לא זמן טוב להיות אוהד מרצדס / אורן פראג׳

סיכום המירוץ הבלגי

נקודת התורפה היחידה של מרצדס היא המהירות בישורות. ובנינו, זאת לא כזאת נקודת תורפה.. ברוב המסלולים זה לא ממש מפריע להם לקרוע לכולם את הצורה. רק במסלולים הקלאסיים באמת זה נהיה משהו בעייתי, ועכשיו יש לנו שניים כאלה גב אל גב. אז כאחד שלא אוהד מרצדס, זה השבועיים שאני יכול להתרווח ולראות אתכם סובלים. קצת סובלים, לא באמת. כי עדיין הקבוצה הזאת משחקת בכולם, כמה צעדים לפני כל הגריד. עצירת צמיגים מזויופת – גאוני – זרקה את פרארי מתוכנית המירוץ שלה עבור סבסטיאן והרגה לו את המירוץ. לא עזר לפרארי שסבסטיאן לא הבין שהם לא עוצרים, והוא שרף את הצמיגים שלו לגמרי – והוציא את עצמו סופית מהמירוץ לפודיום. מזל שצ׳ארלס היה על תוכנית אחרת, כי אז המירוץ היה מסתיים בניצחון של מרצדס.

אז לעיתים ממש נדירות יוצא לנו לפגוש רעם נחמד, ולעיתים עוד יותר נדירות בשיממון הזה היום שנקרא פורמולה 1 יוצא לנו לראות את הקבוצה האדומה מובילה. ונכון שהם לא ממש יודעים לאכול את זה בעצמם, ונכון שכולנו יודעים שזה כל כך זמני. אבל בכל זאת, בשבועיים הקרובים אפשר לראות מירוצים עם קצת תקווה. ואין לי שום דבר נגד או בעד מרצדס, פשוט נמאס….

ניצחון ראשון של לקלר, למרות פרארי

אז מה היה שם בכל זאת

ניצחון ראשון של לקלר. האיש שלט בכל הסופ״ש הזה והיחידים שאיימו עליו היה סבסטיאן והאסטרטג של פרארי. סבסטיאן בסופו של דבר הפך לסיבה שלואיס לא הספיק לעקוף אותו (וזה היה קרוב), והאסטרטג של פרארי נכשל בתפקידו ולקלר ניצח את המירוץ.

תאונה מוזרה עם פתיחת המירוץ בפנייה הראשונה בין מקס לבין קימי סיימה את המירוץ של מקס. הוא שבר את המתלה וגלש מהאו-רוג׳ לתוך הגדר. קימי נשאר על המסלול אבל ספג יותר מדי נזקים לרצפת המכונית ולא באמת התחרה. לא היו אשמים בתאונה הזאת, זווית הכניסה של מקס לא איפשרה לקימי לראות אותו והוא פנה לתוך המכונית של מקס.

פרארי היו כל כך חזקים בישורות שלא הייתה שום אפשרות ללואיס וואלטרי להתחרות איתם. הם הסתדרו ב 1-2 של פרארי כשלקלר מוביל, ומאחוריהם לואיס וואלטרי. לנדו נוריס התמקם חמישי (!), וההאסים במקומות 6-7 מפתיעים. זה לא נמשך יותר מזה מבחינת האס שהגיע עם סט-אפ אווירודינמי הזוי שהאט את הצמד. מקווה שלמונזה הם יורידו קצת.

סבסטיאן נראה נלחם עם הצמיגים מהפתיחה, בנעילות וביציאה מאיזון בפניות. נראה שהפתרון שלו לזה היה להיות במוד קבוע של פלאט-אאוט, ובשום שלב הוא לא ניהל שמירת צמיגים – מה שפגע בו מאוד בהמשך.

אלכס אלבון שעשה את המירוץ הראשון שלו ברד בול, זינק מהמקום ה 17 אם אני לא טועה והתקדם באופן עקבי בהופעה מעולה. בהקפה 17 ראינו כמעט שחזור של העקיפה של מיקה האקינן על מייקל בישורת קאמל, הפעם השלישיה הייתה קימי, פרז וגאסלי. גאסלי לא הצליח לעקוף, וחבל – זה היה יכול להיות רגע יפה. גאסלי שמצדו עשה את המירוץ הראשון שלו בטורו רוסו לאחר ההדחה, נאלץ להתמודד עם לא מעט שאלות בהקשר הזה – לא קל. אחד הרגעים היותר עצובים היה כשאלבון עקף אותו, לא פשוט. אני מבין שהוא נותן הכל כדי לחזור לכסא שלו ברד בול, אבל אני לא רואה את זה קורה. אולי קבוצה אחרת.

פרארי ומרצדס ניהלו מלחמת מוחות של מי ימצמץ ראשון ויעצור לצמיגים, ובאיזשהו שלב למרצדס נמאס והם החליטו לשלוח את פרארי לפפיטס עם עצירה מזויפת. המכונאים התחילו לפרק את שמיכות החימום, ופרארי שפחדו מאנדר-קאט מיד הכניסו את סבסטיאן להחלפה. מרצדס קיפלו הכל חזרה וחיכו שסבסטיאן ישרוף את הצמיגים שלו. מרצדס עצרו הרבה יותר מאוחר, והיו במצב יותר טוב לקראת סוף המירוץ (יותר משניה להקפה על סבסטיאן). הם פשוט חלפו על פניו בלי מאמץ. סבסטיאן הבין את זה בשלב מסוים ודיווח לקבוצה שלואיס וואלטרי הולכים לעשות מהם צחוק. האמת שכאן התגובה של פרארי הייתה מעולה, והם הנחו אותו לעקב את לואיס כמה שהוא יוכל – והוא אכן עשה את זה. אם הוא לא היה מעקב את לואיס, ולמרות שזה היה ממש מעט, יש מצב שלואיס היה עוקף את צ׳ארלס.

בסוף המירוץ צ׳ארלס סיים ראשון, לואיס שני וואלטרי שלישי. ממש מבאס אגב מבחינת וואלטרי. אני יודע שזאת מלכודת, הוא נוהג בקבוצה המובילה בליגת המירוצים המובילה, אבל אין לו שום סיכוי להגיע למשהו כל עוד לואיס שם.

מבחינת הטבלאות – סוף סוף מצאתי חשבון שמציג בצורה גרפית את התוצאות:

טבלת הנהגים
טבלת היצרנים

מונזה, איטליה

המסלול לא קצר, 5.6 ק״מ, ומכיל 11 פניות – לא הרבה. רוב הישורות ארוכות והנהגים מגיעים ברובן למהירות מקסימלית. אני זוכר שבישורת הארוכה ביותר, הראשונה, היו מגיעים ל 350-360, אבל בתצורת המנועים היום המהירות המקסימלית היא 330. הצמיג הקדמי השמאלי ייענש בצורה הקיצונית ביותר מכל הארבעה, והנהגים שיצליחו לשמור עליו כנראה ישיגו סטינטים ארוכים יותר ולכן מיקומים יותר טובים.

הישורת הארוכה בפתיחה גם מייצרת עמדת חיסרון לנהג בפול פוזישן כי מי שאחריו יקבל גרירה ארוכה מאוד. לכן הקבוצות ינסו יותר מבדרך כלל לדרג את שני הנהגים ביחד על מנת שהנהג השני יוכל לשמור על הנהג הקדמי.

שיא המסלול שייך לקימי, למעשה זה שיא יותר רחב מזה – ההקפה המהירה ביותר בתולדות הספורט. הוא קבע את השיא בשנה שעברה בפרארי, למורת רוחו של סבסטיאן שזימן ישיבה מיוחדת רק על זה.

הסט-אפ של המכוניות יבטל ככל האפשר התנגדות לאויר, עם כח הצמדה הנמוך ביותר מכל המסלולים בסבב. הכנף האחורית של כולם תהיה שטוחה – הקבוצות האמיצות יותר ממש ישטחו אותה כמעט לגמרי.

הפניה המפורסמת של מונזה היא הפרבוליקה, האחרונה במסלול. הכניסה אליה נעשית במהירות של כ 330 קמ״ש, ואז בלימה ל 200 וחזרה להאצה חזקה בתוך הפניה עד ל 280 ביציאה ממנה. משם ממשיכים לתוך הישורת הארוכה של הפתיחה ולמהירות מקסימלית.

היכרות עם המסלול נעשה עם הקפת פול של חואן פבלו מונטויה, שב 2004 נקבעה כההקפה המהירה בתולדות הספורט:

זהירות עם הווליום – מנוע V10

פרארי הובילה בכל האימונים ביתרון מוחלט, אבל אסור לבטל את מרצדס ואת היכולת שלה להפתיע. במיוחד בניהול המירוץ והיכולת שלהם לראות שניים-שלושה צעדים יותר משאר הקבוצות, ואפילו לתמרן אותן לשם כמו שראינו בבלגיה עם העצירה המזויפת.

כצפוי, בין סבסטיאן לבין לקלר מתחיל סוג של מתח בעקבות ההובלה של לקלר בעצם בכל המירוצים האחרונים. סבסטיאן מרגיש שהמעמד שלו כנהג מוביל בסכנה ובמונזה זה ממש בא לידי ביטוי מול חגיגת הפרארי המוחלטת של כל הסופ״ש. פרארי עדיפה כאן ובמידה וניהול המירוץ יהיה ברמה של הנהגים שלה, ניצחון שלה ממש מתבקש. וזאת כנראה תהיה ההזדמנות האחרונה שלה לנצח העונה, אז כדאי שזה יהיה טוב.

מרצדס יודעת שהיא נחותה בישורות, השאלה היא בכמה. אם בקצב המירוץ עצמו יהיה מדובר בפער סביר יחסית, אז הם לגמרי במשחק ויכולים לנצח. נראה מה יהיה מחר. בכל מקרה, אין שינויי תצורה לא ברכבים ולא בנהגים, פשוט צריך לראות מה יהיה מבחינת תנאי המסלול במירוץ.

רד בול עדיין סובלת מבעיות קשות עם המנועים, מקס בראיון אמר שהוא ממש לא מצפה למירוץ מזהיר מצידם. ברמת הקוריוז, אלכס אלבון נצפה עם קסדה של אראי (arai), בעקבות תלונות של אדריאן ניואי. מסתבר שהבחירה של הנהגים בקסדות שוברט פגעה בתכנון האווירודינמי שלו – שתוכנן לפי קסדות אראי. כן, זאת רמת הדקדקנות שלו.

מבחינת המיד פילד מדובר באותו משחק בין הקבוצות, אין קבוצה שמסתמנת כעדיפה והמשחק פתוח לחלוטין. האס מגיעה בפורמט הכי גרוע שלה העונה, הפעם לאו דווקא מבחינת הנהגים – זה הרכבים עצמם עם בעיות תצורה. יותר מדי גרר ולכן הן בחסרון של 20 קמ״ש לדבריו של רומן גרוז׳יין בבלגיה. אם לא יהיה שינוי דרמטי, זה גם יהיה המצב במונזה.

מקצה הדירוג

את הביזיון שהיה אתמול אפשר וצריך לסכם רק במשפט אחד – חזרנו לימים שבהם הקבוצות יושבות בפיטס ומחכות לראות מה הקבוצות האחרות עושות. בנסיון לייצר מצבי גרירה שמובן וברור שהנהגים לא משתפים עם זה פעולה ובורחים אחד לשני, ראינו את השיא של המקצה בדקות האחרונות שלו בהמתנה לראות איזה קבוצה תמצמץ ראשונה. ובגלל הזחילה העצובה הזאת, כולם פספסו את השעון ואת ההקפה האחרונה שהיא השיא של המקצה – פשוט בזבזו לנו שעה וחצי. למי מוציאים חשבונית?

ומיד אחרי זה טור שהפך לשיירה בטיול ג׳יפים ביום שבת בבוקר בדר לעצירת קפה ביילו. תמונה אחת שווה 0 מילים:

שמונה מאפרות בתנועה, מאוד יקרות

המירוץ ישודר ביום ראשון ב 16:10 בחמש לייב, המירוץ הבא יהיה בעוד שבועיים בסינגפור.

לפוסט הזה יש 19 תגובות

  1. תודה רבה אורן.
    מסכים איתך לגבי המירוץ הקודם, פרארי אכן היו יכולים להוציא יותר מהמירוץ אבל צריך גם לקחת בחשבון שכמעט והם שילמו גם במקום הראשון כאשר לדעתי עוד הקפה שתיים לואיס היה עובר את לקלר, אני חושב שפרארי למרות הניצחון צריכים לחשוב על האסטרטגיות שלהם ובמקום להגיב למרצדס הם צריכים ליזום, כי הם הקבוצה הפחות טובה כרגע מבין השניים.
    לגבי אתמול – מסכים איתך לגבי הביזיון בסוף, לא היה ברור למה כולן יצאו ביחד ושיש עוד 2 דקות להגיע לנקודות הסטארט פיניש, והיה עוד יותר מוזר לראות את הולקנברג "מפספס" את הפניה הראשונה וחותך בחוץ את השיירה בתקווה לצאת אחרי מישהו אבל אז כולם מאיטים כדי לא לתת לו את זה, ורק אחרי כמה מאות מטרים פתאום נזכרים שיש שעון מתקתק ואז כולם התחילו להרביץ מהירות אך זה לא הספיק וכך קיבלנו הקפה אחרונה סולו של קרלוס סאיינז שלא עשה איתה כלום(גם לקלר היה יחד איתו אבל לקלר כבר היה מקום ראשון אז פשוט לא סיים את ההקפה בכלל).

    יהיה מירוץ מעניין היום, במיוחד אם יהיה קצת גשום, מקווה לתוצאה מעניינת.

      1. בדיוק – פרארי לא יוזמת, זה התפקיד של מרצדס. ומה שמתסכל זה שהם כבר קיבלו את זה ולא מנסים אפילו. כולם חיכו אתמול כי היה צריך לראות מי יוצא ראשון ולראות מה הוא עושה, ואז לעשות אותו דבר או הפוך – כל קבוצה והתוכנית שלה. בסוף ברגע האחרון כולם יצאו, ולדעתי הנהגים התמרדו נגד תוכניות הגרירה. אף אחד לא שם לב לשעון וככה הכל נגמר..

        מקווה שהיום יהיה יותר מקצועי. אגב כן, רנו זאת הפתעה גמורה – אם זה יהיה גם במירוץ זה יהיה אדיר.

          1. חחח, אז אתה אומר שפרארי צריכה לקוות לגשם ובלגאן, פעם קודמת שזה קרה גם לקלר לא סיים בכלל הת המירוץ והמילטון סיים במקום האחרון או אחד לפני אחרון אם אני זוכר נכון, וזה אחרי שחצי מהנהגים סיימו את היום מוקדם מהרגיל.

            אני חושב שפרארי חייבת שינוי דחוף בחלק הניהולי שלה, כדי לחזור לקדמת הבמה.

            1. יותר מזה – פרארי צריכים מנהל לא איטלקי. עם סטפנו דומיניקלי (שעכשיו מנהל את למבורגיני..) זה היה גבולי, אבל ההשיגים הכי טובים שלהם היו עם רוס ברון וז׳אן טודט

            2. בקצב הזה גותר שטיינר מהאס יהיה פנוי בקרוב מאוד חחח.

  2. ניסיתי לקרוא אבל זה היה יותר מדי למיטיבי לכת.
    לצערי אני לא שולט בחומר.
    דווקא התרגיל של מרצדס עם העצירה בכאילו נשמע מעניין, אבל לא הבנתי מה קרה שם בדיוק

    1. מגניב, אני אנסה לסדר את קצב ההליכה 🙂
      התרגיל שמרצדס עשו קורה לפעמים. אחד הדברים שקובעים מיקומים במירוצים הוא תזמון העצירות. כל מכונית ויכולת ההתמודדות שלה עם שחיקת הצמיגים – אופי הנהיגה והתחממות בעיקר. אחת הטקטיקטות לייצר עקיפות היא לנצל עצירה של מי שלפניך, ובשמן שהוא בפנים לעשות הקפות מהירות כדי להרוויח זמן, ואז אחרי העצירה שלך אתה יוצא לפניו. זה נקרא אובר-קאט. אנדר-קאט זה בדיוק הפוך – עצירה לפני היריב, יציאה עם צמיגים חדשים ואז הקפות יותר מהירות ממנו. כשהוא עוצר, הוא יוצא אחריך. זה מה שפרארי פחדו ממנו. מרצדס רצו לעשות אובר קאט, ובנוסף להרוויח החלפה יותר מאוחרת שתשאיר אותם עם צמיגים יותר טריים לקראת סוף המירוץ. אז הם עשו ״כאילו״ התארגנות לעצירה – המכונאים הכינו צמיגים להחלפה, הכינו את אקדחי לחץ האויר, הכל כאילו לואיס עומד להיכנס לעצירה. פרארי ראו את זה ומיד הכניסו את סבסטיאן לעצירה. לואיס לא נכנס, ועשה אובר קאט. יותר מזה, בגלל שסבסטיאן ״שרף״ את הצמיגים שלו, הם יכלו להיות הרבה יותר מהירים ממנו לקראת הסוף ולכן עקפו אותו כאילו הוא עומד.

  3. די מדהים איך מרצדס השתלטה על הספורט הזה ופרארי נשארה עם הפירורים (רד בול הופיעו לאיזה תוכנית חומש וחלפו עם הרוח). הספורט הזה לפעמים הוא יותר הנדסה מאשר הנהג עצמו (בלי לפגוע כמובן). והעליונות של מרצדס (למעט אולי שני המירוצים האלה שציינת) היא עדיפה באיזה 10 רמות, או ככה לפחות זה נראה.
    כאילו כל המכונאים ואנשי האסטרטגיה של פרארי עזבו את הקבוצה הזו.

    1. זה ספורט מאוד קבוצתי למרות שהוא נראה אישי, כי הנהג לא יכול לקחת אליפות בלי מכונית והצוות ואותו דבר הפוך, אני למשל יכול לחשוב על מספר נהגים שאם הייתי שם אותם במרצדס הם לא יביאו תוצאות זהות לבוטאס והמילטון, למשל: גרוסזאן, קוביצה, מגנוסן, הולקנברג וכו'.

      1. אני מסכים אתך שיש גם משקל לנהג. המילטון הוכיח שהוא נהג על, כמו גם אלונזו (שחבל שעזב) ו-פטל.
        הקטע עם פרארי, שהם בדעיכה נוראית, ולא דווקא מהצד של האוחז בהגה. אם פעם הם היו מתהדרים באנשי מקצוע מהשורה הראשונה, עושה רושם שמשהו שם מקולקל, והם לא מצליחים להרים את הרמה של הצוות המכני לרמת הנהג

        1. מסכים איתך, רואים שהמכונית שלהם נמצאת ברמה או שתיים פחות ממרצדס, ואני לא רוצה להתייחס לנצחונות שלהם כי זה באמת לא פיקציה כי הם היו הראשונים וכנראה גם האחרונים שלהם העונה.

  4. מקצה הדירוג היה פשוט ביזיון. זה לא רק מה שקרה בסוף ה-Q3. הקפות של קימי והולקנברג היו צריכות להיפסל עוד קודם בגלל שהם חתכו פינה בכוונה, וגם הזמנים של ווטל ובוטאס היו צריכים להיפסל אחרי שכל העולם ואחותו ראו הוכחות וידאו שווטל יצא מגבולות המסלול ובוטאס חצה את קו הסיום אחרי דגל אדום (שלא לדבר על כך שהוא לא האט בפני דגל צהוב כפול – מה שהיה צריך לשלוח אותו לסוף הגריד לפי דעתי). וכמובן יש את מה שקרה בסוף. למרות שאחרי שדבר דומה קרה במקצה הדירוג של F3, וכל הנהגים שם קיבלו עונש והנהגים של F1 הוזהרו במפורש שלא לעשות דבר דומה – חוץ מהזהרות לכמה נהגים ה-FIA לא עשה להם כלום. עד שלא תיגרם תאונה בגלל זה כלום לא יקרה, ו-וואלה זה יגיע לנהג שזה יקרה לו כי ראינו שבוע שעבר איך לקלר אמר לקבוצה שלו שלא בא לו להשתתף במשחק הדבילי הזה.

  5. האם אי פעם נעשה מחקר או מין סקירה, אם יש קשר או כל קורלציה חיובית שהיא בין הצלחה במרוצים והצלחת הברנד במכירות? מעניין. או שהקבל לוקח זאת כשני דברים ניפרדים לחלוטין.

    1. אין יותר מדי נתונים – למרות שפרארי עכשיו ציבורית אז אני מניח שבעתיד אפשר יהיה לעשות מחקרים – אבל יש קשר כלשהו. אחרת אין סיכוי שהקבוצות האלה היו מוציאות חצי מיליארד יורו פר עונה..

כתיבת תגובה

סגירת תפריט