אליפות העולם לנבחרות בשחמט מגיעה לירושלים! / אהרן ברלין (אינדיאני)

עיני כל העולם נשואות אל המונדיאל והשערוריות סביבו. אלא שמהיום חובבי השחמט יישאו את עיניהם אל ירושלים שם תתחיל אליפות העולם לנבחרות. התחרות תתקיים בתאריכים 20-25 ובסופה תוכתר אלופת העולם לשנתיים הקרובות. 12 מדינות שבכל אחת מהן ישחקו 4 שחקנים (וגם כמה מחליפים) יתמודדו על התואר השני בחשיבותו רק לאולימפיאדת השחמט שהתקיימה לא מזמן. למרות ששחקני צמרת רבים לא יגיעו מסיבות שונות זאת הזדמנות נפלאה לראות פנים אל פנים 4 מתוך 20 השחקנים הטובים בעולם לצד כמה אגדות עבר והזוכה הטרייה באולימפיאדה האחרונה שמגיעה לתחרות בהרכב כמעט מלא. התחרות היא בפורמט זמן מהיר שהוא אידיאלי עבור אנשים שמעוניינים במעקב אחרי המשחק מצד אחד אבל לא יכולים לשבת שעות בקהל מהצד השני. נסביר בקצרה על פורמט התחרות ובסוף נעבור בקצרה על שחקנים ששווה לשים אליהם לב. נתחיל:

פרטי התחרות

האתר הרשמי של התחרות: https://worldteams.fide.com/

תאריכים: 20-25 בנובמבר, 20-22 שלב הבתים, 23-25 פלייאוף. הסיבוב הראשון מתחיל בשעה 15:00 שעון ישראל והסיבוב השני בשעה 18:00.

מיקום: מלון דן ירושלים, רחוב לח"י 32, ירושלים. המלון נמצא ממש קרוב למרכז הספורט בקמפוס הר הצופים של האוניברסיטה העברית. ככל הידוע לי ניתן לבוא לצפות במשחקים באופן חופשי, לא מצאתי הגבלות בעניין (אשמח לעדכון אם מישהו יודע).

פורמט הזמן: 45 דקות לכל שחקן+ 10 שניות תוספת על כל מהלך.

פורמט התחרות: 12 נבחרות (4 שחקנים כל אחת) מתחלקות ל 2 בתים. בשלב הנבחרות משחקות בינן לבין עצמן בשיטת "round robin" (כל נבחרת משחקת פעם אחת מול שאר הנבחרות שבבית). כל ניצחון של שחקן שווה 2 נקודות, תיקו שווה נקודה אחת והפסד שווה 0 נקודות ללא כל קשר למספר השולחן. בסוף שלב הבתים ארבע הקבוצות שסיימו עם מספר הנקודות הגבוה ביותר עולות לשלב הפלייאוף.

שלב הפלייאוף דומה לפורמט הנהוג ברוב תחרויות הספורט: מקום 1 מבית A תשחק מול מקום 4 בבית B, מקום 2 בבית A תשחק מול מקום 3 בבית B וכו'. בפלייאוף הנבחרות משחקות אחת מול השנייה פעמיים – פעם אחת שולחנות 1 ו 3 בכלים הלבנים ופעם אחת שולחנות 2 ו 4 בכלים הלבנים. הנבחרת שסיימה עם יותר נקודות עוברת לשלב הבא (חצי גמר, גמר) שמתנהל באותו הפורמט. במידה ואחד משלבי הפלייאוף נגמר בתיקו הנבחרות משחקות בשובר שוויון עם פורמט זמן מהיר יותר. המנצחת בגמר מוכתרת כאלופת העולם לנבחרות לשנתיים הקרובות.

בית A: סין, צרפת, הולנד, דרום אפריקה, ספרד, אוקראינה

בית B: אזרבייג'ן, הודו, ישראל, פולין, ארצות הברית, אוזבקיסטאן.

לרשימת השחקנים בכל נבחרת: https://worldteams.fide.com/teams/

שחקנים בולטים

בניגוד לאולמיפיאדה שאירחה עשרות נבחרות מכל העולם התחרות שלפנינו כוללת 12 נבחרות בלבד כך ששחקנים חזקים רבים נשארו בבית. נורווגיה לא משתתפת מה שאומר שלא נזכה לראות את קרלסן כמו גם רוסיה שעדיין מושעית מכל פעילות לאומית שקשורה לשחמט. שתי נבחרות שלא שלחו שחקני עילית הן סין שהשחקן הבכיר שלה עסוק בהכנות לקראת אליפות העולם וגם ארצות הברית שהשחקן הבכיר שלה הוא אולי השחקן הכי מפורסם בעולם שהוא לא קרלסן – האנס נימן מיודענו. הודו שיכולה בקלות להביא 4 נבחרות חזקות מגיעה בהרכב חסר אבל תזכה אותנו בנוכחות מאחורי הקלעים של אלוף העולם לשעבר אנאנד (נדבר עליו מייד). עוד יבלטו בהיעדרם יאן קשישטוף דודה מפולין ועאלי-רזא פירוז'ה מצרפת שלא ישחקו בתחרות הקרובה ונורדיבק אבדוסטורוב, אלוף העולם בשח מהיר והשחקן הבכיר של אלופת האוליפיאדה האחרונה. אם כן, לאחר שהורדנו קצת הנה כמה דמויות ששווה להפסיד כמה שיעורים באוניברסיטה או העלאה במשכורת כדי להתגנב אל אולם המשחקים לראות אותם פנים אל פנים:

ווישוואנתן אנאנד (הודו, מקום 9 בעולם) – הוא אמנם מגיע אל התחרות הזאת כפרשן אבל להיתקל בו יהיה רגע שלא תשכחו. אלוף העולם הקודם הוא כנראה השחקן השני בטיבו בשני העשורים האחרונים ואחד ממוחות השחמט הגדולים שידע הענף מעודו. שחקן חסר פחד שעוד נרחיב עליו בהזדמנות והיה אחד האדרכילים המרכזיים של המשחק מבוסס המחשבים שאנחנו מכירים היום. בשיאו לא היה אף אחד (מלבד קרלסן וקספרוב) שהצליח לעצור את "הנמר ממדרס", שחקן יצירתי ולא צפוי שזכור בארץ הקודש בעיקר כמי שמנע בדקה ה 90 אפשרות של אלוף עולם ישראלי בשחמט כאשר גבר על בוריס גלפנד בשובר שוויון ב 2012. לאחר שכבר רבים מדורו פרשו ממשחק פעיל הוא עדיין משתתף בתחרויות והשנה היה קרוב מאוד לזכייה בתחרות נורווגיה האחרונה. אנאנד הוא אחת הסיבות המרכזיות לכך שהודו הופכת להיות המעצמה השנייה בגודלה של המשחק.

רגע השיא של השחמט הישראלי. אנאנד מול גלפנד

וואסיל איוונצ'וק (אוקראינה) – הקריפטונייט של אלופי העולם. אחד השחקנים המופרעים (על הלוח) שידע השחמט יגיע לשחק בנבחרת אוקראינה בלוח השני כשמאחוריו שורה בלתי נגמרת של משחקים אייקוניים. צ'וקי היה אחד הבודדים שהצליח להסתכל לקספרוב וקארפוב בלבן של העיניים ובתחרויות מסוימות הוא טחן את אלופי העולם עד דק. המשחק האייקוני בו הוא השפיל את קספרוב וחנק את הכלים שלו כל הדרך לניצחון מרהיב היה אחד מנקודות השפל של אלוף העולם לשעבר ונכנס בקלות לפנתאון המשחקים של העשורים האחרונים. המשחק הלא-יציב שלו הוביל לנצחונות מרהיבים אבל גם מנע ממנו לזכות בתואר אלוף העולם או לייצר מומנטום שישאיר אותו בצמרת לאורך זמן. אגדה.

אניש גירי (הולנד, מקום 7 בעולם) – 11 שנים עברו מאז אותו רגע מכונן: מגנוס קרלסן, המדורג ראשון בעולם באותה התקופה, הפסיד עם הכלים הלבנים ב 22 מהלכים פשוטים לילד בן 16 חמוד שלא ממש יודע להפסיק לדבר. מאז, הבייבי פייס של גירי אמנם נשאר אבל השחקן טיפס בדירוג וכבר שנים שהוא נמצא בסביבות הטופ 10. מדובר בחנון די רציני עם הכנת משחק מדוקדקת ואהבה אינסופית למשחק שלפעמים גורמת לו לאבד את הראש. הכח המרכזי שלו טמון בהבנה של פתיחות והתחלת המשחק שם הוא יכול להפיל חללים בקצב מסחרר. גירי הוא אחת הדמויות האהובות בעולם השחמט וכל ציוץ שלו (אותם הוא משחרר בקצב שבו הוא משחרר קורסים חדשים על שחמט, מאוד מהר) מקבל הרבה מאוד אהבה, תמיכה ותגובות. בחור חביב מאוד והשחקן הבכיר ביותר שהגיע לתחרות.

מהבודדים שלא פחדו ממנו. איבנצ'וק מול קספרוב

טימור רדג'אבוב (אזרבייג'ן, מקום 11 בעולם) – כתבנו עליו בהרחבה לקראת תחרות המועמדים הקודמת (מוזמנים לקרוא פה: https://hoops.co.il/?p=265041 ) אז לא נרחיב. שחקן התקפי שאוהב מאוד לסבך את העניינים וקטלני בפרומטים מהירים יותר של זמן כמו זה של התחרות הנוכחית ודמות קצת מסתורית שלא לגמרי ברור מה עובר עליה. ככל הנראה אחת הנבחרות עם הסיכוי הגבוה ביותר לזכות.

שחרייאר ממדיארוב (אזרבייג'ן, מקום 14 בעולם) – מחוץ ללוח השחמט ממדיארוב הוא כנראה האדם הכי נחמד בסבב. עם חיוך מבויש תמידי על הפנים הוא עונה על כל השאלות בשמחה, אוהב לדבר על כמה שהוא שיחק גרוע במשחק נתון או סתם מפרגן לאחרים. על הלוח – הגירסא המודרנית והקרובה ביותר למיכאל טאל. שחקן התקפי מפחיד שמקריב כלים על ימין ועל שמאל, חונק את היריב ואחראי לכמות עצומה של משחקים אפיים ונפלאים. אם תשוטטו קצת באינטרנט על משחקים שלו רק בשנה האחרונה תוכלו לראות איך בעידן המחשב עדיין אפשר להתקיף באופן מדויק וחד ולהערים על היריב אינספור בעיות. למרות שזה לא סגנון המשחק החביב עליי משהו בדמות של ממדיארוב ובנונשלנטיות שבה הוא רומס את היריבים שלו היא חובת צפייה. ממליץ בחום למי שמגיע לאולם לעקוב אחרי המשחק שלו ולראות איך זיקוקים אינטלקטואליים נראים על הלוח שקט ותמים. חובת צפייה.

מקסים וושייה לגראב (צרפת, מקום 16 בעולם) – בראיונות לפני ואחרי משחקים MVL נראה כאילו הוא הולך להירדם. דמות מנומנמת שאוהבת למלמל כל מיני משפטים לא ברורים במבטא צרפתי כבד. על הלוח מדובר באחד השחקנים הטקטיים החדים שחיים כיום וכזה שאוהב מאוד לשחק בפורמט זמן מהיר. כבר שנים ש MVL נמצא בטופ של הסבב (אחד הבודדים שחצו את קו 2800 נקודות דירוג) והוא מאוד אוהב להעניש שחקנים שמקריבים מולו כלים או יוצאים להתקפה לא מדויקת. שחקן עם רפרטואר פתיחות מאוד מסוים אבל הבנה מעמיקה מאוד שלהן ויותר מכך יכולת לראות מאוד רחוק במהירות שיא.

ווידית גוג'ראת'י (הודו, מקום 24 בעולם) – הוא בן 28 אבל נחשב לוותיק ביותר לאור הכמות העצומה של השחקנים הצעירים בהודו. ווידית, שמקורב מאוד לאניש גירי הוא שחקן סולידי שמתקרב לאט לאט אל העשירייה הראשונה.

ניהל סארין (הודו, מקום 72 בעולם) – נציג השחקנים הצעירים ההודיים ואחד שהולך להיות שחקן מרכזי בשנים הקרובות. הקורונה אמנם עצרה את ההתקדמות המהירה שלו אבל הוא מתחיל לקבל הזדמנויות בתחרויות שונות ונחשב אחד המומחים למשחקים מהירים באינטרנט.

האנס נימן (ארצות הברית) – הכל צהוב צהוב צהוב? לכל מי שעקב אחרי הסאגה שמתחילה לדעוך יש הזדמנות פז לנסות לתפוס רמאי לכאורה בזמן אמת. עד כה לא נמצאה הוכחה שתמנע מנימן לשחק והוא השחקן הבכיר של הנבחרת האמריקאית שלא הביאה את התותחים הכבדים שלה. מוזמנים לבוא ולדמיין מאיפה הוא מקבל את האותות שלו ואם אתם לא ציניקנים אז גם לצפות בשחקן שחמט לא רע בכלל ואישיות מוזרה עוד יותר.

כוכב נולד. גירי בניצחון על קרלסן

נבחרת אוזבקיסטן – למעט נורדיבק שלא מזמן רמס כמעט כל מי שעמד בדרכו בתחרות ה fischer random האחרונה הנבחרת הטובה בעולם מגיעה לתחרות בהרכב מלא והולכת לדבר חזק מאוד. ארבעה שחקנים צעירים וסולידיים שמהווים מיסמאצ' לכל מי שהם פוגשים כאשר החיסרון של השחקן הבכיר יכול להוות בעיה מול נבחרות עם לוח 1 מהטופ 20. מה גם שפורמט הזמן שונה מזה שהיה באולימפיאדה ויהיה מעניין לראות כיצד זה משפיע על השחקנים הצעירים.

נבחרת ישראל – ההרכב של הנבחרת בתחרות הקרובה דומה לזה שהגיע לאולימפיאדה ונתן כמה הופעות יפות מאוד. הרביעייה כוללת את איליה סמירין הוותיק בלוח 4 כאשר מקסים רודשטיין, תמיר נבאתי ואביטל בורוכובסקי יאיישו את לוחות 1-3 בהתאמה. דירוג השח המהיר בפיד"ה שונה מהדירוג הקלאסי ומעניין שבהיבט הזה אביטל (שהיה בלוח הראשון באולימפיאדה) מדורג נמוך יחסית בשח מהיר. האם זה בגלל קושי עם מסגרת הזמן או שהוא פשוט לא משתתף בהרבה תחרויות כאלה? יהיה מעניין לראות בתחרות הקרובה. ההערכה היא שאזרבייג'ן, הודו ואוזבקיסטן יעלו מהבית של ישראל לשלב הבא מה שאומר שארה"ב, פולין ונבחרת ישראל יאבקו על הכרטיס האחרון לפלייאוף. עלייה אליו תהיה הישג יפה מאוד.

המלצת צפייה – שחרייאר ממדיארוב

***

למרות לו"ז די צפוף שיש לי אני מקווה מאוד להגיע לפחות ליום משחקים אחד. אם מישהו נמצא באזור אפשר אולי יהיה לקבוע ללכת יחד או סתם לשבת בחוץ ולשחק בתקווה להשיג חתימה. מומלץ בחום!

לפוסט הזה יש 18 תגובות

  1. תודה רבה אינדיאני. אם אני לא טועה שאח וגירי משחקים היום בסיבוב האחרון של טורניר כלשהו, שקרלסן כרגיל מנצח בקלות

          1. גירי (בניגוד למאמדיארוב) שיחק את טורניר האונליין, פיזית מסן-פרנסיסקו (בדומה לקרלסן, סו ופראג').
            למעשה ברגעים אלו ממש (2 בלילה בין ראשון לשני) הוא מסיים את התמודדותו.
            האם ינסה/יספיק להגיע לישראל?
            ימים (או שעות יגידו)

  2. סקירה יפה, תודה אינדיאני.
    סתם הערה – נראה לי שהתקרה של גירי (בקלאסי) היא פחות או יותר איפה שהוא נמצא היום, קשה לי להאמין שיתמודד על אליפות העולם.
    ועוד סתם הערה – המשחקים של ממדיארוב בהם הוא מנצח הם מרהיבים, אבל המשחקים שהוא מפסיד בהם כל כך מאכזבים, לפעמים נראה שאין לו כח לחשוב.

    1. מסכים לגמרי לגבי גירי, אני לא כ"כ אוהב אותו וחושב שהוא אוברייטד אבל הוא המדורג הגבוה בתחרות וצריך אזכור. והוא באמת נראה אדם חביב.
      מאמדיארוב – חשוב לזכור שהוא כבר מבוגר (מתקרב ל 40) ועדיין זוכה בתחרויות ומדבר חזק. סגנון משחק מסוכן כמו שלו מוביל באופן בלתי נמנע להפסדים חד צדדיים. קצת דומה לאיוונצ'וק. עדיין ההצלחות שלו גדולות יותר ומרשימות מאוד.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט