מכללות: ספיישל אופסיזן – המאמנים / יהלי אולמר

בשנים האחרונות אנחנו עדים לאחת התופעות המרתקות ביותר בהיסטוריה של הכדורסל המקצועני האמריקאי- התעצמות הכוח של השחקנים על חשבון בעלי הכוח מטעם הקבוצות, שהם בעיקר המאמנים והמנהלים המקצועיים- התפקידים הבולטים שמעמדם בליגה צנח. קיימות שלל דוגמאות לכך- הרגע שבו לברון מחק את התרגיל של בלאט במשחק 4 בסדרה מול שיקגו ב-2015, האולטימטום שקווין דוראנט העמיד בפני ברוקלין (בקיצור: זה דוראנט או נאש+שון מרקס) לא מכבר, השביתה האיטלקית שאנת'וני דייויס עשה בפליקנס ב-2019 וזה רק על קצה המזלג.

גם בכדורסל המכללות, אנו רואים את התעצמות הכוח של השחקנים שבאה לידי ביטוי בצורת שני שינויים מרכזיים מהשנים האחרונות: הראשון הוא החוק שהרשה לשחקנים להרוויח מחסויות ומחוזי פרסום כאלו ואחרים (NIL), השני הוא הטראנספר פורטל. האחרון נועד לייעל את המעבר של השחקנים בין מכללות, והבשורה הגדולה ביותר שהוא הביא היא ששחקן לא צריך לעבור שנת צינון (redshirt) כשהוא עובר מקולג' אחד לאחר. הדבר תקף רק למעבר הראשון של שחקן בין קולג'ים (אם שחקן עובר פעם נוספת, הוא מחויב בשנת צינון). זאת הסיבה שדיוון קיימברידג' (עליו דיברנו בשבוע שעבר) יכול לעבור מאובורן לאריזונה סטייט ללא כל דיחוי ולהיות זמין עבור קואוץ' בובי הארלי כבר במשחק הראשון של העונה הממשמשת ובאה.

שינוי נוסף שהתאפשר הוא אופציה להישאר ולשחק בקולג'ים לשנה נוספת, חמישית במספר, מעבר ל-4 השנים המסורתיות. האופציה ניתנת למימוש רק עבור שחקנים שהיו בסגלי הקבוצות בעונת 2020, שם בוטל טורניר המכללות.

אף על פי כן, בקולג' באסקטבול המאמנים מכתיבים את סדר היום של קבוצותיהם. רק לפני שבוע, טום איזו חתם על חוזה חדש במישיגן סטייט ספארטנס, בשווי 31 מיליון דולר ל-5 שנים. זהו שכר שנתי ש-99.5% משחקני המכללות יכולים רק לחלום עליו, כשרק 1 מתוך 200 שחקני מכללות (בהערכה גסה) יגיע לאנביאיי וירוויח סכום כזה בשלב מסוים בקריירה שלו. כמו כן, עדות למעמד המאמן בקולג'ים הוא הותק שלו- מתי בפעם האחרונה ראיתם מאמנים שנשארים בקבוצות שלהם למספר עשורים? הדבר הכי קרוב לכך בכדורסל המקצועני זה גרג פופוביץ', אך הוא היוצא מן הכלל שמעיד על הכלל.

לכן, תחלופת המאמנים בליגת המכללות נעשית במידה מעטה עד אפסית, בדרך כלל. בקיץ הנוכחי, 59 קבוצות החליפו את האיש שעומד בראש המוצר שהן מעמידות על הפרקט. בכתבה זו נסקור את הבולטות מהן.

דיוק בלו דווילס:כל סוף זה התחלה חדשה

למשך 42 שנה, מייק ששבסקי היה דיוק ודיוק הייתה מייק ששבסקי- הם היו פשוט בלתי ניתנים להפרדה. המאמן הפך את עצמו למאמן הכדורסל המוכר בתבל כשהפך את דיוק להגדרה של קבוצת "דם כחול" במכללות. תחתיו, הבלו דווילס זכו בכל 5 אליפויות ה-NCAA שלהן, כשלפניו הישג השיא שלהם היה הפסד בגמר (פעמיים). קואוץ' קיי הוא האיש שתמיד היה שם: הוא שרד את התקופה הקשה בתחילת הקדנציה שלו בשנות ה-80, המשיך לשני תארי מכללות בק טו באק ב-91 ו-92 (עם גראנט היל וכריסטיאן לייטנר), הבליח לעוד אליפות ב-2001 עם ההנהגה של שיין באטייה וקרלוס בוזר, שבר את הלב של באטלר וגורדון היוורד בגמר 2010 וקינח באליפות אחרונה, חמש שנים לאחר מכן, עם ג'אליל אוקאפור וטיוס ג'ונס.

בואו נחזור לחמישייה הפותחת שלקחה את התואר הלפני האחרון של הבלו דווילס, אי שם לפני 12 שנים. את עמדת הסנטר בראיין זובאק עב הבשר ומיילס פלאמלי (חוזה לך ברח) חלקו שווה בשווה, כשלאנס תומאס וקייל סינגלר הם הפורוורדים. הגארדים באותה החמישייה היו נולאן סמית' והסיניור ג'ון שאייר. האחרון המשיך לקריירה מקצוענית קצרה במיוחד- שנה בליגת הפיתוח, עוד שנה כושלת למדי במכבי תל אביב (כמתאזרח, אביו יהודי) ולאחר עוד עונה בגראן קנאריה, קריירת המשחק שלו הסתיימה בגיל 26. השנה הייתה 2013 ושאייר חזר לכור מחצבתו- קמפוס דיוק הממוקם בדורהאם, צפון קרוליינה. הוא טיפס באיטיות במעלה סולם הדרגות- תחילה כ-"עוזר מיוחד", מאוחר יותר מונה לעוזר מן המניין ואחר כך ל-"מאמן ראשי שותף". הוא ניהל את המשחק הראשון שלו כמאמן ראשי ב-6 לינואר 2021, כשקואוץ' קיי שהה בבידוד, וניצח את בוסטון קולג' בנקודה.

בתום עונה זאת פורסמה הידיעה שאותו שאייר קיבל קידום נוסף, ומהעונה הבאה (22/23) הוא ייכנס לנעליים העצומות של המאמן הגדול בכל הזמנים בכדורסל המכללות (לפחות בתקופה המודרנית) ויאמן את הבלו דווילס. לדעתי, המאמן בן ה-35 יביא לדיוק דברים אחרים ממה ש-ששבסקי הביא להם, אך כוונתי היא לא לצד המקצועי, אלא בצד של אופי עבודת האימון שלו והחיבור לקבוצה.

הדבר הבולט ביותר הוא הניסיון- הפרשמנים של דיוק בעונה האחרונה (באנקרו, גריפין, קילס) קיבלו יחס חם ואבהי מקואוץ' קיי, אותו באנקרו כינה "GOAT" כשנשאל עליו לאחר שנבחר בצמרת הדראפט הנוכחי. השנה נראה את תבנית היחסים בין שאייר לפרשמנים האחרים שמכונת הסקאוטינג של הדיוקיז הביאה לקבוצה- השניים הבולטים הם הביגמן דרק לייבלי השני והווינג דאריק וויטהד, עליהם נדבר בהמשך השנה. כמו כן, על מנת לבנות קבוצה מנצחת כדאי שכל השחקנים ישדרו על גל אחד, אותו מכתיב המאמן (אני רוצה להאמין שכך הדבר)- איך שאייר יגבש וילכד את הצעירים עם הותיקים יותר- הסופמור ג'יילן בלייקס (נון-פאקטור בשנה האחרונה) וג'רמי רואוץ' (הרכז הפותח שיקח על עצמו יותר השנה)?

דיוק אמנם השאירה בסגלה רק 2 שחקני "בית" אך היא מצאה כמה מציאות עתירות ניסיון בטראנספר פורטל- ג'ייקוב גראנדיסון- ווינג סופר סיניור (נכנס לשנה החמישית שלו) מאילינוי, קייל קאצ'ינגס, ווינג סיניור מהרווארד (תארו לכם כמה ילד אמריקאי ממוצע מקנא בו) וריאן יאנג, סנטר סיניור מנורת'ווסטרן. מבחינת כישרון- מאז ששבסקי, אף פעם לא הייתה ולא תהיה לבלו דווילס בעיה במחלקה זו. המשימה המרכזית של המאמן החדש היא לגבש את בליל השחקנים האלו, עם שנות הניסיון המגוונות של כל אחד מהם, לקולקטיב מתפקד. חבל שבן גוריון לא שם כדי לתת לו כמה שיעורים.

וילאנובה ווילדקאטס: הימור מחושב?

גם המפסידה השנייה בחצי גמר טורניר המכללות להשנה (הפסידה לקנזס ולהצגה של אוצ'אי אבאג'י) החליפה את האיש הותיק שלה על הקווים. כמו ששבסקי, גם ג'יי רייט תיפקד בצוות האימון של נבחרת ארה"ב אך האחרון בילה רק 21 עונות על הקווים של אחת הקבוצות המשתפרות בענף (בדיוק מחצית מהניסיון של קואוץ' קיי בדיוק). בתקופתו, רייט הוביל את התכולים ל-4 מעמדי פיינל פור בריקוד הגדול, כשהוא מוליך קבוצה עתירת ניסיון וריווח ב-2018 כל הדרך לזכייה בטורניר. אותה קבוצה התהדרה בשחקנים כמו מיקאל ברידג'ס, ג'יילן ברנסון ועומארי ספלמן, כמו גם פרשמן אנונימי למדי בשם קולין ג'ילספי (נראה לי שהוא מוכר לי מאיפשהו). אגב, המשחק האחרון באותה שנה, מול מישיגן בגמר, ייזכר בתור מופע הפריצה של הווינג דונטה דיווינצ'נזו, שקלע 31 נקודות מהספסל, חצי מכמות הנקודות של מישיגן כולה!

במעבר חד, פורדהאם ראמס היא קבוצה בינונית למדי מהאטלנטיק-10, הקונפרנס שממנו דייוידסון (אלופת העונה הסדירה) וריצ'מונד (אלופת טורניר הקונפרנס) הגיעו לטורניר ה-NCAA העונה. היא סיימה את העונה במאזן 16-16 מאוזן להפליא ואת משחקי הקונפרנס במקום ה-8 מתוך 14. בדירוג הנט רייטינג היא ממוקמת 173 במדינה, 6 מקומות בלבד מעל החציון. אז למה בדיוק המאמן שלה, גבר בן 37 בשם קייל נפטון, עם ניסיון של עונה בודדת כמאמן קולג'ים, נבחר להיות היורש של רייט בווילדקאטס?!

הסיבה המרכזית היא הגנה. קואוץ' נפטון מיצה בשלמות את הפוטנציאל שהיה לו בסגל וזיקק אותו למצוינות בכל הנוגע לצד האפור של המגרש. הוא שהוליך את הראמס למקום 41 בדירוג הגנתי במדינה בעונתו היחידה בקבוצה (ספגו 95.1 נקודות למאה פוזשנים)- טוב יותר מקונטיקט, וויק פורסט ואפילו מששבסקי והבלו דווילס! וזה לא בגלל ששחקניו רצו בכל הזדמנות והתמידו בשמירה על קצב גבוה- קצב המשחק שלהם דורג 139 ב-D1 (מעל הממוצע, אך באופן זניח בלבד). הסייז של הפרסונל שלו היה מגוון עם 3 שחקנים בלבד רשומים בגובה שחוצה את 2.00 המטרים, כש-4 מהם בגובה של 1.91 מ' ומטה.

נתונים אלו יגרמו בוודאי להתרגשות רבה בצוות המקצועי של וילאנובה, כי ההגנה המתחלפת שלהם, שעליה דיברנו בעונה האחרונה, השיגה את הדירוג ההגנתי ה-23 בטיבו במדינה. לקראת העונה הבאה התכולים הצליחו לשמר את כל שחקני הרוטציה הבכירה מלבד ג'ילספי שסיים את 5 השנים המותרות לו ואת הפורוורד ג'רמיין סמואלס מאותה הסיבה. במקומם, שלושה פרשמנים חדשים מצטרפים לקמפוס, בראשם קמרון וויטמור (הפרוספקט מספר 21 במחזור התיכון שלו), פורוורד קפיצי שלבטח יעזור למאמן החדש בצד ההגנתי, כשהיכולות ההתקפיות שלו מתפתחות בינתיים.

בצד השני של המגרש, אם זה לא שבור אז אין צורך לתקן: נובה תשמור על הקיים ותריץ את ההתקפה המודרנית שלה, המתאפיינת במשחק מהיר ועתיר שלשות, תנועה ללא כדור וריווח נפלא. בתחום הזה, לעוזרי המאמן תהיה השפעה חשובה, כי הם מחזיקים בניסיון עם המהלכים והסטים של הקבוצה.

בסיכום הכללי, יהיה מרתק לראות איך נפטון מוציא מים מסלע חזק הרבה יותר בצד האפור של המגרש, והאם השיפור הצפוי בצד הזה מסוגל לקחת את הווילדקאטס גבוה יותר בטורניר סוף העונה.

משהו בקטנה:

הפיראטים של סיטון הול הביאו את שאהין הולוואי, שחוזר לקולג' בו למד ושיחק, כדי לפקד על הספינה שלהם. הקולג' מניו ג'רזי לא עבר את הסיבוב השני בטורניר הגדול מאז 2000 והגיע לרחבת הריקודים (כלומר, לטורניר עצמו) רק 7 פעמים מאז. פרט טריוויה מעניין מאותה שנה הוא שהולוואי הסיניור העמיד ממוצעים מרשימים (13 נק', 5 ריב', 5.6 אס') ובעזרתו של הפרשמן סמואל דלאמברט, הקבוצה טסה עד לעלית 8 שם ניגפה בידי אוקלוהומה סטייט קאובויז ודזמונד מייסון (אחד המטביעים הגדולים, רוצו לראות סרטונים שלו).

המאמן הצעיר הגיע מהפתעת הטורניר/מהקבוצה המדורגת 15 הטובה בהיסטוריה, סיינט פיטרס, מרחק חצי שעה נסיעה בלבד מסיטון הול, אפילו בכבישים הפקוקים תמידית של מטרופולין ניו יורק. כנדוניה, הוא הביא (דרך הטראנספר פורטל) את השחקן המצטיין של הטווסים בעונה האחרונה, קיי.סי נדפו- חוסם מוכשר עם מנוע חזק. מחוץ לקמפוס (של שתי הקבוצות…) הפיראטים גם השכילו 5 משחקני הרוטציה שלהם מהעונה האחרונה, כולם קלעו 6.8-8.8 נק' למשחק באיזון ראוי לציון.

הקבוצה עשתה עבודה נהדרת בטראנספר פורטל- הגארד אל-אמיר דאווס מגיע עם 3 שנות ניסיון בקלמסון וחוזר לאיזור מולדתו כקלעי יציב מעבר לקשת (39.7% בווליום גבוה). תוספת נוספת היא הווינג הג'וניור פמי אודוקלה, שצעד אחורה בתפקיד גדול יותר בעונתו השנייה בפיטסבורג אך מחזיק בפוטנציאל מעניין של קליעה-מסירה-הגנה. דרה דייויס, שנכנס לשנת הג'וניור אחרי שנתיים בלואיוויל, הוא גארד גבוה והגנתי שלא מבריק בלקבור את העור הכתום ממרחק. הוא כן חוסם נפלא בעמדת הגארד ויהיה נשק מסקרן מהספסל התכול. אני סומך על המאמן עם השם המגניב ביותר בענף להוביל את הפיראטים חזרה אל מים רגועים ושלווים. אחרי הכל, מי יכול להיות קשוח יותר ממכללה קטנה בניו ג'רזי?

יהלי אולמר

אנשי כדורסל שהשפיעו עליי: פיל ג'קסון, מאנו ג'ינובילי, טים דאנקן, מייקל ג'ורדן, קובי בראיינט, סטפן קרי, ג'ייסון וויליאמס, ויקטור אולדיפו, אלן יוסטון, ניקולה יוקיץ', קיירי אירווינג, ברנדין פודז'מסקי.

לפוסט הזה יש 17 תגובות

  1. הי יהלי,
    זה עתה קראתי לאט, ובסבלנות, כל מילה שכתבת. אתה הופך להיות מומחה מכללות של ממש. לי יש חיבה מיוחדת לסיטון הול כי ה-A.D של אטוניברסיטת אדלפי הפך להיות ה-A.D של סיטון הול לפ]ני איזה 25 שנה והוא היה ה-A.D שלהם בשנות הזוהר ב-NCAA. עוד אוניברסיטה קתולית – יישו'אית מיני רבות. מאז שהוא עזב סיטון הול שוב ירדה מעוצמתה אבל אני רואה סימנים לחזר תה למקום אליו היא שייכת בכדורסל. וחשוב לציין שמאמןמ דוק החדש אך הוא יהודי, כמו פירל מאאובורן ועוד רבים אחרים מהשורה הראשונה של המכללות.
    תענוג לקרוא אותך ולהרגיש איזה מומחה צומח לנגד עינינו. תודה גדולה מאד יהלי!

  2. מעניין מאד, העניין עם המאמנים. מצד אחד, אני לא מתפלא שגם הם מאבדים מכוחם, מצד שני אני לא מבין איך משלמים כל כך הרבה למאמן בזמן שמשלמים כל כך מעט לשחקנים. נשמע לי ממש לא סביר לשלם כל כך הרבה למאמן של קבוצה לא מקצועית – שימרו את הכסף לבנית מעבדות או מילגות לסטודנטים.
    .
    תודה רבה יהלי.

    1. על פניו, בהנתן ההכנסות מכדורסל המכללות, כנראה שמשלמים להם כל כך הרבה כי מתשלם להם להחזיק קבוצת ספורט מצליחה, שמממנת מעבדות או מילגות. אבל תכלס אין לי מושג, אולי אחד המומחים כאן יבהיר את הנקודה הזאת.

    2. שכר לימוד זה ממש לא מעט וזה בערך כמו שתגיד שזה לא פייר שמשלמים המון כסף לחברי הסגל בעוד שדורשים מהסטודנטים לשלם על ההשכלה.

            1. חחח, אתה משליך מהשוק האמריקאי לישראלי? תנסה לחשוב כמה מאמן אס"א תל אביב מכניס …

  3. זרקור מצויין וחשוב.
    איך מכל השחקנים של שנות האליפות של הווילדקאטס השארת את הארט בחוץ…בכל אופן העזיבה הפתאומית של רייט הייתה שוק אמיתי. נפטון הוא לא סתם איזה מאמן צעיר מקולג' נידח שהצליח בשנה שעברה. הוא גדל בצוות האימון של וילאנובה והיה אחראי על ההגנה בכל תקופת הזוהר הזו.
    אגב אם כבר מזכירים את אלו שעברו בארץ אז האלאווי שיחק בחולון בזמנו.

  4. מצוין יהלי. אין ספק שאנחנו בפני עידן חדש במכללות, וכנראה שששבסקי ורייטינג פחות התאימו לשינוי הזה. נחכה לראות אם המכללות שלהם יצליחו לשמור את הרמה שהם הרגילו אותה אליהם.
    (והשאלה החשובה ביותר, האם נמשיך לקבל את הששבסקיויל גם השנה?)

כתיבת תגובה

סגירת תפריט