מלך ליום אחד – סיכום הפרויקט / עמיחי קטן

במהלך החודש האחרון התפרסמו באתר 16 כתבות על שחקנים שמתאימים להגדרה "מלך ליום אחד", שהגיעה מההגדרה הלועזית "One season wonder". כוונתו בפרויקט הייתה להביא כמה מהסיפורים של שחקנים שלפרק זמן קצר נדמה היה שהם עתידים להיות השמות הגדולים הבאים של הליגה, אבל מכל מיני סיבות כאלה ואחרות הדבר לא צלח בידיהם.

חלקם שרדו עוד הרבה שנים בליגה והפכו לשחקני משנה וחלקם לא שרדו הרבה בליגה. אצל חלקם הייתה עונה אחת גדולה או יותר, ואילו אצל אחרים מדובר בתקופה קצרה, או אפילו מחצית אחת בלבד (עם 10 שלשות…) כפי שנכתב כאן באחד הפוסטים.

בפוסט הזה אני אנסה לעמוד על כמה סוגים שונים של "מלכים ליום אחד". לכל קטגוריה יינתן הסבר מה היו הנסיבות שהובילו להצלחה, ומה גרם לכך שההצלחה לא נמשכה. אני מזמין אתכם המגיבים לנסות להתאים שחקנים, גם כאלה שכתבנו עליהם וגם כאלה שלא, לכל אחת מהקטגוריות, וכמובן ניתן להציע עוד קטגוריות אם לדעתכם פספסתי משהו…

1. ובמקום שאין אנשים השתדל להיות איש (מסכת אבות, פרק ב, משנה ה):

פירוש ר' עובדיה ברטנורא על המשפט הזה הוא "במקום שאין אנשים לישב בראש ולתת הוראות". בהחלט מתאים לסוג הראשון של השחקנים שלנו. מדובר כאן על אלו שמצאו את עצמם בסיטאוציה שבה אין לקבוצה שלהם כוכב ולקחו על עצמם את התפקיד. לרוב הדבר נעשה בהצלחה אישית, קרי סטטיסטיקה, אבל במאזן שלא ממש קרוב לפלייאוף במישור הקבוצתי.

בשלב מסוים השחקן הרלוונטי מוכיח שהוא לא מסוגל לסחוב לבד קבוצה, בין אם בגלל כישלון קבוצתי מתמשך או בגלל פציעות, והממוצעים שלו מתחילים להיפגע כשמגיעות הציפיות, והתוצאה היא שהקבוצה מוותרת על השחקן או מביאה כוכב אחר לידו, וזה מאיץ את תהליך הירידה של אותו שחקן שמוצא את עצמו די מהר בתפקיד משני שוב.

2. בן עשרים לרדוף (מסכת אבות פרק ה, משנה כא):

שוב ניעזר בפירוש ברטנורא למשניות האומר "בן עשרים לרדוף אותו מן השמים ולהענישו על מעשיו, שאין ב"ד של מעלה מענישין פחות מבן עשרים". כאן מדובר על השחקנים שפרחו בשלב ההתחלתי של הקריירה שלהם, השלב שבו הם קיבלו את המרחב להתפתחות ללא האחריות הנלווית לסחוב את הקבוצה קדימה. בקיצור, קבוצת הרוקיז.

בשלב מסוים ההתקדמות של השחקן הרלוונטי נבלמת, והקבוצה מתחילה לחפש כיוון חדש לבנייה, איתו כדמות משנית, או בלעדיו. אחרי עונת השיא, בה השחקן יכול היה להביא כמות בלי איכות ויעילות, גם הכמות מתחילה להיפגע והופכת להיות משנית עבור הקבוצה שצריכה להתחיל מחדש. לפעמים מדובר במקרה שבו הקבוצה מצאה מנהיג אחר סביבו נבנית הקבוצה והצעיר שלנו נאלץ לעבור לתפקיד פחות נוח.

3. יש קונה עולמו בשעה אחת (מסכת עבודה זרה דף י:):

הגמרא הזאת מדברת על צערו של זה שנאלץ להתאמץ כמה שנים כדי לקנות את עולמו, לעומת זה שמרוויח את זה ברגע אחד, או בזמן קצר, של פעולות חיוביות. כאן מדובר על שחקנים שמצאו את עצמם לרגע בדיוק בסיטואציה המתאימה עבורם והצליחו להביא את עצמם לידי ביטוי. לפעמים מדובר על מכת פציעות או תפקיד ספציפי שהשחקן קיבל שהתאימו בדיוק ליכולותיו. לפעמים מדובר במקרי הראש שמצאו את האנשים הספציפיים שהוציאו מהם את המיטב.

בהרבה מהמקרים האלה, הירידה ביכולת נובעת משינוי במעמד ובסיטואציה של השחקן, ולרוב גם במעבר קבוצה, אם כי זה לא הכרחי. השחקן הרלוונטי מגלה שהסיטואציה בה הוא היה קודם התאימה לו יותר, וכעת הוא נמצא במצב שמקשה עליו להסתדר, הן מבחינה מקצועית והן מבחינה נפשית. התוצאה היא שהשחקן לא מצליח לשחזר את היכולת הטובה שהוא נתן קודם לכן.

4. והכסף יענה את הכל (מגילת קהלת פרק י פסוק יט):

לפי פירוש רש"י על הפסוק "אם אין כסף אין סעודה לפיכך לא יתעצל אדם מן המלאכה כדי שיהא לו מה להוציא", כלומר הכסף יענה את הכל, כי בעזרתו כל אדם יכול להשיג את צרכיו. השאלה היא מה קורה למי שכבר השיג את הכסף שהוא צריך. כאן הכוונה היא למה שמכונה "עונת חוזה". שחקן שהצליח להבליח לרגע, לפעמים עונה שלמה, ולפעמים פלייאוף, סדרה ספציפית, או משחק אחד טוב וגרם לקבוצה מסוימת לפתוח עליו את הכיס.

בשלב הזה מתחילים הקשיים של השחקן הרלוונטי. זה יכול להיות פציעות, סיטאציה לא נוחה, או סתם ההבנה שהוא מסודר כלכלית להרבה שנים עכשיו. האינטנסיביות של השחקן יורדת וכתוצאה מזה גם היכולת שלו נפגעת משמעותית והוא לא מצליח לשמור על יכולת גבוהה. לעיתים מתברר גם שהרגעים הטובים שהובילו לחוזה הגדול התאימו לסיטואציה מאוד ספציפית שכבר אינה רלוונטית.

תודה לכל מי שהצטרף לפרויקט ככותב ולגולשים הנאמנים שקראו והגיבו…

עמיחי קטן

עורך ראשי. תמיד בעד הישראלים ולא רק בספורט, בהכל.

לפוסט הזה יש 17 תגובות

  1. היי.
    קיוויתי שיהיה כאן סיכום של כל הנבחרים.
    כשכתבת בפתיחה שהיו 16 כתבות אפילו חשבתי שיהיה סוג של טורניר נוקאאוט בין כל ה"משתתפים" עד לקביעת האלוף.
    בכל מקרה תודה רבה

  2. תודה רבה. קראתי את הרוב. נהנתי לחזור לתקופת לינסניטי. צריך לדעתי ליצור לינק קבוע לעמודי פרוייקט. אייטם בתפריט שנקרא 'פרויקטים מיוחדים' ואז רשימה של כל הפרויקטים. הלינק של כל אחד צריך להיות העמוד המתוייג של הפרויקט

כתיבת תגובה

סגירת תפריט