סיפור מהתיבה: המיסתורין של פלו-ג'ו / מנחם לס

 

כהמשך למאמרי הא"ק המצויינים של אלעד אייל, אני מכניס מאמר משלי, סיפור מהתיבה שכתבתי לעתון ידיעות אחרונות מהאולימפיאדה בסיאול ב-1988, ואח"כ המשכתי אותו במעריב, ולבסוף הכנסתי כפרק בספרי 'חיצים ובונבונים'.

*****************************

המיסתורין של פלו ג'ו

האצנית פלורנס גריפית ג'וינר הלכה לעולמה; בת 39 ס"ה

ניו יורק, 1998

מה היא המורשת שהשאירה אחריה פלורנס גריפית' ג'וינר, "JO FLO", כמו שהכיר אותה כל עולם הספורט? האם זהו בגד הריצה בעל המכנס האחד בלבד, שבו היממה את כל עולם האתלטיקה הקלה? האם אלה ציפורני ידיה, 16 ס"מ הארוכה ביותר ו-12 ס"מ הקצרה, אותן טרחו מצלמות הטלוויזיה בסיאול לצלם יותר מכל אייטם אחר? אולי כינויה ה"גולש", פלו ג'ו, שבו נודעה בעולם, או שמא הג'וגינג המפורסם שערכה עם נשיא ארה"ב ביל קלינטון?
סביר להניח שהדברים האלה ייזכרו תמיד בהקשר של האצנית הססגונית, אבל מובן שיותר מכל תיזכר פלורנס גריפית בזכות ריצת ה-100 מטרים שלה ברבע הגמר בסיאול, אותה סיימה בזמן לא ייאמן של 10.49 שניות, כשהיא מוחצת ומרטשת את ה-10.79 של אוולין אשפורד, אמריקאית אף היא. בימים טרופים אלה, כששיא עולמי במיאוץ נשבר מדי כמה שנים במאית או שתי מאיות, מחיקת שיא קודם בשלוש עשיריות נחשב למבצע לא מובן.
אני זוכר את הסערה שהתחוללה בסיאול. בן ג'ונסון זה עתה קבע שיא עולם מהמם כשהוא שם לצחוק את קרל לואיס, שלעומתו נראה כמי שרץ ושק חול על גבו, רק כדי לגרום להלם כלל עולמי עם פסילתו (והשעיתו מאתלטיקה קלה עד עצם היום הזה) עקב שימוש בסטרואידים אסורים.

ועתה פלו ג'ו.
בדיקות השתן שלה היו שליליות. היא נשבעה שמעולם לא השתמשה בסם אסור. היו גם שטענו כי רוח חזקה מהמותר (4.5 מייל לשעה) נשבה בגבה בזמן ריצתה. כשרצה הראה מד הרוח "0", אבל רוחות נשבו באיצטדיון לכל הכיוונים, וייתכן שדווקא בחלק מסוים בריצתה היא נהנתה ממכת רוח מלבבת בגבה.


בזמן מירוץ הגמר היה האיצטדיון שקט כמו בית קברות. כך או כך, ה-10.54 שקבעה ללא כל רוח (למעשה היתה רוח נגדית קלה בעת הריצה!) , אף הוא היה מנתץ ומוחץ את שיא העולם הקודם. זה לא היה הכל: גם את השיא ב-200 מטרים שיפרה וקבעה זמן של 21.34 שניות. היא, עם גיסתה ג'קי ג'וינר קרסי, הוכרזו למלכות האולימפיאדה.
פלו ג'ו נולדה לעולם. היא יצרה דמות חדשה, דימוי שלענף האתלטיקה מעולם לא היה כמוהו. מהירות הברק שלה, עם אופנת הלבוש האולטרה זוהרת שהמציאה, כבשו את העולם, אך עם הכיבוש באו גם הספקות: כיצד ייתכן שפלו ג'ו עשתה כזה צעד מדהים קדימה בזמן כה קצר? הייתכן שאשה ממין נקבה תפתח שרירי ארבע ראשי בולטים ועצומים כאלה ללא סיוע הורמונים זכריים?
בעלה ומאמנה, קופץ המשולשת אל ג'וינר, רתח מזעם: "פלו עבדה עם משקולות שש שעות ביום. היא לחצה 150 ק"ג עם הגברים החזקים ביותר במכון הכושר. היא הזיעה וירקה דם, אבל איש לא טרח לבוא ולבדוק. עכשיו כולם מתבכיינים וטוענים לרמאות".
פלו ישבה בחדר העיתונאים ובכתה: "קנאים. הכל קנאה. מהיכן הם באים עם ההאשמות? עשו לי את בדיקות הדם והשתן המשוכללות ביותר, כאילו אני נושאת נגיף שידביק את כל העולם. לא מצאו מאומה. מעולם לא נגעתי בסם או בהורמון אסור".

 

(מלכת 'המכנס הבודד')

העובדות הן פשוטות: כולם חיפשו אותה. כולם יסו להכשילה. דווקא בגלל האף המורם שלה, והסנוביות של בעלה אל ג'וינר, כולם רצו לתפסה בקלקלתה – אם היתה. בעיקר התאחדות הא"ק האמריקאית שהיא וג'וינר תמיד שמרו על מרחק ממנה בטענה שהם חבורה של עשירים לבנים המריצים ענף בו כמעט כל הספרינטרים והקופצים הם שחורים. היה זה מחזה משונה שדווקא האמריקאים רוצים לתופסה עם סטרדואידים שהם היו בטוחים שהיא משתמשת בהם, ובדיקה אחרי בדיקה שערכו עם דמה ושיתנה הוכיחו שליליות.

ג'וינר בעלה אמר אגב דבר מעניין: שימוש בסטרואידים זכריים גורמים ליצירת תופעות גבריות כגון שערות פנים ושינוי במיתרי הקול. "תראו לי אישה יותר נשית מאשתי פלו, ואוריד בפניכם את הכובע!".

 

 

אז העובדות הן שהיא ניבדקה עשרות פעמים, יום ולילה, ולא מצאו דבר.

קרל לואיס כתב באוטוביוגרפיה שלו כי "אין דרך בעולם שפלו ג'ו הייתה עושה זמנים כאלה ללא עזרת סמים". האצן האמריקאי דרל רובינסון סיפר למגזין גרמני שראה אותה לוקחת סמים. תגובתה לטלוויזיה הייתה: "הוא שקרן כרוני. מטורף. מעולם לא הייתי איתו בשום מקום. כיצד היה יכול לראות מה אני מכניסה או לא מכניסה לפה?". חודשיים אחרי היא תבעה אותו לדין על דיבה, אבל הוא נעלם ואיננו, ולא מצאו אותו.
עכשיו, כשמתה בפתאומיות, הוצפה התאחדות האתלטיקה האמריקאית בטלפונים מכל העולם. המסקנה ברחוב הייתה כי עתה היא משלמת את מחיר השימוש בסמים. בעלה הזכיר שכבר לפני שנתיים הייתה לה אפיזודה מסוכנת עם לבה, שהחל לפעום כאילו הוא נמצא בעיצומו של מירוץ מטורף. בעולם הספורט כאן ידועה התופעה של אתלטים שחורים המתים פתאום מתסמונת לב מסובכת. זה קרה לרג'י לואיס מבוסטון סלטיקס ולהאנק גאת'רס, הכדורסלן  מלויולה. האם ייתכן שגם פלו ג'ו נכנעה לתסמונת הזאת?
הספקות לא ייפתרו. בדיקה שלאחר המוות לא מצאה שום חומר כימי אסור בדמה.
אין הוכחה מדעית ל"משחק אסור" של פלו ג'ו. אתם לא יכולים להאשים אדם רק מפני שהמבצע הספורטיבי שקבע נראה בלתי אפשרי. אין גם כל הוכחה מדעית רפואית על קשר כלשהו בין שימוש בסטרואידים לבעיות רפואיות ארוכות טווח.
אבל אם בכל זאת יש קשר רפואי בין שימוש בסטרואידים למותה בטרם עת – קשר שמחקר פורמלי לא מסוגל כרגע להוכיח – מאות אתלטים בעולם המשתמשים בסטרואידים, בכלל זה רוב רוכבי האופניים בטור דה פראנס, חייבים להקשיב ולהתפכח. חייבים לזכור ולדעת שקרדיולוגים מבית ספר לרפואה של 'דוק יוניברסיטי' – אחד מבתי החולים המובילים בעולם במחלות לב – הסיקו שהיא ניפטרה מהתיסמונת הידועה שהיא כה מסתורית עם אתלטים שחורים בגילאי 20 עד 40 שאפילו שם אין לה!

 

***

פלו-ג'ו ילדה את בתה מרי רות' ג'וינר בנובמבר 1990, כמה חודשים אחרי שעיצבה את הגופיות של אינדיאנה פייסרס, ואז סבלה מהתקף הלב הראשון. שנתיים אחר כך נבחרה על ידי הנשיא קלינטון לנשיאת הוועידה האמריקאית לכושר גופני, ושנה אחר כך יסדה עם בעלה קרן לילדי גטו. במשך כל השנים דחתה את האשמות של שימוש בסמים בזמן שקבעה את שיאיה העולמיים. ב-1988 מתה עקב סימפטום שממנו מתו  – ומתים – ספורטאים שחורים צעירים רבים. לעולם כנראה לא נדע אם השתמשה בסמים, ואם קירב השימוש בסמים את מותה.

 

 

מומי, אתה רואה הרבה סיממנים גבריים בדבר הזה, או זה רק בראשו של האשך?

מנחם לס

הזקו והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!

לפוסט הזה יש 15 תגובות

  1. מנחם סמים או לא , היא קבעה שיאים דימיונים
    מריון ג'ונס בשיאה על סמים לא הייתה קרובה בכלל
    זה לא טבעי כשספורטאית בת 39 מתה
    בכל מגה היא הוסיפה המון

  2. למרות שאין שום הוכחות לכך שפלו ג'ו השתמשה בסטרואידים, יש הרבה מאד סימני שאלה לגבי האופן בו הושגו השיאים שלה. היא הייתה בצמרת כבר באליפות העולם ב83 כשסיימה רביעית ב200 ובמשחקים האולימפיים ב-ל.א זכתה בכסף, וגם ברומא שנה לפני השיאים ב100 ו200 היא עדיין הייתה רק שניה בעולם ב200 עם תוצאה של 21.96 ז"א שבסיאול היא שיפרה את השיא שלה ב62 מאיות!!! וכל זה כשהייתה קרוב לגיל 29… גיל מאוחר מאד לפריצה ושיפור כה דרמטי אצל כל אצנים. תוסיפו לזה את ערימת השרירים שהיא הוסיפה בתקופה קצרה, והובדה שאף אחת אפילו לא קרובה לדגדג את השיאים שלה, וזה בהחלט מתחיל להזכיר את סיפור השיאים של מריטה קוך וחברותיה ממזרח גרמניה שגם לה שיא לא אנושי ב400 שאף אחת לא מתקרבת אליו. המון סימני שאלה ותהיות סביב הסיפור שלה, ושכל אחד יסיק את מסקנתיו

    1. אין ספק שההישג הזה חשוד אבל למה אצנים אחרים (ועוד מהנבחרת שלה) צריכים לצאת נגדה? אם היא עברה את הבדיקות, שיתעסקו בעניינים שלהם.
      פלו ג'ו היא אייקון ואי אפשר לשכוח את הלוק (המזעזע..) שלה.
      תודה על הפוסט!

        1. כמה שמשוני מצידך 🙂
          הציפורניים דוחות והכי גרוע שהן בטח אמיתיות..
          אתלטיקה היא ענף קצת אפור שחסרים בו גיבורים צבעוניים (כמו בולט, צ'יימברס (הבריטי עם לוק האייטיז..) וכו') והדברים נכונים עוד יותר אצל הנשים, שלמעט קפיצה לגובה (ולסיץ וברקווויסט בעבר נניח) ואולי אסינבייבה אין דמויות ממש בולטות.
          בנבא לעומת זאת, יש יותר מדי טיפוסים צבעוניים (ובצבעוניים אני מתכוונת לבעלי אישיות ססגונית עד בעייתית, לבעלי טעם אופנתי תמוה ולאנשים שאוהבים להצהיר הצהרות שונות ומשונות לגבי כישוריהם).

  3. אני עם אלעד מה עוד שכבר הוכח שכל הבדיקות לא הכי טובות בעולם. מריון ג׳ונס תפסו שנים אחרי וגם רק בגלל שהמעבדה נחשפה. ארמסטרונג גם עבר כביכול את כל בדיקות הדם

  4. הסברתי זאת כבר כמה פעמים: אין כל "סמים" היכולים לעזור. אין דבר כזה. אמרו פעם שהמזרח גרמנים ניסו אמפטמינים (סמי 'SPEED'), אבל תרופות הספיד הללו למעשה מאיטות את האתלט (רק ההרגשה היא הרגשת ספיד, אבל לשרירים ההשפעה היא רק שלילית).
    הדבר היחידי היכול לעזור הם הורמוני גדילה, או סטרואידים.
    אבל לא משנה כמה פעמים אסביר זאת, אנשים עדיין מאמינים שישנם "סמים מסתוריים" שיכולים לעזור, והאמת היא שאין.
    הדבר השני שניתן לעשות זה BLOOD DOPING, אבל זה עוזר רק למקצועות בהם דרושה התמדה, כמו אופניים.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט