היום לפני 44 שנה: "THE IMMACULATE RECEPTION" / מנחם לס

(פרנקו האריס שועט לטאצ'דאון המנצח)

 

פיטסבורג                                                                                       כריסטמס דיי, 25/12/1972

 

לראשונה בתולדות הפוטבול הטלוויזיה החליטה גורל של משחק פוטבול.

השופט שרק ל-"RECEPTION", אבל האחראי על שופטי ה-NFL ארט מקנלי, שבמקרה ישב באיצטדיון, מיהר לשלוח מסר לשופט פרד סוורינגן שעליו לעצור את המשחק וללכת להסתכל על המהלך החוזר.

המסירה והתפיסה הפכו לעולמי עולמים להיות ידועים כ-"IMMACULATE RECEPTION".

הכל קרה במהלך משחק הפלייאוף בין פיטסבורג סטילרס לבין אוקלנד ריידרס, כשעם 5 שניות לסיום המשחק פרנקו האריס הגדול תפש את הכדור לטאצ'דאון שהביא לפיטסבורג נצחון 7-13.,

מה שקרה היה שפרנקו האריס (שהיה תלמיד שלי בקורס קיץ בפן-סטייט בקיץ 1969 כשלימדתי קורס בקינזיולוגיה שם בקיץ בו סיימתי את ההגנה על הדיסרטציה שלי וקבלתי את ה-PH.D, שנתיים אחרי שכבר לימדתי באוניברסיטת 'אדלפיי'!) תפש כדור שהיה DEFLECTED (פגע קודם בידיים של שחקן אחר). אבל עד היום לא בטוחים אם באמת היה DEFLECTED או לא.

מה שנראה היה שהכדור קיפץ מהכתף של ג'ק טאטום – הסייפטי של הריידרס – ומכתפו עף בקשת אוויר אחורנית כ-7 מטרים לידיו של האריס שתפשו, ורץ 40 מטרים לטאצ'דאון מנצח עם שריקת סיום המשחק.

מה שלא היה ברור היה אם הכדור אמנם קיפץ מכתפו של טאטום שהתנגש עם שחקן הסטילרס פרנצ'י פוקואה. החוק אומר שכדור מזריקה אחת לא יכול לגעת בשני תופשי כדור אחד-אחרי-השני. במילים אחרות, הכדור שזרק הקוורטרבק טרי ברדשאו לא יכול היה להימסר מפקואה להאריס מבלי שטאטום ייגע בו בין שניהם..

השופט סוורינגן קבע שהכדור שעשה"RICOCHET" פגע בטאטום אחרי שפגע בפוקואה, מה שעשה מהמסירה והתפיסה חוקית..

מקנאלי ציווה לעצור את המשחק ולקרוא לסוורינגן.

"HOW DO YOU RULE?", הוא שאל.

"TOUCHDOWN!", באה התשובה.

מקנאלי ביקש לחכות רגע, הלך לאיש הטיווי, וביקש להחזיר את הסרט אחורנית ולהסריטו מחדש. היה זה ה-REPLAY הראשון בתולדות הספורט.

-"צודק!", צעק מקנאלי כשהוא מחבק את סוורינגן. "טאטום נגע בכדור! זה T.D!"

"אני משחק פוטבול מכיתה ב' ואף פעם לא קרה לי משהו כזה. אין לי מושג כיצד הכדור היה פתאום בידיים של האריס ב-END ZONE!", אמר טרי ברדשאו (שהפך לאחד הקוורטרבקים הידועים מכולם והבן היקיר של פיטבבורג עד עצם היום הזה, והיום אנליסט בכיר בטיווי)..

טאטום: "לא איכפת לי מה הפילם הראה. הכדור לא פגע בי. נגעתי באיש (בפוקואה), לא בכדור. אם נגעתי בכדור זה היה יחד עם פוקואה כי כל מה שניסיתי לעשות זה 'TO KNOCK IT DOWN' ואם נגענו יחד זה עדיין לא TD לפי החוק".

מאמן הריידרס ג'ון מדן לא עשה עניין גדול מכל העניין ואמר אחרי המשחק שגם לו נראה כאילו טאטום נגע בכדור.

כל המצב היה דרמטי. אוקלנד נחנקה כל המשחק ע"י ההגנה הנהדרת של פיטסבורג, שעד היום נחשבת ליחידת ההגנה הגדולה ביותר שאי פעם שיחקה פוטבול ביחד. כינו אותה "מסך הפלדה" (משחק מילים עם 'מסך הברזל' של המלחמה הקרה נגד בריה"מ):

The Steel Curtain were the front four of the defensive line of the 1970s American football team Pittsburgh Steelers. This defense was the backbone of the Steelers dynasty, which won four Super Bowls (IX, X, XIII, and XIV), in six years.

פיטסבורג שלטה במשחק אבל ההתקפה פישלה שוב ושוב. היא הובילה 0-6 אבל טרי ברדשאו לא יכול היה לסיים אף דרייב נוסף בגלל שגיאות, השמטות כדור, ועבירות.

ג'ון מדן החליט לקחת צ'אנס עם הקוורטרבק השני שלו  קן סטייבלר, והיכניסו בתחילת הרבע הרביעי במקום הקוורטרבק הרגיל שלו דרל למוניקה. מאומה לא הלך לסטייבלר, אבל עם דקה ו-13 שניות כשהוא מנסה למסור, ואיש אינו פתוח, הוא עשה את הדבר היחיד שנותר היה לו לעשות: לרוץ עם הכדור.הוא רץ ימינה, ואז שמאלה, ואז לאורך הקו, ו…טאצ'דאון!!!!!!!!!!!!!

הפתעה מרעישה עומדת לקרות.

פיטסבורג הגדולה עומדת להפסיד. כל מה שעל הריידרס לעשות זה להחזיק את פיטסבורג בחצי המגרש שלה ל-56 שניות נוספות.

מה-20 שלו ברדשאו זרק 5 זריקות ששתיים כמעט נחטפו. המסירה החמישית היתה סתם למי שיתפוס אותה. אולי אפילו תהיה עבירה. היה זה BLIND PASS לחלוטין. "מסירה עיוורת" שפראנקו האריס תפס, ושהפכה לאחת המפורסמות בתולדות הפוטבול.

אל דייויס, בעל הריידרס (ופעם בוגר 'אדלפי', ומותר לבדוק בגוגלס) לא יכול היה לעצור בעצמו.

Al Davis, the managing general partner of the Raiders, was all but speechless. "It's hard to believe," he said as the touchdown play slowly sunk in. Madden, his coach, said with disgust, "To lose like that!" But there was no defense against a bizarre play, a game-winning carom shot that had to be seen over and over again on television film to be believed and confirmed.

******

הכל היה לשוא. פיטסבורג הפסידה במשחק הבא למיאמי באליפות ה-AFC. אבל היא זכתה אח"כ בארבעה סופרבולים והפכה לקבוצה הטובה ביותר של שנות ה-70 עם מאמנה המצויין צ'אק נול.

 

מנחם לס

מנהל הופס. הזקן והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!

לפוסט הזה יש 8 תגובות

  1. אחד מהמהלכים האייקונים ביותר בתולדות ה-NFL.
    אתה קצת מערבב בסיפור. המשחק היה אמנם במגרש של הסטילרס אבל גם אם אוקלנד היו מנצחים זו לא הייתה הפתעה גדולה. מסך הפלדה רק התחיל להתגבש (נדמה לי שרק שניים או שלושה מהם כבר היו שם והיו בעונות הראשונות שלהם). פיטסבורג בכלל הייתה לוזרית נצחית עד אז שהיוותה שטיח לשאר קבוצות הליגה. מהנקודה הזו בהיסטוריה הם הפכו אולי לאימפריה היציבה ביותר בליגה. לכן עבור אוהדי הסטילרס יש סוג של "קדושה" במהלך.
    פרנקו האריס שהפך לאחד הרצים הטובים בהיסטוריה היה כאן רק בעונת הרוקי שלו וסטייבלר שקיבל את המושכות לריידרס עוד ימשיך לקריירת HOF משלו שתביא גם לאוקלנד ניצחון ראשון בסופרבול.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט