אתם לא תאמינו איך נייקי הפסידו את סטף לאנדר ארמור – איתן שרווד שטראוס / תרגום Smiley

אתם לא תאמינו איך נייקי הפסידו את סטף לאנדר ארמור – איתן שרווד שטראוס / תרגום Smiley

אתם לא תאמינו איך נייקי הפסידו את סטף לאנדר ארמור

איתן שרווד שטראוס / ESPN
מרץ 24, 2016

מאמר מקורי: https://www.espn.com/nba/story/_/id/15047018/how-nike-lost-stephen-curry-armour

ב-7 באוקטובר, 2015, והקאבס מארחים את ההוקס בסינסינטי. זה הקדם עונה, משחק ללא משמעות, באמת – מלבד פרט אחד: לברון ג'יימס מציג לראשונה את הנעליים החדשות והראוותניות על שמו, הלברון 13. בערב חסר משמעות זה, הנעל הצהובה הקורנת היא מגדלות זוהר עבור אוהדי הכדורסל הצעירים ברחבי העולם. זה גם משהו כמו שריקה לכלב, צליל ויזואלי שאוהד הקאבס הזקן לא ישים אליו לב בעוד נכדו נועל את נעלי הספורט עם הפאנל הצדדי הזוהר, תכונה הנראית מעורפלת כמו מראה בפארק שעשועים או להב של פרופלור.

שחקן הכנף של ההוקס, קנת' בייזמור, מתחיל כשהוא לוקח צמוד בשמירה כאשר ג'יימס רחוק מהסל, בדרך מאוד לא שגרתית למשחק קדם עונה. ברבע הראשון, השניים מתנגשים במסירה גבוהה המיועדת לג'יימס, וג'יימס מועד על קו הבסיס. המאצ'-אפ נשאר פיזי גם ברבע השלישי. "לברון דוחף, הוא מסיט את בייזמור", אומר שדר ההוקס, בוב ראטבון, כאשר בייזמור סוחט עבירה בניסיון חדירה של ג'יימס עם 9:41 לסיום הרבע. כאשר זמן המשחק מורה על 5:45, לברון ממהר החוצה כדי לשמור על בייזמור, דוחף אותו קלות כאשר שעון הזריקות מתאפס. במהלך הבא של ההוקס, זה מסלים. בייזמור וג'יימס נלחמים על עמדה בצבע, וזרועותיהם מסתבכות. באופן סימולטני, הם דוחפים ומעיפים את זרועותיהם. עכשיו בייזמור עומד כמה סנטימטרים מג'יימס, פער שלברון סוגר באגרסיביות. מול השופט הנמצא על קו הבסיס, לברון משגר את ידו הימנית המזעזעת לתוך חזהו של בייזמור. כאשר בייזמור מועד לאחור, נשמעת שריקה לעבירה. שדר הקאבס, אוסטין קאר, צוחק בשידור החוזר, כשהוא אומר, "זה כדי לשלוח מסר".

אבל איזה מסר? ולמה?


ב-17 בנובמבר, 2015, וזהו ערב של תלבושת רטרו באוקלנד. סטף קארי מתהדר במראה רטרו כאשר הוא מכין את עצמו למשחק מול הראפטורס. ה-MVP המכהן צועד לתוך חדר ההלבשה, לובש מכנסי ספורט זוהרים בצבע צהוב וקצרים באורך שפשוט אפשר לתאר כ-1970. לאחר שהוא שורך את נעלי כדורסל האנדר ארמור שלו, קארי 2, הוא מתלבש עבור החימום שהוא עורך על המגרש. באותה נקודה, זה כבר ברור שהאוהדים מופיעים מוקדם, ומספרם עולה, רק כדי לראות את קארי מתחמם. הוא עכשיו משמש כפולחן אישיות כה חזק, שאלפים נוהרים כדי לצפות בבנאדם משחק כדורסל מול אוויר.

לפני שקארי רץ החוצה אל הקהל הצורח, הבנאדם שיכול להזיז הון בשווי של מדינה מסביר את אורך מכנסיו הקצרים. הוא מחייך וטוען, "אני הולך על הסגנון של בייזמור". הסגנון של בייזמור, כמו הנטייה הנועזת של בייזמור ללבוש מכנסיים שהם יותר קצרים מקצרים. בייזמור היה פעם שחקן הווריורס, שחקן שנה ראשונה שלא נבחר בדראפט ב-2012 אשר תפס מבטים של תשומת לב עם חגיגות שמחה של יוגה מהספסל. בתקופה ההיא, בזמן שאסף רישומי DNP, הוא הגיע לקומת הקרקע של משהו שהתרומם בגלל שהוא ביקש מקארי להרים זאת.

מאז שהוא נכנס לליגה, "הסגנון של בייזמור", משמעותו גם להיות עטוף במוצרים של אנדר ארמור. "הוא כאילו הדובר הכי גדול של המותג", אומר קארי, שהוא למעשה הדובר הכי גדול של אנדר ארמור. "תמיד לבוש בדברים חדשים, לובש את הדברים שלי". לעתים קרובות אפשר לראות את בייזמור נועל הנעליים של קארי. ויותר ויותר, צעירים אמריקאים מצטרפים לנטייה הזו.

ב-3 במרץ, 2016, ביזנס אינסידר העביר מכתב מאנליסט של מורגן סטנלי, ג'יי סול, על התחזיות העסקיות של אנדר ארמור. בתוכו, פוטנציאל הרווח של קארי לחברה עומד על 14 מיליארד דולר מדהימים. התחזית של סול למניית אנדר ארמור היא דובית בהתייחס לסקרים אחרים, אבל בכוחו של אדם אחד לשנות את הכל.

כפי שכתוב בסקירתו, "מכירות נעל הכדורסל האמריקאית של אנדר ארמור עלו למעלה מ-350 אחוז בשנה האחרונה. וזהו עסק הנעליים של סטפן קארי שכבר גדול יותר מאלו של לברון, קובי וכל שחקן אחר מלבד מייקל ג'ורדן. אם קארי הוא הג'ורדן הבא, התחזית שלנו כנראה תהיה שגוייה".

מה שמעט אוהדים מכירים הוא את הסיפור שעומד מאחורי זה – איך השחקן הכי מחשמל בדורו החליק מאחיזתו של חברת הלבשת הספורט הכי חזקה בעולם, וכיצד אנדר ארמור ביצעו את שוד השיווק של המאה.

Kyrie Irving Vs. Stephen Curry Career Breakdown
רכז נוסף, קיירי ארווינד, מצא הצלחה בנייקי.

ב-2013, בזמן הפגרה – כאשר קארי מגיע מעונה שבה פתח ב-78 משחקים והווריורס הצליחו להעפיל לחצי גמר האזור המערבי – נייקי קיבלו את ההזדמנות הראשונה לשמור על קארי. הייתה זאת זכותה כמו גם אחריותה עם היתרון שברשותה משאבים בלתי נגמרים. "הייתי איתם במשך שנים", קארי אומר. "זה תהליך די מוזר להיזרק על ידי חברה שאתה כבר איתה. היו שם כמה פנים מוכרות".

קארי היה אתלט של נייקי הרבה לפני 2013. הסנדק שלו, גרג ברינק, עובד עבור נייקי. הוא נעל את הנעליים כאשר גדל, הציג את הסווש בדייווידסון. במשחק הפריצה שלו עם 54 הנקודות במדיסון סקוור גארדן ב-28 בפברואר, 2013, הוא לבש נייקי זום הייפרפיוז, זוג נעליים שעדיין ברשותו, תחובות היטב בביתו באזור המפרץ, מוגנות מפני אור היום. "הם לא מקדימה ובמרכז", קארי אומר על הזוג. "אני בהחלט שומר את כל [הנעליים] המועדפות עלי רק בשביל הזיכרון של לראות להיכן הקריירה שלי הלכה".

לנייקי היה כל יתרון כאשר זה הגיע לשמירה על קארי. השכיחות הוא יתרון בגיוס מסיבי עבור חברת נעליים, כאשר שחקנים בדרך כלל מראים נאמנות למותגים הללו בצורה שקבוצות ה-NBA יכולות רק לקנא. ונייקי לא הייתה רק חברת נעליים. זוהי חברת הנעליים שבאמתחתה דומיננטיות תרבותית ומוניטרית בשוק הנעליים. לפי ניק דה-פאולה מה-The vertical, נייקי החתימה 68 אחוז משחקני ה-NBA, יותר מ-74 אחוז עם כוללים את מותג ג'ורדן שהוא חברת בת של נייקי. באולימפיאדת 2012, מייק ששבסקי, בעל חסות מנייקי, אימן סגל מלא של 11 אתלטים החתומים עם נייקי ואת קווין לאב, אשר רק נעל את הנעליים.

אחיזת הצרכנים היא אף גדולה יותר. לפי פורבס, נייקי החזיקה ב-95.5 אחוז משוק נעלי הכדורסל ב-2014. בקצרה, האחיזה ביקום ה-NBA משקפת את התאגיד שבבעלותו המורשת של מייקל ג'ורדן ושווי שוק של 100 מיליארד דולר – כל היתרונות שעלולים להסביר מדוע מה שנייקי הציעו לקארי מדמה בזיכרונות משהו הנזרק בחיפזון על ידי סטודנט בהנגאובר.

הפגישה באוגוסט נערכה בקומה השנייה של מלון מאריוט באוקלנד, שלוש קומות מתחת למתקן האימונים של הווריורס. המתווך החזק של נייקי ויועצו של לברון ג'יימס, לין מאריט, לא היה נוכח, אינדיקציה מקדימה לחשיבות – או היעדרה – שנייקי הקדישה לפגישה. במקום זאת, ניקו האריסון, מנהל שיווק הספורט באותה התקופה, ניהל את הפגישה (האריסון, שמאז קודם להיות סגן נשיא נייקי בפעולות הכדורסל בצפון אמריקה, לא הגיב למספר בקשות לראיונות).

למעשה, היו עוד אינדיקציות של חוסר עניין מצדה של נייקי לפני הפגישה. היה את העניין שהאם קארי יזכה להוביל מחנה בחסות נייקי עבור שחקנים בעלייה. המחנות האלה לא הרשימת הדאגות של האוהדים, אבל הם מאוד משמעותיים לעליתות של המשחק. הם הזדמנות ללמד את הדור הצעיר, לקבל אינטראקציה משמעותית יותר מאשר שזרים ברחוב יצעקו עבור חתימה.

לקבל את האפשרות להפעיל מחנה היא משמעותית מאוד עבור קארי, בין היתר כי השתתפות באחד מהם הייתה מאוד משמעותית עבורו. כאשר הוא היה צעיר, קארי הלך למחנה של כריס פול והחוויה הותירה רושם מתמשך. כפי שאומר חברו של קארי ושותפו לחדר לשעבר, כריס סטרצ'ן, "הוא תמיד היה במחנות של כריס פול כילד צעיר, והוא תמיד הביט לעבר כריס פול. הוא לקח הרבה מהדברים שכריס פול עושה בסרטוני וידאו והוא יישם זאת".

סטרצ'ן זנכר ב-2013, "באותו הקיץ, כאשר זה באמת היה הזמן להחליט, [נייקי] הסתכלו אל קיירי ארווינג ואל אנטוני דיוויס שהגיעו ועלו. הם נתנו לקיירי מחנה והם נתנו לדיוויס מחנה. הם לא נתנו לסטף מחנה".

הפגישה שבה הדברים התרחשו, על פי אביו של סטף, דל, שהיה נוכח, התחילה כאשר מנהל נייקי מתייחס לסטפן כ"סט-פון", כמו הכינוי, הברור, של האלתר אגו של סטיב אורקל ב-Family Matters. "כבר שמעתי אנשים מבטאים באופן שגוי את שמו בעבר", אומר דל קארי. "לא הייתי מופתע. הופתעתי שלא תיקנו".

זה רק הדרדר משם. מצגת פאוורפוינט עם השם של קווין דוראנט, כנראה שהושארה בטעות, ככל הנראה שאריות של חומר ממוחזר. "הפסקתי לשים לב לאחר מכן", דל מספר. למרות שדל ניסה "לשמור על פוקר-פייס", לאורך כל הפגישה, ההחלטה לעזוב את נייקי החלה לקרום עור וגידים.

בפגישה, לפי דל, אף פעם לא הייתה אינדיקציה חזקה שסטף יהפוך לאתלט עם מותג משלו אצל נייקי. "יש להם מספר רמות של אתלטים", דל אומר. "יש להם את קובי, לברון ודוראנט, שהיו שלושת האנשים המרכזיים שלהם. אם הוא היה חותם איתם אז, היינו בשורה השנייה".

דל עושה אנלוגיה בחזרה לעבר, כאשר המכללה שדל בוגר שלה, וירג'יניה טק, הציעה לבנו את ההזדמנות להיבחן כשחקן מן המניין. זאת הייתה טריטוריה מוכרת עבור שחקן שהוכיח מעל ומעבר לציפיות. "הוא לא היה מגויס בפרופיל גבוה, לא קיבל את הכבוד הרב ביותר, לא קיבל את מלוא המחשבה", דל אומר. "ככה זה היה פחות או יותר, אתה מבין?"

המסר של דל לבנו היה תמציתי: "אל תפחד לנסות משהו חדש". סטף קארי שגשג במשך כל הקריירה שלו כאשר הוא צריך להוכיח לאנשים כי הם טועים. הוא התענג על כך, אפילו. ונייקי נתנה לו את הדלק.

Stephen Curry leaves game with left knee strain in Warriors-Hawks ...
חברו לשעבר לקבוצה, קנת’ בייזמור, הפך להיות השליח הטוב ביותר עבור אנדר ארמור.

עסקי הנעליים קיימים במקביל לעסקי הכדורסל, אם כי לא לגמרי. אומדנים מראים כי המכירות הכלליות של נעלי הספורט הן למעלה מ-20 מיליארד דולר בשנה, וממשיכות לעלות. השווי הכולל של כדורסל ה-NBA קשה לאומדן, אבל עסקת המכירה בשווי 2.15 מיליארד דולר של הלוס אנג'לס קליפרס הלא תכליתיים תמידית שופכת אור על עושרה. הן הכדורסל והן נעלי הכדורסל הם ארגונים מסיביים, שואבים את הדולרים שלהם מהלקוחות עם מנצחים. אם להיות יותר מדויקים, אם ווינרים מגניבים. פוטבול יכול להיות מכוער ופופולרי. בייסבול יכול להיות איטי ומשתלם. ה-NBA צריך כריזמה פיזית, אינדיבידואלים עם תנועות כך שצופים מלאי חן ינסו לחקות אותם.

אתם לא יכולים להיות מייקל ג'ורדן, אבל אתם יכולים להשכיר חלק מהחיים שלו כאשר אתם לובשים ג'ורדן. עבור מיליוני אנשים, פיסת האושר הזאת שווה את המחיר.

תחשבו על עולם הנעליים אשר מורכב מצללים – צללים אשר יכולים או שלא לשקף את גודל המוניטין של השחקנים על הפרקט. חשבו על קיירי ארווינג. הוא אול-סטאר, כן, אבל הוא עדיין לא היה מועמד רציני ל-MVP או אפילו סיים עונת NBA בריא. בעולם הנעליים, למרות זאת, האורות זוהרים עליו באופן בהיר יותר, גורמים לצל גדול יותר על התעשייה מאשר מה שמשחקו מציע. העיצוב המסורי של הקיירי 1 עשה עבודה עסקית מצוינת עבור נייקי. מורגן סטנלי חזו את מכירותיו ב-2016 עם 51 מיליון דולר והקיירי 2 החדשות שלו יקבלו חשיפה רחבה יותר. למרות שהוא שיחק רק בפלייאוף אחד, יכולת הכדרור של ארווינג, יכולת הקליעה והפרסומות של אנקל דרו שהפכו לויראליות עבור פפסי יצרו את הבאז של "המגניבות" שהיה לו צורך כדי להזיז את הפרויקט בסקאלה עצומה.

זה לחלוטין אפשרי כי ב-2013 קארי נחשב לפחות מגניב, בהשוואה לתופעה הנבנית של קיירי ארווינג. קרה ששניהם משחקים באותה העמדה ועודף היצע הוא בעיה אמיתית בשיווק. עבור החברות האלה, הכרחי שמי שהם מוכרים יהיה מוגדר וברור. אמרגן נעלי הכדורסל סוני וקארו, שבעצמו בעל עבר בעייתי עם נייקי – הוא סייע לבנות את המותג סביב ג'ורדן אבל פוטר ב-1991 – בעל מוטו קפדני לשיווק שחקנים: "אתה יכול לשווק רק את האינדיבידואל".

בצורה הזו, החוזקה של נייקי בלתי ניתנת להפרדה מחולשותיה. כמותג על, היא דורשת את רוב הכוכבים, בפער גבוה. זהו יתרון מסיבי, אבל שיווק כדורסל הוא מעשה של מינימליזם. לשווק כל כך הרבה אתלטים והמסר הופך להיות מטושטש.


ארווינג, למרות כל ההצלחה שלו, ההתייחסות אליו עדיין היא כאל רכז קטן, ורכזים קטנים באופן מסורתי לא מקבלים עדיפות אצל נייקי. הנעל של ארווינג בעלת המחיר הנמוך ביותר בין כל הנעליים של הכוכבים, בסביבות 110$, מחיר המראה שיש תעדוף לכמות מאשר יוקרה. הנעליים הכי יקרות של נייקי קשורות לשחקני כנף אתלטים. מייקל ג'ורדן היה האב טיפוס, קובי היה היורש, ולברון ממשיך עם המסורת. כדי להיות הפנים של נייקי צריך להיראות מעבר לאדם הרגיל.

כפי שאומר מישהו במעורה בפעולות השיווק של נייקי, בהקשר של קארי: "כל מה שעושה אותו לאנושי ונעים ופחות מפלצתי הוא נתעב עבור נייקי. הם אוהבים נפילים עם תספורת קצרה ושרירים". זה, בתקופה ההיא, זה הפרדוקס של סטף קארי: הסיבה שבגינה התעלמו ממנו היא הסיבה שבגינה הוא כה פופולרי. נייקי פסחה עליו מאותה הסיבה שכל כך הרבה אוהדים לא מסוגלים להסתכל על משהו אחר.

"הוא הלך לדיווידסון", וקארו אומר. "הוא תמיד לא קיבל תשומת לב. הוא היה רזה, הוא היה חלש, הוא היה כל אותם הדברים שאתה לא אמור להיות. הוא אף פעם לא קיבל את שלו. ממש פתאום, כמו כדור ברק, סטף קארי על הבמה. וזה הדבר הכי קשה לבלוע עכשיו עבור נייקי".

וקארו אומר, "מה שאתה עד אליו זה פנומנלי. זה כמו שמייקל חתם עם נייקי ב-84. הוא הולך להפוך לאתלט הכי מפורסם. ומדוע הוא הולך להיות ככה? בגלל שהוא כמו כל אחד אחר".

נייקי, אם להיות הוגנים, לא יכולים להיות אשמים על כך שלא חזו את המציאות הנוכחית של סטף קארי. המציאות הזו היא יותר מדי סוריאליסטית. מעטים ניבאו משהו כמו השנה החולפת עם תואר ה-MVP ועונת אליפות. ואז כה העונה, הוא גורם למספרים האלה להיראות לא מציאותיים. אפילו התומכים הגדולים בקארי מעולם לא ראו את זה מגיע. אלו שהאמינו בכל ליבם בסטף קארי, אלו, שבמשך שנים, טענו לזכותו, לא היו מסוגלים לדמיין אלפי אוהדים במשחקי החוץ, מגיעים 75 דקות לפני כדור הביניים, רק כדי לתפוס הצצה לחימום שלו.

עדיין, היו אינדיקציות שהטרנד נבנה, סימנים שנייקי התעלמו מהם. בעונת 2012-13, קארי קבע שיא של קליעות מ-3, עדות לכישרון יוצא הדופן שלו, אבל גם לצורה שבה ה-NBA משתנה. המשחק נסחף החוצה מעבר לקשת השלוש, כאשר קלעי ה-3 מגדילים את השפעתם על ליגה אשר מושפעת יותר ויותר מאנליסטים. סנטרים כוכבים היו באספקה נמוכה. כהונתו של דוויט הווארד כמספר 5 הכי טוב גרר יותר ביקורות מאשר שבחים. רכזים היו בעליה. הדבר הגדול הבא באופק היה קטן יחסית.

בזמן שאף אחד ב-2013 לא היה יכול לחזות את המשמעות של קארי-כתופעה-חברתית-פנומנלית, היו כאלה שחזו שמשהו כזה הולך להגיע. בתוך עונת 2012-13 הזו, אמין אלחסן מ-ESPN שוב ושוב, באופן המעיד על חוסר אמונה, הצהיר כי קארי צריך להיות סופרסטאר. ב-6 במאי, 2013, הוא סיכם את טעוניו בטוויטר:

זה היה קשה עבור קארי להגיע לשם ללא פרסום מודעות רצינית. זה היה קשה עבור קארי להגיע לשם כאחד מתוך הרבה תחליפים כמו ג'יימס, בראיינט, דוראנט וארווינג.

בפרסומת של אנדר ארמור עבור הקארי 2, כאשר קארי זורק באולם חשוך, ג'יימי פוקס מטיל רימוני הלם על הפרקט, כמו האנרכיסט הכי פסיכוטי בעולם, בעודו מעלה את הרעיון כי זריקתו של קארי עורכת רק 0.4 שניות, מציג זאת כסמל לכמה מהר המשחק משתנה. "ממש כך, פתאום השחקנים הגדולים לא כאלה גדולים יותר", פוקס יורה. "קטנים, כבר לא כאלו קטנים. ובתנועת פרק יד קטנה, הסטפ-בק ל-3 זה ההטבעה החדשה. כמו כרזה חדשה. טווח הוא השהייה החדשה באוויר".

המסר היה ברור. זאת הצורה שבה כל אחד מתעלה על המנתרים.


בחודש דצמבר בניצחון על הסלטיקס, לברון ג'יימס ענה על שאלות טיפוסיות לאחר המשחק, עד ששאלה אחת חרגה מהנורמה. עיתונאי שאל אותו לגבי אנדר ארמור – או לפחות ניסה לשאול. לברון התערב, כשהוא אומר, "מי? מי? מי זה?" (מאוחר יותר, בראיון עם סול קולקטור, קארי נשאל לגבי חילופי הדברים. הוא אמר על לברון, "אה, הוא יודע. זאת הסיבה שהוא אמר את זה").

ג'יימס סיים את השיחה בכך שהוא מצהיר שרק [חברת נעליים] אחת מתאימה על שפתיו, כשהוא אומר, "אני רק מכיר את נייקי. זהו זה. לכל החיים".

לג'יימס אכן יש חוזה לכל החיים עם נייקי בשווי של יותר מ-500 מיליון דולר, על פי USA Today. יש לו חוזה לעונה אחת עם הקאבס, כנראה כדי למקסם את שוויו ואת המינוף. אם לעיתונאי הזה הייתה האפשרות לשאלה חתרנית נוספת, כנראה שהשאלה שהייתה מגיעה הייתה מניבה תוצאות מעניינות: "מי המעסיק העיקרי שלך?"

"המעסיק העיקרי שלך הוא זה שמשלם לך את הכי הרבה כסף", אומר בומני ג'ונס מ-ESPN. "לברון היה בקבוצת נייקי לפני שהוא היה בקליבלנד קאבלירס או חבר של המיאמי היט או משהו מהדברים האלה. אנחנו מקשרים את החברה לקבוצות שהם משחקים עבורן כי זה המשתנה הרלוונטי לסוג העבודה שאנחנו עושים".

זה אולי יותר נוח להאמין שהקבוצה בעלת נאמנות עיקרית. ברור, כאשר זה מגיע להצלחה על הפרקט, מה שטוב עבור האווזה טוב עבור האווז. נייקי מנצחת עם הקאבס של לברון מנצחים. זה פשוט המקרה שלברון לובש נייקי גם בקבוצתו הבאה, אם הוא אי פעם יחליט לנטוש את קליבלנד. וג'יימס עדיין יפרע את הצ'קים מנייקי, הרבה אחרי שהוא יסיים עם הקאבס. הוא "לכל החיים", אחרי הכל.

קארי, שחוזה האנדר ארמור האחרון שלו מסתיים ב-2024, בעל אותה נאמנות חזקה עבור החברה שלו. ג'ונס, שצייץ "החלטה שלך" בתגובה לשאלה היפותטית של אחד העוקבים שההצעה של נייקי לדוראנט הייתה כדי לרצות אותו מול נעלי האנדר ארמור של קארי, בשכר המראה על נאמנות זו.

קארי כמעט אף פעם ולא מגיב לביקורת במדיה, והוא בדרך כלל מנומס ומיושב בדעתו באינטראקציה שלו עם המדיה. במקרה הזה, הוא ירה בחזרה, באומרו, "לעזאזל בנאדם למה אתה חייב לבוא עם זה אלי בצורה הזו? אל תשנא את מה שאתה לא יודע". כאשר ג'ונס שאל את קארי אם זה קשור לנעליים, קארי צייץ לעברו, "הזכרתי את KD לגבי הנעליים שלי. ראיתי שצייצת שוב איזו שורה אבל לא אהבתי את ההשמצות על הנעליים כאילו אנחנו לא משמעותיים".

העימות הסתיים בידידות מספקת, אבל זאת הייתה תזכורת נוספת לכמה הסופרסטארים מושקעים במותגי הנעליים שלהם. "הוא לקח את זה מאוד, מאוד ברצינות", ג'ונס אומר. "עושה רושם שאין הרבה מקום במחשבותיו בינו לבין אנדר ארמור. יש לו קשר מאוד אישי למותג הזה".

קחו בחשבון: אנחנו מקשרים את מייקל ג'ורדן עם השיקגו בולס, אבל היום, הוא בקושי מקושר עם השיקגו בולס. למעשה, "מותג הג'ורדן" שלו מקושר עם נייקי וממשיך להיות פורה. ב-2014, לפי פורבס, ג'ורדן הרוויח 100 מיליון דולר מנייקי. הוא הרוויח פחות מ-94 מיליון דולר מחוזי NBA במהלך הקריירה שלו.

עד היום הזה, ילדים עדיין לובשים ג'ורדן. אנשים ברחבי אמריקה לובשים את הג'ורדן 11 בחלק מההופעה הטרנדית שלהם, שלאחרונה הושקה שוב להנצחת אות שיקגו של 72 הניצחונות. בעולם ההפכפך של האופנה, הג'ורדן 1 האורגינליות של מייקל, שהושקו ב-1985, עדיין פופולריות. הביטו מטה כאשר אתם הולכים ברחוב בכל עיר, וזה נראה כאילו ג'ורדן מעולם לא פרש.

זה לא אלמוות, אבל זה הכי קרוב שיש בעולם המתחלף שבו אנו חיים.

אז קארי וג'יימס הם לא רק התותחים בקרב שבין מותגים, זוהי מלחמה אישית כדי לראות של מי תהיה ההשפעה התרבותית שתהדהד למשך שנים לאחר שהם יפרשו. זה קרב עבור משהו שגדול יותר מקריירת הכדורסל. וכרגע, למרות ארבע תארי MVP ושתי אליפויות, לברון ג'יימס מפסיד.


ברמה הבסיסית ביותר, עסקי הנעליים היא מלחמת טרף. וככה זה היה בפגרה של 2012, עם ברנדון ג'נינגס כדובר הכדורסל הבכיר שלה, אנדר ארמור הייתה צריכה לשים יד על כל טריטוריה שהיא הייתה יכולה לקחת. ככה זה נכנס למסלול של אחד בשם קנת' בייזמור. כשחקן שנה ראשונה בווריורס שלא נבחר בדראפט, לחברות הנעליים היה מעט סיבות לזרוק כסף על בייזמור. לעזאזל, לא הייתה שום בטוחה שבייזמור יתקבל לקבוצה. סוכנו, אוסטין וולטון, העלה רעיון. הוא יצר קשר עם אנדר ארמור, "מכרתי להם את הרעיון שיהיה להם בחור בחוף המערבי, שתהיה להם שם נוכחות", וולטון אומר. "מכרתי להם את העובדה שישנם מספר בחורים אחרים עם עסקאות נעליים שהולכות להגיע, כמו קליי וסטף, שאולי, אתם יודעים, הוא יכול לשכנע אנשים אחרים ולגייס אותם אם הוא יתקבל לקבוצה".

וולטון נתן את הנאום הזה ל"סטוני", קריס סטון, חבר קבוצה לשעבר של ג'ייסון קיד בתיכון ומי שמכהן כרגע כמנהל בכיר בשיווק ספורט של כדורסל מקצועני באנדר ארמור. סטון חשק בעסקים עם קארי זמן רב לפני, עוד בדראפט 2009. "בשנה שבה [קארי] נבחר בדראפט, למעשה הכנו נעל עבורו, מוכנים להציג אותה. אבל הוא כבר חתם עם החברה האחרים".

תוכנית הססנית החלה לצאת לפועל: הדגמה של מה שאנדר ארמור מסוגלים לעשות עבור כוכב על ידי בזבוז על בא כוכם, בייזמור, ונתינת תשומת לה שתגרום לקארי ולעוד שחקנים בפרופיל גבוה לשים לב לכך. או, כפי שוולטון אומר זאת, "הם שלחו לו טון של ציוד".

בקיץ של 2012, משלוח הגיע לדירת הרווקים הקטנה של בייזמור במרכז אוקלנד. "אנדר ארמור שלחו לי משהו כמו, בערך, 19 קופסאות במשלוח הראשון לדירה שלי", הוא אומר. "אפילו לא היו לי רהיטים באותו הזמן, פשוט היה לי איזה טון של קופסאות אנדר ארמור ומזרון מתנפח בדירה שלי. הייתי תחת חוזה לא מובטח בעונתי הראשונה, ככה שבכלל לא  הייתה לי עסקה. אם לא הייתי מתקבל לקבוצה, אני לא יודע מה הייתי הולך לעשות עם כל הדברים האלה".

אבל זה היה מספיק, שחבר קבוצתו העולה יבחין במבול הנעליים של בייזמור. "הוא היה שחקן שנה ראשונה אצלנו והוא קיבל יותר ציוד וקופסאות מול תא ההלבשה שלו בכל יום מכל אחד אחר בקבוצה", קארי אומר. הציוד היה נמצא בכל מקום ברחבי מתקן האימונים של הווריורס, אפילו חברי צוות בגולדן סטייט היו לובשים בגדים בחינם מהנדיבות של בייזמור.

"אני חושב שלבייזמור היו יותר נעליים ייחודיות מאשר לכל אחד אחר בקבוצה", סטון אומר. "וכנראה שהוא שיחק, באותו הזמן, שתיים, אולי שלוש דקות לערב". בייזמור שם מספר על זה, באומרו, "הייתה לי עסקת ציוד שבה הם שלחו לי 60 זוגות נעליים עבור כל העונה".

Steph Curry and Storm Reid unveil UA Curry 7 'Bamazing' collaboration
קארי אומר שבתו, ריילי, שיחקה תפקיד חשוב בהחלטת הנעליים.

זאת הייתה הגישה לטווח ארוך עבור אנדר ארמור, אבל בייזמור – איש מכירות מטבעו עם חיוך טבעי – היה בעל האישיות כדי לתת לזה הזדמנות. הוא מתגאה בסוג האנרגיה הנכונה שלוקחת אותו לטיול אופניים קצר של 40 מייל. אם בייזמור מוכר לכם משהו, זה לא יהיה בסגנון מעודן. והוא פשוט התיידד עם קארי.

שניהם חברה מצפון קרוליינה, שניהם אוהדים של הקרוליינה פאנת'רס. זה לא שינה שאחד גדל בעושר בשארלוט בעוד השני גדל בעוני בקלפורד הזעירה, סובל בחודשי החורף בגלל מחסור בחימום. "אנחנו אנשים", בייזמור אומר. "לפעמים אתה פוגש מישהו בפעם הראשונה, ואתה ככה, 'בסדר, הבנאדם הזה הוא בחור נהדר'".

החברות נבנתה על ידי כך שבייזמור היה מתאמן מאוחר לאחר האימונים במאמץ להישאר בליגה. קארי, למרות שקיבל הרבה דקות, המשיך להתאמן בשעות האלו גם כן. "לא שיחקתי בכלל, והבחור הזה משחק משהו כמו 35 דקות לערב", בייזמור מספר. "והוא שם מתאמן על זריקות, לוקח את אותה כמות בדיוק כמוני".

החברות הובילה לעסקים. "הוצאתי את הכל החוצה", בייזמור מתגאה. "כן, לא הייתה לי בושה כאשר זה מגיע למיתוג. זרקתי את השם של אנדר ארמור, כל מה שאני חלק ממנו. הייתי מדבר כל כך הרבה על זה. וסטף היה ככה, 'העסקה שלי הולכת להסתיים'". בייזמור זיהה את ההזדמנות. "אני ככה, 'בחיי, בוא לכאן, קח נעליים משלך'. לא דיברתי עם אף אחד באנדר ארמור לגבי זה. עשיתי את כל ההבטחות הללו, כאילו 'תשיג את הנעל שלך, אתה הפנים של המשחק', מתאר מצבים היפוטטים. לא דיברתי עם אף אחד שם".

זה היה הזמן לחבר את סטון. "התקשרתי לקריס סטון, והייתי ככה, 'בחור, אני עובד על משהו'", בייזמור אומר. הניסיון שלו כמיופה כוח השתלם. קארי התעניין ובייזמור לא הרפה, כאשר סטון הסקרן כמיופה כוח שממשיך להתעדכן במצב המתהווה. "אני כנראה התקשרתי לקנת' אולי ארבע פעמים ביום", סטון אומר. "האם דיברת עם סטף? האם דיברת עם סטף? איפה אנחנו עומדים?"

פגישה אורגנה עבור סטון על מנת לתת הצעה לקארי, והיא תוכננה לפני ההצעה של נייקי באוקלנד. "אני זוכר את סטף אומר בפרזנטציה שלנו כאשר נפגשנו עם המשפחה בשארלוט, 'חברה, אתם עושים דברים עבור בייזמור. מה אתם הולכים לעשות עבורי?'" סטון נזכר. לאחר סיום הפגישה, קארי סימס לבייזמור אינדיקציה שהוא אולי יחתום עם אנדר ארמור. רגע השיא התקרב.

זה לא היה מאמץ חסר אונים עבור בייזמור, גם כן. עכשיו, שלוש שנים מאוחר יותר, הוא מרוויח שש ספרות בשנה עם אנדר ארמור, על פי וולטון, סכום לא רגיל עבור שחקן בפרופיל שלו. "זה נחתם לפני הקיץ שעבר כאשר הוא חתם אצל ההוקס", וולטון אומר. בהקשר זה, בייזמור השיג 6.0 נקודות בממוצע בעונה שלפני עסקת הנעליים המשתלמת. מאז, הוא התפתח בתוך הרוטציה של ההוקס, משחק 28 דקות למשחק, עוזר להמשיך ולהצדיק את עסקת הנעליים שלא צריכה שום הצדקה. אנדר ארמור חייבים לו עכשיו. בענק.

יש לזה קשר לכך שהתיכון שבייזמור בוגר שלו, אולד דומיניון, הוא בית ספר של אנדר ארמור עכשיו. "בדיוק החתמנו את אולד דומיניון, ככה שזה היה סוג של לתת בחזרה לקנת', ככה שהוא שמח עבור זה", סטון אומר. אנדר ארמור שילמו בערך פי שבע לשנה ממה שנייקי שילמו לבית הספר לפני. בתמורה, בייזמור הפעיל את המשאבים שלו לאוניברסיטת אולד דומיניון, כשהוא בונה מתקן אימונים חדש ומגיש את התרומה הגדולה ביותר שניתנה אי פעם בהיסטוריה של בית הספר על ידי אתלט. בייזמור קיבל את שמו חקוק על הבניין ואת הסמל "AU" שיופיע על הגופיות בנורפולק, וירג'יניה, בגלל שאתלט באוקלנד, ללא שום קשר ממשי לאוניברסיטה, חתם עם אנדר ארמור.

CLEVELAND, OH - DECEMBER 12: LeBron James
לברון ג’יימס, יש רק את נייקי.

סטפן קארי רוצה להיות גם מעצמה חזקה וגם שוויץ. הוא מבקש לשמור על שלום עם נייקי אם הוא, במקרה, האיום האישי הגדול ביותר על תאגיד הלבשת הספורט שהעולם אי פעם ראה. כאשר הנציגים של נייקי מגיעים לאורקל, קארי מחייך ומברך אותם לשלום. כאשר הראפר דרייק, חתום אצל נייקי, מגיע לעיר, סטף ואשתו, איישה, לוקחים אותו ל-In-N-Out המקומית.

אולי מאותן סיבות, כאשר שואלים את קארי לגבי כיצד המשא ומתן הזה התרחש, הוא בוחר ב"נחמד" מאשר "מוות".

"הסיפור המועדף עלי הוא של ריילי", סטף אומר. זה היה מספר שבועות לפני ההחלטה הסופית לגבי איזה חוזה נעליים לקחת. בבית הסוכן שלו, ג'ף אוסטין, בהרמוסה ביץ', קליפורניה, קארי סקר את מערך הנעליים שהוצג לפניו. הוא שאל את ביתו התינוקת, "ריילי, איזה מהם את אוהבת?"

באותה נקודה, ריילי הייתה מעט מעל לגיל שנה. הוצג בפניה נעלים של נייקי, זוג של אדידס ונעליים של אנדר ארמור. היא הרימה את "הנעל הראשונה" של נייקי. "השליכה אותם מעבר לכתף שלה", קארי אומר. "היא מרימה את הנעל השנייה, והשליכה גם אותה מעבר לכתפה. היא הרימה את הנעל השלישית, צעדה והגישה לי אותה". זאת הייתה האנטומיקס ספאן של אנדר ארמור. "אז ידעתי כבר אז", קארי אומר, בחיוך.

אולי זה היה הרגע ההוא, אולי זה היה הגיוס במהלך השנים של בייזמור, אולי זה היה השאננות של נייקי. לא משנה מה הייתה הסיבה, התוצאה כנראה שינתה את הזרם של מיליארדי דולרים, יוצרת זרם סילוני שהוציא החוצה הון עתק מאורגון, והטיס את הממון למרילנד.

נייקי נשארו ענקיים, בטופ של הטופ. למרות הכישלון הספציפי הזה, מספר מקורות שרואיינו עבור המאמר הזה הזהירו מפני חציית הקו אצל הגוליית הספורטיבי, מפחדים מיכולות הכוח של התאגיד. שחקן אחד בווריורס המזוהה עם הסווש סירב להתראיין. הוא הוסיף, בזהירות, "תהיה זהיר. אני רציני. תזהר".

יש שיאמרו שהאסון עם קארי הפיח רוח חיים בנייקי, גרם למוטיבציה בחברה להגדיל את יתרונות המפתח שלה. כאשר חברות ספורט עוברות לטכנולוגיות לבוש, נייקי מתפארת במנכ"ל אפל, טים קוק, כאחר מחברי מועצת המנהלים שלה. סוני וקארו פחות אופטימי על ההפסד של קארי והמשמעות של זה עבור אחת מהחברות הגדולות בעולם. "זה הפחד הכי גדול של נייקי", הוא אומר. "הם לא יכולים להתגבר על זה בעסקי הנעליים. זה הולך להזיק להם. פסיכולוגית".

אם זה נכון, הפגיעה הפסיכולוגית הזו נגרמה מעצמה. על כל מה שאנדר ארמור עשו ועל כל מה שנייקי עשו, לנייקי עדיין הייתה את ההזדמנות להיחלץ מהסיטואציה כאשר קארי אותת שהוא רוצה לחתום במקום אחר.

ב-2013, נייקי שמרו על זכויותיהם עם קארי, דבר המקביל לצורת העבודה של שוק השחקנים החופשיים המוגבלים ב-NBA. הם עדיין היו יכולים להחתים את קארי, לא משנה למה היו העדפות שלו. על פי דוח מתאריך ה-16 בספטמבר, 2015, מדארן רובל מ-ESPN, "נייקי נכשלו להשוות עסקה ששוויה היה פחות מ-4 מיליון דולר לשנה".

סטון אומר על יריבו, "הם לקחו החלטה לא להשוות. זאת הייתה ההחלטה שלהם. זה לא היה בגלל שהעסקה הייתה מחוץ למגרש המשחקים שלהם". סטון מתאר את ההחלטה כ"אם אתה לא רוצה להיות כאן, אז אל תהיה כאן". מצופה מאתלטים לרצות את נייקי, תמיד לרצות את נייקי עוד מהתקופה שהם היו ילדים. זה, אחרי הכל, היא החברה עם המסורת העשירה. מייקל ג'ורדן מגדיר את העבר שלה, ועדיין מביס את האתלטים המודרניים שלה. אף על פי שזוג הנעליים הכי פופולרי של מותג הג'ורדן הן אלו ש-MJ באמת שיחק איתן, הם הוציאו מחדש דגמים חדשים, המוצגים על ידי ראסל ווסטברוק. הזוג הכי חדש שלהם, הג'ורדן 30, מגיע עם מודעת ממוקדת על ווסטברוק, המציגה ילד המתנהג כאדם נרגש. הילד צורח, "למה כולכם מצפים? לעוד ילד מקהלה בעמדת הרכז?!" זוהי מכה שלא עברה מתחת לרדאר במחנה של קארי. הפרסומת נסגרת עם הכיתוב, "הגבול הבא של הטיסה".

אולי זאת הצורה שבה נייקי פספסו. שנים של קידום צאצאיו של מייקל ג'ורדן גרם להם לשכוח את השחקן שזורק את הכדור מעל לכל התבנית הזו. זה השאיר אותם פגיעים לקנת' בייזמור, ולחברה עם פחות מאחוז 1 בשוק הנעליים. הגבול הבא של הטיסה לא הפך להיות הגבול הבא של הכדורסל. הגבול הבא הפך להיות סטף קארי, שהשיגורים שלו הם לא ניתורים, אבל הטווח שלו משתלט על ההיסטוריה.

לפוסט הזה יש 7 תגובות

  1. תודה סמיילי.
    נייק תמיד סימלו בעיניי את כל הדברים שיפים באמריקה.
    קפיטליזם במיטבו. (מי שמכיר את סיפור ההקמה)
    מכאן נראה שהם הופכים לאט לאט למה שהם תמיד שנאו.
    אולי אני סתם.תמים

  2. תודה על התרגום סמיילי. חשבתי שזה שוב יהיה מאמר על הקטע שנייק טעו לו בשם אבל זה היה הרבה יותר מעניין.

  3. אני זוכר שקראתי בזמנו את הסיפור. בתכלס, אף אחד לא ציפה שסטף יתפתח לסופרסטאר שהוא נהיה ולכן הויתור של נייקי עליו בזמנו נראה סביר.

    אנדר ארמור שיחקו אותה בסביבות 2016-2017. היו להם 3 MVP (סטף, טום בריידי וברייס הרפר) ב-3 ענפי הספורט הבכירים בארה"ב.

  4. מעולה. גם איתן בסטראוס וגם התרגום. אני מנסהה כבר שנים ליצורה קשר עם איתן סטראוס ולא מצליח. שלחתיצ לו 2 מסרים לאימייל כי רציתיצ לדעת אם הוא בן של הורים ישראלים, והוא לא ענה.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט