זכוכית מגדלת (2): המאמן- דיוויד ( דייב ) ייגר \ עידן עופר

 

בסדרת הכתבות הנוכחית אנו מפנים את זכוכית המגדלת אל עבר מאמני הליגה.

בפוסטים הקודמים נכתב על:

תחת הזכוכית:

דיוויד ( דייב ) ייגר

תוצאת תמונה עבור ‪dave joerger‬‏

קבוצה נוכחית: סקרמנטו קינגס

גיל: 42

שנים בקבוצה: מתחיל את שנתו הראשונה

קבוצה קודמת: ממפיס גריזליס

מאזן בליגה: 147-99 (59.8% )

סגנון מאמן: "השיטתי"

"ב-1998 הוא ביקש ממני לבוא ולעזור לו עם מחנה הכדורסל שלו שמתקיים בקיץ. הגעתי וצפינו במשחק מספר 1 של גמר ה- NBA. הייתי מופתע כשראיתי את דיוויד ואביו משרטטים מהלכים, סטים התקפיים והתאמות הגנתיות לאורך כל המשחק. חשבתי שאני הייתי תלמיד של המשחק, אבל החבר'ה האלה לקחו את זה למקום אחר, ובאותו רגע ידעתי כמה הוא רציני ברצון שלו לאמן." – ברט ביסון ששיחק עם ייגר באוניברסיטת מורהאד סטייט.

ייגר, שנולד ב-21 בינואר בשנת 1974 בעיירה סטייפלס שבמינסוטה, הגשים את החזון של חברו לקבוצה ואת החלום של עצמו.

הדרך לחלום לא הייתה פשוטה או קצרה, אך ללא ספק היסטורית. ייגר החל ללמוד ולשחק בקונקורדיה קולג' ולאחר שנתיים עבר לאוניברסיטת מורהאד סטייט, שם שימש כרכז ראשון של הקבוצה ולמד תואר בתקשורת המונים. דייב החליט  שלא לנסות ולעסוק במה שלמד והלך אחרי אהבתו למשחק. ייגר מונה לג'נרל מנג'ר של הדקוטה וויזארדס שהיו חלק מה – IBA. לאחר זמן קצר, במהלך עונת 98\97 קיבל ייגר את משרת האימון הראשונה שלו כאשר מונה לעוזר המאמן של הקבוצה. לאחר 3 שנים כעוזר מאמן מונה ייגר למאמן הראשי של הוויזארדס במקומו של דואן טיקנור (שהולך לשמש כעוזרו של ייגר בעונה הקרובה בסקרמנטו), וזכה איתה ב – 3 אליפויות (אחת ב- IBA ועוד שתיים ב- CBA, לשם הקבוצה עברה בתום שנת 01\2000).

לאחר שלוש שנים מוצלחות עם הוויזארדס ייגר עבר לסיוקס פולס רק בשביל לקחת איתם אליפות נוספת, רביעית במספר. לאחר 4 אליפויות ו- 2 זכיות בתואר מאמן העונה ייגר חזר לדקוטה וויזארדס שעברה לליגת הפיתוח של ה- NBA, הדי-ליג. בשנת 07\2006, בה עבר לקבוצה הוא גם זכה איתה באליפות וביסס את מעמדו כמאמן הטוב ביותר בהיסטוריה בליגות הקטנות בארה"ב. ייגר זכה בחמש תארים בסה"כ בליגות האלו, יותר מפיל ג'קסון, פליפ סונדרס, ג'ורג' קארל ואריק מוסלמן ביחד. המאמן ממינסוטה הצליח לשלוח 18 שחקנים לליגה הטובה בעולם בין השנים 2003-2007 (אחד מהם הוא מיודעינו רודני ביופורד).

תוצאת תמונה עבור ‪dave joerger with the dakota wizards‬‏
המאזן ההיסטורי של ייגר.

לאחר שהשיג הכל בליגות הנמוכות ייגר קיבל את ההערכה המגיעה לו. קואץ' דייב קיבל את משרת עוזר המאמן של הממפיס גריזליס בעונת 08\2007 תחת המאמן הראשי, מארק אייברוני. ב- 2011 תחת ליונל הולינס כמאמן הראשי ייגר קודם לעמדת עוזר המאמן המוביל כשהוא אחראי על הצד ההגנתי של הקבוצה. השיפור שחל בקבוצה בצד ההגנתי של המגרש היה עצום. ממרום המקום ה- 24 ביעילות הגנתית בשנת 2010, הקבוצה השתפרה עדי כדי המקום ה- 2 בעונת 14\2013. אותה עונה הייתה הראשונה של ייגר בתפקיד המאמן הראשי לאחר שלפני תחילת העונה ליונל הולינס פוטר מתפקידו אף על פי שהוביל את הדובים עד לגמר המערב בפעם הראשונה בתולדות המועדון.

ההתחלה כמאמן ראשי הייתה מבטיחה, מקום 3 בליגה בהגנה עם ממוצע של 94.6 נקודות של היריבה למשחק ומקום 7 במערב עם מאזן של 50-32. העונה השנייה של ייגר בקבוצה הייתה אף יותר טובה ועד עכשיו היא מהווה את העונה הטובה בקריירת ה- NBA שלו, עם מאזן של 55-27, מקום 5 במערב הפרוע ומקום 2 בדירוג ההגנתי של הליגה עם ממוצע של 95.1 נקודות למשחק של היריבה.

ייגר סומן כדבר הבא בליגה, מאמן שאמור להוביל את הדור הצעיר של המאמנים ביחד עם בראד סטיבנס. זן של מאמנים מודרניים עם דרך ושיטה ברורה, אלא שאז הגיע העונה האחרונה שהייתה השנייה בחוזה של שלוש שנים שנחתם לאחר העונה הראשונה של ייגר בממפיס. קשה להגדיר את העונה האחרונה ככישלון, מארק גאסול כמעט ולא שיחק, כמוהו גם טוני אלן שחשוב מאוד להגנה של הקבוצה. הרבה מאוד שחקנים זכו ללבוש את המדים של הדובים, 28 ליתר דיוק, ביניהם גם אחד שהתחיל את העונה כרכז הראשון של מכבי תל אביב בארצנו הקטנה וסיים כרכז הראשון של ייגר בממפיס. המאמן הצעיר ניסה לעשות כל מה שביכולתו על מנת להיכנס לפלייאוף וגם הצליח. עם שחקנים שאפילו עכברי כדורסל כמו שיש באתר לא בטוח מכירים, ייגר הוביל את ממפיס לעונה של 42-40 ולמקום השביעי במערב הצפוף. הגריזליס לא יכלו לסן אנטוניו והודחו בסיבוב הראשון לא לפני שהשאירו את כל מה שיש להם על הפרקט. ראייה לכך היא התגובה של ייגר במסיבת העיתונאים שהתקיימה לאחר המשחק בה הוא פרץ בבכי והודה לשחקנים שלא ויתרו למרות הקשיים הרבים שעברו על הקבוצה במהלך העונה.

תוצאת תמונה עבור ‪dave joerger‬‏
מסיבת העיתונאים המפורסמת בתום ההפסד לספרס בסיבוב הראשון.

דייב, שרצה קבוצה צעירה בצלמו לא הצליח להשיג את מבוקשו מול הנהלת הגריזליס ודאג להגיד לה את דעתו בנושא יותר מפעם אחת. כמו כן, המאמן הבחין בשינוי הכלכלי שמתקיים בליגה ורצה העלאה. היחסים המתוחים בינו לבין ההנהלה שהתחילו קיץ לפני כן כאשר הוא פלרטט עם מינסוטה הובילו לפיטוריו של ייגר וסללו את דרכו לקבוצה והנהלה אחרת, אך לא בהכרח יותר טובה, הסקרמנטו קינגס.

סגנון האימון:

כמו רוב המאמנים הצעירים בליגה, גם המאמן מעיירת סטייפלס דוגל בסדר ושיטתיות. כשאימן את ממפיס לייגר היה קשה מאוד להנחיל את השיטה בה רצה לשחק, הרבה פיק אנד רול ותנועה ללא כדור ובעיקר לעבור את החצי כמה שיותר מהר על מנת להרוויח שניות יקרות בהתקפה. ייגר לא ביקש מהקבוצה שתרוץ בכל זמן נתון, הוא פשוט רצה להרוויח יותר זמן בכל פוזשן. דבר נוסף שייגר רצה לעשות זה חילופים אוטומטיים עם הגבוהים, מה לא שהתאפשר עקב חוסר היכולת של גאסול וראנדולף לשמור גארדים. הרצונות האחרים של ייגר שלא היו קשורים ליכולת הפיזית של השחקנים לא התאפשרו בעיקר בשל השחקנים הוותיקים בקבוצה שלא שיתפו פעולה. המאמן בעל האגו, שידוע כעקשן לא קטן שלא מוכן לוותר על עמדתו (וגם לא עשה זאת מול ההנהלה של ממפיס), ניסה להתאים את עצמו כמה שאפשר לחומר השחקנים שיש לו. תרגיל נפוץ בו הוא השתמש הוא ה- HORNS PLAY, תרגיל בו יש שני הגבוהים מגיעים ל"מרפקים" וחוסמים לשחקן שעם הכדור, כאשר מי שחסם מתגלגל פנימה והשני מתגלגל החוצה, תרגיל מעולה כששני הגבוהים שלך הם מארק גאסול וזאק ראנדולף.

המוגבלות המסויימת בקבוצה שנבנתה בממפיס יצרה הרבה מאוד משחק בין שניים של גאסול וקונלי, עם הרבה ניהול משחק של גאסול מאיזור "המרפק".

לאן עכשיו:

עכשיו לסקרמנטו. ייגר לא נשאר מחוסר עבודה לאורך זמן והקבוצה מבירת קליפורניה דאגה להביא אותו ואת משפחתו במטוס פרטי על מנת להרשים אותו במטרה שיקח את הקבוצה שאף מאמן לא שרד בה בשלוש שנים האחרונות מאז השתנו הבעלים. ייגר קיבל חוזה ל- 4 שנים בשווי 16 מיליון דולר כאשר העונה האחרונה היא אופציה של הקבוצה.

אין ספק שבשורה התחתונה ייגר נחל הצלחה בממפיס אף על פי שלא תמיד קיבל את מבוקשו. הוא מגיע במעמד שונה ממה שנכנס לליגה אך גם לקבוצה שונה ועם הרבה יותר בעיות. בוגי קאזינס זה שם הסיפור. הסנטר המעולה לא באמת הסתדר עם אף מאמן מאז שהגיע לליגה (חוץ ממייק מאלון שכמובן פוטר אחרי שהשרה אווירה חיובית בקבוצה ואפילו ניצח כמה משחקים) וזה יהיה המבחן הגדול של ייגר ושל הקינגס. אם לשפוט לפי התקופה של ייגר בממפיס אז אפשר להיות אופטימיים. הוא הצליח להתמודד עם זאק ראנדולף שברוב שנותיו בליגה היה ידוע לשמצה על התנהגותו הבעייתית, בדיוק כמו קאזינס.

מבחינה מקצועית קאזינס הוא בדיוק מה שייגר אוהב, גבוה נייד שיודע ויכול לעשות הכל, הוא פשוט צריך שמישהו ישלוט בו. קאזינס הולך לקבל הרבה חסימות ללא כדור על מנת לקבל את הכדור בפוסט ובהתחשב בשחקנים שלידו (מקלמור, כספי, בארנס), תהיה הרבה תנועה ללא כדור בצד החלש של המגרש והרבה שלשות. ייגר יוכל לממש את הרצונות שלו לחילופים אוטומטיים בהגנה בעיקר כאשר ווילי קאולי סטיין האתלטי על המגרש והקינגס ישחקו עם 4 נמוך (מה שלרוב יקרה).

ייגר הוכיח את מה שהיה צריך בשלוש שנים האחרונות בממפיס, כאשר הוביל אותם לעונות מעולות שחלקן היו מרובות בקשיים. העונה ובתקווה שגם בעונות הקרובות ייגר יצטרך להוכיח עד כמה הוא באמת טוב כשיצטרך להתמודד עם קאזינס- שאולי בעייתי בהתנהגות שלו כמו ראנדולף בימיו העליזים בניקס ובקליפרס- אך מעמדם שונה לגמרי.

כשיבין שולאדה דיבאץ' כנראה יביא לו את ההפך ממה שיבקש ושהקבוצה מנוהלת ע"י בעלים הודי נחמד שרואה את הקבוצה כצעצוע שלו. אבל הוא בעיקר יבחן על המסוגלות שלו להשיב את הקינגס למקום בו הם היו בתחילת העשור הקודם, כשהג'נרל מנג'ר שלהם עוד היה הסנטר הפותח של הקבוצה.

כמאמן שעיקר הביקורת כלפיו בממפיס הרגועה היתה מערכת היחסים העכורה עם ההנהלה- השאלה איך יתמודד עם ההנהלה הבעייתית של סקרמנטו היא העננה המרחפת מעל דרכו החדשה של דייב ייגר.

תוצאת תמונה עבור ‪dave joerger and cousins‬‏
שלושת המפתחות המרכזיים של הקינגס בעתיד הקרוב, ייגר, קאזינס ודיבאץ'.

לפוסט הזה יש 20 תגובות

  1. מעולה עידן. לא ידעתי שייגר עבר כזו דרך בליגות ההתפתחות.
    צריך לזכור שהוא עדיין אחד מהמאמנים הצעירים בליגה ויש לו הרבה לאן להתפתח.
    כמאמן הוא הכי מזכיר לי את ת'יבודו, נקווה שהוא לא יתפתח להיות עקשן כמוהו.

  2. כתבה מעולה על מאמן עם עבר שבקושי הכרתי. יהיה מעניין לראות איך יסתדר בסקרמנטו. אם הוא ילמד את קאזינס לעשות הגנה זה יהיה נפלא, אבל אם לא יהיה פיצוץ. שווה לעקוב.

  3. יופי של פוסט!

    עושה רושם שזה מאמן עם יסודות מוצקים,
    כזה שיוכל לשדרג את סקרמנטו.
    השאלה היא האם יש לקבוצה את הסבלנות הנדרשת.

  4. סקרמנטו שנה שעברה ספגה הכי הרבה נקודות בליגה.109.1 נק למשחק.ייגר הוא מאמן הגנה נפלא.אני לא מצפה ממנו שההגנה של סקרמנטו תהיה כמו של ממפיס אבל אם יצליח להוריד 5-6 נק ממוצע הספיגה אז הוא עשה את שלו

    1. אני חושב שנקודת המפתח היא להצליח לרתום קאזינס למאמץ ההגנתי.

      יש פוטנציאל עצום,
      הוא מגן מעולה מתחת לסל,
      אבל קצת עצל בפיק אנד רול,
      ועוד יותר בלכסות זריקות מבחוץ.

      ויש לו את עבודת הרגליים, ואת היכולת האתלטית, להיות שחקן הגנה נפלא.

  5. כתיבה טובה על עוד אחד מהגל העולה של המאמנים שמומחים בהגנה ויודעים כל מה שאפשר על התקפה, חוץ מאיך יוצרים אחת.
    נשאר רק לחכות שאחד מהמאמנים הללו יוקצה מהליגה כמו ד'אנתוני בשעתו, והגלגל יתהפך בחזרה. אני מהמר שת'יבודו יהיה המוקצה הראשון, אבל גם לייגר יש פוטנציאל.

  6. תודה לכולם. אכן מאמן מיוחד ומסקרן עם עבר מעניין במיוחד שאף אחד לא באמת היה מודע אליו. לקח על עצמו את אחת הקבוצות הקשות והמאתגרות שיש בליגה כיום. אם יצליח איתה, יוכיח שהוא שייך לטופ של המאמנים בליגה.
    חייב תודה גדולה לאפלטון שהעלה את הפרויקט הזה ומאפשר לי לקחת חלק ממנו!

    1. פוסט מצויין,חבל שלא ציינת את אחת היכולות הכי טובות שלו כמאמן, המהלכים שהוא מוציא ומתכנן לאחר פסקי זמן הם מדהימים, כמו כן הארגון שלו והיכולת לקרוא את המגרש ולארגן את שחקניו במיוחד בצד ההגנתי היא יוצאת מגדר הרגיל,יודע להוציא את המקסימום משחקניו אך עם זאת הוא עדיין סובל מבעיות של אישיות (עקשן כמו פרד),לא יכול ללכת להתראיין אצל קבוצות אחרות כשהוא תחת חוזה כמו שעשה עם מינוסטה ב2014,צריך להתאים יותר לקבוצה ולדרישות שלה(קבוצה כמו ממפיס לא יכולה לוותר על טור הזהב שלה, רק מסיבה שאין לה סיכוילאליפות ודרישות של מאמן) מתאים בדיוק בשביל סקרמנטוז, מעניין אם יצליח להסתדר עם קאזינס. נמצע לדעתי בעשרייה הראשונה של המאמנים והפוטנציאל שלו עצום אך הוא עדיין לא בסקרלה של פופוביץ וקרלייל.

  7. מסכים מאוד. האמת ששכחתי לציין את זה אבל זה היה בכוונתי לכתוב את זה. ייגר באמת אמן בתרגילים לאחר טיים אאוט, כמו התרגיל שהביא לקורטני לי בשנייה האחרונה.

  8. מרתק, תודה.
    בתקווה שהוא יצליח להכניס קצת סדר בארגון מבורדק כמו הקינגס.
    אולי כדאי שירים טלפון לראש העיר שייתן להם כמה שיעורים במנהיגות.

  9. אחלה מאמר.
    השנה יש לו שני גבוהים שיכולים לשמור כמעט על כל עמדה.
    סטיין ולביסייר.
    לדעתי אם קוליסון היה מתחיל את העונה הקינגס היו בעמדה הרבה יותר טובה משנה שעברה.
    מכוון שהוא כנראה לא יתחיל, אז נראה קצת פחות מבטיח, בכל מקרה יגר שווה עוד חמישה נצחונות עם האטרף שהוא מכניס את השחקנים והאולם החדש שווה גם בוסט.

  10. אני חושב שמה שהוא עשה עם ממפיס בכלל, ובשנה האחרונה בפרט זה משהו אדיר שמורה על יכולת אימון נדירה. ואני משוכנע שזה יבוא לידי ביטוי השנה בסקרמנטו שמה שחסר לה באמת זה מאמן טוב מומחה הגנתי כמו ייגר. סקרמנטו רק בגללו (וכמבון בגלל שיש להם את בוגי וקאולי) ילחמו על כניסה לפלייאוף.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט