מאמנים ששינו את העולם – סם ברי: האיש ששינה את הכדורסל (1)

Sam_Barry

מאמנים ששינו את העולם – סם ברי:

האיש ששינה את הכדורסל  – חלק ראשון/מולי

 מאמן הוא מי שמדריך ומכוון ספורטאי או קבוצת ספורטאים הן בהכנות לתחרות ספורטיבית, והן בזמן התחרות. תפקידו כולל בחירת הרכב וחילופים במשחקים קבוצתיים, הכנת הספורטאי לאלו שעומדים מולו, בחירת משטר האימונים הפיזי והנפשי והתוויית הטקטיקה והאסטרטגיה המתאימה לכל משחק או תחרות, בהתאם ליריב ולנסיבות המשתנות.

 אבל יש מאמנים שעושים יותר מכך, יש מאמנים שהם פילוסופים של הספורט שמחדשים ומשנים את פני הספורט. סדרה זו תנסה לעסוק בכמה מן המאמנים הללו שהצליחו לשנות את פני הספורט בצורה מהותית, בכדורגל, בכדורסל ובעוד ענפים.

 מאחר ואני כותב היום לעכברי כדורסל, ברצוני להתחיל בשם שאני בספק אם מישהו מהקוראים כאן שמע עליו, (מקווה שהדוקטור והעכברושים הגדולים שמעו). המדובר הוא באיש שאחראי יותר מכל אחד אחר לביטול כדור הביניים אחרי כל סל ו/או קליעת עונשין (כן, זה היה החוק פעם), הוא האיש היצר את סימון קו האמצע והמציא את חוק עשר השניות בו על הקבוצה לעבור את קו האמצע תוך עשר שניות, ומדובר יותר מכל בממציא של "שיטת המשולש" בכדורסל: ב-סם בֶּרִי.

 ג'אסטין מקרטני בֶּרִי, הידוע בכינוי "סם", נולד שבעה עשר לדצמבר 1892 ונפטר לפני קצת פחות מששים וארבע שנים, בעשרים ושלישי לספטמבר 1950. הוא היה מאמן פוטבול, בייסבול וכדורסל והוא, כמו ארבעה משחקניו נמצאים כמאמנים בהיכל התהילה של הכדורסל.

 הוא החל את קריירת האימון שלו ב 1918 בנוקס קולג' כעוזר, אחר באוניברסיטת איווה והגיע כעוזר לאוניברסיטת דרום קליפורניה (אוניברסיטה פרטית בלוס אנג'לס שבקליפורניה שנוסדה בשנת 1880 והיא, אגב,  מוסד ההשכלה הגבוהה והמחקר הפרטי הוותיק ביותר במערב ארצות הברית).

 בשנת 1929 הוא הפך, לעוזר הראשי בפוטבול ובבייסבול ולמאמן הראשי של אוניברסיטת דרום קליפורניה בכדורסל, משרה בה שימש עד מותו ב 1950.

 קבוצת כדורסל בראשותו זכתה בין השנים 1929 ל 1950 פעם אחת במקום הרביעי, פעם אחת במקום השלישי, תשע פעמים במקום השני ושש פעמים במקום הראשון בקונפרנס.

 ברי היה ממציא שיטת המשולש אותה הנחיל לטקס ווינטר, מי שהיה עוזר המאמן של פיל ג'קסון בשיקאגו בולס. באופן הבסיסי ביותר אומר שזו שיטה המורכבת ממשולש הנוצר באמצעות הסנטר הממוקם בלאו פוסט, הפורווארד בכנף והגארד הממוקם בפינה. הגארד האחר בראש "מפתח" רחבת העונשין  והפורווארד השני בהיי פוסט של הצד החלש. אני בטוח שיש טובים ממני שיוכלו להסביר זאת טוב יותר, למרות שזכור לי גם שמייקל ג'ורדן הודה שהוא לא בטוח שהוא מבין את השיטה הזו על בורייה.

 מה שכן, אני מאמין שמייקל ג'ורדן חייב הרבה מהישגיו למי שהמציא את שיטת המשולש, לסם ברי.

 הלל לסם בֶּרִי!!!

על סם ברי בוויקיפדיה:

http://en.wikipedia.org/wiki/Sam_Barry

 

מולי

איש של מילים: כותב סדרתי, עורך, מתרגם ופילוסוף של ספורט. אפשר לראות חלק ממה שפרסמתי כולל קישורים ליומן הקורונה ורשימת פרסומים כמו "על ספורט ומהויותיו", "מסע בעקבות אוהדים", "ליקוטי ספורט" ו- "בלוז של תקוות ומורדות - סיפורי קבוצת הניו אורלינס פליקנס 2015-2017" ורבים אחרים... באתר: https://hamuli4u.wixsite.com/muli4u

לפוסט הזה יש 11 תגובות

  1. יופי של כתבה,אוצר לכל חובב טקטיקה באשר הוא.

    מלבד וינטר, הוא אימן את אלכס האנום, שלקח ריפיט עם בוב פטיט בסוף הפיפטיז, את ג'ק גארדנר שאימן את מכללת יוטה במשך 18 שנה ונכנס להיכל התהילה של הכדורסל, ואת ביל שרמן הגדול, שידוע כשחקן שלקח 4 אליפויות עם בוסטון, כמנג'ר של הלייקרס באייטיז ובעיקר כמאמן של הווריורס והלייקרס, זאת של ביילור-ווסט-וילט.

  2. תודה על הפוסט מולי
    יש בעיה קטנה עם הקישורית בסוף הפוסט, איפה העירום ?
    מומי בימים האחרונים מקבל לינקים עירום אורגניל מאיזה סובייטי שפרץ לטלפון של המפורסמות
    מומי היה לו כמה תמונות סלפי של החציל

  3. באחד מחידוני הספורט כאן, בשלבים האחרונים, היתה שאלה "איזה שלושה מאמנים בשלושה ספורטים שונים שכולם נמצאים בהיכל התהילה נולדו פחות מ-20 מייל אחד מהשני?"

    התשובה: סם ברי בכדורסל, 'ספארקי' אנדרסון (מאמן הדטרויט טייגרס בבייסבול) ופרנק להי, מאמן נוטר דאם המהולל בפוטבול, שכולם נולדו בעיירה אברדין בדרום דקוטה או בחוות קטנות בסביבה.

    1. אל תדאג, עד אתמול גם אני לא שמעתי עליו!!!
      עלה בי הרעיון של "מאמנים ששינו את העולם" וממעט המחקר שעשיתי התברר לי שממרום גילי, אני לא מכיר אפילו את חציים.
      פה חשבתי על פיל ג'קסון והתקפת המשולש, וכשהתחלתי לקרוא על התפת המשולש גיליתי שהיא הומצאה ע"י סם ברי, וכהתחלתי לקרוא עליו גיליתי אדם ששינה את עולם הכדורסל, ושאני כלל לא ידעתי על קיומו…
      האמן לי , השמות שמצאתי… לא אומרים מאומה לרוב הישראלים בימינו.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט