תמיד יש פעם ראשונה – פריוויו למשחק החוץ של מכבי בסנט פטרסבורג נגד זניט / עמיחי קטן

הרכש החדש…
קרדיט – מכבי ת"א, האפליקציה הרשמית

הערב (19:00 5SPORT) מכבי פוקס תל אביב (9- 4) תתמודד בעיר השנייה בחשיבותה ברוסיה נגד זניט המקומית (3- 10) לקרב קצוות, אבל כזה שעשויה להתרחש בו הפתעה, הן בגלל הביתיות והן בגלל הפציעות. מכבי מחזיקה עדיין במאזן שלילי במשחקי חוץ (2- 4), אבל גם זה עדיף על המאזן הביתי של הרוסים (1- 6). המפגש הקודם בין מכבי תל אביב ובין זניט סנט פטרסבורג היה מפגש כפול בעונת 2016/7. במשחק הראשון הרוסים חזרו מפיגור 3- 0 (מדוניאנין עם צמד וקיארטנסון) לניצחון 4- 3 (קוקורין, מאוריסיו, ג'וליאנו וג'ורג'ביץ') וניצחו 2- 0 קליל במשחק השני, אבל זה היה בכלל בכדורגל, אז למה אני בכלל מזכיר את זה?

תשובה פשוטה – בכל הנוגע להופס, כלומר כדורסל, מכבי וזניט מעולם לא נפגשו, והעונה יהיו אלו 2 המפגשים הראשונים אי פעם. מכיוון שאנחנו בכל זאת רוצים קשר נציין שטיילור רוצ'סטי וגל מקל הגיעו למכבי מזניט, לאחר ששניהם בילו שם ביחד חלקים מעונת 2014/5. גם יובל נעימי שיחק פעם בזניט, הסנטר של זניט קולטון אייברסון עבר פעם בהיכל בעונה שאנחנו מתאמצים לשכוח, ואת המאמן הנוכחי, חואן פלאסה, הצהובים מכירים היטב, ואם נוציא את העונה שעברה, אז מפגש בינו לבין מכבי התרחש ב-3 מ-4 העונות שקדמו לכך, ועוד מפגש כפול זכור לטוב בין מכבי ובין ריאל ב-2008.

לפני שנעסוק במשחק עצמו, הנהלת מכבי ביצעה השבוע שני מהלכים חשובים. הראשון שבהם היה הארכת חוזהו של המאמן יאניס ספרופולוס בעוד שנתיים עם אופציה לשנה שלישית. החלטה שאיש לא יחלוק על חשיבותה, בעיקר לאור העובדה שהפעם הקודמת שבה מאמן צהוב-כחול האריך חוזה הייתה ב-21/5/2012, אז דיוויד בלאט האריך חוזה, והחוזה הזה הסתיים עם גביע אירופה וחוזה לבלאט ב-NBA.

במסיבת העיתונאים אמר ספרופולוס: אני שמח מאוד על הארכת שיתוף הפעולה עם מועדון היסטורי גדול כמו מכבי תל אביב. אני רוצה להודות מקרב לב לבעלים של מכבי תל אביב על כך שהם סומכים עליי ונותנים לי את ההזדמנות להמשיך להיאבק עבור תהילת המועדון. אני רוצה להודות גם לשחקנים הקבוצה, ולכל העמיתים שלי, ההנהלה, המאמנים, הצוות הרפואי ואנשי המשרד – כולם עובדים קשה ויחד אנחנו מנסים להביא ניצחונות ותארים למכבי.

המהלך השני היה החתמת ארון ג'קסון בתור רכז מחליף לדיברתולמאו שגמר את העונה ובינתיים גם וולטרס שאמור להיעדר למשך כחודש וחצי. ג'קסון בן ה-33 החזיק הרבה עונות בצסק"א, כולל מאזן 10- 1 נגד מכבי, אבל ההפסד היחיד שלו היה בפיינל פור של 2014. האמריקאי רשם ב-6 עונות ביורוליג (5 מתוכן אצל אלופת ה-VTB הנצחית) 6.3 נקודות ו-2.6 אסיסטים למשחק בתור המחליף הנצחי של תיאודוסיץ' ודה-קולו. הוא החליט לחבור לצהובים ולוותר על ההצעות שקיבל ממילאנו ופנרבחצ'ה. כעת אפשר לחזור למשחק שלנו…

סגלים עונתיים:
סגל זניט: קולטון אייברסון, אנדרו אלביסי, אנטון פונקראשוב, אוסטין הולינס, וויל תומאס, סרגיי בלאשוב, אלכס רנפרו, דמיטרי חבוסטוב, אנטון פושקוב, ולדיסלב טרושקין, יבגני וורונוב, אנדריי זובקוב, טים אברומייטיס, מתאוש פוניטקה, גוסטבו איון, דניל מיכאילוב.

סגל מכבי: אלייז'ה ברייאנט, סקוטי ווילבקין, קווינסי אייסי, אנג'לו קלויארו, אות'לו האנטר, סנדי כהן III, עומרי כספי, דני אבדיה, טיילר דורסי, ג'ון דיברתולומאו, נייט וולטרס, ג'ייק כהן, טאריק בלאק, יובל זוסמן.

המחזור הקודם: ניצחון למכבי, הפסד לזניט.

מכבי ניצחו בהיכל את צסק"א במשחק שסוקר כאן בהרחבה, ולכן לא נרחיב עליו, ואילו זניט הפסידו בחוץ לבאיירן במשחק צמוד, אבל כזה בו הם הגיעו ל-20 נקודות רק באחד מהרבעים.

מספרים לקראת ההתמודדות:

זניט במקום ה-16 בנקודות למשחק עם 74, לעומת מכבי שמדורגת שלישית (בתיקו עם ריאל) עם 86.38 נקודות למשחק.

זניט מובילה את היורוליג בריבאונד ההתקפה עם 12 למשחק, לעומת מכבי שמדורגת 11 עם 9.54.

בריבאונד ההגנה מכבי מובילה עם 27.08 למשחק, לעומת זניט המדורגת אחרונה עם 21 למשחק.

הסיבה המרכזית לפער הזה – האחוזים ל-2 נקודות. מכבי במקום השני עם 57.48% וזניט במקום ה-14 עם 50%.

מאצ'-אפ מפתח – גוסטבו איון נגד אות'לו האנטר:

איון ונורא נגד מכביהאנטר נגד איון האיום
משחקים68
נקודות12.87
ריבאונדים6.36.2
אחוזים מהשדה74.446

איון מחזיק כאן ביתרון מסוים על הנייר, במיוחד עם העייפות שאמורה להיות להאנטר, אבל הגבוה העיקרי של מכבי כעת הוכיח כבר לא אחת העונה שהוא עושה את שלו בצבע והוא לא יאפשר לגבוהים לחגוג עליו, כפי שקרה בעבר.

אקס פקטור מכל קבוצה:

אצל זניט אני בוחר במתאוש פוניטקה הפולני. היחיד חוץ מגוסטבו איון שקולע בדאבל פיגרס בממוצע למשחק. במקרה של הגארד הפולני הנתונים המעניינים הם דווקא מאליפות העולם בקיץ שעבר, בה הוא היה אחד המובילים של הנבחרת הפולנית שהגיעה לרבע הגמר וסיימה רק מקום אחד מתחת לפופ ונבחרת ארה"ב.

אליפות העולםמתאוש פוניטקה
משחקים8
נקודות13.5
ריבאונדים6.8
אסיסטים1.6
אחוזים מהשדה50

הנתונים של פונטיקה מהנבחרת מראים שהוא שחקן מאוד מסוכן שיכול לעשות הרבה צרות למכבי, בעיקר בהיותו גארד בגובה 1.98. שיכול לתקוף את הגארדים הנמוכים יותר של מכבי, בעיקר ווילבקין.

פונטיקה במדי הנבחרת… מכבי צריכים להיזהר גם ממנו.

בצד של מכבי אני בחור באלייז'ה ברייאנט שנכנס לכושר מצוין בתקופה האחרונה, ובמקרה שלו ההשוואה המתבקשת היא בין המשחקים האחרונים המצוינים שלו ובין מה שהיה קודם לכן, כאשר מה שמפריד ביניהם הוא הניצחון על וילרבאן בו בראיינט לא שיחק בגלל פציעה.

אלייז'ה ברייאנטתחילת העונהמשחקים אחרונים
משחקים102
דקות למשחק13:3830:20
נקודות6.513
ריבאונדים2.33.5
אסיסטים1.12.5
אחוזים מהשדה4950

ניתן לזהות שהאחוזים של ברייאנט די דומים, אבל הוא לוקח יותר אחריות ומצליח לשמור על אחוזים טובים, זאת בזמן שהוא גם מפגין שיפור משמעותי בתחומים אחרים. המשך של הכושר הזה שלו יעזור למכבי לייצר נקודות חשובות.

ברייאנט מוביל כדור. יצטרך לעשות גם את זה הערב…

ציטוטים מראיונות:

ספרופולוס: על ההתמודדות עם הפציעות – מצד אחד יש מוטיבציה נהדרת, אבל מצד שני אנחנו נשחק עוד משחק עם הרבה היעדרויות, יש ליריבה שחקנים טובים בכל עמדה, ואנחנו צריכים למצוא פתרונות מהלב ומרוח הלחימה שלנו ומוכנות של כולם למשחק, והפציעות הן עוד אתגר עבורנו.

על ההכנה למשחקים השונים – אנחנו חושבים בכל פעם רק על משחק אחד ואנחנו רוצים להתרכז רק על המשחק הבא. ניתחנו את היריבה, ראינו סרטונים ואנחנו יודעים איך הם משחקים ומה הן נקודות החוזקה והחולשה שלהם ואנחנו מנסים לעשות את הטוב ביותר שלנו כדי לבצע את תכנית המשחק שלנו במצב המנטלי והפיזי שלנו.

ווילבקין: על הלו"ז העמוס והפציעות – היה טוב להתחיל את השבוע הזה עם ניצחון בדרבי. יש לנו רצף של המון משחקים. המאמן עושה עבודה מצוינת במתן מנוחה מתי שאפשר, אני לדוגמא לא שיחקתי כל כך הרבה בדרבי. אנחנו צריכים פשוט לנצל באופן מיטבי את הזמן בו אפשר לנוח ואת הזמן לעבוד. אנחנו צריכים להתמודד עם מה שיש וזה מה שיש.

על היריבה – אני בטוח שתהיה לזניט מוטיבציה למשחק. הם רוצים לנצח בבית, כמו שכל קבוצה רוצה להוכיח שהיא יכולה לנצח במגרש הביתי שלה. הם קבוצה כישרונית עם שחקנים מוכשרים ואין להם הרבה ניצחונות העונה ואנחנו צריכים שלא לאפשר להם להשיג ניצחון במשחק הזה.

על הטיסת צ'ארטר שהם לקחו – טיסת צ'ארטר מאוד עוזרת במקרה הזה כי אנחנו מקבלים יותר זמן לנוח ויותר מרחב פרטי, אז זה מאוד עוזר לנו.

אלייז'ה ברייאנט: על התמודדות עם הלו"ז העמוס – אני חושב שאנחנו מתפרנסים מכדורסל ואנחנו כל החיים שלנו משחקים, אז אנחנו נבוא עם אנרגיה להמשיך את הרצף החיובי שלנו. אני חושב שכל משחק שלנו הוא כזה שאנחנו צריכים לנצח אותו. אני לא חושב שמשחק מסוים יותר חשוב ממשחק אחר. תמיד המשחק החשב הוא המשחק הבא, אז אנחנו מוכנים.

על החשיבות של משחקים שונים – לא משנה נגד מי אנחנו משחקים כל קבוצה נגדה אנחנו משחקים היא מצוינת, גם בליגה הישראלית וגם ביורוליג. לא משנה מה המאזן של היריבה, אנחנו צריכים לבוא ולהילחם כדי להשיג את הניצחון

על ההתמודדות עם הפציעות – כמו שאמרתי קודם, בורכנו בזה שאנחנו מתפרנסים מלשחק כדורסל, אז לבוא לפרקט בכל יום ולהישאר בריא זה מספיק בשבילי וגם לחברים שלי לקבוצה תהיה את האנרגיה כדי לשחק.

מפתחות לניצחון:

זניט:

משחק איטי וצמוד. מתוך 3 הניצחונות של זניט 2 היו בהארכה והשלישי נגמר בהפרש 5. הרוסים גם על מאזן 0- 8 אם היריבה מגיעה ל-80, לעומת 3- 2 אם היריבה לא מגיעה.

הגנה על השלשות. בניצחונות זניט אפשרו ליריבות לקלוע מחוץ לקשת בטווח של 20-26 אחוזים. אם היריבה נכנסת לזון קשה לרוסים להתמודד עם זה.

ריבאונד התקפה. הרוסים מובילים את היורוליג במדד זה, אם כי זה בעיקר בגלל אחוזים רעים, ושליטה שלהם בריבאונד ההתקפה תתסכל את מכבי ותמנע מתפרצות של מכבי.

מכבי:

לרוץ בכל הזדמנות. כמו תמיד, מכבי תקועה בהתקפה המסודרת וקורעת את היריבות במשחק מסודר.

הגנה על הגבוהים. זניט משחקת בעיקר פנימה ומכבי תצטרך להתכונן לזה ולהגן היטב בצבע.

קבלת החלטות טובה. מכבי חסרה כמה שחקנים שיוצרים הזדמנויות לעצמם ולאחרים והיא צריכה שאחרים, חוץ מווילבקין, יקחו על עצמם ויקבלו את ההחלטות הנכונות. ברייאנט וזוסמן היו נהדרים בתחום בשבוע שעבר…

הימור: למרות הכל, מכבי טובה יותר וצריכה לנצח, והיא אכן תנצח ב-11 ותשמור על הרצף של הדו-ספרתי באירופה…

יחגגו שוב נגד רוסים?

עמיחי קטן

עורך ראשי. תמיד בעד הישראלים ולא רק בספורט, בהכל.

לפוסט הזה יש 4 תגובות

  1. תודה על הפריוויו המושקע והמשובח. רק תיקון קטנוני אחד: רוצ'סטי ומקל שיחקו בניז'ני נובגורוד, לא בזניט ואם זכרוני אינו מטעני,נעימי שיחק בקבוצה בשם טריומף ליוברצי(או משהו כזה), אבל יכול מאוד להיות שזניט היא גלגול נוכחי שלה,זה די נפוץ שם.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט