אליפות העולם באתלטיקה – סיכום היום הרביעי ולקראת יומה החמישי / אלכס דוקורסקי

Khalifa International Stadium (1).jpg

הערב הרביעי של האליפות אופיין גם כן באיכות גבוהה מאוד של תוצאות ובמספר מאבקים מסקרנים ומותחים במקצועות המסלול והשדה. מאריה לסיצקינה הרוסיה, שהפסידה רק פעם אחת השנה, היא הקופצת לגובה הטובה בעולם מזה מספר שנים. האתלטית בת ה-26, שמתחרה כספורטאית נייטראלית עקב השעייתה של ארצה, הגנה אתמול על תוארה העולמי, כשעברה את כל הגבהים, עד ל-2.04מ', בנסיון הראשון (ובכך הוסיפה מדליית זהב שניה לרוסיה, לאחר שבת ארצה, אנז'ליקה סידורובה, ניצחה בקפיצה במוט ביום ראשון בערב). סגניתה, ירוסלבה מאגוצ'יך בת ה-18, הצדיקה לגמרי את פירוש שם משפחתה ("אדירה"). האוקראינית הצעירה אוהבת מאוד את האצטדיון בקטאר. לפני כחמישה חודשים עברה שם, בהיותה בת 17, גובה של שני מטרים בתחרות ליגת היהלום. אתמול היא שיפרה משמעותית שיאה האישי וקבעה תוצאה של 2.04, זהה כאמור למנצחת, אך סיימה שניה בגלל מספר פסילות רב יותר. הישגה של מאגוצ'יך מהווה גם את שיא העולם לנערות. במקום השלישי סיימה ושתי קנינגהאם בת ה-21 מארה"ב, שעברה שני מטרים בדיוק. גם הרביעית, יוליה לבצ'נקו האוקראינית, עברה גובה של שני מטרים, מה שמעיד על תחרות איכותית ועמוקה במקצוע זה.

דניאל שטוהל השבדי הגיע לאליפות העולם כמחזיק בתוצאת השנה בעולם בזריקת דיסקוס (71.86מ'). אמש, תוצאה של 67.59 הספיקה לו למדליית הזהב (כשלמעשה שלוש מתוך חמש זריקותיו היו מזכות אותו במקום הראשון). פדריק דקרס, הג'מייקני המצוין, זכה במדליית הכסף (בדיוק כמו לפני שנתיים בלונדון) בתוצאה של 66.94. לוקס ווסהיידינגר האוסטרי זכה בארד בתוצאה של 66.82מ'. אלוף העולם היוצא, אנדריוס גודזיוס הליטאי, תפס יום רע מהרגיל, וסיים במקום ה-12 והאחרון בתוצאה של 61.55מ'.

ציפיות רבות ליוו את גמר 5000 המטר לגברים בגלל זהות המשתתפים בו. אלוף העולם מלונדון, מוכתר אידריס האתיופי, שנישל בבירת הממלכה הבריטית את מו פראח מהתואר העולמי, הגיע להגן על תוארו. אליו הצטרפו מספר רצים מעולים כמו שיאן העולם לנוער, בן ארצו של אידריס, סלמון ברגה (שיא אישי של 12:43) וכמובן שלושת האחים הנורבגים לבית אינגרבריגצן – הנריק, פיליפ ויאקוב – שהיו גם הנציגים היחידים של יבשת אירופה בגמר מקצוע זה. הריצה נפתחה בקצב מהיר למדי והרצים מהמדינות השונות השתדלו לעזור לבני ארצם ולהובילם קדימה. הקצב התגבר בקילומטר האחרון, ויאקוב אינגרבריגצן בן ה-19 פרץ לראש לקראת ההקפה האחרונה, אך סבל מאוד לקראת ההגעה לישורת הסיום ונעקף על ידי ארבעה רצים. אידריס שמר על תוארו העולמי עם 12:58.85. במקום השני הגיע סלמון ברגה בן ה-19 בתוצאה של 12:59.70 ומוחמד אחמד הקנדי סיים עם הארד עם 13:01.11. יאקוב אינגרבריגצן הנהדר הגיע, אם כך, חמישי, באפיסת כוחות בתוצאה קרובה מאוד לשיאו האישי, 13:02.93. פיליפ אינגרבירגצן ואחיו הצעיר, יאקוב, יקחו חלק גם בריצה ל-1,500 מטר, שגם בה הם מצטיינים.

גמר 3000 מכשולים לנשים התאפיין ברמה מאוד גבוהה. כבר מהתחלה ניתן פיתרון לזהות האלופה. שיאנית העולם, ביאטריס צ'פקואוץ' הקנייתית, פרצה לראש כבר משלביה המוקדמים של הריצה וניצחה בתוצאה של 8:57.84, שמהווה שיא אליפות חדש במקצוע. אלופת העולם היוצאת, אמה קובורן מארה"ב, רצה נהדר אף היא וסיימה שניה בשיא אישי של 9:02.35. גזה פליסיטאס קראוזה הגרמניה קבעה שיא לאומי נפלא של 9:03.30 וזכתה בארד. לא פחות משש רצות שיפרו אמש את שיאן האישי.

גמר 800 המטר לנשים התקיים בצל היעדרה של קאסטר סמניה. דרום האפריקאית, האלופה האולימפית ואלופת העולם במקצוע, לא הורשתה לקחת חלק בתחרויות עקב רמות גבוהות של הורמון הטסטוסטרון בגופה (התאחדות האתלטיקה הבינלאומית קבעה ערכים מסוימים של ההורמון, שחריגה מהם תגרום לאיסור האתלטיות לקחת חלק בריצות שונות מארבע מאות מטר ועד ל-1500, אלא אם יטלו תרופות שיורידו את ערכי ההורמון). למעשה, גם שתי סגניותיה של סמניה במשחקי ריו לפני שלוש שנים, אתלטיות מקניה ומבורונדי, לא הורשו להתחרות מסיבות דומות.
התחרות אתמול, אליה לא העפילה אף רצה מיבשת אירופה, היתה פתוחה למדי, אם כך. חאלימה נקאי האוגנדית זכתה בזהב בשיא לאומי של 1:58.04 והקדימה שתי רצות מארה"ב, ראייוין רוג'רס ואז'י וילסון, שהיו קרובות מאוד אליה.

גמר 400 המשוכות לגברים הבטיח רבות ונחשב לאחד האירועים המרכזיים באליפות עקב כושרם המעולה של שלושת האתלטים המובילים במקצוע בשנה האחרונה – קרסטן ורהולם הנורבגי, ריי בנג'מין האמריקאי וסמבה עבדרחמן מקטאר. בגלל שיאיהם האישיים של שלושתם, שמהירים יותר מ-47 שניות, נראה היה כי שיאו העולמי בן 27 השנה של קווין יאנג האמריקאי, 46.78, עשוי להישבר. שיא העולם לא נשבר, בסופו של דבר, אך הגמר עצמו היה מצוין. ורהולם הגן על תוארו העולמי וניצח עם 47.42. ריי בנג'מין סיים שני בתוצאה של 47.66 וסמבה, שזכה בארד, היה רחוק מעט משיאו עם 48.03.

אירועי היום

20:05 – גמר הקפיצה במוט לגברים: שלושה אתלטים עברו השנה גובה של שישה מטרים ומעלה. אלה הם סם קנדריקס האמריקאי, אלוף העולם המכהן, עם 6.06, פיוטר ליסק הפולני (6.02) וארמנד דופלנטיס השבדי-אמריקאי (6.00. בעל שיא אישי של 6.05). כולם יקחו חלק בגמר. לצידם יקפוץ גם האלוף האולימפי מריו, תיאגו בראז דה סילבה הברזילאי, שנראה כי חזר לכושרו הטוב ערב האליפות. שיאן העולם והאלוף האולימפי מלונדון 2012, רנו לה-וילאני הצרפתי, מטובי הקופצים בכל הזמנים, לא הצליח להעפיל לגמר מתחרות המוקדמות. אחיו הצעיר, ולנטין, לעומת זאת, יופיע בגמר ויזכה לאהדתו של האח הבכור מהיציע.

21:20 – גמר הטלת הכידון לנשים: קשה מאוד להצביע על פייבוריטית אחת מבין 12 האתלטיות שהעפילו לגמר. שדה המתחרות פתוח למדי. בארבורה שפוטקובה הצ'כית בת ה-38 השיגה כל תואר אפשרי במקצוע בהיותה שיאנית העולם (72.28), פעמיים אלופה אולימפית ושלוש פעמים אלופת עולם (מאמנה, אגב, הוא יאן ז'לזני, בן ארצה, שיאן העולם במקצוע והמטיל הגדול ביותר בהיסטוריה). עם זאת, שפוטקובה נמצאת מעבר לשיאה וקשה להאמין שתוכל להתחרות על אחת המדליות. מספר מועמדות לזכיה הן שרה קולאק הקרואטית, האלופה האולימפית מריו, טטיאנה חלאדוביץ' הבלארוסית (אלופת אירופה לפני 4 שנים), ניקולה אוגרודניקובה הצ'כית (סגנית אלופת אירופה המכהנת), הויהוי ליו הסינית (בעלת תוצאת השנה בעולם, 67.98), כריסטין הוסונג הגרמניה (אלופת אירופה המכהנת) וקלסילי בארבר האוסטרלית.

22:10 – גמר 800 מטר לגברים: נייג'ל עמוס מבוצוואנה, סגן האלוף האולימפי מלונדון 2012 ובעל תוצאת השנה בעולם (1:41.89) נפצע ערב האליפות וביטל את השתתפותו במוקדמות המקצוע.
שני רצים מתוך שמונת העולים לגמר ירדו העונה מ-1:43. פרגוסון צ'רויוט רוטיץ' הקנייתי קבע השנה 1:42.54 ודונובן ברזייר מארה"ב (אחד משלושת בני ארצו, שיופיעו בגמר הערב) רץ את שתי ההקפות ב-1:42.70. שלושה רצים, בנוסף לשני האחרונים, קבעו העונה תוצאות מהירות יותר מ-1:44 ואלה הם וסלי ואסקז מפורטו-ריקו, אמל טוקה הבוסני וקלייטון מרפי מארה"ב.

22:40 – גמר 200 מטר לגברים: כל שמונת האתלטים מחזיקים בשיאים אישיים מהירים יותר מעשרים שניות. המועמד המוביל לניצחון הוא נואה ליילס האמריקאי, שקבע השנה 19.50. ליילס בן ה-22 ויתר על ההשתתפות במאה כדי להתרכז במקצוע הראשי שלו. אלוף העולם היוצא, רמיל גולייב מטורקיה, לא מתכוון לוותר בלי מאבק על תוארו, והעונה כבר קבע 19.86, רק עשירית איטי יותר משיאו האישי. אתלט נוסף, שנראה מצוין במוקדמות, הוא אלכס קינונייז מאקוודור, בעל שיא אישי של 19.87. סגן האלוף האולימפי מריו ומדליסט הארד הטרי במאה מטר, אנדרה דה גראס הקנדי (19.87 העונה),ישתתף בגמר גם כן. אדם ג'מילי הבריטי נראה גם כן מצוין במוקדמות וכך גם שיאן יבשת אסיה (19.88), ז'ניה קסיאה הסיני.

לפוסט הזה יש 14 תגובות

  1. זה הטור הראשון שאני קורא באתר יומית. אלכס, אתה נותן לנו כאן מבט כללי עם מספיק נתונים ספציפיים שעושה ממנו חובת קריאה. אני לא מבין את מיעוט התגובות כאן. כיצד אפשר להיות אוהד ספורט בלי לאהוב א"ק? לעת עתה, לפחות ל-STAM ולי, גרמת עונג רב.

  2. לא יאמן שערוץ הספורט הולך להפסיק את השידור בערוץ הפתוח ולהעביר אותו ל-5stars או משהו כזה, בגלל משחק כדורגל מעאפן.

  3. תודה רבה לכולם. חושב גם כן כי ההחלטה להעביר את השידורים לאחד מהערוצים שהצפיה בהם כרוכה בתשלום נוסף (וגם כך האליפות שודרה היום בערוץ בתשלום) היא טעות. על אחת כמה וכמה כשהאליפות מתקיימת אחת לשנתיים.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט