טכס פתיחת האולימפיאדה? טכס לדורות! קרניבל יותר מכל! / מנחם לס

 

(תמונה מיו אס איי טודיי)

בייג'ינג רצתה להראות לעום כמה הסינים גרנדיוזים. בטכס הפתיחה שלהם היה הכל: עוצמה, גודל, טכניקה, ביצועים, הכל מכל עד שראשך התבלבל ולא ידעת בדיוק WHAT WAS THE POINT. בלונדון היה מחזה, מראה, הצגה, חזיון, דיוק, ראווה.

בריו? בריו היתה נשמה. היתה אנושיות. היתה שמחה ותקווה. בריו זה טכס לדורות; הסטוריה של עם, מסר לעולם בקשר ל-GLOBAL WARMING" ואז מסיבה וקרניבל יותר מכל דבר אחר.

בעוד שבבייג'ינג טכס הפתיחה עלה מאות מיליונים – אם לא מיליארד ויותר – ולונדון אולי השקיעה חצי, טכס הפתיחה הברזילאי היה מוסיקה, קרני לייזר, סמבה, חוטים, קרשים, ועשרות ומאות רקדנים, ולא הרבה יותר.

אבל איזה מחזה לדורות!

בבאדג'ט נמוך ובנסיון לחסוך כסף, ריו PULLED IT OFF בצורה המכובדת ביותר. אם ברצונה של בראזיל היה לרומם את רוח תושביה ולהראות שישנה תקווה, הוועדה המארנת שהיתה אחראית על בחירת הבמאי ויוצר הטכס, הצליחה בכך מעל המשוער.

המדינה הדרום אמריקאית הראשונה לארח את האולימפיאדה נאלצה לעשות זאת בתוך משבר ותהפוכה פוליטית, כלכלה ב-CRISIS, וירוס הזיקה, עיר מלאה בפשע ועוני, עירייה, משטרה, ומערכת משפט המוכתמים בשוחד, וחופי רחצה מלוכלכים, הצליחה לפחות הערב לגרום לתושביה גאווה.

ישנם סימנים לשינויים פוליטיים וכלכליים, ואם האולימפיאדה תתחיל את המהפך, היא כבר היתה שווה! ההתחלה לשינוי באה כבר עם החלטת המדינה לערוך אולימפיאדה עם תקציב נמוך.

הסמבה, שמחת העם, החן הברזילאי – הם שווים יותר מכסף, וטכס הפתיחה היה התחלה מצויינת.

(רק שאלה אחת: האם הדוגמנית שהלכה לכל אורך האיצטדיון היתה ג'יזל, אשתו של הקוורטרבק תום בריידי? היא נראתה כמוה, אבל ג'יזל כבר אמא לשניים!)

(המשלחת הגדולה ביותר באולימפיאדה)

 

היה זה טכס של תודעה יותר מכל. טכס מלא חשיבה, הגות, ומחשבה. לא טכס של כסף והדר.

סין השתמשה באולימפיאדה להראות את כוחה. פוטין עשה אותו דבר באולימפיאדת החורף. בראזיל לא רוצה ולא צריכה להוכיח שום דבר. היא רק רוצה לצאת בשלום מהאולימפיאדה הזאת,  ואם טכס הפתיחה הוא סימן לבאות – הכל יהיה בסדר.

אני מכיר את עתוני ישראל. תמיד מוצאים שלילה, גינוי, והטלת דופי. עוד לא זכור לי טכס פתיחה אולימפי אחד שקיבל מחמאות במקום נרטיב שלילי. אני מקווה שהפעם עתוני ישראל הסרקסטיים בד"כ ימצאו את היופי והחן בטכס הפתיחה, ולא גליצ'ים קטנטנים פה ושם.  הטכס היה MAGNIFICENT ומי שלא קלט זאת חייב לברכיב עוד זוג משקפיים, ואולי לפתוח קצת יותר את לבו ונשמתו.

בעזרת מאות משתתפים הטכס הצליח לשחזר את ההיסטוריה המסובכת כל כך של המדינה  הזאת, החמישית בגודלה בעולם. הם עשו זאת בתנועה, דימוי, תדמית, בבואות, ותמונות. הכל היה בתנועה, צבע, לייזר, ורקדנים – מה'אמזון' המדהים שהוא הנהר האדיר בנהרות תבל ותושביו האינדיאנים ארוכי השיער ונטולי שער חזה שלבשו חצאיות, ונראו בעיני הכובשים הספרדים ואח"כ הפורטוגלים כאמזונות, ומשם בה השם, עד בניין הערים מהגדולות בעולם סן פאולו (שהיא גדולה יותר מריו) ועד ריו דה ג'ניירו.

בצבעים, לייזרים, חבלים, חוטים, והכל בתנועה על פי צלילי תופים וקצב הסמבה הם הצליחו להראות את הנהר והיערות סביבו הנחשבים לאחד משבעת פלאי תבל, ואת ה-RAIN FOREST המדהים.

בתנועה, בניד, במהלך, ובריקוד הם הצליחו לשחזר את ההיסטוריה המופלאה של העם הזה, ואת העם הרב והמעורבב ממנו הוא מורכב עם שחורי אפריקה שהובאו כעבדים (העבדות בוטלה בבראזיל רק ב-1883!), עם ההיספנים, הפורטוגלים הכובשים, האסיינים, והאירופאים.

.החגיגה של טכס הפתיחה היתה בעיקרה חגיגה של DIVERSITY. חגיגה של שוני, גיוון, ועם-רב ומעורבב שהדבר המאחד אותו היא השפה, הסמבה, שמחת החיים, והכדורגל. חגיגה שהראתה שהעם הברזילאי הוא אולי המעורבב ביותר מכל עמי העולם.

(בקטע הנפלא הזה של טכס הפתיחה הם הצליחו להראות את השוני והערבוב – DIVERSITY – באוכלוסיה המופלאה שלהם ש-66% ממנה היא תערובת של דם לבן-שחור-ואינדיאני!)

הסמבה, הזקנים הרוקדים עם ילדים, וקריאת האזהרה לעולם מפני ה-GLOBAL WARMING והצורך לשמר את החי והצומח. הברזילאים הצליחו בריקודי הסמבה שלהם עם נשותיהם היפהפיות לשים את הסינים בכיס הקטן, וגם את האנגלים.

היה זה טכס שמח ו-UPLIFTING. כמו הכדורגל שלהם של פעם. כמו הכדורגל על חופי הים בקופהקבנה ואיפנימה, חופים שאני מכיר כה טוב!

הם לא הוציאו מיליונים, אבל הם הרקידו את כל האיצטדיון, וגרמו לכל צופה שחזה בטכס בטיווי רצון להיות שם, ולחבק את אחד הטוסיקים של רקדניות הסמבה. ריו ידועה כ-"CITY OF GOD". היא ללא ספק העיר המדהימה והמהממת ביותר בעולם. טכס הפתיחה גרם בוודאי לכל אחד רצון להיות שם.

וכמובן שגם חוש הומור לא חסר להם – כמו המטוס שהוטס, וזה להכניס לאמריקאים המאמינים שהאחים רייט הטיסו את המטוס הראשון בצפון קרולינה כשהם  ודיעים קבל עם ועדה ששם – בריו – הוטס המטוס הראשון. אני לא בטוח שזה נכון, אבל למי איכפת?

אמנם המטוס הראשון? לפני האחים רייט?

 

וכמובן תצוגת הדלקת הלפיד האולימפי בתצוגה מופלאה ששמה בכיס את כל מה שראינו עד עתה. המראה מפסלו של ישו המואר בצבע דגלי בראזיל לא יישכח לעד.

ועלי לסיים בדבר אחד שאני לא יודע אם הוא פוליטיקלי קורקט או לא: ראיתם את נושאת הדגל הפלשטינאי? וואללה שהיא היתה החתיכה והיפה מכל האתלטיות. מאיפה הביאו פלשטינאית בלונדינית חמודה כזאת? ובאיזה מקצוע היא משתתפת?

מנחם לס

מנהל הופס. הזקן והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!

לפוסט הזה יש 20 תגובות

  1. Mayada Al-Sayad (born 26 October 1992 in Berlin) is a female, German born Palestinian long-distance runner. She qualified for the 2016 Summer Olympics and is the Palestinian flag bearer

  2. היה טקס מרהיב! אצל כל מדינה זה שונה לחלוטין וזה היופי. הברזילאים השתמשו בתקציב ששווה לעשרה אחוז בלבד ממה שהשתמשו הלונדונים.
    לונדון עדיין מבחינתי הטקס הגדול ביותר בגלל הכוכבים גם שהיו על הבמה וגם בגלל השינויים על הבמה.

  3. מדינה שבמו ידיה כורתת יותר עצים מכל שאר העולם יחדיו כבר שנים
    ושמים פס על ההתחממות הגלובלית, על המגוון-הביולוגי וכל מה שכרוך בכך…
    כן. ממש טכס לדורות. כסת"ח לדורות.

    1. כתבתי על כריתת עצים בבראזיל? כתבתי על שחיתויות בממשל?
      כתבתי רק על הטכס. והייתי ראשון להלל. הבוקר כל עתוני העולם החשובים מהללים כמוני את הטכס שנעשה בבאדג' כזה קטן.
      מלבד ישראלים כמוך שמתגאים בטכס המכביה.
      ידעתי שיהיה ככה: שידיעות, וגולשים כאן, ילעגו על הטכס.
      זה כל כך מזוהה עם להיות 'ישראלים'. כל כך מתאים לכם.
      לא מסוגלים לשמוח; לא מסוגלים ליהנות. רק מבקרים ומבלבלים בביצים.

      אירונים, סרקסטים, ומעליבים.

  4. אני לא כל כך מסכים איתך פה ד"ר. לדעתי הטקס היה די בינוני בסך הכל עם מופע צביעות קטן בהקשר להתחממות הגלובלית (נכון שזה המוטו של המשחקים או משהו, אבל ברזיל לא יכולה להטיף על זה). כל הנושא לא הוצג בצורה מספיק ברורה לדעתי והסאונד היה מזעזע.

    לפחות לא קרה פה מה שקרה בטקס הפתיחה של 1988 עם היונים והלפיד האולימפי

    1. צריך לזכור שהסיבה שמדינות המערב לא כורתות עצים היא שאין להן עצים לכרות. כבר השמידו כאן את כל הטבע, גם כדי לצבור כוח כלכליז, והם רוצים לעשות את אותו הדבר.

      1. שמעתי תלונות כאלה בטוויטר אז אני לא חושב שהבעיה אצלי. בכל מקרה ראיתי על ווליום נמוך כדי לא להעיר אף אחד, ושמעו את מירי נבו ואריק זאבי טוב מאוד. את הטקס לא.

  5. כרגיל מנחם אתה כותב הרבה בלי ממש להכיר את המדינה .
    בכללחופי ים מלוכלכים. מאיפה הבאת את זה ?
    היית שם בים ?

    תקוה ?
    כשמפנים עשרות אלפים מהבתים כדי לבנות כפר אולימפי שמאוחר יותר ישמש למגורי עשירים זו תקוה ?
    זה שוד לאור היום .
    בקיצור מנחם אתה יכול לכתוב מה שאתה רוצה אבל הראיה שלך נאיבית לא נכונה ולא קשורה לעובדות .

    1. יא חתיכת שמוק. הייתי בבראזיל 5 פעמים לאורכה ולרוחבה. הייתי באמזון שבוע ימים.
      אני רואה את השם 'שמחי' בין הגולשים ומיד בא לי להקיא.

  6. לא דברתי על המדינה.
    דברתי על הטכס.
    עובדה שהבוקר כל עתוני העולם מהללים את הטכס שנעשה בבאדג'ט כזה קטן וזעיר. רק על הטכס כתבתי. לא על כריתת עצים בבראזיל ולא על השחיתות בראשויות המקומיות.

    1. עדין ממה שאתה כותב עולה תמונה שהיא לא המציאות יכול לדבר איתך שנים על ברזיל שהיא לא קופקבנה ולא ריו היא הרבה יותר מזה זו מדינה עם בעיות קשות מאד .
      בענין טקס וקרנבל זו הדרך המסורתית בברזיל לשחרר קיטור בחגיגות הם מעולים .
      לא יודע אם ראית את סרטוני המחאה וההפגנות המקומיות נגד האולימפידה והריסת בתי מקומיים כשאתה כותב על טקס ותקוה אתה חייב להתיחס לכך.

        1. זכותך לא להתיחס למכלול.
          עדין על ניו יורק בשנת 61 כתבת יפה מאד לעומק.
          וברשותך אגיד מיחה על המיכלול .
          נתחיל בהשואה האם מישהו מתושבי ברצלונה הפגין נגד האולימפידה שהביאה להם פרנסה ?
          מישהו בלונדון. הפגין נגד ?
          ל א ?
          אבל בריו לא הפסיקו להפגין נגד האולימפידה.
          תקציב נמוך טקב מרשים יפה.
          מה עם זכויות אדם ?
          האם הטקס יכל להתקים ללא הורדת שכונות ?
          האם האולימפעידה יכלה להתקים בלי גירוש צ
          תושבים מקומיים ?
          אז אם הטקס יפה אפשרלהתעלם מכל היתר ?
          אז למה לא לקיים אולימפידה בצפון קוריאה או איראן ?

  7. הסאונד (כאן בארץ לפחות) היה כ"כ מחפיר. ואני לא מדבר בתור איזה פיינשמקר של אודיו – היה נורא. הדהוד מתמשך, סאונד של טרנזיסטור, ודווקא עם השירים הברזילאיים הכי יפים.

    עוד סיבה למה שום דבר לא יתקרב לטקסי הפתיחה והנעילה המדהימים של לונדון 2012, שהמוזיקה שיחקה בהם תפקיד ראשי. לפחות עד שהיפנים יראו את האסתטיקה המושלמת שלהם ב-2020.

  8. אגב מחקרים כלכליים לא מוצאים השפעה חיובית של אירוח אולימפיאדה או מונדיאל.
    אפילו העלייה בתיירות האולימפית מתקזזת עם ירידה מקבילה של כאלו שבורחים מהצפיפות והמחירים.
    במדינה פופוליסטית ומושחתת כמו ברזיל הרבה מהכסף הולך לכיס של פוליטיקאים ומקורביהם.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט