פתיחת עונת 2019-20 ב – PGA TOUR עם ניצחון ושיא היסטורי של טייגר וודס ב…יפן /יוני יצחק

back to pga tour

לאחר חופשות הקיץ והחגים אפשר סוף סוף לחזור לשגרה, כלומר הרבה משחקי אנ.בי.איי ו… גולף.

עונת 2019 בסבב הסתיימה עלינו לטובה עם זכייתו המהדהדת של רורי מקילרוי ב – FEDEX CUP, במתכונתו המשודרגת. סוף סוף זכינו לראות בעונה האחרונה תחילתה של יריבות-על בין שני השחקנים הבכירים בעולם, מקילורי ו- ברוקס קפקה, שדווקא הוא ברגעים המכריעים של הפלייאוף נזכר לגלות סימני חולשה. ביום האחרון של תחרות ה – champion tour  הוכיח מקילרוי שהוא יודע ויכול לנצח את קפקה ונראה שעבור צופי הגולף בעולם זה רק המבוא ליריבות חזקה בשנים הקרובות בין השניים. ואם היה ספק, הרי שמקילרוי הודה לאחר מכן כי פשוט רצה לנקום בקפקה על ההפסד הקודם. האמת שעולם הגולף כבר מזמן לא חווה RIVALRY אמיתי בין שני שחקנים (למשל מאז ג'ק ניקלאס וטום ווטסון). היריבות בין טייגר וודס לפיל מיקלסון מעולם לא הייתה מאוזנת ולמרות שלמיקלסון היו הרבה רגעים משלו, הוא לא באמת התקרב להישגים והדומיננטיות של וודס באותו זמן. ואם אפשר היה לתדלק עוד קצת את היריבות, הצהיר מקילרוי שהמטרה שלו עד סוף השנה היא צמצום הפער בינו (במקום השני) לבין קפקה, המדורג ראשון בדירוג העולמי. בהחלט יש למה לצפות כאשר למקילרוי יושב טוב טוב בראש שהוא לא הצליח לזכות השנה במייג'ור (קפקה כן זכה) והוא עוד חייב לזכות במאסטרס כדי להשיג את ה – slam.

יריבות קשה במסווה של חיוכים? קפקה ומקילורי נכנסים לעונה נוספת all in

העונה האחרונה הייתה זכורה במיוחד גם בשל זכייתו ההיסטורית של טייגר וודס בפעם החמישית בקריירה בטורניר המאסטרס כאשר באמתחתו 15 זכיות סה"כ בתחרויות מייג'ורס, מה שהדליק אצל רבים את התחושה שהנה וודס הולך לקרוא תיגר על השיא האלמותי של ג'ק ניקלאס עם 18 זכיות במייג'ורס. אגב לטעמי, הזכייה של וודס בתחרות המאסטרס היא, ללא עוררין, ה"אירוע" מס' 1 בספורט העולמי בשנת 2019.

אבל תקוות ושאיפות לחוד ומציאות לחוד. התברר שדווקא הזכייה המדהימה של וודס במאסטרס הוציאה לו במידה רבה את הרוח מהמפרשים, במיוחד בצד המנטאלי. בתחרויות הבאות לא רק שלא הצליח לשחזר את יכולתו הגבוהה, טייגר פשוט לא הצליח לפגוע וגילה סימנים מתמשכים של תשישות וכאב. בסך הכל, וודס יכול להיות מרוצה מתהליך הקאמבק האחרון שלו וכבר היה ברור שהוא זקוק לתקופת החלמה וחופש מגולף תחרותי. חוץ מזה, לוודס הוקצתה מראש משימה לאומית מכובדת: להוביל בפעם הראשונה את נבחרת ארה"ב כקפטן בתחרויות ה – PRESIDENTS CUP שייערכו בחודש דצמבר הקרוב במלבורן, אוסטרליה. קפטן נבחרת לא נוהג לשחק עם הנבחרת כשחקן מן המניין (בדומה לקפטן בגביע דיוויס) אבל נחזור לזה בהמשך.

טייגר וודס בכובעו כקפטן נבחרת ארה"ב – אולי גם שחקן?

עונת 2019-20 בסבב הולכת להיות עמוסה עוד יותר מקודמתה ואולי העמוסה בכלל בהיסטוריה של הסבב. במשך השנים התרגלנו לכך שהעונה התחילה למעשה בחודש ינואר ובמהלך הסתיו מספר התחרויות היה נמוך, ובדרך כלל מדובר בתחרויות לא משמעותיות שלא מושכות בהכרח את רב שחקני העילית של הסבב. אבל דברים משתנים.

העונה החלה באופן רשמי למעשה ב – 12 לספטמבר, כשבועיים לאחר גמר הפדקס קאפ (שנה שעברה העונה החלה באוקטובר).  בעונת הסתיו הזו (כלומר עד ינואר) משוחקות 11 תחרויות, מספר שיא בסבב. חלק קטן מהתחרויות הללו משוחקות מחוץ לארה"ב, למשל במקסיקו, והפעם הראשונה בהיסטוריה גם ביפן. יש גם תחרויות ותיקות שהוזזו לעונת הסתיו כמו ה – Houston open ו – Greenbrier. השחקנים המדורגים נמוך יחסית בסבב ינצלו את העובדה כי בתחרויות הסתיו, משתתפי העילית ישתתפו פה ושם לסירוגין, כדי לנסות ולגרוף ניצחון בכורה או לפחות לצבור נקודות פדקס יקרות להמשך העונה.

בסך כל יתקיימו העונה 49 תחרויות רשמיות בסבב, כולל המייג'ורס ופלייאוף הפדקס. לא נספרות תחרויות בינלאומיות כמו האולימפיאדה ותחרות ה- ryder cup  שייערכו בסתיו הבא. באפריל תתקיים תחרות המאסטרס המסורתית, היא תחרות המייגו'ר הראשונה לעונה. זמן קצר לאחר מכן, בחודש מאי, תתקיים אליפות ה – pga  בסן פרנסיסקו, בחודש יוני תיערך אליפות ארה"ב בניו יורק ובחודש יולי ישוחק המייג'ור האחרון באליפות בריטניה הפתוחה, הפעם ב – Kent, בדרום מזרח אנגליה.

כלומר, השנה הקרובה צופנת לחובבי הגולף תחרויות למכביר אבל אין תלונות.

בסוף חודש אוגוסט עבר טייגר וודס ניתוח נוסף בברכו כפי שתואר בתקשורת כ –

 Arthroscopic procedure to repair minor carliage damage

זהו ניתוח הברכיים החמישי של וודס בקריירה, לא כולל ניתוחי גב ואחרים. וודס העריך שתקופת החלמה של מספר שבועות תאפשר לו חזרה למגרשים כבר בסוף חודש אוקטובר לתחרות ZOZO Championship, וזאת בעיקר כדי לקדם השקעות ומטרות מסחריות שיש לוודס ביפן. זוהי למעשה התחרות הרשמית הראשונה של הסבב ביפן אי פעם. לא רבים צפו שאחרי סיום צולע של העונה באוגוסט ולאחר ניתוח נוסף בברך, יגלה פתאום טייגר וודס יכולת עילאית אבל לפחות תהיה לו הזדמנות לשוב ולהתחרות לקראת האירועים המרכזיים באמת לתוך שנת 2020.

ואמנם וודס החל התחרות בצורה מציאותית ביותר: שלוש תוצאות בוגי בשלוש הגומות הראשונות סימנו שסוף העונה הקודמת תימשך לתוך העונה החדשה.  נו טוב, מה אתם רוצים מהבן אדם? הוא חזר מפציעה והפסקה של חודשיים מגולף וזה לכל הדעות תירוץ מספק. בדר"כ תוצאה כזו תגרום לגולפאי הממוצע להתפרק עד סוף הסיבוב. אלא שמנקודה זו והלאה, קרה הדבר הלא ייאמן הבא – טייגר וודס שיחק כמו טייגר וודס של פעם. דומיננטי, מדויק ומכניס את הפאטים על הגרין כאילו אין מחר. עד לתום היום הראשון, עשה טייגר תשעה בירדים כדי לסיים את הסיבוב בתוצאה של 6- כדי להוביל את התחרות. הדומיננטיות המשיכה לכל אורך התחרות כאשר לתוך היום האחרון נכנס וודס עם הסטטיסטיקה המטורפת הבאה: וודס ניצח 24 מתוך 24 תחרויות בהן הוביל בתום היום השלישי בשלוש גומות לפחות. לזה קוראים אופי של ווינר. וכדי שלא תחשבו שלא היו לטייגר מתחרים רק אציין כי במקום השני סיים מטסוימה היפני ובמקום השלישי רורי מקילרוי (בשש חבטות הפרש) וכן השתתפו שחקני עילית רבים כמו קסנדר שאופלי, ג'סטין תומאס, גארי וודלנד, פטריק ריד, פול קייסי, טומי פליטווד, אדם סקוט, טוני פינאו, בבה ווטסון ועוד. רוצים עוד נתונים מעניינים?

טייגר וודס הוא הראשון בהיסטוריה המתועדת של הסבב משנת 1983 שעושה קאמבק לנצח תחרות לאחר התחלה של שלושה בוגי רצופים. מתוך 800 שחקנים שתועדו משנת 2003 אשר התחילו את התחרות עם שלושה בוגי רצופים, התוצאה הממוצעת שלהם באותו יום עמדה של 76.2 (טייגר סיים באותו יום עם תוצאה של 64!), רק 5% מתוכם הצליחו לסיים את הסיבוב under par, רק 6 שחקנים הצליחו לסיים את אותו יום בעשירייה המובילה ו – 16 הצליחו לסיים את כל התחרות בטופ 10, מספר החבטות הממוצע שנדרש להם לחזור ל – even par עומד על 9.2 חבטות – לטייגר זה לקח רק ארבע גומות. מדהים.

אבל ה – נתון הכי משמעותי והכי חשוב הוא הנתון הבא:

זהו נצחונו ה – 82 במספר של טייגר וודס בסבב (בקריירה הנמשכת כבר 23 שנים לרבות ההפסקות) ובכך השווה את שיא הזכיות של כל הזמנים של גולפאי העבר, סאם סניד. לא ניכנס לדיון כרגע איזה שיא גובר אבל סביר להניח שהשיא של וודס עולה על שיאו של סניד, מבלי לפגוע חלילה בכבודו, מה גם שסיכוי סביר שטייגר יעבור גם את המספר הזה ולא נידרש יותר להשוואות. אגב, השיא של סניד נעשה על פני 425 תחרויות ואילו לטייגר יש כרגע רק 359. סניד קבע את השיא בגיל 52, טייגר בן 43. השיא של סניד מחזיק מעמד עוד בשנת 1965, כך שרוב זכיותיו הושגו בשנות הארבעים והחמישים במאה הקודמת בעולם שהיה פחות גלובלי…

זהו שיא חסר תקדים, במונחים של כל ענפי הספורט האינדיבידואליים בעולם. הבא בתור הוא ג'ק ניקלאס עם 73 ניצחונות בקריירה, בן הוגאן עם 64 זכיות, ארנולד פאלמר עם 62, ביירון נלסון 52 – כולם אגדות גולף. כמובן שהניצחון הבא, שכולם כרגע מחשיבים אותו כעניין של זמן בלבד, יהפוך את טייגר לווינר הגדול בכל הזמנים וכנראה שרק אלו שהתנסו במשחק הגולף בחייהם יכולים להבין עד הסוף את המשמעות הלא נתפסת של ההישג, בענף שהוא כה אינדיבידואלי שקשה ליצור בו עליונות או רצף דומיננטי לאורך זמן.

טייגר לא ניצח כי הוא היה צריך – הוא פשוט היה הטוב ביותר על המגרש ללא עוררין. מה שבאופן אוטומטי מגביר שוב את הציפיות וסימני השאלה כיצד השנה הקרובה של וודס תיראה בעידן שכמות הגולפאים הצעירים והמוכשרים רק עולה מדי שנה והתחרות בין הטיטאנים האחרים עולה מדרגה. האם טייגר וודס נמצא בשלב הזה של הקריירה שמבחינתו כל ניצחון יהיה מעתה "בונוס" ובעצם יעלה למגרש לשם "ההנאה והכיף" משוחרר מלחצים מיותרים? אולי גישה כזו יכולה דווקא להניב לו עוד זכיות נוספות בעתיד?

טייגר וודס – אלוף ZOZO Championship 2019

אבל השאלה המרכזית המעניינת כרגע היא: האם טייגר הקפטן הולך לבחור את טייגר השחקן (captain's pick) לחבר בנבחרת ארה"ב ב- presidents cups ב- 12 לדצמבר במלבורן?

כאשר טייגר נשאל על כך לאחר זכייתו הוא השיב בחיוך :

‘The player definitely got the captain’s attention’

על ה – president cups נרחיב ונסקר בפעם הבאה ובקרוב נדע אם וודס בוחר את עצמו לשחקן מן המניין בנבחרת.

ולמשהו אחר לגמרי: 18 פעמים ש – Hole in one פשוט לא נחשב (קרדיט לאתר golf.com)

Hole in one, למי שלא יודע, היא משאת נפשו של כל שחקן גולף בעולם. לחבוט במכה אחת את הכדור הקטן והחמקמק לתוך גומה לא גדולה בהרבה ממרחק של 100-200 מטרים זו הצלחה נדירה, שגם הגולפאים המוכשרים ביותר לא בהכרח יחוו בימי חייהם אלא אם באותו יום תחייך אליהם גם אלת המזל, כפי שמחייכת לעיתים לשחקנים הרבה פחות מוכשרים שזוכים לעשות את הבלתי ייאמן. הרעב להצלחה הוא מובן עד כדי שלפעמים קיים רצון חבוי "לכופף" קצת את החוקים, אבל לא בבית ספרנו…

1. hole in one  לאחר מאליגן :

הכית את הכדור הראשון למים או מחוץ לתחומי המגרש ולפני שחבריך למשחק אמרו "ג'ק רובינזון" הכית כדור נוסף (או מאליגן בשמו העממי) שעשה לך דווקא ונכנס לגומה. כנראה שזה מצחיק את החבר'ה אבל מצטער, זה לא נחשב.  hole in one צריך להיות מלווה בכרטיס משחק לגיטימי כלומר בכרטיס המתאר תוצאה אמיתית של המשחק.

2. hole in one לאחר שהשחקן קיבלת מכת עונשין:

בדומה לדוגמא הנ"ל, החבר'ה לוקחים את המשחק ברצינות וסופרים את התוצאה האמיתית. אבל הכדור החלופי שהשחקן הכה כבר לא יכול להיחשב hole in one לאחר מכת העונשין.

3. ניסיונות מרובים באותה גומה או מספר מכות אימון שבמהלכן עשיתhole in one  כמובן שלא נחשבות…

4. על מגרש par 3: נכון יש מגרשים בעולם שכל הגומות בהן par 3 אבל מה לעשות ש –  hole in one אמיתי נחשב על מגרש רגיל שיש בו מספר מצומצם של גומות par 3.

5. גרין חלופי (temporary): בתקופות של עבודות תחזוקה במגרש לעיתים השחקנים משחקים לגרינים חלופיים והמרחקים של הגומות משתבשים – לא נחשב.

6. בסימולטור גולף – לכאורה זה דווקא דומה לדבר האמיתי אבל אם תספר שאתה מחשיב  hole in one בסימולטור כנראה שחבריך למשחק יסתכלו עליך בצורה מוזרה ולא מחמיאה במיוחד.

7. במשחק סקרמבל – לא נחשב מכיוון ש – hole in one חייב להיות במסגרת סיבוב גולף לפי חוקי USGA לצרכי חישובי הנדיקפ ומשחק סקרמבל לא עונה לקריטריון.

8. במשחק לא מסודר של גומות – עלית למגרש לשחק שלוש גומות וללכת הביתה או שחתכת באמצע לאחר שתים עשרה גומות כי נהיה מאוחר? ה – hole in one שלך לא נחשב. זה חייב להיות במסגרת סיבוב של 9 או 18 גומות.

9. הכית לגרין וחבר מהקבוצה שלפניך "עזר" לכדור שלך להיכנס? מצחיק אבל ברור שזה לא זה.

10. חתמת  בסוף סיבוב (תחרותי) על כרטיס משחק לא נכון ? נפסלת וגם ה – hole in one שעשית לא ייחשב.

11. לא תיעדת את התוצאות – יצאת לסיבוב כיף עם החברים ולקחת שניים – שלושה מאליגן על הדרך. ה – hole in one  שעשית בגומה הבאה פשוט הולך לפח.

12. גרין כפול לדגל שגוי – הצלחת להכניס את הכדור במכה אחת יפה אך לגומה הלא נכונה על הגרין לא הופך את זה ל – hole in one.

13. חבטה לפני ה –  Tee markers:  עמדת על הטי והכית את מכת חייך לתוך הגומה אבל מסתבר שהנחת את הכדור 1.5 ס"מ לפני קו הסימון של ה – markers. קיבלת חבטת עונשין ואין לך hole in one. עכשיו נראה מי החבר האמיץ שיעיז לתת לך את ה – penalty?….

14. חבטה מה – Tee markers  הלא נכונים בטעות – ראה כנ"ל.

15. השאלת מחבר את המחבט שלו רק למכה אחת ודווקא זו השתחלה פנימה? עברת על חוקי המשחק ולא ייחשב.

16. שימוש במחבט לא תקני (לפי החוקים) לא אמור לתת לך יתרון. גם לא ב – hole in one.

17. הכדור נעצר בדיוק על שפת הגומה אך לא רוצה להיכנס. מקווה שלא החשבת זאת.

18. מיני גולף או משחק מחשב – יש טעם להסביר?

לפוסט הזה יש 10 תגובות

  1. פשוט hit the ball in the hole… לפי מה שאתה כותב וודס פשוט נהנה מהחיים ומשחק כל עוד הוא יכול כי זה מה שהוא אוהב. נראה שהאש הפנימית שלו מעט דעכה, בעיקר לאחר אותו סקנדל מתוקשר שהתחיל בכך שנכנס שיכור בעץ… אבל וודס הוא עדיין הכוכב הכי גדול שיש לגולף להציא ושם מוכר בכל בית (תחליטו אתם אם מהסיבות הנכונות…).
    גולף תמיד נראה לי משחק פשוט, אבל המשחק עצמו יכול להתיש בנאדם ברמות, בטח באיזה 18 גומות ביום קיצי חם…
    .
    אחלה כתיבה. תודה

    1. דווקא זה לגמרי לא מרגיש שהאש שלו דעכה. כדי לחזור את כמות הפעמים שהוא חזר מפציעות ומשברים בעשור האחרון צריך אש תמיד.

  2. כתמיד, עונג של כתבה.
    השאלה האמיתית של טייגר הוא לא אם הוא יתגבר על הגוף, אלא אם הוא יצליח להתגבר על הראש, ונראה שזה די מצליח לו בינתיים.

  3. יוני, אני כל כך עסוק עם סיום המעבר לאטלנטה (נשארו כמה דברים כמו שינוי רשיונות הנהיגה, מציאת רופאים חדשים, ומה לא) שאפילו לא ידעתי פרטים על הנצחון האחראון. הבוקר, על קפה קולומביאני קראתי את כתבתך ונהניתי מכל מילה.
    תודה.
    הטייגר הזה לא ניגמר אף פעם.

  4. נהדר יוני תודה!
    .
    מדהים איך (עדיין) טייגר הוא היחיד שמצליח להכניס את הגולף למהדורות המיינסטרים. שלושה ימים רצופים של מעקב צמוד אחרי כל חבטה, פשוט אגדה (וזה לא שאין שמתחרים מצוינים כרגע בסבב). כנראה שרק יריבות אמיתית בין מקילורי לקפקה יכולה להחזיר את העניין התקשורתי בענף שלא כולל את טייגר וודס.
    .
    לעניין ה-hole in one כפי שמוזכר בפרסומת האדירה של מאסטרקראד, החלק החשוב ביותר הוא שיהיה לך עד…

  5. תודה רבה לא מבין כלל בספורט אבל נהנה מאד מכל טור .
    אשר לאירוע השיא 2019 נראה לי שיש קצת תחרות .
    נזכיר
    1. ליברפול ו 0-4 בגומלין חצי גמר האלופות .
    2. טורונטו אליפות היסטורית בנ.ב.א
    3.הגמר ווימבלדון האחרון דיוקוביץ -פדרר
    4. וממש טרי וושינגטון -יוסטון 4-3 עם 7 ניצחונות חוץ בגמר הבייסבול .

כתיבת תגובה

סגירת תפריט