אם לא הלייקרס – אז מכבי ת"א! / מאת יואב דובינסקי

מכבי ת"א – היעד המועדף בדרך ל-NBA!

אחד ההישגים המשמעותיים של דייויד בלאט כמאמן וכעוזר מאמן מכבי תל אביב היה בהפיכת המועדון ליעד מועדף עבור שחקנים אמריקאים ואירופאים כישרוניים בדרכם לאנביאיי; כמו ג'רמי פארגו, בנו אודריך וכמובן אנתוני פארקר, שחזר לאנביאיי שחקן בשל וטוב יותר משעזב. בלאט התחנך על כדורסל אמריקאי, שיחק במכללות ומכיר מצוין את הכדורסל הבינלאומי. הוא גם לא זליקו אוברדוביץ' שישבור לשחקנים את הרגליים בצעדי הגנה, הוא אוהב כדורסל מהיר וזורם.

יומיים לפני פתיחת עונת האנביאיי, אחרי התבוסה הביתית למכבי ראשון לציון, שאלתי אותו את מי הוא מסמן בסגל הנוכחי של מכבי תל אביב כפוטנציאל אנביאיי. "אני לא מסתכל מי אנביאיי Material, כרגע אני מנסה להבין מי מכבי ת"א Material", הוא אמר. כלומר, מכבי תל אביב עדיין בשלבי בניה והתחברות. גם בלאט עדיין לא יודע איזה קבוצה תעלה לפרקט בכל משחק נתון.

די כצפוי, מול פרוקום גדניה הפולנית מכבי תל אביב התפוצצה וסיימה את המשחק כבר ברבע הראשון (62:93 בסיום). הקהל שבדרך כלל נותן אווירה מחשמלת בנוקיה, היה קצת מנותק. לא רק שריקות הבוז ליוגב אוחיון אלא גם הניסיון להתחיל "מסורת חדשה" עם המנון "הנשמה הצהובה שלי", שכמעט אף אחד לא שר, במקום שירת התקווה "הספונטנית". שלוש דקות לסיום, ביתרון של שלושים נקודות החלו שריקות בוז רמות לאוהדים שיצאו מוקדם כדי להגיע לחניה ולחסוך את הפקקים. בקיצור, אין מה לנתח את המשחק מקצועית כי מכבי תל אביב היתה גדולה בשלוש וארבע דרגות על קבוצה שספק אם היתה מצליחה להגיע לפיינל פור בליגה הישראלית.

דווקא היריבה הבאה של מכבי תל אביב בליגת ווינר, מכבי חיפה, עשויה להעמיד אתגר מעניין לאלופה הישראלית. לאו דווקא מבחינת ה-X&;O, אלא יותר מבחינת איום על המותג.

במובנים מסוימים במכבי חיפה הפירמידה נבנתה הפוך. לבעלים ג'ף רוזן יש חברת ספורטס מרקטינג בפלורידה, למאמן בראד גרינברג יש עבר כמנהל וכעוזר מאמן באנביאיי, מחלקת הנוער שיחקה נגד תיכונים אמריקאים, הקבוצה נקראה בעבר "מכבי חיפה היט" והשנה היו משחקי אימון נגד קבוצות אנביאיי. כל האוריינטציה השיווקית היא עם ניחוח אמריקאי. גם האולם המשופץ מוסיף לתדמית הנוצצת, שלא תמיד באה לידי ביטוי על הפרקט.

"אני שיחקתי במכבי חיפה וראיתי את החידושים וההשקעה האולם היפה שעשו שם ברוממה", אומר בלאט. "אני רואה את המאמצים שג'ף רוזן עושה די להביא את הכדורסל לחיפה. בראד גרינברג חבר טוב שלי והיו לנו לא מעט שיחות מהרגע שהוא קיבל את התפקיד. אני מאחל לו בהצלחה, חוץ מביום ראשון".

מעבר למשחק ביום ראשון, עבור מכבי תל אביב מדובר באתגר מיוחד. במכבי תל אביב החליטו לוותר על משחקי הכנה נגד קבוצות אנביאיי, היות והלו"ז מתנגש עם ההכנה ליורוליג. אבל אם עד עכשיו היתה את התחושה שהאופציה שייכת לה בלעדית, באה מכבי חיפה והתחילה לשחק נגד קבוצות פחות אטרקטיביות כמו גולדן סטייט ומינסוטה. אמנם המשחקים האלה לא שודרו, אבל אם מכבי תל אביב תמשיך להתמקד באירופה, שום דבר לא ימנע ממכבי חיפה להתחיל לשחק גם מול ברוקלין נטס ואורלנדו מג'יק, ובכך לטפח את הקשר עם הקהילה היהודית העמידה בניו יורק ופלורידה.

השבוע הודיע בלאט שאחרי שבע שנים מוצלחות מאוד כמאמן נבחרת רוסיה, אותה הוביל לזכייה באליפות אירופה ולמדליות ארד באולימפיאדת לונדון ובאליפות אירופה, הוא עוזב את הנבחרת ומתמקד במכבי תל אביב. הסיפור של בלאט הוא לא פחות ממדהים. בלאט גדל בארצות הברית במהלך המלחמה הקרה ואף קראתי שבכה אחרי ההפסד של ארצות הברית לברית המועצות בגמר האולימפי ב-72'. כיום הוא נחשב למאמן ששיקם את הכדורסל הרוסי והביא אותו לשיא פריחתו מאז נפילת הגוש הקומוניסטי.

בלאט אמר שהעזיבה היתה מסיבות אישיות אבל לא הכחיש שמכבי תל אביב רצתה שיתרכז רק בה. כמאמן נבחרת רוסיה היתה לו את הפריבילגיה לשחק מידי שנתיים באליפות העולם או באולימפיאדה מול נבחרות עם כוכבי אנביאיי, לפגוש מאמנים אמריקאים ולקבל את הסיקור של התקשורת האמריקאית. במכבי תל אביב בונים על בלאט כמי שיוביל את הספינה, אבל אם תבוא ההזדמנות לאמן באנביאיי, אני בספק אם יוותר עליה. לכן איני רואה איך מכבי תל אביב, שמשווקת את עצמה בקבוצה שמטפחת שחקנים לאנביאיי עם מאמן שחולם לאמן באנביאיי, תיתן לקבוצה ישראלית אחרת לתפוס לה את אור הזרקורים. בטח לא מול קהל היעד האמריקאי.

מנחם לס

מנהל הופס. הזקן והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!

לפוסט הזה יש 16 תגובות

    1. הנה עברי כספורטאי (תמונות, תעודות, וכו' באתר הגלישה של בת גלים). ספורטאי גדול לא הייתי כי לא הייתי, וכי השתתפתי ביותר מדי סוגי ספורט:

      1. אלוף הארץ בשחייה 50 מ' חזה ילדים עד גיל 10
      2. אלוף צפון הארץ של בתי ספר העממיים ב-'אות הספורט' (אז עממי היה עד וכולל כיתה ח')
      3.. ילדים ונוער כדורגל מכבי חיפה
      4. נוער ובוגרים מכבי בת גלים כדורסל (תקופה קצרה במכבי חיפה)
      5.הוקי מכבי בת גלים נוער ובוגרים (אלופי הארץ בשניהם)
      6. מכבי בת גלים כדורמים (נוער)
      7.אלוץ צה"ל ב-4X100 חתירה שליחים (שריון)
      8 אלוף צה"ל כדורמים (שריון)
      9. הפועל בלפוריה כדורגל (בוגרים; ליגה לאומית, כשהייתי בתיכון, שנה לפני הגיוס)
      10. אול אמריקה כדורגל (דיביזיה 3) בווסטר קולג'
      11. רבע גמר NCAA זוגות בטניס, דיביזיה 3 (ווסטר קולג')
      12. אלוף NCAA כמאמן של אדלפי יוניברסיטי כדורגל 1974, וחצי גמר 1973 ו-1975
      גם בויקיפידיה תחת שמי תמצא כנראה כמה דברים.

      1. שכחתי עוד הישג: נבחרת מחוז פאלם ביץ' בטניס זוגות גילאי 65+. נצחונות על האיים נסאו וטרינידד-טובגו באליפות 65+

  1. אין לי ספק שאם ג'ף רוזן ימשיך בדרך הבריאה שלו הוא בהחלט הולך ליצור אופוזיציה יפה למכבי. נכון שזה לא יקרה מחר בבוקר אבל הוא בהחלט חושב מקורי וחיובי

    אני מאד מקווה שהרבה קבוצות אחרות יאמצו את המודל וילכו אחריו

    ללא קשר אני הגעתי למסקנה שהגיע הזמן ליצור ליגה סגורה שבה ישחקו קבוצות שמייצגות איזורים ושבסיסם יהיה בערים הגדולות בכל נפה.

    האמת שאם כבר מדברים על כדורסל אמריקאי אז אולי אפילו הגיע הזמן לאמץ את שיטת הדראפט (בהנחה שהליגה הופכת להיות סגורה וכמובן עם שינויים שיתאימו לישראל שהרי אין כאן ליגת מכללות, למרות שזה גם רעיון לא רע אבל זה כבר ממש גדול עלינו), כמובן שכחלק מכך הקבוצות לא יצטרכו להחזיק קבוצות נוער אלא זרימת השחקנים תגיע מליגת התיכונים ואז בפועל נאפשר לכדורסל צמיחה אמיתית סביב מספר קבוצות שייצגו נאמנה את האיזורים השונים ברחבי הארץ ויתנו לאוהדים חווית כדורסל אמיתית

    הבעייה העיקרית שלנו היא שאנחנו לא מספיק פתוחים לשינויים דרסטיים כאין אלו למרות שבעיני זו הדרך היחידה ליצור כאן שינוי אמיתי ולהפוך למדינת כדורסל גדולה

  2. אין לי ספק שאם ג'ף רוזן ימשיך בדרך הבריאה שלו הוא בהחלט הולך ליצור אופוזיציה יפה למכבי. נכון שזה לא יקרה מחר בבוקר אבל הוא בהחלט חושב מקורי וחיובי

    אני מאד מקווה שהרבה קבוצות אחרות יאמצו את המודל וילכו אחריו

    ללא קשר אני הגעתי למסקנה שהגיע הזמן ליצור ליגה סגורה שבה ישחקו קבוצות שמייצגות איזורים ושבסיסם יהיה בערים הגדולות בכל נפה.

    האמת שאם כבר מדברים על כדורסל אמריקאי אז אולי אפילו הגיע הזמן לאמץ את שיטת הדראפט (בהנחה שהליגה הופכת להיות סגורה וכמובן עם שינויים שיתאימו לישראל שהרי אין כאן ליגת מכללות, למרות שזה גם רעיון לא רע אבל זה כבר ממש גדול עלינו), כמובן שכחלק מכך הקבוצות לא יצטרכו להחזיק קבוצות נוער אלא זרימת השחקנים תגיע מליגת התיכונים ואז בפועל נאפשר לכדורסל צמיחה אמיתית סביב מספר קבוצות שייצגו נאמנה את האיזורים השונים ברחבי הארץ ויתנו לאוהדים חווית כדורסל אמיתית

    הבעייה העיקרית שלנו היא שאנחנו לא מספיק פתוחים לשינויים דרסטיים כאין אלו למרות שבעיני זו הדרך היחידה ליצור כאן שינוי אמיתי ולהפוך למדינת כדורסל גדולה

  3. מנחם, מאוד מעניין מה שנעשה שם בחיפה. מאוד חשוב שיהיה שם כדורסל.
    ינון, לא יודע אם בלו-אאוט, אבל קשה לי לראות את מכבי ת"א מפסידה משחק ליגה שני ברציפות.
    רועי, אני לא יודע אם פרנצ'ייז אנביאיי, אבל ללא ספק רואים מאיפה ההשראה של ג'ף רוזן.
    עידן, קשה לי לראות את זה קורה. בעיקר לא את הנושא של הדראפט

    1. לא בדיוק פרנצ'ייז, אני מסכים איתך, אבל כן מועדון מבוסס, שדומה במהות לפרנצ'ייז (משחקי קדם עונה בין לאומיים, מאמן איכותי, שחקנים טובים מאוד). דרך אגב, ראית את ההצגה של פול סטול-31 נקודות ו-9 שלשות. וואו.

  4. כעורך המאמר (לא נגעתי באף מילה) נכנסתי ליורוליג ולא היו תמונות מהמשחק. מהיכן אני יכול לשלוף תמונות מותרות על מכבי ת"א?

  5. מנחם למה לא התמקדת במקצוע אחד ?
    אני מקווה שג'ף רוזן כאן כדי להישאר ולא ישאיר אחריו שוקת שבורה. בינתיים עושה רושם שהוא רציני טולא בא לעשות כותרות על גב הקבוצה.
    אני עוד זוכר את הימים בהם היה דרבי חיפני בליגת הלאומית בשנות ה80-90 ואיזה משחקים חמים אלו היו. זה בהחלט חסר שאין יריבות עירונית בכדורסל בחיפה, וירושלים. זה מוציא הרבה מהפלפל

  6. מנחם, אין ספק שהעבר הספורטיבי שלך מפואר מאוד גם על הקווים וגם על הדשא/פרקט/מסלול. אני רוצה להודיע כאן ואפשר לצטט אותי: הייתי ואני עדיין אתלט עלוב מאוד. כמעט כל ספורט שניסיתי לעשות הסתיים במפח נפש כזה או אחר.

    אני חושב שמה שנעשה בחיפה מאוד מעניין ושווה לעקוב אחרי זה. יחד עם זאת, היו בשבועות האחרונים פרסומים על חשד לחוזים כפולים במכבי חיפה. ואם זה נכון, אז זה כמובן מעיב על כל התמונה. אבל בנושא הזה אני ניזון כמוכם רק מפירסומים.

    אני חושב שיש המון מה ללמוד כאן מניהול הספורט בארצות הברית. אבל אני לא חושב שכדאי לכפות בכוח דברים שלדעתי לא יעבדו, כמו דראפט למשל.

  7. רונן דורפן!

    זה מה שכתבת כתגובה באתר שלי (אני רוצה שכולם יקראו ויידעו איזה לוזר אתה):

    לס,
    לאסוף את השאריות של כתבי דבזר זה קצת מזכיר את מה שהלייקרס עשו השנה
    מה זה אומר על האתר שלך?"

    אתה תדאג לאתר שלך ואני אדאג לאתר שלי. תתבייש לך לכנות את אלךעד רבין ויואב דובינסקי "שאריות". זה רק מראה לי שאתה מתחיל לרעוד מפחד מתחרות, בעוד שאני כלל לא מתחרה באתר הפלצני-פילוסופי שלך!

    (אגב, אני עצמי "שארית" מהאתר הדפוק שלך!

כתיבת תגובה

סגירת תפריט