היום לפני 24 שנה: ארתור אש הולך לעולמו בגיל 48 / מנחם לס

 

ארתור אש, אלוף טניס גדול ששנים על גבי שנים סבל מגזענות פרועה בגלל ש'טניס הוא לא ספורט לשחורים' ובשנים האחרונות לחייו עשה ככל יכולתו להגביר את הבנת הציבור – וקבלתו – של אנשים הסובלים מ'איידס' ניפטר בבית החולים 'הר סיני' במנהטן היום ב-3:13. יהודית לביוביס, דוברת בית החולים הודיעה שהסיבה למותו היתה דלקת ריאות.

ארתור היה בן 48 במותו.

אש היה השחור היחיד לנצח את וימבלדון, אליפות אוסטרליה, ואליפות ארה"ב. הוא היה מיליטנטי בנפשו אך רזה ועדין בממדי גופו, וזוג משקפיו העבות רק הוסיף למראהו היורמי. כל הווייתו שידרה מין פרופסור צעיר או מנהל ספרייה אינטיליגנטי ולא 'ג'וק' שמחייתו היא חבטה בכדור הלבן.

הוא האמין שהצלחתו כשחור בספורט הלבן נשאה עמה אחריות לשאת את דברו ולא לשתוק כשהוא בא במגע עם דיסקרימינציה, אפלייה, סטראוטייפינג, וגזענות.

אפילו שחיוניותו ועתידו – והמורטליטי שלו כתוצאה מהמחלה הפכו ל-'CAUSE CELEBRE' – היו ידועים כסופניים תוך שנה-שנתיים, הוא המשיך בקמפיין שלו על הצורך להבנת מחלת ה-AIDS והצורך להשקיע כספים במחקר למיגור המחלה האיומה שחלק גדול ממנה ניגרם ע"י יחסים הומוסכסואלים בין גברים.

רבים מנהגזענים טענו שזה בדיוק מה שגרם למחלתו, ארתור אש תמיד טען שלדעתו הוא ניבדק בחיידק ה-HIV מעירוי דם שקיבל אחרי ניתוח מוח ב-1988 שהוחלט עליו אחרי שידו הימנית סבלה שיתוק. ייתכן שהוא נידבק בחיידק ה-HIV מניתוח BYPASS שעבר בליבו.

היתה זו אותה זרוע ימנית שחבטה 26 אסים בשנת 1968 בה זכה באליפות ארה"ב הראשונה על הדשא בפורסט הילס, קווינס, ניו יורק.

כשנודע לו שהוא נושא את נגיף האיידס הוא החליט תחילה לשמור את סודיות העניין. הוא חשש מה יקרה למשפחתו ולא אילו הדבר ייוודע ברבים. אבל ב-8  לאפריל, שנת ,1992 הוא החליט שהגיע הזמן לפרסם את מחלתו ברבים (בריאיון ל-USA TODAY) כדי שהפרסום יעזור במיגור המחלה. "אני נידבקתי מעירוי דם בבית החולים; זהו ארוע שיכול להיגרם לכל אדם. חובה עלינו להשקיע הרבה יותר משאבים למיגור החיידק".

הוא השקיע את שארית חייו בחינוך הציבור ובהגברת היידע וההגנה מפני מין פרוע ולא מוגן. הוא הוזמן ע"י האו"ם לנאום מפורסם שהתפרסם ביותר מ-200 שפות על מחלת האיידס ביום שכונה "WORLD AIDS DAY”.

 

הוא אמר ליו אס איי טודיי:

"I have good days and bad days. My ratio of good days to bad days is about six to one. I don't think anybody in my stage of this would be able to go through with no bad days. But I didn't want to go public now because I am not sick."

לפי אש "חולה" זה אדם שהוא לא פונקציונלי. "אני לא חולה. אני מתעורר בבוקר ויודע שלפני יום שלם של עבודה והפצת הידע ולחימה בדיעות קדומות בקשר למחלה. THIS IS MY FUNCTION AND MY DUTY AS LONG AS I LIVE!”


הוא הפך לעתונאי מבוקש, וכתב שלושה ספרים על ההסטוריה של האדם השחור בארה"ב ועל אתלטים שחורים והווייתם בארצות הברית ( A Hard Road to Glory: A History of the African-American Athlete,[). הוא ניפטר 4 שנים אחרי גילוי מחלת האיידס.

ארתור היה השחור הראשון לייצג את ארה"ב בגביע דייויס. הוא הגיע לדרוג ה-1 בעולם פעמיים, ב-1969 וב-1975. ב-1977 הוא ייטשא לצלמת שחורה ג'יני מוטסמי, וכמה שנים אחרי נשואיהם הם אימצו ילדה שלורה וקראו לה "CAMERA", על שם מקצוע האם.

 

 

פחות משנה אחרי מותו הנשיא ביל קלינטון העניק לו את התואר האמריקאי היקרתי והחשוב ביותר,Presidential Medal of Freedom

מנחם לס

הזקו והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!

לפוסט הזה יש 7 תגובות

  1. יפה
    כתבה מעולה.
    אני בחיים לא אצליח להבין איך אתה מצליח לכתוב בו בזמן כתבות רגישות והןמניות כל כך .ולשלב אותן עם אמירות סופר גזעניות בו בזמן …
    איל אתה מצליח לכתוב לפעמים כסופר מבין ובו בזמו לכתוב כתבות שאפילו רפה הבנה יצקשה לכתוב.
    לא זו לא ביקורת מאחר ואני לא מכיר אותך אישית ונרתע חד משמעית מלהתקרב למפגשים שלך ושל מלחכי הפינכה למיניהם אז אין לי פשוט מושג מי אתה אבל הכתיבה שלך והחידות האלו מבחינתי מרתקות.
    אז בינתיים ממשיך לקרא כאן ונאמן להבטחתי לא לכתוב אף פעם כתבה מעבר לתגובות.

    1. הכל תלוי במצה הרוח ובאיזה צד אני מתעורר בבוקר. בקשר לכתבות שאתה לא רוצה לכתוב, אתה מאמין שאתה מסוגל להוציא משהו שיהיה שווה כניסה לאתר היקרתי שלנו?

  2. איש אמיץ ופורץ דרך וטניסאי מצוין.
    חשף את דבר המחלה בתקופה בה הייתה בורות גדולה בנושא והמון סטיגמות.
    תודה מנחם

  3. משהו בסיפור של אש מלמד יותר על החברה בה הוא חי מאשר עליו, הוא ממש הרגיש צורך לציין שהוא נדבק בעירוי דם ולא חלילה ביחסי מין עם אישה או גבר…וחבל כי זה לא משנה איך הוא נדבק באמת.

    1. בודאי שזה משנה, וזה ציון לשבח לחברה שבה הוא חי שהיא לא קיבלה יחסי אישות מחוץ לנישואים או משכב זכר.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט