אליפות העולם באתלטיקה – סיכום היום השני ולקראת יומה השלישי / אלכס דוקורסקי

Christian Taylor Beijing 2015.2.jpg
כריסטיאן טיילור. מגדולי האתלטים בהיסטוריה בקפיצה המשולשת. התמונה באדיבות ויקיפדיה.

אתלטי ארה"ב רשמו ערב מוצלח ביותר באצטדיון "חליפא" בדוחא ביום שבת, כשזכו בשתי מדליות זהב, שלבטח לא יהיו האחרונות שלהם באליפות. כריסטיאן קולמן ניצח בגמר מאה המטר עם שיא אישי מעולה ותוצאת השנה בעולם של 9.76 שניות. האצן האמריקאי בן ה-23 מצטיין בזינוק שלו מהאדנים ויכולת זאת גם סייעה בידו להפוך לבעל התוצאה המהירה ביותר בהיסטוריה לשישים מטר באולם (6.34). הזינוק המעולה שלו מיקם אותו כבר בשלבים הראשונים של המיאוץ בראש השדה והוא המשיך בדרך זאת עד לקו הסיום. במקום השני סיים אלוף העולם היוצא, ג'סטין גטלין בן ה-37 מארה"ב, שקבע 9.89. מאית אחת אחרי גטלין סיים אנדרה דה גראס הקנדי, שתוצאתו בדוחא מהווה את שיאו האישי של האצן הנהדר, בעל 3 מדליות אולימפיות מריו, במקצוע. השתתפותו של אלוף העולם הטרי בספרינט הקצר עמדה בסימן שאלה ערב האליפות, כיוון שפספס מספר בדיקות סמים, אך בסופו של דבר הוא קיבל אישר לקחת חלק בתחרות. גם השתתפותו של סגנו מעוררת מחלוקת ורגשות מעורבים בקרב רבים מחובבי הענף. מחד, מרשים לראות אתלט בגילו שקובע תוצאה פנטסטית. מאידך, צריך לזכור כי גאטלין נכשל בעבר בשתי בדיקות סמים והשעייתו ארוכת השנים קוצרה, כיוון שהסכים לשתף פעולה עם הסוכנות האמריקאית למאבק בסימום בספורט.

שעה קלה לפני גמר מאה המטר לגברים, זיכתה דיאנה פרייס בת ה-26 את ארצה, ארה"ב, במדליית הזהב הראשונה שלה, כשיידתה את הפטיש בן 4 הק"ג ל-77.54מ' והקדימה את יוהנה פיודורוב הפולניה ואת ז'אנג וואנג הסינית, שזכו בהתאמה בכסף ובארד. מדובר באחד המקצועות המעטים, יחסית, שאתלטי ארה"ב אינם מצטיינים בו והזכיה האחרונה שלהם בתחרות בינלאומית גדולה היתה במשחקים האולימפיים במלבורן 1956, כשהרולד קונולי, שמאוחר יותר העיד בקונגרס על נושא הסימום בספורט, זכה בזהב בעיר האוסטרלית.

טג'איי גייל הג'מייקני עלה שלשום לגמר הקפיצה לרוחק מהמקום ה-12 והאחרון עם תוצאה של 7.89מ', שרחוקה היתה ב-26 ס"מ מהמינימום לעליה לגמר שהגדירו המארגנים (לא כולם הצליחו לקבוע אותו ולכן עלו 12 הקופצים הראשונים). ניכר שהקופץ בן ה-23 הותיר מאחור אתמול בערב את תחרות המוקדמות. כבר בנסיונו הראשון הוא שיפר ב-16 ס"מ את שיאו האישי כשקפץ ל-8.46מ' (בדיעבד, תוצאה זאת היתה מספיקה לו לזהב). שתי קפיצותיו הבאות היו פסולות ובנסיונו הרביעי הוא קפץ לשיא אישי (ולאומי) נהדר נוסף, 8.69מ', שמהווה גם את תוצאת השנה בעולם (מעבר למדליית הזהב, זה גם ציון דרך לאתטים הג'מייקנים, שמצטיינים פחות במקצועות השדה ביחס לספרינט. אם כי המרכיב המרכזי בקפיצה לרוחק הוא מהירות הקופץ). ג'ף הנדרסון, האלוף האולימפי מארה"ב, קפץ בשלושים ס"מ פחות מגייל וסיים במקום השני. חואן מיגל אצ'בריה הקובני, שהחזיק עד אתמול בערב בתוצאת השנה בעולם (8.65), זכה בארד עם 8.34 (במוקדמות קפץ ל-8.40).

בניגוד גמור לריצת המרתון לנשים, שהמתחרות בה נפגעו וסבלו ממזג האוויר הקשה, רצות 10,000 המטר הושפעו מכך פחות. ייתכן כי סייעו לכך אמצעי הקירור השונים באצטדיון יחד עם מרחק הריצה הקצר משמעותית מהמרתון. שתי רצות בלבד, מתוך 22 המזנקות, לא סיימו את הריצה ורבות קבעו את שיאן האישי. סיפאן חסן ההולנדית, שתיקח חלק גם ב-5000 מטר באליפות, ניצלה היטב את סבולת-המהירות האדירה שלה וקילומטר אחרון בקצב של כ-2:40 הביא אותה ראשונה לקו הסיום בתוצאה של 30:17.62 (שיא אישי ותוצאת השנה בעולם). לטסנבט גידיי האתיופית המצוינת, שהובילה בשלבים מסוימים של הריצה, סיימה שנייה עם שיא אישי של 30:21.23. אגנס ג'בט טירופ הקנייתית הגיעה שלישית, אף היא בשיא אישי, בתוצאה של 30:25.20. כל שמונה הראשונות (כולל סוזן קרומינס, בת ארצה של סיפאן חסן וסגניתה של לונה באליפות אירופה האחרונה בברלין) ו-12 רצות בסה"כ שיפרו את שיאיהן האישיים במקצוע.

אירועי היום – 29.09 (גמרים)

20:00 – גמר הקפיצה במוט לנשים: הגובה הנדרש לעליה לגמר היה 4.60מ', ושבע עשרה קופצות הצליחו לעבור אותו. הדבר גרם להקדמת הגמר, כיוון שמדובר בתחרות ארוכה למדי. שדה המשתתפות חזק מאוד ולא פחות מכך גם פתוח למדי. יקטריני סטפנידי היווניה זכתה בכל תואר אפשרי (האלופה האולימפית, אלופת העוחם ואלופת אירופה), אך כמעט כל האתלטיות מסוגלות לקרוא עליה תגר ביום נתון. שתי אתלטיות בשדה עברו בעבר חמישה מטרים והן מגיעות מארה"ב – ג'ניפר שור בת ה-37 וסנדי מוריס שצעירה מהראשונה בעשור. גם הקופצת השלישית מארה"ב, קאתי נגאוטה היא אתלטית מעולה. נוסף אליהן, אפשר לציין את אנז'ליקה סידורובה הרוסיה, שמתחרה כאתלטית נייטראלית, בהיותה של ארצה מושעית מהתאחדות האתלטיקה הבינלאומית. ניקולטה קיריוקופולו היווניה, אלישה ניומן מקנדה ויריסליי סילבה הקובנית יכולות גם כן להיאבק על המדליות.

21:45 – גמר הקפיצה המשולשת לגברים – כריסטיאן טיילור האמריקאי הוא אחד האתלטים הטובים במקצוע בכל הזמנים. האלוף האולימפי הכפול בן ה-29, שזכה גם בשלוש אליפויות עולם, מחזיק בשיא אישי של 18.21מ', התוצאה השנייה בהיסטוריה. יריבו הגדול בתחרות יגיע מבית. וויל קליי בן ה-28 מחזיק בתוצאת השנה (18.14 – רק טיילור ושיאן העולם, ג'ונתן אדוארדס קפצו רחוק יותר). קליי, שמצטיין גם בקפיצה לרוחק, סיים פעמיים כסגן האלוף האולימפי (מאחורי טיילור) ופעם אחת כסגן אלוף העולם, שני בלבד לחברו ויריבו הגדול. היום הוא ינסה להפוך את היוצרות ולהקדים את טיילור, מה שמבטיח תחרות מרתקת ביותר. קופץ נוסף שעבר בעבר מעבר ל-18 מטר (18.08) הוא פדרו פאבלו פיצ'רדו מפורטוגל, שעבר למדינה מחצי האי האיברי מקובה. העונה, הישגו הטוב ביותר עומד על 17.53 מטר.

23:20 – גמר 100 מטר לנשים – תחרויות חצי הגמר ייערכו ב-21:20. אתמול, בסיבוב הראשון, המועמדות לניצחון הצהירו היטב על כוונתיהן עם מספר תוצאות נהדרות. שלי אן פרייזר פרייס הג'מייקנית, פעמיים אלופה אולימפית במקצוע, ניצחה במקצה הראשון (בו גם רצה דיאנה ויסמן וקבעה 11.39) בתוצאה נהדרת של 10.80 שניות. מארי ז'וזה טאלו מחוף השנהב קבעה 10.85 ואלופת אירופה, דינה אשר סמית סיימה עם 10.96. אצניות מעולות נוספות הן האלופה האולימפית מריו, אליין תומפסון מג'מייקה ומיוריאל אהורה מחוף השנהב.

23:30 – גמר 20 ק"מ הליכה לנשים – בין המשתתפות תופיע גם יאנג ז'יאו, אלופת העולם הסינית, שתנסה להגן על תוארה. בת ארצה של ז'או, ליו הונג, היא האלופה האולימפית מריו וסביר להניח שתיאבק על הפודיום גם בדוחא.

אנצל את ההזדמנות כדי לאחל שנה טובה מלאה בבריאות, שמחה ואהבה לכל קוראי וכותבי הופס ובני משפחותיהם, לאתלטים ולכל עם ישראל.

לפוסט הזה יש 15 תגובות

  1. מסכים עם מל, תודה על הסיכום.
    אני לא עוקב מספיק אחרי אתלטיקה היום, אבל מעניין אותי אם יש פוטנציאל לדמויות אלמותיות כמו קרל לואיס ואוסיין בולט או אפילו מייקל ג'ונסון (באיזה ענף שלא יהיה).

    1. מעבר להיותו עילוי ספורטיבי, בולט היה אכן מאוד כריזמטי, במובן החיובי של הביטוי. לואיס וג'ונסון היו לא פחות גדולים אבל בעלי אופי שונה. ישנם הרבה מאוד אתלטיות ואתלטים גדולים, אבל ייתכן שהם באמת עוברים מתחת לרדאר של חובבי הספורט בהיותם בעלי אופי מופנם יותר ו/או שהם מתחרים במקצועות פחות מסוקרים באתלטיקה.

  2. אלכס אתה ענק סיכום נהדר .
    אנשי המסורת בינינו לא יתעדכנו עד מוצאי ראש השנה בשלישי בערב .
    100 הנשים יהיה מרתק
    הגמר אתמול היה נהדר.

  3. תודה אלכס על הסיכום
    כיף לעקוב ולראות מה קורה
    האמת היא, שכמו בענפי ספורט רבים, גם באתלטיקה, יש תחום אפור של חומרים מסייעים שלא נופלים בגדר אסורים, וכמובן ניהול חומרים כזה שמונע התפסויות בבדיקה וכד', ברור שגם בפוטבול, בכדורגל וכנראה גם בכדורסל זה קיים.
    עם זאת בהנחה שכולם מתמודדים בתנאים (גם תנאי ניהול חומרים) זהים, עדיין יש כאלה שמתבלטים מעל כולם
    אני לא חושב שגאטלין עשה משהו שכולם לא עשו, הוא פשוט זה שנתפס. היום זה כבר לא ברמה של בן ג'ונסון ופלורנס גריפית' שכל אחד ראה את ההשפעה עליהם. פלורנס גם מתה כתוצאה מהסטרואידים כנראה. אגב רונאלדו הברזילאי היה במצב דומה לשלה לילה לפני גמר מונדיאל 98 (לקח המון סטרואידים כדי לטפל כנראה בכאבי ברכיים כרוניים שהיו לו), הוא ניצל ממוות באותו לילה, אבל חבריו לקבוצה סיפרו אח"כ שזה היה גבולי (עבר סוג של "התקף אפילפטי")

    ובנימה יותר אופטימית, שאפו למתחרים ואפשר לראות שיש תוצאות איכותיות, ולא תקופת שפל בריצות הקצרות, ובמידה רבה גם ברוחק

    1. שחר, תודה על התגובה המעניינת. מסכים כי ככל הנראה קיים תחום אפור מסוים של כל מני חומרים, שהספורטאים, ובכללם האתלטים, צורכים. ייאמר לזכותן של התאחדות האתלטיקה הבינלאומית והסוכנות העולמית למאבק בסימום בספורט כי הן מנסות להתמודד עם זה. אחת הדרכים היעילות היא הפעלת "הפספורט הביולוגי", שמאפשר לגלות חומרים אסורים בדגימות הדם והשתן גם שנים לאחר שנלקחה הדגימה.

  4. תוצאה אדירה לקנניסה בקלה, האתיופי בן ה-37, במרתון ברלין. שיאן העולם ב-5,000 ו-10,000, שמחזיק בין היתר בארבע מדליות זהב אולימפיות, ניצח בבירת גרמניה הבוקר וקבע 2:01:41, רק שתי שניות איטי יותר משיא העולם של אליהוד קיפצ'וגה, שנקבע באותו המסלול לפני שנה. ברהנו לגסה, בן ארצו של בקלה, הגיע שני עם תוצאה מעולה של 2:02:48. שלישי סיים גם רץ מאתיופיה, ססאי למה, בתוצאה של 2:03:36.

    במרתון ברלין השתתפו באופן מסורתי גם רצים ישראלים רבים וחמישה מתוכם קבעו שיאים אישיים נהדרים. ימר גטהון, שהתמחה בעבר בריצות בינוניות, קבע 2:13:53. מלקמו ג'מבר סיים ב-2:14:58. אגז' גואדה רץ ב-2:15:46. מוקט פטנה, אחד מארבעה רצים ישראלים שירדו מתחת ל-1:50 בשמונה מאות מטר, קבע 2:17:48 וגזצ'או פנטה שיפר את שיאו בתשע דקות, כשסיים עם 2:20:16.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט