קדימון לחנוכה – המכבים מתל אביב מנצחים את פאנתנייקוס היוונים 3 ימים לפני חג החנוכה / עמיחי קטן

הקהל הצהוב מעריך את המאמן…

68 שעות לפני כניסת חג החנוכה התרחש אחד האירועים המדוברים בהקשר של החג, כאשר היכל הספורט ביד אליהו אירח את המשחק של מכבי תל אביב נגד פאנתנייקוס היוונית, והקהל הצהוב ציפה להמשך רצף 4 הניצחונות הרצופים, בעוד האורחים מארצו של אנטיוכוס רצו להמשיך את התקופה הטובה, כאשר הם הגיעו למשחק עם 5 ניצחונות מ-6 המשחקים האחרונים, ובעיקר מדובר באקסים דשון תומאס ואלוף אירופה (מבחינתנו כאוהדי מכבי לנצח) טייריס רייס שזכה להתראיין אצל שי בוקר המצוין בפריוויו…

מקובל לומר שמכבי רגילה לפגוש קבוצה יוונית בחנוכה ולקיים במשחק את נס חנוכה ולנצח, אבל ספק אם זה נכון ובפעם האחרונה שמכבי פגשו ביוונים, לפני שנתיים, מכבי ופאו נפגשו בחנוכה במשחק שהסתיים בניצחון ביתי של היוונים. הפעם המשחק בין מכבי לפאו התרחש כמה ימים לפני חנוכה והקהל הביתי הצהוב קיווה לתוצאה שונה ממה שהיה ב-5 מ-6 המפגשים האחרונים בין הקבוצות. נציין שבמפגש הקודם בין הקבוצות מכבי ניצחו, כאשר קלויארו סיים עם 20 נקודות, 11 ריבאונדים (6 בהתקפה) ומדד 33.

מכבי עלתה עם חמישייה של ווילבקין, זוסמן, קלויארו, אייסי והאנטר, אבל דווקא האקס דשון תומאס פתח חזק והוביל את פאו ליתרון מוקדם בזמן שווילבקין החטיא 4 שלשות מהירות והוחלף אחרי 4 וחצי דקות על ידי דורסי. אחרי 5 דקות היה 15- 4 ליוונים כשמכבי עם 2/13 מהשדה, עד ששלשה של קלויארו מעט צמצמה את הנזק. רייס ופרדט המשיכו לתפור את ההיכל בזמן שמכבי המשיכו לא לפגוע בכלום, למעט כמה גירודים בריבאונד ההתקפה, ובסיום הרבע הראשון 29- 13 מוחץ לפאנתנייקוס ברבע שבו מכבי קולעת 5/20 מהשדה.

בהפסקה בין הרבעים ספרופולוס דיבר על המחסור באגרסיביות ועל 2 עבירות בלבד שבוצעו ברבע הראשון, אז הצהובים הגיבו עם 2 עבירות תוך 8 שניות מפתיחת הרבע השני. דורסי נכנס טוב לעניינים עם שלשה ואסיסט לשלשה של הכהן הותיק יותר בצהוב ג'ייק, אבל ההגנה המשיכה לא לתפקד וההפרש הגיע לשיא של 18 נקודות יתרון ליוונים 31- 13, כאשר גם מתפרצת של 4 על 1 מסתיימת בניסיון של הכהן הנ"ל להרים את דורסי או אבדיה לאלי-הופ וזוכה לאיבוד בדפי הסטטיסטיקה.

בשלב הזה הקבוצות יצאו לפסק זמן ואנחנו זכינו לטקס קצר ומיוחד לכבוד נעדרי צה"ל הדר גולדין ואורון שאול, וכנראה שזה העיר קצת את מכבי, כי אחרי שפאו הגיעו ליתרון של 17 (38- 21) ווילבקין סוף סוף קלע שלשה ומיד אחריו דורסי הוסיף עוד אחת וההפרש ירד ל-38- 27 ליוונים ופסק זמן של פיטינו. המשחק מעט נרגע בסביבות ה-10 הפרש ליוונים, עד אשר דאנק מרשים של אייסי ושלשה של אבדיה הורידו את ההפרש ל-5 בלבד והילד פינק את הקהל מיד בחסימה על קאלת'ס. האנטר קבע את תוצאת המחצית עם עוד סל על 46- 43 בלבד לפאנתנייקוס, אחרי רבע של 30- 17 לזכות מכבי, בניגוד גמור לרבע הקודם. בסך הכל במחצית הראשונה מכבי לקחו 10 ריבאונדים בהתקפה ומסרו 14 אסיסטים ל-16 סלי שדה.

ריק פיטינו דיבר במחצית על הבעיות של פאו בריבאונד, וההוכחה שלו הייתה שהריבאונדר המוביל שלהם, באופן קבוע ולאו דווקא היום, הוא דווקא הרכז קאלת'ס, אותו אחד שגם מוביל באסיסטים עם כ-9 למשחק, אבל מכבי התמודדה איתו היטב והוא מסר רק אסיסט אחד כאן במחצית הראשונה (4 בסך הכל).

מכבי עלתה למחצית השנייה עם דורסי ואבדיה שהיו מצוינים בחצי הראשון, אבל זה לא עבד בפתיחת הרבע השלישי, כאשק הזריקות של ווילבקין ודורסי לא נכנסו בדקות הראשונות, והיוונים הגדילו מעט את היתרון. דשון תומאס כבר חשב שהוא בדרך לסל קל ויתרון 11, אבל אייסי חסם והציל את הכדור, וסקוטי ווילבקין הוציא עבירה ל-3 זריקות, ושמר את מכבי במשחק ביחד עם כמה מהלכים טובים של האנטר וההפרש ירד בחזרה ל-3.

מסירה ארוכה מדי לאייסי, שלשה רביעית של פאפאפטרו והגנה אגרסיבית על אייסי שגרמה לו להתעצבן ולקבל טכנית עצרו את המומנטום של מכבי ואפשרו לפאו, ובעיקר לדשון תומאס, להקפיץ את ההפרש ל-10. מהלך הגנתי טוב של קלויארו ונקודות ראשונות של זוסמן הורידו ל-6, אבל תומאס מיהר להחזיר. ווילבקין הצליח לסחוט עבירה במהלך האחרון של הרבע השלישי ובסיומו היוונים שמרו על יתרון, אבל קטן יותר של 69- 65.

עבירה רביעית של קלאת'ס בתחילת הרבע הרביעי הייתה סממן של ההגנה האגרסיבית ששתי הקבוצות הפגינו בפתיחת הרבע המכריע עד שאייסי קיבל שריקה לעבירה, זאת אחרי הרבה מקרים בהם הוא רצה אותה ולא קיבל, והפעם זה היה ביחד עם 2 נקודות ואחר כך שלשה של דורסי השוותה 2 וחצי דקות מפתיחת הרבע, שפתחה רצף שלשות של ווסלי ג'ונסון, ווילבקין, תומאס וברייאנט עד שסלים ל-2 נקודות של ברייאנט ודורסי העלו את מכבי ליתרון ראשון 81- 77 ושלחו את פיטינו להזעיק פסק זמן בהול.

דורסי יצא מהמנוחה עם חטיפה וההפרש כבר קפץ ל-7 עם שלשה מטווח מוגזם של ווילביקין. ברייאנט ופרדט החליפו עבירות תוקף ו-2:12 לסיום מכבי עדיין ביתרון 7. אייסי חטף כדור קריטי לרייס וברייאנט במתפרצת העלה ל-9. בשניות הסיום ווילבקין ודורסי החטיאו ונשבר למכבי הרצף של הניצחונות הדו-ספרתיים עם ניצחון ב-9 בלבד. בסיום, עוד ניצחון ענק למכבי, 88- 79 על היוונים אחרי 23- 10 ברבע האחרון, רגע לפני חג החנוכה.

מכבי משיגה ניצחון חמישי ברציפות, הראשון העונה בהפרש קטן מ-10, וגם הוא מגיע בהופעה הגנתית נהדרת בדקות ההכרעה, חזרה מפיגור גדול (17 הפעם) וסלים קריטיים של ווילבקין שגם ביום בינוני עשה את מה שמכבי הייתה צריכה ממנו. שוב הקהל הצהוב זכה להצגה גדולה, לה כבר יש מאפיינים קבועים, אבל בכל פעם מחדש העסק מתחיל להיות מורכב יותר ויותר, במיוחד כאשר הסגל קולע 9-10 שחקנים בלבד (תלוי מה סנדי כהן נחשב).

ראיונות:

נפתח דווקא במאמן המפסיד, ריק פיטינו:

על ההתקפה של מכבי – מכבי קלעו כמה זריקות קשות לשלוש והיה לנו קשה לעצור את זה.

על הקהל של מכבי – אחד מהקהלים המעולים ביותר בכל ענף הכדורסל. חוויתי משחקים בקנזס סיטי, קנטאקי ופורטלנד והקהל שפה הוא אחד הטובים ביותר שיש בענף. יש קהלים ששרים כל מיני שירים בלי להסתכל על מה שקורה על הפרקט. בניגוד אליהם, אוהדי מכבי מרוכזים בכל זריקה, בכל שריקה של השופט. זה קהל נהדר, אני נותן לאוהדים הרבה קרדיט על הניצחון הזה של מכבי.

על הבעיות של פאו – לכל קבוצה יש בעיות. הבעיות שלנו הן הגנת ה-1 על 1 והריבאונדים, כפי שמראה הנתון שהמוביל אצלנו בריבאונד הוא הרכז.

ועכשיו המאמן המנצח – יאניס ספרופולוס:

כרגיל, הוא פתח בעברית – איזה גברים השחקנים שלנו.

על היכולת של הקבוצה למרות העייפות – מה אני יכול לומר עליהם? מגיע להם כל הקרדיט. הם הראו שוב את האופי שלהם, עד כמה הם רוצים להילחם, הם הראו שוב את הלב. זה לא קל להתחיל משחק בית בפיגור של 16 נקודות, לא להיות במשחק בכלל ואז להפוך את זה לגמרי. זה לא קל גם כי שיחקנו ארבעה משחקים בשמונה ימים ושוב מצאנו את האנרגיה ואת הנשמה, אותן הבאנו מהרבע השני ועד הרבע האחרון שהו השחקנים נתנו הכל. הם נתנו את כל הלב. אני גאה מאוד בשחקנים שלי, איך ששיחקנו. הראינו שוב את האופי שלנו.

על שחקנים ספציפיים – מה אני יכול לומר על המלחמה של קווינסי אייסי? מה אני יכול לומר על הריבאונדים של קלויארו? מה אני יכול לומר על דני אבדיה, שעשה את המשחק הטוב ביותר שלו ביורוליג? מה אני יכול לומר על יובל (זוסמן) ששמר על קלאת'ס ועצר אותו על שמונה נקודות וארבעה אסיסטים. מה אני יכול לומר על סקוטי? על טיילר? על אותלו? מה אני יכול לומר על אלייז'ה, שבא ברבע האחרון והיה קריטי בשבילנו? כל מי ששיחק במשחק נתן את המקסימום, נתן את הלב ובגלל זה אני גאה בשחקנים.

יוסל זוסמן אמר:

על ההתאוששות מהפתיחה הרעה – ידענו אחרי הרבע הראשון שאנחנו צריכים להיות ממוקדים ומפוקסים כי יש עוד משחק ארוך לשחק.

לשאלה איך ממשיכים לצבור ניצחונות בלי הפצועים – לב והקרבה זה הכל.

אנג'לו קלויארו:

על ההתאוששות מהפתיחה הרעה – שיפרנו את ההגנה. זה הכל.

על הסוד שעומד מאחורי הקבוצה – אנחנו משחקים קשוח ונלחמים.

על המעמד האישי שלו כמי שלא התחיל את העונה בסגל – התאמנתי כל הזמן עם הקבוצה אז נשארתי בכושר, ונשארתי חיובי ומוכן, ולכן ברגע שקראו לי לשחק הייתי מוכן והצלחתי להשתלב טוב.

על הפוטנציאל של הקבוצה – אני לא יודע. ניקח את המשחקים אחד אחד.

ג'ייק כהן:

על ההתאוששות מהפתיחה הרעה – אני חושב שהיה לנו המון ביטחון כקבוצה ושמרנו על אווירה טובה, ובסוף דברים עבדו טוב יותר.

על הקהל – היה נפלא, שוב. נתן לנו הרבה אנרגיה ונשאר מאחורינו גם כשהיינו בפיגור גדול. אני לא יכול לומר עליהם מספיק.

על ההתמודדות עם הפציעות – כולם היו צריכים לקחת צעד קדימה ולשחק בתפקידים שונים, אבל איכשהו זה עובד מצוין ואנחנו ממשיכים לנצח.

על ההחתמה של ארון ג'קסון – אנחנו זקוקים לשחקנים והוא יכול לעזור לנו. אנחנו מצפים לקראתו ואני בטוח שגם הוא מצפה להגיע לכאן.

צל"ש:

אות'לו האנטר – כרגע השחקן החשוב ביותר של מכבי. נדמה שההגנה של מכבי קורסת בלעדיו (וגם בלי בלאק) והוא בכושר נפלא גם בהתקפה, כולל אחוזי עונשין נהדרים בתקופה האחרונה (100% גם היום) ו-6 כדורים חוזרים בהתקפה.

טיילר דורסי – הראשון במכבי שיצא מההלם של הדקות הראשונות והצליח לייצר נקודות כשאף אחד אחר לא. בהמשך הוא הוסיף אסיסטים (7 בסך הכל) והגנה (4 חטיפות).

קווינסי אייסי – קיבל מאצ'-אפ קשה מאוד נגד דשון תומאס שהיה נפלא (24 נקודות) והתקשה בהתחלה, אבל במחצית השנייה היה מדהים, בעיקר הגנתית, השווה שיא יורוליג בחסימות עם 5 והיה זה שניהל והוביל את ההגנה שספגה רק 10 נקודות ברבע האחרון, כולל חטיפה ממלך ההיכל לשעבר (טייריס רייס כמובן) במהלך קריטי ביותר.

דני אבדיה – הכניסה שלו ברבע השני שינתה את המשחק והפכה את מכבי לאגרסיבית יותר בהגנה. נתן גם כמה מהלכים טובים בהתקפה.

טר"ש:

בחירת הזריקות – מכבי זרקו יותר מדי שלשות (37 – שיא יורוליג עבור הצהובים) והן גם לא נכנסו באחוזים כל כך טובים (11/37 – 29.7%).

ג'ייק כהן בהגנה – שיחק 10:58 דקות כי האנטר היה זקוק למנוחות, והגבוהים של פאו חגגו על ההגנה שלו. כהן הוא גם היחיד שלא לקח ריבאונד בהגנה. הפתרון היה לא לשתף אותו בהמשך…

הפתיחה – זה היה משחק היורוליג ה-5 ברציפות שבו להגנה של מכבי לוקח קצת זמן להיכנס לעניינים, ואז היא עושה את שלה בדקות המכריעות ומובילה לניצחון. למרות הניצחונות, מכבי ישמחו לשנות את הפתיחות שלהם ולא להיכנס לפיגור מוקדם כמו נגד צסק"א ופאו.

גריק לא פריק:

המאמן היווני הוא כרגע הכוכב הגדול של מכבי שמצליח בכל פעם מחדש להוציא מים מהסלע, ולכן הוא זה שזוכה למירב העידוד מהקהל. יאניס ספרופולוס מצליח למצוא בכל פעם מחדש את הדרכים להלהיב את הקהל ואת השחקנים. מבחינה טקטית אפשר לדבר על הרכב החילופים של ווילבקין, דורסי, ברייאנט, אייסי והאנטר ששיחק את כל הרבע האחרון, למעט 39 שניות בהגנה בהן אבדיה החליף את ווילבקין, ושיתק לחלוטין את ההתקפה של פאו בדקות ההכרעה, בדיוק כמו שעשה לצסק"א לפני שבוע. החילוף המוקדם של דורסי (4 וחצי דקות מהפתיחה) עזר לו להיכנס היטב למשחק ולהיות אחד מהמצטיינים, וגם הרכבים שהיו נראים לנו לא ברורים הצליחו לייצר מדד ניקוד חיובי.

הנתון של המשחק:

ריבאונד – אחרי כמה משחקים קשים בתחום מכבי ניצחו 42- 32, כולל 21- 10 בריבאונד ההתקפה, שזה מה שהחזיק את מכבי בדקות הפחות טובות, וגם העניק למכבי עוד אפשרויות בדקות הטובות.

יחס אסיסטים-איבודים – מכבי עם 20-10 לעומת 13-12 של פאו, כולל 14 אסיסטים צהובים במחצית הראשונה. אלופת ישראל הצליחה להניע את הכדור טוב יותר ובאחריות ואילצה את פאו להתאמץ יותר עבור ניקוד, או ללכת אל דשון "לא אוהב מסירות" תומאס.

עמיחי קטן

עורך ראשי. תמיד בעד הישראלים ולא רק בספורט, בהכל.

לפוסט הזה יש 11 תגובות

  1. תודה שי .
    אני נזהר מאד ובכל זאת אני חושב שנכון להיום מכבי הקבוצה הטובה והמרשימה ביבשת.
    תסתכלו בטבלה ובהפרש הסלים ותגלו שמכבי מובילה את ההפרש הממוצע בכל היורוליג .
    הלאה מכבי היום ניצחה לראשונה פחות מדו ספרתי זה פשוט מדהים ( וגם היום 9 הפרש).
    בנוסף מכבי כבר שבועיים חוזרת מפיגור ענק ובאיזה שהוא שלב נועלת את ההגנה .
    הלאה מכבי ניצחה בזניט אף אחד לא התייחס לכך כבר לא התרגשנו רק שהיום אותה זניט ניצחה בפנרבחצה .
    והכי חשוב כל זה קורה ללא שלושה שחקני חמישייה ( לא מוגזם לומר שמדובר בשחקנים 2-4 בהריירכייה).
    בקיצור זה נראה מבטיח מאד .
    מצד שני אנו בוגרי 5 השנים הרזות ובמיוחד ה 4 האחרונות מפחדים שמשהו ישתבש .
    אני כבר מפנטז על פיינל פור עם ריאל ברצלונה אפס ומכבי ….נראה לי אם כל הפיינל פורים .
    לו יהי !!!!

    1. מינוס פלוס זה נתון נחמד, אבל מוגבל. זלגיריס, עם 11 הפסדים, נמצאת רק במינוס 22. זה אומר לנו שהיא נלחמה בכל משחק, אבל היא עדיין אחרונה

      1. היי נבהיר את מה שכתבתי .
        מדד +- לכשעצמו יכול להטעות .
        אבל במקרה של מכבי יש בכך בכדי להעיד על איכות שהיא עוד גדולה מהניצחונות עצמם .
        מכבי שנוצחה הייתה צמודה בכל משחק למעט ברצלונה .
        וכשניצחה לרוב הביסה תמיד 9 הפרש ומעלה גם במשחקים בהם נכנסה לבורות גדולים וזה יהיה גם פקטור במאזנים הפנימיים .

  2. תודה רבה חיים, אחלה סיקור של משחק מעניין מאוד ומותח במיוחד, לי הפריע שזוס ואבדיה לא קיבלו מספיק דקות, שניהם שחקני הגנה טובים מאוד (שלא לומר מצוינים) ודקות שלהם במקום ג'ייק כהן היו מאוד מועילות למכבי גם בהתקפה, וגם בהגנה.

  3. תודה חיים. מכבי ניצחו משחק שברובו היו במרדף אחרי הבור של הרבע הראשון צריך לא מעט אופי לזה. ההבדל בעיקר בהגנה בין רבע 1 לשלושה האחרים. מסכים עם מי שכתב מעלה שצריך לחשוב על יותר דק' אבדיה ופחות כהן מבחינה הגנתית (אפילו אולי הרכב סמוך בול עם אייסי הפיזי בחמש כל עוד בלאק פצוע). הקהל של מכבי מבין כנראה שלא היה פה מאמן כמו ספרופולוס מאז בלאט ויפה לראות את זה.
    מתי מכבי הייתה מושלמת בבית ביורוליג לאחרונה אחרי 8 משחקי בית???

כתיבת תגובה

סגירת תפריט