משחקי השחמט הגדולים (1) – משחק האופרה / עמיחי קטן

כחלק מהניסיון לייצר תכני שחמט קבועים כאן באתר, עלה הרעיון לנתח כמה ממשחקי השחמט הגדולים והידועים, יותר או פחות, בתולדות הענף. אתם מוזמנים להציע רעיונות למשחקים שאתם רוצים שיהיו בסדרת הכתבות הזאת, ואני אשתדל לקחת גם את ההצעות שלכם בחשבון בבחירת המשחקים

אין פתיחה יותר טובה לכתבות האלה מאשר "המשחק המפורסם ביותר אי פעם", כמו שהוא כונה על ידי אגדמטור, כמו גם האמן הבינלאומי לוי רוזמן, אשר ערוץ היוטיוב שלו "gothamchess" הוא בעל מספר העוקבים הגדול ביותר בעולם השחמט. בהזדמנות אחרת, אגדמטור כינה אותו "המשחק הטוב ביותר ששוחק אי פעם", ואילו בכתבה שפורסמה לפני כשנה באתר chess.com המשחק הזה דורג שני למשחק שאני מתכנן לכתוב עליו בהקדם.

הכוונה היא ל"משחק האופרה", שנקרא כך משום שהוא שוחק במהלך אופרה בבית האופרה בפריס. המשחק הזה הוא המשחק הידוע ביותר של פול מורפי, מי שנחשב לשחמטאי החזק ביותר בשנים הבודדות בהן הוא שיחק באמצע המאה ה-19, ועד היום לאחד מהשחמטאים הגדולים ביותר בכל הזמנים. היריבים של מורפי במשחק הזה היו קרל השני, דוכס בראונשווייג, והרוזן הצרפתי קומטה איזוארד, כשהם שניהם קבעו ביחד את המהלכים של הכלים השחורים.

לבן: פול מורפי.

שחור: קרל השני וקומטה איזוארד.

פתיחה: הגנת פילידור (C41).

ניתן לעקוב מסע אחרי מסע בקישור הבא: Paul Morphy vs Duke Karl / Count Isouard (1858) A Night at the Opera (chessgames.com)

משחק האופרה התקיים בתאריך לא ידוע במדויק בשנת 1858, כאשר מורפי וצמד היריבים שלו, אשר התייעצו ביניהם על המהלכים, שיחקו אותו בבית האופרה תוך כדי האופרה. על פי הסיפור המוכר, מורפי עצמו הסתכל על האופרה ולא על הלוח, ומקובל להניח שלפחות חלק מהמשחק הוא שיחק בעל פה, אם כי ההנחה היא שהוא כן הפנה מבט ללוח מדי פעם. בשנים הבאות התעורר דיון באיזה איזה אופרה עלתה על הבמה בזמן שמשחק השח המפורסם הזה שוחק ביציע, ועד היום לא ברור אם מדובר ב"ספר מסביליה" או ב"נורדה".

כיאה למשחק מהמפורסמים והעתיקים ביותר בתולדות הענף, גם בובי פישר ניתח אותו כאן. קשה אמנם לשמוע את האנגלית בסרטון בגלל ששומעים בעיקר את קולו של המתרגם לרוסית, אבל מתחת לסרטון מופיע הטקסט של הניתוח של פישר. עם זאת, הוא לא היה יכול להיעזר במחשבים שלא היו אז, מה שמעמיד אותו ואת הניתוח שלו בנחיתות מסוימת ביחס לסרטוני היוטיוב המודרניים יותר שניתחו את המשחק בעזרת סטוקפיש.

1.e4 e5 2.Nf3 d6 3.d4 Bg4

השחור בוחר כאן בהגנת פילידור, פתיחה שנחשבת סולידית אך מאוד פסיבית ומעכבת את פיתוח הכלים, ובייחוד את הרץ השחור שנחסם על ידי הרגלי, ולכן היא כמעט ולא משוחקת ברמות הגבוהות בימינו. המהלך השלישי הנפוץ של השחור בהגנת פילידור, ה:ד4, מעניק ללבן יתרון במרכז, אותו שואף השחור למנוע על ידי כך שהוא יאלץ את הלבן לקחת קודם, ואז רגלי ד' יעבור למשבצת ה5 מול רגלי ה2 הלבן. הבעיה היא שמסע אחר מאפשר ללבן להחליף את הרגלים ואת המלכות ד:ה5 ד:ה5 מה:ד8 מ:ד8, ואז המלך השחור נאלץ לזוז כשחוסר היכולת שלו להצריח יעכב את פיתוח הכלים ויאפשר ללבן לסכן את המלך השחור. לכן, השחור בחר במהלך רז4, מהלך שבובי פישר הגדיר כטעות משמעותית, ולטענתו עדיף היה לשחק מהלך כמו פד7 אם שימנע את החלפת המלכות בלי לוותר על הרץ.

4.dxe5 Bxf3 5.Qxf3 dxe5 6.Bc4 Nf6 7.Qb3

כעת, על מנת להימנע מהחלפות המלכות, השחור נאלץ לוותר על הרץ בתמורה לפרש, כאשר מקובל לומר שהרץ עדיף ברוב מוחלט של העמדות, ובעיקר בעמדות פתוחות כמו זו של הלוח כעת. למעשה, המסע הטוב ביותר עבור השחור אחרי ד:ה5 הוא פד7, שמשלים פתיחה שהומצאה בראשית המאה ה-20 ומכונה "גמביט אלאפין-בלקבורן", שבה השחור מדביק את היתרון שהלבן מקבל בפיתוח הכלים בהגנת פילידור, אבל השחור לא משיג מעבר לצמצום פערים בתמורה לרגלי המוקרב בהסתעפות כזאת. לאחר ההחלפות, מורפי מאיים במט מיידי עם המלכה והרץ, והשחור חוסם את זה עם הפרש, במהלך שמאפשר ללבן להמשיך בתכנון שלו במהלך הבא עם מזלג על רגלי ב' ורגלי ו'.

חידה ראשונה – המנוע מסמן את המסע רג4 כשגיאה, משום שיש לשחור דרך למנוע את איום המט המיידי וגם את המזלג הצפוי אחרי מהב3. מה יכול השחור לעשות אחרי רג4 ולפני מהב3 על מנת למנוע את המזלג הפוטנציאלי?

תוך כדי שהבאתי שוב את העמדה לצורך הנוחות, זו הזדמנות לציין ש-9 משחקים מדורגים מתועדים הגיעו לעמדה הזאת, ובכולם ניצח הלבן, כך שהשחור באמת הכניס את עצמו לצרות רציניות מהפתיחה, ולא פלא שהגנת פילידור נראית מעט מאוד ברמות הגבוהות בימינו, שלא לדבר על ההסתעפות של רז4 שמכניסה את השחור לבעיה עוד יותר חמורה. דווקא ברמות נמוכות יותר אפשר לראות לא מעט את הגנת פילידור, בגלל שהיא די קלה למימוש, אבל זה מושפע גם מחוסר היכולת של יריבים ברמה מסוימת להעניש את החסרונות של הפתיחה.

Qe7 8.Nc3 c6 9.Bg5 b5

השחור בוחר להגן על רגלי ו' הסמוך למלך, וכעת המהלך הטוב ביותר עבור הלבן, אותו גם הציעו בדיעבד אלופי עולם עתידיים דוגמת שטייניץ וקפבלנקה, הוא לקחת את רגלי ב', אבל זה מאפשר לשחור להחליף מלכות, אז מורפי מחליט לוותר על זה ומפתח את הפרש במקום. השחור מקדם את רגלי ג' כדי שהמלכה תגן גם על רגלי ב' והלבן בוחר לרתק את הפרש למלכה. השחור מזהה הזדמנות לצאת למתקפת נגד ומתקיף את הרץ, מה שיאלץ את הרץ הלבן לסגת ויאפשר לשחור להזיז את המלכה ולפתח את הרץ שחוסם את אפשרות ההצרחה, אבל יש דבר אחד שהם לא לקחו בחשבון.

10.Nxb5 cxb5 11.Bxb5+ Nbd7

הקרבה ראשונה של מורפי במשחק. הפרש הוא הראשון להיות מוקרב, והשחור מקבל את ההקרבה של הפרש בתמורה לצמד הרגלים, ואת השח של הרץ הוא חוסם בעזרת הפרש שלו. נציין רק שלפי סטוקפיש, הנכון יותר עבור השחור היה לא לקבל את הפרש ולהחליף מלכות עם מהב4+, ואחרי עוד כמה החלפות הלבן יוצא ביתרון של שני רגלים ועם צמד רצים מול צמד הפרשים של השחור, בדרך לסיומת שבה הלבן עדיף משמעותית.

12.O-O-O Rd8 13.Rxd7 Rxd7

כאמור, האפשרות הטובה ביותר עבור השחור היא להחליף מלכות ועל ידי זה לחמוק מההתקפה המסוכנת שבדרך, ולהגיע לסיום שבו ללבן יש יתרון קל. לכן, הלבן מוצא דרך להגביר את הלחץ ההתקפי ולהביא את המלך למקום מבטחים במקביל עם הצרחה ארוכה, כשהצריח מאיים גם הוא על הפרש המרותק. השחור מביא את הצריח שלו להגן על הפרש, והלבן ממשיך בשלו עם הקרבה נוספת, הפעם של טיב, כשהמטרה היא שיהיה כלי אחד פחות שמגן על ד7. אפשר לראות שהמנוע כבר ממליץ להקריב את המלכה בתמורה לחיסול ההתקפה, אבל זה יהיה בכל מקרה מאוד קשה לשחור להמשיך כשהלבן ביתרון של מלכה ו-2 רגלים בתמורה לצריח.

14.Rd1 Qe6 15.Bxd7+ Nxd7

הלבן מביא את הצריח השני שממלא את מקומו של הצריח שהוקרב באיום על הצריח המרותק במשבצת ד2, והשחור, שזקוק להגנה נוספת שם, מזיז את המלכה, מה שמוציא את הפרש מהריתוק ומאפשר לו להצטרף להגנה שם. הפעם מורפי לוקח את הצריח עם הרץ והמהלך היחיד שלא מפסיד את המלכה השחורה מיד הוא לקחת את הרץ עם הפרש.

חידה שנייה – במבט ראשוני אולי נדמה שהשחורים מתחילים קצת לצאת מהלחץ, ועם יתרון של כלי בתמורה לשני רגלים השחור עוד עשוי למצוא דרך לחזור למשחק, אבל למעשה יש כאן מט ב-2, אותו פול מורפי לא התקשה למצוא כמובן. מהו המט?

נביא שוב את העמדה המוזכרת, כשאת הפתרון, שהוא המט של פול מורפי במשחק הזה, אפשר כמובן לראות בסרטון הזה של אגדמטור או בסרטון הזה של gothamchess, ואותו מט ב-2 אפילו הובא בסדרה גמביט המלכה במסגרת משחקים מהירים של הדמות הראשית בת' הרמון. גם ניתוחים של המשחק בעברית ניתן למצוא ביוטיוב, כמו למשל הסרטון הזה של ערוץ היוטיוב גמביט. למעשה, לאגדמטור יש פלייליסט של 97 סרטונים שעוסקים בפול מורפי ובניתוח של משחקים שלו.

עמיחי קטן

עורך ראשי. תמיד בעד הישראלים ולא רק בספורט, בהכל.

לפוסט הזה יש 22 תגובות

  1. תודה עמיחי.
    הערה אחת – כתבת פעמיים בפתיחה שלשחור הייתה אפשרות לשחק פד2. אני מניח שהתכוונת פד7.
    לגבי החידות – בראשונה אני לא בטוח, אבל אני חושב שמהד7 תעשה את העבודה. בחידה השניה זו הקרבת מלכה קלאסית – מהב8+ פ:ב8 (כפוי) צד8 מט.

    1. תודה, אכן התכוונתי ל-פד7, וזה תוקן עכשיו.
      לגבי החידות, בחידה הראשונה זה מהד7 או מהה7 – הרעיון הוא שהמלכה בהגנה מפני מט ומוכנה להגן על ב7. החידה השנייה היא כמובן קלאסית ודי מוכרת, אבל בכל זאת לא נמנעתי מלהזכיר אותה, כי הפתרון הוא די יפה לדעתי.

  2. תודה עמיחי, רעיון מצוין לסידרת ניתוחי משחקים. מקווה שגם סידרת פרופילי השחקנים שאינדיאני עשה לקראת המועמדים תחזור, זה היה מרתק.
    אני מבין שהמשחק הוא מפורסם אבל "המשחק הטוב ביותר אי פעם" זה קצת הגזמה, לא? ההקרבה הראשונה של מורפי יפה אבל לא נראה שהיריבים של מורפי הם חזקים במיוחד, המשחק שלהם מופסד כבר במסע ה9 מיד לאחר ב5.
    נ.ב. תיקון קל – בפיסקה שמתחת ללוח הראשון בשורה המתחילה ואת המלכות… במקום המלים "המלך הלבן נאלץ לזוז" צריך להיות המלך השחור נאלץ לזוז

    1. תודה. אני רק מצטט את אגדמטור שטען ככה באחד מהסרטונים שלו, אבל אני מסכים שהרמה של היריבים של מורפי כאן לא ברמה מאוד גבוהה (לצורך העניין – היריב הכי "איכותי" של מורפי היה ככל הנראה אדולף אנדרסן, שנחשב לטוב ביותר בעולם בשנים שלפני ואחרי מורפי). לגבי מורפי עצמו, ייתכן שזה המשחק שמציג בצורה הטובה ביותר את החלק המשמעותי שלו בדור המעבר מהעידן הרומנטי של השחמט אל העידן המודרני (שילוב של עקרונות השח המודרני עם הקרבות).

  3. תודה חברים! תמיד נחמד להיזכר במשחק הזה וללמוד משהו על הסיפור שמסביב. הסיום של המשחק גיאומטרי ומרשים, אבל לטעמי הוא לא מתעלה לרמה גבוהה,.מורפי בהחלט מרשים, אבל עדיין מפגין רק חלק קטן מהאיכויות שלו כשחקן.

    דוגמא למשחק מעניין ומעמיק יותר שמורפי שיחק אפשר למצוא כאן באתר של דניאל קינג
    https://youtu.be/YFC8VyNsLXE

    ומעניין שאם ציינת את הגנת פילידור – הנה שירוב מנצח בלבן בצורה כמעט זהה למורפי שחקן חזק בלוח הראשון באולימפיאדת השחמט האחרונה
    https://youtu.be/IsTAl45i_l8

    1. לגבי המשחק של שירוב – הוא השתמש ב"גמביט שירוב" (לקדם את רגלי ז ל-ז4 ולהקריב אותו כדי לבזבז "טמפו" של הפרש ב-ו6 – גמביט של שירוב שקיים בכמה פתיחות שונות), הקריב כלי וסיים את המשחק בצורה מרשימה, שאפילו הוזכרה כאן בחידה בסיכום הביניים של האולימפיאדה

      1. אכן. זה מרשים עד כמה מורפי היה שחקן מופלא שהקדים את זמנו, עד שגם למעלה מ 160 שנה אחרי הרעיונות שלו עדיין תקפים

  4. פתיחת פילידור עד היום אןמנם לא פופולרית אך נכונה רעיונית ולא קלה לסתירה. במקרה זה היריבים פשוט היו מאוד נמוכים.

  5. תודה עמיחי, נהנתי לקרוא את מה שאתה ואינדיאני כותבים בתחום בכמה חודשים האחרונים. אפילו נרשמתי לאתר עכשיו – שתהיה לי דרך להביע את תודתי ולהשתתף.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט