Champions Chess Tour 2022 – CHESSABLE MASTERS / הגולש אברהם רביב

אברהם הוא חובב שחמט וכותב על תחומים שונים. הוא דוקטורנט ועוסק בבינה מלאכותית, ספר שכתב על התחום בעברית זמין בחינם בקישור הבא: https://github.com/AvrahamRaviv/Deep-Learning-in-Hebrew

בימים אלו מתקיימת התחרות "CHESSABLE MASTERS", שהיא למעשה חלק מתחרות שנתית בת תשעה חלקים, בהם משתתפים השחקנים מהצמרת העולמית. כרטיסי הכניסה מחולקים בהתאם לדירוגים בתחרויות קודמות יחד עם כרטיסי wildcard של המארגנים. כאמור, התחרות מחולקת לתשעה חלקים, כאשר יש שני סוגים של תחרויות: 

Regular – 16 משתתפים משחקים בשלב מוקדמות, ממנו עולים ה8 הטובים ביותר לשלב נוקאאוט. השלב המקדים פרוש על פני ארבעה ימים ומתנהל בשיטת round-robin (כל שחקן משחק נגד כל יריב פעם אחת), כאשר המשחקים הם בקצב Rapid, כלומר 15 דקות לכל המשחק + עשר שניות תוספת למהלך. והמנצח של כל בית עולה לשלב נוקאאוט. שלב הנוקאאוט מתחלק גם הוא לשניים – ברבע ובחצי גמר כל התמודדות מורכבת מ-4 משחקי rapid, שבסיומן המנצח עולה לשלב הבא, ואם יש תיקו – אז מקיימים משחקי בליץ וארמגדון בהתאם לצורך. הגמר לעומת זאת מורכב מ-8 משחקי rapid הפרוסים על פני יומיים. בכדי להוסיף עניין לתחרות, בשלב המוקדמות כל ניצחון שווה 3 נקודות, ואילו תיקו מזכה בנקודה אחת. שיטת ניקוד זו מעודדת שחקנים לתקוף ולהימנע מ"תיקו של רבי אמנים". 

Major – 8 משתתפים המשחקים במשך 7 ימים, ללא שלב נוקאאוט. כל שחקן פוגש את כל היריבים, כאשר כל התמודדות מורכבת מ-4 משחקי Rapid, והמנצח בהתמודדות זוכה ב-3 נקודות. אם יש תיקו לאחר 4 משחקים – כל שחקן זוכה בנקודה, ולאחר מכן עוברים להכרעת בליץ בה המנצח זוכה בעוד נקודה. 

התחרויות פרושות במשך כל השנה, והמתכונת היא שני אירועים של Regular ואחד של Major – ככה שלוש פעמים. כאמור, בימים אלה מתקיימת התחרות "CHESSABLE MASTERS", מסוג Regular, והיא התחרות הרביעית שמתקיימת השנה. עקב הסמיכות לתחרות המועמדים שתתקיים בעוד פחות מחודש, למעט דינג לירן אף אחד מהמתחרים במועמדים לא משתתף בתחרות הקרובה. להלן השחמטאים שכן לוקחים בה חלק וההתמודדויות בסיבוב הראשון:

 

שתי התחרויות הראשונות, שהיו מסוג Regular התקיימו מוקדם יותר השנה, ובשתיהן ניצח מגנוס קרלסן. לפני כשבועיים הסתיימה התחרות השלישית, מסוג Major, ובה השתתפו:  

Carlsen, Duda, Giri, Liem, Van-Foreest, Mamedyarov, Hensen and Praggnanandhaa. 

נסקור בקצרה את שבעת ימי התחרות השלישית לקראת התחרות הרביעית שתתחיל היום:

יום 1 –  1.f3?? 

היום הראשון נפתח עם הקרב המסקרן בין קרלסן לדודה, בו המהלך המפתיע ביותר היה המהלך הפותח במשחק השני, בו אלוף העולם בחר במהלך הנדיר: 

אמנם המשחק הסתיים בתיקו, אך במשחק הראשון והשלישי מגנוס ניצח פעמיים בכלים השחורים, וגרף לרשותו 3 נקודות. תוצאה דומה התקבלה גם בדו קרב בין פראג לבין ואן-פורסט, בו פראג ניצח פעמיים בכלים השחורים ואילו המשחק השני הסתיים בתיקו. שתי ההתמודדויות הנוספות – בין גירי להנסן ובין ליאם לממדיארוב היו יותר מאוזנות, אך שתיהן הסתיימו בלי צורך בשובר שיוויון לאחר שגירי וממדיארוב הצליחו לנצח כל אחד משחק אחד. מתוך 6 המשחקים שהסתיימו בהכרעה, רק באחד היה זה הלבן (גירי) שידו על העליונה. 

יום 2 – mouse slip and Magnus sleep (?) 

בקרב המנצחים של היום השני נפגשו פראג וממדיארוב. פראג המשיך את הכושר המצוין שלו עם משחקים כמעט מושלמים, ועם שני נצחונות בכלים הלבנים הדו קרב התסיים לאחר 3 משחקים. ליאם ניסה להתאושש מההפסד אתמול ולשמחתו הוא פגש מולו את קרלסן רחוק ממיטבו. קרלסן איחר להגיע למשחק הראשון, נצפה מנמנם באחד המשחקים, ואף ביצע שגיאה קשה כבר במשחק הראשון (שכנראה נבעה מ-mouse slip – שגיאה שנובעת מלחיצה בטעות על משבצת אחרת עם העכבר. יכול לקרות רק במשחקים במחשב): 

ליאם לקח את המלכה 39… Qxe4 ומגנוס נכנע מיד. אלוף העולם כנראה התכוון לשחק 39. Qd4 מה שמוביל לתיקו מהיר על ידי שח נצחי: 39… Qxc3 40. Qe4+ Kh8 41. Qe8+ Kh7 1/2-1/2. 

קרב המפסידים מאתמול בין הנסן לואן-פורסט היה מרובה שגיאות. שני המשחקים הראשונים הסתיימו בהכרעה לטובתו של ואן-פורסט, שהגיע למשחק השלישי בידיעה שמספיק לו תיקו בשביל לנצח בהתמודדות, אך שגיאה קשה שלו במסע ה-24 הובילה לניצחון של הנסן, ורק לאחר התיקו במשחק הרביעי ואן-פורסט יכל לנשום לרווחה. בדו-קרב האחרון, בו השתתפו גירי ודודה, לא היו הכרעות, ולאחר 4 תוצאות תיקו הקרב המשיך לשובר-שיוויון של משחקי בליץ בו דודה ניצח בשני המשחקים. 

לאחר היום השני פראג הוביל לבדו עם 6 נקודות, ואחריו גירי עם 4. אחריהם 4 שחקנים עם 3 נקודות כ"א, ולבסוף דודה עם 2 נקודות והנסן עם מאזן ריק. 

יום 3 – הנסן מנצח 

אחד הימים הסולידים של התחרות – קרלסן התאושש מההפסד אתמול עם ניצחון משכנע על גירי – תיקו מהיר במשחק הראשון ולאחריו שני נצחונות של קרלסן, כאשר באחד מהם הוא הקריב את הצריח על מנת להצריח למלכה, מה שהוביל לניצחון בלתי נמנע וכמעט מיידי. 

גם דודה ופראג ניצחו תוך 3 משחקים – את ואן-פורסט וליאם בהתאמה. במשחק השלישי בין דודה לואן-פורסט, בו ואן-פורסט היה חייב לנצח על מנת לשמור לעצמו סיכוי לזכות ב-3 נקודות, ואן-פורסט שגה בצורה חמורה כבר במסע ה-13, מה שהחליש מאוד את מבנה הרגלים שלו ואיפשר לדודה להיות ביתרון רגלים (המשחק הסתיים בכניעה לאחר 35 מסעים בלבד). פראג וליאם, ששניהם ניצחו אתמול, רצו להמשיך את היכולת הטובה שלהם, אך רק פראג הצליח להתעלות. 

הקרב האחרון של היום – ממידארוב נגד הנסן – היה היחיד שלא הסתיים תוך 3 משחקים. הנסן ניצח 2.5-1.5 לאחר קרב הפכפך, במה שהתברר כניקוד היחיד שלו בתחרות כולה (6 הפסדים וניצחון יחיד). שני המשחקים הראשונים הסתיימו בנצחונות לטובת השחקן בכלים השחורים, ולאחר תיקו במשחק השלישי, הנסן הצליח להכריע את הקרב במשחק הרביעי. הנסן הגיע לעמדה עדיפה לאחר כ-20 מסעים, אך עם חוסר זמן הניצחון שלו היה בספק. בסופו של דבר הוא הצליח לתרגם את היתרון לניצחון, וכאמור לנצח בדו קרב. 

המצב בסוף היום – פראג מוביל עם 9, קרלסן עם 6, דודה עם 5, גירי עם 4 ויתר השחקנים עם 3. 

יום 4 – Nh3  – להיות נועז מדי 

כל העיניים הופנו לתחרות בין מגנוס (6 נק') לפראג (9 נק'). פראג עד כה בתחרות מושלמת, ובתחרות הקודמת, שהתקיימה לפני כחודש, פראג ניצח את מגנוס והימם את הפרשנים. מגנוס בא רעב, הביס את יריבו 3-0, והשתווה לפראג במספר הנקודות. במשחק השני פראג (בלבן) ביצע שגיאה תוך חישוב לא נכון של ההמשך ופספוס מהלך קריטי. במהלך ה-30 הוא שיחק 30. Nh5, תוך הקרבת הצריח מתוך מחשבה שהוא יפצה על כך תוך מהלכים ספורים: 

אחד המהלכים היפים של היום הגיע מההתמודדות בין ממדיארוב לדודה. אחרי 4 קרבות התוצאה היתה 2-2 (ניצחון לכל אחד ושתי תוצאות תיקו), אך בשובר-שיוויון דודה ניצח 2-0 בבליץ. ממדיארוב (בשחור) נכנע לאחר 23 מהלכים בלבד, כאשר המהלך המנצח היה לאחר השגיאה 19… Nh5. הנה העמדה שהתקבלה – נסו למצוא את המהלך המבריק של דודה: 

פתרון: 20. Bf7+ 21. Kxf7 Qc4+ Kg6 22. Re6+ Qxe6 23. Qxe6+ 

הלבן זוכה במלכה והשחור נכנע מיד. 

גם המשחק בין גירי לואן-פורסט הגיע לשובר-שיוויון לאחר 4 תוצאות תיקו, אך שם זה כבר היה סיפור אחר. 2 שגיאות קשות של גירי בבליץ הביאו את ואן-פורסט לזכיה מיידית בחומר מה שתורגם די מהר לניצחון: 

יום 5 – Rook for what? 

פראג הגיע לאחר ההפסד לקרלסן ופגש את הנסן שצבר עד כה רק 3 נקודות וזו בעצם ההזדמנות האחרונה שלו להשאיר לעצמו סיכוי לזכות בתחרות. מלבד תיקו ארוך במשחק השני בו היתה עדיפות קלה להנסן, המשחק הראשון והשלישי הסתיימו בנצחונות של פראג, ששיחק בכלים הלבנים. ניצחון זה החזיר אותו לפסגה והוא נמצא בעמדה מצוינת לקראת שני ימי ההכרעה האחרונים. 

קרלסן שהגיע לאחר הניצחון המרשים אתמול, רצה להשאר בפסגה, אך מולו עומד אחד העוזרים שלו מאליפות העולם האחרונה – ואן פורסט. הקרב היה מאוד שקול ושלושה משחקים הסתיימו בתיקו, אך במשחק השני בעמדה עדיפה מגנוס ביצע שגיאה חמורה ופשוט איבד את הצריח ללא תמורה, בלי לשים לב שהוא מזיז את הצריח לעמדה שמאוימת על ידי הרץ השחור שנמצא על האלכסון הלבן – 20.Ra2: 

הקרב בין ליאם לדודה היה מלא תהפוכות ופיקנטי כבר מההתחלה, כאשר במשחק הראשון ליאם ניצח, אך דודה (ביום הולדתו ה-24) השווה כבר במשחק השני. לאחר שתי תוצאות תיקו צמודות הקרב הלך לשובר-שיוויון – פעם שלישית של דודה בתחרות עד כה (בפעמיים הקודמות הוא ניצח את משחקי הבליץ (בסיבוב השני את גירי ובסיבוב הרביעי את ממדיארוב). הפעם היה זה דווקא ליאם (אלוף העולם לשעבר בבליץ) שיצא עם ידו על העליונה. 

בקרב האחרון נפגשו גירי וממידארוב – שניהם הפסידו אתמול לאחר שובר-שיוויון. ההתמודדות היתה מאוד שקולה, כאשר גירי ניצח במשקח הראשון וממידארוב בשלישי, ובצירוף שתי תוצאות תיקו המשחק הלך לשובר-שיוויון בו ממידארוב ניצח. המשחק השני היה רווי אי דיוקים ושני השחקנים היו בעמדות נצחון במהלכו, אך הם לא הצליחו לממש זאת להכרעה. 

יום 6 – תחילת הסוף? 

מוביל התחרות – פראג – שעד כה השיג ארבעה נצחונות והפסד בודד לקרלסן, נתקל ביריב קשה – דודה. פראג התקשה מאוד והפסיד בשני המשחקים הראשונים, וההתמודדות נגמרה מהר לאחר תיקו במשחק השלישי. דודה התקרה לפראג עם 11 נקודות, אך עדיין עם סיכוי מאוד נמוך לנצח את התחרות כאשר נותר סיבוב אחד בלבד. קרלסן ניצל את ההזדמנות שנקרתה בדרכו עם הפסדו של פראג – הוא ניצח את הנסן פעמיים בכלים הלבנים והשתווה אליו בפסגה עם 12 נקודות ויתרון ראש בראש בזכות הניצחון על פראג בסיבוב הרביעי. 

המשחק האחרון בין ליאם לגירי היה גם הוא חד צדדי כאשר ליאם ניצח בשני המשחקים הראשונים ולאחר תיקו במשחק השלישי ההתמודדות הסתיימה. זה היה הקרב השלישי באותו יום שהסתיים לאחר 3 משחקים ללא צורך במשחק רביעי. בזכות הניצחון, ליאם השתווה לדודה במקום ה-3 עם 11 נקודות, נקודה אחת מאחורי המובילים קרלסן ופראג. 

התחרות בין ואן-פורסט לממדיארוב היתה שקולה וכללה שתי תוצאות תיקו וניצחון לכל צד בכלים השחורים. בשובר-שיוויון ממידארוב הצליח להשיג תיקו בכלים השחורים ולנצח במשחק השני בכלים הלבנים. ואן-פורסט יצא מאוכזב מההתמודדות כיוון שהוא הגיע למשחק הרביעי עם יתרון, כך שתיקו יספיק לו, אך במצב יחסית שקול הוא ביצע שגיאה שאפשרה לממידארוב לנצח ולהשוות, ולהעביר את ההכרעה לבליץ. גם שם במשחק השני המצב היה יחסית שקול ושוב טעות של ואן-פורסט גרמה לו להפסיד את הקרב. 

מצב הטבלה בסוף היום לפני היום המכריע: קרלסן ופראג – 12 נקודות. ליאם ודודה – 11 נקודות. 

יום 7 – שניים רבים, הרביעי לוקח 

מגנוס מגיע ליום האחרון כשהכל תלוי בו – ניצחון על ממדיארוב והוא זוכר בתחרות. פראג גם הוא עם 12 נקודות, אך עקב הפסדו בקרב ראש-בראש למגנוס, גם ניצחון בהתמודדות עם גירי לא תבטיח זכייה. מאחוריהם דולקים דודה וליאם עם 11 נקודות ויתרון לליאם בדו קרב ראש בראש. הם משחקים נגד הנסן וואן-פורסט בהתאמה, כאשר הנסן היה עד כה השחקן החלש בתחרות. קיבלנו יום קרבות סופר דרמטי – כאשר המנצח יכול לצאת מכל אחד מהקרבות.  

הקרב בין קרלסן לבין ממדיארוב התחיל באופן שקול והמשחק הראשון הגיע לתיקו. המשחק השני גם היה נראה בדרך לשם לאחר משחק די ארוך שהגיע לסיום של פרשים ורגליים. עם זאת, המצב היה מאוד שברירי ומסוכן, בעיקר לכיוונו של קרלסן, ואכן במסע ה-58 קרלסן, ששיחק בכלים הלבנים, לא דייק מה שגרם לעמדה שלו לקרוס די מהר עד לכניעה לאחר המסע ה-65. המשחק השלישי היה מבחינתו של קרלסן על כל הקופה, כיוון שאם הוא מסתיים בתיקו, אז לכל היותר רביעיית המשחקים תסתיים בתיקו (אם קרלסן ינצח את המשחק האחרון ויאזן). במצב זה קרלסן יוכל לכל היותר לצבור 2 נקודות, מה שיאפשר לפראג להיות תלוי בעצמו, בתנאי שינצח את הדו-קרב שלו. כנראה שהמשחק המכריע השפיע על אלוף העולם, והוא שגה בצורה די ברורה במסע ה-40, תוך כדי שהוא מאפשר ליריבו להכות את הרגלי ב-c5 ללא תמורה: 

לאחר מסעים ספורים ממדיארוב היה קרוב למט בלתי נמנע, ואכן קרלסן נכנע לאחר המסע ה-44 ובכך איבד את האפשרות לזכות בתחרות. 

בדו קרב המקביל המצב מבחינת פראג היה גרוע עוד יותר. המשחק הראשון, בו פראג שיחק בלבן, הסתיים בהפסד, ובמשחק השני גם הגיע לעמדת ניצחון של גירי, אך פראג הצליח להחלץ ממנו בעור שיניו ולכפות שיוויון. במשחק השלישי, בו פראג חייב לנצח כדי לפחות לסיים את רביעיית משחקי ה-repid בשיוויון ולהשאיר לעצמו סיכוי לנצח בתחרות, פראג שיחק התקפי אך שגיאה במהלך ה-20 הובילה לאיבוד הפרש ולכניעה לאחר עשרה מסעים נוספים. זו העמדה שהתקבלה לאחר המסע 20. Nb5, ולאחר המסעים 20.. Rd8 21. Nxa7 Nb3 22. Rb1 Nd3 23. Re3 Ra4 הפרש נלכד: 

כמו קרלסן, גם פראג הפסיד לאחר 3 משחקים בלבד, ומאבד סיכוי לזכות בתחרות. באופן מפתיע, פתאום הסיכויים של ליאם ודודה משתפרים פלאים, ומעמדה אחורית בה הם היו טרם פתיחת היום, פתאום הם חזקים בתמונת הניצחון. אם ליאם מנצח את ואן-פורסט אז הוא זוכה בתחרות עקב יתרונו ראש בראש מול דודה, אך אם הוא שומט נקודות ודודה מנצח את הנסן, אז דודה זוכה בכל הקופה. 

דודה שיחק כאמור מול הנסן, השחקן בעל הביצועים החלשים ביותר עד כה בתחרות, וניצח די בקלות תוך שלושה משחקים. לאחר הניצחון הוא עמד במתח וצפה בקרב בין ליאם לואן-פורסט, מתוך תקווה שליאם ישמוט לפחות נקודה אחת, מה שיבטיח לדודה את הניצחון. ליאם ניצח במשחק הראשון אך ואן-פורסט השווה במשחק השני, ולאחר תיקו במשחק השלישי ליאם נכנס למשחק האחרון בידיעה שהוא חייב לנצח בכדי לזכות בתחרות. למרות משחק יחסית התקפי, אף אחד מהשחקנים לא הצליח לנצח (למרות שואן-פורסט היה בעמדת ניצחון, אך פספס אותה). השחקנים עבור לשובר שיוויון בו ליאם הצליח לנצח תוך נכונות להקרבת המלכה במסע 24. fxe6!: 

סיכום

תחרות חזקה ומעניינת עם הרבה הפתעות ולא מעט שגיאות, וכמובן דרמה בשפע עד הרגע האחרון. מעניין לשים לב לכמות המשחקים שהסתיימו בניצחון השחקן עם הכלים השחורים. 

לפוסט הזה יש 7 תגובות

  1. אני יודע שחמט רק ברמה של חובבס מתחיל. קראתי הבעיון את הפוסט אבל הוא קשה מדי עבורי לעקוב. ברור לחלוטין מכתיבתך שזה פוסט למבינים. תודה, ונשמח תמיד לשמוע ממך.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט