משחקי השחמט הגדולים (2) – משחק האלמוות של גארי קספרוב / עמיחי קטן

בשבוע שעבר התחלנו כאן סדרת כתבות על משחקי השחמט הגדולים, ואחרי "משחק האופרה" המפורסם, אך גם פשוט יחסית, הפעם אנחנו קופצים כ-140 שנה קדימה בזמן, אל הטורניר שהיום מכונה "טאטא סטיל" אשר משוחק בינואר של כל שנה בהולנד. בסיבוב הרביעי של הטורניר, גארי קספרוב, שהיה עתיד לזכות בטורניר בסופו של דבר, שיחק נגד וסלין טופאלוב במשחק שהוא ואחרים הגדירו אותו כטוב ביותר שלו אי פעם.

ניתוחים רבים נעשו על המשחק הזה, ואני אציע כאן כמה מהם לפני שאנסה לעשות זאת בעצמי – קודם כל, המומחה בתחום ניתוחי המשחקים אגדמטור, אחרי זה לוי רוזמן בערוצו gothamchess, אשר קהל היעד שלו נחשב ברמה פחות גבוהה, ולכן הניתוחים שלו הם לרוב בסיסיים יותר, והסרטון הבא בתור הוא של היקארו נקאמורה, אשר מצהיר על עצמו כמי שגדל על סגנון המשחק של קספרוב. בנוסף לכך, מי שרוצה לקרוא על המשחק עם הסברים של קספרוב עצמו וניתוח של הלך החשיבה שלו, מוזמן לעשות את זה כאן.

רק הבהרה קטנה לפני שנתחיל – "משחק האלמוות" הוא כינוי למשחק ששוחק על ידי אדולף אנדרסן באמצע המאה ה-19, ובו הוא הקריב כלים רבים בדרך לניצחון. מאז, משחקים בעלי מאפיינים דומים של הקרבת כלים בדרך לניצחון זכו לכינוי דומה, כמו המשחק הזה שמכונה "משחק האלמוות של קספרוב" ומשחקים אחרים אצל אחרים מהשחמטאים הגדולים של כל הזמנים.

לבן: גארי קספרוב.

שחור: וסלין טופאלוב.

פתיחה: הגנת פירץ (B07).

ניתן לעקוב מסע אחרי מסע בקישור הבא: Garry Kasparov vs Veselin Topalov (1999) Kasparov's Immortal (chessgames.com)

1. e4 d6 2. d4 Nf6 3. Nc3 g6 4. Be3 Bg7 5. Qd2 c6 6. f3 b5

טופאלוב בוחר בהגנת פירץ, אחת מההגנות ה"היפר-מודרניות", כלומר כזו שנלחמת על המרכז בעזרת הכלים הרחוקים ורק בשלב מאוחר יותר הרגלים נשלחים למרכז. תוכנית המשחק של קספרוב בשלב הראשוני היא להחליף את הרצים השחורים, מכיוון שזה של השחור משמעותי מאוד בהגנה על אגף המלך, ואילו השחור מנצל את ההתמקדות של הלבן באגף המלך על מנת להרוויח שטחים באגף המלכה, שם הלבן צפוי להצריח בקרוב.

 7. Nge2 Nbd7 8. Bh6 Bxh6 9. Qxh6 Bb7 10. a3 e5 11. O-O-O Qe7 12. Kb1

הלבן דואג להחלפת הרצים, והמיקום של המלכה הלבנה עמוק באגף המלך השחור לא מאפשר לשחור להצריח באגף המלך, מה שאומר שגם הוא צפוי לבחור בהצרחה ארוכה, והמסעים האחרונים של טופאלוב נועדו לאפשר את זה. בצד השני, קספרוב כבר הצריח, אבל הוא נמצא בנחיתות קלה בפיתוח הכלים, והוא יצטרך להקדיש לכך את המהלכים הקרובים, מה שיאפשר לשחור להיאבק כנגד השליטה הלבנה במרכז.

a6 13. Nc1 O-O-O 14. Nb3 exd4 15. Rxd4 c5 16. Rd1 Nb6

השחור מצריח גם הוא באגף המלכה ופותח בהתקפה על המרכז, בזמן שהלבן מביא אל אגף המלכה את הפרש השני ואת הצריח, מכיוון שעיקר ההתרחשויות תהיה באגף המלכה, בו נמצאים שני המלכים. בינתיים ראינו החלפות רק של הרץ השחור ושל רגלי בודד, אבל השחור כבר מוכן לקדם את רגלי ד', כששני הפרשים יכולים להגן על המשבצת ד5 אליה הוא רוצה להגיע, ואילו הלבן ינסה לנצל את ההתקדמות של הרגלים השחורים כדי למצוא משבצות נוחות למקם בהן את הפרשים שלו ולפתח את הרץ.

17. g3 Kb8 18. Na5 Ba8 19. Bh3 d5

כאן מגיעים כמה מסעים חשובים בבניית העמדה של קספרוב, שיהיה להם חלק משמעותי ביכולת שלו לצאת להתקפה יעילה בהמשך. האופן הבלתי רגיל בו הוא מפתח את הרץ, במה שנקרא "פיאנקטו מורחב", יאפשר ללבן לשלוט בעתיד על המשבצת ג8, בעוד שהמסע של הפרש אל המשבצת א5 גורם לכך שהרץ השחור נאלץ לתפוס מחסה במשבצת א8, מה שמשאיר למלך השחור מעט מאוד מרחב מחיה עתידי. אם וכאשר קספרוב יתחיל להתקיף בשח, המלך יצטרך להיחבא במשבצת א7, ומשם להתקדם אולי עוד יותר לכיוון מרכז הלוח. מצד שני, טופאלוב מתמקד במרכז, שם העמדה שלו נראית נוחה יותר.

20. Qf4+ Ka7 21. Rhe1 d4 22. Nd5 Nbxd5 23. exd5 Qd6

קספרוב אכן מביא את השח שמאלץ את המלך השחור להסתתר בינתיים במשבצת א7, ואילו טופאלוב ממשיך לחזק את מבנה הרגלים שלו במרכז עם המשך ההתקדמות של רגלי ד, והמסע ד4 מביא את הלבן להחלפת פרשים, אשר בעקבותיה רגלי ד של הלבן נותר ללא סיוע ועם שני כלים שמאיימים להכות אותו אחרי המסע מהד6, שנועד גם להציע החלפת מלכות שתקרב את המשחק לתיקו, ואולי אפילו עם יתרון קל לרביעיית הרגלים של השחור באגף המלכה שהתקדמו בצורה נאה.

24. Rxd4 cxd4 25. Re7+

כאן מתחיל רצף ארוך של מסעים, שבהם קספרוב מצא את המהלך הטוב ביותר, כאשר ברוב המקרים מדובר במסע הטוב היחיד. הוא מתחיל עם הקרבת צריח, ואחרי שהצריח הראשון מתקבל על ידי טופאלוב מציע לו קספרוב גם את הצריח השני. במבט ראשוני המנוע טוען שטופאלוב יכול היה לוותר על הצריח הראשון שהוצע לו ולשמור על יתרון קטן, אך מעקב מעמיק אחרי ההסתעפות שהמחשב מציע מביא אותנו לשוויון שנע בין יתרון קל לקספרוב ובין אפשרויות עתידיות של טופאלוב לכפות שח נצחי, וכרגע זה המצב לטענת סטוקפיש גם אחרי שטופאלוב היכה את הצריח, אם כי יהיה לשחור קשה הרבה יותר להגן על העמדה אחרי שהוא הכה את הצריח.

עכשיו זה זמן טוב לחידה הראשונה של היום. את הצריח השני המוצע לו טופאלוב לא לקח, והוא עשה זאת בצדק. מה היה קורה לו השחור היה מכה גם את הצריח השני ומשחק מה:ה7?

בזמן שהעמדה מובאת כאן שוב, זה זמן טוב לספר שקספרוב עצמו העיד שהוא לא ראה קדימה את כל ההסתעפות לפני הקרבת הצריח, אם כי ברבע השעה שטופאלוב הקדיש לחשיבה לפני שהוא הכה את הצריח קספרוב טוען שהוא כבר הצליח לראות בראש עוד יותר, ובה בעת הוא ראה שאם טופאלוב ישחק מב6 במקום לקחת את הצריח זה כנראה יסתיים בתיקו משעמם. לדבריו "אם טופאלוב היה משחק מב6 אני הייתי מפסיד חצי נקודה, הוא היה מרוויח חצי נקודה והעולם כולו היה מפסיד את מה שעומד לקרות בהמשך".

Kb6 26. Qxd4+ Kxa5

טופאלוב מצא את המהלך הטוב ביותר וכעת הוא מנסה למלט את המלך בזמן שקספרוב דוחק אותו לפינה, ותוך כדי מקריב גם את הפרש. אפשר לראות שהשחור ביתרון כלים משמעותי, אך המלך תקוע בעמדה מאוד בעייתית וכל תזוזה לא מספיק זהירה של טופאלוב עלולה להוביל למט. עם זאת, נכון לעכשיו זו עדיין עמדה שוויונית על פי המחשב, משום שיש לטופאלוב את האמצעים להגן מפני ההתקפה כרגע, אבל גם המנוע מתחיל לשנות את דעתו אט אט.

27. b4+ Ka4 28. Qc3

ההתקפה על המלך השחור ממשיכה, והפעם השח עם הרגלי ממשיכה את מסעו של המלך אל הצד השני של הלוח, ומיד מגיע מסע ללא שח, אחרי 3 כאלה רצופים של הלבן. האיום במט עם המסע מהב3 הוא ברור, ומאחר שאין למלך לאן לזוז, הדרך היחידה של השחור למנוע את המט היא לקחת את הרגלי ד5 כדי לשלוט על האלכסון של ב3. הכאה עם הרץ לא עוזרת, מכיוון שאחרי ר:ד5 מב2 מהה5 צ:ה5 (אותו דבר עם מהה6 צ:ה6), לא משנה מה יהיה המסע הבא של השחור, מהב3+!! ר:ב3 ג:ב3 יהיה מט נאה במיוחד.

Qxd5 29. Ra7 Bb7 30. Rxb7

ההבדל בין המסע עם הרץ שמוביל למט שראינו לפני רגע, ובין המסע עם המלכה שמשאיר את השחור במשחק, הוא שכעת השחור יוצר איום פוטנציאלי של החלפת מלכות, מכיוון שאחרי מב2 יכול השחור להגיב עם מהד4 ולרתק את המלכה. לכן, הלבן עובר לאיום אחר, הפעם עם הצריח שמאיים לקחת את הרגלי א6, כשגם זה יהיה מט. כזכור, למלך השחור אין לאן לזוז, ולכן כל שח בו לא ניתן להכות את הכלי המאיים על המלך או לחסום את התנועה שלו יהיה מט כרגע.

המסע המתבקש לכאורה מצידו של השחור הוא צד6 שמגן על הרגלי א6, אבל זה מהלך מפסיד משום שלצריח הזה יש כבר תפקיד קריטי אחד. בפסקה הקודמת הצגנו את האיום הפוטנציאלי של השחור לכפות החלפת מלכות, אך האפשרות הזאת מבוססת על ההגנה של הצריח בטור ד על המלכה, כשאם המלכה הלבנה תכה את המלכה השחורה, יוכל הצריח להכות בחזרה ולהבטיח את ההחלפה השווה. אולם, בעמדה הנוכחית החלפה כזאת תוציא את הצריח השחור מהשורה השישית, ואז יוכל הצריח הלבן להכות את הרגלי א6 ולזכות במט, ואם הצריח השחור יישאר בהגנה על השורה השישית, הוא לא יוכל להגן על טור ד.

לכן, נאלץ טופאלוב להקריב את הרץ, וקספרוב הכה אותו עם הצריח בידיעה שהמלכה לא יכולה להכות בחזרה, מכיוון שהיא צריכה להישאר על האלכסון של המשבצת ב3. כעת נשים לב לעמדה הבעייתית של טופאלוב – המלכה לא יכולה לזוז מהאלכסון א2-ז8, הצריח לא יכול לזוז מטור ד, אם כי האיום של צא6 הוא לא מיידי מכיוון שהמסע האחרון הזיז את הצריח הלבן מטור א, ואם השחור יעשה מסע של המתנה דוגמת ח5, אז הלבן יצרף את הרץ להתקפה עם רו1!! ויהפוך אותה לבלתי עצירה.

זו הזדמנות לחידה השנייה של היום – בעמדה הזאת, אחרי ח5 רו1!! המט הוא בלתי נמנע. לצורך העניין, נניח שהשחור שיחק אחרי זה ח4, מה המט שיש ללבן?

זו העמדה התיאורטית המדוברת, שכמובן לא התרחשה במשחק. ההצעה של המנוע לעשות שח עם המלכה יכול רק לעכב את המט הבלתי נמנע אחרי שהמלך הלבן ימצא לעצמו מקום לשנ"צ במשבצת א2, אבל לצורך החידה בחרתי במסע שלא מעכב את המט המהיר ביותר שהלבן יכול להנחית כאן.

לפני שנתמקד בשאלה מה טופאלוב עשה בפועל, נבחן כמה אפשרויות אחרות שהיו לו. צד7 לא עובד, כי הצריח הלבן יכה את הצריח השחור, הפרש יכה בחזרה והרץ הלבן יכה את הפרש, בזמן שהמלכה לא יכולה להכות בגלל שהיא צריכה להישאר על האלכסון. כעת הצריח השחור כבר לא נמצא כדי להגן על המלכה והאיום של השחור בהחלפת מלכות סר מעל הלבן שיכול לנצל תוך מסעים אחדים.

צד6 נראה כמו אפשרות טובה יותר, אך אחרי צב6!! השחור נותר עם אותה בעיה – הצריח חייב להישאר על טור ד מצד אחד ועל השורה השישית מצד שני, אך אם הוא לא יזוז הצריח הלבן יכה אותו, ושוב המלכה לא יכולה להכות בחזרה. נדמה שיש לשחור פתרון דמות צאד8, כשהצריח השני מגיע כדי שאם הלבן יכה את הצריח יגיע צריח אחר במקומו, אבל אחרי מב6 המסע מהד4 לא עובד לשחור, כי אחרי מה:ד4 הצריח השחור חייב להישאר בהגנה על א6 ולא יכול להכות במשבצת ד5.

האפשרות שהיא ככל הנראה הטובה ביותר בדיעבד עבור השחור היא צחה8!!, מכיוון שאז יש חלוקת תפקידים בין הצריח של טור ד שנשלח להגנה על המשבצת א6 אחרי צב6 צא8, ובין הצריח של טור ה שנשלח לסייע למלכה באיום על החלפת מלכות. במצב כזה, אחרי מב2 יכול השחור לשחק מהה5 כשהצריח השני נמצא על טור ה ומגן על המלכה. אם טופאלוב היה מצליח למצוא את כל זה הוא היה יכול כנראה לשמור על השוויון בעמדה עוד קצת, ואולי לייצר החלפות בדרך לסיום מאוזן, אבל גם למחשב זה לוקח הרבה זמן למצוא, ואולי קספרוב הכין משהו גם נגד זה.

Qc4

טופאלוב בחר כאן בניסיון להחליף את המלכות, וזה בולם את צמד האיומים של הלבן כרגע, מכיוון שהחלפת המלכות תפתח למלך את משבצת המילוט ב5, מה שיהפוך את יתרון הצריח של השחור למכריע, ואם הלבן ינסה להחזיר את הצריח לטור א, אז אחרי מהג4 צא7 צד1+ מב2 מה:ג3 מ:ג3 צד6 השחור מצליח להביא להחלפת המלכות עם שח ולהחזיר את הצריח בזמן להגן על א6. עם זאת, כעת יש ללבן מסע אחד שמעניק לו יתרון קל.

31. Qxf6 Kxa3 32. Qxa6+ Kxb4

קספרוב מכה את הפרש עם המלכה ושומר על איום במט, כשהפעם המלכה היא זו שמאיימת על הרגלי א6. המלך השחור מזהה שהמלכה נעלמה מהסביבה הקרובה שלו ושואף מעט אוויר כשהוא מכה את רגלי א של הלבן ומאפשר למלך מרחב מילוט בדמות הרגלי במשבצת ב4 שכעת אינו מוגן, ומיד אחרי השח הוא באמת מכה גם את רגלי ב. כאן המקום לציין שלפי המנוע של סטוקפיש, הנכון יותר עבור טופאלוב היה לשחק צד1+ מב2 צא8 וליצור איום נגדי על המלך הלבן, במקום לנסות למלט את המלך שלו. מכאן ואילך, כל יתר ההסתעפות הזאת היא כבר בלתי נמנעת מבחינת טופאלוב.

33. c3+ Kxc3 34. Qa1+ Kd2 35. Qb2+ Kd1 36. Bf1

קספרוב מוצא סדרה של שחים שדוחקת את המלך השחור עד למשבצת הפתיחה של המלכה הלבנה, וכעת הוא מוסיף את המסע רו1!! שגוזר את דינה של המלכה השחורה או של המלך השחור. אם המלכה תכה את הרץ, יבואו מהג2+ מה1 צה7+ מהה2 מה:ה2 מט, וכל עוד היא לא מכה את הרץ, אין לה שום דרך להגן גם מפני מהג1 וגם מפני מהה2, שניהם מט. כדאי לשים לב למיקום המדויק של המלכה הלבנה בסיום רצף השחים, והוא יהיה חשוב בעוד כמה מסעים.

Rd2

טופאלוב מוצא את המסע היחיד שלא גורר אובדן מיידי של המלכה או מט מבחינתו, מכיוון שהוא מגיב באיום נגדי על המלכה, ומציע החלפה בה קספארוב יזכה בחזרה בטיב אותו הוא קודם לכן הקריב (יופי של חרוז…), אבל קספרוב כמובן לא מעוניין בעמדה שוויונית בדרך לתיקו בלתי נמנע, והוא מוצא גם הפעם את המסע היחיד ששומר על היתרון שלו.

37.Rd7

המסע הרביעי של קספרוב במשחק הזה שזוכה לתואר "מבריק" מפי סטוקפיש, והפעם צד7!! שמרתק את הצריח השחור ובולם את האיום בהחלפת מלכות. האיום החדש שיוצר קספרוב כעת הוא מה:ד2 מט, במקביל לאיום הכפול מהמסע הקודם שיהיה קיים שוב אם הצריח יזוז. כעת מדובר באיום שאין לטופאלוב מה לעשות כנגדו, והוא ייאלץ להיפרד מהמלכה שלו במסע הבא.

Rxd7 38. Bxc4 bxc4 39. Qxh8

כאמור, לטופאלוב לא נותרה ברירה, והוא בחר באפשרות הכי טובה שהייתה לו, שהיא להכות את הצריח בצריח שלו, הרץ הכה את המלכה השחורה והוכה בחזרה על ידי הרגלי, ובסיום רצף ההכאות הזה הגיעה סיבה נוספת למיקום הספציפי המדויק הזה של המלכה, כשהצריח בקצה השני של הלוח, אשר לא זז בכלל לאורך המשחק למעשה, הוכה על ידיה.

Rd3 40. Qa8 c3 41. Qa4+ Ke1 42. f4 f5 43. Kc1 Rd2 44. Qa7

השלב הזה הוא כבר פשוט יותר אחרי רצף המסעים הקודם המרשים של קספרוב, וקל יותר ללבן לשמור על היתרון שלו בסיום הזה. כל שנותר לו הוא למנוע מרגלי ג להפוך לאיום משמעותי, ואחרי זה להתחיל לטפל ברגלים האחרים באגף המלך. בשלב הזה, טופאלוב מחליט להיכנע, בידיעה שקספרוב יתחיל לזכות ברגלים של אגף המלך ויוכל לקדם את אלו שלו במוקדם או במאוחר, ואילו לו כבר לא נותרו איומים משמעותיים.

עמיחי קטן

עורך ראשי. תמיד בעד הישראלים ולא רק בספורט, בהכל.

לפוסט הזה יש 21 תגובות

  1. משחק מרשים, וגם הניתוח!
    ממש נהניתי לקרוא, הסברים מעולים על כל הצמתים החשובים במשחק.
    יש 2 טעויות עריכה בכתבה. 1. במשפט "אם המלכה תכה את הרץ, יבואו מהב3+ מא5 צז5+ מהב5 מה:ב5 מט" נראה שהחלפת בטעות בין המספר לאות בכמה מהמסעים. צריך להיות מהב3+ מה1 צה7+ מהה2 מה:ה2 מט.
    הטעות השניה היא שהתמונה האחרונה מציגה עמדה מוקדמת בהרבה במשחק.

  2. והתשובות לחידות:
    בחידה הראשונה אחרי מה:ה7 בא מה:ד4+ מב8 מהב6+ רב7 פג6+ מא8 מהא#7.
    בחידה השניה ר:ב5 מה:ב5 מהב#3. או א:ב5 צא#7.

  3. הי
    באמצע קריאה ונהנה מאוד
    תיקון קטן אחרי מסע 36:
    אם השחור מכה את הרץ, הלבן עושה שח עם המלכה על ג2, ומשם זה מט עם הצריח

  4. ראיתי פעמיים את הלינק של אגדמטור ואחר כך קראתי כאן. מה שקספרוב עשה במשחק הזה זה בגבולות הלא יאומן בהנחה שהוא הצליח לנתח את העמדה מרגע ההקרבה של הצריח הראשון עד הסוף. זה משהו בלתי נתפס כי פעם אחר פעם סה נראה שהוא נכנס לעמדות בלתי אפשריות ויוצא מהן בצורה שלא תאמן ומוצא את המהלך הכי מדויק שממשיך את המתקפה בכל הכח .. מעניין מה עבר לו בראש אם החשיבה שלו היתה מתוכננת עד הסוף מרגע ההקרבה או שפשוט אילתר תוך כדי כך שהוא בונה על המצב הדחוק של המלך השחור. תודה עמיחי

    1. תודה. קספרוב צמצם את המרחב של המלך השחור על מנת לגרום לכך שהוא יצטרך לנדוד הרבה. קשה לי לענות בוודאות כמה הוא ראה (הוספתי קישור לניתוח שלו על המשחק, שם הוא מתייחס גם לזה), אבל ברור לי שזה לא היה רק אלתור.

      1. תודה עמיחי המשחק הזה כל כך ריתק אותי שצפיתי שוב בניתוח. כמה תובנות. ראשית בעייני המהלך הכי חשוב במשחק היה החלפת הרצים במסע 8 ואז התייצבות המלכה הלבנה בצד של המלך מה שמנע הצרחה קטנה וחייב הצרחה גדולה. העניין הוא שהשחור כבר התחיל לתקוף בצד המלכה במיוחד עם הרגלי בטור B. B7-B5.
        הדבר הזה למעשה פתח את ההגנה על המלך השחור ולמרות שקספארוב עצמו טען בניתוח בלינק שנתת שהמהלך הזה הוא בעל השפעה מינורית לדעתי זה מה שאיפשר את כל המתקפה הזאת.
        אני גם לא מאמין שבעת ההקרבה של הצריח במהלך 24 הוא ראה 20 מהלכים קדימה עד המט. אין מצב בחיים. הוא כן בנה עמדה מאוד חזקה סביב החולשה של השחור אבל זה היה כפסע להפסיד את המשחק הזה הוא היה יכול להפסיד אותו בקלות. אבל המסעים שהוא ביצע פעם אחרי פעם מסעים יצירתיים ובלתי נתפסים ממש בעמדות שנראות אבודות דהיינו שנראה שכל המומנטום נעלם והוא סתם הקריב כלים – איכשהו הוא תמיד מצא עוד מהלך ולא סתם אלא את האחד והיחיד שמקדם אותו ואת המתקפה. מאז שמונת משחקי הבזק של פישר (ככל הנראה) מול שורטס שהבאתם כאן בעבר -נדמה לי שיאיר אלוני הביא אותם – אני לא זוכר שאיזה שהוא משחק כל כך הרשים אותי. באמת משהו שישאר לתמיד ומזל שטופלוב עשה את השגיאה שלקח את ההקרבה ולא שיחק את המהלך עם המלך שהיה חוסם את כל המשחק העצום הזה. תודה רבה עמיחי.

  5. שלום כולם.משחק שכיף להראות.רק שאלה אחת לא נשאלה במאמר הבהחלט מעניין. בהנחה שקספרוב לא ראה הכל מדוע בחר להקריב בד4 מההתחלה?

    1. תודה. במסעים שלפני הקרבת הצריח קספרוב צמצם את המרחב של המלך השחור, וגם אם הוא לא ראה את כל ההסתעפות, ברור שהוא ראה שהמלך יצטרך לנדוד הרבה. קספרוב אמר שזה הזכיר לו משחק ידוע אחר עם "טיול" של המלך השחור לכל אורך הלוח, ואני מקווה בהזדמנות גם להגיע אליו.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט