משחקי השחמט הגדולים (3) – משחק מטבעות הזהב / עמיחי קטן

הפעם, במסגרת סדרת משחקי השחמט הגדולים, החלטתי לחזור אחורה בזמן עד ל-1912, ולהפנות מבט אל עבר משחק בין סטפן לויצקי ובין פרנק מרשל, שהיה אלוף ארה"ב במשך כמעט 30 שנה ברציפות. המשחק הזה התקיים במסגרת טורניר של התאחדות השח הגרמנית, והטורניר כל פעם נדד למקום אחר, כשהפעם מדובר היה בורוצלב הפולנית. בטורניר הזה זכו דווקא עקיבא רובינשטיין ואולדריך דוראס, והמשחק הספציפי הזה היה ב-20/7/1912.

לבן: סטפן לויצקי.

שחור: פרנק מרשל.

פתיחה: הגנה צרפתית, נוסחת מרשל (C23).

ניתן לעקוב מסע אחרי מסע בקישור הבא: https://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1094915

1. d4 e6 2. e4 d5 3. Nc3 c5

פרנק מרשל היה ידוע בסגנון המשחק האגרסיבי שלו, וכמה גמביטים קרויים על שמו. הבולט שבהם הוא נוסחת מרשל של הרוי לופז, שנחשבת לאחת מהפופולריות ביותר עבור הכלים השחורים עד היום. גם בהסתעפויות שונות של גמביט המלכה וההגנה הסיציליאנית יש גמביטים על שמו, ובמקרה הזה יש לנו את נוסחת מרשל של ההגנה הצרפתית, שגם בה יש ללבן אפשרות לקחת את 3 הרגלים שהשחור קידם בתמורה ל-2 שהוא קידם, אבל זה מעניק לשחור יתרון משמעותי בפיתוח הכלים, ולכן לרוב הלבן יוותר על זה ויפתח את כליו.

4. Nf3 Nc6 5. exd5 exd5 6. Be2 Nf6 7. O-O Be7 8. Bg5 O-O

מעבר להחלפת הרגלים במשבצת ד5, הנפוצה בהגנה הצרפתית, שני הצדדים מעדיפים להשאיר את האפשרויות פתוחות במרכז הלוח ולהתמקד בפיתוח כלים מהיר. שניהם משחקים "על פי הספר" כרגע, ורק עכשיו, אחרי שפיתוח הכלים הושלם, נתחיל לראות התרחשויות משמעותיות על הלוח. למעשה, היה למרשל משחק ב-1905 בו הוא הגיע לעמדה זהה אחרי המסע התשיעי דרך סדר קצת שונה, ואותו הוא דווקא הפסיד נגד ג'וזף הנרי בלקבורן הבריטי (גמביט בלקבורן שילינג קרוי על שמו).

9. dxc5 Be6 10. Nd4 Bxc5 11. Nxe6 fxe6

כאן המשחק פונה לאפיק ייחודי שלא שוחזר מאז או לפני כן, כשלויצקי לוקח את רגלי ג', ומיד אחר כך מנצל את המשבצת ד4 שהתפנתה על מנת למקם שם את הפרש ומיד להחליף אותו ברץ הלבן של מרשל, אשר היה הכלי האחרון שסיים את פיתוחו. מרשל מצידו המתין עם הכאת הרגלי של לויצקי עד שהרץ שלו יגיע למשבצת ה6 ויגן על רגלי ד' שמצא את עצמו מבודד.

לרוב, הרץ נחשב עדיף במעט על פרש, אך במקרה הזה הבחירה של לויצקי להחליף אותם היא שגיאה עמדתית קלה, וזאת מכמה סיבות: 1 – רגלי ד' של השחור היה מבודד, וההחלפה הזאת העבירה את רגלי ו' לטור ה' שם הוא נצמד לרגלי ד'. 2 – הפרש הלבן היה בעמדה חזקה מאוד במרכז הלוח, ואילו הרץ השחור היה פסיבי מאוד. 3 – טור ו' של השחור נפתח, מה שמאפשר לצריח להצטרף להגנה על הפרש ולבטל את הריתוק על המלכה, ובעתיד גם ליצור אפשרויות התקפיות.

12. Bg4 Qd6 13. Bh3 Rae8 14. Qd2

אחד הדברים הנוספים שנוצרו בגלל ההחלפה של הפרש ברץ הוא הרגלי הלא מוגן במשבצת ה6, כך שלויצקי מיד בוחר לתקוף אותו עם הרץ, אך כעת המלכה השחורה יכולה לזוז בלי חשש מפגיעה במבנה הרגלים בסמוך למלך, מכיוון שהצריח מגן גם הוא על הפרש במשבצת ו6, והמלכה מגנה על הרגלי. כעת, הפרש כבר אינו מרותק ומתקיף למעשה את הרץ שזה עתה זז, ולכן הלבן בוחר להזיז אותו אחורה, על מנת לשמור על האיום על ה6. השחור כעת נוטל את היוזמה ומביא את הצריח למרכז השורה האחורית, והלבן מזיז את המלכה ומחבר את שני הצריחים.

Bb4 15. Bf6 Rf6 16. Rad1 Qc5

השחור בוחר בפרש הלבן במשבצת ג3 כנקודת תורפה, והוא מפנה את הריכוז שלו לשם. הלבן בוחר להחליף את הרץ השחור שלו בפרש, מה שמביא לרגע הגנה על הפרש הלבן, ומיד אחר כך הוא צריך לבחור איך להתמודד עם ההתקפה של הרץ על הפרש שלו. לויצקי בוחר להתעלם ממנה ומביא את הצריח שלו למרכז השורה האחורית, אך מרשל מוסיף את המלכה שלו להתקפה על הפרש הלבן, וכעת, לויצקי עשוי למצוא את עצמו בחיסרון של רגלי או עם רגלי ג' כפול לאחר שהרץ יכה את הפרש.

17. Qe2 Bxc3 18. bxc3 Qxc3 19. Rxd5

הלבן מוצא כאן טקטיקה יפה כדי למנוע את שתי האפשרויות שתוארו לעיל. המלכה עוברת לטור ה', ואז אחרי ההחלפה של הרץ בפרש והמלכה השחורה שמכה את הרגלי, הלבן משחק צ:ד5 ומחזיר את השוויון ברגלים, ללא אף רגלי כפול. מבנה הרגלים של הלבן אמנם נחלש קצת כעת, כשרגלים א' ו-ג' נותרו מבודדים ללא רגלי ב', אך במשחק מדויק של הלבן מדובר בעמדה שוויונית לחלוטין.

מבט ראשוני על העמדה הזאת מראה שאחרי צ:ד5 השחור יכול להכות את הצריח עם רגלי ה', אבל זו תהיה שגיאה שתפסיד עבורו את המשחק, וזו החידה הראשונה של היום – מה הדרך של הלבן לנצח אם השחור ישחק ה:ד5?

Nd4

מרשל בוחר במסע הטוב ביותר ויוצר איום עם הפרש על המלכה. כעת, המסע הבא של לויצקי צריך להיות עם המלכה המותקפת על ידי הפרש, אך אם הוא יזיז את המלכה יוכל רגלי ה' להכות את הצריח. כעת יש ללבן מסע בודד ששומר על השוויון, שהוא מהה4, ומול כל מסע אחר יש למרשל יתרון.

לצורך החידה, נבחן את המסע השני בטיבו על פי המנוע שעומד בפני הלבן בעמדה הזאת – מהה5. מה המסע שמעניק לשחור יתרון, ואיך הוא עושה זאת?

20. Qh5 Ref8

לויצקי בוחר באפשרות פחות טובה, על אף שעדיין לא ניתן להכות את הצריח הלבן מיד, משום שהמלכה ממשיכה לאיים על הצריח במשבצת ה8. מרשל מגיב עם הכפלת הצריחים בטור ו', וכעת אין ללבן ברירה, אלא להזיז את הצריח. עם הכפלת הצריחים, מרוויח מרשל יתרון נוסף מלבד הפסקת האיום של הלבן, והוא האפשרות לשחק צ:ו2, כאשר הצריח לא יכול להכות אותו בגלל האיום במט בשורה האחורית עם מהא1, והשחור יכול לכפות החלפת כלים בדרך לסיומת עדיפה בכל תרחיש אחר.

21. Re5 Rh6 22. Qg5 Rxh3 23. Rc5

לויצקי אכן מזיז את הצריח כדי להגן עליו, וכעת יש למרשל את האפשרות של צ:ו2 כפי שהזכרנו לעיל, אך הוא בוחר בניצחון יפה יותר. הצריח מאיים כעת על המלכה הלבנה והיא נאלצת לסגת, מה שמאפשר לצריח לקחת את הרץ ולהקריב את עצמו. את ההקרבה הזאת לא משתלם ללבן לקבל, מכיוון שהיא תאפשר לשחור לשחק פו3+ ולזכות במלכה עם מזלג, מאחר ורגלי ז' יעבור לטור ח'.

לכן, הלבן בוחר בניסיון לייצר איום נגדי על המלכה עם הצריח, אשר מוגן על ידי המלכה הלבנה, אבל גם אחרי שהמלכה תיסוג, לשחור יהיה יתרון בכלי, משום שעדיין לא ניתן לקחת את הצריח מחשש לאותו מזלג של הפרש. בשלב הזה יש למרשל הרבה אפשרויות טובות, אבל הוא בוחר ביפה מכולן, וזו שבעקבותיה הצופים זרקו על הלוח מטבעות זהב מרוב התלהבות, כך לפחות על פי הסיפור.

Qg3

ולויצקי נכנע.

עכשיו, נדון בשאלה מדוע לויצקי נכנע כעת, ואילו איומים הקרבת המלכה הזאת יצרה. קודם כל, את המלכה ניתן להכות ב-3 דרכים שונות, אך קודם נבחן מה קורה אם ההקרבה נדחית על ידי הלבן. האיום המיידי הוא מה:ח2 מט, והדרך היחידה להגן על ח2 בלי להכות את המלכה היא מהה5, אבל אחריה יש מט ב-2 – פו3+ (או פה+2 שעובד באותה מידה) מח1 צ:ח2 מט.

אף רגלי לא יכול להכות אף אחד מהכלים כאן…

כמובן שישנה גם האפשרות של הלבן לדחות במעט את המט על ידי הקרבת המלכה שלו עם שח, אבל עדיין יהיה מדובר במט כפוי ב-7 מסעים, וזה עוד כולל את האפשרויות של הלבן לעשות עוד שח או שניים. בכל מקרה, גם אם לא היה מדובר במט כפוי, לא הייתה ללבן סיבה להמשיך את המשחק אם הוא נאלץ להיות בחיסרון כל כך גדול בחומר.

נעבור לאפשרויות שבהן הלבן מקבל את הקרבת המלכה. הוא יכול לעשות זאת עם רגלי ח', רגלי ו' או עם המלכה. אפשרות אחת היא ח:ז3, אבל אחריה מגיע פה2 מט, מכיוון שהצריח מונע מהמלך לסגת לטור ח. אפשרות שנייה היא ו:ז3, אבל גם לזה יש תגובה של מט כפוי עם פה2+ מח1 צ:ו1 מט.

האפשרות הטובה ביותר של הלבן, מלבד זו שלויצקי בחר בה, שהיא לסיים את המשחק עם המסע הנהדר הזה ולהיכנע, היא להכות את המלכה עם המלכה שלו – מה:ז3. גם לזה יש ללבן תגובה מנצחת, אם כי לא מט כפוי – פה2+ מח1 פ:ז3+ מז1 (ו:ז3 צ:ו1 זה אותו מט) פה2+ מח1, ואחרי זה, מגיע צג3 שמאלץ את הלבן להחליף צריח או להפסיד עוד רגלי בסיומת בה הוא גם ככה בחיסרון של כלי.

עמיחי קטן

עורך ראשי. תמיד בעד הישראלים ולא רק בספורט, בהכל.

לפוסט הזה יש 14 תגובות

  1. עמיחי, תודה רבה. מעניין מאוד. רק נציין שהעיר ורוצלאב נקראה ברסלאו, בעת שנערכה ההתמודדות, והיתה עדיין חלק מהקיסרות הגרמנית. העיר חזרה לידי פולין לאחר מלחמת העולם השנייה.

  2. איזה מסע מדהים עם המלכה!
    לא הכרתי בכלל. תודה רבה.
    לדעתי זה שהוא נסוג עם המלכה מטור h ל-g5 ולא ל-g4 היה הכי בעייתי.

  3. בחידה השניה הבעיה היא הקרבת הפרש על f3 עם שח. אחרי ההורדה, המלכה לוקחת את הפיון על f3 ומייצרת המון בעיות ללבן, ביניהן הורדת הרץ, שח עם הצריח בטור g, והורדת הצריחבמרכז הלוח.

    1. למרות שצריח ל e1 אחרי לקיחת החייל נראה לי שמצליח לייצב את המצב עם חסרון רק של רגלי (חייל) אחד ומצב קצת פחות טוב, אבל לא משהו שממש מופסד, אלא אם פספסתי איזה מט או מסע חזק לשחור..

      ותודה שוב עמיחי, ניתוח מצויין, חידות מעניינות (הראשונה קלה אז לא עניתי עליה) והמסע המסיים הוא באמת פנינה!

כתיבת תגובה

סגירת תפריט