הצמד לוקזינגיס – השוואתם לצמדים אגדיים אחרים משנות האלפיים/ רותם אלרן

ב-21 ביוני 2018, הדאלאס מאבריקס בחרו את לוקה דונצ'יץ'.

בראשון בפברואר 2019, המאבס הביאו את הכוכב קריסטאפס פורזינגיס.

בשתי שורות בלבד, בשני משפטים, אנו יכולים לסכם את עתידם של הטקסנים בשנים הקרובות. שני שחקנים אלו הם שחקנים אדירים, שניים מהשחקנים הטובים ב-NBA (קריסטאפס הראה זאת במיוחד לפני פציעתו) ושניהם נראים מצוין ובכושר משחק נהדר.

תוצאת תמונה עבור ‪and kristaps porzingis luka doncic‬‏

כעת אביא מספר השוואות לציוותים מהעבר הלא רחוק שמזכירים לי מאוד את הצמד לוקזיניגס (אני מעדיף את זה בהרבה על פני פורלוקה).

1. ברנדון רוי ולמרכוס אולדריג'

תוצאת תמונה עבור ‪brandon roy lamarcus aldridge‬‏

במהלך שנתו הראשונה בליגה הטובה בעולם, לוקה קיבל השוואות רבות לשחקנים מהעבר וההווה. אחד השחקנים שהושווה אליהם פעמים רבות הוא ברנדון רוי.

בדומה ללוקה, רוי היה גארד גבוה (1.98 מ') שיכל לנהל משחק ברמה גבוהה (מסר 5.8 אסיסטים למשחק בעונת 2007/08) ולקלוע. קל לשכוח זאת, אך רוי היה אחד השחקנים הטובים ביותר ב-NBA עד לפציעתו הטראגית שגמרה את הקריירה שלו בגיל 28 בלבד. שניהם קלעי שלשות בינוניים (רוי קלע ב-34.8% מאחורי הקשת בקריירה, דונצ'יץ' קלע בעונה שעברה ב-32.7% משלוש).

אמנם לא הובאו כלל וכלל השוואות של הלטבי לאולדריג', אך שניהם שחקנים דומים מאוד באספקטים דומים במשחקם – שניהם שחקני הגנה מאוד חכמים שמנצלים את גודלם להגנה על הטבעת ושניהם קולעים טוב מאזור חצי המרחק. בדומה לטים דאנקן בזמנו, שניהם שחקנים המנצלים את יתרון הגובה שלהם על שומרים נמוכים מהם ומשתמשים במהלכי פוסט אפ או חצי מרחק יעילים.

אם השניים ישמרו על כימיה טובה כפי שהראו עד כה, אני לא רואה סיבה מדוע לא יוכלו להיות כמו הצמד הנהדר הזה בשנות השיא שלהם יחדיו.

2. מאנו ג'ינובילי וטים דאנקן

תוצאת תמונה עבור ‪manu ginobili and tim duncan‬‏

לדעתי לוקזינגיס יכולים להיות מאוד דומים בסגנון משחקם לצמד הנהדר הזה, אשר משך שנים היו שתיים מהצלעות החשובות ביותר במשולש (אם מכלילים את פופ גם מרובע) שהיה הטוב בליגה למשך שנים רבות וארוכות.

ג'ינובילי היה אחד מהשחקנים הטובים ביותר ב-NBA, גם אם מספריו מעולם לא הראו זאת, והיה שחקן דומיננטי ביותר משך שנים רבות. הארגנטינאי היה אחד השחקנים היצירתיים ביותר שאי פעם נראו על מגרש הכדורסל, וכמו דונצ'יץ', גם הוא הגיע אל הליגה הטובה בעולם לאחר קריירה נהדרת באירופה. כמו ג'ינובילי, גם דונצ'יץ' הוא שחקן יצירתי ביותר בעל נשמה של רכז, אשר מבצע מהלכי קלאץ' ותורם לקבוצה רבות. גם ג'ינובילי עצמו היה קלעי מצוין בעל חדירה ויכולת מסירה יוצאת דופן (חוזר ואומר, לא התבטא במספרים מעולם). אני מאמין שדונצ'יץ' הוא שחקן מאוד דומה למאנו ויכול לשמש כמאנו משופר כפי שכבר הראה בעונת הרוקי.

ההשוואה של פורזינגיס לדאנקן מעניינת גם היא – כפי שכבר ציינתי, פורזינגיס יודע לנצל את גובהו וחכמת הכדורסל שלו על מנת להשיג נקודות באזור חצי המרחק, בדומה לדאנקן. דאנקן הוא אחד השחקנים הטובים בכל הזמנים אף שמעולם לא היה שחקן נוצץ, ופורזינגיס צריך לקחת ממנו את המנהיגות והמשמעת, ולהוריד מעצמו את התנהגות הדיווה, וכך אולי יוזכר גם הוא כאחד השחקנים הטובים בדורו. כמובן שפורזינגיס קלעי שלשות טוב בהרבה מדאנקן (ומרוב ההשוואות האחרות ברשימה) אך בסופו של דבר, הם שחקנים דומים מאוד – שניהם קולעים מחצי המרחק, שניהם דומיננטיים בצבע ושניהם שחקני הגנה נהדרים.

אני אהיה מאושר מאוד אם לוקזינגיס יוכלו לדמות ולו מעט אל הצמד האגדי הזה, ומקווה שיספקו תאווה לעיניים כמותם.

3. סטיב נאש ודירק נוביצקי

תוצאת תמונה עבור ‪steve nash and dirk‬‏
נאש ונוביצקי כשהיו צעירים, יפים (פחות, פחות) ובלונדיניים

הצמד האגדי ששיחק גם הוא במאבריקס הוא אחד הצמדים הטובים והיעילים, כששני הכוכבים היו צעירים ובשיאם, בדומה לפורזינגיס ולוקה.

דונצ'יץ' הוא לא מנהל משחק טבעי ברמה גבוהה כפי שהיה נאש משך שנים רבות, אך הוא מפצה על כך בכשרון בל יתואר בחדירות ובמהלכי הסטפ בק בהם כבר החל להתפרסם. הקנדי היה קלעי אדיר מהשלוש ומהעונשין, אך בסופו של דבר דונצ'יץ' עולה עליו בייצור נקודות לעצמו. אף ששניהם מרכזים ומובילים כדור רוב הזמן, ברשימה הזאת נאש הוא השחקן השונה ביותר מדונצ'יץ'.

ההשוואה של פורזינגיס אל הגרמני האגדי שפרש בסיומה של העונה הקודמת נדרשת. לכל אורך הקריירה שלו פורזינגיס מושווה אל נוביצקי בשל הקליעה הקטלנית מעמדת הפאוור פורוורד והאורך שלו. פורזינגיס מאוד מזכיר את נוביצקי בשנות השיא שלו – שחקן ארוך וקטלני מאחורי הקשת ובטווחי הביניים. קריסטאפס עולה על דירק באתלטיות ובאורך שלו, אך נוביצקי קלעי שלשות קטלני בהרבה ושחקן קלאץ' שהוכיח את עצמו לאורך שנותיו הרבות ב-NBA. מי ייתן ותהיה לקריסטאפס קריירה כמו של נוביצקי במאבס.

4. טרייסי מגריידי ויאו מינג

תוצאת תמונה עבור ‪tracy mcgrady and yao ming‬‏

זהו הצמד האחרון ברשימה, ולדעתי גם הדומה מכולם ללוקזינגיס.

T-MAC היה אחד השחקנים הטובים ביותר של תחילת שנות האלפיים. הוא היה פורוורד בגובה דומה לדונצ'יץ' (2.03 מ', גובהו של דונצ'יץ' 1.98 מ'), עם קליעה מבחוץ, יכולת קלאץ' נהדרת (13 נקודות ב-35 שניות מול הספרס), יכולת מסירה טובה בדומה ללוקה (6.5 אסיסטים למגריידי בעונת השיא, 6 אסיסטים ללוקה בשנה שעברה) וקטיפת ריבאונדים טובה (7 עונות בהן קטף יותר מ-6 ריבאונדים למשחק בממוצע). למעשה, דונצ'יץ' הוא מגריידי, רק אירופאי ונטול אתלטיות. בסופו של דבר מגריידי הוכרע על ידי פציעות וגמר את הקריירה בגיל 33, אך למרות הכל הוא היה כוכב ויתמזל מזלו של דונצ'יץ' אם יזכה להיות כמוהו בשיאו.

הסיני הענק (2.29 מ') גם הוא צריך להוות מודל לחיקוי עבור קריסטאפס – גם קריסטאפס גבוה (2.21 מ'), גם הוא קולע טוב בפוסט אפ ובחצי המרחק וגם לו עבודת רגליים (footwork) מדהימה מתחת לסל. קריסטאפס מאוד דומה לו וכמוהו הוא אול סטאר ואחד השחקנים הטובים ב-NBA בשיאו כשהוא בריא. משפט זה חשוב מאוד, שכן שניהם מאוד מועדים לפציעות (פורזינגיס פספס יותר מ-40% מהמשחקים בקריירה שלו עד כה, מינג שיחק תשע עונות ופרש בגיל 30 עקב פציעות מרובות ברגליים). בסופו של דבר, פורזינגיס הוא יאו רק עם קליעה משלוש (אני בטוח שמינג יכל לקלוע אם היה זורק, אך זה לא היה מקובל בתקופה זו) ו-8 ס"מ פחות.

הצמד הזה הוא הדומה ביותר, ואם לוקזינגיס יגיעו למה שהגיעו, אני אשמח (נקווה שדבר זה יקרה בלי יותר מדי פציעות).

לפוסט הזה יש 29 תגובות

  1. באמת צריך לחשוב על כינוי טוב.
    אין מה לעשות, בכל מה שקשור לצמדים גדולים, הקבוצה המגעילה מהחוף הלא נכון הציבה את הרף, עם שני הצמדים הגדולים בתולדות הליגה.
    והכוונה לצמד של גדול-קטן, הפכים-משלימים, ובמעמד שווה (בניגוד ללארי-מקהייל, או מייקל-פיפן) –
    מג'יק וקארים
    שאק וקובי
    והשנה, לברון ו-AD? לא נתפלא בכלל.

      1. אל תתפלא אם זה יקרה.
        מבחינת יכולת ונתונים, לא היה בליגה צמד אימתני כמו AD-LBJ, מאז שאקובי.
        זה נכון שחלון ההזדמנויות שלהם לא ממושך (למרות שעם לברון אין לדעת), נכון שהכל תלוי בבירואת, אבל בפוטנציה הם לגמרי שם, וחובת ההוכחה עליהם.
        גם הפזמון הנדוש, "לברון לא עושה הגנה", הוא יותר פזמון מאשר עובדות. הוא אולי לא עושה בעונה הסדירה הגנה כמו בשיאו, הוא לוקח את המנוחות שלו על המגרש – אבל הוא בהחלט מגן טוב, וכשהוא מעלה הילוך בפלייאוף, אפילו טוב מאוד.

        1. דוראנט קרי? לברון לא עושה הגנה כבר שלוש שנים, הוא נח על המגרש במודע גם לי היה סטטיסטיקה הגנתית טובה אילו הייתי שומר על מרקוס סמארט הנגר, רוביו… התקפית הוא עדיין בטופ בליגה

          1. למרות שגודלן סטייט היו ביג טריי, קרי ודוראנט שניים משלושת השחקנים הטובים בעולם והצלפים הטובים מכולם בפריים שילבו כוחות,

            1. ברור. אני מדבר איתך על צמד היסטורי, ברמה של מג'יק-קארים, שאק-קובי.
              על הנייר, וזה לגמרי על הנייר כמובן, לברון והגבה יכולים להיות באיזורים האלה. אין עוד צמד עם כזה פוטנציאל מפלצת, לא היה הרבה מאוד שנים. בשיאם בטח, יש להם מספרים מבהילים, לחוד וביחד. אבל קודם שיעשו פלייאוף ומשם נתקדם…

  2. רותם, עלית על העגלה של לוקה ודהרת איתה קדימה ומהר. חכה, קודם צריך לרתום את הסוסים לעגלה ואז היא תוכל לסוע.
    .
    במילים אחרות – לוקה נתן עונת רוקי טובה, אך השנה זאת שנת המבחן האמיתית שלו, בקבוצה עם שאיפות פלייאוף והגנות שיתרכזו בעיקר בו.
    פורזי נתן עונת אול סטאר אחת בניקס וזהו, הוא עדיין לא הוכיח שהוא ברמות הכי גבוהות כמו מינג נובצקי ואולדריג'. כרגע הוא על תקן שחקן שעזב את הניקס אחרי סוג של שביתה איטלקית.
    .
    עוד חזון למועד, אבל אם אתה צודק אני אוריד את הכובע.

  3. פורזינגיס בכושר משחק לא טוב ויילך ויתחמם עם העונה.
    זהו צמד ייחודי במינו בגלל סט היכולות המגוון של השניים (לוקה – רכז שמשחק גם בצבע, פורזי – גבוה שמשחק גם בחוץ).
    הכי קרוב מהרשימה זה נאש ונוביצקי לדעתי.
    והיסטורית אולי בירד ומקהייל – זאת השאיפה.

  4. קודם כל שפורזינגס יסיים עונה אחרי זה אפשר בכלל לדבר על כינויים.
    אנחנו מדברים על קבוצה שבמקרה הטוב תגרד את הפלייאוף אז זה לא צמד ששווה השוואה הסטורית בכל מקרה

  5. לוקה אחד השחקנים הכי אוברייטד בליגה (אני חושב espn שמו אותו בטופ 15. הזוי). לפני כמה ימים היו לו דמעות בעיניים אחרי שרוקי הוריד לו כדור מהיד. מגוחך. אני מעדיף את יאנג עליו כל יום

  6. תודה רותם.
    הטור עצמו על הכיפק וההשוואות מעניינות. רק שההייפ הוא סביבם מוגזם – במיוחד סביב פורסינגיז. זה אחלה שפורסינגיז שחקן גבוה השאלה היא מה הוא יודע לעשות עם זה? בינתיים אני לא ראיתי ממנו את הדומננטיות של יאניס בצבע (יחסית הוא לא לוקח משם הרבה זריקות וזה לא במקרה) , את היכולות של דורנט במיד-ריינג' או את היעילות ההתקפית של קא"ט. אחלה שהוא חד קרן ושומר טבעת מעולה אבל אם גובר הוא חיסרון מול שדונים כמו קרי והארדן, אז שהוא פתאום יהיה הסטופר?
    לוקה הוא כבר סיפור אחר – בהחלט נראה הדבר האמיתי ובדרך ללהפוך לסופרסטר – רק שעניין הקליעה חייב להסתדר לו הוא לא יכול להמשיך על אחוזים שהם יחסית כל כך נמוכים מהשלוש ומהעונשין ׁ(סיים עם TS של 54.5 בעוד בר הפלוגתא שלו יאנג סיים עם 53.9. יחי ההבדל הענק) על מנת להפוך לאימת הגנות סטייל הארדן (ההשוואה מתבקשת לאור הפלופים אה סליחה לאור הסטפ-בק. אבל כן לוקה פלופר לא קטן)

    1. לוקה בסה"כ תלמיד טוב וממזר גדול. רואה שכולם מסביב עושים את זה.
      זו ממש רעה חולה של הליגה. אתה רואה אפילו במשחקי הטרום עונה. במיוחד המוב של פאמפ פייק, ולקפוץ ישר לתוך המגן, לקבל 3 קליעות עונשין. שופטים לא רק צריכים לעצור את זה, אלא לתת טכניות למתחזים. כמו צהוב על נפילות ברחבה בכדורגל. אחרת זו צרה צרורה שמתפשטת.

      1. מסכים איתך. אני מאוד מעריך את הארדן אבל הליגה היא זו שצריכה להתערב – הוא ועוד רבים אחרים פשוט ממקסמים את היכולות שלהם במסגרת החוק

  7. היו צמדים ממש טובים בעשור, אבל קשה להשוות לדעתי בין צמדים ששיחקו ביחד שנים לכאלה שעדיין לא ראו פרקט במשחק רשמי. מאוד אהבתי את ההשוואה לנאש ונוביצקי, או ההשוואה של דונצ'יץ' לברנדון רוי.

  8. מצד אחד, רשימת הצמדים המגוונת והשונה מראה כמה קשה, ובעיקר כמה לא חייבים, ללכת לחפש טייפקאסט לצמד השחקנים הייחודי הזה.
    מצד שני, זו נקודת בונוס ענקית, מאה וחמישים נקודות להאפלפאף, למפתחי השחקנים במזרח אירופה ובספרד. שניהם, יחד עם יוקיץ'…
    רגע, חולמים.
    אוי, זה יכול להיות אדיר.
    פיק'נ'פופ יוקיץ' ופורזינגיס.
    לא רוצה מציאות. אני נשאר פה.
    כוח המוח.
    אוקיי, אוקיי, אומרים לי שאני מאבד את הקשב שלכם.
    …מהשחקנים שהיה הכי קשה לאמריקאים לתפוס לתוך התבניות הקבועות שלהם, והם הגיעו או בדרך לרמות הגבוהות ביותר של הענף.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט