אנשי הספורט ששינו את העולם –בילי בין ופול דפודסטה: מכניסי הסאבמטריקס לבייסבול (3)

bbb

אנשי הספורט ששינו את העולם –בילי בין ופול דפודסטה:

מכניסי הסאבמטריקס לבייסבול – חלק שלישי / מולי

 מאמן הוא מי שמדריך ומכוון ספורטאי/ם לפני ובזמן תחרות. תפקידו כולל בחירת האימונים והיערכות טקטית בהתאם ליריב ולנסיבות המשתנות. אבל יש מאמנים שעושים יותר מכך, יש מאמנים שהם פילוסופים של הספורט שמחדשים ומשנים את פני הספורט, שמשנים את העולם.

 את העולם אפשר לשנות באמצעות המצאה טקטית חשובה כמו שעשה צוות החשיבה של גוסטב שבש בהונגריה הגדולה של שנות החמישים, אבל את עולם הספורט אפשר לשנות באמצעות "שידוך מין בשאינו מינו", באמצעות הבאת תחום מדעי חדש לתוך הספורט והפקת המרב והמיטב ממנו כדי לשנות את פני הספורט ואת זה בדיוק עשה וויליאם "בילי" בין.

 ווילאם לאמאר בין השלישי הידוע בכינויו "בילי" נולד בעשרים ותשעה למרס  1962. הוא היה שחקן בייסבול מקצועי, לא מהמעולים שבהם בין 1984 ל 1989. בשנת 1990 הפך לסקאוט באוקלנד את'לטיקס ומשנת 1997 משמש כמנכ"ל (וכעת הוא אחד מהבעלים) של  קבוצת הבייסבול אוקלנד  את'לטיקס.

 בין הכניס לשורות האוקלנד את'לטיקס שיטה חדשה להערכה ססטיסטית של שחקנים. שיטה זו הידועה בשם "סאבמטריקס", מוגדרת על ידי ביל ג'יימס כ"חיפוש אחר ידע אובייקטיבי לגבי הבייסבול" ומנסה באמצעות מיפוי סטטיסטי של כל מה שרק אפשר לנבא תשובות לשלל שאלות כמו למשל כמה הום-ראן יהיו לשחקן זה או אחר בשנה הבאה, או עד כמה שחקן כלשהו טוב בכל אחד ממצבי המשחק ולכן מתי שווה להשתמש בו.

 עליכם להבין, זה לא שסטטיסטיקה לא היתה חלק מהבייסבול לפני בילי בין, נהפוך הוא, בייסבול מאז ומתמיד היה ספורט שהסטטיסטיקה בו היתה במינון הגבוה ביותר בענפי הספורט, לפחות לדעתי. ואולם, בילי בין החל להסתמך על הסטטיסטיקה כגורם הבלעדי כמעט, הן בבחירת שחקנים, והן בוויתור על שחקנים כוכבים שהיו אהודים על הקהל שלא תרמו מספיק היכן שרצה שיתרמו. הוא אכן הצליח להביא את אוקלנד למקום שני, הישג חסר תקדים לאור מה שניתן רק לכנות כ"עונה פיננסית" שנכפתה עליו בראשית העונה ע"י הבעלים.

 שנה אחרי, כבר הפכה ה"סאבמטריקס" לנחלת הכלל בבייסבול…

 על בילי בין ואותה שנה מופלאה באוקלנד בה הוכנסה השיטה  נכתב ע"י מייקל לואיס  ספר בשם: "Moneyball: The Art of Winning an Unfair Game." ובהמשך יצא גם סרט בשם "מאניבול" בכיכובו של בראד פיט.

החלק המעניין הוא שבסרט בילי בין נפגש עם מנהל קבוצת קליבלנד אינדיאנס בניסיון לרכוש שחקן ומתרשם ממישהו בשם פיטר ברנד, שהוא למעשה אבי השיטה הסטטיסטית.  במציאות לא היה אדם בשם פיטר ברנד. למעשה, מדובר על פול דפודסטה, בוגר הרווארד שהתנגד לאופן בו דמותו הוצגה בסרט ולכן שינו את שמו.

 פול דפודסטה נולד בששה עשר בדצמבר 1972, אחרי שסיים את לימודיו בהרווארד הוא הצטרף בשנת 1996 לקבוצת הבייסבול של הקליבלנד אינדיאנס כסקאוט ואחרי כן כעוזר למנכ"ל, תפקיד בו פגש אותו בילי בין. ב 1999 הוא הצטרף לבין באורלנד, ובפברואר 2004, בגיל שלושים ואחד, הוא הפך למנכ"ל של הלוס אנג'לס דודג'רז. כיום הוא משמש בניו יורק מטס גסגן נשיא לסקאוטינג ופיתוח שחקנים.

 הלל לפול דפודסטה ובילי בין!!!

על בילי בין בויקיפדיה

http://en.wikipedia.org/wiki/Billy_Bean

על פול דפודסטה בויקיפדיה:

http://en.wikipedia.org/wiki/Paul_DePodesta

מולי

איש של מילים: כותב סדרתי, עורך, מתרגם ופילוסוף של ספורט. אפשר לראות חלק ממה שפרסמתי כולל קישורים ליומן הקורונה ורשימת פרסומים כמו "על ספורט ומהויותיו", "מסע בעקבות אוהדים", "ליקוטי ספורט" ו- "בלוז של תקוות ומורדות - סיפורי קבוצת הניו אורלינס פליקנס 2015-2017" ורבים אחרים... באתר: https://hamuli4u.wixsite.com/muli4u

לפוסט הזה יש 12 תגובות

  1. בילי ביין לא מאמן הוא GM
    המאמן היה ארט האוזי
    בכל מקרה בביסבול השימוש בסטטיסטיקה הוא חולני
    יש תיעודים לכל איניניג וכל אאוט ב 130 שנות משחק
    עם כל הכבוד לביין , הוא עדין לא זכה בוורלד סירייס
    יאמר לזכותו ששיטתו מהווה מודל ללא מעט גי אמס בליגה
    הקבוצה מהצד השני של המפרץ זכתה פעמיים ב 5 השנים האחרונות וזה אמור לכאוב

  2. הסרט היה מעט מוגזם
    באותה עונה היו 3 פיצרים פותחים צעירים ומעולים ( הדסון , בארי זיטו ומרק מאלדר )
    השיא של 20 ניצחונות רצופים היה ממש מרשים

  3. בכדורגל האנגלי ובבייסבול, "המנג'ר" הוא המאמן. זה לא אומר שהוא לובש מכנסיים קצרות ויורד למגרש עם השחקנים ומדגים מה לעשות. אבל הוא המאמן. ב-NBA ובפוטבול יש 'מאמן', והמנג'ר הוא מנכ"ל, לא מאמן.
    אין ויכוח על ההישגים, אבל השאלות שנשאלות בקשר לבילי ביין היא אם הוא היה מצליח עם ה-'מניבול' בקבוצה מעולה, ולא בקבוצת תחתית ללא גרוש על התחת, וכן כמה המזל שיחק לו.

    בשנות ה-2000 המוקדמות הרד סקס בחרה בצעיר יהודי בן 28 בוגר הרווארד תיאו אפשטיין להיות המנכ"ל שלה. ההצלחה שלו היתה מטרורית, כולל וורלד סרייס ועשו ממנו "גאון בייסבול". השאלה היתה אם זה היה תיאו או חבורת שחקנים נפלאה שהוא הביא במזל או לא. העובדה היא שהוא כבר כמה שנים בשיקגו קאבס ולמעשה אחראי על כל תזוזה שם, והם בתחתית הבאר, המקום בו הם נמצאים כבר 100 שנה.

  4. אם פול דפודסטה הוא לא הדמות שיש בסרט אז מה הוא תרם בעצם ?
    מה מביא את שמו להיות מוזכר בכותרת באתרנו האהוב ?
    אם הוא לא התעסק עם סטטיסטיקה אז מה כן ?

כתיבת תגובה

סגירת תפריט