אנשי הספורט ששינו את העולם – רינוס מיכלס: הטוטאליות בכדורגל של מאמן המאה העשרים (6)

rinus

אנשי הספורט ששינו את העולם – ריינוס מיכלס:

הטוטאליות בכדורגל של מאמן המאה העשרים – חלק ששי / מולי

מאמן הוא מי שמדריך ומכוון ספורטאי/ם לפני ובזמן תחרות. תפקידו כולל בחירת האימונים והיערכות טקטית בהתאם ליריב ולנסיבות המשתנות. אבל יש מאמנים שעושים יותר מכך, יש מאמנים שהם שמשנים את פני הספורט בו הם עוסקים.

את עולם הספורט אפשר לשנות באמצעות המצאה טקטית חשובה, אפשר לשנות באמצעות הבאת תחום מדעי חדש, באמצעות ופיקוח אבל אפשר גם ע"י טריפת כל הקלפים ושבירת כל המוסכמות כפי שעשה  המאמן ההולנדי רינוס מיכלס

מרינוס יקובוס הנדריקוס מיכלס, הידוע בכינויו  "רִינוּס", נולד בתשיעי בפברואר 1928 ונפטר בשלישי במרץ 2005. בנעוריו שיחק בקבוצת איאקס והיו לו חמש הופעות בנבחרת הולנד. כמאמן הוא הוביל את איאקס לזכייה בארבע אליפויות ושלושה גביעים כמו גם בראשון מתוך בשלושה גביעי אירופה רצופים.

בהמשך אימן את נבחרת הולנד, ברצלונה, בארה"ב ולבסוף סיים את קריירת האימון שלו בבאייר לברקוזן. בשנת 1999 הוא נבחר למאמן המאה העשרים של פיפ"א.

מיכלס הציג באיאקס ובהמשך גם בנבחרת הולנד את מה שמכונה "כדורגל טוטאלי (Total Football)". הוא החליט לוותר על חלוקת התפקידים המסורתית להגנה, קישור והתקפה לטובת שיטה בה כל שחקני השדה לוקחים חלק בכל התפקידים, תוך שימת  דגש על כדורגל התקפי ויפה לעין.

למעשה מדובר על חילופי תפקידים בין השחקנים בזמן אמת במשחק, כשאם מישהו עוזב את התפקיד שלו, ברור לכולם על איזו עמדה אחרת ניתן לוותר, והשחקן שבעמדה הזו מקבל על עצמו זמנית את התפקיד ה"נטוש".

השיטה הזו מצריכה, כמובן, תשומת לב רבה מצד כל השחקנים, אך היא קשה להסתגלות אצל הרבה מהם ולכן אינה נפוצה כל כך. בנוסף, הנחת היסוד מאחוריה דורשת הן כושר גופני רב בין השחקנים, והן מיומנות גבוהה בכל התפקידים במשחק מצד כל השחקנים.

יתרונותיה הן קודם כל בלבול הקבוצה היריבה, תשומת לב מרובה מצד השחקנים, הבנה טובה יותר של המשחק מצד השחקנים, וגיבוש משחק קבוצתי. יתרון נוסף, לטעמי לפחות, הוא המשחק היפה לעין שנוצר , במיוחד כאשר הדגש הוא על הפן ההתקפי.

הלל לרינוס מיכלס!!!

על רינוס מיכלס בויקיפדיה:

http://en.wikipedia.org/wiki/Rinus_Michels

מולי

איש של מילים: כותב סדרתי, עורך, מתרגם ופילוסוף של ספורט. אפשר לראות חלק ממה שפרסמתי כולל קישורים ליומן הקורונה ורשימת פרסומים כמו "על ספורט ומהויותיו", "מסע בעקבות אוהדים", "ליקוטי ספורט" ו- "בלוז של תקוות ומורדות - סיפורי קבוצת הניו אורלינס פליקנס 2015-2017" ורבים אחרים... באתר: https://hamuli4u.wixsite.com/muli4u

לפוסט הזה יש 5 תגובות

  1. אחלה כדורגל,
    הולנד של 88 זו אחת הנבחרות שזכורות לי יותר מכולן.
    גולים מרהיבים של ואן בסטן וחוליט.
    האחים קומן בשיאם,ריקארד ועוד…
    אני כבר לא עוקב אחרי כדורגל די הרבה שנים, אבל תגולים מהטורניר הזה, אני זוכר כמו ענק.[ואן בסטן מהאוויר מהפינה..]

    מיכלס היה בן אדם נעים הליכות והשחקנים מאד אהבו אותו והעריכו אותו, מה אומר שאפשר להגיע להשגי שיא גם בטוב.

  2. אותה שאלה שחוזרת שוב ושוב: האם המאמן יצר את השחקנים ואת שיטת 'הטוטאל סוקר' או השחקנים את המאמן ואת השיטה. כנראה קצת מזה וקצת מזה.

    1. מנחם, ברמה של מאמן נבחרת, אני מאמין שהמאמן בוחר את השחקנים.AN,THNHO KAHYV AKU/
      מיכלס בחר את שחקניו לסלטיק, ועל בסיסיה בנה את נבחרת הולנד ולכן, לפחות במקרה הזה, אני מאמין שהוא בחר את השחקנים שיתאימו לשיטה שבה הוא אימן לאורך השנים.

  3. מולי, למרות שזאת קצת חוצפה, אבל בכל זאת, לדבר על מיכלס בלי לתת קצת פירוט יותר גדול של הקריירה שלו (למרות שיש את העיקר בויקיפדיה) אם איזה פרשנות או התייחסות שלך לחדשנות שלו ואיך היא באה לידי ביטוי בכל תחנה שלו כמאמן, זה קצת פספוס. זה רק לזרוק לנו – זה מאמן אדיר ששינה את פני המשחק, לכו חפשו עליו חומר. שזה גם נחמד, אבל בכל זאת…

כתיבת תגובה

סגירת תפריט