פריוויו לפתיחת העונה-ממפיס גריזליס/יוני סולמוביץ'

ממפיס גריזליס

לוגו הגריזליס
לוגו המועדון

אולם: פדקס פורום, 18,119 מושבים (25 בתכולתו בליגה).

מאזן שנה שעברה: מאזן טוב של 41-25 (מקום 4 במערב ו-7 בליגה,למרות מאזן שווה ללייקרס,אך עקב העובדה שהלייקרס סיימו כ-"ראש בית" הם סיימו מתחתיהם).
אחוז הצלחה של 0.621%,שזה שיפור של 0.06% מלפני שנתיים.
סיימה במקום השני בבית הדרום-מערבי.

מאמן ראשי: ליונל הולינס (נכנס לשנתו הרביעית כמאמן הגריזליס,כאשר היו לו עוד שתי קדנציות בקבוצה,אחת כשעוד היו בונקובק,בעונת 1999-2000,והקדנציה השנייה הייתה בעונת 2004-2005).

ליונל הולינס
ליונל הולינס, מאמן הגריזליס


שחקנים שהגיעו:
טוני ראוטן ג'וניור (בחירה 25 בדראפט),ג'ראד בייליס (שחקן חופשי,מטורונטו),ווין אלינגטון (טרייד,ממינסוטה) ודי.ג'יי קנדי (טרייד,מקליבלנד).


שחקנים שעזבו: או ג'יי מאיו
(שחקן חופשי,לדאלאס),דאנטה קאנינגהאם (טרייד,למינסוטה) וג'רמי פארגו (טרייד,לקליבלנד).

שינויים מרכזיים:
עזיבת השחקן השישי בעונה החולפת,מאיו.

נקודות האור-הקו הקדמי וההגנה: היתרון הגדול של ממפיס על שאר יריבות הליגה הוא הקו הקדמי שלה.
גאסול ורנדולף הם בין שחקני הפנים הטובים בליגה והם מרכיבים יחד צמד שרוב הקבוצות מתקשות לעצור.
יכולת הקליעה וריווח הצבע של רנדולף,לצד IQ הכדורסל של גאסול ומשחק הפנים שלו יוצרים שילוב מדהים ביניהם ולכן הם הפכו בשנתיים האחרונות לעוגן המרכזי בקבוצה.

עוד יתרון שנמצא בקו הקדמי של ממפיס היא העובדה שיש להם גם מחליפים טובים לגבוהים שלהם.
דארל ארתור (שהספיק שוב להיפצע),מריס ספייטס וחאמד חאדדי מהווים גבוהים מחליפים ברמה טובה ומאפשרים להולינס ליצור רוטציית גבוהים מאוד אפקטיבית וגבוהה שקשה לעצור.

לצד הצמד-חמד הזה,בממפיס יש גם הגנה מאוד טובה.
93 נקודות בממוצע נתנו ליריבות לקלוע עליהן,מה שהעניק לה את המקום ה-5 בליגה בקטגוריה הזאת.
ההגנה של ממפיס בנוייה על האתלטיות והאורך של שחקניה.

הקו האחורי של הגריזליס הוא כנראה הקו ההגנתי מהטובים שיש,שם משחקים קונלי (החוטף השני בטיבו בליגה שנה שעברה),טוני אלן (החוטף השני בטיבו בליגה ונציג בחמישיית ההגנה הראשונה של בעונה החולפת) ורודי גיי,אחד השחקנים האקסקלוסיביים בליגה.
השלישייה הזאת ביחד יוצרת קו שקשה לעבור דרכו,וכאשר מצליחים,גאסול וגופו הגדול מחפים על הטעות,כך שקשה לשחק מול הקבוצה האתלטית הזאת.

נקודות החושך-משחק החצי-מגרש:ממפיס היא קבוצה שמתקשה יותר מדי כאשר המשחק איטי,או בעצם מה שנקרא-התקפת Half Court.
הגריזליס סיימו במקום ה-25 בהתקפת "חצי-מגרש" ובמקום ה-15 בהתקפות בהן השחקנים זרקו זריקות רגילות ולא במעבר.
נכון,העובדה ליכולת החלשה הזאת היא בגלל חסרונו של רנדולף,אך מצד שני,היא גם לא השתפרה פלאים אחרי חזרתו.
בשביל להיות קבוצה מאוד טובה,ממפיס חייבת להשתפר בדחיפות בהתקפת ה-"חצי מגרש" שלה.
מול קבוצות עם הגנה טובה,בעיקר בצבע,כמו הלייקרס והת'אנדר,הם יתקשו מאוד להתמודד מולן.

***

מה אני אוהב בקבוצה-משחק המעבר: אם יש משהו שממפיס טובה בו,זה התקפת מעבר.
הגריזליס סיימו במקום ה-4 בשנה שעברה בהתקפת מעבר (גם זה בזכות חסרונו של רנדולף,כנראה…) והם אחת הקבוצות האתלטיות בליגה.
ממפיס בנוייה להתקפת מעבר,כאשר רודי גיי הוא השחקן המוביל אותה,וביחד עם קונלי,אלן ושאר הצעירים מהספסל,הגריזליס הם קבוצה שקשה לעצור אותה במשחק בעל קצב גבוה.

העובדה המעניינת בכל הסיפור הזה של האתלטיות בממפיס,הוא שכל העניין פועל גם בצד השני של המגרש.
הגריזליס דורגו במקום ה-8 בהגנת מעבר בעונה החולפת והנה לכם למה ממפיס קבוצת הגנה טובה כל כך.

היכולת של הקבוצה במעבר היא הגאווה שלה.
הקבוצה חייה ונושמת במשחק מעבר ולכן הקבוצה תמיד מנסה להימנע ממשחק איטי ותמיד מנסה לשחק בקצב מהיר,אבל מה שבעצם הופך אותה למיוחדת ושונה מקבוצות אחרות בעלות התקפת מעבר טובה ומשחק מהיר,היא העובדה שגם בהגנה הם משחקים בקצב מהיר (שבנוי מניסיון חטיפות,לחץ וחילופים בין שחקני החוץ) והם מקשים מאוד על קבוצות "זקנות" במקרה זה.

מה אני לא אוהב בקבוצה-התלות ההתקפית ברנדולף: אני יודע שרנדולף הוא לא בדיוק ה-מרכז התקפה של ממפיס,אך העובדה שהם סיימו כל כך נמוך בהתקפת "חצי-מגרש" היא העובדה שהוא,כנראה,השחקן היחיד שמשחק טוב בהתקפה כזו.

מלבד רנדולף,רוב השחקנים של ממפיס בנויים למשחק מעבר,וגם אם גאסול הוא לא בדיוק שחקן המעבר הכי טוב בעמדת הסנטר,בממפיס גם לא נשענים עליו בהתקפה כמו על רנדולף,וזאת בגלל שלרנדולף יש ארסנל התקפי הרבה יותר גדול ומגוון ממנו (בנוסף לכך העובדה שגאסול הוא המנהיג בהגנה,לכן,אם ממפיס תעמיס עליו בכך שיהפוך לאופצייה הראשונה בהתקפה,גאסול יתרסק).

רודי גיי הוא המנהיג של ממפיס בהתקפה,אך כשמגיע הפלייאוף,ראינו שממפיס תלוייה ברנדולף יותר מכל (העובדה לכך היא שב-2011 רנדולף הוביל את ההתקפה וממפיס נתנו פלייאוף מהסרטים,וב-2012 רודי הוביל את ההתקפה והוביל את ממפיס לעונה מאכזבת).


לממפיס כדאי שרנדולף יהיה ויישאר בריא העונה הזאת,כי פלייאוף נוסף בלי התקדמות ויתחילו להישאר שאלות סביב ה-core הנוכחי בקבוצה,ויכולים להיות ניסיונות לשינויי בכיוון כבר הקיץ.

שחקן מפתיע-מריס ספייטס וטוני ראוטן: כשרנדולף היה פצוע בעונה הקודמת,ספייטס הובא כדי למלא את מקומו.

כאשר בממפיס לא בדיוק חשבו שספייטס יצליח לעשות זאת בצורה טובה,הוא עלה מעל הציפיות והצליח לחזור ליכולתו הקודמת בפילדלפיה לפני הגעת קולינס.
ספייטס קלע שנה שעברה 8.8 נקודות והוסיף 6.8 ריבאונדים לצידם,והשנה הוא יהפוך רשמית לגבוה הבכיר של הקבוצה מהספסל (אחרי עונה של החלפת תפקידו מהספסל לחמישייה ושוב לספסל).

ספייטס יכול להפוך לגבוה מאוד משמעותי,ובעצם לחכות את תפקידו של טאג' גיבסון ולהפוך לשחקן אנרגייה גבוה מהספסל ובכך יהפוך לתורם משמעותי בקבוצה ואולי גם בעתיד,לאחד מאבני הפינה שלה.

מוריס ספייטס
מוריס ספייטס. יכול להיות טאג' גיבסון של הגריזליס

ראוטן הוא אחד מהרוקיז שחלפו תחת הרדאר בדראפט האחרון.

הוא הובא כדי למלא את החור שהשאיר אחריו מאיו (השחקן השישי של הקבוצה) ולפי משחקו בליגת הקיץ,הוא יותר ממוכן לתפקיד.
ראוטן מעניק לממפיס את אותן יכולות שמאיו העניק לה,פחות או יותר,אבל בפחות כסף וביותר רצון.
אם ראוטן יצליח למלא את התפקיד ולהפוך לשחקן שישי מוצלח,הוא יהווה גניבה גדולה מאוד ובהחלט ישכיח את עזיבתו של מאיו לטובת היריבה מהבית הדרום-מזרחי (דאלאס כמובן…).

אם ספייטס יעשה את ההתקדמות המצופה ממנו,וראוטן יצליח לתרגם את משחקו מליגת הקיץ ל-NBA הם יהפכו את הספסל של ממפיס לעמוק וחזק מאוד העונה ויהוו "1-2 Punch" מהטובים שיש בליגה.

המשתנה החשוב-היכולת של רודי גיי: גיי הוא בהחלט אחד השחקנים הטובים בעמדה שלו.
הוא קולע,הוא לוקח ריבאונדים,חוטף,מוסר וגם כשמגיע המאני טיים וצריך מישהו שיקלע את הסל המכריע,הוא נמצא שם כדי לעשות זאת.
אז מה מפריד אותו מהטובים באמת בעמדה?
מה מפריע לו להפוך לשחקן הטוב בעמדה?

אז רודי בהחלט שחקן טוב,אבל הוא כבר לא מראה עוד שיפור,למרות היותו בן 27 (אוטוטו…) בלבד.
גיי התדרדר בממוצעיו בעונה האחרונה והפך פתאום לשחקן שלא מצליח להוביל את קבוצתו רחוק יותר ממה שהיא שווה.
כדי להפוך באמת לאחד הטובים לא רק בעמדה שלו,אלא בכל הליגה,גיי חייב להוכיח שהוא יכול גם לשפר את קבוצתו ולהוביל אותה רחוק יותר ממה שהיא יכולה ומצופה להגיע.

כדי שזה יקרה,גיי חייב גם להשתפר בקליעה וב-spot up shooting שלו.
אם גיי יעשה זאת,הוא יהפוך לאופציה המרכזית בהתפקה של ממפיס ויוכל להנהיג את הגריזליס גבוה יותר ממה שהצליחו להגיע עד עכשיו.

***

התחזית:

מקרה טוב -מקום 3 במערב והפתעה נוספת בדרך אל הגמר: גיי הופך לאול-סטאר ענק העונה,קולע 20+ נקודות בממוצע וסוחב את הגריזליס לעונה מופלאה ומפתיעה ונבחר לחמישיית האול-סטאר והחמישייה השנייה בליגה. רנדולף חוזר ליכולת הקודמת שלו וממשיך לעשות טרור להגנת היריבות,כאשר גאסול עושה טרור להתקפת הקבוצות.
טוני אלן ומייק קונלי הופכים לצמד הגארדים ההגנתי הטוב בליגה,מה שגם מזכה אותם למקום בחמישיית ההגנה של השנה ולצידם,ספייטס וראוטן נותנים עונה מעל כל הציפיות,קולעים בדאבל-פיגרס מהספסל ומעיפים את אחת מגדולות המערב בדרך לגמר מופלא של 7 משחקים שיפרקו את היריבה מעייפות,מה שיקשה עליה לתפקד בפיינלס ויביא לתבוסתה.

מקרה גרוע- מקום 7 במערב ויציאה נוספת בסיבוב הראשון : ממפיס מתקשה להמשיך את מגמת השיפור שלה ולכן מתחילה להדרדר ומאבדת גובה בגלל התחזקות היריבות במערב.

גיי לא מצליח להפוך לקלעי טוב יותר והופך לעוד "מגריידי" טיפוסי (בתקווה שלא יחקה גם את הפציעות),רנדולף מגלה שהפציעה מקשה עליו הרבה ממה שחשב,מה שמשאיר אותו על ספסל הגריזליס בדרך לעונת שפל בקריירה. גאסול לא מצליח להפוך לאופצייה העיקרית בצבע והופך את הגריזליס לקבוצת ג'אמפרים,מה שלא נראה טוב בכלל לאור העובדה שהם רק הדרדרו בקטגורייה הזאת במהלך העונה.
ראוטן וספייטס לא מצליחים להנהיג את הספסל ונראה שהתפקיד גדול עליהם ואלן שוב מנסה לעשות דאנק בזמן שריקה של השופט ומקפל משהו בגוף.


הגריזליס מסיימים מתחת לקליפרס,הנאגטס והטימברוולבס,בדרך למקום 7 והפסד מוחץ בחמישה משחקים לאחת מהקונטנדריות מהמערב.

התסריט האמיתי-מיני התדרדרות: הבעייה הגדולה בגריזליס לא נפתרה,וזאת העובדה שהקו האחורי הוא אחד הגרועים בהתקפת "חצי-מגרש".
זאת שלישייה שלא יוצרת מצבים ומלבד יכולת המעבר,היא לא יכולה לעשות כלום.
גיי חייב להראות שיפור,מה שכנראה יעשה,אך קשה להאמין שהוא באמת יעשה עוד קפיצת מדרגה משמעותית בקריירה שלו,כאשר לצידו,רנדולף לא צפוי לחזור במלואו ביכולתו המלאה מהפציעה שלו. כל זה מביא את הגריזליס למצב של "תיקעון".
הגריזליס ניסו טיפה להשתפר בקיץ,אך מצאו עצמם "מחליפים חלקים" ומלבד הבאת וולינגטון (שלא יעזור לה המון),לא הצליחו להביא עוד "יוצר" לספסל.
כל זה,לצד ההשתפרות של רוב הקבוצות במערב,יביא לעונה שתהיה בעונה רמה כמו הקודמת,הבעייה היא שזה לא יספיק בכלל הפעם,וזה יביא לשאלה מאוד מעניינת-האם 2011 היה מה שנקרא "פוקס"?

הפרשן קני סמית' נותן פריוויו לעונה הקרובה של ממפיס.

רועי ויינברג

אחד מעורכי הופס. אוהב את מיאמי וגבוהים שמוסרים מעל 4 אסיסטים במשחק.

לפוסט הזה יש 13 תגובות

  1. פריוויו מעולה יוני. אני חושב שהתחזית במקרה הטוב שנתת יותר מדי טובה, כי במקרה הכי טוב הם שווים מקום 4 והדחה נגד הת'אנדרס בסיבוב השני.

    1. תודה רועי!

      ולדעתי אני גם הגזמתי טיפה,אבל לפעמים אני אוהב לעשות את זה בתסריט האופטימי לקבוצות,כי אין לדעת מה יקרה בסוף העונה…

  2. תחזית מעולה ביותר. הקו הקדמי של ממפיס צריך לשמור עליה באמצע הטבלה במערב במקררה הרע, ולקראת הטוב במקרה הטוב. אני חדש באתר, וברצוני לדרך אתכם על הכיסויים הנפלאים.

  3. אחלה סקירה.

    אני חושב שהמשתנה החשוב הוא חזרה של רנדולף לכושר של פלייאוף 2011. בלי זה הגריזליז יהיו טובים, אבל אני לא חושב שמספיק טובים כדי לעבור סיבוב במערב החזק.

    ושמח לראות שעוד מישהו מכיר ואוהב את רוטן הרוקי, אבל לדעתי הוא שחקן שייקח לו זמן להתפתח ויתחיל לתרום רק בעוד שנה – למרות שעקרונית הוא בטח כבר היום שחקן הגנה ברמת נבא טובה.

    1. אני גם מסכים שראוטן לא שחקן שיתרום המון שנה ראשונה,אבל זה מה שמצפים ממנו,והאמת,אולי הוא כן יצליח.

      מה שבטוח,הוא יצטרך להרוויח את התפקיד של השחקן השישי (למרות שהמועדון רוצה שהוא יהיה בתפקיד הזה,הוא צריך להוכיח את עצמו).
      אני לא רואה את ממפיס לוחצת עליו להיכנס מהר לתפקיד,בעיקר כי הם הביאו את וולינגטון ובייליס.

      מה שבטוח,אם ילחצו אותו,הם עלולים "לשבור" אותו,וסתם להרוס הכל.

      1. אני לא רואה כאלה ציפיות מרוטן העונה.
        בגלל זה הוא גם לא נבחר גבוה – הוא פרוייקט שיצטרך קצת זמן ואני חושב שהתכנון הוא לתת לו להתפתח – אולי אפילו בליגת הפיתוח כשסלבי, אלינגטון, בייליס הם המחליפים העיקריים לעמדות הגארד.

  4. תודה על הסקירה נהנתי.
    טוני רוטן הוא יותר פוינט גארד גבוהה מין הכלאה בין טייריק אוונס לרונדו רק בלי היכולות של שניהם עדיין , לדעתי הוא יהיה טוב די מהר.

    מי שישמש מחליף למאיו מהספסל הוא גוש שלבי, שהוא אחת הגנבות של הדראפט שנה שעברה.
    הוא גאנר והצטיין בליגת הקיץ.
    לדעתי יהיה להם קשה להשאיר את הסגל כקבוצת שוק קטן והם יחפשו טרייד לגיי או לרנדולף.

    1. ממפיס גם ככה ינסו לעשות טרייד על שניהם.

      כמו שאמרתי,אני לא רואה את גיי עושה עוד קפיצה משמעותית בקריירה שלו,לכן אין מה לצפות שיהיה יותר ממגריידי לעניים.

      רנדולף גם מבוגר,והוא גם עבר פציעה בעייתית,מה שאומר שאולי הוא יראה כמו שדייוויד ווסט נראה באינדיאנה (היתרון כאן הוא שלמזלם של אינדיאנה,ווסט בשנת חוזה,לכן להעבירו יהיה הרבה יותר קל).

      לשניהם יש את החוזים הכי גבוהים בממפיס,אז ברור שינסו להעביר אותם,בעיקר כשהם יראו שהם כבר לא יכולים להמשיך עם ה-core הנוכחי.

    1. D.S,תגיד,יש לך מושג מה הולך סביב פישר?

      הוא בכל זאת רוצה לחזור אחרי הטרייד שעשו עליו?

      יש סיכוי שתשפוך קצת אור על כל הסאגה הזאת?

  5. כנראה שהיחסים השתקמו – אחרת הוא לא היה מבלה את הקיץ במתקן האימונים שלהם עם שחקנים אחרים של הקבוצה ובאישור ההנהלה כמובן – בשביל לשמור על כושר.

    היו ספקות לגבי האפשרות של הלייקרס להחתים אותו בגלל שעוד לא עברה שנה מאז שהוא עבר בטרייד, אבל אחרי בירורים ואי בהירות גדולה גם אצל טובי המומחים – החליטו שהוא יכול לחתום כבר עכשיו עקרונית.

    הבעייה היא שכרגע אין מקום בסגל – לא בעמדת הרכז (גם לא כרכז שלישי), ולא בכלל.
    אולי יגיעו עם דוהון לאיזה הסכם שחרור, אולי יהיה איזה טרייד לפנות מקום (מה שלא נראה סביר כרגע), אבל בהחלט נראה שמבחינת פישר והקבוצה אין בעיות, צוות האימון לא יתנגד לחזרה שלו, והעיקר – קובי ישמח שהקמע שלו לאליפויות חוזר…

    אז זה המצב עקרונית, מעשית זה עוד לא ממש רלוונטי – לפחות כרגע, אבל תכלס, הייתי מסכם את זה ככה:
    גם כשהעולם ייחרב, מה שיישאר אחרי שיתפזר הענן הגרעיני זה מקקים ודרק פישר במדי הלייקרס…

    1. חחח אהבתי את המשפט האחרון.

      תכלס,מי יקח בכלל את בלייק ודוהון?

      לא רואה אתכם מעבירים אותם בטרייד,אבל אין לדעת,בכל זאת,אתם הצלחתם להביא את נאש בתמורה לפחית המבורגר,ואת גאסול בשביל תוסת צ'יפס למנה 😉

כתיבת תגובה

סגירת תפריט