אליפות העולם באתלטיקה – דוחא 2019 (לקראת היום הראשון) / אלכס דוקורסקי

Khalifa International Stadium (1).jpg
התמונה, שנלקחה מויקיפדיה, היא של אצטדיון "חליפה" בדוחא, שבו תיערך האליפות, במבט מבחוץ.

יומה הראשון של אליפות העולם באתלטיקה ייפתח ב-16:30 באצטדיון "חליפה" בדוחא, בירת קטאר. הגמר הראשון של האליפות, ריצת המרתון לנשים, יתחיל בשעה מאוד לא שגרתית, דקה לפני חצות עקב תנאי מזג האוויר הקשים ששוררים בחצי האי ערב בתקופה הזו של השנה. סיבה זאת היא שהובילה להחלטה לקיים את האליפות בסוף ספטמבר ותחילת אוקטובר, תקופה שאינה מאופיינת בתחרויות מסלול בדרך כלל (אליפויות העולם והמשחקים האולימפיים נערכים בד"כ באמצע אוגוסט). כתוצאה מכך, ייתכן כי האתלטים נדרשו לשנות את תכניות האימונים שלהם במטרה להאריך את העונה ולהגיע לשיא במועד מאוחר יותר מהרגיל (או שמא להגיע לשיא במספר מועדים במהלך העונה. למשל, בליגת היהלום ובאליפות העולם). מזג האוויר הקשה גרם גם לשינוי במבנה ימי התחרויות. הוחלט כי לא יתקיימו תחרויות בשעות הבוקר והיום יתחיל רק לקראת הערב.

בטרם נרחיב על מרתון הנשים ועל לונה סלפטר, נסקור בקצרה את אחת מתחרויות המוקדמות שייערכו בערב. אדווה כהן תרוץ בשעה 18:55 במקצה הראשון, מבין השלושה, במוקדמות 3000 המכשולים לנשים. שיאנית ישראל בת ה-23 (9:29.74), שהצטיינה לפני מעט יותר משנה באליפות אירופה בה סיימה חמישית, קבעה השנה 9:38.01. חניכתו של רומן פרדמן מירושלים, שלומדת באוניברסיטת ניו-מכסיקו בארה"ב, תחלוק את המקצה שלה, כיאה למעמד, עם כמה רצות מהצמרת העולמית. בין האחרונות ניתן למצוא את אלופת העולם המכהנת, אמה קובורן מארה"ב, סליפין צ'פטיק צ'ספול הקנייתית (שיא אישי של 8:58.78), פרות צ'מוטאי מאוגנדה (9:07.94), קרולין ביירקלי גרובדל הנורבגית (9:13.35) ורצות מעולות נוספות. שיטת העליה לגמר מהמקצים תהפוך את התחרות למורכבת למדי עבור כל הרצות. שלוש הראשונות מכל מקצה תעפילנה ישירות, כשאליהן תצטרפנה שש האתלטיות בעלות הזמנים המהירים ביותר, שלא העפילו אוטומטית. ניתן להניח מאוד בזהירות כי על מנת להעפיל לגמר, אדווה תצטרך לשפר את שיאה האישי וכמובן שנאחל לה הרבה הצלחה והנאה הערב.

ג'מאל עבד אל מאג'יד בן ה-26 ייקח הערב חלק במוקדמות 5000 המטר לגברים. ג'מאל הוא פליט מסודן, שבחלקה הדרומי התחוללה מלחמת אזרחים קשה, וחי בישראל בשמונה השנים האחרונות. הוא נמנה על נבחרת הפליטים, שמורכבת מאתלטים שנאלצו לעזוב את מולדתם בגלל מלחמות ורדיפות שונות. ג'מאל מתאמן במועדון "אתלטי הסמטה דרום ת"א" ומאמנו הוא יובל כרמי. שיאו האישי של ג'מאל, שיזנק במקצה הראשון (בשעה 19:45) הוא 13:54.28 והוא ינסה לשפרו הערב. האתלט המצטיין נמצא במגמת התקדמות בשנים האחרונות והוא הספיק כבר לקחת חלק באליפות העולם במירוצי שדה, שנערכה בדנמרק בתחילת השנה.

תחרויות מוקדמות נוספות שיערכו הערב יכללו את המקצועות הבאים: גברים – קפיצה לרוחק, 100 מטר, קפיצה משולשת ו-400 משוכות.
נשים – יידוי פטיש, 800 מטר, קפיצה במוט וקפיצה לגובה.

מרתון הנשים

כאמור, מעבר למורכבות הידועה של המקצוע, שבעים הרצות שרשומות לריצה תצטרכנה להתמודד עם תנאי האקלים הקשים בבירת קטאר. הטמפרטורה הצפויה היא למעלה משלושים מעלות והלחות באוויר תנוע סביב שמונים האחוז. נוסף על כך, הריצה תוזנק בשעה לא שגרתית, חצות הליל, דבר היקרא תיגר על שעונן הביולוגי של הרצות, שכמובן אינן מורגלות באימונים ותחרויות בשעות אלה. כדי לנסות ולהיערך לקראת התנאים הללו, לונה סלפטר (וניתן להניח שגם אתלטיות נוספות) התאמנה בשעות הלילה המאוחרות בפארק הירקון בת"א, מקום שנודע גם כן בתנאי הלחות הלא פשוטים בו. אשתו וחניכתו של דן סלפטר מגיעה לדוחא לאחר עונה נהדרת, שבה קבעה, בין השאר, שתי תוצאות פנטסטיות, שסייעו לחזק את מעמדה בצמרת הגבוהה ביותר בעולם של הריצות למרחקים. במאי האחרון היא "הצטרפה למועדון" היוקרתי מאוד של הרצות שירדו מ-2:20 במרתון, כשקבעה 2:19:46 בפראג. אלופת אירופה ב-10,000 המשיכה בכושרה הפנטסטי ובתחילת ספטמבר קבעה את התוצאה השנייה בטיבה בהיסטוריה במירוץ לעשרה ק"מ בכביש, 30:04, בעיר ההולנדית טילבורג, שמהווה גם את שיא יבשת אירופה למרחק.

טבעי, אם כך, שלונה תימנה על המועמדות לניצחון בריצה. עם זאת, מקצוע המרתון מאופיין במורכבויות פיזיות ומנטליות רבות, שאליהן יתווספו הפעם גם ההיבטים של מזג האוויר ושעת הזינוק, שיהפכו את הריצה "לנעלם" די גדול. חשוב לציין, כי לאור התנאים, לא מן הנמנע שהריצה תתנהל בקצב "טקטי", כלומר תחילתה תהיה איטית יותר מהקצבים שהרצות רגילות בהן ותתגבר ככל שהיא תתקדם. זו גם ההזדמנות להציג כמה מיריבותיה של סלפטר בדוחא. הנבחרת הקנייתית, באופן מסורתית, מיוצגת על ידי רצות חזקות. רות צ'פנגטיש בת ה-25 קבעה 2:17:08 במרתון דובאי. בת ארצה של האחרונה, עדנה קיפלגאט, שתחגוג 40 בעוד חודשיים, היא אתלטית נהדרת ומעוטרת, שזכתה פעמיים באליפות העולם בתחילת העשור (2011 ו-2013) וסיימה שנייה באליפות העולם האחרונה בלונדון, לפני שנתיים. שיאה האישי הוא 2:19:50 והשנה היא קבעה 2:24 בבוסטון. אם אכן תתפתח ריצה טקטית, קיפלגאט עתירת הניסיון בהחלט יכולה להיות גורם משמעותי מאוד בתחרות. האתלטיות האתיופיות כמובן חזקות מאוד גם כן. שתיים מהן, רותי אגה ורוזה דרז'ה, מחזיקות בשיאים אישיים מתחת לשעתיים ועשרים ובת ארצן, שורה דמיסה, עם שיא אישי של שעתיים ועשרים, לא נמצאת הרחק מאחוריהן. כדאי גם לציין את שלוש נציגות יפן. האתלטיות (והאתלטים) של המדינה שתארח את המשחקים האולימפיים הקרובים נודעים כבר שנים רבות בזכות הצטיינותם בריצות למרחקים, ובפרט במרתון. שלוש הנציגות שלהם לדוחא – מיזוקי טאנימוטו, איאנו איקמיצו ומאדוקה נקאנו – מחזיקות בשיאים אישיים, שנעים, בהתאמה, בין 2:25 ל-2:27. על פניו, אלה תוצאות שנופלות מהרצות שהוזכרו להלן, אך היפניות מצטיינות בריצות טקטיות וייתכן כי הן גם מורגלות לריצה בתנאי לחות גבוהים, שמאפיינים, בין השטר, את האקלים ששורר בחלקים מסוימים של מדינתן.
בהתייחס למרתון הנשים, כדאי אולי לציין שלוש רצות מצטיינות שלא תיקחנה חלק באליפות העולם, כיוון שתרוצנה במרתון ברלין היוקרתי, שיערך ביום ראשון הקרוב. אלה הן גלאדיס צ'רונו הקנייתית (2:18:11), שתחפש תואר רביעי בברלין, מארה דיבאבה האתיופית (אלופת העולם לפני ארבע שנים ומדליסטית הארד מריו) ומסארט דפאר מאתיופיה (פעמיים אלופה אולימפית ל-5000 מטר).

ניתן לראות את לוח הזמנים המלא ואת רשימות המשתתפים והתוצאות כאן. האליפות תשודר בערוץ 55 עם פרשנותו המצוינת של מולי אפשטיין (לאורך כל עשרת הימים). אשתדל לכתוב מעט על ההתרחשויות הצפויות ועל התחרויות שהתקיימו בכל יום. צפיה נעימה ושבת שלום.

לפוסט הזה יש 31 תגובות

  1. אלכס מודה לך מאד על הכתיבה .
    לצערי הרב האליפות שהיא פנינה מבחינתי נפלה על שבת וגם יומיים ראש השנה ככה שלמעט מחר לא אדע דבר על האליפות עד שלישי בערב .
    בקיצור רוב האליפות הלכה לי אך אעקוב במוצאי החג על התוצאות .
    האם הגמר 100 יהיה מחר ?

      1. וואו מעולה תודה רבה ועוד יאפשר לצפות בבית"ר – מכבי תל אביב ….( למרות שלא בטוח שלא אהיה באתלטיקה)

  2. לונה היא השראה וצריכה להיות ספורטאית שרואים בשלטי חוצות בכל מקום שאנחנו הולכים אליו בישראל. שנים ייחלנו לספורטאי/ת כזה/את ועכשיו שיש מתעלמים ממנה כמעט לחלוטין בתקשורת הכללית, בטח כשמדובר באישיות כובשת כמו לונה.
    .
    לגבי המרתון עצמו, כפי שציינת מאוד קשה להעריך מי המועמדים לניצחון מכיוון שאף אחד לא באמת יוגע מי תסתגל מהר יותר לתנאים. אנחנו גם צפויים (שוב, כנראה) לקבל תוצאות איטיות יותר מהרגיל, מה שיכול לפתוח את השדה לחלוטין.
    .
    תודה על הפוסט אלכס, ונאחל בהצלחה גם לאדווה כהן.

    1. תודה רבה שחר. תיכף אערוך את הפוסט ואכתוב גם על ג'מאל עבד אל מג'יד, פליט מסודן ורץ מצטיין ל-5000 מטר, שחי בארץ בשמונה השנים האחרונות וישתתף הערב במוקדמות 5000 המטר במסגרת נבחרת הפליטים.

  3. יופי, תודה רבה. קצת ספורט איכותי בוויקאנד.
    היילייטס? פוטנציאל לשבירת שיא עולם איפשהו, אולי? קרבות מאוד מסקרנים?
    אם זו לא טירחה גדולה מדי, אשמח.

  4. אלכס וכולם, הערה חשובה.
    זמן ישראל ודוחא הוא זהה. כך שכל הזמנים שמופיעים כאן, פשוט להתייחס לדוחא בלבד. אין שום הבדל של 3 שעות…
    מה שאומר שהמוקדמות מתחילות ממש עכשיו, ב-1630. המרתון של לונה, בדקה לחצות הלילה.

  5. לקראת כל יום, אכתוב על הגמרים שיערכו בו (הלילה ייערך רק גמר מרתון הנשים). לגבי מקצי המוקדמות, הרחבתי מעט רק על אלה שבהם ירוצו אתלטים ישראלים (הערב מדובר ב-3000 מכשולים עם אדווה כהן ו-5000 מטר עם ג'מאל עבד אל מאג'יד).

    אציין ארבעה מקצועות שהמאבק בין האתלטים שישתתפו בהם עשוי להניב שיאים עולמיים ולכל הפחות תוצאות שיתקרבו אליהם.
    1. 400 משוכות גברים – שיא העולם של קווין יאנג האמריקאי, 46.78 שניות, עומד על כנו כבר 27 שנה, מאז זכייתו בזהב האולימפי בברצלונה. כיום ישנם שלושה אתלטים שירדו בשנה האחרונה מ-47 שניות. קארסטן וארהולם הנורבגי, אלוף העולם המכהן, קבע 46.92 לפני פחות מחודש בתחרות ליגת היהלום בציריך. באותה התחרות סיים בנג'מין ריי האמריקאי בתוצאה של 46.98. לפני שנה וכמה חודשים גם סמבה עבד אל רחמן הקטארי, שכמובן יהנה מעידוד הקהל המקומי, קבע גם היא 46.98.
    הגמר ייערך בשלושים בספטמבר בשעה 22:40.

    2. קפיצה במוט גברים – שלושה אתלטים חלפו העונה מעל לשישה מטרים. סם קנדריקס האמריקאי, אלוף העולם במקצוע, קבע 6.06מ'. פיוטר ליסק הפולני קפץ ל-6.02 ואלוף אירופה, ארמנד דופלנטיס השבדי-אמריקאי עבר 6 מטרים בדיוק (שיאו האישי גבוה יותר בחמישה ס"מ). קשה להעריך אם מישהו מהם, או שמא קופץ אחר, יתקרבו לשיא של רנו לה-וילאני הצרפתי (6.16), שאף הוא ייקח חלק בתחרות, אך מובטחת תחרות מעניינת.
    הגמר ייערך באחד באוקטובר משעה 20:05.

    3. הדיפת כדור ברזל גברים – שמונה אתלטים שונים הדפו השנה מעל ל-22 מטר, כבראשם האלוף האולימפי, ריאן קרוזר, שהדף את המכשיר ל-22.74מ'. שיאו העולמי של רנדי בארנס מארה"ב, 23.10, שריר וקיים כבר 29 שנה. גם כאן, כלל וכלל לא ברור אם הוא יישבר, אך תחרות הגמר תהיה לוהטת, תרתי משמע, במיוחד.
    הגמר ייערך בחמישה באוקטובר משעה 20:05.

    4. 400 משוכות לנשים – המקצוע היחיד שבו נשבר השיא העולמי העונה. דליילה מוחמד האמריקאית, האלופה האולימפית מריו, שיפרה ב-12 מאיות את שיאה של יוליה פצ'ונקינה-נוסובה הרוסיה, שהחזיק 16 שנה, וקבעה 52.20. יריבתה הגדולה של מוחמד תגיע מבית וזוהי סידני מקלוכלין בת ה-20, שהספיקה כבר לנצח את מוחמד העונה. שיאה האישי של מקלוכלין עומד על 52.85.
    הגמר ייערך בארבעה באוקטובר ב-21:30.

  6. שוב, בארה"ב המפגרת אין אפילו מילה אחת על האליפות, והיא לא מוזכרת ב-טיווי GUIDE. יש איזה ערוץ שנקרא ערוץ אולימפי ומראים שפ בעיקר הוקי שדה. אולי שם אצליח לראות משהו. האם לאתלטים ישראלים מותרת כניסה לקטאר?
    אלכס, אתה יודע שללא הפוסט שךף לא הייתי יודע כלל שמתקיימת אליפות עולם בא"ק? איזו בושה וכלימה

    1. מנחם, מוזר שלא מתייחסים לאליפות בערוצי הטלוויזיה הרשמיים בארה"ב. ישנם אתרי אינטרנט אמריקאיים שעוסקים באתלטיקה כמו flotrack, lets run, running world ועוד רבים, שכמובן ייסקרו בהרחבה את האליפות.

      בהחלט. האתלטים הישראלים קיבלו אישור להיכנס לקטאר וכך גם מאמניהם והצוות הרפואי. ללא האישור, סביר שהקטארים לא היו מקבלים את הזכות לארח את האליפות.

  7. אדווה כהן סיימה את מקצה המוקדמות של 3000 המכשולים במקום העשירי בתוצאה של 9:42.92 ולא העפילה לגמר. סביר להניח שלאחר מנוחה קצרה, היא תתרכז בהשגת הקריטריון האולימפי למשחקי טוקיו, שעומד על 9:30.

  8. פשוט עינוי רק לראות את המרתון הפסיכי הזה. 32 מעלות, 80 אחוזי לחות. שרק לא ייגמר באסון. אמצע הדרך, לונה בינתיים מייד אחרי הדבוקה המובילה, לבדה במקום 6, שומרת על קצב קבוע כמו שעון שוייצרי. אינשאללה.

  9. סוגרת את הפער מהדבוקה המובילה.
    הקצב המתוכנן של הוא 3:40 לקילומטר. הגיעה לקילומטר ה-25 מהירה יותר ב-23 שניות מהמתוכנן, רק 16 שניות מהדבוקה המובילה, סוגרת עליהן… מקווה שזה לא מהיר מדי.

  10. היה מהיר מדי… בין הקילומטר ה-25 ל-30 נרשמה האטה גדולה אצל לונה. מפער 16 שניות בלבד מ-4 הראשונות, קפץ ל-49… זה כבר בעייתי. עדיין לבדה במקום 5, הצ'ייסרית של הדבוקה.

      1. הדיווח האחרון, שהיא סובלת ממכת חום… אבל היא בסדר.
        למעלה משליש מהמתחרות פרשו. זה פיאסקו של המארגנים. אלה נתונים שמדברים בעד עצמם.

    1. תודה ינון. רצו, אם כך, 5000 מטר שני אתלטים פליטים, שגרים בישראל, ג'מאל עבד אל מאג'יד ותחלואיני מלאקה. שניהם קבעו תוצאות חלשות יותר משיאיהם האישיים במרחק. ג'מאל סיים את הריצה ב-14:15.32 וחברו ב-14:28.11. הם חבר'ה צעירים שמתאמנים בצורה טובה ומאמין שישפרו את תוצאותיהם בהמשך.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט