סיכום חצי עונת יורוליג של מכבי כפריוויו למשחק הבית נגד אלבה ברלין / עמיחי קטן

הסיבוב השני של היורוליג נפתח בשבוע שעבר, ואז גם סיכמנו חצי עונה של הליגה כמכלול. היום נתמקד במכבי תל-אביב ובסיכום חצי עונה (ועוד טיפה) של העובר על הקבוצה הישראלית ביורוליג. נתחיל עם הנתונים הקבוצתיים, נעבור אחד אחד על השחקנים ונסיים עם קטש ומבט להמשך העונה.

נתונים קבוצתיים:

נתחיל את התחום הזה עם משחק ההתקפה:

נקודות למשחק – 81.3 – מקום 7.

רייטינג התקפי – 116.3 – מקום 8.

אסיסטים – 16.2 – מקום 10.

איבודים – 11.6 – מקום 3.

אחוזי שדה – 46.4% – מקום 9.

אחוזי שלשות – 33.2% – מקום 15.

אחוזי עונשין – 82.3% – מקום 2.

אחוז אפקטיבי – 52.6% – מקום 12.

טרו שוטינג – 56.3% – מקום 13.

בסך הכל, אפשר לראות שההתקפה של מכבי טובה מעט יותר מהממוצע של היורוליג, כשהסיבה העיקרית לכך היא מיעוט איבודים ואחוזי קליעה טובים מהצבע ומהעונשין, כמו גם ריבאונד התקפה שיוזכר בחלק הבא, בזמן שהקליעה מחוץ לקשת היא נקודת החולשה העיקרית של התקפת מכבי.

עכשיו נעבור לצד ההגנתי:

ספיגת נקודות למשחק – 81.9 – מקום 14.

רייטינג הגנתי – 117.2 – מקום 17.

ריבאונד התקפה – 10.8 – מקום 1.

ריבאונד הגנה – 20.7 – מקום 15.

ריבאונד סך הכל – 31.5 – מקום 4.

חטיפות – 6.7 – מקום 9.

חסימות – 3.8 – מקום 2.

איבודים יריבות – 13.2 – מקום 6.

אחוזי שדה יריבות – 46.8% – מקום 12.

אחוזי שלשות יריבות – 37.8% – מקום 15.

אחוז אפקטיבי יריבות – 55% – מקום 13.

ההגנה של מכבי לא טובה העונה, ורק זו של פרטיזן בלגרד רעה יותר, והבעיה היא בעיקר במשחקי החוץ. במשחקי הבית מכבי רושמת רייטינג הגנתי של 110.24, נתון שהיה מספיק למקום השלישי במפעל, אבל במשחקי החוץ מדובר בהגנה רעה במיוחד, כשאלו בעיקר 2 תבוסות של 30 הפרש בצמד משחקי החוץ בספרד שגורמים למספרים להיראות נורא, אבל עדיין ההגנה של מכבי טעונה שיפור, כזה שהחל בחודש וחצי האחרונים, וצריך להמשיך ולהתקדם מבחינתם.

שחקנים:

החלוקה אצל השחקנים תהיה לפי כמות הדקות המצטברת שקיבל כל אחד מהם עד כה העונה.

לורנזו בראון – 17.4 נקודות, 6.3 אסיסטים. האחוזים לשלוש עונים על הציפיות, כלומר בינוני ולא יותר, אבל בראון מנהל היטב את המשחק ומייצר נקודות בכל פעם שמכבי צריכים את זה ממנו. המצטיין של מכבי עד כה בלי סימני שאלה, ואחד שכבר מבוקש בקבוצות עם תקציבים גדולים יותר.

בונזי קולסון – 10.3 נקודות, 4.7 ריבאונדים. השבוע האחרון הקפיץ לו את המספרים, אבל גם לפני זה מדובר היה במניה בטוחה עבור מכבי בעמדות 3-4, גם בימי הקליעה הטובים שלו וגם בכל הדברים האחרים. ההגנה איתו קופצת מדרגה ביחס למה שקורה בדקות בלעדיו.

ג'וש ניבו – 8.5 נקודות, 5.6 ריבאונדים. הפציעה של פוית'רס, יחד עם ההבנה שניבו הוא הגבוה המרכזי של מכבי, הביאו לכך שהוא מקבל יותר כדורים והתפוקה שלו השתפרה בהתאם. גם הגנתית וגם התקפית, מכבי טובה יותר איתו מאשר בלעדיו.

וויד בולדווין – 14.1 נקודות, 4 אסיסטים. הפציעה שלו פגעה במומנטום האישי, ומאז הוא עומד על 0/11 לשלוש, אבל במשחק האחרון הוא הצליח להשתחרר טיפה בכל מה שנוגע לזריקות מחצי מרחק, ועונשין הוא לא החטיא כבר מזמן (מה שאומר שהוא יחטיא היום).

ג'ארל מרטין – 7.1 נקודות, 3.8 ריבאונדים. את הדקות שלו הוא הבטיח בזכות כמה ימי קליעה טובים ועבודה הגנתית, וכעת מדובר בפאוור פורוורד הבכיר ביותר של מכבי, ושלוקח חלק ברוב ההרכבים הטובים ובמומנטומים של הקבוצה.

רומן סורקין – 6.4 נקודות, 3.2 ריבאונדים (2 מהם בהתקפה). בין המובילים באירופה בחסימות ובריבאונד התקפה, והרוויח בזכות את מקומו כישראלי הבכיר של מכבי העונה. המשחקים האחרונים הציגו גם כמה מהחסרונות שלו לעומת הגבוהים הזרים של מכבי, אבל את הדקות שלו הוא שווה ללא ספק.

(אלכס פוית'רס) – לא מודגש בגלל שנפצע וגמר את העונה. הפציעה שלו הובילה לשינויים שחלקים היו חיוביים והכרחיים במכבי, אבל קשה להאשים אותו וייתכן שגם איתו השינויים המתבקשים היו קורים.

ג'ון דיברתולומאו – 5.1 נקודות, 40.8% לשלוש. ג'ונדי עומד על 4/17 לשלוש ב-7 המשחקים האחרונים, ועדיין מדובר בעונת הקליעה הכי טובה שלו מאז 2020, וגם בכל תחום אחר. הפעם הוא יקווה לא לסיים עם פציעה כמו ב-2020, כשהוא הישראלי היחיד שקיבל דקות בכל המשחקים של מכבי העונה.

ג'יילן אדאמס – 6.2 נקודות, 35% לשלוש. כל עוד בולדווין נמצא הוא מקבל דקות קצובות, אבל במשחקים בלי בולדווין (כולל התבוסה במדריד שם בולדווין היה עם הגבלת דקות) הוא עמד על 25:19 דקות, 12.5 נקודות, 2.7 ריבאונדים ו-2.2 אסיסטים ב-50% מהשדה, 44.4% לשלוש ו-80% מהקו. אולי אפשר לתת לבראון קצת לנוח מדי פעם ולתת לאדאמס ובולדווין לנהל יחד את המשחק.

אוסטין הולינס – 1.9 נקודות, 1.3 ריבאונדים. מי שנחשב מומחה ההגנה בקו האחורי של מכבי שותף בכל המשחקים למעט אחד ביורוליג, אבל העובדה שהוא לא שותף העונה בליגה המקומית, יחד עם הדקות המעטות שהוא מקבל, גורמות לסימני שאלה. אחד משני מקרים בהם ההתנהלות המקצועית של מכבי לא ברורה, כשבפסקה הבאה יופיע המקרה השני.

דארון הילארד – 4.4 נקודות, 41.4% לשלוש. פתח את העונה עם משחק טוב של 8 נקודות ב-3/4 מהשדה, על אף כמות לא גדולה במיוחד של דקות, אך אז נפצע, קיבל גם את אדאמס על המשבצת שלו, ומאז לא קיבל את ההזדמנות שהיה אמור לקבל בתכנון המקורי של העונה, וזכה ל-4 דקות בלבד במדריד לפני שלא שותף כלל ב-2 המשחקים האחרונים. מדובר בשחקן שיכול לתרום הרבה למכבי, ולא ברור מה בדיוק מונע את זה.

ג'ייק כהן – 2.9 נקודות, 1.6 ריבאונדים. עומד על 3/14 מחוץ לקשת, נתון שאמור להתאזן בהתחשב בנתוני העבר, ומאז הפציעה של פוית'רס הוא מקבל דקות קבועות, אם כי מדובר לרוב בדקות פחות טובות של מכבי ביחס לאלו עם מרטין או קולסון בעמדה 4. ייתכן שניסיון לתת למנקו דקות יפגע בדקות שלו.

רפי מנקו – קיבל דקות חד-ספרתית של דקות בכל משחקי היורוליג העונה, בעיקר בגלל כושר קליעה רע גם בליגה בתחילת העונה. עם זאת, מנקו קלע את כל 6 השלשות האחרונות שלו ו-9 מתוך 14 האחרונות, אחרי 0/7 מבחוץ במשחק הבכורה בליגה ופתיחה של 8/29 מחוץ לקשת בסך הכל. קטש כבר אמר שהוא ינסה לנצל את הכושר המשופר של מנקו כדי לתת לו דקות כבר ביורוליג, ואין ספק שמכבי תרוויח אם הוא יצליח להביא את הקליעה גם לשם.

יפתח זיו – קיבל דקות בודדות בשני משחקים, ולרוב הוא מאלה שלא נרשמים בסגל ביורוליג. סורקין, דיברתולומאו וכהן השיגו מקום ברוטציה ביורוליג, מנקו הוא המועמד הבא, ועם 8 זרים כבר לא נשאר מקום לזיו, שלא לדבר על פניני שכבר קיבל מקום לא רשמי של עוזר מאמן במשחקי היורוליג.

גיא פניני ותומר אגמון לא שותפו ביורוליג העונה עד כה.

פינת המאמן:

הדבר החשוב ביותר לציין בהקשר של קטש הוא ההתאמות שהמאמן עשה לאורך העונה, כולל כמה שינויים ברוטציה, חלקם בעקבות הפציעה של פוית'רס וחלקם מתוך הבנה של דברים שלא עבדו למכבי. לאחרונה זה בא לידי ביטוי גם ברצף של ניצחונות די נוחים במסגרת המקומית, לפחות כל עוד לורנזו בראון מגיע ל-15-20 דקות עבודה כדי לוודא שהחבר'ה מסתדרים.

המשימות שלו להמשך יהיו להרחיב את הרעיונות ההגנתיים, שעובדים טוב יותר לאחרונה, גם על הרכבים שלא כוללים 3 מבין הולינס, קולסון, מרטין, ניבו וסורקין, שהם הדמויות המובילות בהגנה של מכבי. מעבר לזה, קטש יצטרך לנצל טוב יותר כמה מנפגעי הרוטציה הארוכה, ובעיקר דארון הילארד, כמו גם אולי אוסטין הולינס, רפי מנקו ואפילו ג'יילן אדאמס שמאבד ממעמדו כל עוד בראון ובולדווין מקבלים המון דקות כל אחד.

כמו כן, לורנזו בראון מקבל המון דקות, וקטש יצטרך להוריד ממנו את העומס בלי לפגוע יותר מדי בשטף ההתקפי, בזמן שלאחרונה גם קולסון מתחיל לקבל מעמד של שחקן שאי אפשר בלעדיו, וגם את זה יצטרך קטש למנוע. אחרי המשחק הערב, מצפה למכבי רצף קשה של משחקי חוץ, וקטש יודע שבשלב כזה של העונה כבר מסוכן מאוד לפתח רצף של הפסדים, אפילו אם מדובר ברצף קשה כזה, אבל יצטרך גם לא לשחוק את בראון ולהחזיר לעניינים כמה שחקנים שיכולים לתרום.

לקראת ההמשך:

החיזוק:

מאז הפציעה של פוית'רס, מכבי מחפשת מועמד מחליף לעמדה מספר 4, וביממה הקרובה הדיווחים הם שסולימאן בריימו, ששיחק יחד עם ג'יילן אדאמס בהפועל ירושלים, הוא המועמד המוביל של מכבי לקבל את המשבצת הזאת, ועשוי לסכם בקבוצה בקרוב. היום הוא כמובן לא ישחק, אבל ייתכן שנראה אותו כבר בשבוע הבא, או לפחות בשבוע הכפול שאחריו.

מבחינת סט היכולות שלו על הנייר, מדובר בשחקן שיכול לשדרג את מכבי, עם השילוב של היכולת בצבע משני צידי המגרש וקליעה לא רעה מחוץ לקשת (35.5% ב-2 העונות האחרונות בליגה, 27.2% ב-2020 ו-43.9% ב-2019), אבל השאלה היא האם מדובר בשחקן שיכול לספק את מה שהוא עושה במקומות אחרים גם ברמה של היורוליג.

מבט על הלו"ז:

שישי 27/1 – אולימפיאקוס חוץ
שלישי 31/1 – ברצלונה חוץ
חמישי 2/2 – ולנסיה חוץ
חמישי 9/2 – הכוכב האדום בית
*פגרת גביעים של שבוע*
חמישי 23/2 – באיירן מינכן בית
חמישי 2/3 – מונאקו חוץ
רביעי 8/3 – פנרבחצ'ה בית
שישי 10/3 – אנדולו אפס חוץ
חמישי 16/3 – באסקוניה בית
חמישי 23/3 – וילרבאן חוץ
שלישי 28/3 – בולוניה בית
חמישי 30/3 – מילאנו בית
חמישי 6/4 – ז'לגיריס חוץ
חמישי 13/4 – ריאל מדריד בית

אחרי המשחק היום, יוותרו למכבי עוד 7 משחקי בית ו-7 משחקי חוץ, כאשר 3 מתוך משחקי הבית ו-4 ממשחקי החוץ הם נגד קבוצות מהחלק העליון של היורוליג. אם נספור גם את המשחק היום, ההערכה היא שכדי להעפיל לרבע הגמר צריך מאזן חיובי לכל הפחות, מה שאומר שמכבי יצטרכו לנצח לפחות 8 מאותם 15 משחקים שנותרו. משימה אפשרית בהחלט, אבל לא פשוטה בכלל.

עמיחי קטן

עורך ראשי. תמיד בעד הישראלים ולא רק בספורט, בהכל.

לפוסט הזה יש 14 תגובות

  1. משחק מנומנם משהו
    כאילו שתי הקבוצות באו בהתחלה ואמרו מי שמוביל אחרי חמש דקות שינצח
    רק בואו נסיים עם זה כבר

        1. אהרל'ה ויסברג התייחס לזה בטור שלו ב"וואלה". מסתבר שזה קרה פעם אחת לפני 50 שנה. למכבי היו שני זרים שלא היו שחקנים בכירים וליריבה היה את בארי לייבוביץ'

כתיבת תגובה

סגירת תפריט