מאמנים ששינו את העולם –גוסטב שֶבֶּש: יוצרה של הונגריה האדירה (2)

SebesGusztav

מאמנים ששינו את העולם – גוסטב שֶבֶּש:

יוצרה של הונגריה האדירה – חלק שני/מולי

 מאמן הוא מי שמדריך ומכוון ספורטאי/ם לפני ובזמן תחרות. תפקידו כולל בחירת האימונים והיערכות טקטית בהתאם ליריב ולנסיבות המשתנות. אבל יש מאמנים שעושים יותר מכך, יש מאמנים שהם פילוסופים של הספורט שמחדשים ומשנים את פני הספורט.

 אחד כזה היה מאמן נבחרת הונגריה בשנים 1954 – 1949 גוסטב שֶבֶּש.

 גוסטב שֶבֶּש שנולד כגוסטב שצ'רנפק בשנת 1906 בבודפסט היה שחקן כדורגל ומאמן, ואף סגן שר הספורט בהונגריה, הוא נפטר בינואר 1986 ונחשב, בין השאר,  לממציא של שיטת 4-2-4 .

 כמאמן הנבחרת הוא החליט להתמודד עם הכדורגל בצורה מדעית והקים לשם כך בתחילת שנות החמישים קבוצת חשיבה שכללה יחד אתו מספר  מאמני כדורגל הונגריים בולטים: מרטון בוקובי, ד"ר גזה קאלוצ'אי, ויינו קאלמאר.

יחד הם ניסו להבין איך אפשר ליצור עדיפות מספרית בשטחים שונים במגרש כדי להקל על כיבוש השערים.  למעשה, הם היו הראשונים שטבעו את המושג "Wall – Pass" כלומר שדבל-פס  בין שני שחקנים יוצר עדיפות על מגן בודד.

 הם גם פיתחו את "תיאורית האדם השלישי" בכדורגל . מחשבת הכדורגל של קבוצת המחקר הזאת טענה שרצוי שתמיד תהיה לתוקפים עדיפות מספרית, כתנאי לכיבוש. הם הבינו שהתנאים ההכרחיים לכך הם כושר גופני מעולה ושליטה אבסולוטית בכדור.

 הם העמידו את השחקנים על המגרש בתורה שונה מהמקובל כשהשחקנים החליפו עמדות ושימשו לחילופין ביותר מעמדה אחת..  החלוץ המרכזי הוסט מדי פעם לאחור והקשר הימני עלה קדימה לשמש כחלוץ.  עד אז היה ברור כשמש שמגן תמיד יישאר מגן וחלוץ תמיד ישמש כחלוץ.

 בעשרים וחמישה בנובמבר 1953  נפל דבר בכדורגל העולמי. באותו יום הביסה הונגריה באצטדיון "וומבליי" שבלונדון את נבחרת אנגליה בתוצאה 6 : 3. מערך המשחק ההונגרי, 4-2-4, שהיה לא פחות ולא יותר סוד מדינה עד אז,  הוציא את הנבחרת האנגלית בראשה המאמן וולטר ווינטרבוטום משיווי המשקל וגרם לתבוסתם.  חצי שנה אחר כך, באצטדיון "נפ סטדיון" בבודפשט, ההונגרים שוב הביסו את האנגלים, והפעם 1:7.

 בין 1950 ל 1956 זכתה הנבחרת ההונגרית בראשותו במאזן של ארבעים ושתיים ניצחונות, מהם שלושים וחמישה ניצחונות רצופים, שבעה תוצאות תיקו והפסד אחד בודד, למערב גרמניה, בגמר המונדיאל של 1954.

 אני חושב שראוי לומר שהכדורגל הטוטאלי של הולנד  בשנות השבעים חב הרבה לגוסטב שֶבֶּש ולקבוצת החשיבה שלו וכך, הכדורגל בימינו היה שונה לחלוטין בלעדיו.

הלל לגוסטב שֶבֶּש!!!

על גוסטב שֶבֶּש בויקיפדיה:

http://en.wikipedia.org/wiki/Guszt%C3%A1v_Sebes

מולי

איש של מילים: כותב סדרתי, עורך, מתרגם ופילוסוף של ספורט. אפשר לראות חלק ממה שפרסמתי כולל קישורים ליומן הקורונה ורשימת פרסומים כמו "על ספורט ומהויותיו", "מסע בעקבות אוהדים", "ליקוטי ספורט" ו- "בלוז של תקוות ומורדות - סיפורי קבוצת הניו אורלינס פליקנס 2015-2017" ורבים אחרים... באתר: https://hamuli4u.wixsite.com/muli4u

לפוסט הזה יש 5 תגובות

  1. מאמן (ומאמר) מצויין. היה מרחק 11 זוגות נעליים נורמליות מזכייה במונדיאל. מדברים הרבה על מאמנים כמו בלה גוטמן וקירשנר, מאבי הכוח וינה והכדורגל לפני מלחמת העולם השנייה. בקושי מדברים על האנשים שהחיו את הענף מיד אחריה, ביניהם שבש.

  2. היה לו מזל גדול להיות מאמן של פושקאש, הידקוטי,ציבור, קוזיק, ועוד 3-4 גאוני כדורגל. השאלה היא אם זה הביצה או התרנגולת. מה שכן – הוא בוודאי ידע לארגנם לקבוצה בה השלם לא נפל מסכום חלקיו, להוציא מהם את המקסימום.

  3. אגב, שכחתי לכתוב, הניצחון של הונגריה בוומבלי היה ההפסד האנגלי הביתי הראשון בהיסטוריה, ומשחק זה כונה משך שנים "משחק במאה" של המאה העשרים.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט