חמש, אבל ארמוז לך שאין, לי לפחות, ספק שהוא היה השחקן הטוב ביותר אי פעם מבין אלו שנתפסו כשחקן שישי, אבל אני חושש שהוא לא מתאים לפרופיל שגיבשנו כאן.

  6. איזו השקעה חבלז. יופי של פוסט. צמרת גשומת עפעפיים… שאלתי את עצמי לאן הלינק מוביל… ?אחלה שיר. אילו מילים של אלתרמן אם אינני טועה. תודה מאנו

  7. כל התמונות אליפות, אבל מהמפה של המכון פשוט צחקתי בקול!
    ולעניין הדירוגים, נראה לי פרמטר מעניין שצריך לבדוק אותו ואז להחליט מה לעשות איתו, זה מספר הדקות בתוך הקבוצה. זאת אומרת, אם השחקן לעולם, או כמעט תמיד, לא עולה בחמישיה, אבל תמיד נמצא ברבע האחרון, ובגדול הוא תמיד במשחק מספר דקות גבוה, נניח מספר 3 או 4 בקבוצה שלו, אז לפחות זה מעלה סימן שאלה האם הוא השחקן השישי, או תכלס שחקן חמישיה.

    1. פרמטר מעניין, תודה רבה צביקה. בהמשך הדרך נשווה בין השחקן השישי לחברים מרכזיים בקבוצתו, גם לדעתי זו זווית רלבנטית, אבל על דירוג של דקות לא חשבתי. הצצתי עכשיו בג'מאל קרופורד, שנבחר לתואר השחקן השישי של העונה שלוש פעמים, והוא היה מדורג 4,5, ו-4 בקבוצה שלו בעונות הללו, יאללה, עוד הצצה – טיילר הירו, ב-2022 היה שלישי במיאמי, קלארקסון ב-2021 היה 7 ביוטה, והראל ב-2020 היה 5 בקליפרס, לפני זה לו-וויל היה פעם אחת 4 ופעם אחת 6. בממוצע זה יוצא כמעט 5, שזה מסתדר עם הסף העליון שהגדרת.

  8. מאנו, קראתי תוך כדי צחקוקים בלתי פוסקים, גאוני…מסכים איתך על נאז ריד שחקן נהדר…ונסיים בשיר:
    ג'מאל עלה מהספסל
    הוא ראה המון צורח
    לפרקט אותו הרייח,
    ממש כמו בראשונה

    ג'מאל עלה מהספסל
    האוהדים המומים כפליים
    והנה שופכים המים
    עליו , בתום הארכה

    ג'מאל ג'מאל יסגור הקשת
    כמעשה עבות
    ג'מאל ג'מאל יגזור הרשת
    בין הטבעות

  9. תודה מאנו מושקע מאד
    בעיני בפשטות השחקן השישי
    הוא לא דווקא זה שעולה מהספסל
    אלא השישי בממוצע דק משחק בקבוצתו
    ולכן חוששני שמאנו האמיתי לא יוכל להיות כזה

    1. תודה רבה אהרון.
      בעניין הדקות, ראה אצל צביקה לעיל, ממוצע לא מחייב שעשיתי על מספר שחקנים שישיים שם אותם, בממוצע, בערך במקום החמישי, אז זה לא רחוק ממה שאתה מציע.
      מזווית אחרת – ראינו דלעיל שבקבוצה ממוצעת יש 3 שחקנים של 30 דקות ומעלה, ועוד 6 בטווח של 20-30, כך שהשחקן השישי במספר הדקות שלו בקבוצה יהיה, על פי רוב, בטווח הדקות שהגדרנו.

  10. מעולה. ממש אהבתי.
    נקודות שצריך להתייחס אליהן :
    * לבדוק את דרוג מס' הדקות שלו בתוך הקבוצה – לדעתי מעל מקום 4 הוא כבר לא שחקן שישי.(כמו שהציע צביקה)
    * מה אתה עושה עם מאמן כמו תיבודו שאצלו חילוף זה כמו ניתוח ? הוא מקלקל את כל הממוצעים …
    * עונה אחת יכולה להיות בעייתית – אם הכוכב מושבת לתקופה ארוכה, המחליף שלו נכנס לחמישיה לעונה אחת וחוזר לספסל בעונה הבאה (כמו המחליף של קליי תומפסון)
    * לא יודע אם יש דרך לבדוק וכמה עבודה זה דורש : שחקן שהיה "שחקן שישי" בקבוצה מסויימת ועבר קבוצה, האם הוא שינה את מעמדו לשחקן חמישיה ? אם נשאר שחקן שישי – זאת כנראה תהיה העמדה הכי מתאימה לו.
    מחכה לשאר החלקים.
    וד"א – יופי של תמונות. תודה רבה.

    1. תודה רבה גולן.
      בעניין עונות חריגות – מסכים איתך לגמרי, נבדיל בין עונות בהן שחקן שישי עלה בחמישייה (מאנו ב-2011, למשל), לבין אלה בהן אכן עלה מהספסל.
      בעניין מעבר קבוצות – כנ"ל, יש שחקנים שהיו בחמישייה בקבוצה אחת, הפכו לשישי בקבוצה שניה, חזרו לחמישייה בשלישית. נתייחס לזה בהמשך.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט