מסקנות חפוזות 38 / עמיחי קטן

בימים הקרובים אנחנו צפויים לעבור את סף החצי של העונה הסדירה, וזו הזדמנות להביט על הרכבים שעובדים טוב העונה, לבדוק אילו שחקנים מצטיינים בקליעה מכל הטווחים העונה (מעקב 90-50-40) ולהוסיף מבט על ההגנה של ג'ארן ג'קסון ג'וניור, שהפך לעוגן ההגנתי של ממפיס.

*כל הנתונים נכונים ל-5/1*

1. הרכבים שעובדים טוב.

קרוב לנקודת החצי של העונה, וזו הזדמנות ראשונה לבחון הרכב אחד משמעותי מחלק נכבד מהקבוצות (17 קבוצות נבחרו כאן), כאשר מדובר בהרכבים ששיחקו לפחות 140 דקות העונה ומחזיקים בנט רייטינג חיובי נכון לכתיבת שורות אלה. הרשימה מסודרת לפי כמות הדקות של כל אחת מהחמישיות.

סקרמנטו – דיארון פוקס, קווין הרטר, קיגן מארי, האריסון בארנס, דומנטאס סבוניס – ההרכב ששיחק הכי הרבה בליגה העונה הוא היחיד שעבר את רף ה-400 בינתיים. החמישייה של הקינגס מרשימה בעיקר התקפית עם רייטינג של 117, וגם ההגנה של החמישייה טובה מהצפוי (108.9), מה שלא מחזיק כשעוברים להרכבי מחליפים.

פורטלנד – דמיאן לילארד, אנפרני סיימונס, ג'וש הארט, ג'רמי גרנט, יוסוף נורקיץ' – עוד הרכב שמרשים בעיקר התקפית, עם רייטינג של 116.9, 59.6% אפקטיבי ו-63.2% טרו שוטינג. ג'וש הארט משלים מעולה את 4 השחקנים המרכזיים של פורטלנד, וההגנה אמנם טעונה שיפור גם בהרכב הזה, אבל הוא מייצר התקפה טובה יותר ממה שההגנה מורידה.

אטלנטה – טריי יאנג, דג'ונטה מארי, דיאנדרה האנטר, ג'ון קולינס, קלינט קאפלה – ההוקס לא ממש מרשימים התקפית העונה, אבל החמישייה הזאת, שמקיפה את כל הכוחות ההגנתיים המרכזיים של אטלנטה ליד טריי יאנג, מייצרת יתרון משמעותי דרך ההגנה (104.9) וגם ההתקפה נראית טוב יותר בהרכב הזה מאשר בהרכבים אחרים של ההוקס.

ניקס – ג'יילן ברונסון, קוונטין גריימס, אר ג'יי בארט, ג'וליוס רנדל, מיטשל רובינסון – החמישייה הפותחת של הניקס שולטת בריבאונד בצורה יוצאת דופן, מה שמאפשר להם לייצר התקפות מעבר בצד אחד וסלים קלים בריבאונד התקפה בצד השני, וכתוצאה מכך ההרכב הזה מחזיק ברייטינג התקפי נהדר של 122.9.

דנבר – ג'מאל מארי, ברוס בראון, קנטביוס קולדוול-פופ, ארון גורדון, ניקולה יוקיץ' – ההרכב הזה עם מייקל פורטר במקום בראון אפילו מרשים יותר במדגם קטן יותר, אבל השילוב של שחקני כנף עם יכולת הגנתית גבוהה והיכולת לנצל את ההזדמנויות שיוקיץ' ומארי מעניקים להם בהתקפה עובד טוב מאוד עבור הנאגטס.

גולדן סטייט – סטף קרי, קליי תומפסון, אנדרו וויגינס, דריימונד גרין, קוון לוני – החמישייה הזאת לא שיחקה יחד כבר הרבה זמן, אבל היא הייתה החמישייה הפותחת הטובה בליגה (רייטינג התקפי של 129.9 ונט רייטינג של 23) כש-78.4% מהסלים של ההרכב הזה מגיעים אחרי אסיסט, יחד עם 65.5% אפקטיבי ויחס אסיסטים-איבודים של 2.96

בוסטון – מרכוס סמארט, דריק וויט, ג'יילן בראון, ג'ייסון טייטום, אל הורפורד – ההרכב הזה, כמו ההרכב עם גרנט וויליאמס במקום וויט, ממשיך את היכולת המצוינת מהעונה שעברה, גם בהתקפה וגם בהגנה, ויש לו חלק משמעותי במה שהפך את הסלטיקס לקבוצה עם המאזן הטוב בליגה, בלי להוריד משחקני ספסל שעושים עבודה טובה כמו ברוגדון.

ברוקלין – קיירי ארווינג, רויס אוניל, קווין דוראנט, בן סימונס, ניק קלאקסטון – ברוקלין אמנם נעצרו אחרי 12 ניצחונות רצופים, אבל נדמה שהם מצאו את החמישייה וסגנון המשחק שלהם, ובעיקר את ההרכב הספציפי הזה שכולל שחקני הגנה מצוינים ליד קיירי ודוראנט וקליעה ב-61.3% אפקטיבי.

מיאמי – קייל לאורי, טיילר הירו, ג'ימי באטלר, קיילב מרטין, באם אדבאיו – ההיט סובלים מהרבה חסרונות והיעדרויות, אבל ברגעים שכל החמישייה הבכירה נמצאת זה נראה הרבה יותר טוב עבורם, בעיקר בהגנה (105.9 רייטינג הגנתי).

פילדלפיה – ג'יימס הארדן, דיאנטוני מלטון, טוביאס האריס, פי ג'יי טאקר, ג'ואל אמביד – כמו בעונה שעברה, דוק ריברס מצא חמישייה פותחת מעולה התקפית וטובה מאוד הגנתית, הפעם בלי טייריס מקסי שרק לאחרונה חזר מפציעה, והם יקוו שהפעם הספסל יהיה טוב יותר מאשר בעונה שעברה.

שיקגו – אלכס קארוסו, זאק לאבין, דמאר דרוזן, פטריק וויליאמס, ניקולה ווצ'ביץ' – ההרכב הזה הוא אחד מהדברים הטובים יותר בעונה הפחות טובה של שיקגו בינתיים, כששני שחקני ההגנה הבכירים מצטרפים ל-3 הכוכבים. מעניין שאותו הרכב עם דוסומנו במקום קארוסו הוא זה שמוביל את הבולס בדקות, והוא דווקא עובד פחות טוב.

מילווקי – ג'רו הולידיי, ג'בון קרטר, גרייסון אלן, יאניס אנדטוקומבו, ברוק לופז – קצת היעדרויות של הולידיי ויאניס יחד עם החזרה של מידלטון גרמו להורדת הילוך של מילווקי, אבל החמישייה שפתחה את העונה מחזיקה ברייטינג הגנתי יוצא דופן של 96.4 עם התקפה מספיק טובה (110.1).

טורונטו – פרד ואן-וליט, גארי טרנט, או ג'יי אנונובי, סקוטי בארנס, פסקל סיאקם – עוד קבוצה שמחפשת קצת את הספסל שלה, אבל החמישייה של טורונטו דווקא מצליחה לא רע, בעיקר הגנתית (106.9). הראפטורס שוב יכולים לתלות חלק מחוסר ההצלחה בפציעות, אבל זה לא בריא לעשות את זה…

דאלאס – לוקה דונצ'יץ', ספנסר דינווידי, רג'י בולוק, דוריאן פיני-סמית, דוויט פאוול – המאבס הכניסו את כריסטיאן ווד וטים הארדווי לחמישייה וזה הוביל לרצף ניצחונות, אבל הבעיה קודם לכן לא הייתה בחמישייה הדומה לזו של העונה שעברה אלא בספסל שלא מצא את עצמו, ועכשיו מסתדר קצת יותר טוב כשלא כל השחקנים החדשים שם.

קליפרס – רג'י ג'קסון, פול ג'ורג', קוואי לנארד, מרכוס מוריס, איביצה זובאץ' – קוואי עוד לא חזר לכושר שהתרגלנו לראות ממנו בעבר, אבל עצם הנוכחות שלו יוצרת איום נוסף בהתקפה (113.8) בזמן שבהגנה הוא מצטרף להרכב עם מעט מאוד חולשות (106.6).

ממפיס – ג'ה מוראנט, דילון ברוקס, ג'ון קונצ'אר, ג'ארן ג'קסון, סטיבן אדאמס – בהיעדרו של דזמונד ביין, זו הייתה החמישייה הפותחת של ממפיס, והיא מאוד מרשימה הגנתית (105.2), קולעת באחוזים די גבוהים (56.3% אפקטיבי) ושולטת בריבאונד.

קליבלנד – דריוס גארלנד, דונובן מיטשל, קאריס לאברט, אוון מובלי, ג'ארט אלן – החמישייה הפותחת עם למאר סטיבנס במקום לאברט מצליחה פחות משום מה, כשההרכב הזה אולי מספק קצת יותר איום התקפי ליד הרביעייה המובילה של הקאבס. רוב ההרכבים של קליבלנד נראים טוב הגנתית, כך שייתכן שמה שהם צריכים זה יותר התקפה.

וושינגטון – מונטה מוריס, בראדלי ביל, דני אבדיה, קייל קוזמה, קריסטפאס פורזינגיס – החמישייה הזאת ננטשה לאחרונה בגלל פציעות של ביל וניסיון לשחק עם פורזינגיס וגאפורד ביחד, אבל בזמנים שהיא שיחקה היא יצרה התקפה נהדרת (רייטינג התקפי של 121.7 ו-60% אפקטיבי) כשפורזיניגס מגן על הצבע ואבדיה עושה את שלו מול הכוכב של היריבה.

2. מעקב 90-50-40.

נעבור כאן על רשימה של שחקנים שנמצאים מספיק קרוב כדי ששיפור קל בחצי השני של העונה יספיק להם כדי לסיים עם 90% מקו העונשין, 50% מהשדה ו-40% מחוץ לקשת, והסדר כאן יהיה לפי ממוצע הנקודות של אלו שברשימה:

(מודגשים – שחקנים שעומדים בכל הקריטריונים ברגע זה…)

סטף קרי – 30 נקודות ב-91.9% מהקו, 50% מהשדה ו-43.4% לשלוש.
קווין דוראנט – 29.9 נקודות ב-93.3% מהקו, 56.8% מהשדה ו-36.9% לשלוש.
דונובן מיטשל – 29 נקודות ב-87.1% מהקו, 48.7% מהשדה ו-40.7% לשלוש.
קיירי ארווינג – 26.2 נקודות ב-91.1% מהקו, 49.5% משדה ו-36.6% לשלוש.
לאורי מרקאנן – 23.9 נקודות ב-86.8% מהקו, 52.9% מהשדה ו-42.3% לשלוש.
בויאן בוגדנוביץ' – 21.1 נקודות ב-89.5% מהקו, 48.8% מהשדה ו-42.2% לשלוש.
טייריס האליברטון – 20.6 נקודות ב-87.7% מהקו, 48.5% מהשדה ו-40.7% לשלוש.
מלקולם ברוגדון – 13.1 נקודות ב-87.8% מהקו, 46.6% מהשדה ו-42.1% לשלוש.
טריי מרפי השלישי – 12.7 נקודות ב-91.7% מהקו, 47.8% מהשדה ו-41.6% לשלוש.
גארי האריס – 10.5 נקודות ב-93.8% מהקו, 50.7% מהשדה ו-45.7% לשלוש.
פטריק וויליאמס – 9.8 נקודות ב-92.9% מהקו, 46.2% מהשדה ו-41.1% לשלוש.
ג'ורג'ס ניאנג – 9.5 נקודות ב-91.7% מהקו, 44.5% מהשדה ו-41.4% לשלוש.
סת' קרי – 9.1 נקודות ב-94.7% מהקו, 44.8% מהשדה ו-43% לשלוש.
לוק קנארד – 8.8 נקודות ב-94.4% מהקו, 50.3% מהשדה ו-48.2% לשלוש.
גרנט וויליאמס – 8.8 נקודות ב-84.9% מהקו, 51.4% מהשדה ו-43.6% לשלוש.
דמיון לי – 8.4 נקודות ב-92.5% מהקו, 46.8% מהשדה ו-48.6% לשלוש.
טיי ג'רום – 7.5 נקודות ב-96.2% מהקו, 50% מהשדה ו-39.6% לשלוש.
פטי מילס – 5.7 נקודות ב-93.3% מהקו, 47.1% מהשדה ו-41.7% לשלוש.
ולטקו קאנצ'ר – 4.9 נקודות ב-88.9% מהקו, 53.4% מהשדה ו-51% לשלוש.

3. ג'ארן ג'קסון ג'וניור כעוגן הגנתי.

ההגנה של ממפיס מדורגת שלישית בליגה, וכך גם הנט רייטינג הכולל של הקבוצה, כשמי שבולט במיוחד מבחינה הגנתית הוא טריפל ג'יי, אשר בדקות שלו הגריזליס מחזיקים ברייטינג הגנתי נהדר של 101.1 לעומת 110.7 בדקות בלעדיו. ג'קסון גם מוביל את הליגה בחסימות עם 3.1 למשחק, למרות שהוא משחק פחות מ-4 הבאים ברשימה ומ-12 מתוך הטופ 15.

משמעותי מכך, היריבות עומדות על 40% בלבד מהשדה בדקות שלו על הפרקט, הנתון הטוב ביותר בליגה עבור שחקנים שמקבלים דקות קבועות, לעומת 46.1% של היריבות מהשדה ברגעים בהם ג'קסון לא נמצא על הפרקט. כלומר, הנוכחות של ג'קסון על הפרקט מקשה על ההתקפות היריבות גם כשהוא מעורב ישירות במהלך ההגנתי וגם כשעצם הנוכחות ההגנתית שלו משפיעה על קבלת ההחלטות של ההתקפה.

החיסרון המרכזי של ג'קסון כשחקן הגנה לאורך התקופה שלו בליגה היה בעיית העבירות שלו, משהו טבעי עבור שחקן פעיל הגנתית, אבל מוגזם לחלוטין במקרה שלו, ופוגע בכמות הדקות שהוא יכול לשחק. עם זאת, אפשר לזהות שיפור משמעותי בתחום כשאחרי מספר אבסורדי של 5.9 עבירות פר 36 דקות ב-2021 הוא ירד ל-4.6 בעונה שעברה ו-4.1 השנה, והוא גם ירד ל-2.9 עבירות בממוצע למשחק העונה אחרי 3.5 בעונה שעברה, 3.8 ב-2019 ו-2021 ו-4.1 ב-2020.

נעבור עכשיו לכמה דוגמאות מהרבע האחרון של המשחק בין ממפיס לסקרמנטו ב-1/1. במהלך הראשון ניתן לראות את ג'קסון מגיע לעזור על החדירה בתזמון שכופה מסירה קשה שהופכת לאיבוד כדור, כשכדאי לשים לב לאופן שבו הוא מקשה על החדירה ומונע מסירה לשחקן עליו הוא שמר קודם לכן במקביל.

במהלך הבא, סקרמנטו מנסים לעשות פוסט-אפ של מארי, עליו שומר מוראנט, ומיד מגיע ג'קסון כדי למנוע את זה. אחר כך הוא מספיק להיעמד במקום שמונע מהרטר חיתוך קל לסל ודואג להיות מספיק קרוב למקרה של מסירה לבארנס בפינה הנגדית.

המהלך הבא מראה רק את הנוכחות של ג'קסון בצבע כששתי חדירות רצופות מסתיימות בהוצאת כדור החוצה, ובמקרה השני מוראנט מזהה את ההזדמנות וחוטף בדרך למתפרצת שלו לבד.

אפשר לומר לסיכום שג'קסון ממשיך להפוך לשחקן הגנה משמעותי יותר ויותר עבור ממפיס, משפר את נקודות החולשה שלו ומעצים את היתרונות, ולא בכדי ההגנה של ממפיס איתנו נראית נהדר, כפי שמראים המספרים.

עמיחי קטן

עורך ראשי. תמיד בעד הישראלים ולא רק בספורט, בהכל.

לפוסט הזה יש 9 תגובות

  1. לא מפתיע בכלל שהחמישיה הפותחת של ג"ס היא הטובה בליגה. זאת גם החמישיה הפותחת מהפלייאוף האחרון של האלופה. אם רק אפשר היה לשחק כדורסל בלי פציעות ועם אותה חמישיה במשך משחק שלם…

    כפי שכתבתי לאחרונה – אם החמישיה הזאת תהיה בריאה לפלייאוף , בו יש יותר מנוחה בין משחקים ואין בק-טו-בק , אף אחד לא ירצה לקבל את הלוחמים לסדרה. .

    1. בעונה הסדירה שעברה החמישייה הזאת שיחקה יחד בדיוק 7 שניות, וגם בפלייאוף היא הייתה מצוינת, אבל היו חמישיות טובות לא פחות (של מיאמי) ואף יותר (דאלאס עם דינווידי במקום ברונסון וממפיס עם ג'ונס במקום מוראנט למשל).
      לעומת זאת, העונה זה ההרכב הכי טוב ששיחק כמות משמעותית של דקות יחד, וזה בולט עוד יותר כשהספסל של הווריורס נחלש מאוד, לפחות על פי רמת הביצועים שלו כרגע.

  2. תודה עמיחי. ג'קסון כבר עונה שעברה התעצב כעוגן של הגנת ממפיס , אם ימשיך באמת להשתפר בהמנעות מעבירות מיותרות זה סופר קריטי לדובים. בלי ספק מועמד ראשי לשחקן ההגנה של העונה כבר עכשיו. אגב קונצ'אר לטעמי מאוד אנדרייטד, שחקן "אפור" יעיל מאוד שכל קבוצה צריכה ורוצה אצלה.

  3. בס"ד
    תודה רבה עמיחי.
    עבודה יסודית ומושקעת..
    יש הפתעות בגזרת ה 90 50 40, ובראשם דמיון לי…..
    טריפל j, בהחלט שחקן חשוב מאד לממפיס.

  4. מפתיע מאוד ההתפתחות של jjj כשחקן הגנה משמעותי…בשנתיים הראשונות חיכו לו שיגיע בצד ההתקפי ובסוף הבנאדם חומה…ממפיס בזכות זה היא הקבוצה היחידה במערב שיכולה לנצח את מילווקי בסדרה בגמר…

    יאניס סטופר ?

כתיבת תגובה

סגירת תפריט